Selkä ja polvet

Mjoo-o

Selkää tuli ärsytettyä hieman liikaa tuossa huhtikuun tienoilla ilmeisesti huonon ergonomian seuraksena ollessani tietokoneella ja jokin siellä alaselässä tuntui ns. värisevän ja selkä meni jäykäksi hetkeksi. Sen jälkeen ollutkin sitten erilaista vaivaa. Alaraajat/polvet alkaneet myös oireilla. Tämä tapahtui sählyssä, jonka parissa reidet menivät maitohapoille, ja seuraavalla kerralla vasen polvi ärsyyntyi kesken pelin yhtäkkiä, ja polvi alkoi naksumaan, samoin oikea muutaman päivän päästä.

Fysioterapeutilla, ortopedilla, fysiatr(e)illa, urheiluhierojalla, kansanparantajalla ja työterveyslääkärillä olen käynyt. Tässä lyhyesti mitä sanoivat:

Fysioterapeutti huomasi hieronnan yhteydessä että selän vasemmalla puolella oli ranka koholla tai jotain. Määräsi jumppa -ja venyttelyohjeita. Hieronta kuulemma hieman poisti tuota kohoumaa.

Lannerangasta otettiin magneetti, ja ortopedi sanoi että kliinisesti havaitaan lihaskireyttä vasemmalla puolella, ja ilmeisesti jonkin nikamavälin laajentumaa tai jotain. Myös skolioosia on, mutta se on ollut jo syntymästä asti minulla.

Fysiatrit, järkevin näistä, sanoi että rangassani on paljon tekemätöntä työtä. Suositteli vesijuoksua, sauvakävelyä ja pilatesta. Lähete fysioterapiaan ja mainitsi että OMT-sellaiselle mielellään jolla olen pari kertaa käynyt. Tämä määräsi myös jumppaohjeita, myös alaraajoille koska mainitsin että vaivoja löytyy sieltäkin alueelta.

Urheiluhieroja sanoi että vaiva lähtenyt liikkeelle selästä, antoi sähkö -ja manipulaatiohoitoa, mutta en enää toistamiseen lähtenyt hänen luokseen.

Kansanparantaja huomasi että vasemmanpuolen suoliluun harja tai jokin oli koholla ja raajat olivat eri pituiset, kuulemma lihasperäinen ongelma. Hieroi rankaa ja teki niitä "poppaskonstejaan" ja hoidon jälkeen raajojen ero oli periaatteessa kadonnut. Neuvoi jotain venyttelyliikkeitä.

Työterveyslääkäri, ei nyt mitään kummempaa hoitoa osannut määrätä, lähinnä kirjoittelevat lähetteitä kuten kaikki varmaan tietävätkin.

Tällä hetkellä tilanne siis se, että selkä on kokolailla hyvä, joskus tuntuu tulevan sellainen puutumisaaltomainen tila selkään joka menee ohi esim. kun hengittää syvään. Polvet naksuvat, ja ainakin reidet tuntuvat olevan jotenkin kireät. Alaraajoissa myös ollut ajoittain pistelyä. Jos menen istumaan ns. intiaaniasentoon lattialle jalat ristiin ja kurottaudun eteenpäin, tuntuu molempiin takareisiin ilmestyvän sellaiset kovat kohdat jotka haittaavat kurottamista, lihaskireyttä??

Tarkoituksena on mennä polvia näyttään tarkemmin ortopedille, OMT-fyfioterapeutti niitä kyllä tutki ja sanoi että ei niistä ainakaan mitään rikki ole mennyt. Mutta polvia tuntuu joskus pistelevän ja kokoajan tuntuu siltä että jalan lihakset vetää niitä jotenkin väärin, jonkinlainen jännitys tai vastaava tuntuu olevan niissä kokoajan. Koska polvien naksumisen myötä ilmaantui kipu, on mielestäni järkevintä käydä kuvauttamassa mokomat ja katsoa että löytyykö sieltä mitään vai ei.

En tässä tilanteessa olisi mikäli en selkääni olisi ärsyttänyt niin paljon, tuntuu siltä että selässä jokin hermo kai ärsyyntyi ja se vetäsi selän juntturaan ja sen myötä myös nämä jalat ajanmyötä. Tässä siis vain minun teoriani.

Otan mielenkiinnolla vastaan mielipiteitä, neuvoja tai vastaavia joita mahdollisesti tämä tarinani teissä synnytti.

6

4095

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisää lahkeeseen

samoja juttuja kuin minulla on ollut tässä muutaman vuoden. itsekin ihmettelin miksi lootus asennossa eteenpäin kumartaessa kiristää perseestä...

Kansanparantaja huomasi että vasemmanpuolen suoliluun harja tai jokin oli koholla ja raajat olivat eri pituiset, kuulemma lihasperäinen ongelma. Hieroi rankaa ja teki niitä "poppaskonstejaan" ja hoidon jälkeen raajojen ero oli periaatteessa kadonnut. Neuvoi jotain venyttelyliikkeitä.
      millähän kansanparantajalla kävit tai missä paikkakunnalla?
      riippuu mitä teki mutta jos kyseessä oli si nivelen hakaus, se saattaa mennä uudestaan ja pitäisi hoitaa sen alkusyy kuntoon eli kireät lihakset googleta tasapainopiste ja tilaa aika,et kadu..

• hoidettu

Oma veikkaus, että tämä oli lähinnä:
      "Kansanparantaja huomasi että vasemmanpuolen suoliluun harja tai jokin oli koholla ja raajat olivat eri pituiset,"

Mutta että oikeasti kyseessä oli SI-nivelen virheasento jota ei lihaksia käsittelemällä korjata, toki sen oireita voi, eli kireitä lihaksia voidaan rentouttaa ja siten oireita hiukan, tai joskus paljonkin, helpottaa.

Paras apu voisi tulla, kun osaava osaaja painaisi suoliluun paikalleen. Voisi se skolioosikin sitten oieta. Google Selkäsivut.

• Mjoo-o

Kävin Kansanparantaja Erkki Aaltosella Turussa (toimii pääsääntöisesti Keuruussa) joka on erikoistunut lihasperäisten lantion vinoutumien hoitoon. Vanhempani tapasivat hänet sattumalla ollessaan työreissulla, ja tapaukseni tuli heille puheeksi. Joten sitä kautta sitten tulin vierailleeksi Aaltosella.

Pistelyä minulla on siis joskus alaraajoissa, mutta myös käsissä, lähinnä sormien ja ranteen tienoilla, yleensä iltaisin.

Olen vain niin monessa paikassa jo käynyt itseäni näyttämässä, että jotenkin alkaa kyllästymään koko touhuun. OMT-fysioterapeutti muutama päivä sitten teki treeniohjelman, joka koostuu lähinnä samoista liikkeistä joita sain tehtäväksi jo kuukausia sitten kotipaikkakuntani fysioterapeutin kautta. Tällä hetkellä itseäni mietityttää siis enemmän nämä polveni kuin selkäni, sillä tämän selän kanssa kyllä tulen toimeen ja toki sitäkin treenailen. Tuosta SI-nivelestä olen näiden 7kk aikana lukenut netistä enemmän kuin laki sallii, en sitten vain tiedä voisiko se olla ongelmani syy loppujen lopuksi. Mutta sen tiedän että siitä selän ärsytyksestä tämä koko homma sai alkunsa, taidan olla sitä sorttia että kaikki pitää kokea kantapään kautta ennenkuin uskon :)

Olen ajatellut kuitenkin tavata Timo Maarasen, kuntohoitajan, joka vaikuttaisi olevan niitä viimeisiä henkilöitä joka osaisi kenties jotakin sanoa ongelmani suhteen, olisiko hän hyvä valinta?

• närkästyny
        Mjoo-o kirjoitti:

Kävin Kansanparantaja Erkki Aaltosella Turussa (toimii pääsääntöisesti Keuruussa) joka on erikoistunut lihasperäisten lantion vinoutumien hoitoon. Vanhempani tapasivat hänet sattumalla ollessaan työreissulla, ja tapaukseni tuli heille puheeksi. Joten sitä kautta sitten tulin vierailleeksi Aaltosella.

Pistelyä minulla on siis joskus alaraajoissa, mutta myös käsissä, lähinnä sormien ja ranteen tienoilla, yleensä iltaisin.

Olen vain niin monessa paikassa jo käynyt itseäni näyttämässä, että jotenkin alkaa kyllästymään koko touhuun. OMT-fysioterapeutti muutama päivä sitten teki treeniohjelman, joka koostuu lähinnä samoista liikkeistä joita sain tehtäväksi jo kuukausia sitten kotipaikkakuntani fysioterapeutin kautta. Tällä hetkellä itseäni mietityttää siis enemmän nämä polveni kuin selkäni, sillä tämän selän kanssa kyllä tulen toimeen ja toki sitäkin treenailen. Tuosta SI-nivelestä olen näiden 7kk aikana lukenut netistä enemmän kuin laki sallii, en sitten vain tiedä voisiko se olla ongelmani syy loppujen lopuksi. Mutta sen tiedän että siitä selän ärsytyksestä tämä koko homma sai alkunsa, taidan olla sitä sorttia että kaikki pitää kokea kantapään kautta ennenkuin uskon :)

Olen ajatellut kuitenkin tavata Timo Maarasen, kuntohoitajan, joka vaikuttaisi olevan niitä viimeisiä henkilöitä joka osaisi kenties jotakin sanoa ongelmani suhteen, olisiko hän hyvä valinta?

mites olis osteopaatti Jarmo Kuusitaipale ja joensuu joka taitaa nämä kaikki yllämainitut hoidot. ja lihas-tasapainon saa kondikseen tasapainolaudan ostamalla ja jarmolta saa hyvät ohjeet. Ei tarvi näiden vitun huijareiden pakeilla käydä

• Mjoo-o
        närkästyny kirjoitti:

mites olis osteopaatti Jarmo Kuusitaipale ja joensuu joka taitaa nämä kaikki yllämainitut hoidot. ja lihas-tasapainon saa kondikseen tasapainolaudan ostamalla ja jarmolta saa hyvät ohjeet. Ei tarvi näiden vitun huijareiden pakeilla käydä

Taisin tuollaista tasapainolautaa joskus testata fysioterapeutin luona ollessani, tai yhtenä harjoituksena se toimi sen kanssa taiteillessa. Mutta silloin ei muistaakseni nuo polveni/raajani vielä vaivanneet minua...

Matkaa tulee meikäläisen kuistilta tuon Jarmon luokse 491.9 km...kieltämättä välimatka on aikasta pitkä. Voisin ihan pirunvuoksi tehdä noita OMT-fysioterapeutin harjoituksia ja kun seuraavan kerran hänen luonaan käyn, sanon että jotain muuta voisi kyllä kokeilla. Näitä hänen määräämiään liikkeitä olen nimittäin jo tehnyt kuukausia sitten kun ne minulle fysioterapeutti määräsi. Mutta tätähän se on, pyöritään ympyrää ja pikkuhiljaa edetään...ainakin jonnekin päin

• itse olisi kirjoittanut?

Heps,hei...
      Ihan kuin olisin omaa tarinaani lukenut. Tosin joku muu on sen kirjoittanut.
      Ota yhteyttä, niin vaihdetaan tietoja= [email protected]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1294
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60