suun ja ruokatorven hiivatulehdus

Nimetön

kävin viime viikolla lääkärissä kun kaulani on tuntunut oudolta jo kuukauden.sitä kuristaa ja tuntuu kuin olisi pala kurkussa.hengittäminen on välillä työlästä.vähän kuin olisi astma.lääkäri määräsi hiiva-ja bakteeriviljelyyn ja kilppariarvotki katottiin.kilpirauhaset oli ok mut suussa oli hiivaa.mulla on viikon päästä soittoaika lääkärille mut ahistaa oottaa niin kauan.oisko kellään kokemusta tällaisesta?voiko hiivatulehdus aiheutaa hengen ahdistusta ja tuota palan tunnetta?josko hiiva ois levinny myös ruokatorveen.oireet alko just sillä palantunteella ja hengittäminen oli vaikeaa.sen jälkeen olin antibiootti kuurilla toisesta syystä ja nämä hengitys ongelmat paheni niin että kuuri jäi kesken (lopetin itse).antibiootithan just pahentaa ja aiheuttaa hiivatulehdusta.välillä tekisi mieli käyttää mieheni astma lääkkeitä mutta en uskalla jos ne pahentaakin tms. kun eihän minulla välttämättä ole astmaa.pelkkä hiiva vain!??

46

34148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voivat

      heitellä esim. homealtistuksen johdosta, jos homeet tulehduttaa kilpirauhasen tai lisäkilpirauhasen. Arvot ei välttämättä mee yli tai ali ns. raja-arvojen, vaikka kilppari oireilisikin. Onko sinulla vertailuarvoja aiemmasta elämästä? Uskoisin enemmän tähän kilppariselitykseen, kuin hiivan aiheuttamaan painontunteeseen. Seuraa sitä miten, missä ja milloin painontunne kaulalla helpottuu ja pahentuu, niin tiedät jo aikas paljon.

    • Nimetön

      "normaalilta"...Itse olen menossa jo toiseen keuhkojen tähystykseen, kun on ollut yli kaksi vuotta "pahentuneen astman" diagnoosilla hirmupahaa limayskää ja kovaa henhenahdistusta.
      Alapää kutiaa joskus valtavasti... (hiivaa?) vaikken ole syönyt antibioottejakaan.

      En nyt muuta sano, kuin että VAADI enemmän tutkimuksia! Sinulla on siihen POTILAAN OIKEUS.

      En ole ikinä kuullutkaan, etttä hiiva kurkussa aiheuttaisi hengenahdistusta! Mistä hiiva siellä johtuu? Kysy! Ainakin nyt keuhkojen rtg-kuvat olisi ekana otettava ja tarkistettava puhallusarvosi viikon ajalta mittauksin joka päivä.
      Aika pintapuoliselta tuntuu tuo tutkimuksesi ja diagnoosi....näin kroonikosta...
      Tsemppiä peliin!

      • Nimetön

        kun rupes tuntumaan niin ahistavalta.ahistusta varmasti lisää se kun ei tiedä mistä on kyse.no ne kuvas keuhkot jotka oli ok kuulema.sitten ne otti veri kokeet.anemiaa on hieman.hemoklopiini on 112.on ollu aika runsaat menkat eli johtuu siitä.tulehuksia ei näkyny kokeissa.lääkäri epäili astmaa.puhalsin siihen puhallus piippuun monta kertaa ja lukemat oli n.300-400.sain hengittää astma lääkettä sellasesta höyry piipusta,mutta sekään ei vienyt sitä möykkyä pois kaulalta.lääkäri tunnusteli kaulankin eikä siellä tuntunu mitään erikoista/epänormaalia.sain ruinattua ne hiivalääkkeet kun se kerta on aiemmin todettukin.lääkäri ei tuntunu pitävän sitä kovin oleellisena vaikka sairaanhoitaja oli aiemmin sanonu mulle että hiiva saattaa aiheuttaa just tätä kuristavaa tunnetta.
        tosi inhottavaa kun ei tiedä mikä on.mulla ois huomen aamullaki aika lääkäriin täällä omassa tk:ssaki enkä aio perua sitä vaikka kävinki jo tutkimuksissa muualla sillä eihän tuolla mitään selvinny.pah!


      • Eikö ne
        Nimetön kirjoitti:

        kun rupes tuntumaan niin ahistavalta.ahistusta varmasti lisää se kun ei tiedä mistä on kyse.no ne kuvas keuhkot jotka oli ok kuulema.sitten ne otti veri kokeet.anemiaa on hieman.hemoklopiini on 112.on ollu aika runsaat menkat eli johtuu siitä.tulehuksia ei näkyny kokeissa.lääkäri epäili astmaa.puhalsin siihen puhallus piippuun monta kertaa ja lukemat oli n.300-400.sain hengittää astma lääkettä sellasesta höyry piipusta,mutta sekään ei vienyt sitä möykkyä pois kaulalta.lääkäri tunnusteli kaulankin eikä siellä tuntunu mitään erikoista/epänormaalia.sain ruinattua ne hiivalääkkeet kun se kerta on aiemmin todettukin.lääkäri ei tuntunu pitävän sitä kovin oleellisena vaikka sairaanhoitaja oli aiemmin sanonu mulle että hiiva saattaa aiheuttaa just tätä kuristavaa tunnetta.
        tosi inhottavaa kun ei tiedä mikä on.mulla ois huomen aamullaki aika lääkäriin täällä omassa tk:ssaki enkä aio perua sitä vaikka kävinki jo tutkimuksissa muualla sillä eihän tuolla mitään selvinny.pah!

        sanoneet, MISTÄ se hiiva on sinne kaulalle voinut "möykyn" tehdä? Tuntuuko se niellessä estona?
        Katos kun on semmonenkin olemassa kuin globus hystericum (hermopala) ja se tulee justiinsa silloin, kun on jatkuva ahdistustila ja pelkää...
        Mene vain sinne terkkariin ja pyydä lähete korva-, nenä ja kurkkutautien erik. lääkärille. Tämä voi katsoa peilillä syvälle kurkkuun ja näkee, jos siellä on jokin näkyvä. On koettu!

        Muuten, tämä kaamea kaamos ja pimeys saaa ihmisten ajatukset helposti kääntymään itseensä ja omiin tuntemuksiinsa...kaamosmasennus ja -ahdistus on hirmu yleistä. Koettu on sekin...
        Kyl se siitä! Mielenrauhakin on tärkeä...


      • muista...
        Nimetön kirjoitti:

        kun rupes tuntumaan niin ahistavalta.ahistusta varmasti lisää se kun ei tiedä mistä on kyse.no ne kuvas keuhkot jotka oli ok kuulema.sitten ne otti veri kokeet.anemiaa on hieman.hemoklopiini on 112.on ollu aika runsaat menkat eli johtuu siitä.tulehuksia ei näkyny kokeissa.lääkäri epäili astmaa.puhalsin siihen puhallus piippuun monta kertaa ja lukemat oli n.300-400.sain hengittää astma lääkettä sellasesta höyry piipusta,mutta sekään ei vienyt sitä möykkyä pois kaulalta.lääkäri tunnusteli kaulankin eikä siellä tuntunu mitään erikoista/epänormaalia.sain ruinattua ne hiivalääkkeet kun se kerta on aiemmin todettukin.lääkäri ei tuntunu pitävän sitä kovin oleellisena vaikka sairaanhoitaja oli aiemmin sanonu mulle että hiiva saattaa aiheuttaa just tätä kuristavaa tunnetta.
        tosi inhottavaa kun ei tiedä mikä on.mulla ois huomen aamullaki aika lääkäriin täällä omassa tk:ssaki enkä aio perua sitä vaikka kävinki jo tutkimuksissa muualla sillä eihän tuolla mitään selvinny.pah!

        mainita siitäkin, että jätit antibiootit kesken. Katos kun kesken jääneet antibioottikuurit voi aiheuttaa sen, että joku "pöpö" ei kuolekaan ja sit myöhemmin tulee resistenssiksi antibiootille, tai antibiooteille. Siis ne ei pure. Mulle on käynyt niin...

        Olen syönyt hirveesti antibiootteja vuosikymmenien aikana ja nyt onkin sitten vitsit vähissä...Siksi tässä "opastelen"...
        Itseänikin kiinnostaa, voiko HIIVA tosiaan aiheuttaa hengenahdistusta. Joten kerropa, miten huomena läkurissa kävi!


      • Nimetön
        muista... kirjoitti:

        mainita siitäkin, että jätit antibiootit kesken. Katos kun kesken jääneet antibioottikuurit voi aiheuttaa sen, että joku "pöpö" ei kuolekaan ja sit myöhemmin tulee resistenssiksi antibiootille, tai antibiooteille. Siis ne ei pure. Mulle on käynyt niin...

        Olen syönyt hirveesti antibiootteja vuosikymmenien aikana ja nyt onkin sitten vitsit vähissä...Siksi tässä "opastelen"...
        Itseänikin kiinnostaa, voiko HIIVA tosiaan aiheuttaa hengenahdistusta. Joten kerropa, miten huomena läkurissa kävi!

        ja sain imeskeltäviä hiiva lääkkeitä.kyllä hiiva voi kuulema aiheuttaa "astma oireita".tuostakin asiasta lääkäreillä tuntuu olevan eriäviä mielipiteitä...
        keskiviikkona käyn taas verikokeissa.nyt katotaan onko allergioita.kahden viikon päästä on kaula ultra.
        mainitsin niistä kesken jääneistä antibiooteista,mutta ei se haittaa koska tulehdusarvot oli nyt hyvät.todennäköisesti just ne antibiootit aiheutti tai pahensi ton hiiviksen.jouduin syömään nimittäin kahdenlaisia antibiootteja.flagylia ja kefexiniä.
        mulla on yöt parempia ku päivät.yleensäkin oon huomannu että kun meen päivälläkin selin makuulle niin kaula tuntus paremmalta.yöllä kun heräilen niin ei tunnu oikeestaan mitään mutta heti kun nousee ylös niin tuo kumma möykyn tunne palaa.nytkin tuntuu möykky etenkin vasemmalla puolella kaulaa kaulan yläosassa ja koko ajan pitää nieleksiä ku tuntuu niinku sieltä tihkuis jotain.tää on hemmetin inhottavaa


      • Nimetön
        Eikö ne kirjoitti:

        sanoneet, MISTÄ se hiiva on sinne kaulalle voinut "möykyn" tehdä? Tuntuuko se niellessä estona?
        Katos kun on semmonenkin olemassa kuin globus hystericum (hermopala) ja se tulee justiinsa silloin, kun on jatkuva ahdistustila ja pelkää...
        Mene vain sinne terkkariin ja pyydä lähete korva-, nenä ja kurkkutautien erik. lääkärille. Tämä voi katsoa peilillä syvälle kurkkuun ja näkee, jos siellä on jokin näkyvä. On koettu!

        Muuten, tämä kaamea kaamos ja pimeys saaa ihmisten ajatukset helposti kääntymään itseensä ja omiin tuntemuksiinsa...kaamosmasennus ja -ahdistus on hirmu yleistä. Koettu on sekin...
        Kyl se siitä! Mielenrauhakin on tärkeä...

        epäili kun kävin ekan kerran tuon kaulan kans tk:ssa.mulla onkin ollut aika paljon huolia ja stressiä tänä syksynä.lääkäri sano että vaiva voi olla psyykkistäkin.tiedä häntä.mä en ollu ennen kuullukkaan että ahdistus voi tehä tuon möykyn tunteen.miten ihmeessä siitä pääsee eroon jos se siis on henkisen puolen oire?


      • hämmästelijä2
        Nimetön kirjoitti:

        epäili kun kävin ekan kerran tuon kaulan kans tk:ssa.mulla onkin ollut aika paljon huolia ja stressiä tänä syksynä.lääkäri sano että vaiva voi olla psyykkistäkin.tiedä häntä.mä en ollu ennen kuullukkaan että ahdistus voi tehä tuon möykyn tunteen.miten ihmeessä siitä pääsee eroon jos se siis on henkisen puolen oire?

        ihme, ettei sitten lähettänyt hoitoon. Olisihan noita henkilöitä jotka sitten sun kanssa puhuisivat tuon möykyn ja oireet pois, jos se henkistä on. Eli oli ehkä taas vain hätäpaska, kun lääkäri ei tiedä, niin tulee henkiset oireet aina kuvioon mukaan, lääkäri sanoo, että voi olla henkistäkin. Sitä ei voi oikein vääräksi väittää, ja näin on lääkäri jo saanut kerrottua ekan diagnoosinsa. Mutta koska ei itsekään usko hätäpaskaansa, niin tulee mukaan ihan oikeat tutkimuksetkin. Että tuntuu olevan ihan OK lääkäri, toimii siten kun on koulutettukin.


      • Kuulehan
        hämmästelijä2 kirjoitti:

        ihme, ettei sitten lähettänyt hoitoon. Olisihan noita henkilöitä jotka sitten sun kanssa puhuisivat tuon möykyn ja oireet pois, jos se henkistä on. Eli oli ehkä taas vain hätäpaska, kun lääkäri ei tiedä, niin tulee henkiset oireet aina kuvioon mukaan, lääkäri sanoo, että voi olla henkistäkin. Sitä ei voi oikein vääräksi väittää, ja näin on lääkäri jo saanut kerrottua ekan diagnoosinsa. Mutta koska ei itsekään usko hätäpaskaansa, niin tulee mukaan ihan oikeat tutkimuksetkin. Että tuntuu olevan ihan OK lääkäri, toimii siten kun on koulutettukin.

        tietäjä, kyllä tuo globus hystericum (palan tunne kurkussa) VOI johtua stressistäkin! En väitä, että aloittajalla olisi, mutta kirjoitin sen, koska ItSELLÄNI on ollut ja tyttärelläni!

        Molemmilla kovassa stressikaudessa ja kun alkoi sitä tarkkailemaan, se vain kasvoi se tunne.
        Minulla vaiva oli n. 20 v sitten - aikuisella tyttärelläni nyt viime keväänä. Kävi MONISSA kokeissa ja sairaalatutkimuksissakin: mitään ei löytynyt! Ja hän kuvaili tarkoin, miltä se pala tuntui - se TUNNE on ihan todellinen!

        Ihminen on psykofyysinen olento - kaikki vaikuttaa kaikkeen.
        On esim. joitain eläinlajeja, jotka pelon vallassa alkavat erittää limaa! Itse kärsin astmaoireista ja valtavasta limaisuudesta.
        Olen huomannut, että jos olen ihmisten seurassa ja on paljon muuta ajateltavaa - limaa ei kerry!
        Kotona räin koko ajan!

        Joten: SINULLE aloittaja - anna toki tutkia itsesi, mutta älä väheksy tuotakaan, mitä yllä kirjoitin...
        Kaikkea hyvää ja kyllä se siitä! Liika homehössötys lyö kyllä jo silmille - en hometta väheksy, mutta kun sitä syytetään jo kohta raskaaksi tulemisestakin!!!


      • nimetö
        Kuulehan kirjoitti:

        tietäjä, kyllä tuo globus hystericum (palan tunne kurkussa) VOI johtua stressistäkin! En väitä, että aloittajalla olisi, mutta kirjoitin sen, koska ItSELLÄNI on ollut ja tyttärelläni!

        Molemmilla kovassa stressikaudessa ja kun alkoi sitä tarkkailemaan, se vain kasvoi se tunne.
        Minulla vaiva oli n. 20 v sitten - aikuisella tyttärelläni nyt viime keväänä. Kävi MONISSA kokeissa ja sairaalatutkimuksissakin: mitään ei löytynyt! Ja hän kuvaili tarkoin, miltä se pala tuntui - se TUNNE on ihan todellinen!

        Ihminen on psykofyysinen olento - kaikki vaikuttaa kaikkeen.
        On esim. joitain eläinlajeja, jotka pelon vallassa alkavat erittää limaa! Itse kärsin astmaoireista ja valtavasta limaisuudesta.
        Olen huomannut, että jos olen ihmisten seurassa ja on paljon muuta ajateltavaa - limaa ei kerry!
        Kotona räin koko ajan!

        Joten: SINULLE aloittaja - anna toki tutkia itsesi, mutta älä väheksy tuotakaan, mitä yllä kirjoitin...
        Kaikkea hyvää ja kyllä se siitä! Liika homehössötys lyö kyllä jo silmille - en hometta väheksy, mutta kun sitä syytetään jo kohta raskaaksi tulemisestakin!!!

        olet oikeassa että ihminen on kokonaisuus ja on helpottavaa kuulla että muillakin on tällaisia oireita.minua vain vaivaa suunnattomasti kun en voi tietää mistä tämä tunne johtuu.mielikuvitukseni lähtee helposti laukkaamaan ja kuvittelen ties mitä sairauksia itselleni.se on kamalaa.henkistäkin tämä voisi olla sen puolesta että syksy on ollut aika ikävä.ensin mieheni jäi työttömäksi ja jouduimme muuttamaan,sitten sain keskenmenon,työttömyydestä seurasi suurehkoja raha vaikeuksia kun itsekin olen työtön,ystäväni mies kuoli yllättäen aivoveren vuotoon ja ollessani ystäväni tukena jouduin käymään tavallaan uudestaa läpi neljän vuoden takaiset tuntemukset kun siskoni kuoli 22 vuotiaana auto onnettomuudessa.että on ollut stressiä...


      • rideride

        Hei
        Kyllähän sitä hiivaa saa vaikka hiivapitoisista leivonnaisista, varsinkin itselläni jo yksi makea pulla tuottaa varsinaiset kähinät ja kutinat. Antibiootit on kyllä sitten jo kunnon kuuri ja kamala olo. Jos sulla on hiiva allergia niin kyllä sitä kurkkuakin kuristaa ja kunnolla, saati sitten ns. närästyksiä ja muita juttua tulee.
        Ei vaivaa kun syö vain juurella leivottua leipää ja muita hiivattomia tuotteita.


      • On ollut raskaita...
        nimetö kirjoitti:

        olet oikeassa että ihminen on kokonaisuus ja on helpottavaa kuulla että muillakin on tällaisia oireita.minua vain vaivaa suunnattomasti kun en voi tietää mistä tämä tunne johtuu.mielikuvitukseni lähtee helposti laukkaamaan ja kuvittelen ties mitä sairauksia itselleni.se on kamalaa.henkistäkin tämä voisi olla sen puolesta että syksy on ollut aika ikävä.ensin mieheni jäi työttömäksi ja jouduimme muuttamaan,sitten sain keskenmenon,työttömyydestä seurasi suurehkoja raha vaikeuksia kun itsekin olen työtön,ystäväni mies kuoli yllättäen aivoveren vuotoon ja ollessani ystäväni tukena jouduin käymään tavallaan uudestaa läpi neljän vuoden takaiset tuntemukset kun siskoni kuoli 22 vuotiaana auto onnettomuudessa.että on ollut stressiä...

        kokemuksia, nyt kaamos lyönyt päälle ja ajatukset liikkuvat paljolti itsetarkkailussa.
        Ja yksi "nipistys" johtaa toiseen, toinen kolmanteen jne.
        Tuttua!
        Se on loputon kierre! Löydämme aina uuden kohteen tai taudin, jonka oireet itsessämme "tunnistamme".

        Ja aivan oikein: "Kun tietäisi mistä tää johtuu?"
        Mutta kun ei tiedä! Kun varsinaista syytä ei ole...se TUNNE on kyllä oikea, mutta se on psykosomaattinen = kehitämme sen itseemme tietyissä stressitiloissa.
        Sinulla palasivat raskaat muistot mieleen ja kenties kuolemanpelkokin - vai?

        Minulla on jotenkin voimakas tunne, etä nuo sinun tuntemuksesi ovat psykkisiä; jotenkin kehität ne itseesi. Ihminen menee jopa psykoosiin - jos tarpeeksi pelkää jotain...Mutta kyllä sinulla tuntuu olevan vielä ihan realistiset käsitykset asioista.

        En nyt muista, mitä tuolla alkupäässä ehdottelin...muistaakseni, että anna nyt tehdä perustukimukset, mutta sitten suosittelen sydämestäni terapiakeskusteluja. Kyllä terapeutti osaa tehdä oikeita kysymyksia, sinä vaan vastailet! Jostain syvältä nuo pelon ja ahdistuksen tunteet ja "palan tunne kurkussa" on kaivettava...Mutta ole luottavainen, et ole ainut, vaan kaltaisiasi on paljon! Liian moni turvautuu lääkepurkkiin tai alkoholiin!
        Ala määrätietoisesti nyt pääsemään lopullisesti noista tuntemuksistasi! Littaa ne maan rakoon!

        Lycka till!


      • homesairastunut

        Näin karkeasti arvioituna, jos hiivaa kasvaa nielussa, sitä on myös muualla elimistössä normaalia suuremmat määrät. Erään mikrobiologian asiantuntijan sanoin: "Hiivaan on aina jokin syy".

        Omalla kohdalla "systeeminen" hiivan villiintyminen elimistössä juontaa juurensa pahaan homealtistukseen, jota olen tietämättäni kohdannut koko elämäni ajan enemmän tai vähemmän. Pahin altistus tapahtui viimeisen kolmen vuoden ajan hometoimistossa työskenneltyäni. Homeet ja hiivat tekevät yhteistyötä, ovat "parhaita kavereita" keskenään. Home tosiaan lamaa myös kilpirauhasen toimintaa (sekoittaa aineenvaihduntaa ja näin ollen myrkyt jää pyörimään elimistöön), eikä se välttämättä näy testeissä. Ei varsinkaan Suomen testeissä, viitearvot kun on venytetty äärimmilleen. (http://www.mdd.fi lisää tietoa hyvistä laboratoriopalveluista.)

        Tutkimusten vaatiminen nykypäivän lääkäreiltä on helpommin sanottu kuin tehty, mutta suosittelen yrittämään. Olen onnistunut saamaan vuosien varrella vaikka minkälaisia tutkimuksia, mm. nielun, - suun, - ulosteen ja gynekologisen bakteeriviljelyn. Kaikissa ollut keskimääräinen tai jopa laaja hiivakasvusto, lajikkeet Candida Albicans ja Glabrata (jälkimmäinen lähes tuntematon Suomessa).

        En voi luvata, että potilas saa mitään apua, vaikka tuloksissa olisi runsaitakin mikrobikasvustoja. Lääkäreiltä puuttuu lupa hoitaa potilaitaan terveeksi, resurssit ja tarvittava tietotaito. Hiivalääkitykset eivät yksinään auta, on huolehdittava erityisesti homealtistuksen poistamisesta kokonaan (todella hankalaa), puhtaasta ruokavaliosta (paleo), liikunnasta puhtaassa ulkoilmassa ja lisäravinteista (vitamiinit ja probiootit). Itse olen selvittänyt asioita netin kautta, ja sitten vaatinut tiettyjä tutkimuksia tukemaan omia päätelmiäni. Ihan jotta jää mustaa valkoiselle, kuinka pahaa jälkeä homealtistuminen voi kehossa saada aikaan.


      • Anonyymi

        Hiiva vain tekee palantunteen kurkuun tai sitten ruokatorveen . Ei ahdisra henkeä.3


    • voi johtua joskus

      myös siitä kun mahahapot pyrkivät ruokatorveen. Tunne on juuri tuo palan tunne kurkussa ja erityisesti tulee öiseen aikaan, tosin myös päivällä. Itselläni oli tuo tunne, en tosin tiedä onko sama kuin sinulla, mutta säännöllinen syöminen ettei vatsa ole tyhjä,auttoi. Ja sitten omatoimisesti aloin hoitaa vaivaa koska tässä saa rampata lääkärissä muutonkin aina uusista vaivoista joita homealtistuminen tuo tullessaan.
      Ja joka vaivan selittäminen on joskus niin turhauttavaa, kun lääkärien apu on tyyliin "tule sitten uudelleen jos oireet pahenevat".

      Just joo.

    • ovat moninaiset

      Hiivan liikakasvu voi aiheuttaa mitä monenlaisempia vaivoja. Vatsaongelmat yleisiä sekä jatkuvat hengitystie- ja virtsatievaivat, ientulehdus, kurkkukipu ym. Lisääntynyt hiivakasvusto tuottaa myrkyllisiä käymistuotteita, jotka pääsevät verenkiertoon ja rasittavat maksan haiman ja hermoston toimintaa. Voi tulla myös voimakasta väsymystä ja masennusta, nukahtamisvaikeuksia. Ihminen on kokonaisuus.

      http://www.violetlight.fi/Ravinto ja terveys/hiivasyndrooma.htm#1

      • Itselläni

        varmaan juuri tuo syndrooma, koska olen joutunut (!) syömään kortisonia aivan liikaa hengitystieoireisiin ja hengenahdistukseen. Kutinaa hirveesti alapäässä,välillä oli kamala ihottumakin ja antibioottikuurin aikana huulet ja suun limakalvot turvoksissa ja hirmukipeet.
        Joten VOIHAN OLLA, että aloittajasta pitäisi tutkia hiiva oikein kunnolla ja lähteä sitä sitten ruokavaliolla hoitamaan.


      • Nimetön
        Itselläni kirjoitti:

        varmaan juuri tuo syndrooma, koska olen joutunut (!) syömään kortisonia aivan liikaa hengitystieoireisiin ja hengenahdistukseen. Kutinaa hirveesti alapäässä,välillä oli kamala ihottumakin ja antibioottikuurin aikana huulet ja suun limakalvot turvoksissa ja hirmukipeet.
        Joten VOIHAN OLLA, että aloittajasta pitäisi tutkia hiiva oikein kunnolla ja lähteä sitä sitten ruokavaliolla hoitamaan.

        netistä viime päivinä aika paljon.ja se kyllä on ihan varteenotettava vaihtoehto näille oireille.olen esim.väsynyt koko ajan,mahani reistailee helposti,päätäni särkee usein,en siedä alkoholia niinkuin ennen,minulla on usein makeanhimo,suutani kuivaa jatkuvasti ja silmiäni kirvelee joka päivä...
        AAARGH!
        ehkä tosiaan pitäisi tutkia paremmin tuo hiiva tilanne elimistössä.kenties tuo palantunne kurkussa tosiaan johtuu pelkästään hiivasta


    • kaiken kokeillut

      Kerroit muuttaneesi äskettäin ja sitten on kaikenlaista muutakin tapahtunut.

      Et varmaan tunne uutta ympäristöäsi vielä hyvin. Kannustankin siksi kokeilemaan seuraavaa:

      Pyyhi kostealla mikroliinalla tai pese, jos mahdollista uusi asuntosi katosta lattiaan, jokainen kohta huone huoneelta, vielä kerran, jos olet niin jo toiminut. Samalla saat uudenlaista liikuntaa ja rentoudut. Jouluna voit nauttia tosi puhtaasta kodistakin hyvällä omalla tunnolla. Öisin myös mahdolliset homeet tai mikrobit eivät enää tipu kasvoillesi huonepinnoilta tai ilmatilasta.

      Poista turhat matot ja pölyä keräävät tekstiilit muutamaksi viikoksi. Tarkista isännöitsijältä, onko asuntoyhtiössä homeongelmia muissa asunnoissa. Onko edellisillä asukkailla ollut millaisia lemmikkejä? Tehdäänkö suurta remonttia asuntoyhtiön jossain huoneistossa parhaillaan?

      Sitten lepäilet ja ulkoilet säännöllisesti ja odotat.

    • sairas

      mul aivan samat oireet,alkoivat 10 kuukautta sit, antibiootti kuurin jälkee.keuhkot kuvattu ja mitattu,veriarvot erittäin hyvät,missää arvois ei oo heittoa,huomenna ruokatorven tähystys,kattovat jospa siel näkyis jotain ja sieni viljelyn vastaukset ensviikol,hiiva todettu kieles 2hiivaa toinen ja toinen
      välil helvetilliset kivut ruokatorves,ei meinaa töihin kyetä,ruuat takertuu matkalle ja poskiontelot turpoilee ym ym

    • wqexqwer

      Kandidoosi, hiivasienen aiheuttama infektio limakalvoilla ja iholla, ilmenee ensisijaisesti suun tulehduksena, joka on jatkuvaa tai ajoittaista. Sen vaikeusaste vaihtelee yksilöllisesti. Lievimmillään se aiheuttaa suupielten rikkonaisuutta, punoitusta ja arkuutta. Koko suu voi olla arka niin, että hapanta syödessä tuntuu kirvelyä. Kielellä ja poskien limakalvoilla voi olla valkeita tai harmaita hiivapeitteitä. Tulehdus voi levitä ruokatorveen ja tuntua nielemisvaikeutena ja/tai niellessä kipuna keskellä rintaa, joskus palan jäämisenä ruokatorveen. Se voi ulottua suolistoon ja tuottaa vatsakipua, ilmavaivoja ja ripulia. Käsien iholle voi ilmaantua punoittavaa ja vetistävää hiivaihottumaa, ja kynnet voivat paksuta ja tummeta tai syöpyä. Joskus tartunta leviää kasvojen iholle. Naispotilaat voivat saada kutiavan ja vuotoa aiheuttavan hiivatulehduksen sukupuolielinten limakalvoille.

      Hiivatauti pahenee tai ilmaantuu usein antibioottikuurien, ”kortisonihoitojen”ja yleistilaa heikentävien sairauksien aikana. Sen tiukka kurissapito on hyvin tärkeää, koska se pitkään jatkuessaan saattaa aiheuttaa suun tai ruokatorven limakalvon syövän. Syöpä on ilmaantunut kuudelle yli 25-vuotiaista potilaistamme (10 %).

      Suutulehduksen ilmaantuessa on suun paikallinen lääkehoito aloitettava heti. Siinä käytetään samanaikaisesti kahta lääkettä 4:sti päivässä aterioiden jälkeen ja illalla, kun suu on ensin huuhdottu vedellä. Ensin otetaan suuhun nystatiiniliuosta (Mycostatin®) 1-2 ml pitäen liuos suussa usean minuutin ajan samalla auttaen kielellä sen leviämistä joka puolelle suuhun. Sitten otetaan suuhun amfoterisiini-B (Fungizone®) imeskelytabletti, antaen sen purematta hitaasti liueta suussa. Molemmat lääkkeet tulevat lopulta niellyiksi. Pienille lapsille annetaan vain nystatiiniliuosta esim. pipetillä, jos tablettien imeskely ei onnistu. Näitä lääkityksiä jatketaan tauotta 4-6 viikon ajan, ainakin vielä viikon ajan tulehduksen täysin parannuttua (tämä on hoitoannostelu).
      Tämän jälkeen siirrytään ehkäisyannosteluun seuraten ensiksi pysyykö suu terveenä 3 viikon lääketauon ajan. Jos pysyy, otetaan sitten jompaakumpaa e.m. lääkkeistä samoin annosteltuna viikon ajan, ja jatkossa vuorotellaan 3 viikon taukoa ja viikon lääkitystä. Jos suu ei pysy terveenä 3 viikon tauon ajan, vuorotellaan lääke- ja väliviikkoja. Jos tämäkään ei pidä suuta kunnossa, voidaan nystatiiniliuosta käyttää jatkuvasti ja Fungizone-tabletteja 1-2 viikkona neljästä. Nystatiiniliuoksen ehkäisyannostelussa voidaan siirtyä 3 päiväannokseen lisäten kerta-annos 3 ml:aan.
      Jos suu tulehtuu ehkäisyannostelun aikana, on palattava 4-6 viikon hoitoannosteluun, jonka jälkeen siirrytään runsaampaan ehkäisyannosteluun pitäen ensin viikon tauko, sitten 2 viikon lääkekausi ja 2 viikon tauko jne.
      Jos suu ei näin menetellen ala pysyä kunnossa, on otettava suun hoidosta vastaavaan lääkäriin (yleensä keskussairaalan suusairauksien poliklinikkaan) yhteys sienikannan lääkeherkkyys-määrityksen tekemiseksi, ja sen mukaisen hoidon saamiseksi.

      • nuppuwow

        Hei
        arvoisa nimimerkki wqexqwer; voitko antaa vinkkiä mille lääkäriasemalle kannattaisi hankkitua jotta saisi hoidon josta kerrot - hoito ja estolääkitys.
        Nyt tuntuu siltä että tämä hiivasairaus on edelleen tabu monille lääkäreille.


      • nuppuwow kirjoitti:

        Hei
        arvoisa nimimerkki wqexqwer; voitko antaa vinkkiä mille lääkäriasemalle kannattaisi hankkitua jotta saisi hoidon josta kerrot - hoito ja estolääkitys.
        Nyt tuntuu siltä että tämä hiivasairaus on edelleen tabu monille lääkäreille.

        "Nyt tuntuu siltä että tämä hiivasairaus on edelleen tabu monille lääkäreille."

        - Niinhän se on, tässä oma kokemukseni siitä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9679527


    • Kiinnitä huomio mh-

      bakteereiden ominaisuuteen!
      =>Kadonneiden maitohappobakteerien arvoitus

    • voi aiheuttaa
    • mikä auttaa?

      3kk:n kurkkukipuilun jälkeen löytyi syy: Candida albicans nielussa Alkanut ilmeisesti V-Pen kuurin jälkeen. Nyt on ollut hoitona Mycostin-liuos, se lakkasi 2 viikon jälkeen auttamasta, sitten lääkäri kirjoitti Diflucan-reseptin viikoksi. Se auttoi heti hieman, sitten paraneminen hidastui. Karkea pala pyörii nielussa yötäpäivää, kipua niellessä ja psyyke jo heikoilla.
      Ihmeen kauan on edellisestä tämän asian tiimoilta tulleesta viestistä vuodelta 2007. Onko tämä niin harvinainen juttu, ettei riitää avunpyyntöjä muille samaa kokeneille. Nyt tuli pyyntö! Mikä auttaa, hiiva on ilmeisesti jo ruokatorvessakin.

      • hiiva on ikävä kaver

        Karpalomehu (sokeriton) ja C-vitamiini-imeskelytabletit. Aika hoitaa. Vältä suklaata.


      • hiiva ikäv kaveri
        hiiva on ikävä kaver kirjoitti:

        Karpalomehu (sokeriton) ja C-vitamiini-imeskelytabletit. Aika hoitaa. Vältä suklaata.

        Ei ponuun hiivaa. Herneitä niitä kovia vihreitä ja malttia. Kyllä lähtee.


      • "Candida albicans nielussa Alkanut ilmeisesti V-Pen kuurin jälkeen. Nyt on ollut hoitona Mycostin-liuos, se lakkasi 2 viikon jälkeen auttamasta, sitten lääkäri kirjoitti Diflucan-reseptin viikoksi. Se auttoi heti hieman, sitten paraneminen hidastui."

        - Luin juttusi uudestaan ja tässä vielä jotain. Jos kyseessä on paha hiivasieni-infektio, lyhyet kuurit eivät riitä sitä nujertamaan. Kuinka pitkään käytin itse aikoinaan Diflucania, ilmenee tästä ketjusta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9679527

        Eikä noita lääkkeitä edes syödä, ellei löydy lääkäriä, joka suostuu niitä kirjoittamaan. Flukonatsoli ei tehoa edes kaikkiin sieni-infektioihin, vain hiivaan ja johonkin muuhun. Periaatteessa kuitenkin kaikki mikä tappaa sieni-infektiota, nujertaa myös hiivaa. Käytän edelleen Source Naturalsin 1500 mg:n Niacinamidea, Candida digestiä ja Didaa pari kolme kertaa päivässä. Se latinki hillitsee lajia kuin lajia eikä ärsytä vatsaakaan ruokailun yhteydessä otettuna. Niillä eväillä jatkan - parempiakaan ei ole.


    • "Onko tämä niin harvinainen juttu, ettei riitää avunpyyntöjä muille samaa kokeneille. Nyt tuli pyyntö! Mikä auttaa, hiiva on ilmeisesti jo ruokatorvessakin."

      - B3-vitamiini, nikotiiniamidi, niacinamide in English.

      Ks.
      B3-VITAMIINIA SIENI-INFEKTIOON
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9339302

      VASTAUS:
      Ei ole niin harvinainen juttu. B3-nikotiiniamidia on monissa apteekin valmisteissakin. Decubalilla on tuotteita, joissa on nikotiiniamidia sieni-infektiota vastaan.

      Ks. http://www.decubal.fi/

    • typy46

      hei. olet allerginen sille antipiootille.Mulla samoja oireita tiettyjen antipiottien kanssa.ja ne todettiin alllergia oireiksi.mene lääkäriin ja kerro lääkärille siitä.
      tossa vaiheessa olen jo saanut ardenaliiniä.

    • ex.hiivainen

      Suussa ja ruokatorvessa voi olla vakavakin hiivatulehdusm ja todellakin ihmettelen ettet ole jo saanut lääkitystä.
      Oireet ovat rankat ja nielussa on kova tunne joka kuuluu hiivasyndrooma oireisiin.
      Tulet toden.näk. saamaan pitkän hiivanhäätökuurin lääkäriltä.

      Osta heti huomenna apteekista maitohappobakteereita, ja syö paljon kaalia, jätä pois heti kaikki sokerit ja hiivalla kohotetut leivät.
      Suosittelen hiivatablettia jota saa aptekista ilman reseptiä nykyään.
      Ei tekisi pahaa juoda ph-tasapainoitavaa jauhettakaan, se tehoaa myös.

      http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humpil/8/8999738.pdf

      Kaikki hammasharjat vaihtoon myös.

    • Law

      En tiedä onko vakavaa... Kuristava tunne kaulalla ja pala tuntuu kurkussa (joka ns liikkuu.) Alkaa vaan ottaa päähän kun jatkunut jo pari-kolme viikkoa. Stressiä on kyllä ollut, ja ihan tarpeeksi. Eikä tunnu yhtään tavalliselta kurkkukivulta. No, kai se voi olla tää rankka ns "elämäntyyli". Isällä paljon ainakin stressiä, myös tursta. (sama pätee mullakin. Toivottavasti menee ohi. Sais ainakin mielenrauhan ^^

    • granulooma kurkussa

      Minulla oli toistuvia infektioita ja ab kuureja (johtuen homeista) lopulta myös tuli tuo palantunne ja nielemiskipu. Erikoislääkäri (allergologo ja kurkku/nenälri( totesi kurkunpään oleva turvoksissa sekä siellä kasvavan granulooman. Kortisoni kuuri, mutta ei hävinnyt pois joten olen menossa nyt tähystysleikkaukseen jossa se poistetaan. Kannattaa siis käydä erikoislääkärillä pitkittyneissä vaivoissa.

    • VÄsy

      Voisko sulla olla stressiä(burnis), se aiheuttaa monesti kurkkuun palan tuntua.

    • Kurkun Ahistus

      Homealtistuksessa on usein oireena kuristava tunne kurkussa, sekä edestä että sivuilta. Samalla myös ääni on painuksissa. Paidan kaulus ahdistaa niin, ettei nappeja voi panna kiinni. Älkää unohtako tätä homealtistuksen oiretta. Ongelmasta pääsee vain tosi asiantuntevalla hometutkimuksella (näytteet rakenteista pölyttelemättä) ja oikeilla korjauksilla. Riittävän tasoiseen tutkimukseen ei pysty rakennusalan koulutuksen saanut rakennusalan ammattilainen. Näiden osuus tulee vasta korjausten toteuttamisessa ohjeiden mukaan.

    • Murmurs

      Täällä yksi hiivaa epäilevä. Oireita on moninaisia, alkaneet hiljalleen kuukausien kuluessa: närästys, ilmavaivat, emättimen toistuvat hiivatulehdukset, virtsatietulehdus, hengenahdistus, viikkoja kestävät kurkkukivut ja lihassäryt, kurkun ja kaulan omituiset oireet (puristava tunne, turvotuksen tunne), ajoittainen ripuli, lievät vatsakivut.

      Otettu ekg, röntgenkuvat, tulehdusarvot, laaja verenkuva, testattu keuhkoklamydia ja mykoplasma ja tehty astmatestit. Kaiken pitäisi olla kunnossa eikä tk-lääkäriltä ole tullut mitään arvailuja tai diagnooseja. Epäilen itse nyt kuukausien oirehtimisten jälkeen vahvasti hiivasyndroomaa, sillä olen yhdistänyt huonon olon monesti ruokailun jälkeisiin hetkiin. Nielun hiivaan (ei todettu, vain epäilty) sain daktarin geeliä ja se helpotti kurkun oloa ja toi samalla älyttömät ilmavaivat ja vatsan turvotuksen. Uskon, että tämä oli puhdistusreaktio, kun hiivalle annettiin kyytiä.

      Muut oireet jatkuvat kuitenkin edelleen, enkä jaksaisi taas mennä valittamaan tk:n... pitäisi ehkä hakeutua osaavan lääkärin pakeille, mutta kun niitä on todella vähän. Olen lukenut hiivan olevan todella monitahoinen ongelma, ja sen häätäminen vaatii paljon työtä. Edes pelkkä reseptillä saatava hiivalääkekuuri ei ilmeisesti välttämättä poista ongelmaa... tätä en tosin ole vielä kokeillut. Nyt sitten ruokavaliolla ongelman kimppuun. Samalla jatkan jo aloittamaani luontaistuotekuuria ja maitohappobakteerien syömistä. Kärsivällisyyttä tässä tarvitaan.

      Onko muita samassa tilanteessa olevia?

    • Tanja7470

      Hei! Hiiva on monikirjoinen sairastettava. Homeasunto ja hiivasyndrooma kävelevät ns.käsi kädessä. Altistavia tekijöitä on esim. antibiootit,kortisoonilääkkeet, E-pillerit, homeet kotona/työpaikalla, sokeri, vehnäjauho,ummetus/huonosti toimiva suolisto, hapoton maha ja sressi. Naiset monesti tietää antibioottikuurin jälkeen, jos hiiva on tullut alapäähän. Mutta se on monen ihmisen vaiva. Lääkärit ei välttämättä tunne tätä termiä, valitettavasti. Minä huomaan sen parhaiten kielessä,peite on valkoinen tai harmaan eri vivahteet. Itselläni on kokemusta homeasunnon aikana puhjenneesta hiivasta sekä antibioottikuurin aikana/jälkeen. Ja sen vuoksi olen etsinyt tietoa ja kirjannut omia oireita ylös ja todennut, että hiiva on yksi inhottavimmista sairauksista, jota ei uskoisi monien oireiden syyksi.

    • Tanja7470

      Lisään vielä joitakin oireita..
      Mahan toiminta..ummetusta tai ripulia, uloste pahanhajuinen ja limaisuutta
      Toistuvia virtsaoireita, nuhaisuutta,korvien oireita, silmien oireita, päänsärkyä, tiheentynyttä virtsaamistarvetta ja epämukava olo alapäässä jne
      Nenän tukkoisuus, allergiaa ja yliherkkyyttä kemikaaleille tai "käryille", väsymystä, masennusta, äräisyyttä, pahanhajuinen hengitys, rakot suupielissä/kielessä, toistuvat hiivatulehdukset/kutina/kirvely, läikät ja sumuisuus näkökentässä, rähmivät silmät, iho/päänahka kutiaa, yskiminen, kuiva kurkku/tulehtunut, palan tunne kurkussa ja lima joka ei liiku ylös eikä alas, närästys, mahaoireet, pahoinvointi, makean/leivän himo,peräaukon kutina/kosteus, huonontunut muisti, alentunut alkoholin sietokyky jne.. jne.. Nämä oireet on monessa muussakin sairaudessa ja eritoten homeasunnossa. Oireet pahenee kosteassa ilmassa. Esim.kevät/syksy aikaan. Monesti sekoitetaan johonkin allergiaan..
      Vältä: sokeria/siirappia, valkoiset jauhot, alkoholi, hiivaa, homejuustoa, kuivattuja hedelmiä, säilykkeitä,eineksiä, sieniä, valkoinen riisi, kahvi, peruna(jos on pahat oireet), MUTTA ERITOTEN SOKERIA/KARKKIA!!!!!
      Auttaa Sinua pääsemään tai lieventämään oireita: Maitohappobakteerit, greipinsiemenuute(luontaistuotekaupassa on hiivaan hyvä lääke,joka sisältää tuota), vihreä tee, VALKOSIPULI.. Olen itse saanut viime vuonna vaikka minkälaista lääkettä ja ne ei auttaneet minua..Kaikista tärkeimpänä näen, ettet joka tapauksessa ota stressiä. Vaikka tiedänkin että joka tilanteessa ei siihen pysty. Sokeri eritoten ja hiivaa sisältävät tuotteet pois ruokavaliosta. Käynti luontaistuotekaupassa, siellä osataan auttaa. Kaikkien kirjoittamat oireet olivat tuttuja. Ketjussa kirjoittaneet astman kaltaisista oireista/palan tunne kurkussa, (monesti reumaa/astmaa sairastavilla on myös hiiva, johtuen lääkkeistä) ne liittyy todellakin hiivaan. Meistä jokainen tietää jos meillä on jännitystä että palan tunne nousee kurkkuun. Mutta hiivassa se on aina siellä, paitsi ruokailun yhteydessä et välttämättä tunne.. Ruokailun jälkeen on monesti humaltuva tunne ja pahoinvointia..jos hiiva on pahana. Anteeksi että kirjoitin sekavasti, mutta ajattelin tuoda oman kokemuksen/luetun tiedon teille. Tsemppiä hiivan kukistamiseen!! Ja jos asunnossa epäilet hometta..vaihda asuntoa,jos vaan voit. Hyvää alkavaa kevättä

    • oireita oireita

      No jopas oli oireita. Kyllä tuo home vie terveyden :(

    • Hiiva suussa, tai

      emättimessä. Noilla L-a, L-b ja Bif hyötybakteereilla paranee satavarmasti! Vältä ANTIBIOOTTIA.


      >>>>Vaikeasta hiiva-tulehduksesta paranet kun emätinkapseleiden lisäksi syöt 6-vuorokautta limakalvojen kolmea tärkeintä L-a, L-b ja Bif hyöty-bakteeria 30-miljardia bakteeria/vrk(esimerkiksi Asidophilus plus kapseleita 10-kpl/vrk) ja sen jälkeen 2-kapselia/vrk.
      >>>Muista että: Hiivatulehduksessa on yhtäaikaa hoidettava myöskin kumppanisi!

    • KS70

      Mä oon huomannut yhteyden home asumiseen, aina kun käyn kylässä eräässä asunnossa ja olen 2-3 yötä, niin hiiva iskee kieleen, ja kun poistun niin 2-3 h päästä huomaan olon vähän jo helpottaneen ja parissa päivässä olo on jo suht normaali. Mä reagoin todella helposti muutenkin näihin homeisiin.. Kerran kun altistunut. Niin ei kai se mihinkään poistu. Lääkärit vaan ei tätä myönnä että johtuu homeista.. Sanottu et tupakointi ja huono suuhygienia astmalääkkeen oton jälkeen, mut kyl mä nyt meinaan ton mun lääkärin kanssa jutella asiasta tarkemmin. Tää toistuu aina meinaa kun käyn home asunnossa.

      • sivuvaikutukset

        minä sain asmalääkkeestä ruokatorven sieni-infektion, jonka myötä, vatsakivut olivat kovat.


      • Anonyymi
        sivuvaikutukset kirjoitti:

        minä sain asmalääkkeestä ruokatorven sieni-infektion, jonka myötä, vatsakivut olivat kovat.

        Graniitiomenoita noi 3kk ajan niin kyllä hiiva lähtee nielusta. Toimii 100%.


    • Anonyymi

      Kaikki ns. terveydenhoito Suomessa, on käytännössä yksityistettyä ja lääkebisnes ei halua hoitaa hiivaepidemiaa, sellaisestahan voi jo puhua, niin moni oireilee hiivan takia, monin eri tavoin.

      Voit sairastaa hiivaa kehossa, esim. kynsisienenä, menet siitä lääkäriin, sinulle sanotaan, etteivät voi kirjoittaa sisäisesti otettavaa hiiva-tablettikuuria, kun se on kuulemma niin vahva jne, eli ehdoksi asetetaan, että otetaan "näyte" kynnestä ja sitä varten pitäisi olla viikkoja, käyttämättä kynsisienivoiteita.
      No, tämähän ei esim. autoimmuunisairauksien takia onnistu, koska silloin se sieni villiintyy ja leviää kaikkialle kehoon ja se on autoimmuunisairauksissa hengenvaarallinen tila. Menee todella huonoon kuntoon, joten et sitten saa mitään hoitoa.

      Itse pitää hoitaa kotikonsteilla ja sienivoiteilla, niitä joutuu käyttämään koko ajan, että kynsisieni pysyy loitolla. Jos sieni-epidemia haluttaisiin hoitaa, se on jo kansansairaus, niin ihmisille annettaisiin niitä sienitablettikuureja ja ennen olikin apteekeissa käsikauppatuotteita, vaan ei ole enää, kaikki on laitettu reseptien taakse, eli siten pidetään hiivaepidemiaa yllä Suomessa ja ihmisiä monin tavoin sairaina. Ne kynsisienivoiteetkin, ovat erittäin kalliita, eli iso bisnes niissä, joten siksi emme saa käsikaupasta, emmekä reseptillä sisäisesti otettavia hiivatablettikuureja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe