Täpläimumonni

Emilia

Itselläni on kaksi monnia, joiden lajista en ole varma. Näin eläinkaupassa monnini näköisen täpläimumonnin. Toinen kaloista on noin 13 cm pitkä ja toinen puolet pienempi. Ne ovat tummanruskeita, joissa on mustia hieman epäselviä pilkkuja. Ovatko nämä täpläimumonneja?

3

694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • vmk

        Ihan ensiksi sanottakoon, että täpläimumonni on vanha nimi, ja nykyinen nimi on aitotäpläpleko, tai ihan vain täpläpleko, kun ei noista lajeista ota tolkkua.

        Noista kuvista ei kokematon oikein ota tolkkua, ja ainakin osassa kuvista oli väärä laji. www.aquahobby.comissa ja sitten tuossa viimeisessä näytti olevan oikeat täpläplekot.

        Se, miten kalan tunnistaa oikein, on poskipiikeistä ja selkäevän ruodoista. Täpläimumonnina myydään yleensä noin kolmea lajia, eli tummaleväplekoa, täpläplekoa ja partamonnia. Partamonnin tunnistaa siitä, että sillä on kidusten tuntumassa poskipiikkejä, joita se levittelee jos tuntee olonsa uhatuksi. Lisäksi väritys on yleensä niin päin, että on vaaleita pilkkuja tummalla pohjalla. Lisäksi kalalla on tietenkin parta, jos se on uros ja riittävän kokoinen. Tummaleväplekolla ja täpläplekolla poskipiikkejä ei ole ja värityskin on erilainen. Nämä lajit erottaa helposti toisistaan selkäevän ruotojen määrästä. Täpläplekolla on 7-8 ruotoa, kun taas tummaleväplekolla on 10 tai enemmän.


      • Jolly Roger
        vmk kirjoitti:

        Ihan ensiksi sanottakoon, että täpläimumonni on vanha nimi, ja nykyinen nimi on aitotäpläpleko, tai ihan vain täpläpleko, kun ei noista lajeista ota tolkkua.

        Noista kuvista ei kokematon oikein ota tolkkua, ja ainakin osassa kuvista oli väärä laji. www.aquahobby.comissa ja sitten tuossa viimeisessä näytti olevan oikeat täpläplekot.

        Se, miten kalan tunnistaa oikein, on poskipiikeistä ja selkäevän ruodoista. Täpläimumonnina myydään yleensä noin kolmea lajia, eli tummaleväplekoa, täpläplekoa ja partamonnia. Partamonnin tunnistaa siitä, että sillä on kidusten tuntumassa poskipiikkejä, joita se levittelee jos tuntee olonsa uhatuksi. Lisäksi väritys on yleensä niin päin, että on vaaleita pilkkuja tummalla pohjalla. Lisäksi kalalla on tietenkin parta, jos se on uros ja riittävän kokoinen. Tummaleväplekolla ja täpläplekolla poskipiikkejä ei ole ja värityskin on erilainen. Nämä lajit erottaa helposti toisistaan selkäevän ruotojen määrästä. Täpläplekolla on 7-8 ruotoa, kun taas tummaleväplekolla on 10 tai enemmän.

        Pistin siihen pari linkkii että on vähän mistä tutkailla. Itselläkin on joku "Täpläimumonni" tuolla mutta en ole itsekään varma mikä se on. Pituutta sillä on noin 25 cm. Kaksihaarainen partakarva suun pielissä. selkäpiikkejä n.10 kpl .
        Kyljessä 3 riviä "piikkejä"?
        tummia pilkkuja vaaleanruskealla pohjalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      969
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe