Hei! Olen 24 vk raskaana ja viime viikolla minulla oli haavaumia pari tuolla alapäässä ja sitä poltteli ja kutisi. Nyt sitten huomasin sellaisia punaisia rakkuloita tuolla alanivusissa. Satuin raapaisemaan yhtä ja se repesi ja alkoi vuotamaan verta. Nyt tuli mieleen, että onko minulla herpes? Avomiehelläni on ollut vuoden ajan sellaisia punaisia rakkuloita takapuolen ympärillä, kainaloissa ja käsitaipeessa. Onko sillä ollut herpes? Vaikka minä olen ollut hänen ensimmäinen seksikumppani. Onko se tauti voinut piillä minussa ja nyt puhjeta? Mitä teen? Itkettää, kun pelkään että se tarttuu lapseen!
genitaaliherpes
11
1286
Vastaukset
- Toista odotteleva
Genitaaliherpes on vaarallinen josko ensimmäinen kerta iskee raskausaikana!
Oireesi nyt eivät ihan suoraan sovellu herpekseen, mutta herpes onkin yleensä kaikilla erilainen, josta johtuen vaikeasti tunnistettavissa.
Se voi olla jotain muutakin, mutta käy nyt kuitenkin näyttämässä lääkärille! Ja mieluiten ihan gynelle eikä millekään terveyskeskuksen yleislääkärille.
Nimimerkillä kokemusta on!- ++0+0+0
Jep, heti huomenna painu gynelle.
Nykyään on olemassa hyvät lääkitykset, joten älä stressaa, mutta mene kuitenkin mahd pian lekuriin.
- lapseni..
siis voiko mun lapsi kuolla nytten kohtuun? Voiko siitä tulla vammainen? Sain huomiselle ajan gynelle. Osaako se nähdä niistä näpyistä, ovatko ne herpestä? Minua huolettaa kamalasti.
- .....................
Voipi vissiin tarttua lapseen...
Mut älä nyt huolehdi! Ei oireet kuulosta herpekseltä, mutta tarkistamaan kannattaa mennä! Ja gyne voi ottaa rakkulasta näytteen (josko siitä sellaisen saa...), jolla asia varmistuu. Mutta josko se on jotain muuta niin kokenut lääkäri kyllä näkee mitä se on!
Enempi sinä nyt hallaa aiheutat stressauksella! Et VARMASTI ole ensimmäinen jolle jotain vastaavaa käy! - sillä kuitenkaan
et voi itse tehdä mitään.
- hättääää
sillä kuitenkaan kirjoitti:
et voi itse tehdä mitään.
Genitaali herppes ei kyl oo takapuoles ja kainalos yht aikaa. Ja jos olet sinä siihen sairastunut niin ei se vauvaan tartu muuten kuin jos herpes on aktiivisena synnytyksessä ja synnytät alakautta. Eikä se aina tartu silloinkaan.
Minulla on herpes ja kolme lasta, olen aina sairastunut sitten heti synnytyksen jälkeen mut synnytys hetkellä se ei ole ollut aktiivinen.
Lapset on terveitä. Ukko ei oo koskaan sairastunut, voi kyllä kantaa virusta mut se ei oo puhjennut.
Huomen kaikki selviää. Googleta ja lue terveyssivuja.
Onnellista odotusaikaa - .........................
hättääää kirjoitti:
Genitaali herppes ei kyl oo takapuoles ja kainalos yht aikaa. Ja jos olet sinä siihen sairastunut niin ei se vauvaan tartu muuten kuin jos herpes on aktiivisena synnytyksessä ja synnytät alakautta. Eikä se aina tartu silloinkaan.
Minulla on herpes ja kolme lasta, olen aina sairastunut sitten heti synnytyksen jälkeen mut synnytys hetkellä se ei ole ollut aktiivinen.
Lapset on terveitä. Ukko ei oo koskaan sairastunut, voi kyllä kantaa virusta mut se ei oo puhjennut.
Huomen kaikki selviää. Googleta ja lue terveyssivuja.
Onnellista odotusaikaaMinullakin on genitaaliherpes ja tiedän, että siitä ei ole muuten vaaraa lapselle kuin silloin josko aktiivisena synnytyksessä. Mutta on vissi ero, josko se tulee EKAN kerran raskaana! Silloin riskejä on enemmän.
Ja tosta kainalosta ja takapuolesta... Minulla itsellä herpes iski nilkkaan (???) ja alapäähän yhtäaikaa ekalla kerralla. Että voi se kuule olla missä vaan. Minä en käynyt sitten kunnon gynellä ja puoli vuotta hoidettiin kahdesti kuussa uusiivaa herpestä antibiooteilla ym... Yleislääkärit kun eivät oireita tunnistaneet. - +0+0+0+0
......................... kirjoitti:
Minullakin on genitaaliherpes ja tiedän, että siitä ei ole muuten vaaraa lapselle kuin silloin josko aktiivisena synnytyksessä. Mutta on vissi ero, josko se tulee EKAN kerran raskaana! Silloin riskejä on enemmän.
Ja tosta kainalosta ja takapuolesta... Minulla itsellä herpes iski nilkkaan (???) ja alapäähän yhtäaikaa ekalla kerralla. Että voi se kuule olla missä vaan. Minä en käynyt sitten kunnon gynellä ja puoli vuotta hoidettiin kahdesti kuussa uusiivaa herpestä antibiooteilla ym... Yleislääkärit kun eivät oireita tunnistaneet.kokemuksella tiedän että se genit.herpes on kyllä pirun kipee ku tulee, ekalla kerralla eritoten.
mä en saanu housuja edes jalkaan ja kävely oli tuskaa!
joten toi mikä sul on ei kyl välttämättä ole sitä. - katsoo..
......................... kirjoitti:
Minullakin on genitaaliherpes ja tiedän, että siitä ei ole muuten vaaraa lapselle kuin silloin josko aktiivisena synnytyksessä. Mutta on vissi ero, josko se tulee EKAN kerran raskaana! Silloin riskejä on enemmän.
Ja tosta kainalosta ja takapuolesta... Minulla itsellä herpes iski nilkkaan (???) ja alapäähän yhtäaikaa ekalla kerralla. Että voi se kuule olla missä vaan. Minä en käynyt sitten kunnon gynellä ja puoli vuotta hoidettiin kahdesti kuussa uusiivaa herpestä antibiooteilla ym... Yleislääkärit kun eivät oireita tunnistaneet.katsoin peilistä tätä mun alapäätä, ja kun sitä nyt tarkemmin katsoo, iho on rikki siitä alueelta. Ja se alue on kipeä. On siinä joku pieni näppy. Kuuluuko tämä herpekseen? Avomiehelläni on ollut niitä näppylöitä vuoden yhteen putkeen. Ei ne ole hävinny mihinkään. Sitä vaan kutittaa ne näppylät. Luin että jos herpes tulee ensimmäisen kerran loppuraskaudessa on 50% mahdollisuus että se tarttuu synnytyksessä lapseen. Sen vuoksi käytetään sektiota. Kyllä minua huolettaa.
- +0+0
katsoo.. kirjoitti:
katsoin peilistä tätä mun alapäätä, ja kun sitä nyt tarkemmin katsoo, iho on rikki siitä alueelta. Ja se alue on kipeä. On siinä joku pieni näppy. Kuuluuko tämä herpekseen? Avomiehelläni on ollut niitä näppylöitä vuoden yhteen putkeen. Ei ne ole hävinny mihinkään. Sitä vaan kutittaa ne näppylät. Luin että jos herpes tulee ensimmäisen kerran loppuraskaudessa on 50% mahdollisuus että se tarttuu synnytyksessä lapseen. Sen vuoksi käytetään sektiota. Kyllä minua huolettaa.
jos tulee päälle saat estolääkkeet jotka vaarattomia ja suojaavat lasta saamasta tartuntaa.
mulla on noi lääkkeet odottamassa ja nyt olen rv 36 2 ja ens vkolla olisi tarkoitus aloittaa.
et voi nyt kun odottaa huomista ja tuloksia ja jos on herpes sut hoidetaan kyllä, ja sektio ei ole paha juttu ollenkaan.muutenkaan.menossa suunniteltuun.
huoli nyt pois ja aika näyttää.voi olla jotain ihan muutakin, pelkkä ph:n muutokset raskauden aikana voi rikkoa ihon ymym.
Laita viestiä miten kävi.
- odottaja-80
Tässä netistä kopioitu teksti Vantaan kaupungin sivuilta.
Vantaan kaupunki > Sosiaali- ja terveyspalvelut > Lapset, nuoret ja perheet > Lapsiperheiden Nettineuvola > Lapsiperheiden Nettineuvolan tietosivut > Lasta odottava perhe > Raskaus > Raskauden ajan ongelmia
Raskauden ajan ongelmia
Painon nousu
Turvotus
Gestaatiodiabetes
Pahoinvointi raskauden aikana
Pääkipu
Närästys ja ummetus
Verenvuodot
Valkovuoto
Hiivatulehdus
Kutina raskauden aikana
Genitaaliherpes
Anemia
Raskausarvet ja ihomuutokset
Suonikohjut, suonenvedot ja peräpukamat
Nivelten kipeytyminen ja raajojen puutuminen
Painon nousu
Painon nousu kuuluu normaalisti raskauteen. Äidin normaalina painon nousuna pidetään 7-15 kiloa. Mikäli äidillä on ylipainoa jo ennen raskautta riittää pienempikin painonnousu, kun taasen hoikalle äidille saa painoa kertyä hieman enemmän. Lisääntynyt paino voi aiheuttaa muutoksia vartalon rakenteessa voiden aiheuttaa hengenahdistusta ja liikkumisen vaikeutta. Raskauden aikana on syytä muistaa terveellinen hyvä ravinto. Mikäli paino nousee voimakkaasti ruokavaliosta huolimatta, on syytä tutkia verensokeri rasituskokeessa. Lähetteen tutkimukseen tekee neuvolan terveydenhoitaja käynnin yhteydessä.
Turvotus
Raskauden aikainen turvotus on useimmiten normaali fysiologinen ilmiö. Turvotus voi myös tuoda mukanaan useita muita oireita. Mikäli turvotus rajoittuu lähinnä alaraajoihin eikä siihen liity muita tekijöitä, voidaan sitä seurata neuvolakäynneillä. Liikunnalla voidaan joissain tapauksissa helpottaa oireita.
Gestaatiodiabetes
Raskauden aikana ensimmäistä kertaa todettua verensokerin nousua kutsutaan gestaatiodiabetekseksi. Tämä todetaan laboratoriossa tehdyssä sokerirasituskokeessa, jossa 12 tunnin paaston jälkeen otetaan ensin veren paastosokeriarvo. Tämän jälkeen juodaan sokeriliuos, jossa on 75 grammaa sokeria 300 ml:ssa vettä. Veren sokeripitoisuus tarkastetaan ottamalla näyte tunnin ja kahden tunnin kuluttua nesteen nauttimisesta. Tuloksien tulee olla asetettujen raja-arvojen alapuolella 5.1(0h) 10.0(1h) 8.7(2h). Mikäli yksi arvo on korkeampi, riittää hoidoksi ruokavaliohoito ja paastosokerin kontrollointi myöhemmin. Kahden tai kolmen arvon ollessa koholla, lähetetään äiti äitiyspoliklinikalle vuorokausiseurantaan ja lääkehoidon tarpeen arviointiin. Yksikin kohonnut arvo raskauden aikana lisää riskiä sairastua myöhemmin II-tyypin diabetekseen, joten liikunnan ja terveellisen ravinnon tärkeyttä ei voi koskaan korostaa liikaa.
Pahoinvointi raskauden aikana
Alkuraskauteen kuuluu normaalisti äidin huonovointisuus ja väsymys. Pieniä oireita voi hoitaa itse nauttimalla ruokaa pieninä annoksia ja välttämällä oireita pahentavia ruokia. Yleensä oireet ajoittuvat aamupahoinvointiin ja helpottavat 12 raskausviikon jälkeen. Jos oksentelu on voimakasta ja aiheuttaa ongelmia, on sitä syytä tutkia. Yksi sadasta odottajasta tarvitsee sairaalahoitoa oksenteluun. Runsaasti oksentelevalta on syytä tutkia hemoglobiini, hematokriitti ja joissain tapauksissa kilpirauhasarvot. Lähetteen jatkotutkimuksiin tekee neuvolan terveydenhoitaja laboratoriokokeiden ja ulkoisen arvion perusteella.
Pääkipu
Raskauden aikainen pääkipu johtuu tavallisimmin lihasjännityksestä niska-hartialihaksissa. Tälle on ominaista niskan ja kallon paineluherkkyys. Jumpasta ja venyttelystä voi olla apua oireiden lievittämiseksi.
Raskauden aikana migreeni helpottaa useimmilla siitä kärsivistä ja osalla oireet häviävät kokonaan. Harvinaisempaa on migreenioireiden pahentuminen tai jopa alkaminen raskauden aikana. Migreenille on tyypillisiä oireita ovat mm. pahoinvointi, toispuoleinen pääkipu, joka kestää useita tunteja. Pääkipua voi edeltää jonkin asteinen näköhäiriö. Migreenin lääkehoidosta tulee aina neuvotella hoitavan lääkärin kanssa.
Pääkipu on myös yksi raskausmyrkytyksen oire. Tähän liittyy myös mm. proteiinin erittymistä virtsaan ja kohonnut verenpaine.
Pääkivun syytä ei aina saada selvitettyä, mutta siitä on hyvä mainita neuvolakäynnin yhteydessä.
Närästys ja ummetus
Kohdun kasvu ja tietyt ruoka-aineet voivat raskauden aikana aiheuttaa närästystä ja ummetusta. Oireiden ehkäisemiseksi on hyvä tarkastaa oma ruokavalio. Ummetusta voidaan ehkäistä kuitupitoisella ruualla, mutta toisinaan joudutaan turvautumaan ulostusta helpottaviin lääkkeisiin. Närästykseen voi raskausaikana käyttää vatsahappoja neutraloivia antasideja pakkauksen ohjeen mukaisella annostuksella.
Verenvuodot
Raskaudenaikaiset verenvuodot emättimestä vaativat aina ammattilaisen arvion tilanteesta. Loppuraskauden runsas vuoto voi olla merkki istukan ennenaikaisesta irtoamisesta, joka vaatii aina kiireellistä hoitoa. Pientä tiputtelevaa vuotoa voi aiheuttaa etinen istukka, jonka syy tulee aina tutkia synnytyssairaalassa.
Alkuraskauden runsaan verenvuodon syynä on useimmiten keskenmeno. Niukkaa vuotoa voi taasen aiheuttaa tulehdus tai jokin limakalvovaurio emättimen tai kohdun kaulan alueella.
Raskaus kuivattaa usein limakalvoja, jonka seurauksen voi esiintyä yhdynnän jälkeistä verenvuotoa. Tämän vuoksi onkin syytä käyttää liukastetta yhdynnässä, sekä kondomia tulehdusriskin välttämiseksi.
Valkovuoto
Raskauden aikana valkovuodon määrä lisääntyy ja sen rakenne voi muuttua. Mikäli vuoto ei haise eikä muita oireita esiinny, ei sen suhteen tarvita tutkimuksia.
Hiivatulehdus
Raskaus lisää riskiä saada hiivatulehdus. Sen yleisimpinä oireina ovat lisääntynyt ja haiseva valkovuoto, sekä kutina. Oireista on hyvä kertoa neuvolakäynnillä hoidon aloittamiseksi. Hiivatulehdusta voidaan ehkäistä erilaisilla maitohappovalmisteilla, joskaan niiden tehosta ei ole varmaa näyttöä.
Kutina raskauden aikana
Raskauden aikainen kutina saattaa olla merkki raskauden aiheuttamasta maksatulehduksesta. Oireet ovat hyvin voimakkaat ja kutinaa esiintyy lähinnä sellaisissa paikoissa, joissa sitä ei yleensä ole, kuten kämmenissä ja jalkapohjissa. Kutinaa iholla voi aiheuttaa mm. ihon kuivuminen, hikoilu ja turvotus. Epäselvissä tapauksissa on hyvä olla yhteydessä omaan terveydenhoitajaan.
Genitaaliherpes
Jos herpes puhkeaa ensimmäisen kerran raskauden aikana, on siitä hyvä olla yhteydessä omaan lääkäriin. Herpes ei tartu suoraan lapseen vaan tarttumien tapahtuu synnytyksen yhteydessä mikäli herpes on aktiivivaiheessa. Tämän vuoksi alatiesynnytys ei ole mahdollinen mikäli herpes on aktiivinen ja rakkulat lähellä synnytyskanavaa.
Herpeksen aktivoitumista voidaan ehkäistä raskausviikolla 37 aloitettavalla estolääkityksellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/1822707- 1642529
Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1182217Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee612073Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."31739"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!591444Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu2051440Miten kestätte tyhmiä?
Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa2261173Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."
Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää931138Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.
Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.3701073