Kuinkahan moni

uskovainen on lukenut

esierkiksi kirjat Darwinin "Lajien Synty" tai Dawkinsin "Sokea Kelloseppä"? Arvelen, että täällä kirjoittavista ei yksikään.

Väitän, että täällä kirjoittavilla ateisteilla on verrattomasti paremmat tiedot Raamatusta ja kristinuskosta kuin uskovilla on evoluutioteoriasta, vapaa-ajattelijosta tai ateismista.

Silti täkäläiset uskovat kuvittelevat voivansa väitellä evoluutioteoriasta.

21

300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivan oikeassa.

Tuskimpa uskovaist Darwinia lukevat. Ateistit sen sijaan voivat lukea hyvinkin Raamattua.

• yleisluontoinen

tuntemus kuuluu yleissivistykseen ja monet ateistit lukevat sitä varsin laajasti.

Darwinia, Dawkinsia, Harrista tai Dennettiä pitäisi uskovien lukea maailmankuvan laajentamiseksi. Ei niitä uskoa tarvitse, mutta tietäähän, mitä vastustaa.

Filosofi Daniel Dennetin kirja, "Lumous murtuu" on varsin hienovaraisesti kirjoitettu ja analysoi uskonnollista uskoa hyvin monelta puolelta. Se pitäisi olla kaikkien valveutuneiden uskovaisten kirjahyllyssä.

Osa ateistien täällä harrastamasta uskovien pilkasta johtuu jälkimmäisten puutteellisista tiedoista ja niistä johtuvista, usein naurettavista väitteistä.

Yllättäävää on, etteivät monetkaan uskovat tunne edes Raamattua muutamaa vakiolausetta laajemmin.

Uskonnollinen usko laiskistaa, koska se ei kannusta (tai jopa kieltää) lukemaan ja opiskelemaan. Uskonnollinen selitys varsin moneen luonnoilmiöön on: Jumala on sen luonut. Siihen on uskovan tyydyttävä ja monelle se mainiosti riittääkin.

• että "putoaa"
        yleisluontoinen kirjoitti:

tuntemus kuuluu yleissivistykseen ja monet ateistit lukevat sitä varsin laajasti.

Darwinia, Dawkinsia, Harrista tai Dennettiä pitäisi uskovien lukea maailmankuvan laajentamiseksi. Ei niitä uskoa tarvitse, mutta tietäähän, mitä vastustaa.

Filosofi Daniel Dennetin kirja, "Lumous murtuu" on varsin hienovaraisesti kirjoitettu ja analysoi uskonnollista uskoa hyvin monelta puolelta. Se pitäisi olla kaikkien valveutuneiden uskovaisten kirjahyllyssä.

Osa ateistien täällä harrastamasta uskovien pilkasta johtuu jälkimmäisten puutteellisista tiedoista ja niistä johtuvista, usein naurettavista väitteistä.

Yllättäävää on, etteivät monetkaan uskovat tunne edes Raamattua muutamaa vakiolausetta laajemmin.

Uskonnollinen usko laiskistaa, koska se ei kannusta (tai jopa kieltää) lukemaan ja opiskelemaan. Uskonnollinen selitys varsin moneen luonnoilmiöön on: Jumala on sen luonut. Siihen on uskovan tyydyttävä ja monelle se mainiosti riittääkin.

pois uskostaan mikäli saa sellaista tietoa, joka osoittaaoman uskomusjärjestelmän kyseenalaiseksi. Tällainen meikäläinen "pakana" taas pakkaa ajattelemaan, että sellainen uskomusjärjestelmä saa romahtaakin joka ei perustu ilmeisille tosiasioille.

• Dennetin kirja,
        että "putoaa" kirjoitti:

pois uskostaan mikäli saa sellaista tietoa, joka osoittaaoman uskomusjärjestelmän kyseenalaiseksi. Tällainen meikäläinen "pakana" taas pakkaa ajattelemaan, että sellainen uskomusjärjestelmä saa romahtaakin joka ei perustu ilmeisille tosiasioille.

"Lumous murtuu".
        Se on erittäin mielenkiintoinen. Dennet esittää, että uskontoja pitäisi voida tutkia luonnontieteen keinoin. Uskovat panevat tietenkin hanttiin viimeiseen saakka.

Dennet haluaa riisua uskontojen yltä yliluonnollisuuden kaavun, joka nykyisinkin estää avoimen keskustelun uskontojen hyvistä ja huonoista puolista, niiden synnystä, niiden kehityksestä ja niiden tulevaisuudesta.

• Raamatusta

Kirje Roomalaisille 1:19-23 Erityisesti jae 22!

19. sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.
      20. Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
      21. koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
      22. Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet
      23. ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.

• ei tullut

juuri hullua hurskaammaksi.

Tarkoittaako tuo ehkä, että opiskeleminen on synti, koska silloin viisastuu?
        Uskovan on siis parasta lukea vain Raamattua ja olla muusta tietämätön. Silloin tie taivasten valtakuntaan on varmasti avoinna.

• Mutta onko

heillä uskoa, niin se onkin jo toinen juttu.

Minun henkeni uskoo ja se tietää mihin se uskoo.

"Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä"

• kai uskosta

ollut kysymys?

Ateisteilla ei ole jumalusko, muuta uskoa kylläkin.

• Uskossa on
        kai uskosta kirjoitti:

ollut kysymys?

Ateisteilla ei ole jumalusko, muuta uskoa kylläkin.

aina kyse Hengestä. Jumala on Henki. Myös minä olen Henki.- Minulla on Sielu. - Ja, minä asun ruumiissani.- Tätä tarkoittaa: " Henkensä hän pani meihin asumaan"

Sieluni on: Personallisuuteni, tahtomiseni, tekemiseni, haluamiseni, unelmani jne.

Ruumiini on taas se tumumaja, joka lakkaa olemasta, kun se kuolee.

Ellet ole Uudestisynytnyt, et varmaan käsitä tätä täysin.

Uudestisyntynyt ihminen elää uskossa, ja Henki koettelee kaikki asiat uskon kautta, ennenkuin hän hyväksyy ne omakseen.

• älkää vaivautuko

Tätä asiaa jauhettiin täällä vähän aika sitten.

Älkää Jeesuksen omat alkako jauhaan tätä taas. Ihan sama kun alettas täällä mormoonien tai jehovien kans väitteleen. Uskokoon he omaan jumalaan; me uskotaan Jeesukseen.

En mä ole Koraaniakaan lukenut (opista kylläkin) enkä mitään Hare Krishnoja ym. Miksi lukisin ateistien "pyhä kirjoja". Sehän on päivänselvä mitä siellä on: Ei oo Jumalaa, ihminen on sattuman oikku vailla tarkoitusta, päämäärää.Itse oma jumalansa.

• varsin erikoinen

ajatuksenjuoksu.

Mitä tähän Koraani kuuluu?

Enkä muista tästä aiheesta ainakaan vuoteen keskustellun. Toki kehitysoppi/luomiskertomus- aihetta on käsitelty, mutta ei tältä kannalta.

Sinulla on yleissivistyksessä musta aukko, kun vertaat "Lajien synty"- teosta Koraaniin.

Tämän aiheen olette te uskovat aikaansaaneet ihan itse väittämällä evoluutioteoriaa "vain teoriaksi" ja nostamalla luomisKERTOMUKSEN sen tilalle.

• merim.raimo

uskomaton on lukenut? 1 Tim.2:23. Mutta vältä tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, sillä tiedäthän että ne synnyttävät riitoja. jae 26... ja selviävät perkeleen pauloista,joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään. On ilmeistä että meiltä uskoviltakin "joskus"unohtuu nämä jakeet.Mutta kiitos Herralle,pelastuksen perusta ei ole sentään näissä jakeissa.

• raamatunkohta,

kun ei pysty tietämättömänä väittelemään. Siitä tulee mieleen jänis, joka työnsi päänsä pensaaseen, ja kuvitteli olevansa turvassa ketulta.

• Pesko
        raamatunkohta, kirjoitti:

kun ei pysty tietämättömänä väittelemään. Siitä tulee mieleen jänis, joka työnsi päänsä pensaaseen, ja kuvitteli olevansa turvassa ketulta.

näkemyksiä. Paavali ja muut esittävät uskon näkemyksiä, eivät tiedon. Siten raamatunlauseiden viittaus inhimillisen tiedon hankinnan tarpeettomuuteen tai vahingollisuuteen on nollan arvoista.

• merim.raimo
        Pesko kirjoitti:

näkemyksiä. Paavali ja muut esittävät uskon näkemyksiä, eivät tiedon. Siten raamatunlauseiden viittaus inhimillisen tiedon hankinnan tarpeettomuuteen tai vahingollisuuteen on nollan arvoista.

Saarn. 1:13.14.15..... Ja minä käänsin sydämeni viisaudella tutkimaan ja miettimään kaikkea,mitä auringon alla tapahtuu.Tämä on vaikea työ,jonka Jumala on antanut ihmislapsille,heidän sillä itseään rasittaaksensa.Minä katselin kaikkia tekoja,mitä tehdään auringon alla,ja katso se on kaikki turhuutta ja tuulen tavoittelua.Väärä ei voi suoristua,eikä vajaata voi täydeksi laskea.

• Uskovia pilkataan tiedon vähättelystä.
        Raamattu antaa kuvaa tärkeästä yhteydestä Jumalan kanssa ja pelastajasta. Näitä asioita arvostan.
        Riitely siitä miten kaikki on saanut syntynsä ei ainakaan minun ymmärrykseeni sovi, siis uskon alussa Jumalan luoneen. no.57 hatun alle ei enempää sovi.

• tiedä..
        holav kirjoitti:

Uskovia pilkataan tiedon vähättelystä.
        Raamattu antaa kuvaa tärkeästä yhteydestä Jumalan kanssa ja pelastajasta. Näitä asioita arvostan.
        Riitely siitä miten kaikki on saanut syntynsä ei ainakaan minun ymmärrykseeni sovi, siis uskon alussa Jumalan luoneen. no.57 hatun alle ei enempää sovi.

>> Raamattu antaa kuvaa tärkeästä yhteydestä Jumalan kanssa ja pelastajasta. Näitä asioita arvostan. >>

...oikeastaan mistään mitään, mutta arvostan niitä jotka tietävät, ja ovat sen myös todistaneet mm antamalla järkeenkäypiä selityksiä vaikeisiin kysymyksiin ja kehittämällä teorioidensa pohjalta kaikenlaista mikä tekee nykyihmisen elämän tavattoman paljon helpommaksi kuin esim. 2000v sitten.

>> Riitely siitä miten kaikki on saanut syntynsä ei ainakaan minun ymmärrykseeni sovi, siis uskon alussa Jumalan luoneen. >>

Kun oma ymmärrys ei riitä, on uskottava niitä jotka todistettavasti ovat viisaampia.

• tiedä.. kirjoitti:

>> Raamattu antaa kuvaa tärkeästä yhteydestä Jumalan kanssa ja pelastajasta. Näitä asioita arvostan. >>

...oikeastaan mistään mitään, mutta arvostan niitä jotka tietävät, ja ovat sen myös todistaneet mm antamalla järkeenkäypiä selityksiä vaikeisiin kysymyksiin ja kehittämällä teorioidensa pohjalta kaikenlaista mikä tekee nykyihmisen elämän tavattoman paljon helpommaksi kuin esim. 2000v sitten.

>> Riitely siitä miten kaikki on saanut syntynsä ei ainakaan minun ymmärrykseeni sovi, siis uskon alussa Jumalan luoneen. >>

Kun oma ymmärrys ei riitä, on uskottava niitä jotka todistettavasti ovat viisaampia.

Ja kukahan on viisaampi kuin ihminen?

• kysymys..
        holav kirjoitti:

Ja kukahan on viisaampi kuin ihminen?

>> Ja kukahan on viisaampi kuin ihminen? >>

.., jo vanha sananlaskukin tietää että kukaan ei ole niin viisas kuin ihminen, paitsi insinööri !
        Luulisin kyllä varsinaisista tiedemiehistä löytyvän vieläkin viisaampia, ja kun insinöörit ja muut äkkiviisaat ovat oikein joukolla jotain asiaa tuumailleet ja yhteisymmärrykseen päässeet, niin silloin ei kyllä kenelläkään ole siihen nokan koputtamista.

Tuo siis käytännön asioissa. Jos vähemmän konkreettisista totuuksista puhutaan niin parasta tietoa löytyy joko filosofeilta tai kylähulluilta, teologit sijoittuvat vasta kolmannelle tilalle.

• lukenut Dawkinsin "Sokea Kelloseppä"-kirjan ja heti alkuun huomasin, että kirjoittajan omassa ajatttelussa on ollut paha virhe kun hän on luullut, että työvälineillä pitäisi olla näkö.

Sinä teet matkoja autosi avulla, mutta itsekseen, ilman sinun ohjailuasi se auto on kuuro, mykkä, rampa ja sokea. Samalla tavalla ilman Jumalan voimaa ja viisautta on luontokin pelkkä sokea työkalu Jumalalle.

Luonnonilmiöistä ja sen sokeudesta Herra kysyy:

Job 37:15
      "Tiedätkö, kuinka Jumala niillä tekonsa teettää ja kuinka hän antaa pilviensä leimausten loistaa?"

• ja muu..

>> Sinä teet matkoja autosi avulla, mutta itsekseen, ilman sinun ohjailuasi se auto on kuuro, mykkä, rampa ja sokea. Samalla tavalla ilman Jumalan voimaa ja viisautta on luontokin pelkkä sokea työkalu Jumalalle. >>

...luonto ovat autoja Jumalan ohjauksessa ?
        Uskovat autot pääsevät aikanaan automuseoon, uskottomat joutuvat romuttamolle ?

Tilastojen mukaan syy kolareihin löytyy useimmiten ratin takaa, joskus muusta liikenteestä. Vain hyvin harvoin syy on autossa, ja silloinkin joko valmistajassa tai omistajassa joka on jättänyt autonsa huoltamatta.

Vertauksesi kuvaa erittäin hyvin sitä 'valinnanvapautta', joka kristiuskon opinkappaleiden mukaan vie suuren määrän ihmisiä helvettiin vastoin kaikkivaltiaan, rakastavan Jumalan tahtoa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      19
      5183
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      550
      2633
    3. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      19
      2352
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      151
      2220
    5. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      24
      2007
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1654
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1535
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      127
      1241
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      128
      946
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      899
    Aihe