8v. tavarat hukassa

mitäihmettäteen???

Apua, neuvoja, niksejä....
Meillä on kahdeksan vuotias ADHD-poika. Hän on normaaliopetuksessa,tosin integraatiopäätöstä yritetään saada ryhmän avustajatuntien lisäämiseksi.
Poika on lahjakas matematiikassa ja hiukan ryhmäänsä edellä äidinkielessä. Käsiala ei ole ehkä kaunein mahdollinen, mutta melko sujuvasti silti poika kirjoittaa ja iltasadun luku pikkusiskolle onnistuu helposti.
Ongelma ei siis ole opiskelussa.

Poika on melko energinen ja keskittymiskyky on ailahteleva, toisena päivänä koko koulupäivä on mennyt hienosti, on istuttu nätisti, oltu hiljaa, kuunneltu ja toimittu ohjeiden mukaan. Toisena päivänä jo ensimmäinen tunti menee joten kuten ja loput sitten onkin silkkaa levottomuutta...
Jo tämä aiheuttaa tiettyjä vaikeuksia, kun opettajalla on 18 muutakin oppilasta!
Mutta kun tähän lisätään se, että poika unohtelee tavaroitaan ympäriinsä ja repun sisältö on usein ympäri pulpettia ja ympäristöä, eikä läksykirjoista muistu kotiin kuin ehkä puolet, menee jo hankalaksi.

Ei opettaja tietenkään voi pakata/valvoa repun pakkamista aina. Ja usein kun poika pakkaa sitten reppuaan hermostuneena siitä, kun muut ovat jo menneet, leviää repun sisältö vielä pitkin, kun energiaa menee enemmän hosumiseen kuin keskittymiseen....

Meillä on puhuttu pojan kanssa tästä. On neuvottu laittamaan heti kaikki takaisin reppuun, kun sieltä on jotain etsitty ja pitämään reppu suljettuna, jottei tavarat leviäisi. On neuvottu ja harjoiteltu repun pakkaamista ja päällysvaatteiden muistamista pysähdy- kertaa -menetelmällä, jossa olisi tarkoitus pysähtyä asian ääreen, kerrata mitä tuli läksyksi/mitä oli aamulla mukana ja sitten tarkastamaan, onko sama lista mukana.
Eipä auta, kun ei tätä muista tehdä!

Muistutan aamuisin repun käytöstä ja vaatteista huolehtimisesta, mutta poika muistaa justiinsa, mitä muistaa...

4

630

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en osaa neuvoa

      Meillä kyllä valvotaan repun pakkaus kotona, ja koulussa (pienryhmä) avustaja huolehtii, mutta siltikin tavarat on hukassa. Reppu jää taksiin, hanskat jää koululle, tai tippuu matkan varrelle, kännykkää etsitään jatkuvasti jne... Ollaan yritetty myös korostaa tavaroista huolehtimisen tärkeyttä, yhdessä etsitty matkalle tippuneita tavaroita jne. ilman suurta vaikutusta. Olen yrittänyt nalkuttaa, olen yrittänyt palkita, mutta en tiedä mikä auttaa. Omaa toimintaa tuetaan ohjekorteilla, esimerkiksi ovessa on "tarkistuslappu", omassa huoneessa on lapulla repunpakkausohjeet yms, mutta siltikin on vahdittava. Tämä taas ei varmasti auta lasta omatoimiseen selviämiseen. Kun keskittyminen herpaantuu, jää kaikki kesken.

      Opettajan kanssa on yritetty miettiä ratkaisua, mutta ei ole toimivaa keksitty. Toisaalta kun koulussa se avustajan valvontakin on lapselle kiusallista, ja se on aiheuttanut myöskin kiusaamista muiden oppilaiden taholta.

      Tällä hetkellä kuitenkin yritetään taas palkkioilla kannustaa, saa nähdä miten pitkään se tepsii. Viikon jälkeen tulee pieni palkkion, jos yhdeksän kertaa kymmenestä matkasta on hoitunut. Kotona sitten vapaalla, laitan hakemaan kaikki kavereille unohtuneet tavarat heti, jos sitä kautta oppisi. se vaan vaatii tosiaan sitä vahtimista, eli kun lapsi lähtee täytyy katsoa mitä on mukana, ja olla heti tarkastamassa, kun hän kotiutuu.

      Opettajan mukaan kuitenkin yleensä lapset oppivat hoitamaan nämä itsenäisestikin, se vaan toisilla vaatii hyvin paljon harjoittelua. Jos en olisi itse joka aamu vahtimassa, ei takuulla muistaisi laittaa vaatteitakaan kunnolla päälle, oikeastaan ei muistaisi edes kouluun lähteäkään. Yritimme sitä, mutta kun ei alkanut luistaa oli minun pakko vaihtaa sellaiseen työhön, että pystyn hoitamaan, koska ei ole pitkän päälle reilua sekään, että taksikuskin aikataulut menee sekaisin kun joutuu odottelemaan ja soittelemaan ovikelloa.

      meillä myöskin on hyvin ailahtelevaa, joinakin päivinä homma toimii paremmin, ja joinakin päivinä ei sitten oikein tapahdu mitään. Jos lapsi on yhtään väsynyt, sen näkee heti. Siksi pidämme huolta ulkoilusta, liikunnasta, riittävästä unesta ja säännöllisestä ruokailusta. Lapsi väsyy erittäin helposti, mutta pienryhmässä onnistuu koulupäivän rytmityskin hyvin. Lisäksi hän saa kahteen loppuvina päivinä ottaa välipalan viimeisellä välitunnilla, koska ruokailuaikaa ei voi siirtää, ruokailu on siis vajaan tunnin päästä jo, jos koulu alkaa kympiltä.

      • kanssa toveri

        Jotenkin tuntuu pelastavalta kuulla, että en ole ainoa vanhempi, jonka lapsella on ongelmia.
        Minulla on kohta 10 vuotta täyttävä kakkosluokkaa käyvä poika ja varsinainen ongelmakasa. Olen siirrellyt ja pitentänyt työttömyyttäni ekan luokan ajan tavallaan tahallani, koska olen yksinhuoltaja ja kerta kaikkisesti poika ei tunnu pärjäävän itsekseen. Unohtelut, oppimisvaikeudet, keskityymisvaikeus jne..
        Oma jaksaminen on todella koetuksella ja ihmissuhteita ei tarvitse ajatellakaan; ei riitä aika ystävien hankkimiseen eikä seurusteluun. Miten te muut jaksatte arjen? Onko vinkkejä?


      • äiti12
        kanssa toveri kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu pelastavalta kuulla, että en ole ainoa vanhempi, jonka lapsella on ongelmia.
        Minulla on kohta 10 vuotta täyttävä kakkosluokkaa käyvä poika ja varsinainen ongelmakasa. Olen siirrellyt ja pitentänyt työttömyyttäni ekan luokan ajan tavallaan tahallani, koska olen yksinhuoltaja ja kerta kaikkisesti poika ei tunnu pärjäävän itsekseen. Unohtelut, oppimisvaikeudet, keskityymisvaikeus jne..
        Oma jaksaminen on todella koetuksella ja ihmissuhteita ei tarvitse ajatellakaan; ei riitä aika ystävien hankkimiseen eikä seurusteluun. Miten te muut jaksatte arjen? Onko vinkkejä?

        Ihan kuin olisitte kirjoittaneet minun 9v. pojastani! Mellä ADHD dg ja kaikki unohtuu ihan kuten kuvailitte ja samoja yritetty, eli toiminnan ohj. kortteja jne... lapsi tarvitsee kutakuinkin kaikkeen tuen ja muistutuksen, muuten ei tule mitään. Meillä lapsen opettaja syyllistää meitä vanhempia pojan unohduksista, ei ymärrä, että pojalle on kaikki muistaminen ponnistelujen ja täyden tuen takan. Ei niin pientä asiaa mistä meille ei huomauteta, viimeksi kynät olivat liian lyhyitä...... Miten teillä opettaja suhtautunut?


      • kanssa toveri
        äiti12 kirjoitti:

        Ihan kuin olisitte kirjoittaneet minun 9v. pojastani! Mellä ADHD dg ja kaikki unohtuu ihan kuten kuvailitte ja samoja yritetty, eli toiminnan ohj. kortteja jne... lapsi tarvitsee kutakuinkin kaikkeen tuen ja muistutuksen, muuten ei tule mitään. Meillä lapsen opettaja syyllistää meitä vanhempia pojan unohduksista, ei ymärrä, että pojalle on kaikki muistaminen ponnistelujen ja täyden tuen takan. Ei niin pientä asiaa mistä meille ei huomauteta, viimeksi kynät olivat liian lyhyitä...... Miten teillä opettaja suhtautunut?

        Opettaja on mukisematta hyväksynyt pyyntöni reissuvihkosesta ja läksyvihkosta. Yhteyttä pidetään kodin ja opettajan välillä yllä reissuvihkon avulla, josta voin lukea miten sujuu ja hän kertoo kotiin myöhästelyt, riidat, käytösongelmat ja muut asiat. Saatiin myös ns tukiopetus pojalle, joka on 3xvkossa vähintään puoli tuntia ja jopa 2h/vkossa poika on nyt siellä erityisopen luona (kun ennen vain 1h/vko). Mutta ainakin minusta tuntuu, että lisäapua tarvitaan vieläkin. Jotenkin vain kaikki on niin vaikeaa. Ihan kuin kaikki pitäisi tapahtua kädestä kiinni pitäen, valvoen, auttaen "tuuppien" eteenpäin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      307
      2786
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      105
      2178
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      81
      1631
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      187
      1508
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1328
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1225
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1086
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe