Kuukupin pesu & Desinfiointi

Moonmaiden

Heti alkuun pahoittelut jos tämä taas on samaa aiheen toistoa, mutta en löytänyt vanhemmista ketjuista vastauksia.

Eli miten hoidatte kuppianne? Keitätte? Miten usein kannattaa keittää? Meneekö kuppi "pahaksi" jos keittää useamman kerran kuukautisten aikana?
Liotus etikassa? Miten tyhjennyksen yhteydessä, tarvitseeko kuppia pestä jokakerran saippualla vai riittääkö pelkkä huuhtelu ensin kylmällä ja sitten kuumalla vedellä?

Itse käyttänyt kuppia nyt pari kuukautta ja rupesin miettimään kun en kertaakaan ole pessyt tyhjennyksen yhteydessä kuppia saippualla (vessassa olevassa saippuassa reilusti hajusteita yms mikä voi ärsyttää).
Olen huuhdellut kupin ensin kylmällä vedellä ja sitten niin kuumalla kun vaan sormet kestää.
Kuukautisten jälkeen olen aina keittänyt kupin että se desinfioituu.

Kiva olisi kuulla vinkkejä ja neuvoja tästä :)

(Niin ja netistä olen kyllä lukenut hoito-ohjeita yms mutta oikeat elävän elämän vinkit/miten teette kiinnostaa enemmän)

8

8977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lgej

      Eikö siellä paljon mainostetulla kupittelijoiden ikiomalla nettisivulla pitänyt olla se maailman paras palsta, jossa käyttäjät vaihtavat kokemuksiaan. Siellä taatusti keskustellaan tästäkin.

      • Moonmaiden

        tämä(kin) sivusto on tarkoitettu keskustelulle.


    • kysymyksiin

      Nämä saattavat kiinnostaa sinua.

      Millä välineillä eri ihmiset huoltavat kuppiaan: http://kuukuppikunta.net/foorumi/viewtopic.php?t=725

      Mitä eri saippuoita ihmiset käyttävät: http://kuukuppikunta.net/foorumi/viewtopic.php?t=224

      Pohdintaa keittämisestä ja saippuapesusta:
      http://kuukuppikunta.net/foorumi/viewtopic.php?t=2776

      Pohdintaa saippuan välttämättömyydestä:
      http://kuukuppikunta.net/foorumi/viewtopic.php?t=2884

      Desinfiointi muuten, kuin keittämällä:
      http://kuukuppikunta.net/foorumi/viewtopic.php?t=612

      Jos etikalla tahdot kuppiasi huuhtoa, suosittelen käyttämään sitä vedellä laimennettuna. Voi olla hyvä idea esim. lorauttaa kupin keitinveteen etikkaa. Ja jos desinfiointiin käytät Neo-amiseptia, käytä sitä kuivaan kuppiin äläkä koita huuhtoa sitä vedellä vaan anna sen haihtua itsestään pois. Pääset siitä paremmin eroon, se on nimittäin myrkky. En ole varma, sanottiinko tuo jossain noissa ketjuissa.

    • teen näin

      En pidä kuppisivustojen suositelluista pesuaineista, Avecyd, Lactacyd yms ph-arvoltaan happamat, koska niistä jää kupin pinnalle kalvo. Iholla toki toimii, mutta silikonissa?

      Normaalikäytössä vain huuhtelen kupin, kädet yleensä desinfioin käsidesillä ennen vaihtoja.

      Ennen keittämistä (jonka teen 1-3 kertaa kuukautisten aikana) pesen Fairy Sensitivellä, joka on tuju pesuaine, mutta lähtee hyvin materiaalista irti eikä hajusta kuppia. Huuhtelen toki ekstrahuolellisesti. Silloin kuppi on ennen keittämistä todellakin puhdas materiaalisesta liasta eikä siihen jää värjäytymiä, hajuja tai mitään muutakaan.

      Kuppi on nyt kolmisen vuotta vanha, vaalea ja hajuton, ja hyvin on kestänyt Fairyn ja keittämisen. Ei ole hiivaa eikä tulehduksia, joten oletan, että kuppia itseään ei tarvitse happamilla aineilla liottaa (eipä se huuhtelun jälkeen kovasti hapan olisi, veden pH kun on vesijohtoalueilla yleensä reilusti yli seiskassa).

      • ihmetyttää

        se, että jotkut tosissaan keittelevät ja desinfioivat kuppiaan monta kertaa kuukautisten aikana. Samoin se on hämmästyttävää, että kädetkin pitää muka desinfioida, ennenkuin kupin laittaa paikalleen ja ottaa pois. Hyvä hygienia on aina paikallaan, mutta huolellinen vesipesukin riittää aivan hyvin sekä kupille että käsille. (Aina menkkojen jälkeen tietenkin keitän kupin odottamaan seuraavia vuotoja.) Siksi ihmettelen tätä ylihygieenisyyttä, että tuskinpa kuppiaan ja käpäliään hysteerisenä desinfioivat naiset kuitenkaan menevät miestensä vehkeitä kaiken maailman desinfiointiaineilla putsailemaan ennenkuin yhdyntään suostuvat...


      • Anonyymi
        ihmetyttää kirjoitti:

        se, että jotkut tosissaan keittelevät ja desinfioivat kuppiaan monta kertaa kuukautisten aikana. Samoin se on hämmästyttävää, että kädetkin pitää muka desinfioida, ennenkuin kupin laittaa paikalleen ja ottaa pois. Hyvä hygienia on aina paikallaan, mutta huolellinen vesipesukin riittää aivan hyvin sekä kupille että käsille. (Aina menkkojen jälkeen tietenkin keitän kupin odottamaan seuraavia vuotoja.) Siksi ihmettelen tätä ylihygieenisyyttä, että tuskinpa kuppiaan ja käpäliään hysteerisenä desinfioivat naiset kuitenkaan menevät miestensä vehkeitä kaiken maailman desinfiointiaineilla putsailemaan ennenkuin yhdyntään suostuvat...

        Joo, mutta ero on siinä, että kuppi on sisällä monta tuntia. Tuskin kenenkään mies jaksaa hillua yhtäjaksoisesti tuntia kauempaa, jos edes sitäkään. Kymmenessä minuutissa ei kerkeä bakteerikanta hirveästi mitään tekemään kun taas kahdeksassa tunnissa saattaa. Ja muutenkin, kyllä ainakin minun mieheni puhdistaa itsensä saippualla päivittäin, mikä ei tietenkään kaikkia mikrobeja tapa mutta riittävän puhtaaksi olen todennut. Ja vaginan alhainen pH auttaa tappamaan kaiken mitä sattuu jäämään jäljelle. Itse veri ei kuitenkaan ole niin hapanta kuin seinämät, joten kupissa saattaa bakteerit selvitä.


    • tietenkin

      menkkojen kestostakin, mutta minulla näin: tyhjentäessä vain vedellä pesen huolellisesti ja, jos menkat kestää pidempään kuin kolme päivää, kerran keitän. JOs (ja yleensä) kestää tuon 3 päivää, jonka jälkeen keitän odottamaan seuraavaa vuotoa. Ei kuppia tarvitse kovin usein keittää, nehän on sinun luonnollisia eritteitäsi, eivät mitään myrkkyjä, joiden kanssa kuppi on kosketuksissa. Itse en käytä noita peuaineita, ne on turhia ja herkkäihoidelle hu0onoja, vaikka kuinka käyttäisi laimeita ja allergiaystävällisiä. Vesipesu riittää vallan mainiosti.

      • Moonmaiden

        Että pelkkä vesipesu riittää. Heh, en minä minään myrkkynä kuukautisverta pidäkkään, ihan siinä mielessä kyselin vaan että mitä tuo kuppi tykkää jos sitä ei ikinä pese saippualla (haurastuuko pinta yms) :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe