Kesämökki on ollut vuokrattun parikymmentä vuotta, perin se isältäni joka kuoli v. 2006 keväällä. Ko.vuoden vuokratulot tulivat jo minulle (koska isä kuoli ennen vuokran maksupäivää, näin sovittiin muun perikunnan kanssa, koska joka tapauksessa ko. mökin käyttö- ja hallintaoikeus siirtyi minulle), ja esitin ne verottajalle kuten myös kuluvähennykset.
Verottaja ei hyväksynyt kaikkia kuluja vaan vaatii lisäselvityksiä. Kuitit kyllä löytyy toki kaikki, mutta he haluava myös kopion vuokrasopimuksesta. Sellaista ei ole isän jäämistöstä toistaiseksi löytynyt, sama vuokralainen on ollut yli 10 vuotta, ja joka vuosi on sovittu suullisesti vain jatkosta.
Nyt sitten kiinnostaisi, että voiko vain vedota tuohon suulliseen sopimukseen vai pitäisikö nyt verottajaa varten tehdä jälkikäteen sopimus ja päivätä se alkamaan 1.1.2006, koska ilmoitin veroilmoituksessani vuokra-ajaksi 1.1.-31.12.2006.
Että jaksaa verottaja moista tutkia, vuokratulo on ollut vain 1100 euroa ja kulut parannuksista ja korjauksia yli 3000 (1. korjaukset sitten vuoden 1977 jolloin mökki rakennettiin !)...minuthan tässä leimataan valehtelijaksi verottajan toimesta, ja en halua antaa heille periksi vaan vaatia sen mikä mulle kuuluu ! Neuvoja, ideoita, kokemuksia, kiitos !
Vapaa-ajan asunnon vuokraus + verotus
1
351
Vastaukset
- laatimaan
Verottajalla on oltava joka asiasta paperi, ne on silleen outoja noissa hommissa:)))
Jos sopimusta ei löydy vuokralaisellakaan, pankaa kirjottaen selvitys suullisesta sopimuksesta ja pari todistajaa alle.
Mikäli vuokrasuhde jatkuu, kannattaa vastaisen varalle laatia ihan oikea vuokrasopimus siitä päivästä lähtien, jolloin mökki on virallisesti tullut sinun hallintaasi. Säästyy sähläykseltä myöhemmin.
Täyden vähennyksen saaminen voi jäädä haaveeksi, jos sinulla ei ole omistusoikeutta mökkiin. Käsittääkseni vain pääomatulosta voi vähentää tappiot kolmena peräkkäisenä vuotena ja pelkkä hallintaoikeus ei tähän riitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?671244Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47906Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51903Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 107828
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37820