Hei!
Olen nähnyt eräässä sairaalassa kirkkaan keltaisen kalan, jonka joku kiitollinen asiakas oli jostain sinne ostanut. Kukaan ei tiennyt mikä se oli ja olisin kiinnostunut tietämään mikä se sellainen on?
Kala oli suurinpiirtein tiikerinuoliaisen muotoinen, suu oli myös samankaltainen ja viiksentyngätkin oli. Kooltaan kala oli noin 6 cm, ehkä se oli keskenkasvuinen, en tiedä. Kala oli ärhäkkä lehtikalalle, ajoi sen koko ajan pumpun taakse piiloon. Lehtiskin oli vielä nuori, noin 4 cm läpimittainen. Muiden kalojen keltsi antoi olla rauhassa. Mikä kumma tämä otus oli? Itselläni tuli ensimmäiseksi mieleen joku merivesikala, niin kirkkan keltaisen värinen se oli, mutta akvaario jossa se oli, oli makeavesiakvaario ja kala näytti voivan varsin mainiosti. Jos joku tietää, kertoisiko minullekkin mikä se voisi olla. En ole mistään löytänyt mitään tietoa tällaisesta kalasta, enkä sen koommin nähnytkään samanlaista.
Kirkkaan keltainen kala, kuka tietää?
12
2793
Vastaukset
- Merja
mieleeni tulee omassa akvaariossani joskus viikonlopun yli majailleet kirjoahvenet, joita liikkeessä nimitettiin African Queeneiksi. Kyseiset fisut olivat kauttaaltaan sitruunankeltaisia ja TODELLA ärhäköitä, siksi ne olivatkin meillä vaan pikavisiitillä. Kauniita katsella, mutta vaativat ainakin oman kokemukseni mukaan lajiakvaarion...
- Pusukala
...Mutta sillä on kylläkin keltaisia ja sinisiä raitoja, ja on suurimmillaan 6-7 cm. (erittäin rauhallinen ja nätti fisunen) Tuli kans mieleen, et se voi olla toi Merjan ehdottama "queen", mutta meilläpäin sitä myytiin jonaki aurinkoahvenena, mut en oo tosiaankaa varma tosta nimestä!
- Heidi
Pusukala kirjoitti:
...Mutta sillä on kylläkin keltaisia ja sinisiä raitoja, ja on suurimmillaan 6-7 cm. (erittäin rauhallinen ja nätti fisunen) Tuli kans mieleen, et se voi olla toi Merjan ehdottama "queen", mutta meilläpäin sitä myytiin jonaki aurinkoahvenena, mut en oo tosiaankaa varma tosta nimestä!
Kala ei ollut ainakaan kimalaistokko, ellei niitä ole sitten koko keltaisina. Kalassa ei ollut mitään muuta väriä kuin keltaista. Omasta mielestäni se ei ollut myöskään kirjoahven, koska kirjoahvenet ovat tyypillisesti muodoltaan, miten sen sanoisin, "kirjoahvenen muotoisia". Nehän muistuttavat muodoltaan kaikki aikalailla toisiaan. Tämä kala ei ollut "kirjoahvenen muotoinen". Pikemminkin se todella muistutti muodoltaan tiikerinuoliaista, ei siis väritykseltään, vaan vain muodoltaan. Se kylläkin oli pyöreämpi kuin tikrut. Muoto oli siis niin kuin pullukka tikru ja väri todella kirkkaan kauniin keltainen, niin kuin auringonkukka. Edelleen siis penään, mikä kumma tämä kala on?
- Pusukala
Heidi kirjoitti:
Kala ei ollut ainakaan kimalaistokko, ellei niitä ole sitten koko keltaisina. Kalassa ei ollut mitään muuta väriä kuin keltaista. Omasta mielestäni se ei ollut myöskään kirjoahven, koska kirjoahvenet ovat tyypillisesti muodoltaan, miten sen sanoisin, "kirjoahvenen muotoisia". Nehän muistuttavat muodoltaan kaikki aikalailla toisiaan. Tämä kala ei ollut "kirjoahvenen muotoinen". Pikemminkin se todella muistutti muodoltaan tiikerinuoliaista, ei siis väritykseltään, vaan vain muodoltaan. Se kylläkin oli pyöreämpi kuin tikrut. Muoto oli siis niin kuin pullukka tikru ja väri todella kirkkaan kauniin keltainen, niin kuin auringonkukka. Edelleen siis penään, mikä kumma tämä kala on?
...Tämä asia, et taidan lompsia huomenna suoraan kirjastoon lainaileen muutamaa fisukirjaa...
- Heidi
Pusukala kirjoitti:
...Tämä asia, et taidan lompsia huomenna suoraan kirjastoon lainaileen muutamaa fisukirjaa...
Kiva, että jotain muutakin kiinnostaa tietää mikä otus se kala on. Itse en ole löytänyt mistään kirjasta siitä mitään tietoa. Ensin olin aivan varma, että tämä kala on jokin keltainen nuoliainen, mutta eihän sellaista olekkaan. Ei ainakaan kirjoissa.Jos tieto löytyy, kertokaa mullekki!
- Satu V
Heidi kirjoitti:
Kiva, että jotain muutakin kiinnostaa tietää mikä otus se kala on. Itse en ole löytänyt mistään kirjasta siitä mitään tietoa. Ensin olin aivan varma, että tämä kala on jokin keltainen nuoliainen, mutta eihän sellaista olekkaan. Ei ainakaan kirjoissa.Jos tieto löytyy, kertokaa mullekki!
minulla oli joskus aikoinaan levänuoliainen, joka oli noin 8 cm pitkä ja väritykseltään vaalean keltainen. Muut levänuoliaiset, jotka olen nähnyt ovat olleet erivärisiä kuin tämä minulla ollut. Vanhuuttaan se oli myös ärhäkkä.
Osoitteessa on kuva keltaisesta levänuoliaisesta:
http://www.aquajapan.com/encyc/carp/gyrinocheilidae/gyrinocheilus/aymonieri.html
Voisiko olla sama kyseessä? - juuso
Satu V kirjoitti:
minulla oli joskus aikoinaan levänuoliainen, joka oli noin 8 cm pitkä ja väritykseltään vaalean keltainen. Muut levänuoliaiset, jotka olen nähnyt ovat olleet erivärisiä kuin tämä minulla ollut. Vanhuuttaan se oli myös ärhäkkä.
http://www.aquajapan.com/encyc/carp/gyrinocheilidae/gyrinocheilus/aymonieri.html
Voisiko olla sama kyseessä?...keltanen levänuoliaine 300litrases ja 100litrases on kolmivärine(kelta-harmaa-tummanharmaa)sit mun toises satases on normaali luonnon muoto jonka oon ostannu täs pari päivää sit ku tuli käytyy eläinkaupas ja toho uu tee akvaarioon piti saaha levis...siis levänuoliaisella on imusuu ja se syö koko aja levää nii ei se ainakaa pityäis olla tiikeri näköne tai muotone...eikä levis jahtaa lehtiksii tai ainakaa omani ei...siis se tulee tomeen 60cm mittaises akvaarios...
- Heidi
Satu V kirjoitti:
Voisiko olla sama kyseessä?Joo, nyt olkaa lähenemään totuutta.
Kuvasta, jonka osoitteen joku oli ystävällisesti laittanut, löytyy jo yhtäläisyyksiä näkemäni kalan kanssa.
Nyt muoto on jo paljon lähempänä, kuin kirjoahventen kanssa.Suunnilleen tuon muotoinen näkemäni kala oli. Jonkinverran pulskempi vain. Saattoi olla hyvin syötettykkin..
Väristä vain vielä sen verran, että kala oli todella paljon keltaisempi. Älkää pitäkö minua hulluna, kun väitän, että kala oli auringonkukan keltainen, eikä mikään haalea versio, vaan saman värinen. Löytyykö? - Jolly Roger
Heidi kirjoitti:
Joo, nyt olkaa lähenemään totuutta.
Kuvasta, jonka osoitteen joku oli ystävällisesti laittanut, löytyy jo yhtäläisyyksiä näkemäni kalan kanssa.
Nyt muoto on jo paljon lähempänä, kuin kirjoahventen kanssa.Suunnilleen tuon muotoinen näkemäni kala oli. Jonkinverran pulskempi vain. Saattoi olla hyvin syötettykkin..
Väristä vain vielä sen verran, että kala oli todella paljon keltaisempi. Älkää pitäkö minua hulluna, kun väitän, että kala oli auringonkukan keltainen, eikä mikään haalea versio, vaan saman värinen. Löytyykö?http://www.aquariumfish.com.my/fishnotes/daniopearl.html
http://www.ruinemans.com/fishfoto/1601.jpg
kato ny nääkin. - Timoteus
Heidi kirjoitti:
Joo, nyt olkaa lähenemään totuutta.
Väristä vain vielä sen verran, että kala oli todella paljon keltaisempi. Älkää pitäkö minua hulluna, kun väitän, että kala oli auringonkukan keltainen, eikä mikään haalea versio, vaan saman värinen. Löytyykö?Minullakin oli aikoinaan tuollanen keltanen levänuoliainen. Aika agressiivinen otus se oli. En tiedä sen tarkkaa nimeä. Sain sen ihan pienenä, jolloin se oli ruskea. Myyjä myi sen kuonobarbina (lentävä kettu), vaikka epäilin vahvasti hänen väitettään. Ostinpa kuitenkin, vanhemmuuten väri muuttui selkeän keltaiseksi (aika lähellä noiden saamiesi kuvien kalojen väritys, joten lienee minullakin olut sama kala), mutta ei se kyllä koskaan ollut lähelläkään auringonkukan keltaista. Kalan väriin voi kyllä huomattavasti vaikuttaa akvaarion valo. On mahdollista, että valo korosti keltaista. Tällöin kyllä kasvitkin näyttävät keltaisilta.
Mutta ei tota imunuoliasta mitenkään voi luonnehtia tiikerinuoliasen muotoiseksi. Erityisesti suun seutu tikrulla ja nuoliasilla poikkeaa niin oleellisesti, että ne erottaa pienelläkin vilkaisulla toisistaan. Vaikka onhan levänuoliaisen ruumiin muodossa ehkä hiukan samaa kuin nuoressa oikein laihassa tikrussa. Ilmeisesti et ole pulskaa tikrua edes nähnyt. En nimittäin usko levänuoliasen koskaan lihovan hyvinvoivaa tiukrua pulskemman näköiseksi.
Pysytkö edelleen väitteessäsi, että kala muistutti tiikerinuoliasta? Ja erityisesti suun seudulta? Jos pysyt, niin lajinmääritystä on syytä jatkaa. - Heidi
Timoteus kirjoitti:
Minullakin oli aikoinaan tuollanen keltanen levänuoliainen. Aika agressiivinen otus se oli. En tiedä sen tarkkaa nimeä. Sain sen ihan pienenä, jolloin se oli ruskea. Myyjä myi sen kuonobarbina (lentävä kettu), vaikka epäilin vahvasti hänen väitettään. Ostinpa kuitenkin, vanhemmuuten väri muuttui selkeän keltaiseksi (aika lähellä noiden saamiesi kuvien kalojen väritys, joten lienee minullakin olut sama kala), mutta ei se kyllä koskaan ollut lähelläkään auringonkukan keltaista. Kalan väriin voi kyllä huomattavasti vaikuttaa akvaarion valo. On mahdollista, että valo korosti keltaista. Tällöin kyllä kasvitkin näyttävät keltaisilta.
Mutta ei tota imunuoliasta mitenkään voi luonnehtia tiikerinuoliasen muotoiseksi. Erityisesti suun seutu tikrulla ja nuoliasilla poikkeaa niin oleellisesti, että ne erottaa pienelläkin vilkaisulla toisistaan. Vaikka onhan levänuoliaisen ruumiin muodossa ehkä hiukan samaa kuin nuoressa oikein laihassa tikrussa. Ilmeisesti et ole pulskaa tikrua edes nähnyt. En nimittäin usko levänuoliasen koskaan lihovan hyvinvoivaa tiukrua pulskemman näköiseksi.
Pysytkö edelleen väitteessäsi, että kala muistutti tiikerinuoliasta? Ja erityisesti suun seudulta? Jos pysyt, niin lajinmääritystä on syytä jatkaa.Kiitos jälleen uusista kuva osoitteista ja kannanotoista.
Kuvien kalat todella muistuttavat näkemääni keltsiä, se muuten oli kalalle nimeksi annettu. Edelleen erona on näihin kuviin verrattaessa, että keltsi oli keltainen, ei tuollainen haalea. Suusta en ole aivan saletti, etteikö se voisi olla myös saman muotoinen kuin levänuoliaisilla on. Eräänä tunnistus seikkana voisin myös kertoa, että keltsissä ei näkyneet suomut samalla tavalla kuin noissa haaleissa kaloissa. Aivan kuin sillä olisi ollut nahka, mutta saattoi sillä, tai luultavasti olikin, mutta ne eivät näkyneet selvästi. Ihan kuin se olisi ollut kumia.
Akvaarioliikkeessä tänään tiedettiin minulle kertoa, että levänuoliasta on olemassa keltainen muunnos, se on vain harvinaisempi. Olisivatko näkemäni kuvat olleet niistä? Olisikohan näkemäni kala ollut luonnonoikku siitä tai värjätty versio? Kalakauppiaskaan ei ollut ikinä kuullutkaan niin keltaisesta kalasta. Tais pitää minua vähän pöpinä..
- Tintsu
Mulla ei ole mitään hajua mikä alalaji se voisi olla, mutta epäilen että olisi jokin kirjoahven. Kirjoahvenilla on tapana ajaa muita kirjoahvenia takaa ja jättää muut lajit rauhaan.
Viiksentyngät taas viittais johonkin monniin. (?)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1845052Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,244453Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993137Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2573034Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432922- 522531
- 271939
- 541853
- 771814
- 221787