Jällivaaran vanhimmat

Arttu 70

Mikä asema Jällivaaran vanhimmilla on nykyisin esikoislestadiolaisuudessa?

186

8369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Abimelek

      Sen minkä he sanovat, sitä ei kukaan saa arvostella. Ei sittenkään vaikka se olisi selkeästi Jumlalan sanaa vastaan. He ovat korotetut erehtymättömiksi.

      Vastaava virka siis kuin katolisessa kirkossa paavilla.

      Mutta esikoislestadiolaisuudessa ei voi ketään erottaa seurakunnasta, se on oikea "sääntö". Eivät myöskään he.

      Sen sijaan erilaisilla painostustoimilla eliminoidaan heitä vastustavat saarnamiehet pois julistajan tehtävistä kylläkin. Tosin tällaisia päätöksiä on joskus myöskin kumottu, kun seurakunta on puuttunut voimakkaasti asiaan.

      • Abimelek

        Läheskään kaikki es.lest. (laiset) eivät sydämessään usko tällaisiin "äiti" järjestelyihin kylläkään.

        Kukaan ei voi pakottaa tällaiseen mentaliteettiin, koska seurakunnasta ei voida ketään erottaa. Valtaosa on lojaaleja, sopeutuvia ja ovat hiljokseen ettei tule leimatuksi yhteisössä.

        Mutta virallinen hallintomalli on edellä kuvaamani kaltaisen.


      • Dan 5:3-4

        Kumottu on, mutta samalla tuomio on jätetty voimaan.
        Jälkien peittelyä sellaisilta miehiltä, joiden pitäisi opettaa seurakunnalle totuutta. Muutakaan mahdollisuutta ei ole, kun henkivalta uhkaa tuhota kaikki, jotka astuvat sitä vastaan.


      • Abimelek
        Dan 5:3-4 kirjoitti:

        Kumottu on, mutta samalla tuomio on jätetty voimaan.
        Jälkien peittelyä sellaisilta miehiltä, joiden pitäisi opettaa seurakunnalle totuutta. Muutakaan mahdollisuutta ei ole, kun henkivalta uhkaa tuhota kaikki, jotka astuvat sitä vastaan.

        Nurkkapatriootti jyrähti, kuten jo ennalta aavistinkin.

        Jumalan sana pätee. Ne jotka Herraa odottavat, saavat jalon voiton HÄNESSÄ.

        Jumala pitää huolen omistaan ja maailmanlaajuisesta seurakunnastaan HÄN vastaa huutonsa.

        Parempi olisi jättää panettelu ja henkivaltojen manaaminen sikseen.

        Miettikää vääryyden puolustelijat mieluummin sitä, miksi monet lestadiolaiset saarnaavat parannusta vain muille kristityille, mitätöivät ja halveksivat heidän uskoaan Jeesukseen.

        Itse he pöyhistelevät Jumalan antamilla lahjoilla ja käyttävät väärin armon aikaansa tuomitsemalla Jeesuksen verellä pestyjä Jumalan lapsia. Eivätkö he tarvitsekaan itse tekemistään synneistä tehdä parannusta, kuten viestissäsi voisi päätellä.

        Tuntuu välillä siltä että tuo lestadiolaisten väärä vahvuus on norsunluusta rakennettu, mutta kaikki se mikä on lihan käsivarren varaan rakennetttu, se tulee sortumaan ja palamaan Kristuksen ilmestyessä.

        Usko toivo ja rakkaus säilyvät ja rakentavat kristittyjen yhteyttä, - yli koko maapallon.

        Parannusta saarnataan juuri siksi että käännyttäisiin Jeesuksen tykö, saataisiin synnit ja virheet anteeksi, ja päästäisiin taivaaseen.

        Omahyväisyyttä "vain me" henkeä ja itsetyytyväisyyttä ei kannata kenellekään julistaa, vaan Kaikille kaikkialla Jeesusta Kristusta syntisten pelastukseksi.

        Parannusta ei saarnata siksi että syntinen hylättäisiin, vaan että hänet Kristuksessa Jeesuksessa korjattaisiin iankaikkisiin majoihin.

        Olkaa siunatut te jotka Herraa uskossa ja toivossa odotatte. Olittepa lestadiolaisia eli ette.


      • yhteyttä toivova
        Abimelek kirjoitti:

        Nurkkapatriootti jyrähti, kuten jo ennalta aavistinkin.

        Jumalan sana pätee. Ne jotka Herraa odottavat, saavat jalon voiton HÄNESSÄ.

        Jumala pitää huolen omistaan ja maailmanlaajuisesta seurakunnastaan HÄN vastaa huutonsa.

        Parempi olisi jättää panettelu ja henkivaltojen manaaminen sikseen.

        Miettikää vääryyden puolustelijat mieluummin sitä, miksi monet lestadiolaiset saarnaavat parannusta vain muille kristityille, mitätöivät ja halveksivat heidän uskoaan Jeesukseen.

        Itse he pöyhistelevät Jumalan antamilla lahjoilla ja käyttävät väärin armon aikaansa tuomitsemalla Jeesuksen verellä pestyjä Jumalan lapsia. Eivätkö he tarvitsekaan itse tekemistään synneistä tehdä parannusta, kuten viestissäsi voisi päätellä.

        Tuntuu välillä siltä että tuo lestadiolaisten väärä vahvuus on norsunluusta rakennettu, mutta kaikki se mikä on lihan käsivarren varaan rakennetttu, se tulee sortumaan ja palamaan Kristuksen ilmestyessä.

        Usko toivo ja rakkaus säilyvät ja rakentavat kristittyjen yhteyttä, - yli koko maapallon.

        Parannusta saarnataan juuri siksi että käännyttäisiin Jeesuksen tykö, saataisiin synnit ja virheet anteeksi, ja päästäisiin taivaaseen.

        Omahyväisyyttä "vain me" henkeä ja itsetyytyväisyyttä ei kannata kenellekään julistaa, vaan Kaikille kaikkialla Jeesusta Kristusta syntisten pelastukseksi.

        Parannusta ei saarnata siksi että syntinen hylättäisiin, vaan että hänet Kristuksessa Jeesuksessa korjattaisiin iankaikkisiin majoihin.

        Olkaa siunatut te jotka Herraa uskossa ja toivossa odotatte. Olittepa lestadiolaisia eli ette.

        Hei! Ihanaa kuulla, että kaikki lestadiolaiset ei tuomitsekaan meitä muita kansankirkon uskovia! Itse koen olevani paljon samoilla linjoilla, vaikka 'vain neljä lasta' ja telkkari ehkä kertovatkin omaa kieltänsä siitä, etten kuulu liikkeeseenne. Olen miettinyt, että olisi hieno joskus päästä Suviseuroihin - ja toisaalta vaikkapa helluntailaisten Ison Kirjan juhlille. No, vielä ei ole ollut sen aika, mutta ehkäpä jonain päivänä rohkaistun, kun voin ajatella, etteivät kaikki pidäkään ulkopuolisena.

        Sama Jeesus meillä on, ja silloin myös sama matka. Siunausta, matkatoverini!


      • Abimelek
        yhteyttä toivova kirjoitti:

        Hei! Ihanaa kuulla, että kaikki lestadiolaiset ei tuomitsekaan meitä muita kansankirkon uskovia! Itse koen olevani paljon samoilla linjoilla, vaikka 'vain neljä lasta' ja telkkari ehkä kertovatkin omaa kieltänsä siitä, etten kuulu liikkeeseenne. Olen miettinyt, että olisi hieno joskus päästä Suviseuroihin - ja toisaalta vaikkapa helluntailaisten Ison Kirjan juhlille. No, vielä ei ole ollut sen aika, mutta ehkäpä jonain päivänä rohkaistun, kun voin ajatella, etteivät kaikki pidäkään ulkopuolisena.

        Sama Jeesus meillä on, ja silloin myös sama matka. Siunausta, matkatoverini!

        Olen esikoislestadiolaisia. En allekirjoita kaikkia siellä omaksuttuja "sääntöjä". Olen silti hyvin perinteinen "puritaani", noudatan yksinkertaista elämäntapaa, muun muassa ilman alkoholia taikka televisiota. Television hyötyohjelmia näen netistä niin kauan kun se sallitaan.

        Minulla on rakkaista uskonystäviä kirkon piirissä, ja joissakin muissakin piireissä, muun muassa helluntailaisia. Käymme samoissa yhteisissä piireissä heidän kanssaan. Meille kaikille ystäville on yhteistä terve itsekriittisyys omaa hengellistä taustaamme (kotiamme) kohtaan. Toki arvostamme jokainen myös hengellisiä kotejamme.

        Kaikkialla missä ihmisiä on siellä tehdään myöskin virheitä. Tärkeintä olisikin tunnustaa virheet ja korjata siinä missä korjausta tarvitaan, eikä pääkkönä puolustaa oman yhteisön epäterveitä rakenteita. Silloin kyllä mennään ajan saatossa todella syvälle metsään, jos uskotellaan itselle ja muille että kaikki paha ja väärä on muissa ja itse ollaan täydellisiä ja virheettömiä.


      • Abimelek
        Dan 5:3-4 kirjoitti:

        Kumottu on, mutta samalla tuomio on jätetty voimaan.
        Jälkien peittelyä sellaisilta miehiltä, joiden pitäisi opettaa seurakunnalle totuutta. Muutakaan mahdollisuutta ei ole, kun henkivalta uhkaa tuhota kaikki, jotka astuvat sitä vastaan.

        Vai mitä tarkoitat? Etkö seuraa tapahtumia hengellisessä kodissasi lainkaan?

        Vai pyritkö kenties kieltämään sen, mikä jokaisen kuulijan on helppo todeta itse, käymällä rukoushuoneessa kuuntelemassa.
        Jokaisen aikuisen ihmisen pitäisi käsittää se, että joidenkin ihmisten julistäminen erehtymättömiksi on hyvin sairasta manipuloimista. Pahinta laatua se on silloin kun avuksi valjastetaan itse jumala, kuvitteellinen tietenkin. OIKEAN Jumalan me löydämme nimittäin hänen sanastaan Raamatusta.

        Mitään armoetua ei tule lestadiolaisuudesta kenellekään. Pelastus ei ole lestadiolaisista vaan Jeesuksesta Kristuksesta. Nurkkapatriotismi on narsismia. Jumala itse tuntee omansa ja hänen omansa tuntevat hänet. Jumalan lapsien arviointi ja erottelu ei ole lestadiolaistenkaan tehtävä.

        Room. 10:1   Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat.
        Room. 10:2   Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan;

        Room. 10:3   sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.
        Room. 10:4   Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi ** jokaiselle, joka uskoo. **


      • Anonyymi

        Ikävä kertoo mutta SYNAGOGALTA pitää siirtyä vapaaksi kristityksi jos pelastua aikoo mutta hellareilla jehovilla babisteilla on adventisteilla niin sanotusti vanhemmistot myös naisia niissä ja naispastoreita on. Julkkis Eija Merilä on hellareissa YouTube Eija Merilä ULKOKULTAA sellainen on kun ajellaan autolla asunto autolla ja kielletään kynsilakka. Tässä kannattaa jo miettiä hyttystä kamelia ja kokoeroa auto vai kynsilakka.


      • Anonyymi
        yhteyttä toivova kirjoitti:

        Hei! Ihanaa kuulla, että kaikki lestadiolaiset ei tuomitsekaan meitä muita kansankirkon uskovia! Itse koen olevani paljon samoilla linjoilla, vaikka 'vain neljä lasta' ja telkkari ehkä kertovatkin omaa kieltänsä siitä, etten kuulu liikkeeseenne. Olen miettinyt, että olisi hieno joskus päästä Suviseuroihin - ja toisaalta vaikkapa helluntailaisten Ison Kirjan juhlille. No, vielä ei ole ollut sen aika, mutta ehkäpä jonain päivänä rohkaistun, kun voin ajatella, etteivät kaikki pidäkään ulkopuolisena.

        Sama Jeesus meillä on, ja silloin myös sama matka. Siunausta, matkatoverini!

        Jehovat kieltää joulun ja ristin.


      • Anonyymi

        Jokaisella ihmisellä on sananvapaus silloin kun on asioista kysymys. Joten sitä on kyettävä sanomaan ajatuksensa jo såjos se ei sovi jollekkin niin sellainen ihminen ei kuulu mihinkään yhtestoimintaan toisten ihmisten kanssa. Asioita voi kyseenalaistaa iha vaan siksi että haluaa kuulla mitä mieltä toiset ovat. Onko aina vaan näitä vanhoja kääpiä jotka omalla tyylillään muka määröilevät mitä saa sanoa.


    • Wanhinten asema on moninainen. Tietoni saattaa olla jo vanhentunutta, mutta kerron silti.

      Vertaus: Vähän vanhemmat muistamme Neuvostoliiton aikoja ja kylmää sotaa. Usein ennen vaaleja varsinkin, joku suomalainen matkusti Moskovaan ja palatessaan antoi juhlallisen haastattelun rautatiasemalla, mistä Moskovassa oltiin huolissaan.

      Harvoin varmaan edes tarkistettiin oliko Moskovan mielipide poliittisen johdon vai ravintolan portsarin mielipide. Sanalla, Moskova, oli maaginen vaikutus.

      Suhteissa lappiin on samaa mystistä voimaa ja manittujen henkilöiden päällä on gloorian hehku, jota he ilmeisesti eivät voi ravistella päältään, vaikka ehkä haluaisivat.

      Ihmisten on siis suomessa elettävä tunturin tuulien mukaan. Ehkä vielä niin, että sillä pelotellaan, kuin joulupukilla. Jos ollaan tuhmia, saadaan raippoja.

      Sitten heidän pitää tulla määrävälein ja näyttäytyä, että he oikeasti ovat olemassa ja tilanteen tasalla.

      Jospa Jumala soisi, että siellä ja täällä Pyhä Henki saisi puhdistaa tämän suhteen. Siitä voisi olla suuri siunaus. Muuten sille väistämättä tulee Nehustanin kohtalo.

      Se, jonka Jumala käski rakentaa, pitää Jumalan käskyllä tuhota. Tämä on vakavan pohdinnan paikka eikä ansaitse rienausta.

      • ihan nappiin

        Kun miehet ovat itse julkisesti tai paikalla oman kantansa ilmaisseet, ei kannata sanoa, että se olikin portsari, jolta tuotiin terveisiä.
        Vertaus ontuu.
        On liian monta esimerkkiä siitä, että toimitaan Jumalan sanaa vastaan.
        Se tapa, millä EH:tta suomalaisten taholta viime vuosina kohdeltiin, kertoo suuresta pelosta ja pyrkyryydestä.
        En odota suuria muutoksia. Uskon, että valittujen silmät ovat jo auenneet. Loput tulevat harhailemaan pimeässä suuren yksimielisyyden ja luottamuksen vallitessa.
        Ne, joita Pyhän Hengen tuli koskettaa, voivat nähdä olkiensa palavan.

        "Ne, jotka jäljelle jäivät, eivät tehneet parannusta haureudestansa ja noituudestansa..".


      • kuuluu tänne
        ihan nappiin kirjoitti:

        Kun miehet ovat itse julkisesti tai paikalla oman kantansa ilmaisseet, ei kannata sanoa, että se olikin portsari, jolta tuotiin terveisiä.
        Vertaus ontuu.
        On liian monta esimerkkiä siitä, että toimitaan Jumalan sanaa vastaan.
        Se tapa, millä EH:tta suomalaisten taholta viime vuosina kohdeltiin, kertoo suuresta pelosta ja pyrkyryydestä.
        En odota suuria muutoksia. Uskon, että valittujen silmät ovat jo auenneet. Loput tulevat harhailemaan pimeässä suuren yksimielisyyden ja luottamuksen vallitessa.
        Ne, joita Pyhän Hengen tuli koskettaa, voivat nähdä olkiensa palavan.

        "Ne, jotka jäljelle jäivät, eivät tehneet parannusta haureudestansa ja noituudestansa..".

        Onko se henkilötunnuksen saanut perkele häipynyt täältä tai pantu häkkiin?


      • ihan nappiin kirjoitti:

        Kun miehet ovat itse julkisesti tai paikalla oman kantansa ilmaisseet, ei kannata sanoa, että se olikin portsari, jolta tuotiin terveisiä.
        Vertaus ontuu.
        On liian monta esimerkkiä siitä, että toimitaan Jumalan sanaa vastaan.
        Se tapa, millä EH:tta suomalaisten taholta viime vuosina kohdeltiin, kertoo suuresta pelosta ja pyrkyryydestä.
        En odota suuria muutoksia. Uskon, että valittujen silmät ovat jo auenneet. Loput tulevat harhailemaan pimeässä suuren yksimielisyyden ja luottamuksen vallitessa.
        Ne, joita Pyhän Hengen tuli koskettaa, voivat nähdä olkiensa palavan.

        "Ne, jotka jäljelle jäivät, eivät tehneet parannusta haureudestansa ja noituudestansa..".

        Se kertookin vain ilmapiiristä.
        Kyllä tiedän suurinpiirtein, miten homma toimii.

        Alunpitäen piti olla vain yksi tietokanava, hyvä tai ei en ota kantaa. Sitten avautui mahdollisuudet vaikuttaa puun takaa ja sitä käytettiin.


      • Abimelek

        Paljon sellaisiakin tietoja on tullut luotettavien saarnamiseten kautta, että meidän lakihenkiset julistajat käyttävät (tulkitsevat)lappi-korttia silloin tällöin oman valtansa kasvattamiseksi ja lujittamiseksi.

        Yksi esimekki tällaisesta "kortista" on kun täällä muutama julistaja vouhkasi aivan käsittämättömällä voimalla Ruukku lehden synnillisyyttä. Kysyttäessä tätä asiaa eräältä paikkakunnan saarnamieheltä joka oli paikalla samaisessa kokouksessa, hän sanoi lapin miesten todenneen että, "kyllähän niitä ihmisille lehtiä tulee". Tosin hekään eivät suositelleet lehteä tilattavaksi.


      • Lapin poika tunturin juurelta
        Abimelek kirjoitti:

        Paljon sellaisiakin tietoja on tullut luotettavien saarnamiseten kautta, että meidän lakihenkiset julistajat käyttävät (tulkitsevat)lappi-korttia silloin tällöin oman valtansa kasvattamiseksi ja lujittamiseksi.

        Yksi esimekki tällaisesta "kortista" on kun täällä muutama julistaja vouhkasi aivan käsittämättömällä voimalla Ruukku lehden synnillisyyttä. Kysyttäessä tätä asiaa eräältä paikkakunnan saarnamieheltä joka oli paikalla samaisessa kokouksessa, hän sanoi lapin miesten todenneen että, "kyllähän niitä ihmisille lehtiä tulee". Tosin hekään eivät suositelleet lehteä tilattavaksi.

        Tälläistä se on kun ryhtyy toisen Herran palvelijoita mollaamaan, samanlaista kun "Leeviläiset" oli voimissaan valheen voimalla hekin kävivät taistoon. Haagarin lapset ovat kyllä taitavia jousimiehiä ei heiltä kohteet lopu. Valehdelkaa aivan vapaasti oman luulonne jälkeen ei se hetkauta ketään mihinkään suuntaan.


      • Lapin poika tunturin juurelta kirjoitti:

        Tälläistä se on kun ryhtyy toisen Herran palvelijoita mollaamaan, samanlaista kun "Leeviläiset" oli voimissaan valheen voimalla hekin kävivät taistoon. Haagarin lapset ovat kyllä taitavia jousimiehiä ei heiltä kohteet lopu. Valehdelkaa aivan vapaasti oman luulonne jälkeen ei se hetkauta ketään mihinkään suuntaan.

        Voit olla oikeassa, mutta voit olla myös varma siitä, että monet tietävät asioiden todellisen laidan.

        Valehtelusta syyttäminen edellyttää pitäviä faktoja. Joten ole hyvä ja osoita, mikä on mennyt väärin.


      • teutatess
        Lapin poika tunturin juurelta kirjoitti:

        Tälläistä se on kun ryhtyy toisen Herran palvelijoita mollaamaan, samanlaista kun "Leeviläiset" oli voimissaan valheen voimalla hekin kävivät taistoon. Haagarin lapset ovat kyllä taitavia jousimiehiä ei heiltä kohteet lopu. Valehdelkaa aivan vapaasti oman luulonne jälkeen ei se hetkauta ketään mihinkään suuntaan.

        Hänet erotettiin ja taidettiin pannaan julistaa lapin miesten toimesta , juuri vän ennen kuin E:H sai sapiskaa , ja vain sen tähden että he olivat oikeamielisiä ja rehellisiä . RB. on valmistunut papiksi ja on kirkkoherrana Tuuloksessa . olen käynyt kuulemassa ja tykästynyt . Toivoisin että ihmiset muistaisivat Häntä .Hän saarnaa edelleen puhtaan JUMALAN SANAN .


      • uskon
        teutatess kirjoitti:

        Hänet erotettiin ja taidettiin pannaan julistaa lapin miesten toimesta , juuri vän ennen kuin E:H sai sapiskaa , ja vain sen tähden että he olivat oikeamielisiä ja rehellisiä . RB. on valmistunut papiksi ja on kirkkoherrana Tuuloksessa . olen käynyt kuulemassa ja tykästynyt . Toivoisin että ihmiset muistaisivat Häntä .Hän saarnaa edelleen puhtaan JUMALAN SANAN .

        kun seuraan asioita,olen huommannut että usein eivät asiat ole totta.eli valehdellaan ihan huvikseen uskon asioista,kun ihminen haluaa uskoa,niin lähipiirissä on yleensä ei uskovia.sitten kun haluat kertoa asioista,yleensä aletaan nauraa sille kuka haluaa uskoa,valehtelu takanapäin ,on jostain peritty .kuka kertoisi, miksi tässä maassa tapahtuu näin ikäviä asioita.eli valehtelu,juoruilu selän takana ja kaikenlainen ilkeily vain sen takia että on uskovaisia ketkä elävät rauhallista elämää.muissa maissa matkustelemassa olen huomannut ,monet tuhannet ihmiset menevät katsomaan ja olivat puhuneet suoraan asioista seurakunnan ihmisille,tällä tavalla pitäisi koti suomessa myös toimia,olisiko oikein?


      • kerro mullekin!!!!
        Lapin poika tunturin juurelta kirjoitti:

        Tälläistä se on kun ryhtyy toisen Herran palvelijoita mollaamaan, samanlaista kun "Leeviläiset" oli voimissaan valheen voimalla hekin kävivät taistoon. Haagarin lapset ovat kyllä taitavia jousimiehiä ei heiltä kohteet lopu. Valehdelkaa aivan vapaasti oman luulonne jälkeen ei se hetkauta ketään mihinkään suuntaan.

        Sinä kun olet perillä totuudesta ja Saaran esikoinen, kerro
        missä on valehdeltu?
        Taitavat perustelut jäädä saamatta!!


      • tämänkin tapauksen
        teutatess kirjoitti:

        Hänet erotettiin ja taidettiin pannaan julistaa lapin miesten toimesta , juuri vän ennen kuin E:H sai sapiskaa , ja vain sen tähden että he olivat oikeamielisiä ja rehellisiä . RB. on valmistunut papiksi ja on kirkkoherrana Tuuloksessa . olen käynyt kuulemassa ja tykästynyt . Toivoisin että ihmiset muistaisivat Häntä .Hän saarnaa edelleen puhtaan JUMALAN SANAN .

        Sekin erottaminen oli farssi. Erottaja tunnusti, kertoi mistä tehtävä oli annettu, sitten perui puheensa. Sitten alkoi muistamattomuus ja haluttomuus.


      • mahdat uskoa
        uskon kirjoitti:

        kun seuraan asioita,olen huommannut että usein eivät asiat ole totta.eli valehdellaan ihan huvikseen uskon asioista,kun ihminen haluaa uskoa,niin lähipiirissä on yleensä ei uskovia.sitten kun haluat kertoa asioista,yleensä aletaan nauraa sille kuka haluaa uskoa,valehtelu takanapäin ,on jostain peritty .kuka kertoisi, miksi tässä maassa tapahtuu näin ikäviä asioita.eli valehtelu,juoruilu selän takana ja kaikenlainen ilkeily vain sen takia että on uskovaisia ketkä elävät rauhallista elämää.muissa maissa matkustelemassa olen huomannut ,monet tuhannet ihmiset menevät katsomaan ja olivat puhuneet suoraan asioista seurakunnan ihmisille,tällä tavalla pitäisi koti suomessa myös toimia,olisiko oikein?

        mitä haluat kertoa????
        ei saa selvää sanaakaan!!


      • teu
        uskon kirjoitti:

        kun seuraan asioita,olen huommannut että usein eivät asiat ole totta.eli valehdellaan ihan huvikseen uskon asioista,kun ihminen haluaa uskoa,niin lähipiirissä on yleensä ei uskovia.sitten kun haluat kertoa asioista,yleensä aletaan nauraa sille kuka haluaa uskoa,valehtelu takanapäin ,on jostain peritty .kuka kertoisi, miksi tässä maassa tapahtuu näin ikäviä asioita.eli valehtelu,juoruilu selän takana ja kaikenlainen ilkeily vain sen takia että on uskovaisia ketkä elävät rauhallista elämää.muissa maissa matkustelemassa olen huomannut ,monet tuhannet ihmiset menevät katsomaan ja olivat puhuneet suoraan asioista seurakunnan ihmisille,tällä tavalla pitäisi koti suomessa myös toimia,olisiko oikein?

        En usko kaikkea mitä Mustat korpit sanoo , johtuu juuri aiemmin kerrotuista .

        Kysymääsi , Luulen AHNEUDEN OLEVAN SE SYNTI , joka vaikuttaa tällä lailla , jos ei käyttäydytäkkään noin menetämme luottomme tmv.

        Paheksun kaikkea vääryyttä , jota tämä kyllä on ja paheksun ihmisoppia Jumalan sanassa , kaikki jossakin sanottu ei ole Jumalan sanaa , mutta se tarvii hyvän haavin joka sen vain erottaa .

        Sellaisen kyllä saa , kun saa tarpeeksi monta kertaa päihinsä oikeamielisyyden kanssa kuten EH. sen sai myös RB, joka vieläkin kohtaa kristityitä varoen eikä ihme .


      • teu
        kerro mullekin!!!! kirjoitti:

        Sinä kun olet perillä totuudesta ja Saaran esikoinen, kerro
        missä on valehdeltu?
        Taitavat perustelut jäädä saamatta!!

        Niskaan heti hypätä kun on saatu yks paha täältä pois . Rauhallisesti vaan , voitaisiinko nyt olla malli esimerkkejä , voi olla että meillä on koko loppu elämä aikaa näihin selvittelyihin ,en tiä .


      • Abimelek
        Lapin poika tunturin juurelta kirjoitti:

        Tälläistä se on kun ryhtyy toisen Herran palvelijoita mollaamaan, samanlaista kun "Leeviläiset" oli voimissaan valheen voimalla hekin kävivät taistoon. Haagarin lapset ovat kyllä taitavia jousimiehiä ei heiltä kohteet lopu. Valehdelkaa aivan vapaasti oman luulonne jälkeen ei se hetkauta ketään mihinkään suuntaan.

        Samaa porukkaa lapissa on nyt vallassa jotka Jönsson piti kurissa. Älä sinä puutu sellaisiin asioihin joista et tiedä mitään. Sinä vastaat vain omat huutosi, mutta kuinka moni lestadiolainen kärsii lain alla tänään legalistien työn tähden. Sitäemme tiedä.


      • Abimelek
        kerro mullekin!!!! kirjoitti:

        Sinä kun olet perillä totuudesta ja Saaran esikoinen, kerro
        missä on valehdeltu?
        Taitavat perustelut jäädä saamatta!!

        Tiettyjä Raamatun vastaisa oppeja ja rakenteita suokellaan yhteisössämme todella tehokkaasti.

        Tietty hienotunteisuus on paikallaan puolin ja toisin. Heiluri voi heilahtaa toiseenkin suuntaan helposti, silloin kun ihmiset kokevat hylätyksi tulemisen lakihenkisten seurakuntalaisten taholta omassa tutussa ja rakkaassa seurakunnassaan.

        Koota me voimme laumaa vain Jeesuksen Kristuksen ympärille. Jos lampaita ryhdytään kokoamaan joidenkin lapissa asuvien muutamien ihmisten ymärille, Jumalan sanan asemesta, niin ei siitä hyvä seuraa pidemmällä aikavälillä. Ruotsissa länsilestadiolainen yhteisö on kuihtunut jäsenmäärältään esim. suomeen verrattuna aivan lilliputiksi.


      • Lapin poika tunt.............
        vihne kirjoitti:

        Voit olla oikeassa, mutta voit olla myös varma siitä, että monet tietävät asioiden todellisen laidan.

        Valehtelusta syyttäminen edellyttää pitäviä faktoja. Joten ole hyvä ja osoita, mikä on mennyt väärin.

        "He uskovat valheen totuutena ja totuuden valheena" , eikö silloin olekin turhaa heittää mitään faktaa.


      • teu
        kuuluu tänne kirjoitti:

        Onko se henkilötunnuksen saanut perkele häipynyt täältä tai pantu häkkiin?

        PANTIIN HÄKKIIN , MUT SE MURTAUTU JO ULOS


      • teutatess
        Abimelek kirjoitti:

        Samaa porukkaa lapissa on nyt vallassa jotka Jönsson piti kurissa. Älä sinä puutu sellaisiin asioihin joista et tiedä mitään. Sinä vastaat vain omat huutosi, mutta kuinka moni lestadiolainen kärsii lain alla tänään legalistien työn tähden. Sitäemme tiedä.

        Ketä tarkoitat ;Leeviläisenä .


      • Han vät inte
        teutatess kirjoitti:

        Ketä tarkoitat ;Leeviläisenä .

        Ketä tarkoitat ;Leeviläisenä


      • justiinsatarkkaan
        Lapin poika tunt............. kirjoitti:

        "He uskovat valheen totuutena ja totuuden valheena" , eikö silloin olekin turhaa heittää mitään faktaa.

        Olisit sä heittänyt, jos sulla faktaa olis.
        ei ole ollut sulla ennenkään.


      • Apimelek
        Han vät inte kirjoitti:

        Ketä tarkoitat ;Leeviläisenä

        Älä sinä ihmispoloinen tuppaa muiden sydämeen asumaan, siellä on jo Jeesus Herrana.

        Et edes aavista sitä onnea, kun ihmisten orjuudesta vapautuu.

        Kiitos Jeesus, hallelujaa.

        teutatess:selle,

        -60 luvulla Gunnarin ollessa Ruotsissa seurakunnan johtajana, leeviläiskapina tyssäsi suomessakin. Mutta.. silloin jäi paljon näitä lakihenkisiä vaikuttajia muhimaan esikoislestadiolaisuuteen.

        Nyt kun he saivat Gunnarin kuoltua samanhenkiset tukijat ruotsi lappiin, niin nyt röyhistellään hengellisessä ylpeydessä, kuin aikapojat.

        Ensimmäinen päälle näkyvä prosessi käydystä valtataistelusta oli kokeneen evankelisen julistajan Lasse Larssonin eliminoiminen lapinvanhimman tehtävistä Ruotsissa.

        Sitten tapahtui monia asioita täällä Suomessakin, joista on jo jotakin aiemmin mainittukin, muun muassa suomalaisten evankelisten julistajien hyllytyksiä. Ja säädytön mustamaalaamiskampanja jota me rivikristityt kauhulla seurasimme.

        Siihen päättyi noin 20 vuotta kestänyt terve evankelinen kehitys suomen esikoislestadiolaisessa kehityksessä.

        Että tällaisia sotilaita tällä muurilla on korotuspuuhissa. Kun pitäisi luoda yhteyksiä maailmanlaajuiseen kristilliseen seurakuntaan, niin eristäydytään yhä sisäänlämpiävämmäksi joukoksi. Ruotsissa ja Norjassa on jo erottu sakraaliyhteydestä luterilaiseen kirkkoon, vaikka se on ollut lestadiolaisen herätysliikkeen seurakuntana jo yli 100 vuotta.
        Eikä meitä ole toistaiseksi sieltä erotettu.


      • teutatess
        Han vät inte kirjoitti:

        Ketä tarkoitat ;Leeviläisenä

        Vai ei ole Hengen erttamisen lahjaa ?
        KUN LEEVILÄISTEN SYNTYÄ Tehtiin , olin 15v.
        Yksi SM mies oli tätini , mies , Perustaja muut oli hänen veljiä VM. YM. Pyörin poikasena aivan ytimessä
        Se vain on JUMALAN suurta rakkautta etten sinne joutunut , kun sitä muistelen SM. puhui oudosti
        Mitä tulee oma vanhurskauden rämpimiseen, ja siihen seikkaan kuinka sitä rasksta tietä tai peltoa hoidetaan , se leeviläisyydellä onkin minä uskon että he ei voi USKOA mitään ARMOSTA . TAI EI AINAKAAN ENNEN vaan kyntivät kyistä peltoa kuin eräs mies kalevalassa .


      • TEU
        uskon kirjoitti:

        kun seuraan asioita,olen huommannut että usein eivät asiat ole totta.eli valehdellaan ihan huvikseen uskon asioista,kun ihminen haluaa uskoa,niin lähipiirissä on yleensä ei uskovia.sitten kun haluat kertoa asioista,yleensä aletaan nauraa sille kuka haluaa uskoa,valehtelu takanapäin ,on jostain peritty .kuka kertoisi, miksi tässä maassa tapahtuu näin ikäviä asioita.eli valehtelu,juoruilu selän takana ja kaikenlainen ilkeily vain sen takia että on uskovaisia ketkä elävät rauhallista elämää.muissa maissa matkustelemassa olen huomannut ,monet tuhannet ihmiset menevät katsomaan ja olivat puhuneet suoraan asioista seurakunnan ihmisille,tällä tavalla pitäisi koti suomessa myös toimia,olisiko oikein?

        Mitä tästä sanoo Luther . Synti on sydämen luopumista Jumalasta
        Kun ihminen antaa ruumillisten himojen hallita itseänsä, hänen syntinsä on aistillisuutta .
        Kun ihminen rakastaa maailmaa ja sen aarteita enemmänkuin Jumalaa, hänen syntinsä on maailmallisuutta . Kun ihminen kaikessa etsii omaa etuansa, hänen syntinsä on itsekyyttä . Kun ihminen ihailee ja korottaa itseään ja halua tulla toimeen vain oman itsensä varassa, hänen syntinsä on YLPEYTTÄ .

        Synnissä on aina epäuskoa. Lopulta epäusko johtaa kapinaan Jumala vastaan. silloin ihminen haluaa tulla kokonaan riippumattomaksiJumalasta ja kieltää hänelle tulevan kunnian .
        Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on .
        Jos joku maailmaa rakastaa , niin ISÄN rakkaus ei ole hänessä . 1 Joh, 2:15
        Lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan Room. 8:7

        Ihminen ei voi muuta kuin etsiä omaansa ja rakastaa itseänsä yli kaiken. M. Luther
        Lue turmeltunut Ihminen Room. 1:18-25


      • Apimelek kirjoitti:

        Älä sinä ihmispoloinen tuppaa muiden sydämeen asumaan, siellä on jo Jeesus Herrana.

        Et edes aavista sitä onnea, kun ihmisten orjuudesta vapautuu.

        Kiitos Jeesus, hallelujaa.

        teutatess:selle,

        -60 luvulla Gunnarin ollessa Ruotsissa seurakunnan johtajana, leeviläiskapina tyssäsi suomessakin. Mutta.. silloin jäi paljon näitä lakihenkisiä vaikuttajia muhimaan esikoislestadiolaisuuteen.

        Nyt kun he saivat Gunnarin kuoltua samanhenkiset tukijat ruotsi lappiin, niin nyt röyhistellään hengellisessä ylpeydessä, kuin aikapojat.

        Ensimmäinen päälle näkyvä prosessi käydystä valtataistelusta oli kokeneen evankelisen julistajan Lasse Larssonin eliminoiminen lapinvanhimman tehtävistä Ruotsissa.

        Sitten tapahtui monia asioita täällä Suomessakin, joista on jo jotakin aiemmin mainittukin, muun muassa suomalaisten evankelisten julistajien hyllytyksiä. Ja säädytön mustamaalaamiskampanja jota me rivikristityt kauhulla seurasimme.

        Siihen päättyi noin 20 vuotta kestänyt terve evankelinen kehitys suomen esikoislestadiolaisessa kehityksessä.

        Että tällaisia sotilaita tällä muurilla on korotuspuuhissa. Kun pitäisi luoda yhteyksiä maailmanlaajuiseen kristilliseen seurakuntaan, niin eristäydytään yhä sisäänlämpiävämmäksi joukoksi. Ruotsissa ja Norjassa on jo erottu sakraaliyhteydestä luterilaiseen kirkkoon, vaikka se on ollut lestadiolaisen herätysliikkeen seurakuntana jo yli 100 vuotta.
        Eikä meitä ole toistaiseksi sieltä erotettu.

        Varsinkin murrosaikoina seurakunta tarvitsee vastuunkantokykyisiä paimenia.

        Kun Gunnar J aikanaan kutsuttiin pois työstä, olisi pitänyt jäljellejääneiden ymmärtää, että itse asiassa työtä teki Pyhä Henki. Jos ajattelemme, että hyvä johtaja johdattaa meidät valoisaan tulevaisuuteen, saattaa olla niin, että turva on väärässä perustuksessa.

        Meidän pitäisi ilmeisesti erottaa kaksi asiaa toisistaan: Seurakunnan hallinto ja sielujen pelastus.

        Hyvä hallinto tai hyvä hallitsija ei pelasta sieluja. Ainoastaan Kristus korotettuna ja puhtaasti julistettuna antaa pelastuksen niille, jotka uskovat.

        Saarnaajien pitäisi lukea enemmän Pietarin saarnaa Korneliuksen talossa. Siitä voisi selvitä, mikä sai aikaan ne suuret asiat.

        Itse itseään täydentävä elin, joka ei koskaan joudu kyselemään, ollaanko oikealla tiellä, on ongelmallinen.


      • Abimelek
        Lapin poika tunt............. kirjoitti:

        "He uskovat valheen totuutena ja totuuden valheena" , eikö silloin olekin turhaa heittää mitään faktaa.

        Juuri äsken sinä kielsit tosiasiat liikkeen tominnasta. Silloin olet uskonut valheen totuutena. Ta ainakin yrität uskotella itsellesi että tosiasioiden kieltäminen olisi totta.

        Sinulla ei ole factaa siksi, koska et usko factoihin. Tosiasioiden pois selittelemisessä menee sinulla se aika, joka pitäisi käyttää Kristuksen pelastavasta ilosanomasta todistamiseen uskosta osattomille.


      • Abimelek
        teutatess kirjoitti:

        Vai ei ole Hengen erttamisen lahjaa ?
        KUN LEEVILÄISTEN SYNTYÄ Tehtiin , olin 15v.
        Yksi SM mies oli tätini , mies , Perustaja muut oli hänen veljiä VM. YM. Pyörin poikasena aivan ytimessä
        Se vain on JUMALAN suurta rakkautta etten sinne joutunut , kun sitä muistelen SM. puhui oudosti
        Mitä tulee oma vanhurskauden rämpimiseen, ja siihen seikkaan kuinka sitä rasksta tietä tai peltoa hoidetaan , se leeviläisyydellä onkin minä uskon että he ei voi USKOA mitään ARMOSTA . TAI EI AINAKAAN ENNEN vaan kyntivät kyistä peltoa kuin eräs mies kalevalassa .

        Joku näistä mainituista veljistä piti hyvin tiukan syntiluettelo- saarnan. Lopuksi puhuja kysyi tältä veljeltä, että mitä pidit saarnasta.

        Veli kertoi sanoneensa että te saarnasitte lain aivan liian väljästi, koska minäkin voisin nuo teidän lakinne vaatimukset täyttää, kun oikein kovasti ponnistelisin.

        Lakihenkinen ihminen pyrkii osittain tekojensa ja tekemättä jättämistensä kautta vanhurskautumaan. Siksi hän tekee itse itselleen lain, sellaisen lain (syntiluettelo) jonka hän voi vaivon täyttää.

        Hän ei ikinä myönnä itselleen eikä muille olevansa kokonaan symntinen ja tarvitsevansa kokonaisen armon, lahjavanhurskauden Jeesukselta Kristukselta. Armosta ilman omia ansioita.


      • teu
        Abimelek kirjoitti:

        Joku näistä mainituista veljistä piti hyvin tiukan syntiluettelo- saarnan. Lopuksi puhuja kysyi tältä veljeltä, että mitä pidit saarnasta.

        Veli kertoi sanoneensa että te saarnasitte lain aivan liian väljästi, koska minäkin voisin nuo teidän lakinne vaatimukset täyttää, kun oikein kovasti ponnistelisin.

        Lakihenkinen ihminen pyrkii osittain tekojensa ja tekemättä jättämistensä kautta vanhurskautumaan. Siksi hän tekee itse itselleen lain, sellaisen lain (syntiluettelo) jonka hän voi vaivon täyttää.

        Hän ei ikinä myönnä itselleen eikä muille olevansa kokonaan symntinen ja tarvitsevansa kokonaisen armon, lahjavanhurskauden Jeesukselta Kristukselta. Armosta ilman omia ansioita.

        AIVAN OIKEIN
        Lahja vanhurskauden saa myös JUMALALTA
        Vaikkakin JEESUS ON LÄHEMPÄNÄ


      • Abimelek
        teu kirjoitti:

        AIVAN OIKEIN
        Lahja vanhurskauden saa myös JUMALALTA
        Vaikkakin JEESUS ON LÄHEMPÄNÄ

        Isä ja Poika ovat YHTÄ, samoin Pyhä Henki on yhtä Jumalan kanssa. Ei ole olemassa kuin YKSI Jumala. Pyhä Kolmiyhteinen Jumala Isä Poika ja Pyhä Henki. Pyhä Henki käy ulos Isästä ja Pojasta. Kumala toimii ihmisten keskellä ainoastaan Poikansa Jeesuksen kautta. Pyhä Henki kirkastaa meille Kristuksen.
        _______________
        Joh. 1:18   Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.
        _______________

        1. Joh. 5:10   Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.
        1. Joh. 5:11   Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassansa.
        1. Joh. 5:12   Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.
        1. Joh. 5:13   Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä.
        1. Joh. 5:14   Ja tämä on se uskallus, joka meillä on häneen, että jos me jotakin anomme hänen tahtonsa mukaan, niin hän kuulee meitä.
        1. Joh. 5:15   Ja jos me tiedämme hänen kuulevan meitä, mitä ikinä anommekin, niin tiedämme, että meillä myös on kaikki se, mitä olemme häneltä anoneet.


      • Opetusta tuo?
        teu kirjoitti:

        AIVAN OIKEIN
        Lahja vanhurskauden saa myös JUMALALTA
        Vaikkakin JEESUS ON LÄHEMPÄNÄ

        Tämä kirjoittaja ei näköjään usko kolmiyhteiseen Jumalaan. Lienee jehovantodistaja.


      • tiukkisniiskuneiti
        teutatess kirjoitti:

        Hänet erotettiin ja taidettiin pannaan julistaa lapin miesten toimesta , juuri vän ennen kuin E:H sai sapiskaa , ja vain sen tähden että he olivat oikeamielisiä ja rehellisiä . RB. on valmistunut papiksi ja on kirkkoherrana Tuuloksessa . olen käynyt kuulemassa ja tykästynyt . Toivoisin että ihmiset muistaisivat Häntä .Hän saarnaa edelleen puhtaan JUMALAN SANAN .

        tämäkin todistaa puolestanne, että teillä ei ole totuutta.


      • Perin outoa kuitenkin.
        Opetusta tuo? kirjoitti:

        Tämä kirjoittaja ei näköjään usko kolmiyhteiseen Jumalaan. Lienee jehovantodistaja.

        En oikein tiedä mitä joukkoa he ovat, eivät he Lutherin eikä Lestadiuksen opetukseen samaistu. Taitavat olla kirkollisia ainakin yhtä liberaalisia ovat, kaikki jumalisuus kelpaa.


      • niinku todistaa?
        tiukkisniiskuneiti kirjoitti:

        tämäkin todistaa puolestanne, että teillä ei ole totuutta.

        ???????????????


      • mihin paha joutui
        teu kirjoitti:

        Niskaan heti hypätä kun on saatu yks paha täältä pois . Rauhallisesti vaan , voitaisiinko nyt olla malli esimerkkejä , voi olla että meillä on koko loppu elämä aikaa näihin selvittelyihin ,en tiä .

        on saatu yks paha täältä pois>>>< Mihinkä olette pahan piilottaneet.


      • Abimelek
        Perin outoa kuitenkin. kirjoitti:

        En oikein tiedä mitä joukkoa he ovat, eivät he Lutherin eikä Lestadiuksen opetukseen samaistu. Taitavat olla kirkollisia ainakin yhtä liberaalisia ovat, kaikki jumalisuus kelpaa.

        Minulle kelpaa Kristuksen sana. Jeesus on tie totuus ja elämä. Jeesus on armosta lahjoittanut minulle täydellisen vanhurskautensa, ei minulle kelpaa jumalisuus. Minä pelastus sydämen uskolla ja suuni tunnustuksella. Jeesuksessa on minulle kylliksi, hallelujaa kiitos Jeesus rakkaudestasi.


      • sisäpiiriläinen
        vihne kirjoitti:

        Varsinkin murrosaikoina seurakunta tarvitsee vastuunkantokykyisiä paimenia.

        Kun Gunnar J aikanaan kutsuttiin pois työstä, olisi pitänyt jäljellejääneiden ymmärtää, että itse asiassa työtä teki Pyhä Henki. Jos ajattelemme, että hyvä johtaja johdattaa meidät valoisaan tulevaisuuteen, saattaa olla niin, että turva on väärässä perustuksessa.

        Meidän pitäisi ilmeisesti erottaa kaksi asiaa toisistaan: Seurakunnan hallinto ja sielujen pelastus.

        Hyvä hallinto tai hyvä hallitsija ei pelasta sieluja. Ainoastaan Kristus korotettuna ja puhtaasti julistettuna antaa pelastuksen niille, jotka uskovat.

        Saarnaajien pitäisi lukea enemmän Pietarin saarnaa Korneliuksen talossa. Siitä voisi selvitä, mikä sai aikaan ne suuret asiat.

        Itse itseään täydentävä elin, joka ei koskaan joudu kyselemään, ollaanko oikealla tiellä, on ongelmallinen.

        vaikuttaa että tietosi on toisen käden tietoa ja vailla totuus arvoa.


      • sisäpiiriläinen kirjoitti:

        vaikuttaa että tietosi on toisen käden tietoa ja vailla totuus arvoa.

        Mikäli sinulla on vähänkin vieraskoreutta, et epäile tietojani. Ne eivät ole koko kansan katsottavaa.

        Olen nähnyt miten "korkein raati" toimii.


      • oikeaa tietoa
        sisäpiiriläinen kirjoitti:

        vaikuttaa että tietosi on toisen käden tietoa ja vailla totuus arvoa.

        Mikä se sinun sisäpiirisi on?
        Kehäkolmonen vai Pietarin suuri kehätie?

        Tulet tänne kuittaamaan Vihnen tekstin valheeksi, vaikka sanaakaan ei ole esittää faktaa vaihtoehdoksi.
        Tällaista porukkaa te tiukkikset olette!!

        Mitä Vihneen mainitsemiin asioihin tulee, paikkansa pitää.


      • Abimelek
        oikeaa tietoa kirjoitti:

        Mikä se sinun sisäpiirisi on?
        Kehäkolmonen vai Pietarin suuri kehätie?

        Tulet tänne kuittaamaan Vihnen tekstin valheeksi, vaikka sanaakaan ei ole esittää faktaa vaihtoehdoksi.
        Tällaista porukkaa te tiukkikset olette!!

        Mitä Vihneen mainitsemiin asioihin tulee, paikkansa pitää.

        Todellisuus tekee monet turvattomiksi ja levottomiksi, koska tietyt tavat asenteet ja tottumukset on mielletty ainoaksi ja muuttumattomaksi totuudeksi. Mikäli nämä elementit tulevat jotenkin uhanalaisiksi se aiheuttaa puolustusreaktion.


      • teu
        ihan nappiin kirjoitti:

        Kun miehet ovat itse julkisesti tai paikalla oman kantansa ilmaisseet, ei kannata sanoa, että se olikin portsari, jolta tuotiin terveisiä.
        Vertaus ontuu.
        On liian monta esimerkkiä siitä, että toimitaan Jumalan sanaa vastaan.
        Se tapa, millä EH:tta suomalaisten taholta viime vuosina kohdeltiin, kertoo suuresta pelosta ja pyrkyryydestä.
        En odota suuria muutoksia. Uskon, että valittujen silmät ovat jo auenneet. Loput tulevat harhailemaan pimeässä suuren yksimielisyyden ja luottamuksen vallitessa.
        Ne, joita Pyhän Hengen tuli koskettaa, voivat nähdä olkiensa palavan.

        "Ne, jotka jäljelle jäivät, eivät tehneet parannusta haureudestansa ja noituudestansa..".

        Minusta Vihne , osuit nappiin kuten tavallisestikin voisiko sitä selkeämmin esittää . Nimimerkki ei nappiin raapaisee vähän sieltä ja täältä, johtuu varmaan siitä että asia on ollut Tabu . Mutta mikään ihmisen Tabu ei pysy, vain JUMALAN asettama pysyy , tämä taas johtuu siitä, että ihmisten tekemä on puita, olkia, ja muuta palavaa materiaalia . Hän raapisi vähän EH. Ja suomalaisten asiaa , unohti kaiken Ruotsalaisten käyttäytymisen , Johon minä luen juuri Lapin saarnaajat (Predikantit) Siellä oli tehty ensimmäinen siirto jo aiemmin . Ja asetettu yksi saarnaaja halkometsään .

        No se käyttäytyminen EH.:ta kohtaan oli törkeää kummallakin puolella Tornionjokea, siitä voisi paljonkin puhua mutta meille ehkä ei annettaisi palsta tilaa, mutta jos annettaisi , jatkamme toiste, vieläkään ei ole näkyvissä .

        Että ison joukoin olisi Valittujen silmät auenneet tai että he edes yrittäisivät niitä avata
        kissallakin se kestää noin 7 pv. kuinka ihmisellä voi olla että omavanhurskaalla ihmisellä ei silmät avaudu koskaan .

        Kuka kantaa vastuun niistä jotka harhailevat pimeässä, Ja tämä pimeys vallitsee nyt kaikilla niillä , jotka lappia ihannoi ja suomen siionissa heitä on myös paljon . Heitin luvun 60%, joskus kesällä , mutta Mikon kokous näytti, että heitä on vielä enemmän .
        Ne , joita Pyhän Hengen tuli koskettaa , näkevät olkiensa palavan .


      • Ja tiukkaa tietoa onkin
        oikeaa tietoa kirjoitti:

        Mikä se sinun sisäpiirisi on?
        Kehäkolmonen vai Pietarin suuri kehätie?

        Tulet tänne kuittaamaan Vihnen tekstin valheeksi, vaikka sanaakaan ei ole esittää faktaa vaihtoehdoksi.
        Tällaista porukkaa te tiukkikset olette!!

        Mitä Vihneen mainitsemiin asioihin tulee, paikkansa pitää.

        Kehäkolmonen vai Pietarin suuri kehätie


      • free for all
        vihne kirjoitti:

        Varsinkin murrosaikoina seurakunta tarvitsee vastuunkantokykyisiä paimenia.

        Kun Gunnar J aikanaan kutsuttiin pois työstä, olisi pitänyt jäljellejääneiden ymmärtää, että itse asiassa työtä teki Pyhä Henki. Jos ajattelemme, että hyvä johtaja johdattaa meidät valoisaan tulevaisuuteen, saattaa olla niin, että turva on väärässä perustuksessa.

        Meidän pitäisi ilmeisesti erottaa kaksi asiaa toisistaan: Seurakunnan hallinto ja sielujen pelastus.

        Hyvä hallinto tai hyvä hallitsija ei pelasta sieluja. Ainoastaan Kristus korotettuna ja puhtaasti julistettuna antaa pelastuksen niille, jotka uskovat.

        Saarnaajien pitäisi lukea enemmän Pietarin saarnaa Korneliuksen talossa. Siitä voisi selvitä, mikä sai aikaan ne suuret asiat.

        Itse itseään täydentävä elin, joka ei koskaan joudu kyselemään, ollaanko oikealla tiellä, on ongelmallinen.

        *Kun Gunnar J aikanaan kutsuttiin pois työstä, olisi pitänyt jäljelle jääneiden ymmärtää, että itse asiassa työtä teki Pyhä Henki. Jos ajattelemme, että hyvä johtaja johdattaa meidät valoisaan tulevaisuuteen, saattaa olla niin, että turva on väärässä perustuksessa*.

        Täytyy vain todeta ettei GJ ollut ainoa joka soti Iisaksonilaisuutta vastaan. Nykyiset iäkkäämmät vanhimmat olivat täysin mukana hänen kanssaan ja vieläkin ovat sitä henkeä vastaan.

        Kyllä nämä asiat tiedetään ei tarvitse ulkopuolisten heitä opettaa. Täytyy ymmärtää että muutkin ymmärtää.


      • free for all kirjoitti:

        *Kun Gunnar J aikanaan kutsuttiin pois työstä, olisi pitänyt jäljelle jääneiden ymmärtää, että itse asiassa työtä teki Pyhä Henki. Jos ajattelemme, että hyvä johtaja johdattaa meidät valoisaan tulevaisuuteen, saattaa olla niin, että turva on väärässä perustuksessa*.

        Täytyy vain todeta ettei GJ ollut ainoa joka soti Iisaksonilaisuutta vastaan. Nykyiset iäkkäämmät vanhimmat olivat täysin mukana hänen kanssaan ja vieläkin ovat sitä henkeä vastaan.

        Kyllä nämä asiat tiedetään ei tarvitse ulkopuolisten heitä opettaa. Täytyy ymmärtää että muutkin ymmärtää.

        Jokainen ymmärtää mitä ymmärtää. Jos Kristus, jota GJ seurasi, olisi ollut siellä niin tuttu, ei nykyistä tilannetta olisi syntynyt.


      • miten????
        free for all kirjoitti:

        *Kun Gunnar J aikanaan kutsuttiin pois työstä, olisi pitänyt jäljelle jääneiden ymmärtää, että itse asiassa työtä teki Pyhä Henki. Jos ajattelemme, että hyvä johtaja johdattaa meidät valoisaan tulevaisuuteen, saattaa olla niin, että turva on väärässä perustuksessa*.

        Täytyy vain todeta ettei GJ ollut ainoa joka soti Iisaksonilaisuutta vastaan. Nykyiset iäkkäämmät vanhimmat olivat täysin mukana hänen kanssaan ja vieläkin ovat sitä henkeä vastaan.

        Kyllä nämä asiat tiedetään ei tarvitse ulkopuolisten heitä opettaa. Täytyy ymmärtää että muutkin ymmärtää.

        Herra hoitaa sanansa kautta.

        Entäs sitten, jos Hän ottaa kynttilänjalkansa pois, kuten näyttää tälle Lapin Laodikean seurakunnalle tapahtuneen.

        Moni ymmärtää, että isakssonilaisuus vaikuttaa nyt näiden vanhimpien kautta.


      • kuin Herra elää
        vihne kirjoitti:

        Jokainen ymmärtää mitä ymmärtää. Jos Kristus, jota GJ seurasi, olisi ollut siellä niin tuttu, ei nykyistä tilannetta olisi syntynyt.

        Totisesti, tätä ei ole sinulle liha ja veri ilmoittanut. Amen.

        Nyt on kristillisyys meidän edestämme kärsinyt ja ristiinnaulittu. Kauas on menty Kristuksen tuntemisesta.


      • Aidan seiväs
        vihne kirjoitti:

        Jokainen ymmärtää mitä ymmärtää. Jos Kristus, jota GJ seurasi, olisi ollut siellä niin tuttu, ei nykyistä tilannetta olisi syntynyt.

        Näyttää vahvasti että olet uskonut valheita, Siellä ei ole opetus muuttunut mihinkään suuntään. Suomessa sen sijaan on jotkut harvat kääntyneet kirkon liberaaliseen suuntaan tästä on kysymys. Ihan turhaan jankutat kun et ole selvillä näistä asioista. Syyt tähän tilanteeseen löytyvät koto suomesta.


      • Abimelek
        Aidan seiväs kirjoitti:

        Näyttää vahvasti että olet uskonut valheita, Siellä ei ole opetus muuttunut mihinkään suuntään. Suomessa sen sijaan on jotkut harvat kääntyneet kirkon liberaaliseen suuntaan tästä on kysymys. Ihan turhaan jankutat kun et ole selvillä näistä asioista. Syyt tähän tilanteeseen löytyvät koto suomesta.

        Älä edes yritä jallittaa. Me jotka olemme kuunnelleet vuosikymmeniä saarnoja lapista tiedämme hyvin sen, kuinka omavanhurskaus on ottanut siellä todellisen selkävoiton.


      • Abimelek
        miten???? kirjoitti:

        Herra hoitaa sanansa kautta.

        Entäs sitten, jos Hän ottaa kynttilänjalkansa pois, kuten näyttää tälle Lapin Laodikean seurakunnalle tapahtuneen.

        Moni ymmärtää, että isakssonilaisuus vaikuttaa nyt näiden vanhimpien kautta.

        Paljon siinä on sitäkin, että seurakunta on kuunnellut Jumalan sanan sijasta tuttua nuottia, kuin hepo kelloa. Valvominen ja rukoileminen on laiminlyöty, ja kaikkia ääniä kuunnellaan kuin itsestäänselvyyksiä.

        Iisaksonilaisuus löi salakavalasti itsensä lävitse. O.M. sanoi röyhkeästi että nyt ristillisyys palautetaan alkuperäiseen tilaan.

        Kysyn:

        Mitä minun ikäiseni mies tietää alkuperäisestä lestadiolaisuudesta? Hän alkoi nimittäin puhdistusoperaationsa vainoamalla, erottelemalla tehtävistää itseään vuosikymmenia vanhempia viisaita ja kokeneita hengellisiä opettajia ja Kristuksen todistajia seurakunnassamme. Sitten nämä kukkoilijat repivät liikkeen irti luterilaisesta sakraaliyhteydestä, itse keksityillä perusteilla. Ja mitä vielä seuraa sitä emme tiedä. Eipä noita liikkeen jäseniä ole Ruotsissa kuin rippeet enää jäljellä. Sitä se hajotustyö Suomessakin tulee saamaan aikaan luultavasti, ellei ihmettä tapahdu.


      • oli tuo tekstisi
        Aidan seiväs kirjoitti:

        Näyttää vahvasti että olet uskonut valheita, Siellä ei ole opetus muuttunut mihinkään suuntään. Suomessa sen sijaan on jotkut harvat kääntyneet kirkon liberaaliseen suuntaan tästä on kysymys. Ihan turhaan jankutat kun et ole selvillä näistä asioista. Syyt tähän tilanteeseen löytyvät koto suomesta.

        Kuinka joku kehtaa väittää tuollaista: ei mikään muuttunut!!!

        Sikälí totta, että Gunnar Jönssonin aikana oli olemassa tietysti tämä sama isakssonilaisuuden oppostitio. Onhan sitä ääntä siellä taustalla kuultu.
        Sehän on se vanha mato, joka on kristittyjä eksyttänyt Jerusalemista ja Galatiasta saakka.


      • eksytti Lapin
        Abimelek kirjoitti:

        Paljon siinä on sitäkin, että seurakunta on kuunnellut Jumalan sanan sijasta tuttua nuottia, kuin hepo kelloa. Valvominen ja rukoileminen on laiminlyöty, ja kaikkia ääniä kuunnellaan kuin itsestäänselvyyksiä.

        Iisaksonilaisuus löi salakavalasti itsensä lävitse. O.M. sanoi röyhkeästi että nyt ristillisyys palautetaan alkuperäiseen tilaan.

        Kysyn:

        Mitä minun ikäiseni mies tietää alkuperäisestä lestadiolaisuudesta? Hän alkoi nimittäin puhdistusoperaationsa vainoamalla, erottelemalla tehtävistää itseään vuosikymmenia vanhempia viisaita ja kokeneita hengellisiä opettajia ja Kristuksen todistajia seurakunnassamme. Sitten nämä kukkoilijat repivät liikkeen irti luterilaisesta sakraaliyhteydestä, itse keksityillä perusteilla. Ja mitä vielä seuraa sitä emme tiedä. Eipä noita liikkeen jäseniä ole Ruotsissa kuin rippeet enää jäljellä. Sitä se hajotustyö Suomessakin tulee saamaan aikaan luultavasti, ellei ihmettä tapahdu.

        Siitä pitäisi tehdä parannus, että on
        aiheutettu huolta kristityille.

        Ehtoollisasiassa ei ole mitään perää, eikä asiaa ole pystytty vakuuttavasti todistelemaan edes saarnaajille. Uhriväitteet ovat tuulesta temmattuja.
        Ei seurakuntaa saa turhilla uudistuksilla peläastyttää ja harhauttaa.


      • Jämsän äijä
        eksytti Lapin kirjoitti:

        Siitä pitäisi tehdä parannus, että on
        aiheutettu huolta kristityille.

        Ehtoollisasiassa ei ole mitään perää, eikä asiaa ole pystytty vakuuttavasti todistelemaan edes saarnaajille. Uhriväitteet ovat tuulesta temmattuja.
        Ei seurakuntaa saa turhilla uudistuksilla peläastyttää ja harhauttaa.

        Väittelyyn niin kuin täällä käydään, puhutaan suuta suuremmalla. Kyllä nämä ehtoollis-asiat tiedetään missä mallissa ne ovat kirkoissamme. Pappeja sakotetaan maallisissa oikeusasteissa pelkästään sen takia että noudatetaan raamatun- ja omantunnon ääntä. Annetaan viisaampien hoitaa nämäkin asiat, muuten nekin käsitellään hetken päästä oikeuslaitoksissamme.


      • esim...tämä..
        vihne kirjoitti:

        Jokainen ymmärtää mitä ymmärtää. Jos Kristus, jota GJ seurasi, olisi ollut siellä niin tuttu, ei nykyistä tilannetta olisi syntynyt.

        Kun GJ vielä oli elossa niin EH ym saarnasivat samassa hengessä ja samanlaisen jumalansanan kuin Gunnar saarnaajatovereineen. Mutta kun myöhemmin yritettiin RS-lehteen ottaa yksi EH:n saarna tuolta ajalta (nimittäin 80-luvulta) niin EH kielsi sen ja ilmoitti että HÄNEN saarnansa ovat MUUTTUNEET ja vanhat tulee tuhota.

        Ja kyllä Evald, Levi, David ym ovat tunteneet 100 kertaa paremmin GJ:n ajatusmaailman kuin nämä suomalaiset.

        Kysymys kuuluu: KENEN saarnat ovat muuttuneet???

        Kuunnelkaa muutama Gunnarin saarna tai lukekaa - kyllä niitä on - niin voitte todeta, ettei hän saarnannut teidän hengessänne. Te ette voi mitenkään hyväksyä esim. hänen seurakuntaoppiaan. Ette edes hänen parannussaarnojaan kristityille. Olen itse viime aikoina kuunnellut hyvin paljon 70- ja 80-luvun saarnoja (ruotsalaisten, suomalaisten ja norjalaisten) enkä huomaa niissä mitään eroa tämän ajan vanhimpien saarnoihin. Saman saatoin todeta Helsingin mikonpäiväseuroissa, sielläkin suomalaiset ja ruotsalaiset saarnasivat samassa hengessä.

        Tämän tilanteen alku ja juuri on siinä, että kun EH:lle sanottiin Lapissa, että älä ala opiskelemaan teologiaa, niin siitä alkoi rautanaula kasvaa hänen sydämeensä. (Saman neuvon sai aikanaan myös RB). Ne neuvot olivat myös täysin GJ:n ajatusten mukaisia. Hän totesi useinkin, kuinka teologia tappaa ihmisessä hengellisen elämän.

        Että sen pituinen se...


      • Jämsän äijä
        esim...tämä.. kirjoitti:

        Kun GJ vielä oli elossa niin EH ym saarnasivat samassa hengessä ja samanlaisen jumalansanan kuin Gunnar saarnaajatovereineen. Mutta kun myöhemmin yritettiin RS-lehteen ottaa yksi EH:n saarna tuolta ajalta (nimittäin 80-luvulta) niin EH kielsi sen ja ilmoitti että HÄNEN saarnansa ovat MUUTTUNEET ja vanhat tulee tuhota.

        Ja kyllä Evald, Levi, David ym ovat tunteneet 100 kertaa paremmin GJ:n ajatusmaailman kuin nämä suomalaiset.

        Kysymys kuuluu: KENEN saarnat ovat muuttuneet???

        Kuunnelkaa muutama Gunnarin saarna tai lukekaa - kyllä niitä on - niin voitte todeta, ettei hän saarnannut teidän hengessänne. Te ette voi mitenkään hyväksyä esim. hänen seurakuntaoppiaan. Ette edes hänen parannussaarnojaan kristityille. Olen itse viime aikoina kuunnellut hyvin paljon 70- ja 80-luvun saarnoja (ruotsalaisten, suomalaisten ja norjalaisten) enkä huomaa niissä mitään eroa tämän ajan vanhimpien saarnoihin. Saman saatoin todeta Helsingin mikonpäiväseuroissa, sielläkin suomalaiset ja ruotsalaiset saarnasivat samassa hengessä.

        Tämän tilanteen alku ja juuri on siinä, että kun EH:lle sanottiin Lapissa, että älä ala opiskelemaan teologiaa, niin siitä alkoi rautanaula kasvaa hänen sydämeensä. (Saman neuvon sai aikanaan myös RB). Ne neuvot olivat myös täysin GJ:n ajatusten mukaisia. Hän totesi useinkin, kuinka teologia tappaa ihmisessä hengellisen elämän.

        Että sen pituinen se...

        Tämän voin totuutena allekirjoittaa. Täällä on viljelty yksipuolista tietoa totuutena joka on pelkkää valhetta ja panettelua vanhinten päälle. Kaikki näyttää menevän perille niihin jotka eivät ole rakennettuja uskossa eikä totuudessa.


      • esim...tämä.. kirjoitti:

        Kun GJ vielä oli elossa niin EH ym saarnasivat samassa hengessä ja samanlaisen jumalansanan kuin Gunnar saarnaajatovereineen. Mutta kun myöhemmin yritettiin RS-lehteen ottaa yksi EH:n saarna tuolta ajalta (nimittäin 80-luvulta) niin EH kielsi sen ja ilmoitti että HÄNEN saarnansa ovat MUUTTUNEET ja vanhat tulee tuhota.

        Ja kyllä Evald, Levi, David ym ovat tunteneet 100 kertaa paremmin GJ:n ajatusmaailman kuin nämä suomalaiset.

        Kysymys kuuluu: KENEN saarnat ovat muuttuneet???

        Kuunnelkaa muutama Gunnarin saarna tai lukekaa - kyllä niitä on - niin voitte todeta, ettei hän saarnannut teidän hengessänne. Te ette voi mitenkään hyväksyä esim. hänen seurakuntaoppiaan. Ette edes hänen parannussaarnojaan kristityille. Olen itse viime aikoina kuunnellut hyvin paljon 70- ja 80-luvun saarnoja (ruotsalaisten, suomalaisten ja norjalaisten) enkä huomaa niissä mitään eroa tämän ajan vanhimpien saarnoihin. Saman saatoin todeta Helsingin mikonpäiväseuroissa, sielläkin suomalaiset ja ruotsalaiset saarnasivat samassa hengessä.

        Tämän tilanteen alku ja juuri on siinä, että kun EH:lle sanottiin Lapissa, että älä ala opiskelemaan teologiaa, niin siitä alkoi rautanaula kasvaa hänen sydämeensä. (Saman neuvon sai aikanaan myös RB). Ne neuvot olivat myös täysin GJ:n ajatusten mukaisia. Hän totesi useinkin, kuinka teologia tappaa ihmisessä hengellisen elämän.

        Että sen pituinen se...

        Olisi kauhea asia, jos joku saarnaa esimerkiksi 50 vuotta eikä Pyhä Henki kirkastaisi hänelle mitään lisää.

        Jos oikeasti olet kiinnostunut, niin ota ja lue evankeliumeista miten Jeesuksen suhtautuminen ihmisiin muuttui.

        Ensin Hän sanoi, että hänet on lähetetty vain Israelin kadonneitten lammasten luo.

        Foinikialainen nainen huusi apua ja Jeesus ei ollut kuulevinaan. Jossain vaiheessa Hän kilesi menemästä Samariaan. Viimein Hän antaa lähetyskäskyn jossa luettelee: Alkaen Jerusalemista ja Juudeasta ja samariasta ja maailman ääriin.


        Tätä kasvua te vastustatte, kun vetoatte vanhoihin saarnoihin. Muistatteko Raamatusta sanan manna? Se oli ainetta, joka muuttui myrkyksi seuraavana päivänä.


        Ne vuosikymmenien takaiset saarnat, jotka on pidetty määrätyn paiikkakunnan asioihin, on myrkkyä kasvulle, jonka Jumala antaa.

        Milloin alkaa lapissa sellainen herätys, että sitä lähetystyötä aletaan tehdä Jeesuksen käskyn mukaan?

        Tiedän, että on koitettu saada miehiä esimerkiksi Inkeriin, mutta koskaan ei ole aikaa.

        Kannattaa vähän miettiä asioita raamatun valossa. Ovatko asiat niin hoidettu, että Jeesus iloitsee, vanhinten ilo on kevyttä tavaraa viimeisellä tuomiolla.


      • vihne kirjoitti:

        Olisi kauhea asia, jos joku saarnaa esimerkiksi 50 vuotta eikä Pyhä Henki kirkastaisi hänelle mitään lisää.

        Jos oikeasti olet kiinnostunut, niin ota ja lue evankeliumeista miten Jeesuksen suhtautuminen ihmisiin muuttui.

        Ensin Hän sanoi, että hänet on lähetetty vain Israelin kadonneitten lammasten luo.

        Foinikialainen nainen huusi apua ja Jeesus ei ollut kuulevinaan. Jossain vaiheessa Hän kilesi menemästä Samariaan. Viimein Hän antaa lähetyskäskyn jossa luettelee: Alkaen Jerusalemista ja Juudeasta ja samariasta ja maailman ääriin.


        Tätä kasvua te vastustatte, kun vetoatte vanhoihin saarnoihin. Muistatteko Raamatusta sanan manna? Se oli ainetta, joka muuttui myrkyksi seuraavana päivänä.


        Ne vuosikymmenien takaiset saarnat, jotka on pidetty määrätyn paiikkakunnan asioihin, on myrkkyä kasvulle, jonka Jumala antaa.

        Milloin alkaa lapissa sellainen herätys, että sitä lähetystyötä aletaan tehdä Jeesuksen käskyn mukaan?

        Tiedän, että on koitettu saada miehiä esimerkiksi Inkeriin, mutta koskaan ei ole aikaa.

        Kannattaa vähän miettiä asioita raamatun valossa. Ovatko asiat niin hoidettu, että Jeesus iloitsee, vanhinten ilo on kevyttä tavaraa viimeisellä tuomiolla.

        Miksi Jeesuksen piti kasvaa ja muuttaa suhtautumistaan useita kertoja?

        Vastaus: Junttimaisen kansan takia, joka luuli olevansa ainoa, joka kelpaa Jumalalle ja muut menkööt hornan tuuttiin.

        Hän joutui tekemään ison työn osoittaakseen, että Isä Jumala on myös pakanoitten toivo.

        Tämä saa vahvistusta, kun luette niistä tapahtumista apostolien teoista. Aina, kun Pietari kävi saarnaamassa pakanoille, hän joutui nuijittavaksi vanhinten edessä.
        Siinä oli heidän lähetysinnostuksensa, vaikka itse Herra oli antanut käskynsä.

        Lopulta kävi niin, että koko Jerusalemin vanhimmisto lähti luopion tielle ja Paavalin kuolemantuomio sai alkusysäyksensä syytteistä Jerusalemin vanhimmiston keskuudessa.


      • ymmärtämään totuus
        esim...tämä.. kirjoitti:

        Kun GJ vielä oli elossa niin EH ym saarnasivat samassa hengessä ja samanlaisen jumalansanan kuin Gunnar saarnaajatovereineen. Mutta kun myöhemmin yritettiin RS-lehteen ottaa yksi EH:n saarna tuolta ajalta (nimittäin 80-luvulta) niin EH kielsi sen ja ilmoitti että HÄNEN saarnansa ovat MUUTTUNEET ja vanhat tulee tuhota.

        Ja kyllä Evald, Levi, David ym ovat tunteneet 100 kertaa paremmin GJ:n ajatusmaailman kuin nämä suomalaiset.

        Kysymys kuuluu: KENEN saarnat ovat muuttuneet???

        Kuunnelkaa muutama Gunnarin saarna tai lukekaa - kyllä niitä on - niin voitte todeta, ettei hän saarnannut teidän hengessänne. Te ette voi mitenkään hyväksyä esim. hänen seurakuntaoppiaan. Ette edes hänen parannussaarnojaan kristityille. Olen itse viime aikoina kuunnellut hyvin paljon 70- ja 80-luvun saarnoja (ruotsalaisten, suomalaisten ja norjalaisten) enkä huomaa niissä mitään eroa tämän ajan vanhimpien saarnoihin. Saman saatoin todeta Helsingin mikonpäiväseuroissa, sielläkin suomalaiset ja ruotsalaiset saarnasivat samassa hengessä.

        Tämän tilanteen alku ja juuri on siinä, että kun EH:lle sanottiin Lapissa, että älä ala opiskelemaan teologiaa, niin siitä alkoi rautanaula kasvaa hänen sydämeensä. (Saman neuvon sai aikanaan myös RB). Ne neuvot olivat myös täysin GJ:n ajatusten mukaisia. Hän totesi useinkin, kuinka teologia tappaa ihmisessä hengellisen elämän.

        Että sen pituinen se...

        Unohdat 1 perusasian ja sen mukana kaiken:
        Opin mitta ei ole edes Gunnarin saarnoissa, vaan Raamatussa. Siitä olisi pidettävä kiinni, eikä seurattava ketään ihmistä.
        On luonnollista, ettei EH halunnut vanhoja saarnojaan julkaistavan. Moni asia valkeni hänelle vasta elämänsä lopulla.
        Luther ja Laestadius ovat kokeneet samanlaisen kehityksen; perinteestä totuuteen.
        Missään tapauksessa Jönssonin seurakuntaoppi ei ollut näin omahyväinen mitä nykyvanhimmilla.


      • Älä houri enempää
        Jämsän äijä kirjoitti:

        Väittelyyn niin kuin täällä käydään, puhutaan suuta suuremmalla. Kyllä nämä ehtoollis-asiat tiedetään missä mallissa ne ovat kirkoissamme. Pappeja sakotetaan maallisissa oikeusasteissa pelkästään sen takia että noudatetaan raamatun- ja omantunnon ääntä. Annetaan viisaampien hoitaa nämäkin asiat, muuten nekin käsitellään hetken päästä oikeuslaitoksissamme.

        Älä houri naurettavia!

        Miten pappien sakottaminen marraskuussa 2007 liittyy ehtoollisrukouksiin?
        Aivan älytöntä asioiden rinnastamista.
        Siksi toiseksi, ehtoollisasia on kirkossa aivan hyvällä mallilla luterilaisen opin mukaan.
        Ihmettelen tietämättömyyttäsi!!


      • Vihneelle
        vihne kirjoitti:

        Miksi Jeesuksen piti kasvaa ja muuttaa suhtautumistaan useita kertoja?

        Vastaus: Junttimaisen kansan takia, joka luuli olevansa ainoa, joka kelpaa Jumalalle ja muut menkööt hornan tuuttiin.

        Hän joutui tekemään ison työn osoittaakseen, että Isä Jumala on myös pakanoitten toivo.

        Tämä saa vahvistusta, kun luette niistä tapahtumista apostolien teoista. Aina, kun Pietari kävi saarnaamassa pakanoille, hän joutui nuijittavaksi vanhinten edessä.
        Siinä oli heidän lähetysinnostuksensa, vaikka itse Herra oli antanut käskynsä.

        Lopulta kävi niin, että koko Jerusalemin vanhimmisto lähti luopion tielle ja Paavalin kuolemantuomio sai alkusysäyksensä syytteistä Jerusalemin vanhimmiston keskuudessa.

        Oikein olet puhunut. Kiitos.

        Nyt on lappiusko saattanut fariseusten hengen kristillisyyteen.
        Valtava omahyväisyys. Joskus saarnataan puolit tuntia siitä, miten suuria tekoja kristillisyys on tehnyt. Ei Jumala anna kunniaansa muille. Tulokset puhuvat.


      • Kiitos.
        Vihneelle kirjoitti:

        Oikein olet puhunut. Kiitos.

        Nyt on lappiusko saattanut fariseusten hengen kristillisyyteen.
        Valtava omahyväisyys. Joskus saarnataan puolit tuntia siitä, miten suuria tekoja kristillisyys on tehnyt. Ei Jumala anna kunniaansa muille. Tulokset puhuvat.

        " Ei Jumala anna kunniaansa muille."

        Sen takia Hän vaiensi omankunnian tavoittelijan.


      • Kiitos. kirjoitti:

        " Ei Jumala anna kunniaansa muille."

        Sen takia Hän vaiensi omankunnian tavoittelijan.

        että hautaan ovat menneet kaikki. Niin kunnian, kuin muunkin tavoittelijat.

        Joiden uskoa te seuratkaatte, katsokaat millainen loppu heidän menollansa on.

        Miten ihmisen loppua on tulkittava?

        Jun Paavali puhuu majan purkajista, eikö se tehdä osa kerrallaan?
        Silloin ei vielä tunnettu räjäytyspurkutekniikkaa.

        Kun majaa puretaan, ensin huononee juoksukyky, sitten joku muu kyky. Vähitellen ihminen on vuoteen omana ja saa todeta voimien hiipuvan ja tajunnan sammuvan, ei siinä ole sen kummallisempaa. Joku saa armon lähteä saappaat jalassa.

        Emme ole koko ristillisyyvven lavveuvvessa nähneet tulisilla vaunuilla ajettavan taivaaseen, joten synnittömiä ei kai sitten ole.

        Mitä eroa näissä on?

        Johtopäätös: Jokainen pelastuu Jumalan armosta Kristuksen tähden, se joka kantoi päivän kuorman ja helteen samoin, kuin yhdennellätoista hetkellä pestatut.


      • Abimelek
        esim...tämä.. kirjoitti:

        Kun GJ vielä oli elossa niin EH ym saarnasivat samassa hengessä ja samanlaisen jumalansanan kuin Gunnar saarnaajatovereineen. Mutta kun myöhemmin yritettiin RS-lehteen ottaa yksi EH:n saarna tuolta ajalta (nimittäin 80-luvulta) niin EH kielsi sen ja ilmoitti että HÄNEN saarnansa ovat MUUTTUNEET ja vanhat tulee tuhota.

        Ja kyllä Evald, Levi, David ym ovat tunteneet 100 kertaa paremmin GJ:n ajatusmaailman kuin nämä suomalaiset.

        Kysymys kuuluu: KENEN saarnat ovat muuttuneet???

        Kuunnelkaa muutama Gunnarin saarna tai lukekaa - kyllä niitä on - niin voitte todeta, ettei hän saarnannut teidän hengessänne. Te ette voi mitenkään hyväksyä esim. hänen seurakuntaoppiaan. Ette edes hänen parannussaarnojaan kristityille. Olen itse viime aikoina kuunnellut hyvin paljon 70- ja 80-luvun saarnoja (ruotsalaisten, suomalaisten ja norjalaisten) enkä huomaa niissä mitään eroa tämän ajan vanhimpien saarnoihin. Saman saatoin todeta Helsingin mikonpäiväseuroissa, sielläkin suomalaiset ja ruotsalaiset saarnasivat samassa hengessä.

        Tämän tilanteen alku ja juuri on siinä, että kun EH:lle sanottiin Lapissa, että älä ala opiskelemaan teologiaa, niin siitä alkoi rautanaula kasvaa hänen sydämeensä. (Saman neuvon sai aikanaan myös RB). Ne neuvot olivat myös täysin GJ:n ajatusten mukaisia. Hän totesi useinkin, kuinka teologia tappaa ihmisessä hengellisen elämän.

        Että sen pituinen se...

        Nämä selitykset ovat kaikki ihan sinun OMAA pahantahtoista tulkintaasi. Tiedämme millaista pelia sinä pelasit tuolloin.

        Kaikki tiedämme sen, että E.H. teki parannuksen omavanhurskaudesta. Niistä parannuksen hedelmistä nautimme edelleen, ja saamme voimaa Jumalan puhtaan evankeliumin sanasta, taistellessamme tätä henkeävastaan, joka sinussakin asuu sitkeässä.

        Toivottavasti ennen kuolemsaasi heräät tuntemaan Vapahtajasi Jeesuksen Kristuksen, niin ei tarvitse vielä vainajistakin tapella. Lapin tilanne on se kuin on, se ei pois selittelemisistä muuksi muutu valitettavasti.
        Omavanhurskaus on saanut nyt pelottavan vahvan jalansijan esikoislestadiolaisuudessa. Tämä on totuus.


      • Abimelek
        Jämsän äijä kirjoitti:

        Tämän voin totuutena allekirjoittaa. Täällä on viljelty yksipuolista tietoa totuutena joka on pelkkää valhetta ja panettelua vanhinten päälle. Kaikki näyttää menevän perille niihin jotka eivät ole rakennettuja uskossa eikä totuudessa.

        Lapista kerrotut "totuudet" menevät perille juuri sinun kaltaisiisi, jotka eivät totisesti ole rakennettuja evankeliumin sanassa ja Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa. Tämä on totuus. Usko sinä heitä, ja kärsi, ei käy kateeksi!

        Me jotka olemme totuuden Hengestä syntyneet uudesti Jumalan lapsiksi, elämme vapaudessa ihmisoppien orjuudesta.

        Me elämme VAPAINA, ilossa ja Kristuksen ylistämisessä. Hallelujaa, kiitos Jeesus.


      • Abimelek
        Kiitos. kirjoitti:

        " Ei Jumala anna kunniaansa muille."

        Sen takia Hän vaiensi omankunnian tavoittelijan.

        Tiedämme ketä sinä juuri pistit! Ja pistäessäsi vanhurskaiden lepoon mennyttä vahvaa evankeliumin julistajaa sinä pistit Jeesusta.
        Tuolla tiellä voi olla huono loppu ellei parannusta tule.

        Tämä on vakava varoituksen sana sinulle jonka hyvin tunnemme.


      • Abimelek
        Jämsän äijä kirjoitti:

        Väittelyyn niin kuin täällä käydään, puhutaan suuta suuremmalla. Kyllä nämä ehtoollis-asiat tiedetään missä mallissa ne ovat kirkoissamme. Pappeja sakotetaan maallisissa oikeusasteissa pelkästään sen takia että noudatetaan raamatun- ja omantunnon ääntä. Annetaan viisaampien hoitaa nämäkin asiat, muuten nekin käsitellään hetken päästä oikeuslaitoksissamme.

        Et mitään.

        Eihän O.M.:ään tiennyt hölkkäsen pöläystä koko asiasta, vaikka niin polleana uhosi luterilaisen kirkon ehtoollisuhrista.

        Näiden lapinmiesten toiminta on sellaista kuin tietämättömän toiminta aina on, ei heillä ole koulutusta Raamatun tuntemiseen, eikä lahjaa sen selittämiseen.

        Puhumattakaan että he tuntisivat kirkollisten toimitusten kuten Kaste ja Herran Pyhä Ehtoollinen hengellistä sisältöä tarkemmin.


      • on puhuttu
        vihne kirjoitti:

        että hautaan ovat menneet kaikki. Niin kunnian, kuin muunkin tavoittelijat.

        Joiden uskoa te seuratkaatte, katsokaat millainen loppu heidän menollansa on.

        Miten ihmisen loppua on tulkittava?

        Jun Paavali puhuu majan purkajista, eikö se tehdä osa kerrallaan?
        Silloin ei vielä tunnettu räjäytyspurkutekniikkaa.

        Kun majaa puretaan, ensin huononee juoksukyky, sitten joku muu kyky. Vähitellen ihminen on vuoteen omana ja saa todeta voimien hiipuvan ja tajunnan sammuvan, ei siinä ole sen kummallisempaa. Joku saa armon lähteä saappaat jalassa.

        Emme ole koko ristillisyyvven lavveuvvessa nähneet tulisilla vaunuilla ajettavan taivaaseen, joten synnittömiä ei kai sitten ole.

        Mitä eroa näissä on?

        Johtopäätös: Jokainen pelastuu Jumalan armosta Kristuksen tähden, se joka kantoi päivän kuorman ja helteen samoin, kuin yhdennellätoista hetkellä pestatut.

        Olen iloinen siitä, mitä Vihne kirjoittaa.
        Totuus ei muutu, vaikka miljoona tiukkista jankuttaisi muuta.

        Täysin jumalattomalla tavalla erotettiin EH,OS ja RB.
        Ei siitä ole siunausta koitunut Laodikean seurakunnalle, jo enimmäkseen toistelee:_ "me emme mitään tarvitse".


      • samoin.....
        Abimelek kirjoitti:

        Tiedämme ketä sinä juuri pistit! Ja pistäessäsi vanhurskaiden lepoon mennyttä vahvaa evankeliumin julistajaa sinä pistit Jeesusta.
        Tuolla tiellä voi olla huono loppu ellei parannusta tule.

        Tämä on vakava varoituksen sana sinulle jonka hyvin tunnemme.

        Sinun ja teidän tarkoittamanne "vahva evankeliumin julistaja" osasi kyllä lyödä (ja myös löi) työkumppaneitaan kuin vierasta sikaa, että se siitä armollisuudesta.

        Mitä joku tuossa edellä mainistsi erottamisista, niin se väite on suoranaista valehtelua. Ketään ei ole erotettu tähän päivään mennessä.

        Ja mitä Vihneen puheisiin kasvamisesta tulee, niin meitä on kehotettu "meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa" mutta ei kasvamaan suureksi omissa silmissämme. Ja vaikka kuinka kasvaisimme, niin jumalansana pysyy samana, se ei muutu ihmisten mielipiteiden mukaan, niinkuin nykyään monet kuvittelevat.


      • samoin..... kirjoitti:

        Sinun ja teidän tarkoittamanne "vahva evankeliumin julistaja" osasi kyllä lyödä (ja myös löi) työkumppaneitaan kuin vierasta sikaa, että se siitä armollisuudesta.

        Mitä joku tuossa edellä mainistsi erottamisista, niin se väite on suoranaista valehtelua. Ketään ei ole erotettu tähän päivään mennessä.

        Ja mitä Vihneen puheisiin kasvamisesta tulee, niin meitä on kehotettu "meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa" mutta ei kasvamaan suureksi omissa silmissämme. Ja vaikka kuinka kasvaisimme, niin jumalansana pysyy samana, se ei muutu ihmisten mielipiteiden mukaan, niinkuin nykyään monet kuvittelevat.

        mitä tarkoitin? Eikö se riittäisi, että kirjoitus otettaisi sellaisenaan, eikä alettaisi tulkita oman ällin kautta.

        Emm pääse mihinkään siitä, että Paavalikin puhuu kasvamisesta Kristuksen tuntemisessa.

        Siinä ei tarvita kasvua eikä sitä ole, jos seurataan aina vaan ihmisiä.


      • itseäsi, et meitä
        samoin..... kirjoitti:

        Sinun ja teidän tarkoittamanne "vahva evankeliumin julistaja" osasi kyllä lyödä (ja myös löi) työkumppaneitaan kuin vierasta sikaa, että se siitä armollisuudesta.

        Mitä joku tuossa edellä mainistsi erottamisista, niin se väite on suoranaista valehtelua. Ketään ei ole erotettu tähän päivään mennessä.

        Ja mitä Vihneen puheisiin kasvamisesta tulee, niin meitä on kehotettu "meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa" mutta ei kasvamaan suureksi omissa silmissämme. Ja vaikka kuinka kasvaisimme, niin jumalansana pysyy samana, se ei muutu ihmisten mielipiteiden mukaan, niinkuin nykyään monet kuvittelevat.

        Merkillinen omatunto sinulla.

        EH ja OS erotettiin lähetystoimesta.
        Syy oli sama kuin J Husin tuomitsemisessa.
        Päätös tosin jouduttiin seurakunnan asiaan puuttumisen takia vetämään takaisin, mutta tuomiot jäivät voimaan.
        Samoin erotettiin RB saarnaajantoimestaan. Sekin päätös oli pohjoisesta.

        Kovin vähäiseksi se Herrassa Jeesuksessa kasvaminen on Lapissa jäänyt, kun heihin luottaminen asetetaan autuaaksi tulemisen ehdoksi ja saarnaajalle virassa pysymisen edellytykseksi.
        Korkeaksi ovat itsessään kasvaneet, kun ehtoollisbluffauksessakaan yhtään neuvoa eivät ole nöyrtyneet ottamaan huomioon.


      • Abimelek
        samoin..... kirjoitti:

        Sinun ja teidän tarkoittamanne "vahva evankeliumin julistaja" osasi kyllä lyödä (ja myös löi) työkumppaneitaan kuin vierasta sikaa, että se siitä armollisuudesta.

        Mitä joku tuossa edellä mainistsi erottamisista, niin se väite on suoranaista valehtelua. Ketään ei ole erotettu tähän päivään mennessä.

        Ja mitä Vihneen puheisiin kasvamisesta tulee, niin meitä on kehotettu "meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa" mutta ei kasvamaan suureksi omissa silmissämme. Ja vaikka kuinka kasvaisimme, niin jumalansana pysyy samana, se ei muutu ihmisten mielipiteiden mukaan, niinkuin nykyään monet kuvittelevat.

        Juuri siinä meidän tuleekin kasvaa, Jumalan armossa ja Kristuksen tuntemisessa.

        Ketä EH on lyönyt? Oman vanhurskauden perkelettä hyvinkin. Sellaisia julistajia tarvittaisiin kipeästi nytkin.

        Sinunko pitää tekemän parannusta hänen kuvitelluista synneistään, hänen kuolemansa jälkeen? Jos sinulla olisi nyt vähänkin tervettä syyllisyyttä ja häpeää, niin pyytäisit valheitasi anteeksi julkisesti.


      • teu
        esim...tämä.. kirjoitti:

        Kun GJ vielä oli elossa niin EH ym saarnasivat samassa hengessä ja samanlaisen jumalansanan kuin Gunnar saarnaajatovereineen. Mutta kun myöhemmin yritettiin RS-lehteen ottaa yksi EH:n saarna tuolta ajalta (nimittäin 80-luvulta) niin EH kielsi sen ja ilmoitti että HÄNEN saarnansa ovat MUUTTUNEET ja vanhat tulee tuhota.

        Ja kyllä Evald, Levi, David ym ovat tunteneet 100 kertaa paremmin GJ:n ajatusmaailman kuin nämä suomalaiset.

        Kysymys kuuluu: KENEN saarnat ovat muuttuneet???

        Kuunnelkaa muutama Gunnarin saarna tai lukekaa - kyllä niitä on - niin voitte todeta, ettei hän saarnannut teidän hengessänne. Te ette voi mitenkään hyväksyä esim. hänen seurakuntaoppiaan. Ette edes hänen parannussaarnojaan kristityille. Olen itse viime aikoina kuunnellut hyvin paljon 70- ja 80-luvun saarnoja (ruotsalaisten, suomalaisten ja norjalaisten) enkä huomaa niissä mitään eroa tämän ajan vanhimpien saarnoihin. Saman saatoin todeta Helsingin mikonpäiväseuroissa, sielläkin suomalaiset ja ruotsalaiset saarnasivat samassa hengessä.

        Tämän tilanteen alku ja juuri on siinä, että kun EH:lle sanottiin Lapissa, että älä ala opiskelemaan teologiaa, niin siitä alkoi rautanaula kasvaa hänen sydämeensä. (Saman neuvon sai aikanaan myös RB). Ne neuvot olivat myös täysin GJ:n ajatusten mukaisia. Hän totesi useinkin, kuinka teologia tappaa ihmisessä hengellisen elämän.

        Että sen pituinen se...

        Minulla on GJ. saarna , matt.5 -78
        minulla on EH. saarna , matt 5 -82

        Ja on hienokuulla kuinka he , puhuvat niin samasta asiasta kuin vain voi . Puhtaan Jumalansanan .
        Sitten minulla on GP. saarna Matt. 5 -95 jossa hän käsittelee asioita , mutta ilman johdonmukaisuutta , ja saarnaa ei voi millään verrata GJ.eikä EH , tulee mieleen että tässä on yksi apokryfi .


      • heh heh
        teu kirjoitti:

        Minulla on GJ. saarna , matt.5 -78
        minulla on EH. saarna , matt 5 -82

        Ja on hienokuulla kuinka he , puhuvat niin samasta asiasta kuin vain voi . Puhtaan Jumalansanan .
        Sitten minulla on GP. saarna Matt. 5 -95 jossa hän käsittelee asioita , mutta ilman johdonmukaisuutta , ja saarnaa ei voi millään verrata GJ.eikä EH , tulee mieleen että tässä on yksi apokryfi .

        Eikös ne saarnat noilta vuosilta pitänyt tuhota??? Mieshän oli kasvanut ulos niistä 90-luvulle tultaessa. Nimittäin EH.

        GJ puolestaan on sanonut, että meidän saarnamme eivät muutu yleisen mielipiteen mukaan.

        Ja sitten tulee muistaa, että jokainen saarnaaja saarnaa omilla lahjoillaan. Ne lahjat on Jumala hänelle antanut. Ei käy, etä alkaa matkia jonkun toisen lahjoja, silloin mennään metsään. GJ oli erittäin lahjakas saarnaaja loppuun asti. Ikävöin häntä. EH oli myös erittäin lahjakas saarnaaja. Myös GP on erittäin lahjakas saarnaaja ja raamatullinen. Löydät varmaan toisenkin GP:n saarnan samasta tekstistä. Eri kerroilla voi kirkastua aivan eri asioita, jotka silti sopivat yhteen luetun raamatunpaikan kanssa. Minusta sinä ole vähän yksioikoisesti tehnyt itsellesi asiasta ongelman. Mutta se ehkä on ollut tarkoituksesikin.


      • Nuokin vielä
        heh heh kirjoitti:

        Eikös ne saarnat noilta vuosilta pitänyt tuhota??? Mieshän oli kasvanut ulos niistä 90-luvulle tultaessa. Nimittäin EH.

        GJ puolestaan on sanonut, että meidän saarnamme eivät muutu yleisen mielipiteen mukaan.

        Ja sitten tulee muistaa, että jokainen saarnaaja saarnaa omilla lahjoillaan. Ne lahjat on Jumala hänelle antanut. Ei käy, etä alkaa matkia jonkun toisen lahjoja, silloin mennään metsään. GJ oli erittäin lahjakas saarnaaja loppuun asti. Ikävöin häntä. EH oli myös erittäin lahjakas saarnaaja. Myös GP on erittäin lahjakas saarnaaja ja raamatullinen. Löydät varmaan toisenkin GP:n saarnan samasta tekstistä. Eri kerroilla voi kirkastua aivan eri asioita, jotka silti sopivat yhteen luetun raamatunpaikan kanssa. Minusta sinä ole vähän yksioikoisesti tehnyt itsellesi asiasta ongelman. Mutta se ehkä on ollut tarkoituksesikin.

        Näkee kuinka kaukana olette sienimetsällä. Kehumassa ja vertailemassa ihmisten lajoja.
        Olette saanut sen kitä olette pyytäneet, nimittäin ihmisopin seurattavaksenne.
        Kärsikää lirissänne, ei käy kateekseni.


      • Jumalan antamat
        Nuokin vielä kirjoitti:

        Näkee kuinka kaukana olette sienimetsällä. Kehumassa ja vertailemassa ihmisten lajoja.
        Olette saanut sen kitä olette pyytäneet, nimittäin ihmisopin seurattavaksenne.
        Kärsikää lirissänne, ei käy kateekseni.

        Jumala puhuu meille ihmisten kautta. Myös Raamatun ovat kirjoittaneet Jumalan ihmiset. Ja jos Jumala on antanut ihmisille lahjojaan, niin ei niitä sovi halveksia, kun Pyhä Henki saa olla puheen johtajana. Aika harva meistä kuulee Jumalan istsensä selittävän sanaansa taivaasta. Ehkä se onnistuu nimimerkille "Nuokin vielä", koska hän noin leuhkasti tuomitsee.

        Kysymys on vain, että lahjat saavat olla oikeassa käytössä. Ja sitä ne ovat, kun saarnamies pysyy pienenä.

        "Meidän saarnamme ei ole peräisin harha-ajatuksista, ei epäpuhtaasta mielestä eikä vilpillisistä aikeista. Koska Jumala on katsonut meidät kelvollisiksi julistamaan evankeliumia, me emme puhuessamme pyri olemaan mieliksi ihmisille vaan Jumalalle, joka tutkii sydämemme."


      • TEUTATESS
        Abimelek kirjoitti:

        Paljon siinä on sitäkin, että seurakunta on kuunnellut Jumalan sanan sijasta tuttua nuottia, kuin hepo kelloa. Valvominen ja rukoileminen on laiminlyöty, ja kaikkia ääniä kuunnellaan kuin itsestäänselvyyksiä.

        Iisaksonilaisuus löi salakavalasti itsensä lävitse. O.M. sanoi röyhkeästi että nyt ristillisyys palautetaan alkuperäiseen tilaan.

        Kysyn:

        Mitä minun ikäiseni mies tietää alkuperäisestä lestadiolaisuudesta? Hän alkoi nimittäin puhdistusoperaationsa vainoamalla, erottelemalla tehtävistää itseään vuosikymmenia vanhempia viisaita ja kokeneita hengellisiä opettajia ja Kristuksen todistajia seurakunnassamme. Sitten nämä kukkoilijat repivät liikkeen irti luterilaisesta sakraaliyhteydestä, itse keksityillä perusteilla. Ja mitä vielä seuraa sitä emme tiedä. Eipä noita liikkeen jäseniä ole Ruotsissa kuin rippeet enää jäljellä. Sitä se hajotustyö Suomessakin tulee saamaan aikaan luultavasti, ellei ihmettä tapahdu.

        OM: VOI PALAUTTAA ALKUPERÄISEEN TILAAN . Hän voi vain rukoilla JUMALAA , JOS VIELÄ OSAA . minä kuulen GJ.:n. veren huutavan maasta , Te nuoret klopit te ette totellut , te muutuitte te ette ole GJ:n. hengessä kulkevia , Minä häpeän teitä .


      • Höpö höpö juttujanne
        TEUTATESS kirjoitti:

        OM: VOI PALAUTTAA ALKUPERÄISEEN TILAAN . Hän voi vain rukoilla JUMALAA , JOS VIELÄ OSAA . minä kuulen GJ.:n. veren huutavan maasta , Te nuoret klopit te ette totellut , te muutuitte te ette ole GJ:n. hengessä kulkevia , Minä häpeän teitä .

        Mutta kun GJ juuri kehotti nuorempia ottamaan vastuun serakunnassa luottaen heihin. Onneksi teidän kannanotot ovat kuin hyttysen kusi Suomenlahdessa. Taitaa vielä haihtua ennen veteen putoamista. Hyttysen ininää Vihneä lainatakseni.


      • Nuokin vielä
        Jumalan antamat kirjoitti:

        Jumala puhuu meille ihmisten kautta. Myös Raamatun ovat kirjoittaneet Jumalan ihmiset. Ja jos Jumala on antanut ihmisille lahjojaan, niin ei niitä sovi halveksia, kun Pyhä Henki saa olla puheen johtajana. Aika harva meistä kuulee Jumalan istsensä selittävän sanaansa taivaasta. Ehkä se onnistuu nimimerkille "Nuokin vielä", koska hän noin leuhkasti tuomitsee.

        Kysymys on vain, että lahjat saavat olla oikeassa käytössä. Ja sitä ne ovat, kun saarnamies pysyy pienenä.

        "Meidän saarnamme ei ole peräisin harha-ajatuksista, ei epäpuhtaasta mielestä eikä vilpillisistä aikeista. Koska Jumala on katsonut meidät kelvollisiksi julistamaan evankeliumia, me emme puhuessamme pyri olemaan mieliksi ihmisille vaan Jumalalle, joka tutkii sydämemme."

        Eihän Jumala anna lahjojaan sellaisille jotka vastoin Jumalan sanaa ryhtyvät Jeesuksen verellä puhtaaksi pestyjen Jumalan lasten tuomareiksi ja piiloutuvat eristyksiin muuriensa taakse.

        Varsin moni es.lest. julistajakin on langennut hämmästyttävän syvälle omaan vanhurskauteen, sisäsiittoisuuteen omahyväisyyteen ja itseriittoisuuteen. Eikä näy merkkiäkään häpeästä syyllisyydestä ja parannuksesta.


      • Kuulepas rontti
        Höpö höpö juttujanne kirjoitti:

        Mutta kun GJ juuri kehotti nuorempia ottamaan vastuun serakunnassa luottaen heihin. Onneksi teidän kannanotot ovat kuin hyttysen kusi Suomenlahdessa. Taitaa vielä haihtua ennen veteen putoamista. Hyttysen ininää Vihneä lainatakseni.

        Sinä et tiedä mitään näistä asioista pysy sinä sillä kusessasi vaan. Vielä tulee aika Messiaan Jeesuksen tässäkin joukossa, se on varma asia.


      • osaat
        Nuokin vielä kirjoitti:

        Eihän Jumala anna lahjojaan sellaisille jotka vastoin Jumalan sanaa ryhtyvät Jeesuksen verellä puhtaaksi pestyjen Jumalan lasten tuomareiksi ja piiloutuvat eristyksiin muuriensa taakse.

        Varsin moni es.lest. julistajakin on langennut hämmästyttävän syvälle omaan vanhurskauteen, sisäsiittoisuuteen omahyväisyyteen ja itseriittoisuuteen. Eikä näy merkkiäkään häpeästä syyllisyydestä ja parannuksesta.

        perustele väitteeesi Pyhällä Raamatulla... Minä luokittelen sinut vanhemman veljen hengenheimolaiseksi ja säälin pahaa oloasi...


      • Abimelek
        TEUTATESS kirjoitti:

        OM: VOI PALAUTTAA ALKUPERÄISEEN TILAAN . Hän voi vain rukoilla JUMALAA , JOS VIELÄ OSAA . minä kuulen GJ.:n. veren huutavan maasta , Te nuoret klopit te ette totellut , te muutuitte te ette ole GJ:n. hengessä kulkevia , Minä häpeän teitä .

        Olemme kaikki täysin pimeitä, allekirjoittanut Abimelek, Teutatess ja Teu, Nuin, Uskosa ja "Jumalan lapsi" ym kaverimme.
        Armahtakoon meitä kaikkivaltias Jumala, Isä, Poika ja Pyhä Henki.


      • Abimelek
        Abimelek kirjoitti:

        Olemme kaikki täysin pimeitä, allekirjoittanut Abimelek, Teutatess ja Teu, Nuin, Uskosa ja "Jumalan lapsi" ym kaverimme.
        Armahtakoon meitä kaikkivaltias Jumala, Isä, Poika ja Pyhä Henki.

        Hyvä että viimein tunnustit varastamalla nimimerkkini oman tyhmyytesi julistamiseen.


      • huh huh
        Abimelek kirjoitti:

        Olemme kaikki täysin pimeitä, allekirjoittanut Abimelek, Teutatess ja Teu, Nuin, Uskosa ja "Jumalan lapsi" ym kaverimme.
        Armahtakoon meitä kaikkivaltias Jumala, Isä, Poika ja Pyhä Henki.

        kaikkea saakin nähdä, pilkkaa ja panetusta.


      • Arvaa
        Kuulepas rontti kirjoitti:

        Sinä et tiedä mitään näistä asioista pysy sinä sillä kusessasi vaan. Vielä tulee aika Messiaan Jeesuksen tässäkin joukossa, se on varma asia.

        Huomaan että harmittaa, hyttysen kusi on vaarallista siitä voi sokeutua. Ininä vie yöunet.


      • Abimelek
        osaat kirjoitti:

        perustele väitteeesi Pyhällä Raamatulla... Minä luokittelen sinut vanhemman veljen hengenheimolaiseksi ja säälin pahaa oloasi...

        Jeesuksessa Kristuksessa olo on vapaa kuin taivaan linnulla. Sääli mieluummin itseäsi, sillä minäkin olen ´tuon tilan kokenut jossa sinä parhaillaan elät.

        Selitä ensin kuinka sinut joka olet sokea, saataisiin näkeväksi?

        Silloinhan nimittäin tuo kaikki väärä es.lest. opetus tulisi sinun silmillesi suurin ja tulisin kirjaimin Pyhästä Raamatusta ja Martti Lutherin opetuksista.

        Sokealle on turha näyttää Raamattua. Tiedän sen, sillä olen vuosien varrella tuonut vähintään sata kertaa esiin Raamatun jakein todistettuna pääkohdat lestadiolaisesta väärästä opetuksesta.

        Joka kerta on muutama omavanhurskas es.lest. hyökännyt kuin leijona puolustamaan vääriä opetuksia, vilkaisemattakaan mitä Raamattu asioista opettaa.

        Näin se kuule valitettavasti on.

        Mutta lue nyt kuitenkin tämä yksi paikka Raamatusta:

        Kol. 2:20   Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, ...

        ... miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
        Kol. 2:21   "Älä tartu, älä maista, älä koske!"

        Kol. 2:22   - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta -ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?

        Kol. 2:23   Tällä kaikella tosin on viisauden maine
        - itsevalitun jumalanpalveluksen
        - ja nöyryyden vuoksi
        - ja sentähden, ettei se ruumista säästä;

        mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

        Kol. 3:1   Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
        Kol. 3:2   Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.
        Kol. 3:3   Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa;

        Kol. 3:4   kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa.
        Kol. 3:5   Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta,


      • huh huh
        huh huh kirjoitti:

        kaikkea saakin nähdä, pilkkaa ja panetusta.

        Olenhan minä mänteistä mäntein kirjoittaja, mutta uskokaa ny kaikki kuitenkin.


      • Abimelek
        Arvaa kirjoitti:

        Huomaan että harmittaa, hyttysen kusi on vaarallista siitä voi sokeutua. Ininä vie yöunet.

        Itsetyytyväisyys, isekeskeisyys, ylpeys ja omavanhurskaus. Niitä on tää haju tuntuu neljänneksen päähän. Happane sinä rauhassa siinä omassa kusessasi vain itsetyytyväinen omavanhursas. :-))))

        Gunnar Jönsson todellakin kielsi tekemästä Pietiläisen suvusta saarnaajaa. Hänen neuvoaan ei uskottu. Nyt kauhuskenaario on toteutunut tässä herätysliikkeessämme. Sukunimen muutos ei miestä sisältä muuta.


      • On lepo paikka suloisin
        Abimelek kirjoitti:

        Itsetyytyväisyys, isekeskeisyys, ylpeys ja omavanhurskaus. Niitä on tää haju tuntuu neljänneksen päähän. Happane sinä rauhassa siinä omassa kusessasi vain itsetyytyväinen omavanhursas. :-))))

        Gunnar Jönsson todellakin kielsi tekemästä Pietiläisen suvusta saarnaajaa. Hänen neuvoaan ei uskottu. Nyt kauhuskenaario on toteutunut tässä herätysliikkeessämme. Sukunimen muutos ei miestä sisältä muuta.

        Nukun levollisesti ja rauhaisaa unta yöllä, koska on olen Jeesuksen verellä puhtaaksi pesty. Turvavani on Jeesuksessa ei hän hylkään omiaan.
        Rikkaat hän jättää tyhjiksi, pienet hän hoitaa hyvyydellään.

        Vai kielsi, taitaa olla pelkää valhetta, niin lajakas ja Jumalan mieleinen raamatun selittäjä hän on. On se varmasti sellaisille kova pala nieltäväksi jolle on noussut oma pimeä järki johdattajaksi elämäntielle.

        Gj puhui aikanaan että joillekin on tullut Esikoisten seurakunnan nimi ja seurakunta kompastus kiveksi ja loukkauksen kiveksi, joilla on alkanut suuruus ja oma järki kasvamaan. Mahdatko kuulua noihin joukkoihin katkeruus heitä kohtaan on sitä luokkaa.


      • teutatess
        heh heh kirjoitti:

        Eikös ne saarnat noilta vuosilta pitänyt tuhota??? Mieshän oli kasvanut ulos niistä 90-luvulle tultaessa. Nimittäin EH.

        GJ puolestaan on sanonut, että meidän saarnamme eivät muutu yleisen mielipiteen mukaan.

        Ja sitten tulee muistaa, että jokainen saarnaaja saarnaa omilla lahjoillaan. Ne lahjat on Jumala hänelle antanut. Ei käy, etä alkaa matkia jonkun toisen lahjoja, silloin mennään metsään. GJ oli erittäin lahjakas saarnaaja loppuun asti. Ikävöin häntä. EH oli myös erittäin lahjakas saarnaaja. Myös GP on erittäin lahjakas saarnaaja ja raamatullinen. Löydät varmaan toisenkin GP:n saarnan samasta tekstistä. Eri kerroilla voi kirkastua aivan eri asioita, jotka silti sopivat yhteen luetun raamatunpaikan kanssa. Minusta sinä ole vähän yksioikoisesti tehnyt itsellesi asiasta ongelman. Mutta se ehkä on ollut tarkoituksesikin.

        Tuo ajoitus -90 luvulle tultaessa , en ollut niin vakaa kristitty kuin olisin halunnut , eikä hävitys käsky tavoittanut, siksi toiseksi omistin silloin muutaman kasetin eihän niitä voinut hävittää . Nyt olisi toisin niitä on n.50 kpl mutta varmasti en hävitä , niihin voi aina palata .

        Mitä tulee Ajatukseesi GP. :stä en usko sinua .
        niin kaukana se kuultu saarna oli että todella paljon pitää Jumalan rakkautta saada puhuja . tosin se on rukoilijoista kiinni , epäilen sitä .

        Siitä kokemuksesta , luuletko että viitsin edes hakea , ei minun tehtävä .


      • TEUTATESS
        Abimelek kirjoitti:

        Itsetyytyväisyys, isekeskeisyys, ylpeys ja omavanhurskaus. Niitä on tää haju tuntuu neljänneksen päähän. Happane sinä rauhassa siinä omassa kusessasi vain itsetyytyväinen omavanhursas. :-))))

        Gunnar Jönsson todellakin kielsi tekemästä Pietiläisen suvusta saarnaajaa. Hänen neuvoaan ei uskottu. Nyt kauhuskenaario on toteutunut tässä herätysliikkeessämme. Sukunimen muutos ei miestä sisältä muuta.

        Ei sukunimen muutos miestä sisältä muuta, ei niin
        Paha vain , että Pietiläistä ei tehty saarnaajaksi
        vaan nimensä muuttanut "PÄRSETTERI" HUOMAATKO NYT
        kuinka yksinkertaisia höynäytettiin .tästä minä
        puhun , ja puhun niin kauan kun annetaan .


      • Uskis
        TEUTATESS kirjoitti:

        Ei sukunimen muutos miestä sisältä muuta, ei niin
        Paha vain , että Pietiläistä ei tehty saarnaajaksi
        vaan nimensä muuttanut "PÄRSETTERI" HUOMAATKO NYT
        kuinka yksinkertaisia höynäytettiin .tästä minä
        puhun , ja puhun niin kauan kun annetaan .

        Vaikene saastainen henki, tuo on pelkkää pahan puhumista.

        Malka omassa silmässä.
        Parempi kuuliaisuus kuin uhri.


      • sinun uskosi?
        huh huh kirjoitti:

        kaikkea saakin nähdä, pilkkaa ja panetusta.

        Mitä sinun uskostasi pitäisi sanoa?

        Eikö se ole muuta kuin jonkun Abimelekin vastustaminen?

        Kuuliaisuudesta puhutaan, mutta mille pitää olla kuuliainen?
        Ainoastaan Jumalan sanalle, ei sellaisille opettajille, jotka hamuavat itselleen valtaa vastoin Jumalan sanaan.


      • Abimelek
        On lepo paikka suloisin kirjoitti:

        Nukun levollisesti ja rauhaisaa unta yöllä, koska on olen Jeesuksen verellä puhtaaksi pesty. Turvavani on Jeesuksessa ei hän hylkään omiaan.
        Rikkaat hän jättää tyhjiksi, pienet hän hoitaa hyvyydellään.

        Vai kielsi, taitaa olla pelkää valhetta, niin lajakas ja Jumalan mieleinen raamatun selittäjä hän on. On se varmasti sellaisille kova pala nieltäväksi jolle on noussut oma pimeä järki johdattajaksi elämäntielle.

        Gj puhui aikanaan että joillekin on tullut Esikoisten seurakunnan nimi ja seurakunta kompastus kiveksi ja loukkauksen kiveksi, joilla on alkanut suuruus ja oma järki kasvamaan. Mahdatko kuulua noihin joukkoihin katkeruus heitä kohtaan on sitä luokkaa.

        Olen Jeesuksen verellä puhtaaksi pesty, samoin kaikki Jeesukseen uskovat ovat.

        Sinä et usko Jeesukseen todellisuudessa, koska sinä olet tehnyt lestadilaisuudesta Jumalan Jeesuksen ja Golgatan itsellesi, ja valehtelet ihmisille ettei Kristuksen lahjoittama vanhurskaus riitä heille pelastukseksi kun he eivät ole lestadiolaisia.

        Usko puhetta, lestadiolaisuus ei tule sinua pelastamaan! Siksi kehoitan Jeesuksen nimessä sinua, tee parannus ja usko evankeliumi Kristuksesta, niin pääset taivaaseen.


      • Abimelek
        TEUTATESS kirjoitti:

        Ei sukunimen muutos miestä sisältä muuta, ei niin
        Paha vain , että Pietiläistä ei tehty saarnaajaksi
        vaan nimensä muuttanut "PÄRSETTERI" HUOMAATKO NYT
        kuinka yksinkertaisia höynäytettiin .tästä minä
        puhun , ja puhun niin kauan kun annetaan .

        Tämä mistä kirjoitimme on totta. Henkilö joka tuon kertoi, eli tuolloin ruotsinlapissa ja oli Jönssonin läheinen ystävä. Asia on totta, eikä selittwelemisestä muuksi muutu.

        Koittakaan nyt hyvät ihmiset käsittää se, että me jotka Kristuksessa olemme vapaiksi ostettuja vapaita Jumalan lapsia, me iloitsemme kaikista muistakin jotka ovat Kristuksessa.

        Omavanhurskaus ei ole Kristuksessa eikä kristuksesta, vaan johdatta ihmisiä lain alle ruikuttamaan. Omavanhurskaus on oikea riesapelle esikoislestadiolaisuuden parissa. Ollut jo yli 100 vuotta ahkerana toimessa tässä herätysliikkeessä.

        Raivostui heti ja julmasti, kun Suomessa alettiin saarnata voimakkaasti Kristuskeskeistä Jumalan pelastavaa evankeliumin sanaa, ja ihmiset pääsivät pois lain kuormien alta ylistämään Kristusta. Kehtaattekin tuollaista vihollista vielä puolustella ja kehua. Itse elätte lain alla orjuudessa, tietämättä todellisesta kristityn vapaudesta mitään.


      • Huh huh
        sinun uskosi? kirjoitti:

        Mitä sinun uskostasi pitäisi sanoa?

        Eikö se ole muuta kuin jonkun Abimelekin vastustaminen?

        Kuuliaisuudesta puhutaan, mutta mille pitää olla kuuliainen?
        Ainoastaan Jumalan sanalle, ei sellaisille opettajille, jotka hamuavat itselleen valtaa vastoin Jumalan sanaan.

        Abimelek feikki eikä alempi huh huh ollut ylemmän nimim. Huh huh, vaan feikkiä molemmat. Se siitä Abimelekin vastustamisesta.


      • teutatess
        mihin paha joutui kirjoitti:

        on saatu yks paha täältä pois>>>< Mihinkä olette pahan piilottaneet.

        Pannaan .


      • teutatess
        Arvaa kirjoitti:

        Huomaan että harmittaa, hyttysen kusi on vaarallista siitä voi sokeutua. Ininä vie yöunet.

        Ei todella , hyttysen kusi sokeuta ketään , Jos tarkkoja ollaan , Tobiaan kirjassa sanottiin , että Tobia nukahti pääskysenpesän alle ja ne on kovia likaamaan , siitä johtui Tobiaan sokeus .
        Kun sinä kuset muista , että sekin on hyttysen kusi itämeressä . Jos ininä vie yö unet minkä minä sille mahdan , Kun menen levolle , niin pää tuskin on tyynyä tavoittanut , kun jo kuorsaus kuuluu .


      • teu
        Abimelek kirjoitti:

        Et mitään.

        Eihän O.M.:ään tiennyt hölkkäsen pöläystä koko asiasta, vaikka niin polleana uhosi luterilaisen kirkon ehtoollisuhrista.

        Näiden lapinmiesten toiminta on sellaista kuin tietämättömän toiminta aina on, ei heillä ole koulutusta Raamatun tuntemiseen, eikä lahjaa sen selittämiseen.

        Puhumattakaan että he tuntisivat kirkollisten toimitusten kuten Kaste ja Herran Pyhä Ehtoollinen hengellistä sisältöä tarkemmin.

        He puhuvat ruotsin kirkon tilasta
        Ja luulevat niiden olevan samaa koska ovat valtion kirkkoja , Äly hoi OM.


      • täydellisyyden tavoittelia
        Abimelek kirjoitti:

        Tiettyjä Raamatun vastaisa oppeja ja rakenteita suokellaan yhteisössämme todella tehokkaasti.

        Tietty hienotunteisuus on paikallaan puolin ja toisin. Heiluri voi heilahtaa toiseenkin suuntaan helposti, silloin kun ihmiset kokevat hylätyksi tulemisen lakihenkisten seurakuntalaisten taholta omassa tutussa ja rakkaassa seurakunnassaan.

        Koota me voimme laumaa vain Jeesuksen Kristuksen ympärille. Jos lampaita ryhdytään kokoamaan joidenkin lapissa asuvien muutamien ihmisten ymärille, Jumalan sanan asemesta, niin ei siitä hyvä seuraa pidemmällä aikavälillä. Ruotsissa länsilestadiolainen yhteisö on kuihtunut jäsenmäärältään esim. suomeen verrattuna aivan lilliputiksi.

        Mielenkiinnosta kun en paljon tunne es les historiaa tai tätäkään hetkeä kysyisin tällaista.

        Jos Ruotsissa on seurakunnan väkimäärä pienentynyt,niin johtuuko se luopumisesta tai syntyvyyden laskusta ?

        Toiseksi onko viime vousina Suomessa seurakunnan lukumäärä noussut syntyvyyde ,avioliittojen kautta sisään tulleiden tai kuinka paljon ulkopuolisten parannuksen teon kautta ?

        Itse käyn aina joskus seuroissa sen vuoksi kiinnostaa,en koe itseäni kummajaiseksi joukossa ystävällistä väkeä kaikkineen .

        Toisellaiseen hengelliseen kulttuuriin syntyneenä
        ymmärrän heidän kiivautensa ulkopuoleista hengellisyyttä kohtaan,jossakin muodossa sitä on kaikkialla .

        Ja pelkohan se on joka seurakunnissa menee usein hengellisyyden edellekkin,ja monien kohdalla se on aivan aitoa ,ja lampaathan menee joko paimenen perässä tai edellä .

        JOS Rakkaus menee edellä sitä on helppo seurata. JOS PELKO tulee perässä sitä on kipeä paeta , kummankohan tahdon "valita".

        LLL:n saarnoista ja virsistä nautin ,mutta välillä tulee jotain Åren kummituksia josta en tajua piirun pilkahdustakaan ,mutta otan sen minkä koen hengen sanomaksi ja lopun jätän ihmisten puheeksi .


      • Mikä Närästää?
        teu kirjoitti:

        Minusta Vihne , osuit nappiin kuten tavallisestikin voisiko sitä selkeämmin esittää . Nimimerkki ei nappiin raapaisee vähän sieltä ja täältä, johtuu varmaan siitä että asia on ollut Tabu . Mutta mikään ihmisen Tabu ei pysy, vain JUMALAN asettama pysyy , tämä taas johtuu siitä, että ihmisten tekemä on puita, olkia, ja muuta palavaa materiaalia . Hän raapisi vähän EH. Ja suomalaisten asiaa , unohti kaiken Ruotsalaisten käyttäytymisen , Johon minä luen juuri Lapin saarnaajat (Predikantit) Siellä oli tehty ensimmäinen siirto jo aiemmin . Ja asetettu yksi saarnaaja halkometsään .

        No se käyttäytyminen EH.:ta kohtaan oli törkeää kummallakin puolella Tornionjokea, siitä voisi paljonkin puhua mutta meille ehkä ei annettaisi palsta tilaa, mutta jos annettaisi , jatkamme toiste, vieläkään ei ole näkyvissä .

        Että ison joukoin olisi Valittujen silmät auenneet tai että he edes yrittäisivät niitä avata
        kissallakin se kestää noin 7 pv. kuinka ihmisellä voi olla että omavanhurskaalla ihmisellä ei silmät avaudu koskaan .

        Kuka kantaa vastuun niistä jotka harhailevat pimeässä, Ja tämä pimeys vallitsee nyt kaikilla niillä , jotka lappia ihannoi ja suomen siionissa heitä on myös paljon . Heitin luvun 60%, joskus kesällä , mutta Mikon kokous näytti, että heitä on vielä enemmän .
        Ne , joita Pyhän Hengen tuli koskettaa , näkevät olkiensa palavan .

        ja kiukuissaan nuo EH:n kanattajat, jotka pitivät häntä jumalanaan luullen hänen elävän ikuisesti täällä ja saivatkin katkerasti todeta, että hän olikin vain tavallinen kuolevainen ja että hänen ideansa valuivat hiekkaan. On muutamilla vaikeuksia tunnustaa, että seurasivat väärää lippua vuosikausia! Mitenkähän nykyisin jaksaa se EH:n henkiinherättämisyritys, jossa piti tietyn uneksijan ajatusta seuraten kiertää kirkkoja sen seitsemän kertaa ympäri?


      • Vanha ystävä
        teutatess kirjoitti:

        Hänet erotettiin ja taidettiin pannaan julistaa lapin miesten toimesta , juuri vän ennen kuin E:H sai sapiskaa , ja vain sen tähden että he olivat oikeamielisiä ja rehellisiä . RB. on valmistunut papiksi ja on kirkkoherrana Tuuloksessa . olen käynyt kuulemassa ja tykästynyt . Toivoisin että ihmiset muistaisivat Häntä .Hän saarnaa edelleen puhtaan JUMALAN SANAN .

        nyt papin virassaan naispappeuteen? Onko ns."yhteistyökykyinen"? Tunsin hänet nuoruudessani ja vierailikin kodissani, taisi yöpyäkin meillä. Oli silloin vahvasti Lapin vanhinten kannalla. Onkohan mieli nyt muuttunut?


      • Jumalasta syntynyt
        Mikä Närästää? kirjoitti:

        ja kiukuissaan nuo EH:n kanattajat, jotka pitivät häntä jumalanaan luullen hänen elävän ikuisesti täällä ja saivatkin katkerasti todeta, että hän olikin vain tavallinen kuolevainen ja että hänen ideansa valuivat hiekkaan. On muutamilla vaikeuksia tunnustaa, että seurasivat väärää lippua vuosikausia! Mitenkähän nykyisin jaksaa se EH:n henkiinherättämisyritys, jossa piti tietyn uneksijan ajatusta seuraten kiertää kirkkoja sen seitsemän kertaa ympäri?

        Kyseinen saarnamies saarnasi voimallista evankeliumia Kristuksesta, uskoa Kristukseen,
        ja asetti perinnäissääntöihin kangistuneen kristillisyyden sille kuuluvaan arvoon. Kiitos Jumalalle hänstä ja muistakin veljistä jotka sillin julistivat Kristusta pelastukseksi.

        On selvääkin että lakihenkinen seurakunnasta poispotkimismentaliteetti joka ruotsinlapista hyväksytään ja sieltä johdetaan, ei miellytä yksin Kristukseen uskovia.

        Ei isiltä perittyjä sääntöjä ja syntiluetteloita julistamalla kukaan pelastu. Synnit on sovitettu ja vanhurskaat elävät sen tosiasian uskomisesta. Ja jos joku tulee esteeksi uskolle se este on syntiä.

        Nykytilanne: Aina vaan käy väki kumarampaan, vaatteet käyvät värittömämmiksi, ja itkun hyrske voimistuu, vaikka usko on iloinen asia.

        Jeesukseen uskovat iloitsevat siitä että kaikki synnit on annettu anteeksi. Lakihenkiset sen sijaan köyhäilevät ihmisten silmissä, mutta ovat samalla kertaa niin hengellisesti ylpeitä ettei Jumalan armo kelpaa lahjaksi, vaan sitä pitää tienätä monenlaisilla konsteilla.


      • Vastauksen tynkää
        Vanha ystävä kirjoitti:

        nyt papin virassaan naispappeuteen? Onko ns."yhteistyökykyinen"? Tunsin hänet nuoruudessani ja vierailikin kodissani, taisi yöpyäkin meillä. Oli silloin vahvasti Lapin vanhinten kannalla. Onkohan mieli nyt muuttunut?

        Haukkuivat suoraan saarnatuolista mainiotun henkilön. Eikä ihme ole, moni es.les. opin Raamatun vastainen pluffi paljastui hänen tutkimustyönsä valossa.
        Monen paha olo lain alla kärvistelystä sai nimen, ja Kristuksen evankeliumi tuli kirkkaaksi.


      • teutatess
        Jumalasta syntynyt kirjoitti:

        Kyseinen saarnamies saarnasi voimallista evankeliumia Kristuksesta, uskoa Kristukseen,
        ja asetti perinnäissääntöihin kangistuneen kristillisyyden sille kuuluvaan arvoon. Kiitos Jumalalle hänstä ja muistakin veljistä jotka sillin julistivat Kristusta pelastukseksi.

        On selvääkin että lakihenkinen seurakunnasta poispotkimismentaliteetti joka ruotsinlapista hyväksytään ja sieltä johdetaan, ei miellytä yksin Kristukseen uskovia.

        Ei isiltä perittyjä sääntöjä ja syntiluetteloita julistamalla kukaan pelastu. Synnit on sovitettu ja vanhurskaat elävät sen tosiasian uskomisesta. Ja jos joku tulee esteeksi uskolle se este on syntiä.

        Nykytilanne: Aina vaan käy väki kumarampaan, vaatteet käyvät värittömämmiksi, ja itkun hyrske voimistuu, vaikka usko on iloinen asia.

        Jeesukseen uskovat iloitsevat siitä että kaikki synnit on annettu anteeksi. Lakihenkiset sen sijaan köyhäilevät ihmisten silmissä, mutta ovat samalla kertaa niin hengellisesti ylpeitä ettei Jumalan armo kelpaa lahjaksi, vaan sitä pitää tienätä monenlaisilla konsteilla.

        Aivan niin , aivan niin , alle kirjoitan .


      • Anonyymi
        Abimelek kirjoitti:

        Tiettyjä Raamatun vastaisa oppeja ja rakenteita suokellaan yhteisössämme todella tehokkaasti.

        Tietty hienotunteisuus on paikallaan puolin ja toisin. Heiluri voi heilahtaa toiseenkin suuntaan helposti, silloin kun ihmiset kokevat hylätyksi tulemisen lakihenkisten seurakuntalaisten taholta omassa tutussa ja rakkaassa seurakunnassaan.

        Koota me voimme laumaa vain Jeesuksen Kristuksen ympärille. Jos lampaita ryhdytään kokoamaan joidenkin lapissa asuvien muutamien ihmisten ymärille, Jumalan sanan asemesta, niin ei siitä hyvä seuraa pidemmällä aikavälillä. Ruotsissa länsilestadiolainen yhteisö on kuihtunut jäsenmäärältään esim. suomeen verrattuna aivan lilliputiksi.

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Abimelek !
        Mutta nythän sinä katsoit vikoja kristityissä
        Asia on niin ettei kristillisyyden vanhimmat ole kokoamassa laumaa oman selkänsä taakse vaan ovat nöyriä ja uskovat itsensä armosta autuaaksi . Kristitty uskossa tekee parannusta vain omasta kauheasta sydämestä . Itse kuulun esikoiset ry seurakuntaan mutta emme ahkeroi kirjoittamaan jos emme ota asioista ensin selvää . Allekirjoittanut tosin ei hyväksy omia ehtoollisia se on kirkkolain rikkomista


      • Anonyymi
        heh heh kirjoitti:

        Eikös ne saarnat noilta vuosilta pitänyt tuhota??? Mieshän oli kasvanut ulos niistä 90-luvulle tultaessa. Nimittäin EH.

        GJ puolestaan on sanonut, että meidän saarnamme eivät muutu yleisen mielipiteen mukaan.

        Ja sitten tulee muistaa, että jokainen saarnaaja saarnaa omilla lahjoillaan. Ne lahjat on Jumala hänelle antanut. Ei käy, etä alkaa matkia jonkun toisen lahjoja, silloin mennään metsään. GJ oli erittäin lahjakas saarnaaja loppuun asti. Ikävöin häntä. EH oli myös erittäin lahjakas saarnaaja. Myös GP on erittäin lahjakas saarnaaja ja raamatullinen. Löydät varmaan toisenkin GP:n saarnan samasta tekstistä. Eri kerroilla voi kirkastua aivan eri asioita, jotka silti sopivat yhteen luetun raamatunpaikan kanssa. Minusta sinä ole vähän yksioikoisesti tehnyt itsellesi asiasta ongelman. Mutta se ehkä on ollut tarkoituksesikin.

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki heh heh !
        Kirjoitit erittäin viisaan ja ihanan kirjoituksen että GJ oli saarnannut etteivät meidän saarnalle muutu yleisen mielipiteen mukaan
        Näin pitää aina olla ja nyky kirkoissa on täysin menty yleisen mielipiteen mukaan ettei seurakuntalaiset loukkaantuisi . Kirkoissa erään sunnuntain Jumalanpalveluksessa kaksi nuorta tyttöä tulivat eteen ja hula hula vanteella esiintyivät . Eivät Jumalan huoneet ole tivoli ja markkina paikkoja . Kiitos nimimerkki ihanasta kirjoituksesta . Jumalan rauhaa


      • Anonyymi
        ihan nappiin kirjoitti:

        Kun miehet ovat itse julkisesti tai paikalla oman kantansa ilmaisseet, ei kannata sanoa, että se olikin portsari, jolta tuotiin terveisiä.
        Vertaus ontuu.
        On liian monta esimerkkiä siitä, että toimitaan Jumalan sanaa vastaan.
        Se tapa, millä EH:tta suomalaisten taholta viime vuosina kohdeltiin, kertoo suuresta pelosta ja pyrkyryydestä.
        En odota suuria muutoksia. Uskon, että valittujen silmät ovat jo auenneet. Loput tulevat harhailemaan pimeässä suuren yksimielisyyden ja luottamuksen vallitessa.
        Ne, joita Pyhän Hengen tuli koskettaa, voivat nähdä olkiensa palavan.

        "Ne, jotka jäljelle jäivät, eivät tehneet parannusta haureudestansa ja noituudestansa..".

        OTA ENSIN SELVÄÄ KENESTÄ PUHUTAAN JUUTALAISISTA YLEENSÄ


      • Anonyymi
        kuuluu tänne kirjoitti:

        Onko se henkilötunnuksen saanut perkele häipynyt täältä tai pantu häkkiin?

        Jeesus käskee olla erottelematta ihmisiä.


      • Anonyymi
        Lapin poika tunturin juurelta kirjoitti:

        Tälläistä se on kun ryhtyy toisen Herran palvelijoita mollaamaan, samanlaista kun "Leeviläiset" oli voimissaan valheen voimalla hekin kävivät taistoon. Haagarin lapset ovat kyllä taitavia jousimiehiä ei heiltä kohteet lopu. Valehdelkaa aivan vapaasti oman luulonne jälkeen ei se hetkauta ketään mihinkään suuntaan.

        Suomessa asuu arabeja ismaileja tataareja tosiaan Egyptistä tuotua väkeä kuten lopunajan Israel on sitä sodomaa ilm11 mukaan.


      • Anonyymi
        uskon kirjoitti:

        kun seuraan asioita,olen huommannut että usein eivät asiat ole totta.eli valehdellaan ihan huvikseen uskon asioista,kun ihminen haluaa uskoa,niin lähipiirissä on yleensä ei uskovia.sitten kun haluat kertoa asioista,yleensä aletaan nauraa sille kuka haluaa uskoa,valehtelu takanapäin ,on jostain peritty .kuka kertoisi, miksi tässä maassa tapahtuu näin ikäviä asioita.eli valehtelu,juoruilu selän takana ja kaikenlainen ilkeily vain sen takia että on uskovaisia ketkä elävät rauhallista elämää.muissa maissa matkustelemassa olen huomannut ,monet tuhannet ihmiset menevät katsomaan ja olivat puhuneet suoraan asioista seurakunnan ihmisille,tällä tavalla pitäisi koti suomessa myös toimia,olisiko oikein?

        Hellarit on pahempia kuin lestat ja adventistit on niin synagogaa.


      • Anonyymi
        Abimelek kirjoitti:

        Tiettyjä Raamatun vastaisa oppeja ja rakenteita suokellaan yhteisössämme todella tehokkaasti.

        Tietty hienotunteisuus on paikallaan puolin ja toisin. Heiluri voi heilahtaa toiseenkin suuntaan helposti, silloin kun ihmiset kokevat hylätyksi tulemisen lakihenkisten seurakuntalaisten taholta omassa tutussa ja rakkaassa seurakunnassaan.

        Koota me voimme laumaa vain Jeesuksen Kristuksen ympärille. Jos lampaita ryhdytään kokoamaan joidenkin lapissa asuvien muutamien ihmisten ymärille, Jumalan sanan asemesta, niin ei siitä hyvä seuraa pidemmällä aikavälillä. Ruotsissa länsilestadiolainen yhteisö on kuihtunut jäsenmäärältään esim. suomeen verrattuna aivan lilliputiksi.

        YouTube hilkka-liisa Kosonen


      • Anonyymi
        teutatess kirjoitti:

        Ketä tarkoitat ;Leeviläisenä .

        Leeviläiset papit oli Jeesukseen asti sitten se muuttui. Meillä on muuten kymmenysorjat liian kova alv 24 prossaa mistä synagolta se on tullut 10 prossaa se Mooseksen juutalaisesta oli.


      • Anonyymi
        Apimelek kirjoitti:

        Älä sinä ihmispoloinen tuppaa muiden sydämeen asumaan, siellä on jo Jeesus Herrana.

        Et edes aavista sitä onnea, kun ihmisten orjuudesta vapautuu.

        Kiitos Jeesus, hallelujaa.

        teutatess:selle,

        -60 luvulla Gunnarin ollessa Ruotsissa seurakunnan johtajana, leeviläiskapina tyssäsi suomessakin. Mutta.. silloin jäi paljon näitä lakihenkisiä vaikuttajia muhimaan esikoislestadiolaisuuteen.

        Nyt kun he saivat Gunnarin kuoltua samanhenkiset tukijat ruotsi lappiin, niin nyt röyhistellään hengellisessä ylpeydessä, kuin aikapojat.

        Ensimmäinen päälle näkyvä prosessi käydystä valtataistelusta oli kokeneen evankelisen julistajan Lasse Larssonin eliminoiminen lapinvanhimman tehtävistä Ruotsissa.

        Sitten tapahtui monia asioita täällä Suomessakin, joista on jo jotakin aiemmin mainittukin, muun muassa suomalaisten evankelisten julistajien hyllytyksiä. Ja säädytön mustamaalaamiskampanja jota me rivikristityt kauhulla seurasimme.

        Siihen päättyi noin 20 vuotta kestänyt terve evankelinen kehitys suomen esikoislestadiolaisessa kehityksessä.

        Että tällaisia sotilaita tällä muurilla on korotuspuuhissa. Kun pitäisi luoda yhteyksiä maailmanlaajuiseen kristilliseen seurakuntaan, niin eristäydytään yhä sisäänlämpiävämmäksi joukoksi. Ruotsissa ja Norjassa on jo erottu sakraaliyhteydestä luterilaiseen kirkkoon, vaikka se on ollut lestadiolaisen herätysliikkeen seurakuntana jo yli 100 vuotta.
        Eikä meitä ole toistaiseksi sieltä erotettu.

        Mitä järkeä on lähteä ristiltä takaisin Moosekseen ?


      • Anonyymi
        TEU kirjoitti:

        Mitä tästä sanoo Luther . Synti on sydämen luopumista Jumalasta
        Kun ihminen antaa ruumillisten himojen hallita itseänsä, hänen syntinsä on aistillisuutta .
        Kun ihminen rakastaa maailmaa ja sen aarteita enemmänkuin Jumalaa, hänen syntinsä on maailmallisuutta . Kun ihminen kaikessa etsii omaa etuansa, hänen syntinsä on itsekyyttä . Kun ihminen ihailee ja korottaa itseään ja halua tulla toimeen vain oman itsensä varassa, hänen syntinsä on YLPEYTTÄ .

        Synnissä on aina epäuskoa. Lopulta epäusko johtaa kapinaan Jumala vastaan. silloin ihminen haluaa tulla kokonaan riippumattomaksiJumalasta ja kieltää hänelle tulevan kunnian .
        Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on .
        Jos joku maailmaa rakastaa , niin ISÄN rakkaus ei ole hänessä . 1 Joh, 2:15
        Lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan Room. 8:7

        Ihminen ei voi muuta kuin etsiä omaansa ja rakastaa itseänsä yli kaiken. M. Luther
        Lue turmeltunut Ihminen Room. 1:18-25

        Kyllä sitä suuria luetaan Raamatusta ajalta jolloin ei ollut edes autoja busseja junia sähköä eikä vesijohtoja .


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Varsinkin murrosaikoina seurakunta tarvitsee vastuunkantokykyisiä paimenia.

        Kun Gunnar J aikanaan kutsuttiin pois työstä, olisi pitänyt jäljellejääneiden ymmärtää, että itse asiassa työtä teki Pyhä Henki. Jos ajattelemme, että hyvä johtaja johdattaa meidät valoisaan tulevaisuuteen, saattaa olla niin, että turva on väärässä perustuksessa.

        Meidän pitäisi ilmeisesti erottaa kaksi asiaa toisistaan: Seurakunnan hallinto ja sielujen pelastus.

        Hyvä hallinto tai hyvä hallitsija ei pelasta sieluja. Ainoastaan Kristus korotettuna ja puhtaasti julistettuna antaa pelastuksen niille, jotka uskovat.

        Saarnaajien pitäisi lukea enemmän Pietarin saarnaa Korneliuksen talossa. Siitä voisi selvitä, mikä sai aikaan ne suuret asiat.

        Itse itseään täydentävä elin, joka ei koskaan joudu kyselemään, ollaanko oikealla tiellä, on ongelmallinen.

        Oliko Pietarin aikana autoja mitä merkkiä oli ???


      • Anonyymi
        Abimelek kirjoitti:

        Joku näistä mainituista veljistä piti hyvin tiukan syntiluettelo- saarnan. Lopuksi puhuja kysyi tältä veljeltä, että mitä pidit saarnasta.

        Veli kertoi sanoneensa että te saarnasitte lain aivan liian väljästi, koska minäkin voisin nuo teidän lakinne vaatimukset täyttää, kun oikein kovasti ponnistelisin.

        Lakihenkinen ihminen pyrkii osittain tekojensa ja tekemättä jättämistensä kautta vanhurskautumaan. Siksi hän tekee itse itselleen lain, sellaisen lain (syntiluettelo) jonka hän voi vaivon täyttää.

        Hän ei ikinä myönnä itselleen eikä muille olevansa kokonaan symntinen ja tarvitsevansa kokonaisen armon, lahjavanhurskauden Jeesukselta Kristukselta. Armosta ilman omia ansioita.

        Pispalan pulteri tarjoo pihvit SYNAGOGALTA


      • Anonyymi
        Perin outoa kuitenkin. kirjoitti:

        En oikein tiedä mitä joukkoa he ovat, eivät he Lutherin eikä Lestadiuksen opetukseen samaistu. Taitavat olla kirkollisia ainakin yhtä liberaalisia ovat, kaikki jumalisuus kelpaa.

        Hellarit puhuu liberaaleista


      • Anonyymi
        Abimelek kirjoitti:

        Hyvä että viimein tunnustit varastamalla nimimerkkini oman tyhmyytesi julistamiseen.

        Nimimerkki Abimelek
        Eipäs änkytetä siellä poju ! Sinä puhuit itsesi pussiin kun ensin sanoit että Lapin vanhimmat ovat erehtymättömiä ja nousseet johtajiksi mutta heti perään ylistät GJ : nia . Teitkö suuria pukkeja logiikassa ?
        On varma totuus että kallis kristillisyyden vanhin GJ saarnasi oikean armonjärjestyksen muttei hänkään ollut johtaja vaan seurakunnan pylväs . Emme ahkeroi antamahan jyrkkiä tuomitsevia mielipiteitä vaan meidän täytyy laittaa ihtemmä Pietarin Paavalin Lutherin Laestadiuksen kristillisyyden rinnalle oma kristillisyytemme ja ahkeroida tehdä parannusta omista sydänmen riettauksista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Abimelek !
        Mutta nythän sinä katsoit vikoja kristityissä
        Asia on niin ettei kristillisyyden vanhimmat ole kokoamassa laumaa oman selkänsä taakse vaan ovat nöyriä ja uskovat itsensä armosta autuaaksi . Kristitty uskossa tekee parannusta vain omasta kauheasta sydämestä . Itse kuulun esikoiset ry seurakuntaan mutta emme ahkeroi kirjoittamaan jos emme ota asioista ensin selvää . Allekirjoittanut tosin ei hyväksy omia ehtoollisia se on kirkkolain rikkomista

        Tämä "Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu" on niin esikoislestadiolainen kun vain voi olla. Halveksii muita kuin itseään!


      • Anonyymi
        Jämsän äijä kirjoitti:

        Tämän voin totuutena allekirjoittaa. Täällä on viljelty yksipuolista tietoa totuutena joka on pelkkää valhetta ja panettelua vanhinten päälle. Kaikki näyttää menevän perille niihin jotka eivät ole rakennettuja uskossa eikä totuudessa.

        Tämä Jämsän äijän kirjoitus on erittäin hyvä esimerkki siitä, mihin tilaan ihmiset on esikoislestadiolaisuudessa saatu jo vuonna 2007!

        "rakennettuja uskossa eikä totuudessa", niin hän kirjoitti!
        Tarkoittiko, että hän sokeasti uskoo esikoislestadiolaisuuteen? Taisi tehdä?


    • teu

      Mikä asema , tarkoititko ARTTU 70 . Vanhimmilla noita nuorempia , kuin minä , siellä ei ole ESIKOISLESTADIOLAISUUTTA . Vaan sillä on APOSTOLINEN SEURAKUNTA : Jolla kyllä näyttää olevan luonnoton vaikutus meihin .

      • Vilpitön kysyjä

        Tarkoitatko että Jällivaarassa on apostolinen seurakunta?

        Vai tarkoitatko kenties sitä että 1/1000 promillea apostolisesta seurakunnasta on Jällivaarassa, vai mitä tarkoitat?

        Erikoinen väite, että apostolisella seurakunnalla olisi luonnoton vaikutus meihin?

        Avaaja esitti mielestäni kysymyksensä hyvin ymmärrettävästi.


      • teu
        Vilpitön kysyjä kirjoitti:

        Tarkoitatko että Jällivaarassa on apostolinen seurakunta?

        Vai tarkoitatko kenties sitä että 1/1000 promillea apostolisesta seurakunnasta on Jällivaarassa, vai mitä tarkoitat?

        Erikoinen väite, että apostolisella seurakunnalla olisi luonnoton vaikutus meihin?

        Avaaja esitti mielestäni kysymyksensä hyvin ymmärrettävästi.

        Jos vain tahtoo , Siellä on esikoislestadiolaisen kristillisyyden nimissä toimiva Apostoolinen seurakunta joka toimii kuin siten kuin toimii . ..
        Täällä se on vaikuttanut huonosti ja hyvin tiedät sen itsekin , ja sinne taas lähtee paljon kristityitä nuoria ja vanhempia . ok muistakaa kun menette , se on pieni seurakunta , ottakaa ylimääräistä mukaan jonka voitte lahjoittaa sinne .
        Se ei ole niin toden tuntuinen enää , kuin 1982 jolloin minäkin kävin . Laestadiuksenkatu osoite
        Siellä on paljon kansaa koolla eniten Suomesta .
        Mutta muistakin maista on , ja kulutus tarve on iso siksi niitä rakennusaineita on kerätty ja kerätään .
        Alkuperäinen tarkoitus oli että muista maista tulisi vain nuoret SAARNAAJAT . Mutta kun tuota rahaa on saatu niin sinne mennään kaikki maksoi mitä maksoi . Olkaa ihmisiksi .Vaikka olisitte dunduretissa .


      • Vilpitön kysyjä
        teu kirjoitti:

        Jos vain tahtoo , Siellä on esikoislestadiolaisen kristillisyyden nimissä toimiva Apostoolinen seurakunta joka toimii kuin siten kuin toimii . ..
        Täällä se on vaikuttanut huonosti ja hyvin tiedät sen itsekin , ja sinne taas lähtee paljon kristityitä nuoria ja vanhempia . ok muistakaa kun menette , se on pieni seurakunta , ottakaa ylimääräistä mukaan jonka voitte lahjoittaa sinne .
        Se ei ole niin toden tuntuinen enää , kuin 1982 jolloin minäkin kävin . Laestadiuksenkatu osoite
        Siellä on paljon kansaa koolla eniten Suomesta .
        Mutta muistakin maista on , ja kulutus tarve on iso siksi niitä rakennusaineita on kerätty ja kerätään .
        Alkuperäinen tarkoitus oli että muista maista tulisi vain nuoret SAARNAAJAT . Mutta kun tuota rahaa on saatu niin sinne mennään kaikki maksoi mitä maksoi . Olkaa ihmisiksi .Vaikka olisitte dunduretissa .

        Kuka tässä saivartelee? Sinä vai minä?

        Seurakunta: Apostolinen seurakunta on globaali maailmanlaajuinen uskovien joukko. Siihen kuuluvat kaikki ne ihmiset jotka Panevat KAIKEN pelastuksen toivonsa YKSIN Kristukseen.

        Jos sinun apostolinen seurakuntasi onkin taas yht'äkkiä Jällivaarassa, niin sillon useammat aiemmin kirjoittaneesi kirjoitukset sotivat tätä "jellivaara"- uskoasi vastaan jyrkästi.

        Koita nyt viimeinkin päättää mikä on sinun seurakuntakäsityksesi. Kirjoituksesi ovat nimittäin tavattoman ristiriitaisi juuri tässä seurakuntakäsityksessä.


      • vaan
        Vilpitön kysyjä kirjoitti:

        Kuka tässä saivartelee? Sinä vai minä?

        Seurakunta: Apostolinen seurakunta on globaali maailmanlaajuinen uskovien joukko. Siihen kuuluvat kaikki ne ihmiset jotka Panevat KAIKEN pelastuksen toivonsa YKSIN Kristukseen.

        Jos sinun apostolinen seurakuntasi onkin taas yht'äkkiä Jällivaarassa, niin sillon useammat aiemmin kirjoittaneesi kirjoitukset sotivat tätä "jellivaara"- uskoasi vastaan jyrkästi.

        Koita nyt viimeinkin päättää mikä on sinun seurakuntakäsityksesi. Kirjoituksesi ovat nimittäin tavattoman ristiriitaisi juuri tässä seurakuntakäsityksessä.

        nimimerkki teu lienee MES??


      • Abimelek
        vaan kirjoitti:

        nimimerkki teu lienee MES??

        Etkö todellakaan erota näiden kahden edustamaa eri henkeä? Simonaro ei ole kristitty, teutatess on.


      • teutatess
        Vilpitön kysyjä kirjoitti:

        Kuka tässä saivartelee? Sinä vai minä?

        Seurakunta: Apostolinen seurakunta on globaali maailmanlaajuinen uskovien joukko. Siihen kuuluvat kaikki ne ihmiset jotka Panevat KAIKEN pelastuksen toivonsa YKSIN Kristukseen.

        Jos sinun apostolinen seurakuntasi onkin taas yht'äkkiä Jällivaarassa, niin sillon useammat aiemmin kirjoittaneesi kirjoitukset sotivat tätä "jellivaara"- uskoasi vastaan jyrkästi.

        Koita nyt viimeinkin päättää mikä on sinun seurakuntakäsityksesi. Kirjoituksesi ovat nimittäin tavattoman ristiriitaisi juuri tässä seurakuntakäsityksessä.

        Mutta en ota kaikkien , laukomia itselleni enkä saisikaan , mutta niin se vain menee N. 3vko. n päästä on pohjoisen tie melko tukossa .


      • Vilpitön kysyjä
        teutatess kirjoitti:

        Mutta en ota kaikkien , laukomia itselleni enkä saisikaan , mutta niin se vain menee N. 3vko. n päästä on pohjoisen tie melko tukossa .

        Sen tiedämme kyllä. Sitä vain tiedustelin miksi sekoitat aåostolisen seurakunnan ruotsinlappiin?

        Uskon että sielläkin on apostolisen seurakunnan jäseniä kyllä. Mutta sakraaliyhteyden purkaminen väärin (keksityin) perustein luterilaisen kirkon kanssa kertoo kyllä liikkeen johdosta ja sen toimintastrategiasta tosi paljon negatiivista.

        Seuraavaksi aletaan ilmeisesti propagandan avulla savustamaan luterilaisia kristittyjä pois esikoislestadiolaisuudesta. Se toiminta puolestaan merkitsee että alkuperäinen lestadiolaisuus on kokonaan kaapattu kyseenalaisen toimintamallin sisään. Ja esikoislestadiolaisuus on johdettu ulos kirkostamme, jonka sisäinen herätysliike se on ollut alustaan asti.


      • teutatess
        Vilpitön kysyjä kirjoitti:

        Sen tiedämme kyllä. Sitä vain tiedustelin miksi sekoitat aåostolisen seurakunnan ruotsinlappiin?

        Uskon että sielläkin on apostolisen seurakunnan jäseniä kyllä. Mutta sakraaliyhteyden purkaminen väärin (keksityin) perustein luterilaisen kirkon kanssa kertoo kyllä liikkeen johdosta ja sen toimintastrategiasta tosi paljon negatiivista.

        Seuraavaksi aletaan ilmeisesti propagandan avulla savustamaan luterilaisia kristittyjä pois esikoislestadiolaisuudesta. Se toiminta puolestaan merkitsee että alkuperäinen lestadiolaisuus on kokonaan kaapattu kyseenalaisen toimintamallin sisään. Ja esikoislestadiolaisuus on johdettu ulos kirkostamme, jonka sisäinen herätysliike se on ollut alustaan asti.

        No se nimi , Apostolinen seurakunta Luki niiden virsikirjoissa . En muuta tiedä enkä välitäkkään koska en mene enää sinne haukuttavaksi , niin kuin en Kiirunaankaan . Mutta muut menee , eläkää ihmisiksi .


      • Vilpitön..................
        Abimelek kirjoitti:

        Etkö todellakaan erota näiden kahden edustamaa eri henkeä? Simonaro ei ole kristitty, teutatess on.

        No onko Nuin,Uskosa,Jumalanlapsi,Abimelek saman henkilön nimimerkkejä.


      • kysyn, jotta
        Vilpitön.................. kirjoitti:

        No onko Nuin,Uskosa,Jumalanlapsi,Abimelek saman henkilön nimimerkkejä.

        Onko filungintuntuinen nimimerkki "Vilpitön" isakssonilainen eli lappisuskossa eli ansiosidonnainen eli tiukkis?


      • teutatess
        Abimelek kirjoitti:

        Etkö todellakaan erota näiden kahden edustamaa eri henkeä? Simonaro ei ole kristitty, teutatess on.

        Suur kiitos melekille


    • Raamatun valossa pitäisi olla kaikille ilmiöille selitys. Olen miettinyt joskus niitä pilven- ja tulenpatsaita. Niiden johdollahan erämaavaellus tehtiin, mutta sitten ne jotenkin vain hävisivät.

      Luvatussa maassa ei enää puhuttu niistä mitään, vain Herran kirkkaus asui pyhimmässä.

      Vaikka Mooses oli kansan johtaja, hän ei lähtenyt liikkeelle, jos Herran kirkkaus oli paikallaan.

      Minun mielleyhtymäni liittyy jotenkin wanhimpien asemaan. Ollaanko suomessa, kuin kansa, joka odottaa tumput suorana käskyjä???

      Toinen kuva raamatusta koskee uudentestamentin keskusta, Jerusalemia. Jerusalemistahan hävitettiin melko tarkkaan koko systeemi. Olisiko nyt niin, että suomen siioni seisoo tai kaatuu lapin mukana. Alussa ei käynyt niin, vaan seurakunnat olivat Jumalan suorassa johdatuksessa, ehkä näin pitäisi olla nytkin.

      • Noulappi

        "... kansa, joka odottaa tumput suorana käskyjä??? "

        Näyttää olevan juuri päinvastoin. Kieltoa kiellon päälle sataa kaatamalla. Mitä hyvänsä Jumalan sanan mukaista Suomen seurakunta yrittää toimia, niin joku tiukkapipo paunuu lappiin poraamaan "vanhimmille", että nyt net meinaavat muuttaa koko ristillysyyvven, ja Somen siionin.
        Ja taas tulee uusi kielto entisten päälle.

        Seurakunnan tulisi Jumalan sanan mukaan kasvaa Jumalan armossa ja Kristuksen tuntemisessa. Lestadiolaisuus kuihtuu ihmisoppien kuristuksessa. Seurakuntalaiset johdatetaan joka sunnuntai lain raskaiden vaatimusten alle, ja valittajaiset alkavat.

        Syntejä "saarnataan" anteeksi, mutta syntejä ei kuitenkaan USKOTA anteeksi. Niinpä lain alla elävä kristitty herää samaan syyllisyyteen, itsehalveksuntaan, ja sairaaseen häpeään jo maanatai aamuna. Laista ei tule voimaa kilvoittelemaan, eikä laista tule voimaa hengelliseen kasvuun. Ruikuttaminen jatkuu vuodesta toiseen. Epäilykset vavisuttavat nälkiintynyttä ja armoa janoavaa Jeesuksen lammasta lähes koko ajan.

        Säkissä ja tuhkassa kieriskelemisen sijaan Raamattu opettaa Jumalan lapsia uskomaan syntien anteeksiantamukseen, Jeesuksen Keristuksen nimen ja sovintoveren tähden.

        Näinhän me apostolisessa uskontunnustuksessa tunnustamme. Minä, - uskon - , syntien anteeksiantamuksen. Aamen hallelujaa!!


      • ollutkin, eiks vaan

        Kuule Vihne.

        Selitykset ainoasta oikeasta, vain yhdestä lapinvanhimpien johdossa olevasta seurakunnasta ovat satua.
        Kai sinä sen tiedät?

        Lutherin mukaan seurakunta eli kirkko on koko kristikunta katoliset mukaanlukien. Todelliset kristityt Jumala yksin tuntee.

        Samalla tavalla näkyy ajatelleen Laestadiuskin, joka samalla painotti armonjärjestyksen kokemuksia. Sen läpikäyneitä kristittyjä oli hänen mukaansa kaikkialla, kaikissa joukoissa.


      • TEU
        ollutkin, eiks vaan kirjoitti:

        Kuule Vihne.

        Selitykset ainoasta oikeasta, vain yhdestä lapinvanhimpien johdossa olevasta seurakunnasta ovat satua.
        Kai sinä sen tiedät?

        Lutherin mukaan seurakunta eli kirkko on koko kristikunta katoliset mukaanlukien. Todelliset kristityt Jumala yksin tuntee.

        Samalla tavalla näkyy ajatelleen Laestadiuskin, joka samalla painotti armonjärjestyksen kokemuksia. Sen läpikäyneitä kristittyjä oli hänen mukaansa kaikkialla, kaikissa joukoissa.

        Sanoi , kun nämä GP. OM. menivät kysymään lupaa , saada opiskella opettajiksi . Gj:antoi luvan kun ette sitten muutu . Hän varmasti näki sielunsa silmillä, mihin nämä oli menossa . Lisää tuon esille jos vastaan otetaan .


      • huuhaata teukka
        TEU kirjoitti:

        Sanoi , kun nämä GP. OM. menivät kysymään lupaa , saada opiskella opettajiksi . Gj:antoi luvan kun ette sitten muutu . Hän varmasti näki sielunsa silmillä, mihin nämä oli menossa . Lisää tuon esille jos vastaan otetaan .

        älä viitti ammattia sekottaa tähän


      • Apotti
        huuhaata teukka kirjoitti:

        älä viitti ammattia sekottaa tähän

        Kai huomaat minkälaista infatiiliä täällä on kirjoittamassa, ei tätä voi uskoa todeksi.


      • teu
        Noulappi kirjoitti:

        "... kansa, joka odottaa tumput suorana käskyjä??? "

        Näyttää olevan juuri päinvastoin. Kieltoa kiellon päälle sataa kaatamalla. Mitä hyvänsä Jumalan sanan mukaista Suomen seurakunta yrittää toimia, niin joku tiukkapipo paunuu lappiin poraamaan "vanhimmille", että nyt net meinaavat muuttaa koko ristillysyyvven, ja Somen siionin.
        Ja taas tulee uusi kielto entisten päälle.

        Seurakunnan tulisi Jumalan sanan mukaan kasvaa Jumalan armossa ja Kristuksen tuntemisessa. Lestadiolaisuus kuihtuu ihmisoppien kuristuksessa. Seurakuntalaiset johdatetaan joka sunnuntai lain raskaiden vaatimusten alle, ja valittajaiset alkavat.

        Syntejä "saarnataan" anteeksi, mutta syntejä ei kuitenkaan USKOTA anteeksi. Niinpä lain alla elävä kristitty herää samaan syyllisyyteen, itsehalveksuntaan, ja sairaaseen häpeään jo maanatai aamuna. Laista ei tule voimaa kilvoittelemaan, eikä laista tule voimaa hengelliseen kasvuun. Ruikuttaminen jatkuu vuodesta toiseen. Epäilykset vavisuttavat nälkiintynyttä ja armoa janoavaa Jeesuksen lammasta lähes koko ajan.

        Säkissä ja tuhkassa kieriskelemisen sijaan Raamattu opettaa Jumalan lapsia uskomaan syntien anteeksiantamukseen, Jeesuksen Keristuksen nimen ja sovintoveren tähden.

        Näinhän me apostolisessa uskontunnustuksessa tunnustamme. Minä, - uskon - , syntien anteeksiantamuksen. Aamen hallelujaa!!

        TÄYTYY vielä vastata .
        Minustakin on perin kummallista että he saarnaavat
        meille kristityille , kuin julki jumalattomille
        OK. Mutta jos me olemme parannuksen tehneet ,
        Miksi meille ei voi silloin EVANKELIUMIA SAARNATA

        Ihmekös se sitten on kun maanatina jo tulee itsehalveksuntaan ja häpeään .
        Laista ei tule voimaa kilvoittelemaan, eikä voimaa hengelliseen kasvuun .


      • Arttu 70

        Kun näitä viestejä on lukenut, tulee mieleen, että onko tilanne suunnilleen sama kuin runsaat sata vuotta sitten?
        V.1903 Leonard Typpö kirjoitti Juho Ahoselle, että vain Kristus oli Apelista alkain ainoa esikoinen. Jällivaarasta tukensa saaneet esikoiset vain hajoittivat Jumalan laumaa ja kutsuivat vastoin Raamatun sanaa itseään mestareiksi ja isiksi. Typpö muistutti, ettei Jumalan Henki opettanut riitelemään siitä, kuka oli suurin, kuka vanhin ja kenen pitäisi saada enimmän arvoa ja kunnioitusta.
        Esikoisten toiminta häpäisi Typön mukaan ainoaa esikoista, joka oli Kristus, tekemällä ihmisistä esikoisia ja luottamalla heihin.


      • Arttu 70 kirjoitti:

        Kun näitä viestejä on lukenut, tulee mieleen, että onko tilanne suunnilleen sama kuin runsaat sata vuotta sitten?
        V.1903 Leonard Typpö kirjoitti Juho Ahoselle, että vain Kristus oli Apelista alkain ainoa esikoinen. Jällivaarasta tukensa saaneet esikoiset vain hajoittivat Jumalan laumaa ja kutsuivat vastoin Raamatun sanaa itseään mestareiksi ja isiksi. Typpö muistutti, ettei Jumalan Henki opettanut riitelemään siitä, kuka oli suurin, kuka vanhin ja kenen pitäisi saada enimmän arvoa ja kunnioitusta.
        Esikoisten toiminta häpäisi Typön mukaan ainoaa esikoista, joka oli Kristus, tekemällä ihmisistä esikoisia ja luottamalla heihin.

        Vaikka vihollinen on tuhanten juonten konstmästare, hänen keinovalikoimansa pitäisi kyllä jo tuntea.

        Kyllä ne samat asiat tulevat uudelleen ja uudelleen eteen. Kun luemme vanhaa testamenttia, niin saatamme joskus ihmetellä, että kansa lankesi samoihin epäjumalanpalveluksiin toistamiseen.


        Ison hajaannuksen syihin lapin tasolla en osaa paljon sanoa, mutta suomessa ei esikoisuus ole syypää. Minulla on sellainen olo, että esikoisuuteen tulivat mukaan ne hajallelyödyt, jotka eivät kelvanneet mihinkään tai eivät uskaltaneet sitoutua kumpaankaan valtasuuntaukseen.

        Suuruustappeluissa ei kuitenkaan ole yhtä syyllistä.


      • Kaikki eu ole kultaa mikä k...
        Arttu 70 kirjoitti:

        Kun näitä viestejä on lukenut, tulee mieleen, että onko tilanne suunnilleen sama kuin runsaat sata vuotta sitten?
        V.1903 Leonard Typpö kirjoitti Juho Ahoselle, että vain Kristus oli Apelista alkain ainoa esikoinen. Jällivaarasta tukensa saaneet esikoiset vain hajoittivat Jumalan laumaa ja kutsuivat vastoin Raamatun sanaa itseään mestareiksi ja isiksi. Typpö muistutti, ettei Jumalan Henki opettanut riitelemään siitä, kuka oli suurin, kuka vanhin ja kenen pitäisi saada enimmän arvoa ja kunnioitusta.
        Esikoisten toiminta häpäisi Typön mukaan ainoaa esikoista, joka oli Kristus, tekemällä ihmisistä esikoisia ja luottamalla heihin.

        Etkö huomaa, että suurinpiirtein kolmen miehen kopla täällä meuhkaa vanhimpia vastaan ja ylläpitää ja levittää omia kaunojaan ja väärinymmärryksiään koko seurakunnan nimissä. Törkeää!

        Esikoislestadiolaiset ovat alusta asti pitäneet Jeesusta Kristusta ainoana esikoisena. Tähän ei ketään Typpöjä tarvita selittelemään asiaa.
        Vanhoillisten palstalle sopii hyvin tällaiset väitteet ja Typön puheet.

        Vanhimmat ovat rakkaita ja heitä arvostetaan esikoisten seurakunnassa. He eivät itse vaadi eivätkä pyydä mitään. Ovat nöyriä ja pyytävät vikojaan anteeksi niinkuin muutkin kristityt.

        Tietyt tyypit vain ovat kateellisia heille, koska eivät itse saa samanlaista arvostusta, vaikka sitä jopa "kirveitä heittelemällä" täälläkin pyytävät.

        Täällä esikoisten palstalla isännöivät kolme poikaa voisivat mennä itseensä ja tutkistella sydämensä katkeruuden tilaa ja rukoilla armahdusta pahoista puheistaan ja panettelustaan eläviä kristittyjä, Jumalan silmäteriä, kohtaan.

        Toivottavasti heidän ja muidenkin samanmielisten silmät aukeavat vielä kun on armon aikaa jäljellä.Rakkaudettomuus ja ymmärtämättömyys korostuvat heidän kirjoituksissaan.


      • Sanankuulija.
        Kaikki eu ole kultaa mikä k... kirjoitti:

        Etkö huomaa, että suurinpiirtein kolmen miehen kopla täällä meuhkaa vanhimpia vastaan ja ylläpitää ja levittää omia kaunojaan ja väärinymmärryksiään koko seurakunnan nimissä. Törkeää!

        Esikoislestadiolaiset ovat alusta asti pitäneet Jeesusta Kristusta ainoana esikoisena. Tähän ei ketään Typpöjä tarvita selittelemään asiaa.
        Vanhoillisten palstalle sopii hyvin tällaiset väitteet ja Typön puheet.

        Vanhimmat ovat rakkaita ja heitä arvostetaan esikoisten seurakunnassa. He eivät itse vaadi eivätkä pyydä mitään. Ovat nöyriä ja pyytävät vikojaan anteeksi niinkuin muutkin kristityt.

        Tietyt tyypit vain ovat kateellisia heille, koska eivät itse saa samanlaista arvostusta, vaikka sitä jopa "kirveitä heittelemällä" täälläkin pyytävät.

        Täällä esikoisten palstalla isännöivät kolme poikaa voisivat mennä itseensä ja tutkistella sydämensä katkeruuden tilaa ja rukoilla armahdusta pahoista puheistaan ja panettelustaan eläviä kristittyjä, Jumalan silmäteriä, kohtaan.

        Toivottavasti heidän ja muidenkin samanmielisten silmät aukeavat vielä kun on armon aikaa jäljellä.Rakkaudettomuus ja ymmärtämättömyys korostuvat heidän kirjoituksissaan.

        Pojat valehtelevat. Kertoisitko sinä totuuden?
        Kysyn:
        Onko Suomen kirkossa katolinen ehtoollinen?
        Eikö kirkossa julistettu tai saarnattu synninpäästö ole pätevä?
        Ovatko muut kuin ei-esikoislestadiolaiset esikoisten seurakunnassa?


      • Kaikki eu ole kultaa mikä k... kirjoitti:

        Etkö huomaa, että suurinpiirtein kolmen miehen kopla täällä meuhkaa vanhimpia vastaan ja ylläpitää ja levittää omia kaunojaan ja väärinymmärryksiään koko seurakunnan nimissä. Törkeää!

        Esikoislestadiolaiset ovat alusta asti pitäneet Jeesusta Kristusta ainoana esikoisena. Tähän ei ketään Typpöjä tarvita selittelemään asiaa.
        Vanhoillisten palstalle sopii hyvin tällaiset väitteet ja Typön puheet.

        Vanhimmat ovat rakkaita ja heitä arvostetaan esikoisten seurakunnassa. He eivät itse vaadi eivätkä pyydä mitään. Ovat nöyriä ja pyytävät vikojaan anteeksi niinkuin muutkin kristityt.

        Tietyt tyypit vain ovat kateellisia heille, koska eivät itse saa samanlaista arvostusta, vaikka sitä jopa "kirveitä heittelemällä" täälläkin pyytävät.

        Täällä esikoisten palstalla isännöivät kolme poikaa voisivat mennä itseensä ja tutkistella sydämensä katkeruuden tilaa ja rukoilla armahdusta pahoista puheistaan ja panettelustaan eläviä kristittyjä, Jumalan silmäteriä, kohtaan.

        Toivottavasti heidän ja muidenkin samanmielisten silmät aukeavat vielä kun on armon aikaa jäljellä.Rakkaudettomuus ja ymmärtämättömyys korostuvat heidän kirjoituksissaan.

        Puhun vertauksia:

        Kun poika "rakastuu" ensimmäistä kertaa noin kahdeksanvuotiaana, hän tulkitsee ihan tarkoituksettoman vilkaisun valtavana rakkauden osoituksena ja tunne vahvistummistaan vahvistuu.

        Asiaan.

        Minä olin kuullut romanttisia juttuja jouluseuroista. Siellä jonotellaan iloisena ruokaa ja laulellaan ylistyslauluja. Wanhimmat jonottavat samassa jonossa, kuin muutkin, ah miten taivaallista!

        Kun sitten pääsin paikanpäälle aistimaan sitä taivaallista näkyä, havaitsin, ettei kumpikaan asia pitänyt paikkaansa.

        Wanhimmat eivät jonottaneet, en sitä toki edellytäkkään, koska he eivät ehtisi mihinkään jonotukseltaan.

        Ei puhettakaan ylistuyslaulujen hyminöistä, vaan etuilua niinkuin ihmisellä on tapana tehdä.
        Raadollisuus kukki niinkuin muuallakin.

        Tämä on vain realismia, ei muuta. Jonotin joka paikkaan. Sain ruokaa, pääsin ajoissa vessaan, vahinkoja ei tapahtunut.


      • teutatess
        Kaikki eu ole kultaa mikä k... kirjoitti:

        Etkö huomaa, että suurinpiirtein kolmen miehen kopla täällä meuhkaa vanhimpia vastaan ja ylläpitää ja levittää omia kaunojaan ja väärinymmärryksiään koko seurakunnan nimissä. Törkeää!

        Esikoislestadiolaiset ovat alusta asti pitäneet Jeesusta Kristusta ainoana esikoisena. Tähän ei ketään Typpöjä tarvita selittelemään asiaa.
        Vanhoillisten palstalle sopii hyvin tällaiset väitteet ja Typön puheet.

        Vanhimmat ovat rakkaita ja heitä arvostetaan esikoisten seurakunnassa. He eivät itse vaadi eivätkä pyydä mitään. Ovat nöyriä ja pyytävät vikojaan anteeksi niinkuin muutkin kristityt.

        Tietyt tyypit vain ovat kateellisia heille, koska eivät itse saa samanlaista arvostusta, vaikka sitä jopa "kirveitä heittelemällä" täälläkin pyytävät.

        Täällä esikoisten palstalla isännöivät kolme poikaa voisivat mennä itseensä ja tutkistella sydämensä katkeruuden tilaa ja rukoilla armahdusta pahoista puheistaan ja panettelustaan eläviä kristittyjä, Jumalan silmäteriä, kohtaan.

        Toivottavasti heidän ja muidenkin samanmielisten silmät aukeavat vielä kun on armon aikaa jäljellä.Rakkaudettomuus ja ymmärtämättömyys korostuvat heidän kirjoituksissaan.

        Tuollaista hymistelyä ei ole kuin satu kirjassa .
        Etkö huomaa että sinä yksin yrität pitää lippua .
        Sinä joka pidät konekiväri puheesta , kuuntele vaan itsellesi . Meillä on hohdokkaampi odotus
        Vai kirveitä heittämään en ainakaan myönnä
        Kuka on heistä tehnyt Jumalan silmä teriä , ihmiset vain Jeesus Kristus on Jumalan silmäterä ja sitä minä kunnioitan ja siihen juotan . Ja Hän on Kristityn ESIKUVA.


      • Lissu-täti
        vihne kirjoitti:

        Vaikka vihollinen on tuhanten juonten konstmästare, hänen keinovalikoimansa pitäisi kyllä jo tuntea.

        Kyllä ne samat asiat tulevat uudelleen ja uudelleen eteen. Kun luemme vanhaa testamenttia, niin saatamme joskus ihmetellä, että kansa lankesi samoihin epäjumalanpalveluksiin toistamiseen.


        Ison hajaannuksen syihin lapin tasolla en osaa paljon sanoa, mutta suomessa ei esikoisuus ole syypää. Minulla on sellainen olo, että esikoisuuteen tulivat mukaan ne hajallelyödyt, jotka eivät kelvanneet mihinkään tai eivät uskaltaneet sitoutua kumpaankaan valtasuuntaukseen.

        Suuruustappeluissa ei kuitenkaan ole yhtä syyllistä.

        Minulla on sellainen olo, että esikoisuuteen tulivat mukaan ne hajallelyödyt, jotka eivät kelvanneet mihinkään tai eivät uskaltaneet sitoutua kumpaankaan valtasuuntaukseen.==))))

        Minulla taas on sellainen kuvastus että Esikoisiin tuli sellaiset joilla oli oikea Jumalan ja itsensä tunteminen,sekä olivat uudesti syntyneet lapsiksi Jumalalle.

        Perimätiedon mukaan esikoisiin jääneet pysyivät irti opillisista riidoista. He uskoivat yksinkertaisesti eivät mieltyneet maailman menoon. Kun lapinlähetys tuli saivat kaipaavat sydämet lohdutusta ja ravintoa.

        Eikä toisekseen esikoisiin jääneitä lyöty hajalle, heillä oli vahva usko että lapin kristillisyydestä löytyy heille apua ja oikeaa Jumalan sanaa. Näistä on paljon dokumentteja jäljellä. Ei tarvitse Vihneen yhtään enempää spekuloida esikoisten perään.


      • Lissu-täti kirjoitti:

        Minulla on sellainen olo, että esikoisuuteen tulivat mukaan ne hajallelyödyt, jotka eivät kelvanneet mihinkään tai eivät uskaltaneet sitoutua kumpaankaan valtasuuntaukseen.==))))

        Minulla taas on sellainen kuvastus että Esikoisiin tuli sellaiset joilla oli oikea Jumalan ja itsensä tunteminen,sekä olivat uudesti syntyneet lapsiksi Jumalalle.

        Perimätiedon mukaan esikoisiin jääneet pysyivät irti opillisista riidoista. He uskoivat yksinkertaisesti eivät mieltyneet maailman menoon. Kun lapinlähetys tuli saivat kaipaavat sydämet lohdutusta ja ravintoa.

        Eikä toisekseen esikoisiin jääneitä lyöty hajalle, heillä oli vahva usko että lapin kristillisyydestä löytyy heille apua ja oikeaa Jumalan sanaa. Näistä on paljon dokumentteja jäljellä. Ei tarvitse Vihneen yhtään enempää spekuloida esikoisten perään.

        Nimittäin suomessa oli joukko lyöty hajalle ja siihen välimaastoon jäi osa, joka ei voinut sitoutua vanhoillisuuteen eikä uuteenheräykseen.

        Nämä orvoiksi jääneet lähettivät miehiä etsimään yhteyttä lappiin. Sieltä tulikin sitten lähetys 1902. Tämän lähetyksen seurauksena syntyi esikoisuus ja kiinteä yhteys pohjoiseen.

        Ei tässä nyt niin kovin paljon mystiikkaa ole, että kannattaa hihojaan polttaa.


      • Yhdys sana
        teutatess kirjoitti:

        Tuollaista hymistelyä ei ole kuin satu kirjassa .
        Etkö huomaa että sinä yksin yrität pitää lippua .
        Sinä joka pidät konekiväri puheesta , kuuntele vaan itsellesi . Meillä on hohdokkaampi odotus
        Vai kirveitä heittämään en ainakaan myönnä
        Kuka on heistä tehnyt Jumalan silmä teriä , ihmiset vain Jeesus Kristus on Jumalan silmäterä ja sitä minä kunnioitan ja siihen juotan . Ja Hän on Kristityn ESIKUVA.

        Sinulla on yhtä nerokkaita mielipiteitä kuin "Älä tapa" miehelläkin. Joten ei puhekuplaasi viitsi edes vastata.


      • teidän luulojanne
        Yhdys sana kirjoitti:

        Sinulla on yhtä nerokkaita mielipiteitä kuin "Älä tapa" miehelläkin. Joten ei puhekuplaasi viitsi edes vastata.

        Jos lapinvanhimmista tehdään Jumalan silmäteriä, joiden opetusta ei saa kukaan ojentaa, ollaan paavilaisuudessa ja pahasti!


      • kysästä sulta
        Lissu-täti kirjoitti:

        Minulla on sellainen olo, että esikoisuuteen tulivat mukaan ne hajallelyödyt, jotka eivät kelvanneet mihinkään tai eivät uskaltaneet sitoutua kumpaankaan valtasuuntaukseen.==))))

        Minulla taas on sellainen kuvastus että Esikoisiin tuli sellaiset joilla oli oikea Jumalan ja itsensä tunteminen,sekä olivat uudesti syntyneet lapsiksi Jumalalle.

        Perimätiedon mukaan esikoisiin jääneet pysyivät irti opillisista riidoista. He uskoivat yksinkertaisesti eivät mieltyneet maailman menoon. Kun lapinlähetys tuli saivat kaipaavat sydämet lohdutusta ja ravintoa.

        Eikä toisekseen esikoisiin jääneitä lyöty hajalle, heillä oli vahva usko että lapin kristillisyydestä löytyy heille apua ja oikeaa Jumalan sanaa. Näistä on paljon dokumentteja jäljellä. Ei tarvitse Vihneen yhtään enempää spekuloida esikoisten perään.

        Mitä se maailman menoon myöntyminen oli?
        Sitäkö, ettei suostuttu vaatekristillisyyteen?
        Siinäkö oli se usko, niissä heikoissa säädyissä, joista eivät mitään hyötyneet ne, jotka niissä vaelsivat..


      • ja käännä
        teidän luulojanne kirjoitti:

        Jos lapinvanhimmista tehdään Jumalan silmäteriä, joiden opetusta ei saa kukaan ojentaa, ollaan paavilaisuudessa ja pahasti!

        Ei ollut puhe Lapin vanhimmista silmäteränä, vaan elävistä kristityistä. (Joita vanhimmatkin kyllä ovat).


      • vaan.
        Kaikki eu ole kultaa mikä k... kirjoitti:

        Etkö huomaa, että suurinpiirtein kolmen miehen kopla täällä meuhkaa vanhimpia vastaan ja ylläpitää ja levittää omia kaunojaan ja väärinymmärryksiään koko seurakunnan nimissä. Törkeää!

        Esikoislestadiolaiset ovat alusta asti pitäneet Jeesusta Kristusta ainoana esikoisena. Tähän ei ketään Typpöjä tarvita selittelemään asiaa.
        Vanhoillisten palstalle sopii hyvin tällaiset väitteet ja Typön puheet.

        Vanhimmat ovat rakkaita ja heitä arvostetaan esikoisten seurakunnassa. He eivät itse vaadi eivätkä pyydä mitään. Ovat nöyriä ja pyytävät vikojaan anteeksi niinkuin muutkin kristityt.

        Tietyt tyypit vain ovat kateellisia heille, koska eivät itse saa samanlaista arvostusta, vaikka sitä jopa "kirveitä heittelemällä" täälläkin pyytävät.

        Täällä esikoisten palstalla isännöivät kolme poikaa voisivat mennä itseensä ja tutkistella sydämensä katkeruuden tilaa ja rukoilla armahdusta pahoista puheistaan ja panettelustaan eläviä kristittyjä, Jumalan silmäteriä, kohtaan.

        Toivottavasti heidän ja muidenkin samanmielisten silmät aukeavat vielä kun on armon aikaa jäljellä.Rakkaudettomuus ja ymmärtämättömyys korostuvat heidän kirjoituksissaan.

        Joku kirjoitti näin:

        "Etkö huomaa, että suurinpiirtein kolmen miehen kopla täällä meuhkaa vanhimpia vastaan ja ylläpitää ja levittää omia kaunojaan ja väärinymmärryksiään koko seurakunnan nimissä. Törkeää!

        Esikoislestadiolaiset ovat alusta asti pitäneet Jeesusta Kristusta ainoana esikoisena. Tähän ei ketään Typpöjä tarvita selittelemään asiaa.
        Vanhoillisten palstalle sopii hyvin tällaiset väitteet ja Typön puheet.

        Vanhimmat ovat rakkaita ja heitä arvostetaan esikoisten seurakunnassa. He eivät itse vaadi eivätkä pyydä mitään. Ovat nöyriä ja pyytävät vikojaan anteeksi niinkuin muutkin kristityt.

        Tietyt tyypit vain ovat kateellisia heille, koska eivät itse saa samanlaista arvostusta, vaikka sitä jopa "kirveitä heittelemällä" täälläkin pyytävät.

        Täällä esikoisten palstalla isännöivät kolme poikaa voisivat mennä itseensä ja tutkistella sydämensä katkeruuden tilaa ja rukoilla armahdusta pahoista puheistaan ja panettelustaan eläviä kristittyjä, Jumalan silmäteriä, kohtaan.

        Toivottavasti heidän ja muidenkin samanmielisten silmät aukeavat vielä kun on armon aikaa jäljellä.Rakkaudettomuus ja ymmärtämättömyys korostuvat heidän kirjoituksissaan."

        Lainasin koko viestin, siinä oli täyttä asiaa.
        Allekirjoitan, ja kiitos Sinulle joka tuon kirjoitit.


      • teutatess
        Kaikki eu ole kultaa mikä k... kirjoitti:

        Etkö huomaa, että suurinpiirtein kolmen miehen kopla täällä meuhkaa vanhimpia vastaan ja ylläpitää ja levittää omia kaunojaan ja väärinymmärryksiään koko seurakunnan nimissä. Törkeää!

        Esikoislestadiolaiset ovat alusta asti pitäneet Jeesusta Kristusta ainoana esikoisena. Tähän ei ketään Typpöjä tarvita selittelemään asiaa.
        Vanhoillisten palstalle sopii hyvin tällaiset väitteet ja Typön puheet.

        Vanhimmat ovat rakkaita ja heitä arvostetaan esikoisten seurakunnassa. He eivät itse vaadi eivätkä pyydä mitään. Ovat nöyriä ja pyytävät vikojaan anteeksi niinkuin muutkin kristityt.

        Tietyt tyypit vain ovat kateellisia heille, koska eivät itse saa samanlaista arvostusta, vaikka sitä jopa "kirveitä heittelemällä" täälläkin pyytävät.

        Täällä esikoisten palstalla isännöivät kolme poikaa voisivat mennä itseensä ja tutkistella sydämensä katkeruuden tilaa ja rukoilla armahdusta pahoista puheistaan ja panettelustaan eläviä kristittyjä, Jumalan silmäteriä, kohtaan.

        Toivottavasti heidän ja muidenkin samanmielisten silmät aukeavat vielä kun on armon aikaa jäljellä.Rakkaudettomuus ja ymmärtämättömyys korostuvat heidän kirjoituksissaan.

        Tähän , palaan vielä uudessa avauksessa . Sanon vain sen . Ei Typpöjä samaa mieltä ,
        Kirveen heitosta eri mieltä emme me mitään intiaania kyllä olla .
        Sinunkin olisi parasta ottaa huomioon, seikka 1 ettet hymistele liikoja lappiin , hymistelisit suuntaan JEESUS JA JUMALA . TÄSSÄ ne tärkeimmät tällä kertaa .
        Silmien aukaisusta, vielä sanoin jo jossakin aiemmassa , että on se kumma kun kissallakin aukee silmät 7 pv. aikana . Sinulla ei milloinkaan .


      • teutatess
        huuhaata teukka kirjoitti:

        älä viitti ammattia sekottaa tähän

        Mitä ammatista . Puhuttiin opinnoista !


      • teutatess
        ja käännä kirjoitti:

        Ei ollut puhe Lapin vanhimmista silmäteränä, vaan elävistä kristityistä. (Joita vanhimmatkin kyllä ovat).

        KUINKA kirjoitat , sillai ymmärretään .


      • Anonyymi
        Lissu-täti kirjoitti:

        Minulla on sellainen olo, että esikoisuuteen tulivat mukaan ne hajallelyödyt, jotka eivät kelvanneet mihinkään tai eivät uskaltaneet sitoutua kumpaankaan valtasuuntaukseen.==))))

        Minulla taas on sellainen kuvastus että Esikoisiin tuli sellaiset joilla oli oikea Jumalan ja itsensä tunteminen,sekä olivat uudesti syntyneet lapsiksi Jumalalle.

        Perimätiedon mukaan esikoisiin jääneet pysyivät irti opillisista riidoista. He uskoivat yksinkertaisesti eivät mieltyneet maailman menoon. Kun lapinlähetys tuli saivat kaipaavat sydämet lohdutusta ja ravintoa.

        Eikä toisekseen esikoisiin jääneitä lyöty hajalle, heillä oli vahva usko että lapin kristillisyydestä löytyy heille apua ja oikeaa Jumalan sanaa. Näistä on paljon dokumentteja jäljellä. Ei tarvitse Vihneen yhtään enempää spekuloida esikoisten perään.

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Lissu-täti herrassa !
        Juuri näin amen ja amen


      • Anonyymi
        ja käännä kirjoitti:

        Ei ollut puhe Lapin vanhimmista silmäteränä, vaan elävistä kristityistä. (Joita vanhimmatkin kyllä ovat).

        Jos joku sanoo, että "eläviä kristittyjä tai murteellisesti kristityitä" on vain yhdessä rekisteröidyssä yhdistyksessä ja että vain siellä saarnataan "elävää Jumalan sanaa", hän erehtyy ja erehtyy raskaasti!


    • Abimelek

      Ihmisinä en tunne henkilöitä eikä kiinnosta tutustuakaan. Tavallisia kuolevaisia heikkoja ja erehtyviä ihisiä kuten me kaikki. Heidän asemansa erehtymättömänä kaikkien määrääjänä on väärän seurakuntaopin seurausta. Alamaisuus seurakunnalle tuskin on tullut heidän mieleensä.
      Monista asiosta heille huomautettiin sellaisten toimesta jotka tuntevat Raamatun ja kristinopin sekä luterilaisen kirkon opetukset. Mutta he vain puhuivat todella loukkaavasti ja ylpeästi vastaan.

      • Saarnankuulija

        DB oli valvonnan alla niin kauan kun GJ eli. Sitten pääsi vapaaksi. Tulokset nähdään. Pojat saarnavat välillä aivan nappiin, mutta kun vanhurskauttamisoppi on kadoksissa, se on hoipertelua puolelta toiselle. Sille tosiasialle ei mitään voi.
        Sukulaisuussuhteet, ystävyys ja pelko pitävät lauman koossa. Suurin osa joukosta on välinpitämätöntä.


      • teu
        Saarnankuulija kirjoitti:

        DB oli valvonnan alla niin kauan kun GJ eli. Sitten pääsi vapaaksi. Tulokset nähdään. Pojat saarnavat välillä aivan nappiin, mutta kun vanhurskauttamisoppi on kadoksissa, se on hoipertelua puolelta toiselle. Sille tosiasialle ei mitään voi.
        Sukulaisuussuhteet, ystävyys ja pelko pitävät lauman koossa. Suurin osa joukosta on välinpitämätöntä.

        On myös seurakunta oppi , täysin kadoksissa


      • Abimelek
        Saarnankuulija kirjoitti:

        DB oli valvonnan alla niin kauan kun GJ eli. Sitten pääsi vapaaksi. Tulokset nähdään. Pojat saarnavat välillä aivan nappiin, mutta kun vanhurskauttamisoppi on kadoksissa, se on hoipertelua puolelta toiselle. Sille tosiasialle ei mitään voi.
        Sukulaisuussuhteet, ystävyys ja pelko pitävät lauman koossa. Suurin osa joukosta on välinpitämätöntä.

        Tulipa hyvin täydennettyä. Raskastahan tällaisia on ihmisenä kirjoittaa toisista, mutta kun totuus on se mikä on, ja valhe on syntiä.


      • Anonyymi
        Abimelek kirjoitti:

        Tulipa hyvin täydennettyä. Raskastahan tällaisia on ihmisenä kirjoittaa toisista, mutta kun totuus on se mikä on, ja valhe on syntiä.

        En minä niitä "vanhimpia" syytä, tekevät mitä voivat, MUTTA nämä H-lahdet ja S-pot, nyt siellä Timoja ja Tatu......, miksi he lähtivät ajamaan "kristillisyyttä" ja "tätä ainoaan ELÄVÄÄN seurakuntaan, ? No eivät he tänne vastaa, mutta voivat ajatella asiaa! :)

        Tatu ainakin luki tämän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä niitä "vanhimpia" syytä, tekevät mitä voivat, MUTTA nämä H-lahdet ja S-pot, nyt siellä Timoja ja Tatu......, miksi he lähtivät ajamaan "kristillisyyttä" ja "tätä ainoaan ELÄVÄÄN seurakuntaan, ? No eivät he tänne vastaa, mutta voivat ajatella asiaa! :)

        Tatu ainakin luki tämän?

        Ehkä luki, tai joku muu mainituista? Eivät uskalla vastata, muuta syytä heillä ei ole.


      • Anonyymi
        Saarnankuulija kirjoitti:

        DB oli valvonnan alla niin kauan kun GJ eli. Sitten pääsi vapaaksi. Tulokset nähdään. Pojat saarnavat välillä aivan nappiin, mutta kun vanhurskauttamisoppi on kadoksissa, se on hoipertelua puolelta toiselle. Sille tosiasialle ei mitään voi.
        Sukulaisuussuhteet, ystävyys ja pelko pitävät lauman koossa. Suurin osa joukosta on välinpitämätöntä.

        SE, että 95 % joukosta on välinpitämätöntä, mukana vain sukulaisuus- ja ystävyys, osin myös pelkosuhteessa esikoislestadiolaisuuteen, on ilmeisesti totta?

        Tuo välinpitämättömyys on melko isossa osassa? Liittyy tietenkin noihin sukulaisuus- ja ystävyyssuhteisiin, ei ajatella mitä se esikoislestadiolainen oppi edes tarkoittaa.

        Kuitenkin esikoislestadiolainen oppi tuomitsee kaikki muut kuin esikoislestadiolaisuuteen uskovat helvetin tuleen?

        No sitten sanotaan, että eiväthän he tuomitse, vaan Jumalan sana tuomitsee.

        Valhetta valheen perään?


    • Anonyymi

      Laitttakaaatten nimiä, GUnnareita siellä varmaan vierasmaalaisissa on!

    • Anonyymi

      Se seurakuntaoppi on aivan valheellista?

      Siellä seuroissa kerrotaan, että etsikää ensin tämä esikoislestadiolainen seurakunta! Eiköpä näin ole Seppo P? ja Veli-Matti voi todistaa?

      • ja Pyhään Henkeen,
        pyhän yhteisen seurakunnan,
        pyhäin yhteyden,
        syntien anteeksiantamisen,
        ruumiin ylösnousemisen
        ja iankaikkisen elämän.

        Tämän ovat kaikki konfirmoidut Luterilaisen kirkon jäsenet lausuneet seurakunnan edessä. Jos emme usko, että seurakunta on yhteinen kaikille joiden Vapahtaja on Jeesus Kristus ja se on tunnustettu edellisessä osiossa, niin olemme olleet epärehellisiä Jumalan edessä ja se ei merkitse mitään hyvää.


    • Järjestelmä on hierarkinen ihan korkeinta huippua lukuun ottamatta. Siellä huipulla on useampi tasa-arvoinen, joiden sisäistä järjestystä ei juurikaan julkaista. Minä olen aiemmin seuraillut asioita ja kehitin tikapuuteorian. Suomalainen nuorukainen, joka on sopivaa sukua ja muuten mallikelpoinen ja näkee itsensä tulevaisuuden henkilönä, menettelee seuraavasti. Menee jouluna ja helluntaina Lappiin katselee touhukkaita nuorukaisia siellä, suunnilleen saman ikäisiä. Tutustuu ja vähitellen ystävystyy ja vierailut puolin ja toisin ovat eduksi. Molemmat kasvavat askelma askelmalta ja kas kummaa jossain vaiheessa wanhimmaksi vanhentunut lapsuuden tuttu onkin hyvä ystäväsi eikä se voi olla vaikuttamatta kotikentällä.

      • Anonyymi

        voi Lauri Lauri niin paljosta sinä huolehdit...


      • Anonyymi kirjoitti:

        voi Lauri Lauri niin paljosta sinä huolehdit...

        Harrastus tämä on, kun muuhun en enää osaa osallistua. Olisi ihan kiva tietää kenen kanssa askaroin. Ollaanko tuttuja ja minkälaisia?


      • Anonyymi
        lauri.lahtinen kirjoitti:

        Harrastus tämä on, kun muuhun en enää osaa osallistua. Olisi ihan kiva tietää kenen kanssa askaroin. Ollaanko tuttuja ja minkälaisia?

        ihan mukava on lukea kannanottojasi ...

        hyvällä minä ...


      • Anonyymi
        lauri.lahtinen kirjoitti:

        Harrastus tämä on, kun muuhun en enää osaa osallistua. Olisi ihan kiva tietää kenen kanssa askaroin. Ollaanko tuttuja ja minkälaisia?

        Kuka pöljäke tänne nyt alkaisi nimellänsä kirjuuttelemaan.
        Kasvokkain voidaan asjoista keskutella vaika rukkoushuoneella, höh.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuka pöljäke tänne nyt alkaisi nimellänsä kirjuuttelemaan.
        Kasvokkain voidaan asjoista keskutella vaika rukkoushuoneella, höh.

        -Ilmeisesti olen pöljäke, mutta haitanneeko tuo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka pöljäke tänne nyt alkaisi nimellänsä kirjuuttelemaan.
        Kasvokkain voidaan asjoista keskutella vaika rukkoushuoneella, höh.

        "Kuka pöljäke tänne nyt alkaisi nimellänsä kirjuuttelemaan.
        Kasvokkain voidaan asjoista keskutella vaika rukkoushuoneella, höh."

        Kyllähän on pöljäke sellainen, joka kirjuutttelleee tuollaisia "vaika rukkoushuoneella" -juttuja ja siihen vielä "höh"!

        Mee nyt vaan sinne ihan itse yksinäsi ja märehdi omahyväisyyttäsi siellä rukkoushuoneella ja luule lisäksi, että vain sieltä rukkoushuoneelta pääsee taivaaseen!

        Niinhän Sinulle on opetettu? Vai oletko jopa sen opin opettaja?


      • Anonyymi
        lauri.lahtinen kirjoitti:

        -Ilmeisesti olen pöljäke, mutta haitanneeko tuo?

        Sinulta tuli viisas vastaus! Taas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voi Lauri Lauri niin paljosta sinä huolehdit...

        "voi Lauri Lauri niin paljosta sinä huolehdit..."

        Kyllä nyt taisi kalikka kalahtaa?


    • Anonyymi

      Lueskelin noita 2007 kirjoitettuja ajatuksia ja kannanottoja, ja tulin ajatukseen, perustuuko koko esikoislestadiolaisuus valehteluun? Siis siihen, että kerrotaan, että me vain olemme oikeassa, vain meidän yhdistyksellä on "elävä" Kristuksen oppi?

      Kaikki muu kuin esikoislestadiolaisuus on "kuollutta uskoa", "väärää jumalisuutta" ja " ties mitä sananpalvelija keksiikään pilkaksi muita kohtaan" yrittäessään saada kuuntelijan uskomaan VAIN JA AINOASTAAN "Esikoislestadiiolaiset RY:een!"???

      Kertokaa minulle ajatuksianne!

      • Anonyymi

        Itse olen käyttänyt noiden VAIN ja AINOASTAAN sanojen paikalla A I N A K I N mainintaa.

        Tuollaiset reilut 60 vuotta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      142
      2137
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      172
      1284
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1157
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      168
      1037
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      93
      956
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      948
    7. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      76
      948
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      45
      858
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      830
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      59
      733
    Aihe