Raskaus ja hevostelu

Siiri88

Hei kaikki hevostelevat äidit/odottajat.
Kuinka on sopinut samaan elämään hevoset ja lapset ja varsinkin raskausaikana?
Itse odotan esikoistani, rv 18 1, lopetin ratsastuksen kun tuli liukkaat eli olin silloin 13-14 viikoilla. Tallihommat hoidan kahden hevosen tallissa päivittäin. Olen huomannut että vauva vallan villiintyy paskan mätöstä (alkaa siis liikkua ja potkia hurjasti), mutta koska siihen ei liity pahoinvointia eikä muuta erikoista niin en ole tulkinnut sitä huonoksi.

9

1996

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirssika

No yleensä sikiö alkaa liikkua jos sitä "häiritään" eli kun äitikin on aktiivinen ja liikkuu.

• .................

ratsastuksen joskus rv25 paikkeilla, ku meinasin tippua, mut kyl mä muuten oon tallilla ja hevosten kans puuhaillu, mut ei saa rehkiä liikaa eli ihan oman jaksamisen mukaan.Jos tuntuu et vauva hermostuu, ni ehkä sit on syytä hiljentää tahtia...kuuntele omaa kroppaas, kyllä se kertoo mitä se jaksaa...

• jo ollessani

rv7-8 ratsastamisen. nyt menossa rv23 6. hevostelussa on kuitenkin isot riskit sattua ties mitä mikä vaarantais raskauden. haluan minimoida kohtuuden rajoissa noita riskejä jos suinkin mahdollista. heppani vein muualle hoitoon. kolme eri lääkäriäkin kehotti lopettamaan vaikkei mitään terveydellistä estettä.

harrastusta ja tallin pitoa ajattelin sitten jatkaa vasta vauvan syntymän jälkeen.

• lopettaa hevostelua.

Meillä on 6 ponia, jotka hoidetaan :) olen jokaisena odotusaikana hoitanut heppaset. Tahtia hidastan jos tuntuu pahalta. 5 tervettä lasta syntynyt ja ihan täysaikaisina. Nyt uusi odotus ja siivoan boxit ja kannan vedet. Vielä ei vatsa hidasta vauhtia, senkin aika tulee. Jokainen päättää itse miltä tuntuu. Minua ei kukaan lääkäri tai neuvolantäti ole kehoittanut lopettamaan hevostelua. Ratsastaminen vaan ollut pannassa.

• äiti 08 alue

En suosittele olleskaan! Hevonen on iso eläin ja voimakas, joten pienikin nykäisy saattaa olla kohtalokas. Neuvon sua ainaki, ettet mee hevosen selkään olleskaan. Harjailla voi ja paijata hepsuja =) Muuten älä oo hevosten kans tekemisis.

• huhtimamma

Kyllä minä ainakin olen jatkanut normaali tallipuuhia; vesiämpärit, karsinan siivoukset ja valjastamiset käy jumpasta. Nyt menossa viikko 19.

Eilen viimeks ajoin hepalla, ratsastaa en ole enää uskaltanut. Omat hevoseni ravureita. Riippuu tietenkin paljon hevosesta, mutta kyllä ton rauhallisen suomenhevosen kanssa olen vielä pärjännyt, muut sitten ajavat vireämmät tapaukset.

• Lapsi 1-vee + masuasukki 5+...

Itellä on ravihevosia (1 starttari ja pari siitostammaa). Tällä hetkellä viikolla 6 odotan toista lasta, ensimmäinen reilu 1-vuotias.

Itse jätin sen vähän ratsastamisen mitä yleensäkkään teen, niin raskausajaksi kokonaan. Hevosia ajoin radalla (sileä alusta ja varma ympäristö, ei siis mitään kulman takaa ilmestyviä autoja tms.) varmaan tonne viikolle 25 (ihan hiharavistus, en laittanut ylös). Mutta periaatteessa tein sitä niin kauan kuin tuntui hyvältä, sitten kun se pienikin tärinä ja ajoasento ennenkaikkea tuntui pahalta niin lopetin. Tallihommia en lopettanut missään vaiheessa. Karsinat siivosin, ja vedet kannoin tarhoihin / laitumelle yms, ihan omien tuntumien mukaan ihan loppuun asti. Siinä vaiheessa kun laskettuaika läheni ja meni yli, niin tein sitä kahta kauheammin, synnytyksen alkamisen toivossa, ei auttanut ;-))). Kyllähän se neuvolantäti välillä ihmetteli, että ai vieläkö sä teet niitä hommia, mutta siinä itsekkin sitten sanoi, että kun on muutenkin tottunut ja hyvältä tuntuu niin mikäs siinä. Ja hyvähän se vaan on kun pysyy liikkeessä. Itse ainakin synnytyksessä ajattelin, että ei tätä olisi jaksanut, ellei olisi "kuntoillut" vanhaan malliin koko raskauden ajan. Kyllä se touhu ottaa sen verta kunnon päälle!

Ja sit noihin "kaikki pitää lopettaa kun hevonen on niin vaarallinen eläin" ym. ym. juttuihin, niin kyllä se on talvella autolla ajaminen paljon vaarallisempaa, kun tutun hevosen kanssa touhuaminen. Ratsastus ja hevosen ajaminen mettässä on riskialtista, mutta muu hevosen kanssa touhuaminen on ihan yhtä vaarallista kuin tiellä kävely.

• tein näin

edellisessä raskaudessa ratsastin hevosellani säännöllisesti viimeisen kerran kolme päivää ennen synnytystä ja seuraavan kerran kolme viikkoa synnytyksen jälkeen. Tosin olin vain tutussa maastossa ja jätin kovat laukat ja estehypyt yms väliin. Kaikki tallityöt tein.

Ja vauvan kanssa sitten tallilla oltiin jatkuvasti, äitiyslomalla kun siihen oli aikaa. Usein vauva nukkui vaunuissa ja usein myös tallikaverit hoisivat häntä minun ratsastaessani. Mulla on kolme lasta ja neljäs tulossa ja talleilla käydään. Nyt tosin en ratsasta, koska on fyysisiä ongelmia tällä kertaa.

• dasf

Tämä on mielenkiintonen aihe, koska meillä oli miehen kanssa raskauden alussa pitkät pohdinnat, mitä tehdä meidän kahden ponin ja yhden hevosen kanssa. Ei ollut mitään tietoa, millainen raskauteni tulee olemaan ja mitä se yleensäkään on, koska kyse on meidän esikoisesta. Pelot valtasivat mielen, että miten sitä jaksaa/pystyy. Ratsastamassa ohjatuilla tunneilla kävin muistaakseni 13. raskausviikkoon asti, jonka jälkeen lopetin. Neuvolassa sanottiin, että voin lopettaa, kun siltä tuntuu ja kun pää ei enää kestä turvallisuuskysymystä. Lopetin juuri tuon turvallisuuden varmistamiseksi. Muutoin jatkoin samanlaista puuhastelua omien hevosteni kanssa kuin ennenkin. Tosin, kaikki repivät ja nykivät liikkeet luonnollisesti jätin, jotenkin se tulee luonnostaan se semmonen varominen. Nostelin kumminkin paaleja, kannoin vettä ja siivoilin boxeja. Kaikki sillain hallitusti :). Varottelevia kommentteja tuli paljon, olen saanut jopa kuulla, että olisi viisainta lopettaa hevoset (aika asiaton kommentti oli kyllä jo). Nyt olen 38 4 raskaana, enkä enää paljoa jaksa tallilla olla, mutta sillon tällön pelkästään piristää, että voi puuhailla jotain jaksamisen mukaan. Neuvolas oltu koko ajan sitä mieltä, että hyvä vaan, ku on noi hevoset piristämässä mieltä. Mä olen sitä mieltä, et ihan oman jaksamisen mukaan kannattaa mennä :). Oma keho kyllä kertoo kuinka paljonko tehdä ja sitä kannattaa kuunnella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1304
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60