Jouluksi viiniä,

mutta mitä?

Moi. Mikä viini sopis jouluna seurustelujuomaksi? Olen aika huono viinien kans, mutta jokin makea, ei missään nimessä hapan tai kuiva!! Viiniä ei siis juoda ruuan kans vaan illalla aviomiehen kans. :) Kyseessä mielellään roseviini, myös punaviini käy mutta ei valkkaria.. Hinta sais olla siinä 10 e hujakoilla.. Meinaan kyllä kysellä alkon myyjältäkin apua mutta ensin teidän mielipiteitä! Ai niin, miten kauan se alkon lakko kestää jos se alkaa lauantaina?

26

3393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frage1

      mitään viiniä tarvita,lakosta ei varmaan kukaan tiedä,mun mielestä ihan se ja sama vaikka olis lakossa ensvuoteenasti

    • ja harrastus

      Suosittelen mielummin rose kuin punaviinejä ko käyttötarkoitukseen:

      - USA Beringer Stone Cellar White Zinfandel
      Puolimakea hedelmäinen, pehmeät hapot, hintakin on aika mukava noin 8€

      - Ranska Rémy Pannier Rosé d'Anjou
      Puolimakea, kevyt, edullinen noin 7€

      Muita en uskalla suositella, mutta nämä tunnen ja tiedän niiden sopivan tähän tarkoitukseen hyvin.
      Ei muuta kuin seurustelemaan.

    • ......

      esim. hannibal on makea punaviini.

      • Nonnibal

        Punaviini on lähtökohtaisesti kuivaa. Se sietää muutaman gramman jäännössokeria litrassa, mutta päälle 10 gramman menevät lukemat tekevät jo viinistä juomakelvottoman.

        Hannibal (50 g/l) on jo sen luokan rikos viinikulttuuria kohtaan, ettei mikään vastuullinen taho tarjoaisi sitä ikinä ostettavaksi!

        Makealla punaviinillä ei ole käyttöä yhtään missään - ellei sitten sen todistamisessa, ettei ymmärrä viineistä yhtikäs mitään.

        Valkoviini on eri asia. Makeakin valkoviini voi olla jopa erittäin hyvää. Kuivilla ja makeilla valkoviineillä vain on aivan eri käyttöalueensa.


      • .....
        Nonnibal kirjoitti:

        Punaviini on lähtökohtaisesti kuivaa. Se sietää muutaman gramman jäännössokeria litrassa, mutta päälle 10 gramman menevät lukemat tekevät jo viinistä juomakelvottoman.

        Hannibal (50 g/l) on jo sen luokan rikos viinikulttuuria kohtaan, ettei mikään vastuullinen taho tarjoaisi sitä ikinä ostettavaksi!

        Makealla punaviinillä ei ole käyttöä yhtään missään - ellei sitten sen todistamisessa, ettei ymmärrä viineistä yhtikäs mitään.

        Valkoviini on eri asia. Makeakin valkoviini voi olla jopa erittäin hyvää. Kuivilla ja makeilla valkoviineillä vain on aivan eri käyttöalueensa.

        mitä ilmeisemmin hannibal on useiden ihmisten mielestä hyvää, koska alko sitä edelleen myy, joten onhan sillä näin ollen paljonkin käyttöä. ei sinun makusi ole ainoa oikea. en itsekään ostaisi hannibalia, mutta hyväksyn sen, että monien muiden mielestä se on hyvää, enkä pidä heidän viinimakuansa yhtään huonompana, vain erilaisena.


    • Samaa mieltä kuin tuo viereinen viesti - makea punaviini on kammotus, paitsi... jos ostaa portviiniä. Olisikohan siitä tarkoitukseesi?

      Sherry lienee liian kuivaa makuusi - itse pidän siitä paljon. Rosén ongelma noin ylisummaan on se, etä se ei oikein maistu kummoiseltakaan näin talvisaikaan. Kesällä sille löytyy käyttöä grillin ja kasvisten ääressä, mutta talvella vaaditaan jotain lämmittävää.

      Portviinissä löytyy lajeja vähän joka lähtöön - ja eri makeusasteitakin ja kyllähän sherryssäkin on makeampia versioita tarjolla.

      • Yllättynyt

        Yllätyin, Crudo, olemattomasta viinitietämyksestäsi - semminkin kun jutuistasi olen saanut käsityksen, että olet asunut Etelä-Euroopassa pitempäänkin. Ruoastahan tiedät aika paljonkin, mutta viineistä...?
        Ensinnäkin: portviiniä ja sherryä kuten ei madeiraakaan ole tapana kutsua "viineiksi" sinänsä; ne ovat VÄKEVIÄ viinejä.
        Toiseksi: niin portviiniä, sherryä kuin madeiraa on olemassa SEKÄ makeina ETTÄ kuivina - ja kaikkina variaatioina siltä väliltä.
        Mutta makea portviini, sherry tai madeira VOISI olla hyvä vaihtoehto kysyjälle.
        Makea punaviini on rikos...


      • Yllättynyt kirjoitti:

        Yllätyin, Crudo, olemattomasta viinitietämyksestäsi - semminkin kun jutuistasi olen saanut käsityksen, että olet asunut Etelä-Euroopassa pitempäänkin. Ruoastahan tiedät aika paljonkin, mutta viineistä...?
        Ensinnäkin: portviiniä ja sherryä kuten ei madeiraakaan ole tapana kutsua "viineiksi" sinänsä; ne ovat VÄKEVIÄ viinejä.
        Toiseksi: niin portviiniä, sherryä kuin madeiraa on olemassa SEKÄ makeina ETTÄ kuivina - ja kaikkina variaatioina siltä väliltä.
        Mutta makea portviini, sherry tai madeira VOISI olla hyvä vaihtoehto kysyjälle.
        Makea punaviini on rikos...

        En ole asunut Keski-Euroopassa, mutta työni puolesta vietän kyllä siellä - ja muualla - aikaani koko lailla paljon. Tosin... myönnän viinintuntemukseni perustuu pikemminkin suuvärkin sanomaan eikä niinkään asialliseen alan opiskeluun.

        Mutta.. onkohan nyt loppuun luetun taito unohtunut. Toistan tuossa viestini loppuosan:

        "Portviinissä löytyy lajeja vähän joka lähtöön - ja eri makeusasteitakin ja kyllähän sherryssäkin on makeampia versioita tarjolla."

        Kyllä minä tällä koetin sanoa ihan tosissani, että makeitakin sherryjä ja portviinejä löytyy. Tämän sanoin tietysti ajatellen sitä, mitä aloittaja pyyteli - makeampaa. Jos yllätyit "olemattomasta viinitietämyksestäni" niin lupaan jatkossa oppia enemmän ja kirjoittaa ylläolevaa selkeämmin.

        Viinejähän ne portit ja jerezitkin ovat, tosin prosentteja löytyy muuatama enemmän kuin normaaliviinissä. Samaan ryhmään voidaan laittaa tietysti madeirat ja malagat, mutta niitäkin on kovin monta erilaista. Onhan jopa klassinen Pedro Ximenézkin viini - ei vain tulisi mieleeni ottaa sitä lasiin tai tarjota vierailleni. Sen verran ätläkkä tavara - makeudeltaan ja voimaltaan.


      • etten
        crudo kirjoitti:

        En ole asunut Keski-Euroopassa, mutta työni puolesta vietän kyllä siellä - ja muualla - aikaani koko lailla paljon. Tosin... myönnän viinintuntemukseni perustuu pikemminkin suuvärkin sanomaan eikä niinkään asialliseen alan opiskeluun.

        Mutta.. onkohan nyt loppuun luetun taito unohtunut. Toistan tuossa viestini loppuosan:

        "Portviinissä löytyy lajeja vähän joka lähtöön - ja eri makeusasteitakin ja kyllähän sherryssäkin on makeampia versioita tarjolla."

        Kyllä minä tällä koetin sanoa ihan tosissani, että makeitakin sherryjä ja portviinejä löytyy. Tämän sanoin tietysti ajatellen sitä, mitä aloittaja pyyteli - makeampaa. Jos yllätyit "olemattomasta viinitietämyksestäni" niin lupaan jatkossa oppia enemmän ja kirjoittaa ylläolevaa selkeämmin.

        Viinejähän ne portit ja jerezitkin ovat, tosin prosentteja löytyy muuatama enemmän kuin normaaliviinissä. Samaan ryhmään voidaan laittaa tietysti madeirat ja malagat, mutta niitäkin on kovin monta erilaista. Onhan jopa klassinen Pedro Ximenézkin viini - ei vain tulisi mieleeni ottaa sitä lasiin tai tarjota vierailleni. Sen verran ätläkkä tavara - makeudeltaan ja voimaltaan.

        järkytykseltäni lukenut tekstiäsi loppuun. Lopussahan kyllä sitten osin vedit takaisin, mitä alussa kirjoitit. Pyydän siitä anteeksi!
        Nuo mainitut sherry, portviini, madeira, malaga (Pedro Ximenézkin) jne. ovat toki viinipohjaisia, mutta ne ovat ns. väkevöityjä viinejä, eli niihin on jälkeenpäin lisätty alkoholia.


      • etten kirjoitti:

        järkytykseltäni lukenut tekstiäsi loppuun. Lopussahan kyllä sitten osin vedit takaisin, mitä alussa kirjoitit. Pyydän siitä anteeksi!
        Nuo mainitut sherry, portviini, madeira, malaga (Pedro Ximenézkin) jne. ovat toki viinipohjaisia, mutta ne ovat ns. väkevöityjä viinejä, eli niihin on jälkeenpäin lisätty alkoholia.

        Niinhän niihin on prosentteja lisätty, mutta juuri siitä syystä ne sopivatkin normaaleja viinejä paremmin mielestäni seurustelujuomaksi. Hyvä portviini lasissa, kunnon sinihomejuustokimpale pöydällä, kynttilät tuikkeeseen ja henkevä keskustelu jouluisena talvi-iltana voi alkaa. Sisäinen lämpö lämmittää.

        Ainakin paljon lutusemmin kuin jonkun kolkon rosén seuralaisena.

        Täytyy myöntää, että sherry on meillä kotona eniten seurustelumielessä juotu juoma. Samoin matkoilla kuiva sherry pienen tapaksen kanssa on kulttuuria parhaimmillaan.

        Jostain syystä nämä ovat jääneet vähän heikoille suomalaisessa juomakulttuurissa. Olisikohan niin, että näistä on vähän vaikea vetää edes pientä kotikänniä vaikka prosentit riittäisivätkin? Vai pidetäänkö näitä vähän liian akkamaisina juotavina aikamiehille? Mielestäni kuitenkin aivan liian jaloja juomia jättää vain naisväen omaisuudeksi.

        Lopuksi kiitos anteeksipyyynnöstä, joka lämmöllä vastaanotetaan - kaunis ja kunnoitettava tapa. En minä näitä palstoja pidä minään tietovisailuna enkä oman tiedon näyttämönä. Onpahan vain hauskaa ja hyödyllistä ajankulua, jonka nykyinen tietotekniikka mahdollistaa vähän, mistä vain käsin.


      • outoa
        crudo kirjoitti:

        Niinhän niihin on prosentteja lisätty, mutta juuri siitä syystä ne sopivatkin normaaleja viinejä paremmin mielestäni seurustelujuomaksi. Hyvä portviini lasissa, kunnon sinihomejuustokimpale pöydällä, kynttilät tuikkeeseen ja henkevä keskustelu jouluisena talvi-iltana voi alkaa. Sisäinen lämpö lämmittää.

        Ainakin paljon lutusemmin kuin jonkun kolkon rosén seuralaisena.

        Täytyy myöntää, että sherry on meillä kotona eniten seurustelumielessä juotu juoma. Samoin matkoilla kuiva sherry pienen tapaksen kanssa on kulttuuria parhaimmillaan.

        Jostain syystä nämä ovat jääneet vähän heikoille suomalaisessa juomakulttuurissa. Olisikohan niin, että näistä on vähän vaikea vetää edes pientä kotikänniä vaikka prosentit riittäisivätkin? Vai pidetäänkö näitä vähän liian akkamaisina juotavina aikamiehille? Mielestäni kuitenkin aivan liian jaloja juomia jättää vain naisväen omaisuudeksi.

        Lopuksi kiitos anteeksipyyynnöstä, joka lämmöllä vastaanotetaan - kaunis ja kunnoitettava tapa. En minä näitä palstoja pidä minään tietovisailuna enkä oman tiedon näyttämönä. Onpahan vain hauskaa ja hyödyllistä ajankulua, jonka nykyinen tietotekniikka mahdollistaa vähän, mistä vain käsin.

        suosittelette henkilölle joka ei pidä punaviinistä, tai ainakaan muusta kuin makeasta punaviinistä - sherry ja portviiniä ?
        Eiköhän tässä kohtaa mene puurot ja vellit taas kerran sekaisin.

        Jos tarkoituksena on hankkia jotain harmitonta seurusteluviiniä - ei todellakaan kannata ostaa sherry tai portviiniä.

        Suosittelen edelleenkin tähän tarkoitukseen sopivaa puolimakeata roseviiniä. Kyseiset viinit ovat aivan omiaan, myös viineihin vasta tutustumassa oleville, ovat edullisia ja sopivat mihin vuoden aikaan tahansa.
        Itse kylläkin ottaisin tähän tarkoitukseen puolikuivaa valkoviiniä tai puolikuivaa roseviiniä.

        Kun haluan herkutella, valitsen vuosikerta portviinin, enkä todellakaan pilaa sitä mitään homejuustolla. Suklaa sopii erittäin hyvin. Juustot ja viinit ovat erittäin hankala yhdistelmä, kun tuotteiden pitäisi tukea toisiaan, se menee vaikeaksi. Onko tarkoitus nauttia juustoja viinin kera vai viiniä juuston kera ? Itse nautin näistä tuotteista erikseen.

        Punaviiniä suosin ruokailun yhteydessä, ja ehdoton suosikki on Argentiina ja Malbec rypäleet yksin tai osana viiniä.
        Tässä muutana oma suosikki:
        - Norton Privada
        - Norton Barrel Select
        - Catena
        - Santa Julia
        - Clos de los Siete
        Järjestys vaihtelee, ja välillä ostan aivan sokkona eri eurooppalaiset tuottajien viinejä.

        Omasta mielestä Argentiinalaiset ovat panostaneet laatuun erittäin paljon ja tarjoavat enemmän kuin vastaan hintaiset eurooppalaiset, toki poikkeuksiakin löytyy.


      • outoa kirjoitti:

        suosittelette henkilölle joka ei pidä punaviinistä, tai ainakaan muusta kuin makeasta punaviinistä - sherry ja portviiniä ?
        Eiköhän tässä kohtaa mene puurot ja vellit taas kerran sekaisin.

        Jos tarkoituksena on hankkia jotain harmitonta seurusteluviiniä - ei todellakaan kannata ostaa sherry tai portviiniä.

        Suosittelen edelleenkin tähän tarkoitukseen sopivaa puolimakeata roseviiniä. Kyseiset viinit ovat aivan omiaan, myös viineihin vasta tutustumassa oleville, ovat edullisia ja sopivat mihin vuoden aikaan tahansa.
        Itse kylläkin ottaisin tähän tarkoitukseen puolikuivaa valkoviiniä tai puolikuivaa roseviiniä.

        Kun haluan herkutella, valitsen vuosikerta portviinin, enkä todellakaan pilaa sitä mitään homejuustolla. Suklaa sopii erittäin hyvin. Juustot ja viinit ovat erittäin hankala yhdistelmä, kun tuotteiden pitäisi tukea toisiaan, se menee vaikeaksi. Onko tarkoitus nauttia juustoja viinin kera vai viiniä juuston kera ? Itse nautin näistä tuotteista erikseen.

        Punaviiniä suosin ruokailun yhteydessä, ja ehdoton suosikki on Argentiina ja Malbec rypäleet yksin tai osana viiniä.
        Tässä muutana oma suosikki:
        - Norton Privada
        - Norton Barrel Select
        - Catena
        - Santa Julia
        - Clos de los Siete
        Järjestys vaihtelee, ja välillä ostan aivan sokkona eri eurooppalaiset tuottajien viinejä.

        Omasta mielestä Argentiinalaiset ovat panostaneet laatuun erittäin paljon ja tarjoavat enemmän kuin vastaan hintaiset eurooppalaiset, toki poikkeuksiakin löytyy.

        Omalta osaltani tämä kannattaa lopettaa. Vain yksi seikka - aloittaja halusi käsittääkseni herkutella ja halusi makeaa viiniä. Silloin sekä portviineistä ja sherryistä löytyy hyviä vaihtoehtoja. En oikein usko, että kysyjä oli hakemassa jotain "harmitonta seurusteluviiniä" vaan jotain joka on hyvää. Viittaan omaan vastaukseesi, joka puhuu puolestaan.

        Se, minkä kanssa portviiniään nauttii - sinihomejuuston vai suklaan - lienee paljolti makuasia. Vai nauttiiko ihan sellaisenaan ilman mitään. Oma makuni ei suklaata yhdistä oikein mihinkään viiniin. Makuni lienee kehittymätön.

        Minä en liputa minkään maan viinien puolesta vaan seuraan makuaistiani - joka maasta löytyy hyviä viinejä.


      • on melko
        crudo kirjoitti:

        Omalta osaltani tämä kannattaa lopettaa. Vain yksi seikka - aloittaja halusi käsittääkseni herkutella ja halusi makeaa viiniä. Silloin sekä portviineistä ja sherryistä löytyy hyviä vaihtoehtoja. En oikein usko, että kysyjä oli hakemassa jotain "harmitonta seurusteluviiniä" vaan jotain joka on hyvää. Viittaan omaan vastaukseesi, joka puhuu puolestaan.

        Se, minkä kanssa portviiniään nauttii - sinihomejuuston vai suklaan - lienee paljolti makuasia. Vai nauttiiko ihan sellaisenaan ilman mitään. Oma makuni ei suklaata yhdistä oikein mihinkään viiniin. Makuni lienee kehittymätön.

        Minä en liputa minkään maan viinien puolesta vaan seuraan makuaistiani - joka maasta löytyy hyviä viinejä.

        provo-mielessä liikkeellä. Ei ymmärrä asioista juuri mitään. Naurettavaa suositella argentiinalaista viiniä muiden edellä ja puolimakeata roseeta. Huono ruoka- ja viinisivistys. Itse suosin kyllä portviiniä ja stiltonia ennemmin kuin suklaata. Älä välitä, Crudo.
        Se yksi aiempi kirjoittaja.


      • ei ole
        on melko kirjoitti:

        provo-mielessä liikkeellä. Ei ymmärrä asioista juuri mitään. Naurettavaa suositella argentiinalaista viiniä muiden edellä ja puolimakeata roseeta. Huono ruoka- ja viinisivistys. Itse suosin kyllä portviiniä ja stiltonia ennemmin kuin suklaata. Älä välitä, Crudo.
        Se yksi aiempi kirjoittaja.

        suositellut Argentiinalaisia viinejä, kerroin vain pitäväni niiden hintaa suhteessa laatun parempana kuin eurooppalaisten viinien.

        Suositteletko todellakin viineistä ymmärtämättömälle portviinejä tai sherryä ?
        Ei mene jakeluun, hyvä portviini (muuta en todellakaan osta) maksaa vähintään 20€ pullo, omat portit ovat maksaneet 20-90€ pullo.

        Jos kyseessä on henkilö joka ei viineistä tiedä muuta kuin sen, että ei halaua kuivaa, hapanta punaviiniä, niin miksi ihmeessä haluat suositella sherryä tai portviiniä ? Kysyjä itse arvelee roseen maistuvan.

        Tähän tarkoitukseen sopii parhaiten puolimakeat roseviinit tai puolikuivat valkoviinit. En ymmärrä lainkaan lähestymistänne.

        Portviini ja juustot ovat erittän vaikea yhdistelmä, itse en halua peittää hienoa portviinin makua rasvaisella ja suolaisella homejuustolla.

        Itse nautin portviinin sellaisenaan tai tumman suklaan kera. Ensin syödään nauttien tummaa vähäsokerista suklaata ja tämän päälle laadukasta portviiniä - ei voi paljon parempaa olla. Aivan tajuton makujen kirjo, jotka eivät peitä toisiaan.


        Tämä tästä ja loput joulun jälkeen. Niin olen touhunnut enemmän tai vähemmän ammatikseni viinien, viinojen ja ruokakultuurin parissa vuodesta 1978.


      • sääliksi
        ei ole kirjoitti:

        suositellut Argentiinalaisia viinejä, kerroin vain pitäväni niiden hintaa suhteessa laatun parempana kuin eurooppalaisten viinien.

        Suositteletko todellakin viineistä ymmärtämättömälle portviinejä tai sherryä ?
        Ei mene jakeluun, hyvä portviini (muuta en todellakaan osta) maksaa vähintään 20€ pullo, omat portit ovat maksaneet 20-90€ pullo.

        Jos kyseessä on henkilö joka ei viineistä tiedä muuta kuin sen, että ei halaua kuivaa, hapanta punaviiniä, niin miksi ihmeessä haluat suositella sherryä tai portviiniä ? Kysyjä itse arvelee roseen maistuvan.

        Tähän tarkoitukseen sopii parhaiten puolimakeat roseviinit tai puolikuivat valkoviinit. En ymmärrä lainkaan lähestymistänne.

        Portviini ja juustot ovat erittän vaikea yhdistelmä, itse en halua peittää hienoa portviinin makua rasvaisella ja suolaisella homejuustolla.

        Itse nautin portviinin sellaisenaan tai tumman suklaan kera. Ensin syödään nauttien tummaa vähäsokerista suklaata ja tämän päälle laadukasta portviiniä - ei voi paljon parempaa olla. Aivan tajuton makujen kirjo, jotka eivät peitä toisiaan.


        Tämä tästä ja loput joulun jälkeen. Niin olen touhunnut enemmän tai vähemmän ammatikseni viinien, viinojen ja ruokakultuurin parissa vuodesta 1978.

        entisiä asiakkaitasi.
        Opettele myös kirjoittamaan. Esim. "argentiinalainen" ei kirjoiteta isolla alkukirjaimella.
        Ja eiväthän sherry ja vielä vähemmän portviini ole pakosta "hapanta", vaan kummastakin löytyy hyvinkin makeita laatuja.


      • sääliksi
        sääliksi kirjoitti:

        entisiä asiakkaitasi.
        Opettele myös kirjoittamaan. Esim. "argentiinalainen" ei kirjoiteta isolla alkukirjaimella.
        Ja eiväthän sherry ja vielä vähemmän portviini ole pakosta "hapanta", vaan kummastakin löytyy hyvinkin makeita laatuja.

        käy jos muuta ei löydy kuin isot kirjaimet ja pilkut.

        En ymmärrä mistä hapan portviinisi on tehty, minulla ei ole yhtään ainoata hapanta portviiniä - eikä tule. Portviinit ovat poikkeuksetta enemmän tai vähemmän makeita väkevöityjä viinejä. Sherryä löytyy aivan kuivasta makeaan, mutta siitäkin huolimatta en suosittele näitä kumpaakaan juomaa henkilölle joka hakee viiniä joka ei ole kuiva, hapan ja itse ehdottaa roseviiniä.

        Sherry tai portviini eivät aivan helpoimpia viinejä, vaativat hieman aikaa ja vaivaa. Eivät ole parhaimmillaan "seurusteluviineinä"

        Töissä kun henkilö kysyy mitä suosittelisin juuri vastaavaan tilanteeseen, suosittelen rose ja valkoviinejä jos tilaaja ei erikseen kerro haluavansa punaviiniä.

        Asiakkaani eivät ole entisiä vaan myös nykysiä, ja suurin osa on varsin tyytyväisiä - ainakin luulisin koska vakioasiakkaita tuntuu riittävän.

        Sinä voit juoda ja syödä aivan mitä haluat, ja kaupanpäälle voit vielä korjailla kirjoitusvirheet.


    • on glögi

      glögi on perinteinen klassikko, joka tarjotaan kuumana muutaman rusinan ja mantelin kera. Toiset pistävät myös lasiin sitruunanviipaleen. Teelusikallinen hienoa sokeria saattaisi myös vastata makutoivomuksiasi.

      Toinen vaihtoehto olisi Dubonnet. Likööreistä voisi suositella Valamon luostarin kultahunajaa, mutta se on Alkossa vain tilausmyynnissä.

      ks.

      http://www.valamo.fi/viiniherman/index.php

      • mutta mitä?

        Joo, kiitos vaan vinkeistä. :) Poimin tuolta muutaman viinin ja keskustelen Alkon myyjän kanssa vielä. ;) Jos se nyt enää aukeaa ennen joulua..


      • ...........................
        mutta mitä? kirjoitti:

        Joo, kiitos vaan vinkeistä. :) Poimin tuolta muutaman viinin ja keskustelen Alkon myyjän kanssa vielä. ;) Jos se nyt enää aukeaa ennen joulua..

        ei niitä myyjiä ja asiantuntijoita sieltä mihinkään tapeta. Jotkut vähittäismyymälät toimivat esimiesvoimin ja heillä yleensä on paras taito.


      • Sommeliääri
        ........................... kirjoitti:

        ei niitä myyjiä ja asiantuntijoita sieltä mihinkään tapeta. Jotkut vähittäismyymälät toimivat esimiesvoimin ja heillä yleensä on paras taito.

        Joulun perinteisiin kuuluu ehdottomasti maukkaat jouluoluet eikä mitkään viininlitkut. Ei kinkku ja viini oikeasti sovi yhteen. Jos välttämättä makeaa viiniä haet niin osta pakkaus kissaviiniä, laske litran kannuun, lisää desi sokeria ja anna dekantoitua.


      • Jouluoluet?
        Sommeliääri kirjoitti:

        Joulun perinteisiin kuuluu ehdottomasti maukkaat jouluoluet eikä mitkään viininlitkut. Ei kinkku ja viini oikeasti sovi yhteen. Jos välttämättä makeaa viiniä haet niin osta pakkaus kissaviiniä, laske litran kannuun, lisää desi sokeria ja anna dekantoitua.

        Onko sellaisiakin? Kas kun ei ole vielä yhtäkään maukasta tullut vastaan. Kaikki 'teemaoluet' on aivan kammottavaa kuraa, perus on paras!


      • Jouluoluet? kirjoitti:

        Onko sellaisiakin? Kas kun ei ole vielä yhtäkään maukasta tullut vastaan. Kaikki 'teemaoluet' on aivan kammottavaa kuraa, perus on paras!

        Ei saa olla näin konservatiivinen - maailma on muitakin makuja täynnä kuin lämmin lager muovimukissa. On näissä jouluoluissa ihan hyviäkin merkkejä - Sakun portteri, saksalaiset ja tsekkiläiset tummat kausioluet esimerkiksi.

        Muuten olen kyllä ilmeisesti samaa mieltä kanssasi, että suomalaisen joulupöydän kanssa olut - tai miksei ihan pelkkä kotikalja - on parasta. Viinin voi juoda sitten vaikka joulupöydän jälkeen jonkun sopivan yksittäisen ruoan kanssa. Oma joulupöytämme ei ole mitään ilman sillejä, mätejä ja etikkaisia ruokia. Samoin laatikot - en aivan pysty määrittelemään viiniä, joka sopisi imelletyn perunalaatikon tai lanttulaatikon kanssa. Varmaan vain maun kehittymättömyyttä, jookos?


      • kysymys ei
        crudo kirjoitti:

        Ei saa olla näin konservatiivinen - maailma on muitakin makuja täynnä kuin lämmin lager muovimukissa. On näissä jouluoluissa ihan hyviäkin merkkejä - Sakun portteri, saksalaiset ja tsekkiläiset tummat kausioluet esimerkiksi.

        Muuten olen kyllä ilmeisesti samaa mieltä kanssasi, että suomalaisen joulupöydän kanssa olut - tai miksei ihan pelkkä kotikalja - on parasta. Viinin voi juoda sitten vaikka joulupöydän jälkeen jonkun sopivan yksittäisen ruoan kanssa. Oma joulupöytämme ei ole mitään ilman sillejä, mätejä ja etikkaisia ruokia. Samoin laatikot - en aivan pysty määrittelemään viiniä, joka sopisi imelletyn perunalaatikon tai lanttulaatikon kanssa. Varmaan vain maun kehittymättömyyttä, jookos?

        koskenut joulupöytää vaan suositusta viineistä jotka sopivat "seurustelu" käyttöön ja eivät ole happamia.

        Toki olen aivan samaa mieltä, jolupöytään sopii kalja tai olut paremmin kuin viini, sen verran runsas on makujen kirjo.

        Itse ostan 5-6 pulloa eri "teema" olutta, joista ainakin osa on norjalaisten pienpanimoiden tuottamia herkkuja. Vaalaeta kotimaista laageria ei tule joulupöytään, eikä edes saunaolueksi.


      • mieltäAsiasta
        Sommeliääri kirjoitti:

        Joulun perinteisiin kuuluu ehdottomasti maukkaat jouluoluet eikä mitkään viininlitkut. Ei kinkku ja viini oikeasti sovi yhteen. Jos välttämättä makeaa viiniä haet niin osta pakkaus kissaviiniä, laske litran kannuun, lisää desi sokeria ja anna dekantoitua.

        Joulupöytään punaviiniä,kinkkua,laatikoita ja muita sörsseleitä,kalja ei sovi joulupöytään !
        Kaljat voi juoda sit saunassa,saunan jälkeen.


    • Pelle Pelleriini

      Tykkäisit varmaankin unkarilaisesta Tokajinviinistä.

      Tokajia on eri makeusasteisina, enemmän ja vähemmän sherrymäisenä. Merkintä on puttony: esim. 3 puttony on kullankeltaista, melko makeaa ja on edullisempaa, 4 puttony on kullan-rusehtavankeltaista, makeampaa ja vähän kalliimpaa, 5 puttony ruskehtavaa, makeaa, paksua ja sherrymäistä ja tietysti vähän hintavampaakin.

      Uskallan suositella, vaikka et "valkkareista" välitä. Tokajin viiniä sanotaan viinien kuninkaaksi ja kuninkaiden viiniksi.

      • lähtisi

        vertaamaan minkään makeusasteen tokajia minkään makeusasteen sherryyn. Ovat niin eriluonteisista rypäleistä, ettei mitään yhteistä löydy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe