Olen nyt raskaana viikolla 24. Masussa on välillä kauhea elämöinti päällä, välillä taas ihan hiljaista. Esim. melkein koko eilisen päivän tunsin potkuja ja myllerrystä, yö vähän hiljaisempi ja tänään aika rauhallista. Samalla tavoin ollut aiemminkin. Mites teillä muilla asukit liikuskelee? Onko vaan niin, että sikiö touhuilee niin kovasti, että pitää sitten välillä lepopäiviä? Hassua vaan, kun aktiivisuus vaihtelee niin paljon... :-)
Sikiön aktiivisuus
13
14876
Vastaukset
- la 12.12.07
Tosiaan päivät on erilaisia.
Välillä oli tosi hiljaisia päiviä ja välillä taas tosi vilkkaita.
Nyt loppumetreillä liikkeet on vähentyneet selvästi, mutta kymmenen liikettä tunnissa kyllä tulee. Toissapäivänä kaveri mellesti masussa minkä ehti. Eilen ja tänään meno on ollut taas hiljaisempaa. Neuvolassa terkka sanoi, että välillä vauva ottaa kasvuspurtteja ja voi siksi olla hiljaisempi.
Pääasia on, että liikkeitä tulee.
Onnellista loppuodotusta. Täällä alkoi juuri RV39. Toivottavasti "paketti" tulee ennen joulua.- Rv37+6
Mulla laskettu aika 13.12. Mulla on kans nyt viimeisen viikon aikana vauvelin liikkeet vähentyny tosi paljo.. Välillä oon ollu oikeen huolissaan ku en oo joka päivä saanu laskettua tota 10 liikettä/tunti. Eilen kävin sit äitipolilla käyrässä ku liikkeitä tuli niin vähä ja kaikki oli kuitenki ok... Silti huolettaa:( Miten teillä muilla näillä viikoilla?Onko syytä olla huolissaan?
- oldmama
Rv37+6 kirjoitti:
Mulla laskettu aika 13.12. Mulla on kans nyt viimeisen viikon aikana vauvelin liikkeet vähentyny tosi paljo.. Välillä oon ollu oikeen huolissaan ku en oo joka päivä saanu laskettua tota 10 liikettä/tunti. Eilen kävin sit äitipolilla käyrässä ku liikkeitä tuli niin vähä ja kaikki oli kuitenki ok... Silti huolettaa:( Miten teillä muilla näillä viikoilla?Onko syytä olla huolissaan?
Mull vk 32 ja juoksen jatkuvasti äitipolilla kun en aina ole tuntevinani liikkeitä. käyrä ollu aina hyvä
- hyvin vaihtelevaa...
Meillä on 26. viikko meneillä, ja vauvan aktiivisuus on todella vaihtelevaa. Joskus tuntuu että nukkuuko pikkuinen olleenkaan, ja joskus oon itku kurkussa kun ei mitään tunnu. Sitten vauva yllättää ihanalla potkulla ja tulee taas helpottunut olo.
Tuli noista muista vastauksista mieleen, että onko se joku sääntö että pitäisi tuntea 10 liikettä/tunti? Ja miltä viikolta lähtien?- Rv37+6
Liikkeitä pitäisi alkaa laskemaan vasta Rv36 jälkeen jos tuntuu, että vauva on liikkunut tosi vähän. Silloin pitäisi saada laskettua 10 liikettä/tunti. Itselläni myös tuolloin aikaisemmin saattoi olla päiviä ettei tuntenut kuin muutaman liikkeen ja toisina päivinä vauveli jytäsi koko ajan. Ei siis kannata huolestua, se on ihan normaalia:)
- Tähti
Olen rv 20 6 ja vauveli potkii välillä paljon, välillä vähän. Tässä vaiheessa kuuluu ihan asiaan. Liikkeitä kannattaa ruveta laskemaan tosiaan vasta rv 36 paikkeilla. Aiemmin tehdyistä laskemisista ei ole mitään muuta hyötyä kuin oman mielenrauhan menettäminen.
Jos aiemmin jo huolestuttaa, ettei masussa liikettä ole ollut, tässä vanha kikka: juo sokeripitoista juomaa tai täystuoremehua lasillinen. Kohta pitäisi masuasukin innostua energiabuustista. Myös mahan paineleminen ja vauvan herättely saavat yleensä aikaan liikettä. (Mutta jos olet tuntenut liikkeitä vasta vähän aikaa, hennoimmat liikkeet ja potkut selän suuntaan menevät ohi ilman että niitä tuntisit.) - tyhmä kysymys,
Rv37+6 kirjoitti:
Liikkeitä pitäisi alkaa laskemaan vasta Rv36 jälkeen jos tuntuu, että vauva on liikkunut tosi vähän. Silloin pitäisi saada laskettua 10 liikettä/tunti. Itselläni myös tuolloin aikaisemmin saattoi olla päiviä ettei tuntenut kuin muutaman liikkeen ja toisina päivinä vauveli jytäsi koko ajan. Ei siis kannata huolestua, se on ihan normaalia:)
mutta miten sikiö voi liikehtiä silloinkin, kun se nukkuu? Nehän voi nukkua tosi pitkiä aikoja, ja eihän ne silloin välttämättä liiku? Siis kun pitäisi tunnissa tuntua tuo 10 liikettä.
- 10liikettätunnissa
Tähti kirjoitti:
Olen rv 20 6 ja vauveli potkii välillä paljon, välillä vähän. Tässä vaiheessa kuuluu ihan asiaan. Liikkeitä kannattaa ruveta laskemaan tosiaan vasta rv 36 paikkeilla. Aiemmin tehdyistä laskemisista ei ole mitään muuta hyötyä kuin oman mielenrauhan menettäminen.
Jos aiemmin jo huolestuttaa, ettei masussa liikettä ole ollut, tässä vanha kikka: juo sokeripitoista juomaa tai täystuoremehua lasillinen. Kohta pitäisi masuasukin innostua energiabuustista. Myös mahan paineleminen ja vauvan herättely saavat yleensä aikaan liikettä. (Mutta jos olet tuntenut liikkeitä vasta vähän aikaa, hennoimmat liikkeet ja potkut selän suuntaan menevät ohi ilman että niitä tuntisit.)mulle neuvolan täti sanoi joskus jo 25 viikolla että rupee laskeen liikkeitä kun sille sanoin et liikkeet yhtäkkiä väheni paljon! tosin nyt viikolla 33 olen huomannut että aktiivisia päiviä on yhtä paljon kun lepopäiviäkin:)
sitä piti sanoa että ainakaan tähän mennessä en ole aina tuota 10 saanut.siis vaikka välillä makaan kaksikin tuntia ja kuulostelen niin välttämättä ei tule kuin muutama pieni tönäisy.silti kaikki ollut hyvin!
välillä taas potkii tunteja ja oikeen niin että sais rauhoittuakkin kun kylkiluihin murjoo:D
niin ja liikkeitä ei siis ole tarkoitus saada 10 JOKA tunti sillä niinkuin joku kysyikin niin ei se sikiö nukkuessaan liiku.eli periaatteessa sit kun liikkuu niin sit se 10 tunnissa on hyvä saada.
mutta niin..jos minä olisin täysin elänyt tuon 10 liikettä tunnissa säänön mukaan niin olisin joutunut ravaamaan sairaalassa noin sata kertaa liikehälytyksen vuoksi..että ei kandee ottaa ehkä ihan kirjaimellisesti ja panikoiden tuotakaan ohjetta:) - hola""
10liikettätunnissa kirjoitti:
mulle neuvolan täti sanoi joskus jo 25 viikolla että rupee laskeen liikkeitä kun sille sanoin et liikkeet yhtäkkiä väheni paljon! tosin nyt viikolla 33 olen huomannut että aktiivisia päiviä on yhtä paljon kun lepopäiviäkin:)
sitä piti sanoa että ainakaan tähän mennessä en ole aina tuota 10 saanut.siis vaikka välillä makaan kaksikin tuntia ja kuulostelen niin välttämättä ei tule kuin muutama pieni tönäisy.silti kaikki ollut hyvin!
välillä taas potkii tunteja ja oikeen niin että sais rauhoittuakkin kun kylkiluihin murjoo:D
niin ja liikkeitä ei siis ole tarkoitus saada 10 JOKA tunti sillä niinkuin joku kysyikin niin ei se sikiö nukkuessaan liiku.eli periaatteessa sit kun liikkuu niin sit se 10 tunnissa on hyvä saada.
mutta niin..jos minä olisin täysin elänyt tuon 10 liikettä tunnissa säänön mukaan niin olisin joutunut ravaamaan sairaalassa noin sata kertaa liikehälytyksen vuoksi..että ei kandee ottaa ehkä ihan kirjaimellisesti ja panikoiden tuotakaan ohjetta:)itselläni meni muutama päivä rv 34 etten tuntenut kuin n.5 liikettä päivässä. en kuitenkaan lähtenyt käymään polilla ja nyt olen huolissani että vauvalla ollut jokin häiriö ja nyt se syntyy jotenkin viallisena. nyt ollut kovin vilkas ja neuvolassa kaikki on ollut hyvin. kai niillä on jotain "lepojaksoja"
- ta....
tyhmä kysymys, kirjoitti:
mutta miten sikiö voi liikehtiä silloinkin, kun se nukkuu? Nehän voi nukkua tosi pitkiä aikoja, ja eihän ne silloin välttämättä liiku? Siis kun pitäisi tunnissa tuntua tuo 10 liikettä.
Vaikka vanha ketju onkin, voi joku muukin päätyä tänne googlettamalla, joten tarkennus vielä tuohon liikelaskentaan.
Tosiaan liikelaskentaa kannattaa tehdä vasta raskauden loppuvaiheessa, mieluummin viikolta 36 eteenpäin, mutta missään nimessä ei ainakaan ennen viikkoa 30 kannata liikkeitä laskea.
Ideahan liikelaskennassa on, että jos et ole koko päivänä tuntenut mitään liikkeitä, kannattaa esim. juoda lasillinen tuoremehua, tai herätellä vauvaa muuten pikkuisen tönimällä jne. mennä kyljelleen maate ja laskeskella liikkeiden määrää. Jos tunnin sisällä tulee kymmenen liikettä, kaikki on kunnossa. Jos ekan tunnin aikana ei tuota kymmentä tule täyteen, lasketaan vielä toinenkin tunti, ja aloitetaan taas nollasta. Jos tällä tavalla toimittuna muutamaan tuntiin ei tule noita kymmentä, sitten olisi syytä käydä neuvolassa tarkastuttamassa tilanne.
Sikiön ei siis "kuulu" liikkua 10 kertaa tunnissa, vaan jos se liikkuu 10 kertaa tunnissa, tietää kaiken olevan hyvin.
Itse olen viikolla 32 ja nyt on vauvan liikkeiden osalta ollut pari rauhallisempaa päivää, verrattuna esim. viime viikkoon. Liikkeitä en ole kuitenkaan vielä ryhtynyt laskemaan, koska jonkin verran se on siellä vatsassa heilunut. Googletin kyllä jo tietoa liikkeiden vähentymisen osalta näillä viikoilla, josko se liittyisi jotenkin vauvan kasvuun ja tilan rajoittumiseen, ja eikös juuri silloin tullut napakka potku kylkiluihin... ;)
- se jos ei liiku...
Itsellä takaistukka ja olen alusta lähtien tuntenut liikkeet hyvin. Nyt rv 27 ja olen menevää sorttia eli ainahan liikkeitä ei tunnista/huomioi. Mutta kun sohvalla makaan ja napsin jotain hyvää, kyllä herää, sekin pitää muistaa, että sikiöllähän on jo tietyillä viikoilla oma rytmi, nukkuu jne. Aikaisemmilla viikoilla tuntui, että liikkui koko ajan, nyt selvästi on aktiivia - ja lepojaksoja!
- Juliett09
on todella aktiivinen kaveri täällä. Liikkeet alkoi tuntua rv 14 ja rv 18 oli ihan selviä potkuja. Tuon jälkeen ei ole ollut oikeastaan hetkenkään rauhaa, kaveri tanssii ripaskaa sydämensä kyllyydestä yötä päivää. Ihan hiljaiset hetket on harvinaista herkkua ja kestävät todella vähän aikaa kerrallaan. Vähintään jonkun näköisiä liikahduksia tuntuu tämän tästä.
Olen lukenut tuosta toisilla ilmenevästä ajoittaisesta rauhallisuudesta masussa, josta olen kovin kateellinen, pahimpina aikoina koeteltiin jo vähän hermoa kun kahden aikaan yöllä kävelin silmät ristissä olohuonetta ympäri silittelemässä masua ja hyräilemässä - - -
Nyt ollaan rv 33 ja alkaa olla sen verran iso heppu tuolla että tuntuu että joskus pyörähtää koko masu ympäri kun oikein telmii. Ehkä tämä vähän valmistaa yövalvomisiin ja siihen että kaikki ei aina mene oman suunnitelman mukaan vaan pikkuinen on kovasti läsnä. Ja hyvä että siihen joku laittaa varautumaan...
Kyllähän minustakin olisi loogista että sikiökin joskus väsyisi ja näin ollen rauhoittuisi, mutta ihmettelen vaan että tapahtuuko sellaista vai onko minulla vatsassani pieni ikiliikkuja? =)- todella aktiivinen
vauva. Kirjoituksesi voisi olla kuin omani, mutta päinvastoin olen erittäin tyytyväinen, että vauvani on pieni ikiliikkuja! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 301426
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731270- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883