Paljonko maksaa oman hevosen ylläpito kuukaudessa?

...

Eli ajattelin kysäistä, että paljonkohan hevonen tulisi maksamaan kuukaudessa? (Mahdollisimman tarkka arvio)

Hevonen tulisi täysihoitalliin, jossa karsinavuokra on 360,00 eur/kk, sisältäen täysihoidon: perusrehut kivennäiset, hevosen tarhauksen, karsinoiden siivouksen ja kuivituksen.
Itse en ajatellut mitään ihmeitä lisäravinteita hankkia, mutta jos on tarpeellisia hevoselle niin toki se on asia erikseen. Ja karsinaan tulee suolakivi.

Olen laskenut suunnilleen noita hintoja, mutta en ole kovinkaan tarkkaa summaa saanut lasketuksi.. Paljonko vakuutukset ovat suunnilleen vuodessa? (riippuu tietysti vakuutuksesta ja hevosen hinnasta, mutta jos jollekin 1000-2000€ arvoiselle hevoselle ihan ne perus- ja kannattavat vakuutukset)

Omia laskelmia:
Madotus n. 80€/vuosi
Raspaus n. 100€/vuosi
Kengitys n. 70€ kerta eli n. 560€/vuosi
Vakuutukset n 200€/vuosi???
Mahdolliset lisäravinteet yms. n.80€/vuosi
Rokotukset (jäykkäkouristus ja hevosinfluenssa) n. 200€/vuosi

Varusteita eikä mahdollisia yllättäviä eläinlääkärikustannuksia tarvitse ottaa huomioon, sillä osaan kyllä varautua niihin ja varusteet löytyy jo.

Ilman varusteita ja yllättäviä eläinlääkärikustannuksia sain hinnaksi n. 6000€/vuosi, ihan väärä arvio?

Kiitos, jos joku jaksaa vastata! :)

101

34964

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Eikö kukaan jaksa vastata? :/ Olisi vielä toinenkin kysymys, nimittäin onko lv:illä enemmän jalkavikoja yms. kuin esim. suomenhevosilla? Joku nimittäin sano, että lv:t ovat enemmän sairaina ja jalat menee helposti paskaks ja lisäksi keskimääränen elinikä on 20v.. Toki kaikki on yksilöllistä, mutta mietin, että onko jotenkin laji/rotukeskeistä tai jotakin tiettyjä rakenne-eroja jotka vaikuttais noihin sairastumisiin jne.

      • Naskalionihq

        Minulla on oma talli ja kaksi lämminveristä hevosta, toinen vuosikas josta tulee isona ravuri ja toinen vanhempi jota koulutetaan ratsuksi.

        Talli vuokra on keskimäärin 200-400euroa kuukaudessa, riippuu tietysti siitä että minkälaiselle tallille viet.
        madotukset eivät todellakaan ole kalliita verrattuna hevosen muuhun ylläpitoon ja hampaita tarvitsee raspata vain joka toinen vuosi, tai silloin kuin on tarpeen.
        Lisäät tähän kaikkeen kaikki se mitä hevosesi tarvitsee, loimet, harjat, varusteet ym.
        ja vielä eläinlääkäri kulut, kengittäjän kulut ja muut säännölliset kulut. Tietysti hevosen pitäminen on kallista, mutta aina ei tarvitse valita parasta maneesitallia joltain suurelta ratsastuskoululta, vaan pieni yksityistallikin voi riittää, pää asia että teillä on yhdessä kivaa!

        Ja ei lämminverisillä ole sen enempää ta vähempää jalkavikoja kuin muillakaan hevoroduilla. Kaikki hevoset on yksilöitä, toisilla ehkä reagoi jalat herkemmin kuin toisilla riippumatta mitä rotua kyseinen hevonen edustaa.
        Ikäarviot tosin ovat myös todella mutkikas juttu, sillä esim. nyffereillä sanotaan että ne elävät 30 vuotiaiksi mutta en kyllä tunne yhtään niin vanhaa nyfferiä. Tämäkin on taas ihan yksilöllinen juttu, riippuu niin paljon siitä minkälainen elämä hevosella on ollut ja miten se reagoi siihen, jos hevonen on hyvin hoidettu ja nauttii elämästään saattaa lämppärikin elää vaikka 29 vuotiaaksi.
        Mutta jos sitte vertaa lämppäriä suomenhevoseen, on niillä selvästi erilaisempi rakenne, lämminverisillä on yleensä sirot jalat ja ne ovat hyvin keytrakentisia, kun taas suomenhevoset ovat huomattavasti raskasrakenteisempia kuin lv:t.

        Toivottavasti auttoi jotenkin..


      • jokus vaa

        itselläni on oma hevonen. päälle kolmesataa kuussa. ei halpaa hommaa :) ja itse omistan lv:n jolla ilmeni jalka vikaa joka on häipynyt kokonaan. lämppärit on muute iha hyvii hevosii.


      • hebofanittaja
        jokus vaa kirjoitti:

        itselläni on oma hevonen. päälle kolmesataa kuussa. ei halpaa hommaa :) ja itse omistan lv:n jolla ilmeni jalka vikaa joka on häipynyt kokonaan. lämppärit on muute iha hyvii hevosii.

        Minä luulin, että hevosen pito maksaa kuukaudessa jtn 500-700e...
        Ainakin tätini sanoi, että sen verran kannattaisi kuukaudeksi varata ja hän omistaa itse tallin... o.O


      • kallista on
        hebofanittaja kirjoitti:

        Minä luulin, että hevosen pito maksaa kuukaudessa jtn 500-700e...
        Ainakin tätini sanoi, että sen verran kannattaisi kuukaudeksi varata ja hän omistaa itse tallin... o.O

        Riippuu varmaan siitä, missä asuu ja pitää hevosta. Pääkaupunkiseudulla ei asiallista täysihoitotallipaikkaa löydä alle 350-450 e/kk, mutta muualla suomessa voi olla paljonkin halvempaa, esim. maneesitallipaikka 330 e/kk tms.

        Toki täysihoidon päälle tulevat nuo muut kulut (kengitys, ell, lisäruuat, varusteet) ja myös kulkeminen tallille ja takaisin! ymsyms. Yllätyksiä tulee aina!


      • ceridwyn
        kallista on kirjoitti:

        Riippuu varmaan siitä, missä asuu ja pitää hevosta. Pääkaupunkiseudulla ei asiallista täysihoitotallipaikkaa löydä alle 350-450 e/kk, mutta muualla suomessa voi olla paljonkin halvempaa, esim. maneesitallipaikka 330 e/kk tms.

        Toki täysihoidon päälle tulevat nuo muut kulut (kengitys, ell, lisäruuat, varusteet) ja myös kulkeminen tallille ja takaisin! ymsyms. Yllätyksiä tulee aina!

        Meillä n. 8 000 - 12 000 vuodessa.


      • lv:n omistaja

        Minulla ainakin lv, jolla ei ole koskaan ollut jaloissa mitään valittamista. On tehnyt n. 10 vuotta töytä ravurina, jolloin kisattu ja valmentauduttu aktiivisesti. Nyt tekee ratsut töitä, hyppää esteratoja yms. ja koskaan ei ole jalkoihin edes nestettä kertynyt.


      • Anonyymi
        jokus vaa kirjoitti:

        itselläni on oma hevonen. päälle kolmesataa kuussa. ei halpaa hommaa :) ja itse omistan lv:n jolla ilmeni jalka vikaa joka on häipynyt kokonaan. lämppärit on muute iha hyvii hevosii.

        Meil on kaks heppaa ja tallivuokra 850€


      • Anonyymi
        hebofanittaja kirjoitti:

        Minä luulin, että hevosen pito maksaa kuukaudessa jtn 500-700e...
        Ainakin tätini sanoi, että sen verran kannattaisi kuukaudeksi varata ja hän omistaa itse tallin... o.O

        riippuu täysin missä päin talli on


      • Anonyymi

        Emt


    • Aurora89

      Meillä kengitys noin 100 €/kerta ja kengitetään 6 kertaa vuodessa. Tietysti riippuu ihan kengittäjästä. Ja hevosen vuosittaiset rokotukset hampaiden raspaus yhteensä on meillä noin 100 €. Vakuutuksesta en osaa sanoa, varmaan löytyy laskureita vakuutusyhtiöiden sivuilta. Matolääkkeet meillä noin 40 €/vuosi (4 kertaa vuodessa).

      • jedda

        auttakaa! haluan hevosen mutta en tiedä paljon säästää rahaa. voikko joku auttaa ja kertoa paljon täytyisi säästää rahaa hevosten kuluihin esim: kengitykseen,vuokraan,ja muihin kuluihin
        pliis auttakaaa


      • neuvojaaa
        jedda kirjoitti:

        auttakaa! haluan hevosen mutta en tiedä paljon säästää rahaa. voikko joku auttaa ja kertoa paljon täytyisi säästää rahaa hevosten kuluihin esim: kengitykseen,vuokraan,ja muihin kuluihin
        pliis auttakaaa

        hintaluokasta: Ensin täytyy säästössä olla ehkäpä noin 8000 euroa. Sitten sinulla on rahat joilla saat ostettua n. 5000 e hevosen (tämän hintaisella hevosella on ihan hyvä koulutustaso) ja satulan suitset, harjat, loimet... Lisäksi sinun tulee saada joka kuukausi kasaan noin 500-700 euroa jos viet hevosen täysihoitotallille. Tallivuokraan, ruokiin ja vitamiineihin, eläinlääkärikuluihin ja muihin sellaisiin menee kuukaudessa useita satoja euroja.

        Eli kun sinulla on hevosen ja varusteiden hinnan lisäksi pari tuhatta euroa säästössä yllättäviä eläinlääkärikuluja varten, voit hankkia hevosen. Hevosta hankkivalla pitää myös olla tarpeeksi tietoja hevosten hoidosta (sairauden merkit täytyy huomata) ja ratsastamisesta.


      • Mie mie mie
        neuvojaaa kirjoitti:

        hintaluokasta: Ensin täytyy säästössä olla ehkäpä noin 8000 euroa. Sitten sinulla on rahat joilla saat ostettua n. 5000 e hevosen (tämän hintaisella hevosella on ihan hyvä koulutustaso) ja satulan suitset, harjat, loimet... Lisäksi sinun tulee saada joka kuukausi kasaan noin 500-700 euroa jos viet hevosen täysihoitotallille. Tallivuokraan, ruokiin ja vitamiineihin, eläinlääkärikuluihin ja muihin sellaisiin menee kuukaudessa useita satoja euroja.

        Eli kun sinulla on hevosen ja varusteiden hinnan lisäksi pari tuhatta euroa säästössä yllättäviä eläinlääkärikuluja varten, voit hankkia hevosen. Hevosta hankkivalla pitää myös olla tarpeeksi tietoja hevosten hoidosta (sairauden merkit täytyy huomata) ja ratsastamisesta.

        Kysyisin nyt vaan että olisiko jollain tietoja että paljon sitten oman hevosen pitäminen omalla pikku tallilla maksaisi... siis paljon ruuat maksais ja turpeet ym...


      • Hepos hullu
        Mie mie mie kirjoitti:

        Kysyisin nyt vaan että olisiko jollain tietoja että paljon sitten oman hevosen pitäminen omalla pikku tallilla maksaisi... siis paljon ruuat maksais ja turpeet ym...

        Hei oon ratsastanu jonku 6 vuotta ihan kunnolla ja koko ikäni oon ollu heppojen selässä mut en oo käyny vakituisilla tunneilla ja olen hoidellut tehnyt aamutalleja/iltatalleja hoidellut haavoja ym. Ottaisin heposen omalle pienelle tallille/ maatilalle, serkkuni jolla on ollut omia heppoja kävisi varmuuden vuoksi ainakin kerran kuukaudessa meillä tarkastamassa heposen hoidon ym. Olisinko valmis tälläiseen asiaan itselläni on kyllä 4 elukkaa mutta hevonen on kuitenkin paljon suurempi vastuu joten olis kiva kuulla asiallisia mielipiteitä. äitini on kyllä ennen harrastellut paljon heppoja mutta on vähän jäänyt kun ei hän ole enää ehtinyt olen 13vuotias. Kiitos jo etu käteen.


      • vanhus(ko)
        Hepos hullu kirjoitti:

        Hei oon ratsastanu jonku 6 vuotta ihan kunnolla ja koko ikäni oon ollu heppojen selässä mut en oo käyny vakituisilla tunneilla ja olen hoidellut tehnyt aamutalleja/iltatalleja hoidellut haavoja ym. Ottaisin heposen omalle pienelle tallille/ maatilalle, serkkuni jolla on ollut omia heppoja kävisi varmuuden vuoksi ainakin kerran kuukaudessa meillä tarkastamassa heposen hoidon ym. Olisinko valmis tälläiseen asiaan itselläni on kyllä 4 elukkaa mutta hevonen on kuitenkin paljon suurempi vastuu joten olis kiva kuulla asiallisia mielipiteitä. äitini on kyllä ennen harrastellut paljon heppoja mutta on vähän jäänyt kun ei hän ole enää ehtinyt olen 13vuotias. Kiitos jo etu käteen.

        itse en vielä 13 vuotiaana hevosta ottaisi. Olen nytten 34 vuotias ja otin ensimmäisen hevosen 31 vuotiaana. keräsin monta vuotta kokemusta hevosista ennen kuin lähdin omaan pihaan hevosta ottamaan. Mutta onnea hevos teille :)


      • taarlala
        vanhus(ko) kirjoitti:

        itse en vielä 13 vuotiaana hevosta ottaisi. Olen nytten 34 vuotias ja otin ensimmäisen hevosen 31 vuotiaana. keräsin monta vuotta kokemusta hevosista ennen kuin lähdin omaan pihaan hevosta ottamaan. Mutta onnea hevos teille :)

        Meillä täysihoito maksaa 250e/kk, laidun kaudella(touko-syyskuu) 125e/kk. Sisältää, tarhauksen, loimituksen, kauran, heinän, kivennäisen, veden, sähkön yms. Hyvä kenttä ja pieni estekalusto, talli on rauhallisella paikalla. Kengitys 40e/kerta. n. 3000e/vuosi menee itselläni.


      • pöhhänkää567
        jedda kirjoitti:

        auttakaa! haluan hevosen mutta en tiedä paljon säästää rahaa. voikko joku auttaa ja kertoa paljon täytyisi säästää rahaa hevosten kuluihin esim: kengitykseen,vuokraan,ja muihin kuluihin
        pliis auttakaaa

        Oikeasti. Hevosta ja hoitokuluja ei voi maksaa yksin sellainen jolla ei ole vakituista työtä (esim. koululainen). siihen tarvitsee maksavan aikuisen ja lisäksi rutkasti hevosmiestaitoja.!


      • issikkafanittaja
        Hepos hullu kirjoitti:

        Hei oon ratsastanu jonku 6 vuotta ihan kunnolla ja koko ikäni oon ollu heppojen selässä mut en oo käyny vakituisilla tunneilla ja olen hoidellut tehnyt aamutalleja/iltatalleja hoidellut haavoja ym. Ottaisin heposen omalle pienelle tallille/ maatilalle, serkkuni jolla on ollut omia heppoja kävisi varmuuden vuoksi ainakin kerran kuukaudessa meillä tarkastamassa heposen hoidon ym. Olisinko valmis tälläiseen asiaan itselläni on kyllä 4 elukkaa mutta hevonen on kuitenkin paljon suurempi vastuu joten olis kiva kuulla asiallisia mielipiteitä. äitini on kyllä ennen harrastellut paljon heppoja mutta on vähän jäänyt kun ei hän ole enää ehtinyt olen 13vuotias. Kiitos jo etu käteen.

        HEPPATYTTÖ TARVII NEUVOA

        Paljon minun pitäisi varata rahaa,jos minulle tulisi kaksi islanninhevosta?
        Olen lukenut paljon tietoa hevosista,ratsastanut en ole paljoakaan korkeintaan puoli vuotta,mutta ratsastuksenopettajani on sanonut että osaan käsitellä hevosia ja erityisen pätevä oppilas. Joko voin haaveilla omasta hevosesta?
        Olen kiitollinen jos saisin pian vastauksen


      • hdfjiucdfkoslp
        issikkafanittaja kirjoitti:

        HEPPATYTTÖ TARVII NEUVOA

        Paljon minun pitäisi varata rahaa,jos minulle tulisi kaksi islanninhevosta?
        Olen lukenut paljon tietoa hevosista,ratsastanut en ole paljoakaan korkeintaan puoli vuotta,mutta ratsastuksenopettajani on sanonut että osaan käsitellä hevosia ja erityisen pätevä oppilas. Joko voin haaveilla omasta hevosesta?
        Olen kiitollinen jos saisin pian vastauksen

        sori mutta et todelllakaan ole valmis, mieti vähän ...puoli vuotta vasta!


      • Oma talli
        Mie mie mie kirjoitti:

        Kysyisin nyt vaan että olisiko jollain tietoja että paljon sitten oman hevosen pitäminen omalla pikku tallilla maksaisi... siis paljon ruuat maksais ja turpeet ym...

        Minulla kaksi vanhaa tammaa omassa tallissa kymenlaaksossa.
        400kg tuoreheinäpaali = 6viikkoa = 55e
        Rehut 88e kk:ssa
        Turve 100 e n. 7kk:tta, paksut patjat , lisään kerran viikossa.Pollet koko kesän laitsalla ja niillä katos suojana.
        Tietty kengitykset .
        Otatan paskasta näyteet ja olen selvinnyt ilman myrkkyjä jo 2v.
        Raspaukset kerran vuodessa tai tilanteen mukaan.
        Sähköä kuluu pakkasella , en tiedä vielä paljon talvi kesken .Meillä säteilylämmittimet katossa ja ovat loistavat.


      • Tulppuuuuu
        issikkafanittaja kirjoitti:

        HEPPATYTTÖ TARVII NEUVOA

        Paljon minun pitäisi varata rahaa,jos minulle tulisi kaksi islanninhevosta?
        Olen lukenut paljon tietoa hevosista,ratsastanut en ole paljoakaan korkeintaan puoli vuotta,mutta ratsastuksenopettajani on sanonut että osaan käsitellä hevosia ja erityisen pätevä oppilas. Joko voin haaveilla omasta hevosesta?
        Olen kiitollinen jos saisin pian vastauksen

        Et todellakaan voi vielä ottaa hevosta varsinkaan kahta itse olen ratsastanut melkeen 8 vuotta ja vaikka olen hyvä siinä en ole tarpeeksi kokenut omaan hevoseen:/ eli mene tunneille hankkimaan lisää kokemusta ja ole tallilla mahd paljon hoitamassa ja auttamassa muita niin opit itsekkin enemmän kannattaa käydä lainaamassa kirjastosta sellanen heppa video missä kerrotaan paljon maksaa kuussa ja kaikkee:)


      • Kuuntelemua
        issikkafanittaja kirjoitti:

        HEPPATYTTÖ TARVII NEUVOA

        Paljon minun pitäisi varata rahaa,jos minulle tulisi kaksi islanninhevosta?
        Olen lukenut paljon tietoa hevosista,ratsastanut en ole paljoakaan korkeintaan puoli vuotta,mutta ratsastuksenopettajani on sanonut että osaan käsitellä hevosia ja erityisen pätevä oppilas. Joko voin haaveilla omasta hevosesta?
        Olen kiitollinen jos saisin pian vastauksen

        Joo hanki jooko hevonen kun olet ratsastanut vähintään 3vuotta. Sekin on liian vähän, mutta puolivuotta on aivan liian vähän!


      • Anonyymi
        issikkafanittaja kirjoitti:

        HEPPATYTTÖ TARVII NEUVOA

        Paljon minun pitäisi varata rahaa,jos minulle tulisi kaksi islanninhevosta?
        Olen lukenut paljon tietoa hevosista,ratsastanut en ole paljoakaan korkeintaan puoli vuotta,mutta ratsastuksenopettajani on sanonut että osaan käsitellä hevosia ja erityisen pätevä oppilas. Joko voin haaveilla omasta hevosesta?
        Olen kiitollinen jos saisin pian vastauksen

        Sillä kauanko olet ratsastanut ei ole kovin paljoa väliä oman hevosen hankinnassa. Sillä on väliä kuinka paljon tiedät hoidosta ja sairauksista jne. Omalla hevosellahan sitä ratsastusta oppii (siis jos on ratsu).


      • Anonyymi
        hdfjiucdfkoslp kirjoitti:

        sori mutta et todelllakaan ole valmis, mieti vähän ...puoli vuotta vasta!

        Älä kuuntele noita idiootteja


      • Anonyymi
        issikkafanittaja kirjoitti:

        HEPPATYTTÖ TARVII NEUVOA

        Paljon minun pitäisi varata rahaa,jos minulle tulisi kaksi islanninhevosta?
        Olen lukenut paljon tietoa hevosista,ratsastanut en ole paljoakaan korkeintaan puoli vuotta,mutta ratsastuksenopettajani on sanonut että osaan käsitellä hevosia ja erityisen pätevä oppilas. Joko voin haaveilla omasta hevosesta?
        Olen kiitollinen jos saisin pian vastauksen

        Voit ottaa, mutta huolehdi että on kokoajan päteviä ihmisiä lähellä, ja valmentaudu!
        Eihän hevosta ostaessa kaikkea tarvitse osata, tekemällähän sitä oppii..


      • Anonyymi
        issikkafanittaja kirjoitti:

        HEPPATYTTÖ TARVII NEUVOA

        Paljon minun pitäisi varata rahaa,jos minulle tulisi kaksi islanninhevosta?
        Olen lukenut paljon tietoa hevosista,ratsastanut en ole paljoakaan korkeintaan puoli vuotta,mutta ratsastuksenopettajani on sanonut että osaan käsitellä hevosia ja erityisen pätevä oppilas. Joko voin haaveilla omasta hevosesta?
        Olen kiitollinen jos saisin pian vastauksen

        En ehkä itse menisi ottamaan hevosta noin 6kk kokemuksella itse olen ratsastanut 1v 6kk noin ja en mieti edes oman hevosen ostoa


    • cindyisthebest

      Minulla oma hevonen kotona nyt ja kyllähän niitä kuluja kertyy-
      En nyt jaksa ruveta laskemaan niitä, mutta vähän esimerkkejä mitä kuluja voi tulla.

      * tallivuokra
      * Varusteet
      * Kengitykset
      * Tunnit, valmennukset kisat
      * Jos ottaa vakuutukset (itselläni ei ole) Ei ole järkeä alkaa tuon hintaiselle mitään vakuutuksia laittamaan mikä esim. sinun hintakäyräsi on.
      * Ell kulut mahdolliset klinikkareissut
      * Hoitotarvikkeet
      * madotus ( ei todellakaan maksa tuota hintaa vuodessa. Meillä pitää eläinlääkäriltä tilata, mutta nyt ainakin olemme saaaneet ilmaiseksi siltä )
      * Rokotukset
      * Joissakin paikoissa maneesimaksu

      Ym.. Joten kannattaa varautua vähän kalliimpiinkin kuluihin.

    • janskudi

      Kyllä olet laskelmoinut aivan oikein hevosen yllä pidon noin vuoden verran lukuun ottamatta sairauksia. Vakuutuksista en ole aivan varma mutta muuten kyllä...

    • hepohullu:)())))

      et perus hyvä tallipaikka, täyshoidolla n.400 e per kuukausi. satula yli 1000 (hyvä,perus) suitset 200 ylöspäin. riimut, riimunnarut joku 30 (sis.pari,kolme riimuu) kengitykset joku 100, jos haluu hyvät, vakuutukset on 200e/vuosi, eläinlääkärimaksuihin kantsii varata sellanen 300 e ja muut kamat ja hemmottelut 100 e


      saihn määräks joku: 7830 e.... mut halin mitä laskelin oli sellatteet 4500 per vuosi-
      toivottavasti tästä oli apua että en tehny turhhaaa :)))

      • tuleva omistaja<3

        hyvä tallipaikka täysihoidolla on meillä 240e/kk.. Suitset ei maksa yli 200e, hyvät suitset saa 30e.. Satulan saa hyvän jo 300-400e..


    • kismetti3

      öö ... mul on kilon tallil hevonen (pk-seudul) ja siel maksaa tallipaikka 700 e !! eli tosi kallis ;/ eli ku kysyin vanhemmiltani paljoks maksaa vuodes ni 12 000 et sillee

    • minä vaa

      Mä oon suunnitellut ostavani hevosen, tallivuokra olisi 320€/kk ja sitä saisi maksettua tallitöillä. Jos lopettaisin ratsastuskoulun tunnit varmaan rahat riittäisi hevoseen, kun tunneillekkin riittänyt.

    • ljdo

      mulla näin:

      tallipaikka 380€/kk
      ruuat 50€
      kengitys 60€/2kk (kaveri ale ;) )
      vakuutukset 130€/vuosi
      rokotus madotus vajaa 200€/vuosi
      eläinlääkäriin mennyt nyt 6kk sisällä 280€
      kiimanesto lääkitys 100€/kk (kiimahäiriöinen tamma)
      tallimatkat 5,9€ per suunta
      sitten päälle kaikki kamppeet ja tökötit mitä tulee osteltuu

      Eli joku reilu 9000€/vuosi :/ näin siis pääkaupunki seudulla.

    • virtuaalitalli

      Hevosiahan saa ihan halvalla, itse olen nähnyt myynnissä hyväkuntoisen 200€! mutta jos ei oomaa hevosta löydy ja on aikaa niin: tääsä linkki http://papurikontalli.suntuubi.com/ se vie sinut virtuaalitalli papurikkoon. Siellä asustaa hevosia, poneja, kissoja, koiria, pupuja.. yms Käy ottamassa hoitsu tai edes kirjoittamassa vieraskirjaan!

    • Hevoshullu12345678

      Vakuutus on yleensä aika kallis ettei kyllä mitään 200 e vuodessa.... ainakin minulla 100e kuukaudessa.... Ja halvimmillaan hevonen on kuukaudessa 600e

    • yp hevosoppilas

      Kaikille hevosille ei tarvitse Madottaa kuin harvoin ja kengitys on sama, talvella pitää olla hevosten kanssa varovainen ettei hevonen liukastu ja hevosella ei tarvitse olla vakuutuksia elikkä

      Kengitys : 30e kuukausittain jos tammi maalis ja 1 kuukausi välistä niin 180e
      heinät : 10kg paali 2-3e riippu mistä hankkii ja jos itse tekee niin ei mitään maksa
      jos hevonen loukkaantuu eläinlääkäri kustannukset: 300 e harvoin loukkaantuu pahasti ja suojat saa itse.

      • fdghjkl

        oikeassa olet


    • <3

      Hei,
      Olen 13 vuotis tyttö ja etsin hevosta/ponia jota minun olisi mahdollisuus liikuttaa, eli ratsastelisin ja hoitelisin hevosta/ponia silloin kuin omistaja ei pääse tallille. Olen vastuuntuntoinen ja ahkera.Asun Tampereella joten hevosen tulisi olla sieltä lähettyviltä ja olisi kiva jos sinne olisi hyvät kulkuyhteydet. Olen ratsastanut viisi vuotta ja osaan kaikki perusasiat ja jonkun verran muutakin kuten pohkeenväistöä yms. Ja olisin valmis tekemään myös muita tallitöitä kuten lannanluontia jne. jos olisi tälläiselle tarvetta , ota ihmeessä yhteyttä, kommentoi tähän . jos asiaa voisi viedä eteenpäin, annan sähköpostini ja muuta lisätietoa.itsestäni...:) ps. ANTEEKSI, tämä ei liittynyt mitenkään tähän aiheeseen. :)

    • omaponii<3

      moi ! Mullakin on oma poni ja semmoinen pikkutykki ! kyllä se aika kallista se hevosen omistus on minulla talli paikka maksaa 520 kuukaudessa . Eli riippuu mihkä päin haluaa hevosen .

    • tahtoo hevosen..

      mitä teen jos äiti ei suostu ostamaan hevosta minulle?
      olen ratsastanut n. 10 vuotta ja olen nyt 15.v.
      osaan jo kaikki perusjutut ja lukenut kaikki ylläpitojutut ja kaiken näköiset hevoskirjat. olisin ostamassa lv-tammaa..
      olisinko jo pätevä hevosen omistajaksi?
      mitä teen???

      • Hevoshullu

        kyllä olet ainakin luulen niin että olet hyvä hevosen omistaja. Olen itse vasta 11 vuotta ja haluan friisiläisen olen harrastanut ratsastusta 3 viikkoa pienenpänä ja osaan ratsastaa hyvin ja haluan friisiläisen katsoin jo traikkua sille.


      • Talliapulainen

        Alaikäinen ei ole valmis ottamaan yksin vastuuta hevosen hyvinvoinnista.. Se 60min siellä hevosen selässä on vain 1/24 vuorokaudesta..


    • Ei ehkä......

      Olisinko valmis ottamaan oman ponin (jonku 145 cm)? Oon ratsastanu vähän yli vuoden mutta ratsastuksen opettajani sanoi että voisin jo hankkia jonkun alle 150cm. Opettajallalla ollut hevosia 34 vuotta joten luotan hänen sanoihinsa. Äitini ostaisi ponin jos saisin selville sille tallipaikan jonne pääsisin pyörällä. Äiti suostuisi maksamaan noin 400 - 600 e per kk. Asun akaassa ja mietiskelin että paljonkohan tallivuokra voisi olla. Olen katsellut ponia ja sen mukana tulisi lähes kaikki varusteet lukuun ottamatta harjoja ja suojia/pinteleitä. Hevosiaolen käsitellyt noin 3 vuotta. Tällä hetkellä kayn säännöllisesti ratsastuskoulun tunneilla 1 kerran viikossa ja sitten vuokraan 143cm risteytys poniajoka ei todellakaan ole helppo tapaus :D Poni jota olen ajatellut ostaa olikiltti, maastovarmaja omistajan ilmoituksessa luki "sopii ensiponiksi"

      • Öhöm...

        Voi herranjesta ei se oo säkäkorkeudesta kiinni.. Vaan luonteesta yms. Tai niinku alle 155 cm ihminen ei kantti ottaaa mitää yli 170 cm lveetä mutta kyllä mä itekkii pärjään vaikka 165 cm hepalle ihan hyvin ja mä oon jottai 150 cm että :D mutta ehkä se poni ois ensimmäiseksi paras, tai joku kiltti pieni puoliverinen :)?


      • Nipsuxx

        Monissa tapauksissa pienet ja ne kaikkein söpöimmöt on myös ne vaikea luonteisemmat ja se ei ole korkeudesta että pärjäätkö sen kanssa vaan siitä millainen hevonen alla on! Muistathan että kaikki hevoset ovat yksilöitä ja niitä kannattaa (varsinkin kun on lapsi) niin ehdottomasti kokeilla ennen ostoa ja miettiä tarkkaan, se ei ole mikään koriste esim sadepäivinä jolloin pitäisi kastua ulkona vaan tallille mennään vaikka olisi millainen ilma!


    • Minä tässä vaan

      Hei! Olen ajatellut hevosen tai parin hankkimista omalle pihalle/omaan talliin. Kuinka paljon arvelisitte niiden ylläpidon maksavan?
      Lisäksi tahtoisin mielipiteitä siitä, olisimmeko edes tarpeeksi päteviä huolehtimaan niistä... Itse olen 14v ja ratsastanut about 5 vuotta, äitini on käynyt vakituisesti tunneilla 3-4 vuotta. Lisäksi isäni ja kaksi siskoani ovat kiinnostuneita hevosista. Pärjäisimmekö omien pollejen kanssa? :)

      • leli1

        joo helposti!


    • Horseloveforever

      Heipsan,
      kannataisiko minun ottaa kesäheppaa jos olen 11 vuotias ja olen ratsastanut melkein 4 vuotta? Osaan koulu kiemurat ja esteitä olen hypännyt korkeimmillaan n. 75 cm kokoisia.Osaan Ratsastaa niin laiskoja kuin reippaita ja pieni haaste onkin ihan hyvästä! Pukkeja tai muita sähellyksiä en säikähdä.Osaan varustaa ja hoitaa, putsata varusteet , siivota karsinan ja osaan ruokkia hevosen kuhan kerrotaan onko hepalla mitään erikoisrukavaliota.
      Poni jonka ottaisin kesäksi menisi asustelemaan läheiselle ratsastustallile, ja kävisin aina ratsastamassa ruokkimassa yms. ja apunani olisi yksi kavereistani ( silloin tällöin) mutta muita hevosasiantuntioita ei periaatteessa olisi.

    • horseloveforever

      Ja onko kellään tietoa paljonko issikan ylläpito kuukaudeksi maksaa?

      • ♥Yngrilove♥

        Ite hoian issikkaa ja se on koko kesän laitumella ja laitumella on pihatto nii et ei ne oo missää välis tallissa ja varusteet ne pitää sisällä talossa ko talliin laitetaan kesäks tavaroita. nii issikka ei tarvii kesällä tallipaikkaa jos laitumella on pihatto.


      • Järki käteen:

        tuskin enempää kuin jonkun muunkaan rodun? :D


      • Anonyymi

        Saman verran kun muittenkin :D. Tallivuokra on issikoilla sama, mutta myyntihinnat ne vasta korkeita ovatkin.... Syynä on tuo töltti (ja jotkut osaavat myös liitopassia, passia)


    • MäKivaa

      Useimmat meijän tallin hevosen omistajat sanovat et niil menee noin 1000 e kuukaudessa eikä ne osta mitään hianouksia.

    • polle.fani1

      Hei ois kiva jos tietäis teidän hevosten luku määrät missään kirjoittamassanne jutussa ei ole hevosen lukumäärää tyhmät

    • Inttäjä

      Haluaisin oman hevosen tai no kaverin kanssa puokkiin, mutta vanhemmat inttää koko ajan että "se makaa"! Ja tiedänhän mää sen, mutta periaatteessa on halvenpaa maksaa vähän enemmän kuukaudessa ja saa ratsastaa niin paljon kuin haluu, kun että maksan kansikymmentä euroa vähemmän ja saan ratsastaa kerran viikossa.

    • Oletko valmis? :)

      Yleispätevänä neuvona antaisin, että sillä rahalla mitä hevosen ylläpitoon menee, niiin sillä rahalla ratsastaa ohjatulla tunnilla kerran päivässä. Ilman velvollisuuksia ja ressiä. Täällä on tullut hintoja varusteista..., mutta ajatteletteko miten paljon se hevosen omistaminen tappaa hevosinnostusta. Käytävä päivittäin, huomioi matkoihin kuluva aika ja hinta. Pimeys, tänä vuonna sitä on riittänyt. missä ratsastat hevostasi, tarvit ainakin hyvän kentän min. 20 x 40m ja kunnon valot. Pienemmät niillä ei mitää tee aikuisten oikeesti, jos haluat kehittyä ratsastajana. Itsekseen ratsastamisessa et kehity, taitosi menee alaspäin. Motivaatio loppuu. Usein myös hevosen taso heikkenee, tulee ratsastettua sitä väärässä muodossa, hevosen terveys ja psyyke kärsii.
      Ruokien, kuivikkeiden hankinta, lannan loppukäsittely, mihin, millä hinnalla. Useilla paikkakunnilla sen joutuu ajamaan kaatopaikalle, josta tulee kuluja huomattavasti.
      Aitaustarvikkeet, hinta ja jatkuva korjaus. Maksaa oikeesti paljon.
      Tässä ois nyt hieman mietittävää, jos haaveilet omasta hevosesta. Näissä aikaisemmissa teksteissä ei mielestäni ole ainoatakaan, jolle suosittelisin hevosen hankintaa. Ainakaan vielä.
      Itse olen ollut viimeiset 38 vuotta ratsujen kanssa. Pitänyt kahta ratsastuskoulua, Omistanut parisataa hevosta elämäni aikana.
      Ollut eripuolilla suomea töissä ratsutalleilla. Nyt on kuusi kavioeläintä itsellä. Ja toimin hevostallilla lomittajana. En kerkeä itse ratsastaan omia hevosia ollenkaan. Yksi hevosistani on ylläpitotallilla, jossa ratsastuksenopettaja ystäväni sitä reenaa, koska siellä on käytössä maneesi ja kenttä. Toinen hevosistani on tarkoitus opettaa ratsuksi täällä kotona, mutta jos se alkaa pitää selässä ja sillä ois lahjoja, niin senkin eteenviemiseen tarvisin jatkossa kentän tai parikertaa viikossa kuskata maneesille, Matkaa sinne on 50 km suuntaansa. Onneksi itsellä on koppi, auto ja riittävät luvat ajaa itse, mutta ilman polttoainetta sekään yhdistelmä ei kulje. Kolme kavioeläimistäni on kaksi- ja kolme vuotiaita oreja.
      Tässä on vähän hevosen omistajan arkea pintaraapastu. En edes puutu mitä hevosen ja varusteiden hankinta maksaa, koska se on niin pieni rahallinen osuus siitä mitä hevosen omistamiseen uppoaa esim. vuodessa.

      • lue ja vastaa

        olen ratsastanut koko ikäni ja nyt haluaisin oman hepan olen 11-v .
        haluaisin että se on lv-tamma, se tulisi meiltä kahden kilsan päähän eräälle tallille, ja jos hyvän ystäväni äiti suostuu siihen että se menee niille talveksi niin minun ei tarvitse maksaa paljon (niillä on 2 heppaa) ja se voi ehkä olla meidän pellolla käsäisin (äiti on kuitenkin allerginen)(astma).Asumme maalla ja täällä tallivuokra ei maksa paljoa, olen myös kuullut että kengittäjä on vain alle 70 euroa,raspauksesta en ole niinkään varma, mutta isäni maksaisi tallipaikan ja kengittäjät ym..
        minä kävisin este valmennuksissa (esteheppa) eikä minun pitäisi joka päivä olla tallilla, koska jos rahat loppuvat niin voin vukrata sitä tai pitää ystäville ratsituntia.
        olenko valmis ottamaan hevosta.


      • Nipsuxx
        lue ja vastaa kirjoitti:

        olen ratsastanut koko ikäni ja nyt haluaisin oman hepan olen 11-v .
        haluaisin että se on lv-tamma, se tulisi meiltä kahden kilsan päähän eräälle tallille, ja jos hyvän ystäväni äiti suostuu siihen että se menee niille talveksi niin minun ei tarvitse maksaa paljon (niillä on 2 heppaa) ja se voi ehkä olla meidän pellolla käsäisin (äiti on kuitenkin allerginen)(astma).Asumme maalla ja täällä tallivuokra ei maksa paljoa, olen myös kuullut että kengittäjä on vain alle 70 euroa,raspauksesta en ole niinkään varma, mutta isäni maksaisi tallipaikan ja kengittäjät ym..
        minä kävisin este valmennuksissa (esteheppa) eikä minun pitäisi joka päivä olla tallilla, koska jos rahat loppuvat niin voin vukrata sitä tai pitää ystäville ratsituntia.
        olenko valmis ottamaan hevosta.

        Lv:t ei ole yleensä se paras vaihtoehto estevalmennus hevoseks :) tietenkin on hajontaa mutta monilla on ravi sukua, projekti tai muuta, en ole paljoa nähnyt myynnisssä lv:itä jotka olisivat hirveen valmennuskuosissa... :/


      • Nipsuxx
        Nipsuxx kirjoitti:

        Lv:t ei ole yleensä se paras vaihtoehto estevalmennus hevoseks :) tietenkin on hajontaa mutta monilla on ravi sukua, projekti tai muuta, en ole paljoa nähnyt myynnisssä lv:itä jotka olisivat hirveen valmennuskuosissa... :/

        Niin ja ootteko valmiita maksamaan ell kuluja kun _monilla_ (ei kuitenkaan kaikilla) lämppäreilläon jalkavioja niin niihin menee ihan rutkasti rahaa...


      • poninomistaja

        Totta! Tätä pitäisi kaikkien omasta hevosesta haaveilevien miettiä! Onhan se "hienoa" että saa vapaasti tehdä hevosen kanssa mitä haluaa ja ratsastaa niin usein kun haluaa, vai onko sittenkään! Entä jos sairastut, seisooko hevosesi tarhassa viikko kausia, tai haluaisit lähte vaikkapa ulkomaan matkalle!, ei onnistu ilman ajatusta siitä minne hevonen laitetaan siksi aikaa ja kuka sitä liikuttaa ja hoitaa. Hevosen ylläpitokulut ovat suurempia kuin moni etukäteen kuvittelee ja mitä sitten jos hevosesi sairastuu, et voikkaan ratsastaa joka päivä ja silti rahaa menee saman verran, jos ei enempikin! Itse suosittelen että hankitte oman hepan vasta kun pystytte ite tienaamaan kaikki hevoseen uppoavat rahat:)


    • Ensimmäinen hevonen

      Olen saamassa ensimmäisen hevoseni ja valitsen ehdokkaista sellaisen jolla ei ola sairauksia yms. Muita terveyshaittoja joista tulee ylimääräisiä eläinlääkäri kuluja. Tallipaikan hinta on 260€ kuussa ja haluaisin tietää paljonkok minulla menisi silloin rahaa.?
      Hevonen kyseessä ja käyttötarkoituksena harrastehevonen.

      Elikkä 260€ tallipaikka , mutta entä muut kulut..? (Ylä-savon seudulla) Jos siis varusteita ei lasketa.

    • koti vailla heppaa

      hevosen pito on yleensä aika kallista niille jotka haluavat vain kaikki merkki varusteet ja liian hyvän talli paikan. yleensä kannatta miettiä sitä mitä oikeasti tarvitsee ja jos vaikka on jotain vanhoja kamoja niin kannattaa myydä pois niin ainakin tienaat hyvin. ja etsiä tietenkin turvallinen halpa ja lähellä oleva tallipaikka,
      mutta talli paikkaan sisältyy yleensä ruuat, karsina, täysi hoito, kenttä ym...
      sinun kannattaa kysyä tallilta sitä hintaa ja sitten miettia kengityksen hevosen raspauksen ja muiden eläinlääkäri hintaa niin saat sen helpoiten selville mutta mun mielest hevosen yllä pito halvalla mutta laadukkaalla ja turvallisella tavalla maksaa vuodessa noin 1500-6000 euroa

    • ööööööööööö

      mitenjollaki voi menä 12 000 vuodesa mun laskelmien mukaa mulla menee korkeintaa 3000 vuodesa!?

      • Nipsuxx

        Pk-seudulla menee 1000€/per kk eli noin 12 000€/per vuosi koska pelkkä tallipaikka on yli 820/per kk...


    • Asfghkllhjlpjj.öhbjl

      Paljonkohan tienaa jos ottaa hevosen täysihoitoon???

    • Minitalli

      Meillä kaksi pienhevosta kotitallissa, kulut noin 200 euroa kuussa, jos ei tule yllättäviä menoja kuten eläinlääkärikuluja. Hevosilla ratsastetaan kevyesti, joten kauroihin, kivennäisiin ja mullinherkkuihin ei mene paljoa kuukausitasolla. Heinää saamme ostettua tutuilta noin 100 eurolla kuukaudeksi ja kengitykset hoitaa tuttava hieman edullisemmin. Eli ei ole kallista, jos pitää maalaisjärjen mukana hevostenkin hoidon suhteen, liika on aina liikaa ja vähemmälläkin pärjää. Pääasia kuitenkin on, että hevoset voivat hyvin ja ovat terveitä :)

    • Neitiveksi

      Olen kans vähä laskeskellu näit hintoi ni kaikkia rokotuksia ei joka vuos tarvi ottaa en oo oikee löytäny niihin hintoja. Mutta vakuutus 5000e arvostella hevosella on 350e vuosi tietenki pieniä eroja on vakuutus yhtiöissä. Täällä Tampereen seudulla maksaa yksityis tallill jossa ei maneesii on 320e-420e kk. Madottaa tarttee noin 2-3 kertaa vuodes ja maksaa kympin per kerta. Sitte kengitys on 480e vuodessa. Ja ruokinta on jonku 505e vuos tietenkin hevos kohtasta laskin vuokra hevoseni ravinnolla. Varusteet jos ostaa kaikki uusina ku hepo tulee maksaa 1500e laskin hööks lehden hinnoilla

    • 12v

      Olen itse miettinyt kans hevosenhankintaa, asun maaseudulla, hyvällä paikalla, paljon tilaa, isällä lehmiä, tiedän hevoset ei siedä lehmiä. Isälläni on ollut kokemusta hevosesta. Koska silloin kun isä oli lapsi, heillä oli silloin hevosia. Kun meillä on maatila, ei niin paljon rahaa menisi heiniin ja kuivikkeisiin. Ei mekään mitää rikkaita olla mutta, siis kumminkin säästäjä tulee yllämainitsemista asioista, riippuu teitenkin hevosesta. Etsin sellaista hevosta kevyeen harrasteluun, hoitoon, ja kevyeen ratsasteluun. Vaikka käynkin koulua, on minulla mahdollisuus hoitaa hevostani, joka päivä. Tottakai annan mitävain että saisin hevosen, no jos hevosen saanniin se on selvää, että täytyy minun luopua kaverikyläilyistä, ei ole muuten hoitajaa hevoselle jos lähden kyläilemään. Ja minulla on kokemusta hevosen hoidosta ja näin.. Kumminkin olen hevosten kanssa joka viikko tekemisissä ja kesällä vielä enemmän. Mutta kertokaa miten saan isäni vakuuttuneeksi siitä että pystyisin hoitamaan hevosta yksin? Isä on sanonut että olen vastuuntuntoinen ihminen ja niin.. mutta ainakun puhun hevosesta, niin isä sanoo että se on vielä pitkässä kuusessa... Meillä on hyvät paikat hevoselle. karsina paikka puuttuu mutta muuten hevonen voisi tulla meille.

      • lehmä66

        Anteeks nyt tällee btw, ei saa yleistää et hevoset ei siedä lehmiä koska hevone jolla ite käyn ratsastamassa asuu maalla ja siellä ei muita eläimiä oo tilalla ku lehmiä, ja laiduntaa niitten kanssa ja on iha ylimpii ystävii niitte lehmien kans.


      • ei voii!

        lol siis jos et oo ratsastanu nii miten ees voit harkita heppaa jos se vaikka saa aivokasvaimen nii sä et pärjää sille ja jos se saa vaikka herpes-viruksen nii sä et ees varmaa tiiä mikä se on itellä on oma heppa ja sain sen kun olin ratsastanu 6v ja olin sillon 11 ja alotin kilpailemisen ja se ei oo pelkkä heppa itekkää en tajunnu alussa mutta nyt tajuan koska se maksaa ja vie ihan kauheesi aikaa ja rahaa ja muutenki se ei oo vaa niks naks että saat hepan sun pitää tietää miten ees sitä hoijetaa ja miten sitä ratsastetaa ja muuta et voivaa noin ostaa sitä! itellä oli 2 vuokra heppaa ja niissäki oli tekemistä olin koko päivän tällilla aina ja nyt ja sulla pitää olla vastuu ja muuta se ei oovaa ratsastetaa ja tallii vaa sun pitää kahtoo myös sen perää jä muuta itekki lähin aina koulun jälkee tallille ja en ehtiny tehä mitää että sinuna alottasin ratsastaa ennenku ees harkihet tai otat vaa seurahepan tai mielellään ponin


    • Tallityttö..

      Ite ostan joskus 1-3 vuoden sisällä hevosen miettisin paljonko maksais vuosihoito... Tallipaikka maksaa vuodessa 6 360. Paljonko muut kulut...? Oon ratsastanu n.1 vuode ajattelin että viel 1-3 ratsastais..ikää löytyy 12 :/

    • Mielipide heppatyttö

      Mäkin haluaisin hevosen oon 13 ja oon ratsastanut kohta 7 vuotta. Mut en oo lähimaillakaan ostamassa. Musta en ole vielä tarpeeksi taitava ottamaan hevosta vastuulleni. Lisäksi musta on tyhmää antaa vanhempien maksaa hevosen aiheuttamat kulut ja itse koko hevonen ja kun ratsastus ei oo ees niitten oma harrastus. Lisäksi Tallityttö.. Kannattaa ratsastaa tunneilla vaikka pari kertaa viikossa jos heppakuume kasvaa liian kovaksi.

    • Mietiskelijä...

      Hei!

      Olen 13-vuotias ja olen ratsastanut vasta vuoden (ja senkin epäsäännöllisesti). Alan kuitenkin pian käymään säännöllisesti tunneilla. Olisihan se tietty kiva kun olisi oma hevonen, mutta kun tarkemmin sitä miettii niin en ole valmis ottamaan hevosta vastuulleni vielä moneen vuoteen. Ja ei se olisi reilua että vanhempani joutuisivat maksamaan melkein kaikki kulut mitä hevosesta kertyy, jos he eivät itse sillä aio ratsastaa tai mitään. Oman hevosen hankin vasta kymmenen tai enemmänkin vuoden päästä sillä siihen mennessä olen aika varmasti aikuistunut ja ymmärtänyt tosiasiat hevosen hoidosta. Ja siihen mennessä olen varmastikin saanut jonkin verran rahaa kasaan. Saattaahan se tietty olla että en hanki omaa hevosta ollenkaan, vaan hankin vuokra-hevosen silloin tällöin tai sitten ylläpito hevosen. Kuitenkin; se on suuri taakka kun on jokin eläin (aivan sama oliko se sitten kissa tai koira tai hevonen) kokonaan sinun vastuullasi.

    • Apua kaivataan!!

      Hei, olen 13v tyttö, ja olen suunnitellut hevosen ostoa:) Tallipaikka löytyisi alle.kilometrin säteeltä kotoa, elikkäs läheltä, ja matkan taittaa helposti pyörällä/kävellen. olisiko kenelläkää joitain tehokkaita vinkkejä saada rahaa kokoon hevosta varten? tietenkin vanhemmat maksaisivat osuuden, mutta kuitenkin. Ja voittekos neuvoa joitain hyviä opuksia mistä lukea lisää hevosen hoidosta, mistä oppia sairauden merkkejä hevoosessa yms? olisin tosi kiitollinen jos joku voisi vinkata kyseisistä opuksista!:)

    • ampsku

      moi olen 12-v tyttö olen ratsastanut 7 vuotta noin. olismme hankkimassa hevosta Hevosen ikä oli joku semmonen seitsemän vuotias mutta on todella kiltti. Olen hakuteillä kuinka paljon maksaa tallivuokra . kun olen ottanut selville mutta ei ole läytynyt hyhtäänmitään .

    • Miten paljolta riesalta yksi kiväärin patruuna voi ihmislapsen säästää...

    • kallis harrastus

      Meillä kulut tän verran: (poni omassa tallissa)
      - rehut n. 20€/kk
      - heinät n. 20€/kk
      - kavioiden vuolu 20€/2.kk
      - vakuutukset 100€/vuosi
      - varusteet, linimentit yms. 10€/kk
      - hampaiden raspaus 100€/vuosi
      - madotus 20€/vuosi

    • pro koni

      Maksaa niin paljon, ettei kukaan järkevä laita hevosta.

    • Tietoa hakeva!

      Kysäisen nyt itsekkin kun otetaan ens kesäksi omalle tallille hevonen ylläpitoon kuukaudeksi,niin paljonko silloin se maksaisi?

    • Hyvin pärjäsi!(:

      Mulla oli serkun kaa hevonen ylläpidossa viime kesänä ja sillä oli karsina ja tarha niinku samassa,eli se oli tavallaan pihatto koska päivällä ne ovet oli avinna että se saa olla sen karsinassa ja tarhassa melkeempä millo haluaa(:

    • hyyppäeimistään

      Omia laskeskelmiani : (ei siis ole omaa hevosta, mutta harkinnassa jo jokusen vuoden) :) Eli olen laskeskellut hevosen ylläpitämisen hintoja (ilman vakuutuksia) hienolla maneesitallilla, ja pienellä yksäritallilla, ja vertaillut näitä.. Tallit Lohjalla :)

      Tallivuokra hienolla maneesitallilla 650 e/kk (maneesitalli täysihoidolla, ruokinta 3xpäivä, kokopäivätarhaus, hyvät maastot ja treenimahkut)

      TAI

      Tallivuokra tuttujen pikkutallissa n. 400 e/kk (pihatto, täysihoito, ruokinta 3xpäivä, hyvät maastot, viereisellä tallilla vuokrausmahdollinen kenttä)

      Varusteet 50 e/kk eli n. 600 e/vuosi

      Lisärehut maneesitallilla (tallivuokra sisältää jo mm. heinät, kaurat, kivennäiset...) n. 50 e/kk, pikkutallilla (tallivuokra sis. heinät, ja kivennäiset..) n. 100 e/kk

      Valmennukset n. 50 e/kk (minun tilanteessani, kun valmentautuisin n. jokatoinen viikko :)

      Koppivuokrat maneesitallilla n. 150 e/vuosi, pikkutallilla ne taas nousee pilviin, noin 500 --> e /vuosi

      Kengitykset n. 50 e/kk

      Rokotukset n. 30 e/vuosi, riippuu myös mitä rokotteita tms

      Madotukset n. 50 e/vuosi

      muut mahdolliset eläinlääkärikulut n. 200 e /vuosi, tietty riippuu hevosesta paljon ym :)

      Maneesitallilla menisi n. 850 euroa/kk ja vuodessa n. 10 000 euroa
      Pikkutallilla menisi n. 800 euroa/kk ja vuodessa n. 9 000 euroa

      Ja siis summia tietenkin pyöristetty ym :) Eli ei ole mitään halpaa tää heppaharrastus, mutta ihanaa se kyllä on :)...

      • Anonyymi

        Tossa tilanteessa ois järkevämpi mennä maneesi tallille kun se ns maneesi vuokra on vaan 50€ ja toisella tallilla ei oo ees kentää


    • hepoliini

      Tallivuokra on noin 500€/kk sitten satula noin 200 halppis mutta laadukkaampi 1000 harjat on noin 30 sitten se paljon hevonen maksaa eli noin 1000-8000 ja sitten plus raspaukset kengitykset madotukset rokotukset eli ei ole halpaa

    • heppatyttö05

      Mä oon 11v tyttö joka on ratsastanu 8 vuotta ja käyny säännöllisesti auttamassa lähitallilla. Oon aina halunnu oman hevosen ja mun vanhemmat harkitsee sitä tällä hetkellä en vaa oo ihan varma mitä hevonen tulis maksamaan vuodessa. meillä on mahdollisuus rakentaa talli omalle pihalle ja se on mun iskälle tosi hejppo juttu ja laidun maatakin riittää enemmän kuin tarpeeksi. mun äidillä ja monella muullakin sukulaisella/tutulla on paljon hevoskokemusta että apua saan tarvittaessa. Mutta tosiaan mitä hevosen pito maksaisi vuodessa??

      Toivoisin vastausta mahdollisimman nopeasti ja kiitos niille jotka vastaavat!

      • Sivustaseuraajan

        Kannattaa muistaa että tallin rakentamiseen tarvitsee luvat ja sen täytyy olla säännösten mukaan rakennettu (esim karsinakorkeus). lannan säilöntään tarvitsee oman paikan ja sen hävittäminen maksaa myös. On myös määritelty tontin minimikoko johon hevosen saa ottaa. Rehuille ja heinälle tarvitset asiallisen säilytyspaikan etteivät ole kohta homeessa. Heinäkin maksaa ja joltain se on hankittava. Laitumenkin teko maksaa. Tarha täytyy myös pohjustaa ja salaojittaa oikein ettei hevonen syksyisin kahlaa mudassa ja mahdollisesti kärsii rivistä jatkuvasti. Talliin ja tarhaan tarvitaan myös vettä. Missä peset varusteet kuten likaiset loimet ja satulahuovat? Voit toki kantaa sitä vettä muualta, mutta mukava roudata pihalle 3x päivässä kuumaa vettä ettei heti jäädy astiaan.
        Tallin rakennuksesta ei ihan parilla tonnilla selviä.

        Kaiken lisäksi hevonen on laumaeläin ja tarvitset sille kaverinkin.


      • Heppatyttö05

        TalliN rakentamiseen on otettua mua kaikki huomiot mukaan ja toinenkin hevonen on mahdollinen koska naapureiden hevonen muuttaisi meille=)


    • Miumauuu

      Mielestäni näihin kysymyksiin on mahdotonta vastata, sillä joka paikassa on eri hinnat kaikkiin kuluihin. Kannattaakin itse ottaa selvää lähialueiden talli/pihatto(itse en laittaisi hevosta talliin), kengitys, lääkäri hinnoista ja kysyä vakuutus tarjouksia.
      heppatyttö05/ jos rakennatte oman tallin(suosittelen itse pihattoa hevosen hyvinvoinnin kannalta) niin ostattehan vähintään kaksi hevosta, sillä hevonen on laumaeläin ja se mitä todennäköisimmin kärsii, jos se joutuu elämään yksin.

    • Soiifku

      Aika paljon

    • Muistakaa1122333445321

      Jos aijotte hainkkiu hepan/ponin niillä öitään ratsastaa joka päivä eikä vaan sillon ku ei sada

    • 12hevosen12vuotiasystävä

      Meillä menee noin 1000-1500 euroa kuukaudessa/poni riippuen siitä, onko kisoja. Kuudessa ponissa menee siis noin 6000-9000 euroa. Hevosia meillä on sama määrä, ja rahaa menee noin 1500-2000 euroa/heppa. Tällä hetkellä kunnostamme vielä vanhasta navetasta tallia, joten siitä tulee vielä lisäkuluja. Sitten vuosittain on joitain asioita esim. rokotukset joita noissa ei ole mukana :) Elikkä lisäkuluihin on varauduttava, ja kuukaudessa on hyvä varata noin 3000 euroa oli kyse hevosesta tai ponista. Tämä ei ole siis halpaa lystiä ;)

    • Heppatyttönen

      HEVOSEN OMISTAMISESTA KIINNOSTUNEET : Olen 12vuotias mutta omistan 54hevosta ns. Meillä pihalla ratsastuskoulu Espoossa. Ennenkun ei tallia ollut ja kokemusta silloin reilut 6v ja ikää 10 mulla oli gotlannin rus. Äitin oman lisäksi ponin hankkiminen oli riski. Siksi etsimme kauenpaa halvan pihattopaikan. Se oli 200e kuussa ja täyshoito. Muut kulut oli about satasen. 1vuokraaja kävi silloin kun en la ehtinyt. Silloin maksamaan jouduimme 200e kk. Emme ponia itse ostaneet vaan otimme kilpatamman ylläpitoon. Menestyttkin hyvin ja poni pysyi terveena. Myöhemmin ostettiin poni kun omistaja laittoi myyntiin lopullisesti terveytensä vuoksi. Nyt ollaan kusattu 70cm ratoja ja HeA. Poni asuu meillä ja on iloinen. Itse suosittelen ennen ostoa ottamaan jonkun yp. Kannattaa terve olla ja käyttää ekana tarkastuksessa, kun yp poneossa voi jekkuja olla. KRITEEREJÄ ostoon itestäni:
      Ei ponia alle 13v tiedän että olin liian nuori.
      Eka yp jotta opit.
      Tiedät taudeista
      Kojemusta väh 5v

      • tyhmelys

        Ootko ihan tyhmä? Ei hevosen ostossa oo mitään tollasia ikärajoja. Ei kukaan usko tollasia 11-vuotiaita juntteja jotka on niin kateellisia, että ei halua toiselle hevosta


      • Anonyymi

        Ei hevosen ostoon oo ikinä ollu tai tuu olemaan mitään ikä rajaa kyllä jotkut voi olla ihan päteviä ponin omistajia vaikka ois vasta kymmenen vuotias


    • Nainen33w

      Aika vanha aihe jota lueskelin mutta minulla on mieheni kanssa vääntö hevosen pidosta. Mies sanoo että kallista. Minä sanon että hänen moottoripyöräharrastus on kalliimpi. Että miten on? Mitä maksaa hevosen pito 2018 hinnastolla? Ruuat? Vakuutus? Ell? Talli omassa pihassa.

    • Anonyymi

      Moikka! Oon 15v tyttö. Oon harrastanu ratsastusta kohta 6 vuotta. Ollaan kaverinin kanssa mietitty heppaa. Pihatto talli johon hevosen laittaisimme on minulta pyörämatkan päässä ja kaverinikin asuu aika lähellä. Olen käynyt kyseisellä tallilla nyt kaksi vuotta, tehnyt tallihommia ja ruokkinu yms. Tiedän miltä hevosarki tuntuu. Välillä tuun yöllä kotiin. Talli olisi täysihoitotalli eli voimme olla päivät koulussa, mutta hevonen silti hoidettaisiin. Jos toinen olisi lomalla voisi toinen hoitaa heppaa. Ja jos huono tuuri sattuu ja kumpikaan ei pääse niin tallin lähellä on vielä kolmas heppaihminen joka voisi hoitaa hevosta silloin kun emme pääsisi tietysti tallin omistaja joka asuu tallin pihassa. Mietin pystyykö tämmönen järjestelmä toimimaan kun ainoat rahanlähteet ovat kesätyöt, kotityöt, kepparikisat ja keppari myynti. Riittäisikö alkuun 10 000€ ja kuinkakohan pitkälle tolla selviäisi. Pihatto paikka ei välttämättä maksaisi kovin paljoa ja hevonen joka ostettaisiin olisi ehkä joku 4000€. Kysyisin teidän mielipidettä, että jos on kolme henkilöä jotka pystyy huolehtimaan ja koulu niin kuinka hyvin tämmöinen voisi toimia. Onko teillä kokemuksia lukiosta ja hevosen omistamisesta?

    • Anonyymi

      Muistakaa herran jumala, että vaikka hevoseen menisi vuodessa se 12 000€ niin se ei ole kaukana siitä paljonko maksatte vuodessa asumisesta, ruuasta, vaatteista ja julkisesta liikenteestä. Siinä ei paljoa rahaa jää käteen jos jää ellei ole hyvin maksava ammatti.

    • Anonyymi

      Osaako joku sanoa paljon yksi poni maksaa

    • Anonyymi

      Mitä jos haluaisi PUOLI yp niin paljonko se sitten maksaisi

    • Anonyymi

      Meillä karsinapaikka 350 e/kk. Kuivikkeet noin 120 e/kk. Jos ottaa tallinpitäjän siivoamaan karsinan, se on 20 e/kerta. Siivoan itse. Tallin puolesta heinät 3xpvä. Hevosen rehusäkki maksaa 25 e ja kestää noin viikon = 100 e/kk. Öljyt, lisävitamiinit, suola- ja mineraalikivi, porkkanat (n. kilo päivässä) ym. maksavat nekin. Kenttämaksu 90 e vuosi , lähitallin maneesin vuokra (30 e tunti). Kengittäjä 125 e kk, yllättäviä kengittäjää vaativia tilanteita tulee. Madotukset, raspaukset, ja muut el.lääkärikulut. Meillä nyt hevosella jalkavamma, eläinlääkärille mennyt monta sataa kuukauden sisään, ja lääkäri tulee taas huomenna. Suitsia ja satuloita pitää uusia, vanhoja satuloita topata. Ei ilmaista käsityötä toppaus. Pinteleitä, suojia, kylmäysaineita, ötökkäloimia, sadeloimia, haavanhoitoaineita, shampoita, ruokinta- ja vesiastioita (tarhaan) ..kaikkea kuluu. Nahanhoitoaineita menee suitsiin ja satuloihin. Riimuja, riimunvarsia, kaikenlaista on ostettava - tuntuu, että jatkuvasti. Ratsastushousujen pito ei kovassa käytössä kestä kauan. Housuja saa ostaa puolen vuoden välein. Ratsastuskamppeita pitää olla useita, ja talvea varten on oltava talvikamppeet ja -jalkineet. Lääkekuureja tulee, meilläkin nyt. Tämänkertainen kuuri on maksanut 126 e/2 viikkoa. Hevosella oltava kuljetuskamppeet, jos tulee äkkilähtö vaikka Viikkiin. Tässä nyt kuluja, joita äkkiseltään tulee mieleen. Niin ja matkakulut tallille. Tallille matkaa 6 km, polttoaine maksaa autooni nyt 1,29 e/litra. Eestaas 12 km, käyn tallilla kahdesti tai kolmasti päivässä = 36 km/pvä. Polttoainemeno ei vähäinen. Sijoitusongelmia ei ole, jos omistaa hevosen..

    • Anonyymi

      Sanoka joku jos otan ystävältä hevosen ylläpitoon niin paljon se maksaisi koska se hevonen ei niinku melkein liiku ja ystävällä on uusi hevonen vähä noloo kysyy ku ollaan uusia kavereitä niin en haluu sillee heti niin tietääkö joku paljon maksaa just se hevosen ylläpito ottaminen ei paljon pitää maksaa kuukaudessa vaan just se ylläpitoottaminen keskimäärin???

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      22
      1321
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe