Hei!
Olen joskus jossain nähnyt ohjeen kiekkojen ruokaan, joka sopisi muillekkin kirjoahvenille. Jos sinulla tallessa, laittaisitko sen tänne!
Kiekkojen ruokaanhan käytetään sydäntä. olen kuullut ettei sitä pitäisi antaa muille kaloille ja kauan kummastellut miksi? mikä kiekkojen ruoansulatuksesta tekee erilaisen?
Kiekkojen pöperö
10
976
Vastaukset
- Katla
No, mä ainakin annan "mössöä", jossa on sydäntä (mielummin possun kuin naudan, ravintorikkaampaa) ihan kaikille kaloilleni aina silloin tällöin... Eikä ole näkynyt seuraamuksia!
- Hulda
Voisitko kertoa mitä muuta safkassa on? Kiittäen H.
- Leipurimestari. Timppa
Naudan sydäntä esim, 1kg. Sydämmestä puhdistetaan
kaikki rasvat ja epäpuhtaudet mahdollisimman tarkasti.
Käytetään ainoastaan puhdas punainen liha. 1/3 osa
kalaa.(muikku tai särki) kaloihin voi jäädä ruodot jos
on hyvä yleis/soseutus kone jolla jauhaa kalat ja lihan
luonnollisesti mahd tuoreena, kalat siivotaan. Kalat ja
liha jauhetaan mahdollisimman hienoksi "mössöksi" nämä
sekoitetaan yhtä kiloa kohti 3-4 kananmunan keltuaista
(vakuaista ei laiteta) jotakin vihreää esim herneet
ryöpättynä käy ja pinaatti. Määrällä ei ole niin väliä,
kun ei aivan älyttömästi. Kiloa kohti 5g luu ja
liitujauhoa(apteekista saa kumpaakin) yksi banaani ja
n:20g maizeena maissitärkkelystä hiilihydraateiksi
kiloa kohti(hätätilassa käy perunajauhot.)
Kalanmaksaöljy 0,5 dl/kg. Paprika jauhoja voi laittaa
1pss/kg ei maun vaan karoteenien vuoksi korostaa
kalojen punaisia värejä. vitamiininä voi käyttää
sanosolia apteekista 1dl/kg. Viimeisenä laitetaan
liivate 1rkl/kg keitetään pieni määrä vettä johon
lisätään liivate, annetaan liivateveden jäähtyä ennen
ruokaan sekoittamista, sitten kaikki nämä
mahdollisimman hyvin sekaisin. Kun ruoka "mössö" hyvin
sekoitettu laitetaan noin 2-3rkl ruokaseosta kahden
litran minigrip pakastepussiin(ovat tähän käytöön
parhaita) pohjalle tasoitellaan noin 0,5-1cm
paksuisiksi levyiksi kun ruoka on laitettu pusseihin
levyiksi ruoka pakastetaan. Ruokaa ei ole syytä antaa
ennen kuin ovat olleet vuorokauden pakkasessa, koska
ruokaan tulee järvi kalaa niistä voi saadä
akvaariokaloihin loisia/bakteereja. Kun ruokaa laittaa
pakaste pussin pohjalle niin siitä on hyvä lähteä
tasoittamaan levyä sulkianauhaan päin, sulkianauha on
hyvä sulkea osittain noin senttiä ennen kuin ruoka
mössö tavoittaa sen. Tämä ei ole mikään pakollinen ohje
tätä voi soveltaa ja varmaan lehdistä tai netistä
löydät muitakin ohjeita. Viheruoa osuutena voi käyttää
esim spiruliina hiutaleita ovat vain pahuksen kalliita.
Trv.Timppa- Hulda
;), ilman douppausta
- Mikael
Itse en antaisi kiekoille sydäntä tai mitään lämmiverisen eläimen lihaa. En väitä omaavani kasvattajan kokemusta tai vastaavia tietoja, mutten ole myöskään keksinyt itsekseni em ainesten kaloja rasvoittavaa vaikutusta. Olen omakohtaisesti saanut asiasta selvitystä mm kirjolohiviljelyn osalta ja sama pätee akvaariokaloihinkin. Jos sinulla ei ole kaloja paljoa niin sydämen edullisuudenkin voi sivuuttaa ja laittaa tilalle äyriäisiä tai kalaa. Mitä rasvoittuneet sisäelimet sitten vaikuttavat kalaan en tiedä - oletettavasti ei kuitenkaan hyvinvointia edistävästi.
Mm katkaravut ihan hienoisesta suolastakin huolimatta ovat kelpo tavaraa. Mäti, varsinkin suolaamaton ( nyt mm mateenmäti ) on hyvää tavaraa. Etujätti mm myy Wihurin tuomia ravunpyrstöpakasteita ja kampasimpukoiden lihaa. Hyvä aines sellaisenaan. Ns Räkmix on kelpo resepti myös. Itse olen huomannut ongelmaksi sen, että kiekot odottavat mielellään herkkua sitä kerran saatuaan. Siksi resepti olisi hyvä olla suurelta osin se jatkuva vakioruoka. Itse laiskuuttani olen mm luisunut antamaan helppoa ravunpyrstöä ja surviasta sekä simpukkaa ja joudun tähän aika-ajoin sekoittamaan mm kalanmaksaöljyä ja kuivaruokaa sekä hivenaineita. Toisaalta ei helppouskaan mikään paha ole, mutta alusta asti opetetut kiekot tietenkin syövät tasaisemmin ja ravitsevampaa nimenomaista sekoitusta.
Tähän linkkiin mm kannattaa tutustua:
http://www.dlc.fi/~jarvij/suomi/ohjeita/ravinto.htm- Timppa
Tiedän ettei sydän ole kiekko, eikä muidenkaan kalojen ruokaa, mutta en myöskään kannata kertaalleen pakastettujen äyriäisten käyttöä kalojen ruokana. Koska kertaalleen pakastetusta ravinnosta on jo osa ravintoarvoista mennyt pakastattaessa ja jos ne vielä kerran sulatetaan sotketaan jotakin sekaan ja pakastetaan uudestaan häviää ravintoarvoista vieläkin lisää. Sitten jos saat tuoreta katkaravun pyrstöjä tai kampasimpukkaa jota ei ole pakastettu on asia toinen. Mutta siitähuolimatta käytti mitä hyväänsä siitä ruuasta puutuu vielä kalojen tarvitsemat kivennäisaineet ja mineraalit vitamiinit, kalkki ja fosfori jota kalat tarvitsevat ravinnosaan. Kuinka paljon mitäkin se on epäselvää koska päteviä tutkimustuloksia ei ole. Jos kaloileen syötää pakastettua katkaravunpyrstöä ja kampasimpukkaa sillä ei kalojen kaikki ravinto arvot tule tyydytetyiksi. Ja kalanmaksaoljyn käyttö esimerkiksi katkarapujen pyrstöissä ei riitä kalojen koko vitamiinitarpeen tyydyttämiseen. Ensinnäkin kalanmaksaöljy on rasvaliukoinen, ei vesiliukoinen ja jää näinollen ruuasta veden pintaan, ei katkojen pyrstöy sitä merkittävästi pysty itseensä imemään. oletetaan että vaikka imisikin niin se ei sisällä kaikkia vitamiinia jota kalat ravinosaan tarvitsevat. Kalkki fosfori ja monet muut kuin D ja A vitamiinit jäävät uupumaan kokonaan. Mikä kaloille sitten olisi se oikea ruokasekoitus niin tiedä sitä.
- Mikael
Timppa kirjoitti:
Tiedän ettei sydän ole kiekko, eikä muidenkaan kalojen ruokaa, mutta en myöskään kannata kertaalleen pakastettujen äyriäisten käyttöä kalojen ruokana. Koska kertaalleen pakastetusta ravinnosta on jo osa ravintoarvoista mennyt pakastattaessa ja jos ne vielä kerran sulatetaan sotketaan jotakin sekaan ja pakastetaan uudestaan häviää ravintoarvoista vieläkin lisää. Sitten jos saat tuoreta katkaravun pyrstöjä tai kampasimpukkaa jota ei ole pakastettu on asia toinen. Mutta siitähuolimatta käytti mitä hyväänsä siitä ruuasta puutuu vielä kalojen tarvitsemat kivennäisaineet ja mineraalit vitamiinit, kalkki ja fosfori jota kalat tarvitsevat ravinnosaan. Kuinka paljon mitäkin se on epäselvää koska päteviä tutkimustuloksia ei ole. Jos kaloileen syötää pakastettua katkaravunpyrstöä ja kampasimpukkaa sillä ei kalojen kaikki ravinto arvot tule tyydytetyiksi. Ja kalanmaksaoljyn käyttö esimerkiksi katkarapujen pyrstöissä ei riitä kalojen koko vitamiinitarpeen tyydyttämiseen. Ensinnäkin kalanmaksaöljy on rasvaliukoinen, ei vesiliukoinen ja jää näinollen ruuasta veden pintaan, ei katkojen pyrstöy sitä merkittävästi pysty itseensä imemään. oletetaan että vaikka imisikin niin se ei sisällä kaikkia vitamiinia jota kalat ravinosaan tarvitsevat. Kalkki fosfori ja monet muut kuin D ja A vitamiinit jäävät uupumaan kokonaan. Mikä kaloille sitten olisi se oikea ruokasekoitus niin tiedä sitä.
...olet Timppa, niin kuin kokeneena sinulla on tapana ollutkin. Siksihän itsekin sekoitan em aineksiin mm kuivaruokaa, vitamiineja ja kalkkiseosta - tiedostaen mm em puutteen. Ja oleellinen pointtihan on myös se, että kiekkojen tulisi syödä tarjottua pöperöä!! Jo muille tavoille tai ilman tapoja olevat kalat eivät sitä välttämättä helpolla tee. Mutta itse sydämstä tai lämminveristen lihasta on siis reilusti poikkeavaa infoa.
- Mikael
Mikael kirjoitti:
...olet Timppa, niin kuin kokeneena sinulla on tapana ollutkin. Siksihän itsekin sekoitan em aineksiin mm kuivaruokaa, vitamiineja ja kalkkiseosta - tiedostaen mm em puutteen. Ja oleellinen pointtihan on myös se, että kiekkojen tulisi syödä tarjottua pöperöä!! Jo muille tavoille tai ilman tapoja olevat kalat eivät sitä välttämättä helpolla tee. Mutta itse sydämstä tai lämminveristen lihasta on siis reilusti poikkeavaa infoa.
Jo pakasteena ostettu aines voidaan sekoittaa muuhun, esim vitaminoituun ja mineraalein rikastettuun ruokaan vasta päiväannosten yhteydessä. Jäinen rapu vaikka partaterällä liuskoiksi ja sekaisin sekä hetki vetäytymistä sulaessaan em seoksen kanssa.
- Mikael
Näitä reseptejähän voi luontevasti soveltaa. Itse olen kuullut, että sitruunan mehun makua kalat saattavat vierastaa. Samaten väitetään spirulinan tuottavan kiekoille musti pilkkuja ihoon - joten ehkäpä vaikka tuorepinaatti voisi sen korvata. Liivate on myös lämminveristä ja ainakin huonosti sulavaa joten mitä vähemmän sitäkin, sen parempi. Ruoka ei kuitenkaan saisi olla pöllyävää hienojakoista pilveä vaan siksi liivatteelle on ollut vaikea keksiä korvaajaa. Itse kun vielä joskus teen sekoitteen ( en ole kovin hyvin vanhan kalakantani opettelussa onnistunut ) teen siitä yksinkertaisemman ja rakeisen sekä mielellään ilman liivatetta joka ei muutenkaan ole onnistumisen suhteen helppo.
- Hulda
Niin, räkmixin tekeminen vaikuttaa helpommalta kuin tuo kiekko-safka,kun ei ole sellasta myllyä. Siitä puuttuu kuitenkin luu- ja liitujauho (pahamaineinen)ja muna laitetaan kokonaisena (hyi!). Jos noilla muutoksilla sörssäisin, laittaisin hieman paprikaa väriksi ja sekovitamiinia. Tulisiko hyvä perusmössö?
Tonkijani muuten pitävät herneitä parhaana herkkunaan, syövät lennosta kokonaisina. Yritä siinä nyt saada ruokittua leviksetkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi392872Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs282683100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es442346Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201921Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo401833Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa571669- 381553
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä331447- 451373
- 261231