Hiljattain ostamassani talossani kattila, jossa mahdollisuus polttaa myös puita öljyn lisäksi.Mutta onko sekapuu kannattavaa ostettavaksi, vai onko koivu hintansa arvoista.Siis miten lämmöntuotto ja kuinka hyvä hiillosta koivusta tulee.Mitä puita yleensä käytätte, onko nokeentuminen/kattilan puhdistus vaikeampaa riippuen mitä puita polttaa.
polttopuut
8
791
Vastaukset
..mistä ostat,yleensä puukauppias "ylihinnoittelee" tuon sekapuun, lopputulos on että saatua energiaa kohden maksat saman mutta joudut kasvattamaan liiteriäsi ja juoksuttaa sinua enemmän pannuhuoneella sekapuuta käyttäessäsi
Jos ostat polttopuusi niin käytä koivua,"ilmaispuut" on asia erikseen- huonoa ole
tärkeintä puussa on se että on kuivaa, koivu ja haapa pitää kuivua 2 vuotta havupuu kuivuu vuodessa koivu on tehokkainta ja kalleinta, koivu nokeaa kattilaa pahimmin, itse olen paljon polttanut haapaa sitä kuluu enemmän mutta kattila pysyy puhtaampana, koivua poltan vain kovien pakkasten aikana.
- Anonyymi
Jokainen puulaji kuivuu yhden kesän aikana jos kaato, karsinta, katkominen ja pinoaminen on tehty äitienpäivään mennessä (n. 35 sentin klapit). Olen tehnyt näin jotain 40 vuoden ajan joten tämä ei ole mutua (musta tuntuu) vaan tietoa.
- Nimetön
kun on tässä kertynyt jonkinverran kokemusta puilla lämmityksestä, niin tärkeintä minun mielestäni siinä on juuri se, että puu on mahdollisimman kuivaa, sanoisin melkein, että ns."rutikuiva" puu on parasta ja piipusta tuleva savu tai sanoisko savuttomuus kertoo paljon.
- Anonyymi
Kattilassa polttamisesta ei oo kokemusta, mutta jos takkatulesta haluaa nauttia pitempään, poltan koivua. Mänty ei nokee mutta palaa nopeasti. Mäntyä menee n. 25 % enemmän kuin koivua että saa takan yhtä kuumaksi.
- Anonyymi
Näin tärkeä aloitus oli aiheellista nostaa edes palstaa aktivoimaan...
- Anonyymi
Yläpaloisessa öljykattilassa puu on hätävara.
- Anonyymi
Voi sitä polttaa jatkuvasti jos jaksaa juosta lisäämään jatkuvasti puuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 213498
- 831732
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa821198Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää1561152- 48989
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.52967Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe180916- 61902
- 42856
Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis139795