Hiljattain ostamassani talossani kattila, jossa mahdollisuus polttaa myös puita öljyn lisäksi.Mutta onko sekapuu kannattavaa ostettavaksi, vai onko koivu hintansa arvoista.Siis miten lämmöntuotto ja kuinka hyvä hiillosta koivusta tulee.Mitä puita yleensä käytätte, onko nokeentuminen/kattilan puhdistus vaikeampaa riippuen mitä puita polttaa.
polttopuut
8
761
Vastaukset
..mistä ostat,yleensä puukauppias "ylihinnoittelee" tuon sekapuun, lopputulos on että saatua energiaa kohden maksat saman mutta joudut kasvattamaan liiteriäsi ja juoksuttaa sinua enemmän pannuhuoneella sekapuuta käyttäessäsi
Jos ostat polttopuusi niin käytä koivua,"ilmaispuut" on asia erikseen- huonoa ole
tärkeintä puussa on se että on kuivaa, koivu ja haapa pitää kuivua 2 vuotta havupuu kuivuu vuodessa koivu on tehokkainta ja kalleinta, koivu nokeaa kattilaa pahimmin, itse olen paljon polttanut haapaa sitä kuluu enemmän mutta kattila pysyy puhtaampana, koivua poltan vain kovien pakkasten aikana.
- Anonyymi
Jokainen puulaji kuivuu yhden kesän aikana jos kaato, karsinta, katkominen ja pinoaminen on tehty äitienpäivään mennessä (n. 35 sentin klapit). Olen tehnyt näin jotain 40 vuoden ajan joten tämä ei ole mutua (musta tuntuu) vaan tietoa.
- Nimetön
kun on tässä kertynyt jonkinverran kokemusta puilla lämmityksestä, niin tärkeintä minun mielestäni siinä on juuri se, että puu on mahdollisimman kuivaa, sanoisin melkein, että ns."rutikuiva" puu on parasta ja piipusta tuleva savu tai sanoisko savuttomuus kertoo paljon.
- Anonyymi
Kattilassa polttamisesta ei oo kokemusta, mutta jos takkatulesta haluaa nauttia pitempään, poltan koivua. Mänty ei nokee mutta palaa nopeasti. Mäntyä menee n. 25 % enemmän kuin koivua että saa takan yhtä kuumaksi.
- Anonyymi
Näin tärkeä aloitus oli aiheellista nostaa edes palstaa aktivoimaan...
- Anonyymi
Yläpaloisessa öljykattilassa puu on hätävara.
- Anonyymi
Voi sitä polttaa jatkuvasti jos jaksaa juosta lisäämään jatkuvasti puuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi3142861Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä552640- 1201712
- 1181430
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461390Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301275PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1481234- 691090
- 741079
- 701020