Oluen oikeaoppinen nauttiminen

Iso Tuoppi

Viininjuonnissa on paljonkin sääntöjä mutta miten pitäisi olutta nauttia oikeaoppisesti? Niin että siitä saisi "kaiken irti".

14

1023

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Oikeanlaisesta lasista (useat panimot myyvät laseja, jotka parhaiten sopivat juuri heidän oluilleen) ja oikean lämpöisenä, lukee yleensä pullon kyljessä. Kaadetaan siten että vaahtoa tulee sopivasti, vähän oluesta riippuen, esim: ensin puoli pulloa nopeasti lasiin, sitten odotetaan muutama kymmenen sekuntia ja kaadetaan loput hitaasti.

Itse en tosin tällaisia hienosteluja harrasta, juon oluet jääkaappikylmänä ja sellaisesta tuopista joka nyt sattuu käteen osumaan. Ja hyvää on.

• se, että

olut maistuu juojalle.
        Lasi, lämpötila, tilanne ja vuodenaika vaikuttavat lopputulokseen. Joillekin näillä on suurikin merkitys ja tosille ei mitään.

Itse olen huomannut suurimmat erot syntyvän eri lämpötilan kautta, myös vuodenaika vaikuttaa.
        Tästä huolimatta, ei liian kireillä säännöillä tai ohjeilla saa kuin ahdistusta, eli nautitaan oluesta jokainen omalla tavallamme.

• Iso Tuoppi

Sellaista olen kuullut että pakastimessa pidetty olut on tosi hyvää. En ole tätä kokeillut koska olentietävinäni että että olut jäätyy pakkasessa. Onko kellään kokemuksia/tietoa?

• nimimerkki

On kokemuksia siitä että olut jäätyy pakastimessa.

Lisäksi sikakylmä olut ei vaan maistu miltään.

...Haikeudella muistan pari vuotta sitten englannissa kun nautittiin paikallisista oluista, MMM... Ne oli melko lämpimiä, sakean makuisia ja vähän kuplivaa sorttia. Vähän vahvempaa kun meikäläiset oluet. Veljet, että oli hyvää.

No, painoakin tuli kahdessa viikossa viitisen kiloa lisää :)

• Bissemies

Aussitavaraa, heillä ollut muutamana vuonna hana joka jäähdyttää oluen muistaakseen 2 asteiseksi.
        Jos lämpötila on ns. kesäkuuma on se ihan mukavaa juotavaa, mutta ei se oikeasti maistu miltään.

• Highway

...olut maistuu hirveältä minusta. tai oikeastaan ei paljon miltään, ei järin mahtava kokemus.

• Jippijaijei!

Munkaan mielestä hileinen tai tosi kylmä olut ei maistu kyllä paljoa miltään. Muutaman kerran on kaljat päässeet vahingossa jäätymään mm. kaverin ja mun yhteinen kaljakori unohtui (minä unohdin) muutamaksi päiväksi takakonttiin pakkasilla. Ehkä se oli siellä jopa viikon tai kaks.

No joka tapauksessa olueeseen tulee ainakin sulatuksen jälkeen ikävä kirpeähkö sivumaku. Tai ainakin mun mielestä se on ikävä ja kyllä se kaverikin siitä mainitsi. Mutta ei se siinä sitten, kun vauhtiin pääsi enää niin haitannut ja uusivuosi otettiin vastaan perinteiseen suomalaiseen tapaan.

Nyt oon muuten onnistunut hillitsemään alkoholin käyttöäni huomattavasti. Yeah!! Vaikkei mulla mitään varsinaista ongelmaa ole ikinä ollutkaan. Aion vaan elää vähän terveellisemmin ja ottaa enimmäkseen vaan sivistyneesti. :)

• Ikävä kyllä yksi tärkeimmistä makuun vaikuttavista asioista on lasi. Valmistajahan sen tietää millaisesta lasista kukin olut maistuu parhaimmalta.

Se vaikea asia on, että mistä saisi aina kuhunkin olueen/oluttyyppiin sopivan lasin?

Alko myy ns. yleislasia oluelle, joka ei ole mitenkään huono astia. Riittävän ohutreunainen, ylöspäin suippeneva ja kyllin iso, jalallinen.

Tietysti muutkin asiat vaikuttavat, erityisesti oluen lämpötila. Ei oluen juonnissakaan, kuten ei viinissäkään, ole mitään sääntöjä - tärkeintä on ymmärtää, että näillä pienillä kikoilla saa oluenjuonnista paljon miellyttävämmän tapahtuman. Ei asioita kannata omaksua snoppailun vuoksi vaan nautinnon lisäämiseksi.

• EI mitenkään

"snoppailu". Luulisi sinun Keski-Euroopassa paljon oleilleen ymmärtävän, että b:n ja p:n erottaminen toisistaan EI ole snobbailua.

• korjailee taas
        EI mitenkään kirjoitti:

"snoppailu". Luulisi sinun Keski-Euroopassa paljon oleilleen ymmärtävän, että b:n ja p:n erottaminen toisistaan EI ole snobbailua.

etkö voisi keskittyä olennaiseen ja jättää kirjoitusvirheet rauhaan, varsinkin muiden tekemät.
        Tarkoitus on kirjoittaa alkoholiin liittyvistä asioista - ei kielioppisäännöistä.
        Tiedän, että olet suorittanut lukion ja haluat jakaa oppimaasi - mutta se kun nyt ei vaan kiinnosta ketään.

• sen verran, että

lasi kannattaa huuhdella vedellä aina tuopillisten välillä. Kokeilkaa, jos ette usko.

Lasin muodolla voi olla jotain merkitystä, mutta mielestäni kaikki olutlasit sopivat kaikille oluille. Erilaiset merkkilasit ovat enimmäkseen brändin korostusta.

• .......

itse juon lämpimänä, silloin oluesta saa eniten irti. oikeaoppisuus ei kiinnosta vähääkään.

• on lievästi samaa mieltä

Juon silloin tällöin olutta ja ihastelen monia merkkejä ja oluen lajeja, joita nykyisin on tarjolla. Vaikka itse harrastan hieman muita alkoholijuomia, olen sitä mieltä että olutkulttuuriin kannattaa panostaa. Nykytilanne on hyvä ja parempaan menossa.

No, asiaan. Kuitenkin ´real ale´, joka on hyvää ja hienoa tarjoillaan minusta turhan lämpimänä. Mutta se kuuluu asiaan ja niin olkoon. Tilaisuuden tullen siihen tartun ja juon sitä, tuoretuote kun on, ei pulloteta. Mutta muulloin otan olueni mieluiten kylmänä.

• on lievästi samaa mieltä kirjoitti:

Juon silloin tällöin olutta ja ihastelen monia merkkejä ja oluen lajeja, joita nykyisin on tarjolla. Vaikka itse harrastan hieman muita alkoholijuomia, olen sitä mieltä että olutkulttuuriin kannattaa panostaa. Nykytilanne on hyvä ja parempaan menossa.

No, asiaan. Kuitenkin ´real ale´, joka on hyvää ja hienoa tarjoillaan minusta turhan lämpimänä. Mutta se kuuluu asiaan ja niin olkoon. Tilaisuuden tullen siihen tartun ja juon sitä, tuoretuote kun on, ei pulloteta. Mutta muulloin otan olueni mieluiten kylmänä.

Pääsääntönä voi kai pitää - josta Mr. Besserwisser löytää varmaan sata poikkeusta - että mitä vaalemapi sitä viileämpänä.

Real alet juodaan vain vähän viilennettyinä, lagerit viileämpinä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      702
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33