60 . LAPSENKASTE , VÄHÄ KATEKISMUS

teu

Koska jokainen lapsi on perisynnin turmelema ja tarvitsee pelastusta , Kristuksen seurakunta alkuajoista asti vienyt kasteessa pienet lapset Vapahtajan luo . Se on seurannut Jeesuksen sanoja :"Sallikaa lasten tulla minun tyköni" . Näin se on tahtonut jättää jokaisen ihmiselämän sen hennoimmasta alusta asti JUMALAN suojelukseen ja hoitoon .

Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkää estäkö heitä , sillä senkaltaisten on JUMALAN valtakunta . Totisesti minä sanon teille :joka ei ota vastaan JUMALAN valtakuntaa niin kuin lapsi, se ei sinne sisälle pääse . Mark. 10 :14-15

58

1090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väite yksi: Lapsi on perisynnin turmelema...
      Väite kaksi: Sen kaltaisten on Jumalan valtakunta...

      Minulla ei mene jakeluun???????????

      • Matti E Simonaho

        Jakomielisyys ja ristiriitaisuudet tulee esille kun sotaa käydään. Piru mielessä herjaa Jeesusta ja Jumalaa ja kaikkea mikä on pyhää, ja sielu puolestaan puolustaa.


      • teu

        Älä minua moiti , tämä on M.Lutherin , VÄHÄ KATEKISMUKSESTA . Luetaan ja uskotaan .


      • teu kirjoitti:

        Älä minua moiti , tämä on M.Lutherin , VÄHÄ KATEKISMUKSESTA . Luetaan ja uskotaan .

        Lutheriin uskomalla emme pelastu, valitettavasti!


      • Abimelek
        vihne kirjoitti:

        Lutheriin uskomalla emme pelastu, valitettavasti!

        Ei Luther perisyntioopia ole keksinyt. Se käy ilmi aivan Raamatun alkulehdiltä. Aika huonosti on Raamattu luettu ellei Aadamin ja Eevan tapaus ole tullut kertaakaan eteen. Juuri sen ensimmäisen ihmisparin lankeemuksen tähden koko luomakunta kärsii valtavan tuskan ja kuorman alla, ja pian tuhoutuukin. Kaikki jotka yleensä näemme, näemme hyvin lankeemuksen tuloksen.


      • Abimelek
        Abimelek kirjoitti:

        Ei Luther perisyntioopia ole keksinyt. Se käy ilmi aivan Raamatun alkulehdiltä. Aika huonosti on Raamattu luettu ellei Aadamin ja Eevan tapaus ole tullut kertaakaan eteen. Juuri sen ensimmäisen ihmisparin lankeemuksen tähden koko luomakunta kärsii valtavan tuskan ja kuorman alla, ja pian tuhoutuukin. Kaikki jotka yleensä näemme, näemme hyvin lankeemuksen tuloksen.

        Asuvasta synnistä johtuu sitten ne kaikki teotkin joita ihmislapsi alkaa tekemään heti saman tien, kun jaloilleen nousee.


      • Matti E Simonaho
        Abimelek kirjoitti:

        Asuvasta synnistä johtuu sitten ne kaikki teotkin joita ihmislapsi alkaa tekemään heti saman tien, kun jaloilleen nousee.

        Yksikään lapsi ei sano "Olen syntynyt syntiseksi (rikolliseksi, kaikkien lakien rikkojaksi) ja olen perisyntinen", vaan sanat tulee pirun riivaamasta joka opettaa synnin lapselle, ja haluaa että lapsi omaksuu sen ja on kuten se.


      • Abimelek
        Abimelek kirjoitti:

        Asuvasta synnistä johtuu sitten ne kaikki teotkin joita ihmislapsi alkaa tekemään heti saman tien, kun jaloilleen nousee.

        Herra Simonaro, te ette ole kristitty, olkaa hyvä ja poistukaa. Me tiedämme yllä sen, mitä lapset sanovat, meillä kaikilla on enemmän lapsia kun sinulla.


      • Abimelek kirjoitti:

        Ei Luther perisyntioopia ole keksinyt. Se käy ilmi aivan Raamatun alkulehdiltä. Aika huonosti on Raamattu luettu ellei Aadamin ja Eevan tapaus ole tullut kertaakaan eteen. Juuri sen ensimmäisen ihmisparin lankeemuksen tähden koko luomakunta kärsii valtavan tuskan ja kuorman alla, ja pian tuhoutuukin. Kaikki jotka yleensä näemme, näemme hyvin lankeemuksen tuloksen.

        monien teologien kanssa tästä asiasta. Eräs tunnusti, että kadottavan perisynnin keksi Augustinus taistellessaan Pelagiuksen kanssa.

        Siitä ei siis tarvitse syyttää Lutheria.

        En kuitenkaan toivoisi Simonahon hämmentävän tätä keitosta enempää.


      • teu

        61. KASTE JA OPETUS

        Kastetut on Jeesuksen käskyn mukaan opetettava pitämään , mitä Hän on käskenyt . Tämä opetus tapahtuu kodissa ja koulussa, mutta erityisesti rippikoulussa . Rippikoulu päättyy Pyhään toimitukseen , jota sanotan konfirmaatioksi. Siinä seurakunta rukoilee puolestamme , me tunnustamme uskomme ja lupaamme uskollisuutta vapahtajallemme . Sen jälkeen käymme ensikerran Herran Pyhällä Ehtoollisella

        Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan , painukoot sydämeesi . Ja teroita niitä lastesi mieleen ja puhu niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi. 5. Moos. 6:6-7

        Me kerromme tulevalle polvelle Herran ylistävistä teoista , Hänen voimastansa ja ihmeistänsä , joka Hän on tehnyt . Ps. 78:4 .

        Ole uskollinen kuolemaan asti , niin minä annan sinulle elämän kruunun . Ilm. 2:10 .


      • Ihmettelevä ihminen
        vihne kirjoitti:

        monien teologien kanssa tästä asiasta. Eräs tunnusti, että kadottavan perisynnin keksi Augustinus taistellessaan Pelagiuksen kanssa.

        Siitä ei siis tarvitse syyttää Lutheria.

        En kuitenkaan toivoisi Simonahon hämmentävän tätä keitosta enempää.

        No eipä ole sen papin opinnoista ollut mitään hyötyä. Minäkin näen tuon asian Raamatusta ja tunnenpa sen vaikutukset lihassanikin, ja ihan ilman teologista koulutusta.

        Kuinka niin "kadottavan perisynnin".

        Onko olemassa syntiä joka ei kadota, ellei Kristuksen veri pese sitä pois??


      • Ihmettelevä ihminen kirjoitti:

        No eipä ole sen papin opinnoista ollut mitään hyötyä. Minäkin näen tuon asian Raamatusta ja tunnenpa sen vaikutukset lihassanikin, ja ihan ilman teologista koulutusta.

        Kuinka niin "kadottavan perisynnin".

        Onko olemassa syntiä joka ei kadota, ellei Kristuksen veri pese sitä pois??

        Minulla on Hedbergin suomentamat Tunnustuskirjat, jossa sanotaan: Perisynti on kadottava ilman kastetta...

        Järkytyin pahasti. Synti päihitti siis Jeesuksen 6-0, pitää olla lisäksi toimitus.

        En viitsi panna koko masiinaa käyntiin, mutta jos oikeasti olet kiinnostunut, ota yhteyttä: [email protected]


      • En ihmettele yhtään
        Ihmettelevä ihminen kirjoitti:

        No eipä ole sen papin opinnoista ollut mitään hyötyä. Minäkin näen tuon asian Raamatusta ja tunnenpa sen vaikutukset lihassanikin, ja ihan ilman teologista koulutusta.

        Kuinka niin "kadottavan perisynnin".

        Onko olemassa syntiä joka ei kadota, ellei Kristuksen veri pese sitä pois??

        Perisynti ei ole muuta kuin ihmisluonnon yleinen turmelus, joka puhkeaa vihan, ylpeyden, hekuman ja ahneuden kiihkeiksi himoiksi.

        Perisynti on perinnäisen vanhurskauden puutetta, jolla meitä rangaistiin Aadamin ensimmäisen synnin takia. Sen takia sitä nimitetään perisynniksi, koska emme ole sitä itse tehneet, vaan saamme sen myötämme vanhemmiltamme. Eikä sitä lueta yhtään vähemmän kuin jos olisimme sen itse tehneet.


      • vihne kirjoitti:

        Minulla on Hedbergin suomentamat Tunnustuskirjat, jossa sanotaan: Perisynti on kadottava ilman kastetta...

        Järkytyin pahasti. Synti päihitti siis Jeesuksen 6-0, pitää olla lisäksi toimitus.

        En viitsi panna koko masiinaa käyntiin, mutta jos oikeasti olet kiinnostunut, ota yhteyttä: [email protected]

        II Perisynti
        Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.

        Mieti omalle kohdallesi!!!Jos olisit kuollut kastamattomana, olisitko ansainnut helvetin?


      • teutatess
        vihne kirjoitti:

        Lutheriin uskomalla emme pelastu, valitettavasti!

        Tarkoitin USKOA JUMALAN SANAA ,ja lukea sitä Lutherin kirjoituksista .ok .


      • teutatess kirjoitti:

        Tarkoitin USKOA JUMALAN SANAA ,ja lukea sitä Lutherin kirjoituksista .ok .

        Lueppa tuo sitaatti, jonka laitoin. Voitko sanoa aamenta sen opäälle?

        Minusta se on Jeesuksen työn pilkkaamista.
        Siksi en voi pitää Lutheria tässä esikuvana.


      • Haukiputaan lossi
        vihne kirjoitti:

        Minulla on Hedbergin suomentamat Tunnustuskirjat, jossa sanotaan: Perisynti on kadottava ilman kastetta...

        Järkytyin pahasti. Synti päihitti siis Jeesuksen 6-0, pitää olla lisäksi toimitus.

        En viitsi panna koko masiinaa käyntiin, mutta jos oikeasti olet kiinnostunut, ota yhteyttä: [email protected]

        Ilman Kastetta ja uskoa sinulle ei ole Kristusta.
        Silloin ei tappioksi riitä edes 6-0.
        Kasteen puuttuminen ei kadota jos sitä ei ole ehditty tehdä, mutta Kasteen halveksiminen on kadottava synti.


      • Haukiputaan lossi
        vihne kirjoitti:

        Lueppa tuo sitaatti, jonka laitoin. Voitko sanoa aamenta sen opäälle?

        Minusta se on Jeesuksen työn pilkkaamista.
        Siksi en voi pitää Lutheria tässä esikuvana.

        Peristyntihän on mainittu jo Mooseksen ensimmäisessä kirjassa. Nimenomaan se että Jumala kirosi koko tulevan ihmiskunnan, ei vain Aadamia ja Eevaa. Pitäisi lukea Raamattua eikä uskoa omia luulojaan.

        Sillä ei ole Lutherin kanssa mitään tekemistä.


      • Haukiputaan lossi kirjoitti:

        Ilman Kastetta ja uskoa sinulle ei ole Kristusta.
        Silloin ei tappioksi riitä edes 6-0.
        Kasteen puuttuminen ei kadota jos sitä ei ole ehditty tehdä, mutta Kasteen halveksiminen on kadottava synti.

        Lues nyt lossivahti oman kirjoituksesi ajatuksella. Jos ristiriita ei selviä, sinulla on lukivika.

        Minä väännän rautalangasta: Ilman kastetta ja uskoa sinulla ei ole Kristusta, mutta ilman Kristusta pelastut, koska ei ole ehditty kastaa.

        Kasteen halveksimisesta ei mainita raamatussa mitään. Siis mitä opimme tästä?

        Luterilainen pelastusoppi on rakennettu Augustinuksen ja rituaalien päälle raamatun ulkopuolella, näin karkeasti sanottuna.


      • Haukiputaan lossi kirjoitti:

        Peristyntihän on mainittu jo Mooseksen ensimmäisessä kirjassa. Nimenomaan se että Jumala kirosi koko tulevan ihmiskunnan, ei vain Aadamia ja Eevaa. Pitäisi lukea Raamattua eikä uskoa omia luulojaan.

        Sillä ei ole Lutherin kanssa mitään tekemistä.

        17. Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;
        Kr -38.

        Otappa älläntikku käteesi ja tavaa: Kirottu olkoon maa SINUN TÄHTESI....

        Siis Jumala EI KIRONNUT ihmistä, vaan maan ihmisen tähden.


      • Haukiputaan lossi
        vihne kirjoitti:

        17. Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;
        Kr -38.

        Otappa älläntikku käteesi ja tavaa: Kirottu olkoon maa SINUN TÄHTESI....

        Siis Jumala EI KIRONNUT ihmistä, vaan maan ihmisen tähden.

        Sinähän se Raamattusi huonosti lue, kun valehtelet lasten syntyvän paratiisiin.

        Ihminen ON karkoitettu pois paratiisista ja pysyy. Liha ei ikinä paratiisia tavoita, sen on kuoltava. Ja kuolleen tilalle on synnyttävä uusi ihminen vedestä ja Hengestä niinkuin Jeesus itse opettaa.

        Liha on lihaa ja lihana pysyy, olipa lapsen liha taikka vanhuksen liha.

        Lihan pyhitysoppi ei ole Jumalan sanasta, vaan se on yksi etevä järjen päätelmä.

        Moni on vietellyt itsensä syvälle omaan vanhurskauteen järkensä kautta.

        Se on Jumalan armo Jeesuksen kristuksen kautta kun ihmisen pelastaa. Jokaisen on synnyttävä uudesti vedestä HENGESTÄ, muutoin ei ole asiaa taivaaseen, ei vauvalla, eikä vaarilla yhtään sen enempää.


      • teu
        vihne kirjoitti:

        Lutheriin uskomalla emme pelastu, valitettavasti!

        Ei niin , vaan uskomalla JEESUKSEEN KRISTUKSEEN .
        Mutta Luther toi asiat esille, OIKEIN että voimme niitä vapaasti lukea, Hän oli USKON UUDISTAJA .
        VAIN JEESUKSEEN USKOVA PELASTUU. Niin se on .Niin se on kirjoitettu, niin tehkäämme .


      • teu
        vihne kirjoitti:

        II Perisynti
        Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.

        Mieti omalle kohdallesi!!!Jos olisit kuollut kastamattomana, olisitko ansainnut helvetin?

        Olisin oliko tämä , varmasti näin .


      • kastamaton lapsi
        vihne kirjoitti:

        II Perisynti
        Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.

        Mieti omalle kohdallesi!!!Jos olisit kuollut kastamattomana, olisitko ansainnut helvetin?

        Luther kirjoittaa, että lapsella on salattu usko ja osallinen lunastustyöhön. Näin ollen kastamatonkin lapsi kuollessaan on taivas kelpoinen. ´Jos se olisi sidottu kasteeseen niin se olisi riippuvainen ihmistyöstä, mutta se on vapahtajan sovitustyön kautta puhdas ja taivaskelpoinen.


      • En ihmettele yhtään kirjoitti:

        Perisynti ei ole muuta kuin ihmisluonnon yleinen turmelus, joka puhkeaa vihan, ylpeyden, hekuman ja ahneuden kiihkeiksi himoiksi.

        Perisynti on perinnäisen vanhurskauden puutetta, jolla meitä rangaistiin Aadamin ensimmäisen synnin takia. Sen takia sitä nimitetään perisynniksi, koska emme ole sitä itse tehneet, vaan saamme sen myötämme vanhemmiltamme. Eikä sitä lueta yhtään vähemmän kuin jos olisimme sen itse tehneet.

        Room 11:32. Jumala on näet tehnyt kaikki tottelemattomuuden vangeiksi, jotta hän voisi antaa kaikille armahduksen.
        Kr -92

        Emme siis peri Aadamilta mitään, vaan Jumala salli ja suorastaan teki kaikki alttiiksi perkeleen viettelykselle. Emme ole siis syypäitä isiemme synteihin, vaan olemme käyneet itse saman tien Aadamin kanssa.


      • aadamilta
        vihne kirjoitti:

        Room 11:32. Jumala on näet tehnyt kaikki tottelemattomuuden vangeiksi, jotta hän voisi antaa kaikille armahduksen.
        Kr -92

        Emme siis peri Aadamilta mitään, vaan Jumala salli ja suorastaan teki kaikki alttiiksi perkeleen viettelykselle. Emme ole siis syypäitä isiemme synteihin, vaan olemme käyneet itse saman tien Aadamin kanssa.

        Kyllä se on niin, että juuri Aadamin ja Eevan takia tämä perisynti on meissä. Raamatun lause ei poista Aadamin perintöä.


      • aadamilta kirjoitti:

        Kyllä se on niin, että juuri Aadamin ja Eevan takia tämä perisynti on meissä. Raamatun lause ei poista Aadamin perintöä.

        15. Voita ja hunajaa hän syö siinä iässä, jolloin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän;
        16. sillä ennenkuin poika on oppinut hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän, tulee autioksi maa, jonka kahta kuningasta sinä kauhistut.

        Tässä siis puhutaan Jeesuksesta. Tämä kuitenkin sopii kaikkiin lapsiin, koska Jeesus oli myös täysin ihminen.

        Lapsi ei siis osaa erottaa hyvää pahasta, mutta syö voita ja hunajaa. Jokainen raamatun tuntija tietää, että ne ovat luvatunmaan syötävää.

        Jeesus yksin osasi valita hyvän ja hylätä pahan , koska Jumala oli näin säätänyt, että Hän voisi kaikkia armahtaa.

        Syntiinlankeemus tapahtuu siis jokaiselle siinä iässä, kun tulee tietoiseksi aistiensa käyttämisestä.


      • Haukiputaan lossi
        vihne kirjoitti:

        Lues nyt lossivahti oman kirjoituksesi ajatuksella. Jos ristiriita ei selviä, sinulla on lukivika.

        Minä väännän rautalangasta: Ilman kastetta ja uskoa sinulla ei ole Kristusta, mutta ilman Kristusta pelastut, koska ei ole ehditty kastaa.

        Kasteen halveksimisesta ei mainita raamatussa mitään. Siis mitä opimme tästä?

        Luterilainen pelastusoppi on rakennettu Augustinuksen ja rituaalien päälle raamatun ulkopuolella, näin karkeasti sanottuna.

        Minä olen lukenut Raamatustani kirjaimellisesti saman kjasteopin, kun Lutherin ja Augustinuksenkin opetus on ollut.


      • Haukiputaan lossi kirjoitti:

        Minä olen lukenut Raamatustani kirjaimellisesti saman kjasteopin, kun Lutherin ja Augustinuksenkin opetus on ollut.

        Joka uskoo ja kastetaan, ei nyt tähän sovi. Muuten kysyn sinulta: Koska olet aikonut mennä kasteelle. Ettei tule hevosta laitettua väärinpäin aisoihin.


      • Haukiputaan lossi
        vihne kirjoitti:

        Joka uskoo ja kastetaan, ei nyt tähän sovi. Muuten kysyn sinulta: Koska olet aikonut mennä kasteelle. Ettei tule hevosta laitettua väärinpäin aisoihin.

        Sinähän puhut kohta kuin helluntailainen, ettei lapsella olisikaan uskoa?? Kuinka voit samaan hengenvetoon kuitenkin väittää lapsen pelastuvan, vaikka ilman uskoa ei kukaan voi kelvata Jumalalle Raamatun m ukaan. Menit lopulta tiukkaan pussiin selityksinesi.

        Lapsella on originaali usko ja siksi hän on kelvollinen kasteelle, jossa Kristus itse pukee hänet vanhurskaudellaan.


      • Haukiputaan lossi
        vihne kirjoitti:

        15. Voita ja hunajaa hän syö siinä iässä, jolloin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän;
        16. sillä ennenkuin poika on oppinut hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän, tulee autioksi maa, jonka kahta kuningasta sinä kauhistut.

        Tässä siis puhutaan Jeesuksesta. Tämä kuitenkin sopii kaikkiin lapsiin, koska Jeesus oli myös täysin ihminen.

        Lapsi ei siis osaa erottaa hyvää pahasta, mutta syö voita ja hunajaa. Jokainen raamatun tuntija tietää, että ne ovat luvatunmaan syötävää.

        Jeesus yksin osasi valita hyvän ja hylätä pahan , koska Jumala oli näin säätänyt, että Hän voisi kaikkia armahtaa.

        Syntiinlankeemus tapahtuu siis jokaiselle siinä iässä, kun tulee tietoiseksi aistiensa käyttämisestä.

        Hän kun ei ollut hedelmöittynyt miehen spermasta lainkaan, vaan Hengestä. Me kaikki muut olemme.

        Tässä onkin tuo ainosyntyisyyden salaisuus. Minun on vaikea ymmärtää sitä, ettei kokenut kristitty ymmärrä kristinopin pelastussanomasta tämänkään vertaa.


      • Haukiputaan lossi kirjoitti:

        Hän kun ei ollut hedelmöittynyt miehen spermasta lainkaan, vaan Hengestä. Me kaikki muut olemme.

        Tässä onkin tuo ainosyntyisyyden salaisuus. Minun on vaikea ymmärtää sitä, ettei kokenut kristitty ymmärrä kristinopin pelastussanomasta tämänkään vertaa.

        Eikö siellä ollut pyhä huolettomuus?
        Siellä oli ravinto, siellä oli puhtaus ja siellä oli viattomuus.

        Mikä näistä puuttuu pieneltä lapselta?
        Hän on tyytyväinen, kun saa ruokaa, lämpöä ja puhtautta. Sisäinen puhtaus menee syntiintaipumisen myötä. Siihen asti ei ole salailua. Siksi lapset voivat laukoa totuuksia opittuaan puhumaan. Heillä ei ole vielä synnin tuomaa häpeän tuunnetta.

        He eivät osaa erottaa hyvää pahasta. Siksi lasta pitää hoivata ja varjella ja opettaa, etteivät joutuisi hengenvaaraan.


      • mutta.1
        vihne kirjoitti:

        Eikö siellä ollut pyhä huolettomuus?
        Siellä oli ravinto, siellä oli puhtaus ja siellä oli viattomuus.

        Mikä näistä puuttuu pieneltä lapselta?
        Hän on tyytyväinen, kun saa ruokaa, lämpöä ja puhtautta. Sisäinen puhtaus menee syntiintaipumisen myötä. Siihen asti ei ole salailua. Siksi lapset voivat laukoa totuuksia opittuaan puhumaan. Heillä ei ole vielä synnin tuomaa häpeän tuunnetta.

        He eivät osaa erottaa hyvää pahasta. Siksi lasta pitää hoivata ja varjella ja opettaa, etteivät joutuisi hengenvaaraan.

        Hauki on kala . Ei siitä sen enempää


      • mutta.1 kirjoitti:

        Hauki on kala . Ei siitä sen enempää

        Jos sulla on varaa suhtautua asioihin noin ylimielisesti, niin ole hyvä vain.

        Vaikuttaa farisealaiselta.


      • Abimelek
        vihne kirjoitti:

        Eikö siellä ollut pyhä huolettomuus?
        Siellä oli ravinto, siellä oli puhtaus ja siellä oli viattomuus.

        Mikä näistä puuttuu pieneltä lapselta?
        Hän on tyytyväinen, kun saa ruokaa, lämpöä ja puhtautta. Sisäinen puhtaus menee syntiintaipumisen myötä. Siihen asti ei ole salailua. Siksi lapset voivat laukoa totuuksia opittuaan puhumaan. Heillä ei ole vielä synnin tuomaa häpeän tuunnetta.

        He eivät osaa erottaa hyvää pahasta. Siksi lasta pitää hoivata ja varjella ja opettaa, etteivät joutuisi hengenvaaraan.

        Viattomuus oli paratiisissa, enää sitä ei ole YHDELLÄKÄÄN IHMISELLÄ lihan puolesta. Viattomuus loppui Aadamiin ja Eevaan ja heidät karkoitettiin pois paratiisista koska he ottivat hyvän ja pahan tiedon puusta. Enkelit vartioivat sitä porttia, eikä paluuta ole. Nämä asiat voit ihan itse lukea Raamatustasi.


      • Abimelek kirjoitti:

        Viattomuus oli paratiisissa, enää sitä ei ole YHDELLÄKÄÄN IHMISELLÄ lihan puolesta. Viattomuus loppui Aadamiin ja Eevaan ja heidät karkoitettiin pois paratiisista koska he ottivat hyvän ja pahan tiedon puusta. Enkelit vartioivat sitä porttia, eikä paluuta ole. Nämä asiat voit ihan itse lukea Raamatustasi.

        Mielestäni aiemmin oli kalenterissa: Viattomien lasten päivä.

        Oliko kirkkomme silloin väärässä?

        Siis edelleen kehotan lukemaan raamattua tarkemmin. Ei paratiisin porttia vartioida vaan: Elämänpuun tietä. Ettei ihminen maistaisi elämänpuusta kääntymättömänä ja jäisi ikuiseen onnettomuuteen.


      • vihne kirjoitti:

        Mielestäni aiemmin oli kalenterissa: Viattomien lasten päivä.

        Oliko kirkkomme silloin väärässä?

        Siis edelleen kehotan lukemaan raamattua tarkemmin. Ei paratiisin porttia vartioida vaan: Elämänpuun tietä. Ettei ihminen maistaisi elämänpuusta kääntymättömänä ja jäisi ikuiseen onnettomuuteen.

        Täällä tuntuu olevan kovimmillakin sankareilla kovin huono raamatun tuntemus. Täällä sanottiin, että Jumala kirosi ihmisen. Jos Jumala olisi kironnut ihmisen niin meille kaikille olisi vain yksi vaihtoehto: HELVETTI!


      • Abimelek
        vihne kirjoitti:

        Täällä tuntuu olevan kovimmillakin sankareilla kovin huono raamatun tuntemus. Täällä sanottiin, että Jumala kirosi ihmisen. Jos Jumala olisi kironnut ihmisen niin meille kaikille olisi vain yksi vaihtoehto: HELVETTI!

        5. Moos. 27:15   

        'Kirottu olkoon se, joka tekee jumalankuvan, veistetyn tai valetun, taitajan käden tekemän, kauhistukseksi Herralle, ja joka salaa sen pystyttää.' Ja kaikki kansa vastatkoon ja sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:16   

        Kirottu olkoon se, joka häpäisee isäänsä tai äitiänsä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:17   Kirottu olkoon se, joka siirtää lähimmäisensä rajan. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:18   Kirottu olkoon se, joka vie sokean harhaan tieltä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:19   Kirottu olkoon se, joka vääristää muukalaisen, orvon tai lesken oikeuden. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:20   Kirottu olkoon se, joka makaa äitipuolensa kanssa, sillä hän nostaa isänsä peitteen. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:21   Kirottu olkoon se, joka sekaantuu eläimeen. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:22   Kirottu olkoon se, joka makaa sisarensa, isänsä tyttären tai äitinsä tyttären, kanssa. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:23   Kirottu olkoon se, joka makaa anoppinsa kanssa. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:24   Kirottu olkoon se, joka salaa murhaa lähimmäisensä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:25   Kirottu olkoon se, joka ottaa lahjuksen surmatakseen viattoman. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:26   Kirottu olkoon se, joka ei pidä tämän lain sanoja eikä täytä niitä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'"


      • Abimelek kirjoitti:

        5. Moos. 27:15   

        'Kirottu olkoon se, joka tekee jumalankuvan, veistetyn tai valetun, taitajan käden tekemän, kauhistukseksi Herralle, ja joka salaa sen pystyttää.' Ja kaikki kansa vastatkoon ja sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:16   

        Kirottu olkoon se, joka häpäisee isäänsä tai äitiänsä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:17   Kirottu olkoon se, joka siirtää lähimmäisensä rajan. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:18   Kirottu olkoon se, joka vie sokean harhaan tieltä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:19   Kirottu olkoon se, joka vääristää muukalaisen, orvon tai lesken oikeuden. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:20   Kirottu olkoon se, joka makaa äitipuolensa kanssa, sillä hän nostaa isänsä peitteen. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:21   Kirottu olkoon se, joka sekaantuu eläimeen. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:22   Kirottu olkoon se, joka makaa sisarensa, isänsä tyttären tai äitinsä tyttären, kanssa. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:23   Kirottu olkoon se, joka makaa anoppinsa kanssa. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:24   Kirottu olkoon se, joka salaa murhaa lähimmäisensä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:25   Kirottu olkoon se, joka ottaa lahjuksen surmatakseen viattoman. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:26   Kirottu olkoon se, joka ei pidä tämän lain sanoja eikä täytä niitä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'"

        on kopiointitaito tallella. Nämä tikiraamatut on käteviä.

        Lue nyt kumminkin vielä mitä Jumala alussa kirosi ja mitä kerubit vartioivat.


      • YKS* vaan
        Abimelek kirjoitti:

        5. Moos. 27:15   

        'Kirottu olkoon se, joka tekee jumalankuvan, veistetyn tai valetun, taitajan käden tekemän, kauhistukseksi Herralle, ja joka salaa sen pystyttää.' Ja kaikki kansa vastatkoon ja sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:16   

        Kirottu olkoon se, joka häpäisee isäänsä tai äitiänsä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:17   Kirottu olkoon se, joka siirtää lähimmäisensä rajan. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:18   Kirottu olkoon se, joka vie sokean harhaan tieltä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:19   Kirottu olkoon se, joka vääristää muukalaisen, orvon tai lesken oikeuden. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:20   Kirottu olkoon se, joka makaa äitipuolensa kanssa, sillä hän nostaa isänsä peitteen. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:21   Kirottu olkoon se, joka sekaantuu eläimeen. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:22   Kirottu olkoon se, joka makaa sisarensa, isänsä tyttären tai äitinsä tyttären, kanssa. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:23   Kirottu olkoon se, joka makaa anoppinsa kanssa. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:24   Kirottu olkoon se, joka salaa murhaa lähimmäisensä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:25   Kirottu olkoon se, joka ottaa lahjuksen surmatakseen viattoman. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'

        5. Moos. 27:26   Kirottu olkoon se, joka ei pidä tämän lain sanoja eikä täytä niitä. Ja kaikki kansa sanokoon: 'Amen.'"

        Sopiiko RISTI tuohon ensimmäiseen kohtaan.
        Eikö Jeesuksestakin ole aika paljon kuvia.


      • Abimelek
        vihne kirjoitti:

        on kopiointitaito tallella. Nämä tikiraamatut on käteviä.

        Lue nyt kumminkin vielä mitä Jumala alussa kirosi ja mitä kerubit vartioivat.

        Gal. 3:13   Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on:

        "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -


      • Abimelek
        vihne kirjoitti:

        on kopiointitaito tallella. Nämä tikiraamatut on käteviä.

        Lue nyt kumminkin vielä mitä Jumala alussa kirosi ja mitä kerubit vartioivat.

        1. Moos. 3:22   Ja Herra Jumala sanoi:

        "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan.
        Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"

        1. Moos. 3:23   Niin Herra Jumala ajoi hänet pois Eedenin paratiisista viljelemään maata, josta hän oli otettu.

        1. Moos. 3:24   Ja hän karkoitti ihmisen ja asetti Eedenin paratiisin itäpuolelle kerubit ynnä välkkyvän, leimuavan miekan vartioitsemaan elämän puun tietä.

        Tänä päivänä enkeli panee miekkansa tuppeen sillä hetkellä, kun sinä pyhässä kasteessa uskolla Kristukseen otat vastaan evankeliumin lupaukset, ja saat Kasteessa Pyhän Hengen kotiopettajaksesi lopuksi elämääsi. Tätä tapahtumaa nimitetään uudestisyntymiseksi vedestä ja Hengestä, ellet aiemmin tiennyt.


      • Abimelek
        YKS* vaan kirjoitti:

        Sopiiko RISTI tuohon ensimmäiseen kohtaan.
        Eikö Jeesuksestakin ole aika paljon kuvia.

        Sulla on todella huonot yleistiedot.

        :-)))))))) ei Jeesuksesta ole otettu yhtään kuvaa :-)))))


      • Abimelek
        vihne kirjoitti:

        Joka uskoo ja kastetaan, ei nyt tähän sovi. Muuten kysyn sinulta: Koska olet aikonut mennä kasteelle. Ettei tule hevosta laitettua väärinpäin aisoihin.

        Vävypoika on kyllä hevosmies, minä en ole.


    • Matti E Simonaho

      Lapset opetetaan syntiseksi, eli kaikkien lakien rikkojiksi mikä on kielletty Raamatussa ja Suomen Laissa. Pahimmassa tapauksessa lapsi tekee opin mukaan, Eli ampuu 8 toista "syntiseksi syntynyttä" ja lopuksi itsensä.

      Isä, Jeesus, sanoi; "Lasten kaltaisten on Sielujen Valtakunta".

      Piru sanoo; "Lapset ovat syntyneet syntisiksi (kaikkien lakien rikkojiksi (kuten se))".

      Kummalle niistä sinä sanot "Siksi toivon että poistutte tältä palstalta, ikuisiksi ajoiksi, mieluummin jo tänään.".

      Turhaan "sinä" osoitat syyttävällä sormella vanhempia, ja lapsia. Osoita sitä joka on opettanut ja opettaa väärin ja syytä sitä.

      Saattaa olla vaikeaa, koska päädyt siihen, että osoitat itseäsi; Sitä joka sinua riivaa.

    • utee:lle

      >> Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkää estäkö heitä , sillä senkaltaisten on JUMALAN valtakunta . Totisesti minä sanon teille :joka ei ota vastaan JUMALAN valtakuntaa niin kuin lapsi, se ei sinne sisälle pääse . Mark. 10 :14-15>Koska jokainen lapsi on perisynnin turmelema ja tarvitsee pelastusta , Kristuksen seurakunta alkuajoista asti vienyt kasteessa pienet lapset Vapahtajan luo .

      • teutatess

        ÄLÄ PAASAA . SE OLI PITKÄ KIRJOITUS .

        Mihin asetat vanhan testamentin ympärileikkauksen, se oli sen ajan kaste .
        JEESUSKIN oli ympärileikattu
        Se tehtiin aina 8:ntena päivänä
        Kun haluttiin muuttaa tätä ympärileikkaus riittiä, Johannes otti käyttöön vesikasteen , totta kai ensin oli aikuisia kasteella .

        Eihän pieni lapsi voinut kävellä jordaniin
        JEESUSKIN KÄVI ja sai kasteen , vaikka oli kahdeksan päivän vanhana ympärileikattu

        Koko ihmiskunta oli silloin myllerryksessä , muutoksessa .

        Emme tarvitse niin kamalan paljon hienoja selityksiä , me tarvitsemme USKOA

        M. LUTHER ON KIRJOITTANUT KATEKISMUKSEN
        Meidän tulee olla USKONUUDISTAJALLE uskollisia
        Hän opetti MIKAEL AGRICOLAN ,JOSTA TULI PIISPA
        Suomen Turkuun Ja aivan varmaa on että hän oli parempi Kristitty kuin me , Minä olen häntä aina kunnioittanut .
        Vielä Martin Lutherista , EI meillä kenelläkään voi olla itsestään parempaa luuloa , kuin Hän ja Hänestä .


    • Abimelek

      Lähtisikä herra Simonaro nyt muualle valehtelemaan. Kaikkihan me sen tiedämme että Jeesukseen Kristukseen kastamattomia pakanoita on maailma väärällään.

      • Yks* vaan

        milloin sinut on kastettu?


      • uskis
        Yks* vaan kirjoitti:

        milloin sinut on kastettu?

        että se vasta tekisikin Jeesuksen sovitustyön turhaksi, jos ihminen syntyessään olisi synnitön, Jeesuksen kaltainen. Kyllä Raamattu aivan selvästi opettaa, että ihminen on jo syntyessään syntinen.

        Uskon, että kastamaton lapsi pelastuu, MUTTA ei siksi että hän olisi synnitön, vaan siksi, että Jeesus on voittanut hänessä asuvan perisynnin.

        Jumala sitoi ihmisen kasteeseen ja saamaan siinä armolupaukset samoin kuin saarnatussa sanassakin (usko tulee kuulemisesta...), mutta on tärkeää muistaa, ettei hän sitonut ITSEÄÄN kasteeseen. Hän pystyy kyllä toimimaan ilman kastettakin. Näin olen asian käsittänyt. Anteeksi, jos tekstini on sekavaa.


      • teu
        uskis kirjoitti:

        että se vasta tekisikin Jeesuksen sovitustyön turhaksi, jos ihminen syntyessään olisi synnitön, Jeesuksen kaltainen. Kyllä Raamattu aivan selvästi opettaa, että ihminen on jo syntyessään syntinen.

        Uskon, että kastamaton lapsi pelastuu, MUTTA ei siksi että hän olisi synnitön, vaan siksi, että Jeesus on voittanut hänessä asuvan perisynnin.

        Jumala sitoi ihmisen kasteeseen ja saamaan siinä armolupaukset samoin kuin saarnatussa sanassakin (usko tulee kuulemisesta...), mutta on tärkeää muistaa, ettei hän sitonut ITSEÄÄN kasteeseen. Hän pystyy kyllä toimimaan ilman kastettakin. Näin olen asian käsittänyt. Anteeksi, jos tekstini on sekavaa.

        Sinun teksti on aivan selvää . Jos kaikki kirjoittaisi samoin ei riitaa olisikaan . Ja asia sisältö on kaikkein tärkeintä . Minusta


      • Haukiputaan lossi
        uskis kirjoitti:

        että se vasta tekisikin Jeesuksen sovitustyön turhaksi, jos ihminen syntyessään olisi synnitön, Jeesuksen kaltainen. Kyllä Raamattu aivan selvästi opettaa, että ihminen on jo syntyessään syntinen.

        Uskon, että kastamaton lapsi pelastuu, MUTTA ei siksi että hän olisi synnitön, vaan siksi, että Jeesus on voittanut hänessä asuvan perisynnin.

        Jumala sitoi ihmisen kasteeseen ja saamaan siinä armolupaukset samoin kuin saarnatussa sanassakin (usko tulee kuulemisesta...), mutta on tärkeää muistaa, ettei hän sitonut ITSEÄÄN kasteeseen. Hän pystyy kyllä toimimaan ilman kastettakin. Näin olen asian käsittänyt. Anteeksi, jos tekstini on sekavaa.

        Kuinka voit kirjoittaa tuollaista? Meillä on selkeä Kristuksen oppi Raamatussamme, "joka uskoo ja Kastetaan se pelastuu."

        Ei tätä oppia ole kumottu. Jumala on kaikkivaltias, hän tietää ihmisen tilanteen, onko Kaste ollut mahdoton. Sen sijaan ihminen joka alkaa väheksymään ja halveksimaan kastetta ja puhuu siitä jumalattomasti, joutuu kyllä hukkaan jos parannusta ei tule.


      • uskis
        Haukiputaan lossi kirjoitti:

        Kuinka voit kirjoittaa tuollaista? Meillä on selkeä Kristuksen oppi Raamatussamme, "joka uskoo ja Kastetaan se pelastuu."

        Ei tätä oppia ole kumottu. Jumala on kaikkivaltias, hän tietää ihmisen tilanteen, onko Kaste ollut mahdoton. Sen sijaan ihminen joka alkaa väheksymään ja halveksimaan kastetta ja puhuu siitä jumalattomasti, joutuu kyllä hukkaan jos parannusta ei tule.

        samaa mieltä kanssasi. Tarkoitinkin sitä, jos kastetta ei ole pystytty tai ehditty suorittamaan, tai jos lapsen vanhemmatkin ovat pakanoita eivätkä ole Kristuksesta koskaan kuulleetkaan. Varmaksihan en tietenkään voi sanoa, miten heidän käy, mutta uskon siinä asiassa Jumalan armoon Jeesuksessa.


      • Haukiputaan lossi
        uskis kirjoitti:

        samaa mieltä kanssasi. Tarkoitinkin sitä, jos kastetta ei ole pystytty tai ehditty suorittamaan, tai jos lapsen vanhemmatkin ovat pakanoita eivätkä ole Kristuksesta koskaan kuulleetkaan. Varmaksihan en tietenkään voi sanoa, miten heidän käy, mutta uskon siinä asiassa Jumalan armoon Jeesuksessa.

        Jumala on se joka syntiset armahtaa, ne asiat eivät meidän spekuloimisestamme parane. Jeesus on antanut käskyn Kastaa Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Se pätee tänäänkin.

        Kasteen halveksiminen kadottaa, sehän kertoo ihmisen elävän kaiken aikaa epäuskossa.


      • uskis
        Haukiputaan lossi kirjoitti:

        Jumala on se joka syntiset armahtaa, ne asiat eivät meidän spekuloimisestamme parane. Jeesus on antanut käskyn Kastaa Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Se pätee tänäänkin.

        Kasteen halveksiminen kadottaa, sehän kertoo ihmisen elävän kaiken aikaa epäuskossa.

        Olet varmastikin oikeassa.


      • uskis
        uskis kirjoitti:

        Olet varmastikin oikeassa.

        muuten tuosta yksinkertaisesta selvityksestäsi. Ihan totta on että on aivan turhaa spekuloida asioilla, jotka ovat Kaikkitietävän Jumalan käsissä. Siunausta.


    • teu

      Raamatunpaikkoja vahvistukseksi (60 Lapsikaste )
      Te ette valinnut minua , vaan Minä valitsin teidät Joh, 15:16
      Kirkko on saanut Apostoleilta tavan kastaa lapsetkin . Kirkkoisä Origenes .
      Kristus tuli pelastamaan kaikkia, kaikkia, sanon minä, jotka Hänen kauttaan uudesti synnytetään , JUMALALLE , IMEVÄISIÄ LAPSIA, pieniä lapsia , nuorukaisia ja vanhuksia. Kirkonisä Irenius .

    • TEU

      Mark. 10:13-16
      13. Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän koskisi heihin . Opetuslapset moittivat tuojia .
      14, Mutta sen huomatessaan JEESUS närkästyi ja sanoi heille "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä . Heidän kaltaistensa on JUMALAN valtakunta .
      15. Totisesti: joka ei ota JUMALAN VALTAKUNTAA vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse ".
      16. Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä .

      Ps. se lapsi ; Josta Markus kirjoittaa 9luvussa ;36 jakeessa on eri lapsi "sitten Hän asetti heidän keskelleen lapsen, otti hänet syliinsä ja sanoi : 37. "joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tälläisen lapsen, se ottaa luokseen minut . Ja joka ottaa minut luokseen, ei ota minua, vaan sen joka on minut lähettänyt ".

      Tästä lapsesta on Raamatuntutkijat sanoneet, että se lapsi oli n. 4 vuotias , poika lapsi .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      144
      2327
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      175
      1392
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1167
    4. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      97
      1128
    5. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      91
      1080
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      168
      1067
    7. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      96
      1015
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      49
      957
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      930
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      64
      847
    Aihe