Vehkalahden koulu ("Ruissalon koulu")

Koulukiusaus

Hei! Haluaisin muiden vanhempien mielipiteitä koulukiusaus asiassa, yllämainitussa koulussa? Miten asiat on hoidettu lastenne kohdalla? Onko asia selvinnyt vai jatkuuko kiusaus edelleen? Ja yleensä miten opettajat puuttuvat lastenne kiusaus asioihin? ! Eli rohkeasti vastaamaan miten lapsianne on kiusattu/ kohdeltu... ja miten asiat on selvitetty/ selvinneet?!

38

9354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meruksentieltä

      Sekä poika että tyttö ollut ko.koulussa. Mitään kiusausta ei silloin ollut. Tilanne voi olla tietysti muuttunut.

      • dhjfksl

        Kiusaamista on ollut ja vieläkin on ruissalossa. (Kuten suunnilleen kaikissa kouluissamme) Kuraattori kyseisessä koulussa on tehoton, väärällä alalla. Hänen varaansa en suosittele paljon laskettavan. Lapsistanne vainuatte kyllä kiusataanko vai ei jos tarkkaan seuraatte. Ja jos kiusataan, siihen en osaa sanoa mikä tepsisi.


      • näin.
        dhjfksl kirjoitti:

        Kiusaamista on ollut ja vieläkin on ruissalossa. (Kuten suunnilleen kaikissa kouluissamme) Kuraattori kyseisessä koulussa on tehoton, väärällä alalla. Hänen varaansa en suosittele paljon laskettavan. Lapsistanne vainuatte kyllä kiusataanko vai ei jos tarkkaan seuraatte. Ja jos kiusataan, siihen en osaa sanoa mikä tepsisi.

        Jos lasta kiusataan koulussa niin eikö olisi hyvä selvitellä asia kiusaajan vanhempien kanssa. Eli selvittämässä olisi opettaja, kiusatun vanhemmat sekä kiusaajan vanhemmat. ;)


      • Ihan hyvä
        näin. kirjoitti:

        Jos lasta kiusataan koulussa niin eikö olisi hyvä selvitellä asia kiusaajan vanhempien kanssa. Eli selvittämässä olisi opettaja, kiusatun vanhemmat sekä kiusaajan vanhemmat. ;)

        Mutta mitenkäs saat yhteyttä vanhempiin jos kyseessä on romaani lapset, niillähän puhelin numerot vaihtuu päivittäin. Ollaan myöskin selvitetty yhden romaani pojan vanhempien kanssa asiat ja tämän äiti kertoi olevansa vielä uskossa oleva nainen jaa a en tiedä missä uskossa heidän perheensä on kun uhkaukset pojan kohdalta koveni esim. on pitänyt poikaamme kuristus otteessa ja uhannut katkaista kaulan tai viiltää kurkun auki jos hiiskahtaa asiasta kenellekkään siihenkään ei rehtori ota mitään kantaa korkeintaan silittelee tämän romani pojan päätä ja sanoo jatka samaan malliin vaan...! Sitten kun itse olemme maininneet kyseiselle pojalle asiasta niin kertoilee pitkin kyliä että olemme uhkailleet häntä ja kertoo kuulemma koko suvulle, mitäs asialle teet kun on kyseessä romaanit saadaan korkeintaan koko suku kimppuun morien ym. muiden teräaseiden kanssa...


      • edelliseen
        Ihan hyvä kirjoitti:

        Mutta mitenkäs saat yhteyttä vanhempiin jos kyseessä on romaani lapset, niillähän puhelin numerot vaihtuu päivittäin. Ollaan myöskin selvitetty yhden romaani pojan vanhempien kanssa asiat ja tämän äiti kertoi olevansa vielä uskossa oleva nainen jaa a en tiedä missä uskossa heidän perheensä on kun uhkaukset pojan kohdalta koveni esim. on pitänyt poikaamme kuristus otteessa ja uhannut katkaista kaulan tai viiltää kurkun auki jos hiiskahtaa asiasta kenellekkään siihenkään ei rehtori ota mitään kantaa korkeintaan silittelee tämän romani pojan päätä ja sanoo jatka samaan malliin vaan...! Sitten kun itse olemme maininneet kyseiselle pojalle asiasta niin kertoilee pitkin kyliä että olemme uhkailleet häntä ja kertoo kuulemma koko suvulle, mitäs asialle teet kun on kyseessä romaanit saadaan korkeintaan koko suku kimppuun morien ym. muiden teräaseiden kanssa...

        Niin ja jos menet nostamaan syytteitä näitä romaneja vastaan niin sehän menee rotu syrjinnäksi ja lisäksi kukaan ei lähde hoitamaan asiaa kun pelkäävät näitä romaneja... minkäs teet asialle!!!


      • vaihtoehto
        Ihan hyvä kirjoitti:

        Mutta mitenkäs saat yhteyttä vanhempiin jos kyseessä on romaani lapset, niillähän puhelin numerot vaihtuu päivittäin. Ollaan myöskin selvitetty yhden romaani pojan vanhempien kanssa asiat ja tämän äiti kertoi olevansa vielä uskossa oleva nainen jaa a en tiedä missä uskossa heidän perheensä on kun uhkaukset pojan kohdalta koveni esim. on pitänyt poikaamme kuristus otteessa ja uhannut katkaista kaulan tai viiltää kurkun auki jos hiiskahtaa asiasta kenellekkään siihenkään ei rehtori ota mitään kantaa korkeintaan silittelee tämän romani pojan päätä ja sanoo jatka samaan malliin vaan...! Sitten kun itse olemme maininneet kyseiselle pojalle asiasta niin kertoilee pitkin kyliä että olemme uhkailleet häntä ja kertoo kuulemma koko suvulle, mitäs asialle teet kun on kyseessä romaanit saadaan korkeintaan koko suku kimppuun morien ym. muiden teräaseiden kanssa...

        Jos ei muu auta, niin ainahan voi vaihtaa koulua. ;)


      • mut
        vaihtoehto kirjoitti:

        Jos ei muu auta, niin ainahan voi vaihtaa koulua. ;)

        siitäkin asiasta on käyty useampaan otteeseen käden vääntöä ei kuulemma onnistu, kun ei löydy sellaista luokkaa mihin mahtus ja sen takia ei ruveta vaihtamaan kenenkään lapsen kanssa edes paikkaa, aineskaan tämän koulun taholta... kaipa ne haluaa pitää väkisin jonkun kiusauksen kohteen koulussa kenen niskoille voi sysätä kaikki ongelmat...


      • ###tana
        dhjfksl kirjoitti:

        Kiusaamista on ollut ja vieläkin on ruissalossa. (Kuten suunnilleen kaikissa kouluissamme) Kuraattori kyseisessä koulussa on tehoton, väärällä alalla. Hänen varaansa en suosittele paljon laskettavan. Lapsistanne vainuatte kyllä kiusataanko vai ei jos tarkkaan seuraatte. Ja jos kiusataan, siihen en osaa sanoa mikä tepsisi.

        mun muijakaveria kiusataan vieläkin kun hän on ollut kyseisessä koulussa aikanaan,koulu täys mulkkuja,maaseudun idiootteja ja dorkia.ja kukaan ei aikanaan puuttunu asiaan.onneks ite olin pappiskissa,,siellä ei kiusattu.ruissalon koulu on kuin Dachau tai Auchwiz.sieltä pois päässeille jää karmeat kokemukset


      • ruissalonkoulu
        ###tana kirjoitti:

        mun muijakaveria kiusataan vieläkin kun hän on ollut kyseisessä koulussa aikanaan,koulu täys mulkkuja,maaseudun idiootteja ja dorkia.ja kukaan ei aikanaan puuttunu asiaan.onneks ite olin pappiskissa,,siellä ei kiusattu.ruissalon koulu on kuin Dachau tai Auchwiz.sieltä pois päässeille jää karmeat kokemukset

        tiedätkö mitä eroa on pappiskilaisella ja perunalla?? Perunat on kasvatettu


      • ...

      • perukki

        Pappilankoulussa kiusataan myös,itse ajatelen ,että lapsi vaihtoisi koulua,mutta nyt en tie,mihin kouluun mennä.


    • mdsös

      Opettajat pystyvät halutessaan kyllä puuttumaan siihen mutta varmaan kannattaa ottaa yhteyttä kiusaajan/kiusaajien vanhempiin, tuskin he edes tietävät asiasta. Usein se auttaa tai ainakin pitäisi elleivät itsekkin harrasta kiusaamista.

      • syyttävät lasta

        Kyseisessä koulussa oli kielien opettaja (nais puolinen) kesken tunnin ruvennut nimittelemään poikaamme: Biseksuaaliksi ja homoksi... Kun tiedustelin asiaa seuraavana päivänä rehtorin kautta, niin ei ollut silloin tietoinen vielä asiasta mutta lupasi selvittää. No asia oli selvitetty rehtorin, kielien opettajan ja poikamme kesken jossa oli rehtori ja opettaja kääntäneet koko asian poikamme piikkiin eli poikamme oli kuulemma kuvitellut/keksinyt koko asian omasta päästään. Ja senkin selvityksen sain kuulla pojaltamme ei otettu edes henkilökohtaisesti yhteyttä koululta miten asia olisi hoidettu. Mutta mietin että joka kerta kun mitä kyseisessä koulussa on tapahtunut kiusausta niin aina on lapsessa vika milläs lähdet todistamaan kun on aikuisen puhe lapsen puhetta vastaan???!!! Ja mietin myös että onpa lapsellamme vilkas mielikuvitus kun tietää jo mitä tarkoittaa Biseksuaali ynnä muut väitteet mistä on ollut syytettynä milloinkin.Ja kun opettaja oli vielä tokaissut että taitaa olla enemmän miehiin päin poikamme josta muut oppilaat olivat saaneet lisää naljailun aihetta...!!!


      • ölölpopokklk2014
        syyttävät lasta kirjoitti:

        Kyseisessä koulussa oli kielien opettaja (nais puolinen) kesken tunnin ruvennut nimittelemään poikaamme: Biseksuaaliksi ja homoksi... Kun tiedustelin asiaa seuraavana päivänä rehtorin kautta, niin ei ollut silloin tietoinen vielä asiasta mutta lupasi selvittää. No asia oli selvitetty rehtorin, kielien opettajan ja poikamme kesken jossa oli rehtori ja opettaja kääntäneet koko asian poikamme piikkiin eli poikamme oli kuulemma kuvitellut/keksinyt koko asian omasta päästään. Ja senkin selvityksen sain kuulla pojaltamme ei otettu edes henkilökohtaisesti yhteyttä koululta miten asia olisi hoidettu. Mutta mietin että joka kerta kun mitä kyseisessä koulussa on tapahtunut kiusausta niin aina on lapsessa vika milläs lähdet todistamaan kun on aikuisen puhe lapsen puhetta vastaan???!!! Ja mietin myös että onpa lapsellamme vilkas mielikuvitus kun tietää jo mitä tarkoittaa Biseksuaali ynnä muut väitteet mistä on ollut syytettynä milloinkin.Ja kun opettaja oli vielä tokaissut että taitaa olla enemmän miehiin päin poikamme josta muut oppilaat olivat saaneet lisää naljailun aihetta...!!!

        Törkeää käytöstä opettajalta. Luulin ainaennen, että kasvatus alan ammattilaiset
        ovat fiksuja kouluja käyneitä ihmisiä. Kun lapsemme menivät kouluun, niin aika äkkiä selvisi, että he eivät todellakaan ole sitä. Opettajissa ja kasvatusalan amm. on paljon narsisteja ja juoppoja.
        Haminan kouluissa yleisesti on todella huono taso kautta linjan, niin ala-asteella kuin yläasteella. Ymmärrän toki, että kyse on "maalaiskyläkouluista", mutta jos opetuksen taso on tätä luokkaa niin yläasteille siirtyvät eivät selviä kohta seiska luokasta tuplaamatta, useilla tippuu numerot vähintään sen 2 numeroa.
        Ruiski on kyllä omaa luokkaansa, sinne tuntuu kerääntyvän näitä sattumia jotka eivät muualla pärjää. Työnkierto kunniaan niin opet näkevät muutakin kuin omaa navetan seinää.


    • justjustniin

      Viisitoista vuotta sitten ei kiusattu.. ainakaan reksin mielestä.

      Totuus aivan toinen, aika monella oli melko helvettiä koulussa ja koulumatkat joillekin täysiä kujanjuoksuja.

    • entinen oppilas vuosien takaa

      Olin itse aikoinaan Ruissalon koulussa ja on kyllä pakko sanoa että eipä jäänyt mitään hyvää sanottavaa koulun henkiläkunnasta (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) Rehtori Kuraattori aivan idiootteja tekevät asiat justiinsa niinkuin itseä huvittaa ei anneta itse kohteelle eli opiskelijalle minkään näköistä sananvaltaa vaan oppilas on aina väärässä... Tälläinen fiilis jäi minulle juttua olisi enemmänkin mutta valitettavasti aikani ei riitä sen kirjoittamiseen tänne...

      • Vehkalahden koulu

        Ruissalon koulu on Turussa. :D


    • mielestäni..

      omasta mielestäni ei ruissalon koulussa hoideta hommia hyvin!

      kuraattori ei osaa asiaansa. Mutta tämä on vain minun henkilökohtainen mielipiteeni!

      Ja itse olen kärsinyt koulukiusaamisesta joten tiedän mistä puhun!

      Rehtori ei ottanut asiaan mitenkään kantaan,opettajat (jotkut) ottivat asian huomioon ja selvittivät asiaa! Melkein koko ylä aste iän kärsin tästä ja enkä vieläkään ole siitä toipunut.

      miten ihmeessä joku/jotkut jaksaavat kiusata.. Siitä jää ikuiset ja pysyvät arvet! ja vielä kun ylä aste iässä on se omatunto niin tärkeä niin miksei siihen puututa!

      Jo on kumma jos vieläkin samasta kärsitään!

      ....

      • samaa mieltä kanssasi...

        Ei todellakaan asiat hoidu kyseisessä koulussa, tai jos olevinaan hoidetaan niin hyssytellään asiaa, tämä rehtori on niin olevinaan hoitamassa asioita mut mitään se ei loppujen lopuksi saa aikaiseksi. Jonkin aikaa on hiljaista ja kun taas kiusaaminen alkaa niin otteet on koko ajan koventuneet ja kahta kauheammin on kiusaajat jatkaneet hommaansa. Ja kas kummaa aina on vika siinä kiusatussa, kiusaajia vain tosiaan silitellään päästä ja paijataan muuten vaan eli loppu tuloksena on: Että Kiusattu istuu arestissa jos hiemankin älähtää ja kiusaajia paijataan ja paapotaan 8/ !!!


      • niiiiin vanha

        ei se jaksa enää syventyy hommiinsa kun eläkeikä häämöttää


    • nykyinen ysiluokan oppilas

      Itse muka "kiusattu" aiheuttaa ainakin mielipahaa muille omalla käytöksellään kun tekee kilteistä luokkatovereista syntipukkeja. Lisäksi luokanvalvoja tekee oikein kun puolustaa "kiusaajia". Kiusattu luulee ehkä voivansa sairautensa avulla pystyvänsä lintsaamaan noin 20:kin tuntia viikossa. Kiusatun vanhempi syyttää lapsensa huonosta koulumenestyksestä myös "kiusaajia". Se on vaan ittestä kii aikooko opiskella. ja täysin syyttömiä on turhaa syyttää. kiusattu itse on henkisesti ala-asteen tasolla, monet ihmettelevät miten hän on päässyt näin pitkälle vaikka on mieleltään nii kakara. sitten kiusatun vanhempi syyttää ala-aste aikaisia hyviä kavereita että he ovat kiusanneet ala-asteelta asti, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Kiusatun vanhempi soittelee syyttä suotta muka "kiusaajalle" ja hänen vanhemmilleen. lisää kommentteja mitä mieltä ootte, ois kiva.

      • entinen opiskelija

        herranjestas on sinun helppo sanoa noin kun pidät asiaa itsestäänselvyytenä jos sinua ei ole kiusattu ikinä .sitä kiusaamista luullaan niin itsestäänselvyydeksi että se olisi muka kiusatun vika.siitä jää kyllä arpia siitä kiusaamisesta.en itse omasta puolesta oikein vielä luota kaikkiin ihmisiin koska pelkään että sama kiusaaminen saattaisi alkaa uudestaan.kiusaajat ne taitavat olla niitä henkisesti ala-asteen tasolla sortuessaan kiusaamaan luokkatovereitaan ja sillä kohottamaan omaa egoaan.pienikin nälviminen vaatteista,ulkonäöstä tai jostain muusta saattaa aiheuttaa tietynlaisissa ihmisissä sen tunteen että häntä kiusataan.


    • Mimmuliininen

      Ja munko pitäis mennä ens vuonna ruissalonkouluun... =´(

      • ...............

        Huonoja kokemuksia mullakin kys. koulusta. Taitaa tulla kohta kymmenenvuotta täyteen, kun sieltä pois pääsin. Ainakin silloinen rehtori ja kuraattori olivat, noh sanotaan nyt vaikka niin... että täysin väärällä alalla.

        Ei siellä oikein uskallettu puuttua kiusaamiseen. Paras oli, kun eräät ysiluokkalaiset hakkasiva jotain nuorempaa poikaa ja opettaja käänsi päänsä pois, kun ei uskaltanut puuttua.

        Olen itsekin kiusattu, sitä jatkui niin pitkään kunnes 1 1/2 vuoden aikana kasvoin ja hakkasin kiusaajani. Valitettavaa, että mikään muu ei auttanut. Kun ei opettajia kiinnostanut.

        Jos joskus saan omia lapsia ja he joutuvat kokemaan saman, niin silloin menen tekemään asian selväksi niin opettajille, kuin myös kiusaajille. Jos ei puhe auta, niin ruvetaan käyttämään sitten samoja keinoja.


      • NäinSeOn
        ............... kirjoitti:

        Huonoja kokemuksia mullakin kys. koulusta. Taitaa tulla kohta kymmenenvuotta täyteen, kun sieltä pois pääsin. Ainakin silloinen rehtori ja kuraattori olivat, noh sanotaan nyt vaikka niin... että täysin väärällä alalla.

        Ei siellä oikein uskallettu puuttua kiusaamiseen. Paras oli, kun eräät ysiluokkalaiset hakkasiva jotain nuorempaa poikaa ja opettaja käänsi päänsä pois, kun ei uskaltanut puuttua.

        Olen itsekin kiusattu, sitä jatkui niin pitkään kunnes 1 1/2 vuoden aikana kasvoin ja hakkasin kiusaajani. Valitettavaa, että mikään muu ei auttanut. Kun ei opettajia kiinnostanut.

        Jos joskus saan omia lapsia ja he joutuvat kokemaan saman, niin silloin menen tekemään asian selväksi niin opettajille, kuin myös kiusaajille. Jos ei puhe auta, niin ruvetaan käyttämään sitten samoja keinoja.

        Kyllä se vain niin on, että yläaste on paikka jossa kaikki omalla tavallaan kisailevat paremmuudestaan ja suosiosta yms. Jos on joutumassa "kiusatuksi", on vain itsestä löydettävä rohkeus käydä kiusaajaa vastaan. Esim. juurikin kertomallasi esimerkillä. Kiusaus loppuu nimittäin siihen.

        Yläaste on kuin yhteiskunta minikoossa; on opittava pärjäämään.


    • muistoja koulusta

      Aivan, niinhän se meni ennenkin, ettei vikaa ollut kenessäkään muussa kuin itse kiusatussa, ootte vieläkin näköjään samanlaisia, luulisi ihmisten viisastuvan vuosien myötä, mutta kun ei.Silloinkin oli opettajien helppo mennä kiusaajan puolelle kun oli vahvempi persoona itse kiusaaja,samoin tekivät myös muut oppilaat. Voihan sitä asiaa miettiä myös siten,että olisi itse kiusattuna koulussa. Onneksi ei enää tarvitse olla siellä, vaikka mielessäni asiat vielä ovatkin.

    • huolestunut aikuinen

      Ehdottomasti olisi saatava kiusaaminen loppumaan kaikissa muodoissaan. Jokelan tapahtumille ei kaivata toistoa enää ikinä.

    • Padmajai

      Onkohan pelkästään ruissalon koulu näin läpeensä mätä... Itsellänikin kun on huonoja muistoja kyseisestä lafkasta.
      Minun aikanani kiusaajat olivat juuri niitä suosittuja tyyppejä, joista opettajatkaan eivät voineet olla pitämättä. Siis toki oli muunkinlaisia kiusaajia, mutta huono juttu on, kun opettajat ovat niin hurmiosta sokeita, että vähemmän innokas kiusattu on sitten syyllinen kaikkeen paskaan..
      Enpä taida ottaa kantaa, mitä pitäisi tehdä olojen parantamiseksi. Yh, enkä varmaan ikinä kykene ottamaan kantaa kyseisen ylä-asteen aiheuttamien traumojen takia.

      • viestiin...

        Eli kysymys sinulle omia kokemuksia kertoneelle: Eli millä lailla saamme omia muksuja syyttää siitä ??? Että he ovat kiusattuna tässä koulussa??? Millä lailla sinulle iski se odottamaton käänne???(Tuliko se ihan kuin salama kirkkaalta taivaalta?=). Millä lailla olet riittävän kova että se kiusaaminen loppuu???!!! ELI: EI KAIKKI IHMISET OLE SAMANLAISIA KUIN SINÄ JA SINUN AIKANASI ON OLLUT EHKÄ TOISENLAISTA TÄMÄ KIUSAUS, HUOM. AJAT OVAT EHKÄ MUUTTUNEET SIITÄ !!! SITÄ PAITSI EIKÖHÄN TÄMÄ OLE KIINNI NÄISTÄ KIUSAAJIEN VANHEMMISTA KOKO ASIA EIKÄ SUINKAAN KIUSATUSTA/ JA HÄNEN VANHEMMISTAAN...!!!


    • yhä

      Mun pojan kiusaaminen loppu kun kiusaaja siirrettii koulukotiin. Kiusaaminen oli uhkailua pääasiassa. Reksi hoiti homman kun soitin sille ja haukuin koulun...

      • hehee

        Täysin sama kokemus mullakin


    • huol-ta-ja

      Toivottavasti koulukiusaaminen loppuisi kaikkialta!

      (Keskustelu onkin aloitettu näköjään v. 2007, silloinkin asia näyttänyt askaruttavan).

    • paskaton122

      kaikki kiusaa aina perseestä

    • oppilas1

      Haistakaa kukkanen :)

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6519
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3759
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      190
      3654
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      173
      2846
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2539
    6. 292
      2307
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1613
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      112
      1518
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1449
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1230
    Aihe