Osteopenia, kortisoni ja luuntiheyden kasvattaminen?

Täydellisen tietämätön

Olen joutunut syömään sairauteen kortisonia ja hiljattain minulla todettiin osteopenia. Lääkäri käski olla huolestumatta ja syödä vain lisäkalsiumia sekä d-vitamiinia. Olen tehnytkin niin, mutta nyt mietin voiko luuntiheys enää parantua / kasvaa kun joskus lopetan kortisonin napsimisen? Tarkoituksena on liikkua ahkerasti ja huolehtia kalsiuminsaannista, mutta onko näiden vaikutus vain sitä, ettei osteopenia etene osteoporoosiksi? Mitään lääkettä minulle ei ole tarjottu. Olen 23-vuotias nainen. Suuret kiitokset mahdollisista vastauksista.

9

4660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • msda

      olla niin että sinun pitäisi ensin lopettaa kortisoni ennen kuin luustoa voidaan alkaa hoitaa kasvattavilla lääkkeillä, käsittääkseni luusto ei itsestään kasva. Itselläni tuli osteopenia kans kortisonista ja tällä hetkellä lääkityksenä on Zometa infuusio kerran vuodessa ja kalsium ja d-vitamiini 2kertaa päivässä. Kortisonia en tosiaan ole syönyt moneen vuoteen enään ja ikää on kohta 22vuotta.

      • Täydellisen tietämätön

        aiota käyttää mitään lääkitystä, vaikka lannerangassa luuntiheys jo osteoporoosin rajoilla. Kalsiumia ja d-vitamiinia kuitenkin kehotettiin syömään. Onkohan tämä ihan tavallinen menettelytapa?


      • eevamarita

        Minä syön kortisonia ja luustoa vahvistavaa yhtä aikaa. Sain lannerankaan osteoporoosin ja osteopenian kortisonista. Nyt olen syönyt kohta vuoden Bonvivaa kerran kuussa ja lisäksi lääkärin määräämää kalkkia kaksi tablettia päivässä.


      • msda
        Täydellisen tietämätön kirjoitti:

        aiota käyttää mitään lääkitystä, vaikka lannerangassa luuntiheys jo osteoporoosin rajoilla. Kalsiumia ja d-vitamiinia kuitenkin kehotettiin syömään. Onkohan tämä ihan tavallinen menettelytapa?

        kyllä ettei sinulle ole alotettu hoitoa, minulle aloitettiin ihan sillä periaatteella koska olen näin nuori ja sinähän et ole kuin vuoden minua vanhempi.


      • Täydellisen tietämätön
        msda kirjoitti:

        kyllä ettei sinulle ole alotettu hoitoa, minulle aloitettiin ihan sillä periaatteella koska olen näin nuori ja sinähän et ole kuin vuoden minua vanhempi.

        en ole saanut hoitoa siksi, että minulla ovat asiaa miettineet vain ne lääkärit, jotka hoitavat perussairauttani johon syön kortisonia. Pitäisiköhän nyt käydä osteoporoosiin perehtyneellä yksityislääkärillä...? Onko sellaisia edes ja millä nimellä kyseisiä lääkäreitä kutsutaan?


      • msda
        Täydellisen tietämätön kirjoitti:

        en ole saanut hoitoa siksi, että minulla ovat asiaa miettineet vain ne lääkärit, jotka hoitavat perussairauttani johon syön kortisonia. Pitäisiköhän nyt käydä osteoporoosiin perehtyneellä yksityislääkärillä...? Onko sellaisia edes ja millä nimellä kyseisiä lääkäreitä kutsutaan?

        minulle osteoporoosilääkkeet on ihan määrännyt perussairauttani hoitaneet lääkärit. Kysäse seuraavan kerran lääkäriltä että miksi et saa hoitoja osteoporoosiisi.


      • eevamarita
        Täydellisen tietämätön kirjoitti:

        en ole saanut hoitoa siksi, että minulla ovat asiaa miettineet vain ne lääkärit, jotka hoitavat perussairauttani johon syön kortisonia. Pitäisiköhän nyt käydä osteoporoosiin perehtyneellä yksityislääkärillä...? Onko sellaisia edes ja millä nimellä kyseisiä lääkäreitä kutsutaan?

        Minäkin syön kortisonia perussairauteeni. Luuntiheysmittaukseen määräsi kuitenkin toista sairautta tutkinut sisätautilääkäri, joka huomasi minun käyttävän kortisonia. Sillä kerralla luuntiheys ei ollut heikentynyt pahasti, eikä lääkkeitä määrätty. Pari vuotta myöhemmin työterveyslääkäri määräsi mittaukseen ja määräsi lääkkeet. Puolisen vuotta sitten kävin fysiatrilla ja hän tuntui myös tietävän paljon osteoporoosista.


      • Täydellisen tietätämätön
        msda kirjoitti:

        minulle osteoporoosilääkkeet on ihan määrännyt perussairauttani hoitaneet lääkärit. Kysäse seuraavan kerran lääkäriltä että miksi et saa hoitoja osteoporoosiisi.

        ja kuulemma siihen ei ole tarvetta, koska minulla on vain osteopenia. Useampikin lääkäri on ollut sitä mieltä, että kalsium d-vitamiini ovat riittävää ja tehokkainta hoitoa. Tämä on niin tätä :/


    • johanna.

      Minä myös olen joutunut syömään perussairauteeni kortisonia monta vuotta. Tästä seurauksena osteoporoosia. Lääkkeinä nyt kalcipos-d, optinate septimum ja miacalcic nasal, ainakin toistaiseksi. Olen vasta aloitellut, saa nähdä seuraavassa luuntiheyden mittauksessa, onko ollut hyötyä.. Minulla selkärangassa murtumia...-pelottavaa.. Kuinkahan liikunta vaikuttaa tässä tapauksessa, onko apua?? Jos jollain vastaavi kokemuksia, kertoilkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1815
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe