Sain työtarjouksen:
- toimisin contractorina (alihankkijana), "normaalina" työntekijänä, josta siis emoyhtiö laskuttaa loppuasiakasta.
- emoyhtiö ei ole suomessa mutta EU:ssa
- saan laskuttaa emoyhtiötä palveluksistani 72.000 vuodessa 12 osassa, eli 6000 lasku kuukaudessa.
- Joudun siis perustamaan toiminimen
Kysymys on mitä tuosta 6000 €/kk jää pakollisten maksujen ja verojen jälkeen käteen nettona?
Toinen kysymys on että kuuluuko tuohon sovittuun laskuun ALV vai ei? Eli meneekö 6000sta alv osuus vielä pois.
TMI - mitä jää käteen
17
5462
Vastaukset
- työsuhde
Jos sinulla ei ole muita laskutettavia, on kyseessä työsuhde. Emoyhtiön pitäisi maksaa sinulle korvaus palkkana. Miksi ei maksa? Koska haluaa säästää eläkekulut, lomapalkat, sairausajan palkat ja pääsee sinusta eroon halutessaan välittömästi.
Emoyhtiö tarkoittaa konsernisuhdetta? Toiminimi ei voi olla osa konsernia; mitähän tarkoitat emoyhtiöllä? - se menee
2007 verokorttilaskurin mukaan
72000-35%(espoolaisena)
eläkemaksut vaikka minimin mukaan n.80€/kk.
että siitä voit päätellä....- työsuhde
Firman etu on että pääsee eroon, sopimuksen mukaan kuukaudessa. Minulle avautuu mahdollisuus tehdä alihankintaa myös muille vastaaville yrityksille. Mutta tällä pääsisi helposti alkuun varmalla "laskutuksella" ainakin aluksi.
Mutta jotta voin laskea jääkö minulle tarpeeksi käteen kattamaan yksitysikuluni, asuntolainat ym haluaisin laskukaavan josta voi nettosuus laskea:
esim
Tulot : 72000
Menot
Yel 15%
vakuutukset ?
Voitto ennen veroja : 72000 - menot
Verotus: 28% voitosta ? vai progressiivinen
Netto 72000 - menot - verot
Netto se kuitenkin määrää pystynkö elämään sillä. - kaiken
Minulle jää Nettona käteen
72000 * 0,65 = 46800 €
ELi kuukaudessa käteen 46800 / 12 = 3900
En oikein jaksa uskoa, mutta jos tuo pitää paikkansa otan tuon tarjouksen ja heti.
Tuo taitaa kuitenkin olla bruttopalkka ennen ansioverotusta, vai onko ? - Laskelma
kaiken kirjoitti:
Minulle jää Nettona käteen
72000 * 0,65 = 46800 €
ELi kuukaudessa käteen 46800 / 12 = 3900
En oikein jaksa uskoa, mutta jos tuo pitää paikkansa otan tuon tarjouksen ja heti.
Tuo taitaa kuitenkin olla bruttopalkka ennen ansioverotusta, vai onko ?Eiköhän se näin mene:
Tulot 6000,00
ALV - 1082,00
YEL - 900,00
Muut kulut - 200,00 ?
Verotettava tulo = 3818,00
Verot - 1000,00
Käteen jää noin 2800 euroa kuussa. - noilla yrittää
Laskelma kirjoitti:
Eiköhän se näin mene:
Tulot 6000,00
ALV - 1082,00
YEL - 900,00
Muut kulut - 200,00 ?
Verot - 1000,00
Käteen jää noin 2800 euroa kuussa.Tuo netto riittää, kysymys on haluaako ottaa tuon riskin, koska vastaavasta työstä saa tuon saman verran normaalista työsuhteesta... ilman yrittäjän riskejä.
Yrittäjyys tietää myös lisää byrokratiaa (=työtä) josta ei voi ketään laskuttaa, ja se on perheeltä pois.
Paljonko lisätyötä tuollaisen firman pyörittämiseen kuluu ALV ym kirjanpidon hoitoon kuukaudessa? Onko kukaan laskenut? - yrittäminen
Laskelma kirjoitti:
Eiköhän se näin mene:
Tulot 6000,00
ALV - 1082,00
YEL - 900,00
Muut kulut - 200,00 ?
Verot - 1000,00
Käteen jää noin 2800 euroa kuussa.72000-(12*yei)=verotettava tulo.
eli jos maksat minimin mukaan yellin (75€/kk) niin vähennät 72000-900€(vuosi) joten loput on verotettvaa tuloa.
siis jos tuo oli alv 0% laskutettavaa, yrittäjähän ei puhu alvillisista summista koskaan!!!
eli 72.000€-900-vero% http://www.vero.fi/
syöttäkää summat sinne niin antaa verojen yms osan....tämä siis koskee nyt tmi:ä.
itselleni jäisi käteen tuossa tapauksessa n. 71000-24500=46500€/vuosi jolloin kk ansioksi tulisi n.3800€ käteen. - ei minimi
yrittäminen kirjoitti:
72000-(12*yei)=verotettava tulo.
eli jos maksat minimin mukaan yellin (75€/kk) niin vähennät 72000-900€(vuosi) joten loput on verotettvaa tuloa.
siis jos tuo oli alv 0% laskutettavaa, yrittäjähän ei puhu alvillisista summista koskaan!!!
eli 72.000€-900-vero% http://www.vero.fi/
syöttäkää summat sinne niin antaa verojen yms osan....tämä siis koskee nyt tmi:ä.
itselleni jäisi käteen tuossa tapauksessa n. 71000-24500=46500€/vuosi jolloin kk ansioksi tulisi n.3800€ käteen.Taitaa valitettavsti olla niin että tuo tarjous sisältää ALVin. Eli verotettava tulo on:
72000 - (22% * 72000) - YEL
kyseessä olisi nykyisen vakituisen työsuhteen vaihtaminen vastaavaan yrittäjän, jonka takia haluan että kartoitan eläkettä vastaavalla tavalla.
Jos maksaa YELiin minimin mukaan voi sen osuuden tietenkin itse sijoittaa eläkepäivä varten miten haluaa, mutta minulla ei riitä aika sijoittamiseen. Työpäivän jälkeen haluan viettää aikaa perheeni kanssa enkä murehtia sijoituksistani. Aikaa ei voi ostaa takaisin... - Laskelma
ei minimi kirjoitti:
Taitaa valitettavsti olla niin että tuo tarjous sisältää ALVin. Eli verotettava tulo on:
72000 - (22% * 72000) - YEL
kyseessä olisi nykyisen vakituisen työsuhteen vaihtaminen vastaavaan yrittäjän, jonka takia haluan että kartoitan eläkettä vastaavalla tavalla.
Jos maksaa YELiin minimin mukaan voi sen osuuden tietenkin itse sijoittaa eläkepäivä varten miten haluaa, mutta minulla ei riitä aika sijoittamiseen. Työpäivän jälkeen haluan viettää aikaa perheeni kanssa enkä murehtia sijoituksistani. Aikaa ei voi ostaa takaisin...Eikä sitä minimi-YELiä voi maksaa, jos ei sitten tee jatkuvasti vain muutamaa tuntia viikossa töitä.
Tai tietysti *voi* maksaa, mutta sitten ei ole kiva jälkeenpäin takautuvasti maksella niitä maksuja kun eläketurvakeskukselle selviää että on ilmoittanut työtulonsa todellista pienemmäksi.
Eikä välttämättä ole kivaa jos sairastuu ja/tai joutuu eläkkelle ja maksettuna on vain minimi-YEL. - ja momentti
Laskelma kirjoitti:
Eikä sitä minimi-YELiä voi maksaa, jos ei sitten tee jatkuvasti vain muutamaa tuntia viikossa töitä.
Tai tietysti *voi* maksaa, mutta sitten ei ole kiva jälkeenpäin takautuvasti maksella niitä maksuja kun eläketurvakeskukselle selviää että on ilmoittanut työtulonsa todellista pienemmäksi.
Eikä välttämättä ole kivaa jos sairastuu ja/tai joutuu eläkkelle ja maksettuna on vain minimi-YEL.Tai tietysti *voi* maksaa, mutta sitten ei ole kiva jälkeenpäin takautuvasti maksella niitä maksuja kun eläketurvakeskukselle selviää että on ilmoittanut työtulonsa todellista pienemmäksi.
-tämän kertomuksen vahvistaa?
olen ollut vuodesta 1993 yrittäjä ja maksanut minimi eläkemaksua. olen tehnyt omavalintaisen eläkesijoitussuunnitelman jossa laitan joka vuosi 20t€ sivuun ja 10t€ osakkeisiin.
eikä ole eläketurvakeskus kysellyt asioista eikä se heille kuulu...isompaa maksua et voi maksaa kuin tulosi ovat mutta pienemmän vaan voit!
- ....
tuosta sisältyykö alv tuohon sovittuun laskuun 6000 eur/kk, se riippuu ihan siitä mitä olette sopineet toimeksiantajasi kanssa, jos se on hakeutunut suomessa alv-rekisteriin niin sehän saa vähentää sinun laskuttamasi alvn suomessa maksamastaan alvsta joten kuvittelisin että puhutte verottomasta summasta. ja vaikka ei olisi hakeutunut täällä alv-rekisteriin niin eikös ne saa erikseen hakemalla kumminkin takaisin olikohan se eu-maista.
- on tarjouksessa
Tarjouksessa sanotaan että 12 * 6000 including taxes.
Muitakin avoimia kysymyksiä on...
Todennäköisesti tarvitaan vähintään lakimies lukemaan sopimusta jos päästään niin pitkälle.
Toimeksiantaja ei taida olla suomen alv-rekisterissä, tietääkseni, EUssa kuitenkin, Iso-Britaniassa.
Mutta jos vaikka saisivatkin ALVin vähennettyä niin tuosta 6000sta minun on se maksettava.
Miten saan ALVit takaisin, koska minulla ei käytännössä olisi mitään hankintoja? Vai saako sen mitenkään? - vastaus toisessa viestiketj...
on tarjouksessa kirjoitti:
Tarjouksessa sanotaan että 12 * 6000 including taxes.
Muitakin avoimia kysymyksiä on...
Todennäköisesti tarvitaan vähintään lakimies lukemaan sopimusta jos päästään niin pitkälle.
Toimeksiantaja ei taida olla suomen alv-rekisterissä, tietääkseni, EUssa kuitenkin, Iso-Britaniassa.
Mutta jos vaikka saisivatkin ALVin vähennettyä niin tuosta 6000sta minun on se maksettava.
Miten saan ALVit takaisin, koska minulla ei käytännössä olisi mitään hankintoja? Vai saako sen mitenkään?Joku ehti jo vastata tuohon viimeiseen, kysymykseen toisessa viestiketjussa, eli en saa "menetettyjä" alveja takaisin...
- vakitulot
Minua kiinnostaa tämä "saan laskuttaa emoyhtiötä palveluksistani 72.000 vuodessa 12 osassa, eli 6000 lasku kuukaudessa." Eli onko sinulle luvattu tavallaan "palkkaa" yrittämisestä (?) tämän verran? Vaikka et saisi myytyä mitään? Vai onko tuo jokin maksimisumma, joka palveluistasi maksetaan?
Ota tosiaan selville faktat ja summat tuosta YEL-vakuutuksesta, ettet joudu jälkeenpäin maksumieheksi. YELia maksetaan työtulon mukaan. Työtulo on se summa, jonka joutuisit maksamaan vieraalle työn tekemisestä. Minimillä et todennäköisesti siitä selviä, mutta aloittavalle yrittäjälle annetaan siitä useaksi vuodeksi alennusta.- palkkaa
Ei mitään muuta myyntiä, vaan 37,5 tunnin työsuoritus viikossa ja saa laittaa tuon 72000 vuodessa.
Haluavat käyttää nimitystä "independent contractor". Yrityksellä ei ole puljua suomessa, tämä on tavallaan heidän keino selvittää löytyiskö heille markkinoita suomessa, ja toisaalta kätevä keino siirtää riskit "työntekijöille". Ruotsissa ovat käyttäneet samaa taktiikkaa, mutta koska niitä "independent contractoreita" oli jo niin paljon perustivat sinne tytäryhtiön, jonne kaikki siirtyivät hommiin.
Kuvion taitaa olla lian monimutkainen, palkan suuruuden epäselvyys, sopimusjutut, ei normaalia työsopimuslakia, ym jotta jaksaisin perehtyä. Olisi eri juttu jos olisin työtön... - laskutetaan eteenpäin
palkkaa kirjoitti:
Ei mitään muuta myyntiä, vaan 37,5 tunnin työsuoritus viikossa ja saa laittaa tuon 72000 vuodessa.
Haluavat käyttää nimitystä "independent contractor". Yrityksellä ei ole puljua suomessa, tämä on tavallaan heidän keino selvittää löytyiskö heille markkinoita suomessa, ja toisaalta kätevä keino siirtää riskit "työntekijöille". Ruotsissa ovat käyttäneet samaa taktiikkaa, mutta koska niitä "independent contractoreita" oli jo niin paljon perustivat sinne tytäryhtiön, jonne kaikki siirtyivät hommiin.
Kuvion taitaa olla lian monimutkainen, palkan suuruuden epäselvyys, sopimusjutut, ei normaalia työsopimuslakia, ym jotta jaksaisin perehtyä. Olisi eri juttu jos olisin työtön...niin kaikki asiakkaalle kohdistetut tunnit yhtiö laskuttaa omaa asiakastaan, mutta ite saisin kuitenkin palkkaa myös "sisäisistä" tunneista.
voi olla että kieltävät minua tekemästä töitä toisille, mutta sehän olisi vastoin "yrittäjähenkeä".
pitää varmaan turvautua lakimieheen jotta tuollaisen sopimuksen voisi allekirjoittaa, ja siihen meniskin sitten ensimmäisen vuoden ansiot..
- AVKT
En tiedä suomen oloja, mutta luulisin tavallisen työmiehen palkan verran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792