Ruuan sylkeminen....

...teen niin..olen idiootti :(

Syljen yleensä kaikki lihottavat ruuat pureskeltuani ne suussa.Olen hyvinkin alipainoinen ja se on kai hyvä tapa torjua läskit mutta ikävä kun kaikki meinaa nyt että olen ihan hullu. Koulussa kun en voi sylkeä niin ahdistaa kun kaikki ne ruuat menee muhun. Oksennuskaan ei yleensä onnistu.. Voi mua kun olen tälläinen. Tekeekö kukaan muu näin? Haluisin tietää. :( Tämä on niin raskasta tämä elämä. Ette arvaakaan kuinka vaikeeta mulla on.

16

6322

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvaan..

koska ite teen joskus samaa...tulee vaan niin hiton pöljä olo ku eka mutustaa suussa jottain sämpylää ja sit sylkeeki sen pois ku ei voi nielasta ettei liho :( tykkään siis ruuasta ja sen mausta, mutku en vaa halluu lihota yhtää enempää :(

• Kuroine

Mä teen niin toisinaan kun kokkaan. Ruokaa pitää maistaa mutta niellä ei voi.

• Ei saa niellä!!!!!

Mä teen sitä että mussutan jotain lihottavaa herkkua. esim. keksiä, tai leipää, ja syljen sen pois koska jos mä nielen sen niin lihon varmasti.

• Sugarfree-

Itse en syö kouluruokaa, joten en koulussa sylje mutta kotona kyllä.

• pääskynenpieni

Ette ilmeisesti ole kuulleet että tuolla pureskelu-sylky-tekniikalla saatte valitettavasti suurimman osan ruoan kaloreista. Joten en kyllä suosittelisi.. Melkein sama niellä sitten.

• b & a

kalorit ei kyllä suusta imeydy, vaan vatsasta. jos tosiaan ei niele mitään, edes sylkeä mitä tulee niin ei siinä kaloreita saa.

• xxxxc
        b & a kirjoitti:

kalorit ei kyllä suusta imeydy, vaan vatsasta. jos tosiaan ei niele mitään, edes sylkeä mitä tulee niin ei siinä kaloreita saa.

Kalorit kyllä imeytyvät suolistossa, pääosin ohutsuolessa, eivätkä mahalaukussa (mitä vatsalla ilmeisesti tarkoitit).

Mutta siis kyllä: jo pelkästään ruokaa pureskelamalla saata kaloreita. Hiilihydraatit alkavat pilkkoutua jo suussa sokereiksi syljen amylaasientsyymin toimesta. Vaikka kuinka sylkisi kaiken pureskeleman ruuan pois, tulee niitä kaloreita kuitenkin. Nämä kalorit vielä kun tulevat niistä pahimmista, hiilihydraateista.

• ei sitten!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        xxxxc kirjoitti:

Kalorit kyllä imeytyvät suolistossa, pääosin ohutsuolessa, eivätkä mahalaukussa (mitä vatsalla ilmeisesti tarkoitit).

Mutta siis kyllä: jo pelkästään ruokaa pureskelamalla saata kaloreita. Hiilihydraatit alkavat pilkkoutua jo suussa sokereiksi syljen amylaasientsyymin toimesta. Vaikka kuinka sylkisi kaiken pureskeleman ruuan pois, tulee niitä kaloreita kuitenkin. Nämä kalorit vielä kun tulevat niistä pahimmista, hiilihydraateista.

Jos siitäkin lihoo. Eli nyt jätän sen pureskelunkin tekemättä. Kiitos neuvoista. :)

• syljen

Ruuat ja keksit ja muut herkut on aina pakko sylkeä pois.

• mi_mo

ihan ekaks, et oo tän jutunkaa yksin, kaikilla meillä "ongelmaisilla" on ihan varmasti vaikeeta. tsemppi hali.

Toiseks, mie teen niin että kun kotona pakko syyä niin pureskeltuani ruuan otan "huikan juotavaa" eli syljen ruuan mukiin...lasin kanssahan tämä ei onnistu joten olen alkanut käyttää mukia joka aluks tuntu tosi oudolta ja tyhmältä mut siiheki tottu, pakkohan se oli...
      Eniten ärsyttää sillon ku haluis niellä sen ruuan, haluis olla normaali, mut ei vaan pysty. Ihan ku ei osais enää syää...

Ainiin ja haluan vielä varottaa että juokaa vettä tai ees jotain ennen kun rupeatta tuota ruokaa pureskelemaan (jos ette aijo sitä niellä) koska ruuan pureskelu antaa merkin elimistölle että ruokaa tulossa ja sit öö...ei muista :s ...jotain pahaa se elimistölle teki kun sitä ruokaa ei oikeesti tulekkaan (tais liittyy jotenkin mahanesteisiin tai jtn.)

• ?(ANA)?

ÄÄÄÄK!!!Minäkin tein niin mutta nyt kai on kuitenkin parempi jättää kokonaan pureksimatta..Voiko se siis lihottaa silti vaikka sitä ruokaa ei nielisikään? Aika hurjalta tuntuu että voi silti lihoo vaikka ei niele ruokaa. Vastaisko joku vähän fiksumpi henkilö? Kun oon tämmönen tyhmä teini.. =(

• ettttä
        ?(ANA)? kirjoitti:

ÄÄÄÄK!!!Minäkin tein niin mutta nyt kai on kuitenkin parempi jättää kokonaan pureksimatta..Voiko se siis lihottaa silti vaikka sitä ruokaa ei nielisikään? Aika hurjalta tuntuu että voi silti lihoo vaikka ei niele ruokaa. Vastaisko joku vähän fiksumpi henkilö? Kun oon tämmönen tyhmä teini.. =(

ei se mitään lihota jos sylkee kaiken pois ja vielä purskuttelee vedellä päälle! miten helvetissä ne kalorit muka pääsee imeytyyn kun kaikki syljetään pois?

• kanssakokija

Teen itse samaa...oon tosin vakuuttunut, että myös sylkeminen lihottaa, koska insuliinia erittyy haimasta normaaliin tahtiin eli verensokeri kohoaa. Oon aika ahdistunut kanssa tilanteesta..oon vetänyt myös laksatiiveja. Paljon tsemppiä, koitetaan pärjätä..pyrin muutokseen koko ajan!

• ofkmwkfmw

Nyt et kyllä neiti hyvä taida tietää yhtään, mistä puhut - insuliini nimenomaan LASKEE verensokeria. Sen takia diabeetikot käyttävät insuliinia; haiman saarekesolut ovat tuhoutuneet ja insuliinin tuotanto on vähäistä/sitä ei ole ollenkaan. Koska insuliini "avustaa sokerin soluihin", niin vähäinen insuliinin määrä elimistössä jättää sokerin verenkiertoon--> verensokeri nousee. Eli: INSULIINI EI NOSTA VERENSOKERIA :DD hohhoijaa.
        Sen takia diabetekseen sairastuneetkin laihtuvat kamalasti ennen lääkityksen aloittamista; heillä ei ole insuliinia, joka veisi energian SOLUIHIN elimistön käytettäväksi (tai heillä on ns. insuliiniresistenssi), vaan energia jää "pyörimään" verenkiertoon. Elimistö alkaa kuluttaa kehon rasvavarastoja esim. rasvakudoksesta, lihaksista ja elinten (esim. maksa) varastoista. Ei korkea verensokeri tarkoita lihomista, vaikka suurin osa 2-tyypin diabetikoista onkin ylipainoisia....

JA HUOM! Hiilihydraatit alkavat imeytyä vasta ohutsuolistossa--> hiilarien pilkkoutuminen alkaa suussa, kyllä aivan, mutta entsyymien pilkkoma ruokamassa syljetään pois. Eli: kaloreita tulee vain murtomurtomurtomurto-osa siitä, mitä pitäisi.
        Ruoan sylkeminen ei kuitenkaan ole hyvä asia, sillä pureskellessa elimistö lähettää mahalle viestin, että "RUOKAA TULOSSA!" ja mahalaukku alkaa erittää happonesteitä ruoan todellista pilkkomista ja sulattamista varten; kun ruokatorvea pitkin ei tule mitään, niin hapot alkavat kiusata mahalaukun pintaa ja limakalvoja. Seurauksena on pahimmillaan vatsahaava, joka on aivan helvetillinen (voin mahahaavapotilaita hoitaneena kertoa, että tuskat ovat KOVAT. Potilaat todella huutavat kivusta). Lisäksi suun limakalvot, ikenet ja sylkirauhaset saattavat kärsiä. Myös refluksitauti (ruoka nousee mahalaukusta HAPPONESTEINEEN ruokatorveen) on todella yleinen seuraus tästä harrastuksesta.

En suosittele sylkemistä kennelekään ja jos sitä on pakko tehdä, niin syökää edes normaalia ruokaa ja leikkikää vain niiden oikeasti kaloripitoisten ruokien (sipsit, makkarat, suklaa, munkit ym ym ym) kanssa.
        Tästä kärsii sekä keho että mieli =/

• lihava bulimikko

Harvemmin näkee laihaa bulimikkoakaan. Ei se oksentelu taida kovasti auttaa...yleensä bulimikot ovat lihavia.

• SH
        lihava bulimikko kirjoitti:

Harvemmin näkee laihaa bulimikkoakaan. Ei se oksentelu taida kovasti auttaa...yleensä bulimikot ovat lihavia.

Itseasiassa monet bulimikot ovat alipainoisia. BED-oireyhtymässä ahmitusta ruoasta ei pyritä päästä eroon, jolloin tuloksena on usein jopa hengenvaarallinen liikalihavuus. Kun bulimia menee todella pitkälle, niin sairastunut saattaa oksentaa jopa pienimmätkin ruokamääränsä, esimerkiksi näkkileivän, omenan ym. Elimistö ei saa tarvittavia energiamääriä ja ihminen laihtuu - ja RAJUSTI. En tunne ensimmäistäkään ylipainoista tai ruumiinrakenteeltaan pyöreähköä bulimikkoa.. Kyllä se oksentelu siis "auttaa", mutta aiheuttaa todella pahoja fyysisiä ja henkisiä haittoja. Ja siihen jää koukkuun.

SUURIN OSA syömishäiriöisistä on täysin normaalipainoisia ja sulautuvat joukkoomme niin, ettei heidän sairastumistaan edes huomaa. Anoreksia Nervosa on kaikista epätavallisin syömishäiriö, sen edelle menee jopa Bulimia. Epätyypilliset syömishäiriöit ovat, nimestään huolimatta, kaikista tyypillisin syömishäiriöiden muoto.

Kamala, kun ihmisillä on niin paljon vääristynyttä tietoa mielenterveysongelmia, niinkuin esimerkiksi juuri näistä syömishäiriöistä O_o Työskentelen ammatikseni syömishäiriöistä kärsivien ihmisten kanssa ja osastoilla näkee niin monenlaista tassuttelijaa, että voi luoja..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      307
      7740
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      86
      6031
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3581
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2077
    5. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1916
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1699
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      59
      1486
    10. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    Aihe