Hyviä ravintoloita Funchalissa?

Simppelin ystävä

Terve kaikki Madeiralla herkutelleet. Olemme piakkoin lähdössä Fuchaliin ja olisin kysynyt kokemuksianne hyvistä ravintoloista.

Tarkoituksena syödä hyvin, mielellään paikallistenkin suosimissa paikoissa ja kohtuuhinnalla, muualla kuin turistialueilla - vaikka taitaa koko Funchal olla turistialuetta?

Kertokaa kokemuksistanne; myös miljöö on tärkeä!

99

21669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • handle

      Syyskuussa kävimme viimeksi ja söimme reissujemme huonoimmat ruuat lähellä Savoy hotellia kadun toisellapuolella yäk.

      Aurinkomatkalaiset saa 10% alennusta Terrace D'Ajudasta hotellialueella Travessa do Valentella
      Lihavartaat "Espetadat" isot annokset ja mehevät esim kala ei niin maukasta "minun mielipiteeni".
      vanhassa kaupungissa on edullisempaa esim. jos syö lounasaikaan hyvä ruoka on esim. A Muralha Zona Velhassa ja paras ehkä kalaravintolana Jaquet pieni ravintola, isot annokset ja maukas ruoka sekä edullinen. Vanhassa kaupungissa voi kokeilla eri ravintoloita monet hyviä.Hotellialuella olemme ruokailleet useissa eri ravintoloissa, mutta ovat vähän hintavampia ja hotellialueella rantakadun päässä on hyvä kalaravintola Hotelli Grandista vielä eteenpäin 200 m oikealla nimeä en muista, mutta on suosittu paikka, söimme 2 hengen fismix annoksen joka oli valtava ja erittäin maukas sisältäen isoja katkarapuja simpukoita 3 eri lajia kalaa 3 eri lajia perunoita pataatia juureksia vihanneksia ym. nam.
      Jos kalasta tykkää niin Espada-kalaa on pakko maistaa. Tässä nyt jotain Hyvää matkaa ja bon apetit.

      • Barbeito

        Olla heittämättä tositapahtumiin perustuvaa huumoria sekaan. Tuli nimittäin tuosta A Muralhasta mieleen. Se kulkee meikäläisen nimityksissä Torakkabaarin nimellä. Istuimme siellä ensimmäisellä Madeiran matkallamme kaljaa kurmimassa kun huomasimme, että mikäs hemmetti tuossa jääkaapin ovessa vilistää? Joku megalomaanisen kokoinen torakan näköinen otushan se. No, tästä on aikaa jo yli 20 vuotta, mutta Muralha (ja torakat?) ne vaan on ja pysyy. Moni muu klassinen ravintola sen sijaan on vuosien varrella kadonnut.

        Jos kunnon pihvistä tykkää, Tropicalin pöydässä liekitetty pippuripihvi taitaa edelleen olla kova sana. Tropicalhan on lännen hotellialueella hotelli Florasolin tiloissa.

        Linkki: http://ilhadamadeira.weblog.com.pt/arquivo/237650.html


      • sisilisko19
        Barbeito kirjoitti:

        Olla heittämättä tositapahtumiin perustuvaa huumoria sekaan. Tuli nimittäin tuosta A Muralhasta mieleen. Se kulkee meikäläisen nimityksissä Torakkabaarin nimellä. Istuimme siellä ensimmäisellä Madeiran matkallamme kaljaa kurmimassa kun huomasimme, että mikäs hemmetti tuossa jääkaapin ovessa vilistää? Joku megalomaanisen kokoinen torakan näköinen otushan se. No, tästä on aikaa jo yli 20 vuotta, mutta Muralha (ja torakat?) ne vaan on ja pysyy. Moni muu klassinen ravintola sen sijaan on vuosien varrella kadonnut.

        Jos kunnon pihvistä tykkää, Tropicalin pöydässä liekitetty pippuripihvi taitaa edelleen olla kova sana. Tropicalhan on lännen hotellialueella hotelli Florasolin tiloissa.

        Linkki: http://ilhadamadeira.weblog.com.pt/arquivo/237650.html

        Ravintolan nimeä en nyt muista, mutta ulkona on pari papukaijaa, ja siellä pidetään aurinkomatkojen tervetuliaistilaisuus. Ruoka on aivan erinomaista ja sopuhintaista, mutta jos rottia pelkää ei kannata syödä ainakaan terassilla ilta-aikaan.


      • RA
        sisilisko19 kirjoitti:

        Ravintolan nimeä en nyt muista, mutta ulkona on pari papukaijaa, ja siellä pidetään aurinkomatkojen tervetuliaistilaisuus. Ruoka on aivan erinomaista ja sopuhintaista, mutta jos rottia pelkää ei kannata syödä ainakaan terassilla ilta-aikaan.

        Siinä papukaijamestassa mekin syötiin 50-vuotissynttäreitäni kunniaksi. Ruoka oli kolme kertaa väärin ja liha sitkeää. Ja ne vartaat.. yök! Lähdettiin maha tyhjänä pois.


      • papukalle
        RA kirjoitti:

        Siinä papukaijamestassa mekin syötiin 50-vuotissynttäreitäni kunniaksi. Ruoka oli kolme kertaa väärin ja liha sitkeää. Ja ne vartaat.. yök! Lähdettiin maha tyhjänä pois.

        Olemme syöneet vuosien aikana yli 10 kertaa papukaijabaarissa ja AINA: ruoka on ollut hyvää ja tarjoilu upeaa. Ilman muuta taas pari kertaa syön siellä seuraavalla reissullani. RA voisi pitäytyä Mäkkärillä ja PizzaHutissa.


      • RA
        papukalle kirjoitti:

        Olemme syöneet vuosien aikana yli 10 kertaa papukaijabaarissa ja AINA: ruoka on ollut hyvää ja tarjoilu upeaa. Ilman muuta taas pari kertaa syön siellä seuraavalla reissullani. RA voisi pitäytyä Mäkkärillä ja PizzaHutissa.

        En tiedä, miksi meillä sattui vain siinä paikassa huono tuuri. Muualla saimme huomattavasti parempaa ruokaa. Vieressämme istuva englantilaispariskunta lähti myös pois ko. paikasta koska ruoka oli niin huonoa ja mainitsivat siitä tarjoilijalle mennessään.
        Mäkkäri ja Pizzahut eivät kuulu suosikkeihini vaan hyvä ruoka. Tuossa papukaijapaikassa sitä ei todellakaan saatu. Kuten sanottua, sitkeä liha ei ole hyvää!


      • MG1958
        RA kirjoitti:

        Siinä papukaijamestassa mekin syötiin 50-vuotissynttäreitäni kunniaksi. Ruoka oli kolme kertaa väärin ja liha sitkeää. Ja ne vartaat.. yök! Lähdettiin maha tyhjänä pois.

        Tuntuupa oudolta nämä tarinat Terrace D'Ajudasta, 21 reissua Madeiralle tehneenä olen saanut siellä aina todella hyvää ruokaa . Ja joka reissulla olen siellä ruokaillut 2 - 3 kertaa.


    • Hyvää ruokaa

      Vanhan kaupungin ruokapaikat ovat hyviä: Le Jardin (hyvä palvelu), O Tapassol, Estrela do Mar.

      • Barbeito

        Tuo on minunkin ikiaiakainen suosikkini. Paikka tosin on muuttunut vuosien saatossa aika totaalisesti, mutta on edelleen suositeltava.


      • Hyvää ruokaa
        Barbeito kirjoitti:

        Tuo on minunkin ikiaiakainen suosikkini. Paikka tosin on muuttunut vuosien saatossa aika totaalisesti, mutta on edelleen suositeltava.

        Samat sanat. Olen käynyt Madeiralla kutakuinkin 15 kertaa ja joka kerta käynnyt Le Jardinissa. Ruoka ja palvelu on ollut erinomaista.


      • Barbeito
        Hyvää ruokaa kirjoitti:

        Samat sanat. Olen käynyt Madeiralla kutakuinkin 15 kertaa ja joka kerta käynnyt Le Jardinissa. Ruoka ja palvelu on ollut erinomaista.

        Minulla vasta tusina koossa ja taitaa siihen jäädäkin.


      • Hyvää ruokaa
        Barbeito kirjoitti:

        Minulla vasta tusina koossa ja taitaa siihen jäädäkin.

        jättää. Viidentoista kerran jälkeen monta levadaa taivaltamatta.
        Muutama kerta vielä ja sitten taidankin jäädä sinne :)


      • Barbeito
        Hyvää ruokaa kirjoitti:

        jättää. Viidentoista kerran jälkeen monta levadaa taivaltamatta.
        Muutama kerta vielä ja sitten taidankin jäädä sinne :)

        vieläkö sinä "ruoka" tykkäät mennä sinne? Minulle on tullut aivan ilkeä fiilis: mennyt Madeira on todella mennyttä ja minun kaihoamani paikka on kadonnut.

        Se on minulle nostalgiaa kuin sarja "Mennyt maailma" tai Hectorin konsertti (jossa ensimmäistä ketaa eläissäni uiuin keuhkojen täydeltä).


      • Hyvää ruokaa
        Barbeito kirjoitti:

        vieläkö sinä "ruoka" tykkäät mennä sinne? Minulle on tullut aivan ilkeä fiilis: mennyt Madeira on todella mennyttä ja minun kaihoamani paikka on kadonnut.

        Se on minulle nostalgiaa kuin sarja "Mennyt maailma" tai Hectorin konsertti (jossa ensimmäistä ketaa eläissäni uiuin keuhkojen täydeltä).

        mutta ei jokaisella lomalla. Välillä täytyy "tuulettua" muualla.


    • Simppelin ystävä, aloittaja

      Kiitos vinkeistänne, niistä on hyvä aloittaa - ja ehdin lukemaan vielä muitakin kommentteja, joten laittakaa vinkkejä!

      Mielenkiintoista muuten nimimerkit "Hyvää ruokaa" ja "Barbeito", käyttekö todella vuodesta toiseen samassa paikassa? Ihan ok, kaikki tavallaan, mutta mielenkiintoista!

      Itse olen lomamatkaillut 2 - 3 kertaa vuodessa 80-luvun alusta, aina eri paikassa (paitsi New Yorkissa olen käynyt kolme kertaa). Miksi menette samaan kohteeseen? Kiinostaisi tietää, sillä itseäni lomailussa kiehtoo uudet paikat, maisemat, kulttuurit, maut jne.

      • Tässä vielä hieman yleistä portugalilaisesta ravintolakulttuurista olettaen, että et ole aikaisemmin Portugalissa matkustellut. Etäisestä sijainnistaan huolimatta Madeira on kuitenkin osa Portugalia ja portugalilaista kulttuuria.

        Portugalissa vakiolounaiden hinnat ei-turistialueilla alkavat 6-7 eurosta. Lounas
        on setti, johon kuuluu pääruoka, leipä ja joku ruokajuoma, mahdollisesti vielä kahvi. A la carte ateriat ovat hinnakkaampia lounaallakin.

        Portugalilaisella ravintolalla on monta nimeä ja funktiota. Vaatimattomin niistä on tasca; muita ovat pastelaria, snack bar, café, cafetaria ja tietenkin restaurante. Moni ravintola on esim. sekä café, bar että restaurante. Kaikista näistä voi saada aivan kunnon paikallista ruokaa.

        Näissä perinteisissä ravintoloissa henkilökunnasta enemmistö on usein miehiä, jopa niin, että ravintolasalin puolen henkilökunta on kokonaan miespuolista. Kokki onkin sitten monesti jos ei jopa useimmiten, nainen.

        Kaikki, mitä tässä kerron, pätee portugalilaisiin kansanravintoloihin, joissa monet tämän maan asukkaat niin mielellään syövät.

        Portugalissa leipä, voi, mahdollisesti tuorejuusto, mustekalasalaatti, sardiini- tai kalatahna, tai joku muu paikallinen pikku ruoka, joka tuodaan pöytää pian asiakkaan saavuttua, laskutetaan erikseen, Niistä voi halutessaan kieltäytyä mutta vain siinä vaiheessa, kun ne tuodaan pöytään, ei enää myöhemmin.

        Annoskoot ovat Portugalissa tavallisissa kansanravintoloissa isoja, niin että niillä pärjää eikä mitään alkuruokaa tarvitse isoonkaan nälkään. Sama pätee myös jälkiruokien kokoon.

        Keittoja on erittäin yleisesti tarjolla tässä maassa ja ne ovat maukkaita. Vadillinen keittoa irtoaa 1,20-2.00 eurolla. Kannattaa kokeilla esim. lounaaksi. Pikaruokatyyppisissä paikoissa saattaa olla tarjous täytetystä sämpylästä ja keitosta.

        Talon viini on usein aivan juomakelpoista. Sitä saa ison lasin (ei mitata senttilitramitalla)parilla eurolla. Madeiralla kannatta maistaa Madeira-viiniä, jota löytyy makeasta kuivaan. Madeiralla tuotetaan myös paikallisia pöytäviinejä.

        Madeiran tyypillisistä ruoista löytyy tietoa netistä. Tässä yksi englanninkielinen linkki:

        http://www.madeira-web.com/PagesUK/food-uk.html


      • Barbeito

        on laji, joka joillekuille on kauhistus ja toisille ihastus. Olen tosiaan käynyt Madeiralla sen tusinan kertaa, aikaa ensimmäisen ja toistaiseksi viimeisen matkani välillä on toki lähes 22 vuotta. Alkuaikoina siellä tuli käytyä joka kevät, sitten tahti harveni harvenemistaan.

        Samaan paikkaan palaamisessa on se hyvä juttu että tietää parhaat ravintolat sun muut paikat. Tietyllä tapaa paikasta saa irti enemmän kun on päässyt enemmän sinuksi sen kanssa. Ja toisaalta jos on löytänyt hyvän paikan niin miksi yrittää etsiä vielä parempaa? Ellei antaudu aivan extreme-matkailuun, on maailma nykyään jo niin samankaltaistunut, että aivan huiman eksoottista ei tavanomaisista seuramatkakohteista edes löydy. Monessa asiassa ne ovat kuitenkin toistensa kaltaisia.

        Mitä tulee noihin mainitsemiisi maisemiin, paljon upeampia kuin Madeiralla ei varmaan hevin löydy ja makupuolikin on aikalailla kohdallaan - varsinkin jos löytää ne "oikeat" paikat.

        Joskus ennenvanhaan tapasinkin sanoa, että pitäisi olla niin paljon rahaa että pääsisi kerran vuodessa Madeiralle ja kerran jonnekin ulkomaille. No, ehkä se ei olisi niin rahastakaan enää nykyään kiinni, ei vain yletön reissaaminen hotsita. Se kerta vuoteen piisaa aika mukavasti. Koti-Suomessa haluaa kuitenkin viettää kesälläkin kunnon mittaisen loman.


      • Hyvää ruokaa

        Ei toki. Välillä täytyy päästä muihin maisemiin. Matkustelen pari kertaa vuodessa, ja jos lompakon haltiat ovat suosiolliset niin kolmekkin kertaa. Siksi on tullut käytyä Madeirallakin useasti. Madeiralla olin muistaakseni ensimmäistä kertaa vuonna -94 ja viimeksi pari kuukautta sitten. Pidän patikoinnista ja Madeira on loistava kohde siihen! Myös hyvä ruoka :), erityisesti kala, ostosmahdollisuudet, leppoisa ilmasto ja ihmiset tekevät Madeirasta paikan, johon palaan mielellään. Ja kun paikka on tuttu, ei tarvitse miettiä ensimmäistä päivää miten ja mistä mihinkin pääsee. Pääsee heti viettämään lomaa. Azoreilla kävin viime kesänä ensimmäistä kertaa ja palaan takuuvarmasti sinnekkin vielä. Seuraava matkakohde on Italia.


      • Simppelin ystävä
        masseur kirjoitti:

        Tässä vielä hieman yleistä portugalilaisesta ravintolakulttuurista olettaen, että et ole aikaisemmin Portugalissa matkustellut. Etäisestä sijainnistaan huolimatta Madeira on kuitenkin osa Portugalia ja portugalilaista kulttuuria.

        Portugalissa vakiolounaiden hinnat ei-turistialueilla alkavat 6-7 eurosta. Lounas
        on setti, johon kuuluu pääruoka, leipä ja joku ruokajuoma, mahdollisesti vielä kahvi. A la carte ateriat ovat hinnakkaampia lounaallakin.

        Portugalilaisella ravintolalla on monta nimeä ja funktiota. Vaatimattomin niistä on tasca; muita ovat pastelaria, snack bar, café, cafetaria ja tietenkin restaurante. Moni ravintola on esim. sekä café, bar että restaurante. Kaikista näistä voi saada aivan kunnon paikallista ruokaa.

        Näissä perinteisissä ravintoloissa henkilökunnasta enemmistö on usein miehiä, jopa niin, että ravintolasalin puolen henkilökunta on kokonaan miespuolista. Kokki onkin sitten monesti jos ei jopa useimmiten, nainen.

        Kaikki, mitä tässä kerron, pätee portugalilaisiin kansanravintoloihin, joissa monet tämän maan asukkaat niin mielellään syövät.

        Portugalissa leipä, voi, mahdollisesti tuorejuusto, mustekalasalaatti, sardiini- tai kalatahna, tai joku muu paikallinen pikku ruoka, joka tuodaan pöytää pian asiakkaan saavuttua, laskutetaan erikseen, Niistä voi halutessaan kieltäytyä mutta vain siinä vaiheessa, kun ne tuodaan pöytään, ei enää myöhemmin.

        Annoskoot ovat Portugalissa tavallisissa kansanravintoloissa isoja, niin että niillä pärjää eikä mitään alkuruokaa tarvitse isoonkaan nälkään. Sama pätee myös jälkiruokien kokoon.

        Keittoja on erittäin yleisesti tarjolla tässä maassa ja ne ovat maukkaita. Vadillinen keittoa irtoaa 1,20-2.00 eurolla. Kannattaa kokeilla esim. lounaaksi. Pikaruokatyyppisissä paikoissa saattaa olla tarjous täytetystä sämpylästä ja keitosta.

        Talon viini on usein aivan juomakelpoista. Sitä saa ison lasin (ei mitata senttilitramitalla)parilla eurolla. Madeiralla kannatta maistaa Madeira-viiniä, jota löytyy makeasta kuivaan. Madeiralla tuotetaan myös paikallisia pöytäviinejä.

        Madeiran tyypillisistä ruoista löytyy tietoa netistä. Tässä yksi englanninkielinen linkki:

        http://www.madeira-web.com/PagesUK/food-uk.html

        Siitä on varmasti hyötyä matkallamme. Portugali on jäänyt vähälle matkoissani, olen käynyt vain Azoreilla ja sielläkin vain pääsaarellanne - muistelin että asut Ponta Delgadassa?

        São Miguel on aivan upea paikka, ystävällisiä ihmisiä ja leppoisa meininki. Ja ruoka juuri minun makuuni, paikallistenkin suosimien ravintoloiden tuoreet keitetyt vihannekset (ennenkaikkea kaali) oli suussa sulavaa! Samoin vähän kalliimpi A Colegio -ravintola oli erinomainen, tarjoilja tosin kertoi omistajan ja keittiömestarin olevan amerikkalaisia, joten paikallisuus nyt oli vähän niin ja näin.

        Hieno paikka, upea tunnelma - olen suositellut lämpimästi muille paitsi lapsiperheille, lapset saattaisivat pitkästyä.


      • Simppelin ystävä
        Barbeito kirjoitti:

        on laji, joka joillekuille on kauhistus ja toisille ihastus. Olen tosiaan käynyt Madeiralla sen tusinan kertaa, aikaa ensimmäisen ja toistaiseksi viimeisen matkani välillä on toki lähes 22 vuotta. Alkuaikoina siellä tuli käytyä joka kevät, sitten tahti harveni harvenemistaan.

        Samaan paikkaan palaamisessa on se hyvä juttu että tietää parhaat ravintolat sun muut paikat. Tietyllä tapaa paikasta saa irti enemmän kun on päässyt enemmän sinuksi sen kanssa. Ja toisaalta jos on löytänyt hyvän paikan niin miksi yrittää etsiä vielä parempaa? Ellei antaudu aivan extreme-matkailuun, on maailma nykyään jo niin samankaltaistunut, että aivan huiman eksoottista ei tavanomaisista seuramatkakohteista edes löydy. Monessa asiassa ne ovat kuitenkin toistensa kaltaisia.

        Mitä tulee noihin mainitsemiisi maisemiin, paljon upeampia kuin Madeiralla ei varmaan hevin löydy ja makupuolikin on aikalailla kohdallaan - varsinkin jos löytää ne "oikeat" paikat.

        Joskus ennenvanhaan tapasinkin sanoa, että pitäisi olla niin paljon rahaa että pääsisi kerran vuodessa Madeiralle ja kerran jonnekin ulkomaille. No, ehkä se ei olisi niin rahastakaan enää nykyään kiinni, ei vain yletön reissaaminen hotsita. Se kerta vuoteen piisaa aika mukavasti. Koti-Suomessa haluaa kuitenkin viettää kesälläkin kunnon mittaisen loman.

        Varmasti samassa paikassa käymisessä on tunnelma kuin tulisi toiselle kotipaikkakunnalle - no, itse vaan olen hakenut muuta, mutta ei ole mahdotonta että palaisin joskus tulevaisuudessa samoihin paikkoihin.

        Ehkä juuri tuo kulman taakse kurkistaminen on taas minulle se ison syy lähteä matkoille. Ja miltei kaikkialla olen viihtynyt, joten valinnanvaikeus suosikkipaikan suhteen olisi melkoinen.

        Koti-suomen kesästä olen kanssasi täysin samaa mieltä!


      • Simppelin ystävä
        Hyvää ruokaa kirjoitti:

        Ei toki. Välillä täytyy päästä muihin maisemiin. Matkustelen pari kertaa vuodessa, ja jos lompakon haltiat ovat suosiolliset niin kolmekkin kertaa. Siksi on tullut käytyä Madeirallakin useasti. Madeiralla olin muistaakseni ensimmäistä kertaa vuonna -94 ja viimeksi pari kuukautta sitten. Pidän patikoinnista ja Madeira on loistava kohde siihen! Myös hyvä ruoka :), erityisesti kala, ostosmahdollisuudet, leppoisa ilmasto ja ihmiset tekevät Madeirasta paikan, johon palaan mielellään. Ja kun paikka on tuttu, ei tarvitse miettiä ensimmäistä päivää miten ja mistä mihinkin pääsee. Pääsee heti viettämään lomaa. Azoreilla kävin viime kesänä ensimmäistä kertaa ja palaan takuuvarmasti sinnekkin vielä. Seuraava matkakohde on Italia.

        Saa nähdä ihastunko yhtä paljon paikkaan kuin te - ainakin saatte Madeiran kuulostamaan tarunhohtoiselta!


      • Simppelin ystävä kirjoitti:

        Siitä on varmasti hyötyä matkallamme. Portugali on jäänyt vähälle matkoissani, olen käynyt vain Azoreilla ja sielläkin vain pääsaarellanne - muistelin että asut Ponta Delgadassa?

        São Miguel on aivan upea paikka, ystävällisiä ihmisiä ja leppoisa meininki. Ja ruoka juuri minun makuuni, paikallistenkin suosimien ravintoloiden tuoreet keitetyt vihannekset (ennenkaikkea kaali) oli suussa sulavaa! Samoin vähän kalliimpi A Colegio -ravintola oli erinomainen, tarjoilja tosin kertoi omistajan ja keittiömestarin olevan amerikkalaisia, joten paikallisuus nyt oli vähän niin ja näin.

        Hieno paikka, upea tunnelma - olen suositellut lämpimästi muille paitsi lapsiperheille, lapset saattaisivat pitkästyä.

        Muistat aivan oikein, asun Ponta Delgadan kaupungissa.

        On ilahduttavaa kuulla, että nautitte matkastanne täällä São Miguelin. Muut saaret ovat matkailun kannalta hieman hankalampia, kun niille ei tehdä ryhmämatkoja.

        Colegion Colmeia-ravintola edustaa São Miguelin gourmeta eikä siksi tarjoa tyypillisintä azorilaista ruokaa, mutta vaihtoehtoja tarvitaan, sillä perinteisiä ravintoloita täällä riittää.

        Epäröin hieman kirjoittaa portugalilaisista ravintoloista yleisesti, mutta päätin sen kuitenkin tehdä. Portugalilainen ravintolakäsite ja portugalilaisten suhtautuminen ravintolassa käymiseen poikkeaa melkoisesti suomalaisesta. Täällä ravintolan kynnys on erittäin matala. Ehkä kynnystä ei olekaan, kun asuinhuoneissakaan ei ole kynnyksiä.

        Suurin osa portugalilaisesta ravintolaruoasta on kotiruokaa, jota ei välttämättä panna tarjolle mitenkään erityisen fiinisti. Samasta syystä myös annokset ovat hyvänkokoisia. Ravintolaan ei välttämättä tulla hakemaan uusia makuelämyksiä, vaan pitäydytään perinteisiin makuihin. Toki Lissabon ja Porto tarjoavat ison kirjon myös uusia makuja.

        Hyvää matkaa Madeiralle!


      • Barbeito
        Simppelin ystävä kirjoitti:

        Saa nähdä ihastunko yhtä paljon paikkaan kuin te - ainakin saatte Madeiran kuulostamaan tarunhohtoiselta!

        Portugeeseillä on yhtä paikkansa pitäviä sanontoja kuin meillä.

        Madeiraan pätee "Ensimmäisellä kerralla ihastuu, toisella rakastuu ja kolmannella menettää sydämensä kokonaan ja ikuisesti."

        Kalasta pitää muistaa että "Kalan on uitava kolmasti: vedessä, kastikkeessa ja viinissä".

        Boa viage!


      • Barbeito
        Barbeito kirjoitti:

        Portugeeseillä on yhtä paikkansa pitäviä sanontoja kuin meillä.

        Madeiraan pätee "Ensimmäisellä kerralla ihastuu, toisella rakastuu ja kolmannella menettää sydämensä kokonaan ja ikuisesti."

        Kalasta pitää muistaa että "Kalan on uitava kolmasti: vedessä, kastikkeessa ja viinissä".

        Boa viage!

        ... siis viagem!


      • handle
        Barbeito kirjoitti:

        Portugeeseillä on yhtä paikkansa pitäviä sanontoja kuin meillä.

        Madeiraan pätee "Ensimmäisellä kerralla ihastuu, toisella rakastuu ja kolmannella menettää sydämensä kokonaan ja ikuisesti."

        Kalasta pitää muistaa että "Kalan on uitava kolmasti: vedessä, kastikkeessa ja viinissä".

        Boa viage!

        Nyt tulee vesi kielelle....NAM


      • mikaR
        Barbeito kirjoitti:

        on laji, joka joillekuille on kauhistus ja toisille ihastus. Olen tosiaan käynyt Madeiralla sen tusinan kertaa, aikaa ensimmäisen ja toistaiseksi viimeisen matkani välillä on toki lähes 22 vuotta. Alkuaikoina siellä tuli käytyä joka kevät, sitten tahti harveni harvenemistaan.

        Samaan paikkaan palaamisessa on se hyvä juttu että tietää parhaat ravintolat sun muut paikat. Tietyllä tapaa paikasta saa irti enemmän kun on päässyt enemmän sinuksi sen kanssa. Ja toisaalta jos on löytänyt hyvän paikan niin miksi yrittää etsiä vielä parempaa? Ellei antaudu aivan extreme-matkailuun, on maailma nykyään jo niin samankaltaistunut, että aivan huiman eksoottista ei tavanomaisista seuramatkakohteista edes löydy. Monessa asiassa ne ovat kuitenkin toistensa kaltaisia.

        Mitä tulee noihin mainitsemiisi maisemiin, paljon upeampia kuin Madeiralla ei varmaan hevin löydy ja makupuolikin on aikalailla kohdallaan - varsinkin jos löytää ne "oikeat" paikat.

        Joskus ennenvanhaan tapasinkin sanoa, että pitäisi olla niin paljon rahaa että pääsisi kerran vuodessa Madeiralle ja kerran jonnekin ulkomaille. No, ehkä se ei olisi niin rahastakaan enää nykyään kiinni, ei vain yletön reissaaminen hotsita. Se kerta vuoteen piisaa aika mukavasti. Koti-Suomessa haluaa kuitenkin viettää kesälläkin kunnon mittaisen loman.

        Mielenkiinnolla odottelen vaimoni kanssa ensimmäistä Madeiran matkaa syyskuun 8. päivä 2008.

        Joku mainitsi turistipaikoista jotain ja siitä, miksi käydä samassa paikassa aina uudelleen.

        Olen sitä mieltä myös, että kun hyvän paikan löytää, sinne haluaa aina uudelleen. Itse olen käynyt aina eri paikoissa, mutta vain pari ovat muistoissa.

        Jos joku väittää turistipaikaksi jotain, jota jokin matkanjärjestäjä järjestää, on varmaankin oikeassa. Näissä puitteissa kaikki paikat, joihin ulkopuolisia lennätetään elävät turismilla.

        En ole kuullut, että matkoja vielä Kambozdaan, Kolumbiaan, Bosniaan, Pohjois Koreaan järjestetään matkoja tai vastaaviin paikkoihin. Jos joku haluaa mennä pois turismipaikoista, menköön omatoimimatkalle sinne, jossa turismi ei ole vielä päätään nostanut.


      • Milla 28
        Barbeito kirjoitti:

        on laji, joka joillekuille on kauhistus ja toisille ihastus. Olen tosiaan käynyt Madeiralla sen tusinan kertaa, aikaa ensimmäisen ja toistaiseksi viimeisen matkani välillä on toki lähes 22 vuotta. Alkuaikoina siellä tuli käytyä joka kevät, sitten tahti harveni harvenemistaan.

        Samaan paikkaan palaamisessa on se hyvä juttu että tietää parhaat ravintolat sun muut paikat. Tietyllä tapaa paikasta saa irti enemmän kun on päässyt enemmän sinuksi sen kanssa. Ja toisaalta jos on löytänyt hyvän paikan niin miksi yrittää etsiä vielä parempaa? Ellei antaudu aivan extreme-matkailuun, on maailma nykyään jo niin samankaltaistunut, että aivan huiman eksoottista ei tavanomaisista seuramatkakohteista edes löydy. Monessa asiassa ne ovat kuitenkin toistensa kaltaisia.

        Mitä tulee noihin mainitsemiisi maisemiin, paljon upeampia kuin Madeiralla ei varmaan hevin löydy ja makupuolikin on aikalailla kohdallaan - varsinkin jos löytää ne "oikeat" paikat.

        Joskus ennenvanhaan tapasinkin sanoa, että pitäisi olla niin paljon rahaa että pääsisi kerran vuodessa Madeiralle ja kerran jonnekin ulkomaille. No, ehkä se ei olisi niin rahastakaan enää nykyään kiinni, ei vain yletön reissaaminen hotsita. Se kerta vuoteen piisaa aika mukavasti. Koti-Suomessa haluaa kuitenkin viettää kesälläkin kunnon mittaisen loman.

        Minäkin käyn mielelläni samoissa paikoissa useasti. Madeiralla pari kertaa ja aion vielä jatkaa siellä käyntiä. Se on vaan niin helppo mennä tuttuun paikkaan, ei mene aikaa ja lomaa uuden läpikäymiseen ja saa vaan löhöillä ja nauttia paikasta!!! Ei tarvitse juosta kieli vyön alla nähtävyyksien perässä.


      • Eemeli10
        masseur kirjoitti:

        Tässä vielä hieman yleistä portugalilaisesta ravintolakulttuurista olettaen, että et ole aikaisemmin Portugalissa matkustellut. Etäisestä sijainnistaan huolimatta Madeira on kuitenkin osa Portugalia ja portugalilaista kulttuuria.

        Portugalissa vakiolounaiden hinnat ei-turistialueilla alkavat 6-7 eurosta. Lounas
        on setti, johon kuuluu pääruoka, leipä ja joku ruokajuoma, mahdollisesti vielä kahvi. A la carte ateriat ovat hinnakkaampia lounaallakin.

        Portugalilaisella ravintolalla on monta nimeä ja funktiota. Vaatimattomin niistä on tasca; muita ovat pastelaria, snack bar, café, cafetaria ja tietenkin restaurante. Moni ravintola on esim. sekä café, bar että restaurante. Kaikista näistä voi saada aivan kunnon paikallista ruokaa.

        Näissä perinteisissä ravintoloissa henkilökunnasta enemmistö on usein miehiä, jopa niin, että ravintolasalin puolen henkilökunta on kokonaan miespuolista. Kokki onkin sitten monesti jos ei jopa useimmiten, nainen.

        Kaikki, mitä tässä kerron, pätee portugalilaisiin kansanravintoloihin, joissa monet tämän maan asukkaat niin mielellään syövät.

        Portugalissa leipä, voi, mahdollisesti tuorejuusto, mustekalasalaatti, sardiini- tai kalatahna, tai joku muu paikallinen pikku ruoka, joka tuodaan pöytää pian asiakkaan saavuttua, laskutetaan erikseen, Niistä voi halutessaan kieltäytyä mutta vain siinä vaiheessa, kun ne tuodaan pöytään, ei enää myöhemmin.

        Annoskoot ovat Portugalissa tavallisissa kansanravintoloissa isoja, niin että niillä pärjää eikä mitään alkuruokaa tarvitse isoonkaan nälkään. Sama pätee myös jälkiruokien kokoon.

        Keittoja on erittäin yleisesti tarjolla tässä maassa ja ne ovat maukkaita. Vadillinen keittoa irtoaa 1,20-2.00 eurolla. Kannattaa kokeilla esim. lounaaksi. Pikaruokatyyppisissä paikoissa saattaa olla tarjous täytetystä sämpylästä ja keitosta.

        Talon viini on usein aivan juomakelpoista. Sitä saa ison lasin (ei mitata senttilitramitalla)parilla eurolla. Madeiralla kannatta maistaa Madeira-viiniä, jota löytyy makeasta kuivaan. Madeiralla tuotetaan myös paikallisia pöytäviinejä.

        Madeiran tyypillisistä ruoista löytyy tietoa netistä. Tässä yksi englanninkielinen linkki:

        http://www.madeira-web.com/PagesUK/food-uk.html

        masseur: osaatko sanoa, onko tilanne tuosta neljän vuoden takaisesta olennaisesti muuttunut kalliimmaksi?


      • Eemeli10 kirjoitti:

        masseur: osaatko sanoa, onko tilanne tuosta neljän vuoden takaisesta olennaisesti muuttunut kalliimmaksi?

        Ruoan hinnassa ei ole mielestäni tapahtunut merkittävää nousua sitten 2007 maaliskuun, josta lähtien olemme Ponta Delgadassa São Miguelin saarella asuneet. Inflaatio on ollut vähäinen. Palkkataso ei ole noussut merkittävästi. Hintojen nousupaineita tuskin on senkään vuoksi, että matkailijoiden määrä Madeiralla on jonkin verran vähentynyt viime aikoina. Madeira määrää itse alvistaan, mutta vain sen korkeinta prosenttia nostettiin yhdellä prosenttiyksiköllä (15 ->16 %, muut sovelletavat prosentit ovat 9 ja 4, viimeksi mainittu luku peruselintarvikkeille).

        Funchalissa on todennäköisesti hieman halvempaa kuin täällä meillä johtuen osittain kovemmasta kilpailusta ja osittain Azorien erilaisesta maantieteellisestä rakenteesta. Madeiralla asuttuja saaria on kaksi, Azoreilla yhdeksän. Molempien saarialueiden väkiluku on samaa luokkaa, noin 250 000. Azoreilla tämä väkimäärää kuitenkin hajautuu usealle saarelle, mikä nostaa kustannuksia.

        Kävimme Madeiralla viime heinäkuussa eikä siellä mielestäni ollut yhtään sen kalliimpaa kuin Ponta Delgadassa, ehkä hieman edullisempaa. Turistialueilla hintataso on todennäköisesti korkeampi, mutta ei suomalaiseen hintatasoon tottuneelle mitenkään tappava.

        Söimme enimmäkseen tavallisissa paikallisissa ravintoloissa, emme missään tasokkaissa paikoissa. Ainakin yhden poikkeuksen teimme lounastamalla Golden Gate -nimisessä ravintolassa, joka sijaitsee kauniin puistokadun varrella Funchalin keskustassa (Avenida Manuel Arriaga, 29). Useimmat turistit pysähtynevät Golden Gaten terassille juomaan kahvia tai syömään jotakin pientä. Varsinainen ravintolasali sijaitsee tämän perinteikkään (perustettu v. 1841) toisessa kerroksessa. Kolmen hengen hieno lounas pöytään tarjoiltuna maksoi muistaakseni noin 60 e.


      • Eemeli10
        masseur kirjoitti:

        Ruoan hinnassa ei ole mielestäni tapahtunut merkittävää nousua sitten 2007 maaliskuun, josta lähtien olemme Ponta Delgadassa São Miguelin saarella asuneet. Inflaatio on ollut vähäinen. Palkkataso ei ole noussut merkittävästi. Hintojen nousupaineita tuskin on senkään vuoksi, että matkailijoiden määrä Madeiralla on jonkin verran vähentynyt viime aikoina. Madeira määrää itse alvistaan, mutta vain sen korkeinta prosenttia nostettiin yhdellä prosenttiyksiköllä (15 ->16 %, muut sovelletavat prosentit ovat 9 ja 4, viimeksi mainittu luku peruselintarvikkeille).

        Funchalissa on todennäköisesti hieman halvempaa kuin täällä meillä johtuen osittain kovemmasta kilpailusta ja osittain Azorien erilaisesta maantieteellisestä rakenteesta. Madeiralla asuttuja saaria on kaksi, Azoreilla yhdeksän. Molempien saarialueiden väkiluku on samaa luokkaa, noin 250 000. Azoreilla tämä väkimäärää kuitenkin hajautuu usealle saarelle, mikä nostaa kustannuksia.

        Kävimme Madeiralla viime heinäkuussa eikä siellä mielestäni ollut yhtään sen kalliimpaa kuin Ponta Delgadassa, ehkä hieman edullisempaa. Turistialueilla hintataso on todennäköisesti korkeampi, mutta ei suomalaiseen hintatasoon tottuneelle mitenkään tappava.

        Söimme enimmäkseen tavallisissa paikallisissa ravintoloissa, emme missään tasokkaissa paikoissa. Ainakin yhden poikkeuksen teimme lounastamalla Golden Gate -nimisessä ravintolassa, joka sijaitsee kauniin puistokadun varrella Funchalin keskustassa (Avenida Manuel Arriaga, 29). Useimmat turistit pysähtynevät Golden Gaten terassille juomaan kahvia tai syömään jotakin pientä. Varsinainen ravintolasali sijaitsee tämän perinteikkään (perustettu v. 1841) toisessa kerroksessa. Kolmen hengen hieno lounas pöytään tarjoiltuna maksoi muistaakseni noin 60 e.

        TripAdvisorin asiakasarviot näyttävät ainakin aika hyviltä Golden Gate kahvilan suhteen.

        OffTopic: onko Azoreille Funchalista pitkäkin lentomatka?


      • Eemeli10 kirjoitti:

        TripAdvisorin asiakasarviot näyttävät ainakin aika hyviltä Golden Gate kahvilan suhteen.

        OffTopic: onko Azoreille Funchalista pitkäkin lentomatka?

        Lentomatka Funchalista Ponta Delgadaan vie noin tunti kolme varttia. Matkaa on noin 1200 km. Matka lennetään Azorien lentoyhtiön SATAn Q400 uudehkoilla potkurikoneilla.


    • Simppelin ystävä

      Heh.. puoliso ei oikein pitänyt nimimerkistäni, vaikka vakuutin tarkoittavani sillä vain ruokaa.. :)

      Madeiraa on nyt koluttu opasteuilla reitkillä, taksilla, paikallisbusseilla ja ennenkaikkea kävellen. Hieno saari, vielä jyhkeämmät maisemat kuin Azoreilla jos mahdollista. Ja ilmasto on aivan upea, varsinkin Funchalin ulkopuolella. Keskikaupungilla ilma on aika dieselpitoista, sillä liikennettä on paljon. Sen sijaan esimerkiksi Montessa hengittäminen on aluksi aivan huvittavan kevyttä!

      Vielä tuosta ruuasta: tarjontaa on valtavasti, Funchalissa on varmaan yli tuhat ravintolaa - mutta ruoka on yllättävän tasapaksua kaikkialla. Lisäksi suurin osa ravintoloista tuntuu olevan ylihinnoiteltuja turistipaikkoja, joten herkuttelijille Madeira ei varsinaisesti ole mikään mekka. Turismia on paljon, pääosin varttuneempaa väkeä joten tarjonnan hengettömyyden ymmärtää.

      Lyhyen loman aikana ei ehdi montaa paikkaa kokeilla, joten kirjojen ja oppaiden suosituksia kannattaa kuunnella. Parhaiksi valinnoiksi nousevat odotetusti juuri suositellut paikat.

      Vanhassa kaupungissa on kaksi kokeilemisen arvoista paikkaa, molemmat opaskirja "Mondon" suosituksista:

      "A Bica" kauppahallin vieressä on paikallisten suosima, kohtuuhintainen ja hyvin paikallistunnelmallinen kuppila. Seinät on koristeltu koristekaakelein, ravintola on ikkunaton (kellarikerroksessa), tarjoilijat ovat hyvin ystävällisiä olematta lipeviä - ja kovia juttelemaan! Ruoka on konstailematonta, omaan makuuni sopivaa selkeää ja yksinkertaista. Annokset ovat edullista, kaksi kala-ateriaa, juomat, lisukkeet, ja tietysti jälkiruokamadeirat jäi alle 25 e. Romantikoille paikka ei sovi, siksi karu ja kuppilamainen se on.

      "Jaquet" - aivan loistava ruoka! Pienen pieni ravintola (alle 10 pöytää tiiviisti aseteltuna) Kokki ja keittiö avoimena päädyssä luovat ravintolaan aivan omanlaisensa tunnelman. Ruokalistaa ei ole, vaan tarjoilija kertoo mitä on tarjolla - ja tuo tarvittaessa saavillisen kalaa näytille! Kannattaa kokeilla, ruoka on hyvällä maulla maustettua ja suussa sulavaa, annokset ovat vähintääkin riittäviä ja hintataso on kohtuullinen.

      Lidon alue taas on vähän niin ja näin. Alueen ravintoloissa pääruokien hinnat ovat edullisia, mutta kaikki lisukkeet maksavat; valkosipulileipä, pikkupurtavat, vihannekset, perunat, juomat luonnollisesti - ja ne on hinnoiteltu siten, että 50 e lasku kahdelta ei ole mitenkään poikkeuksellista.

      Itse kartoimme hotellialueen ravintoloita, kolmesta kokeilemastamme voi varauksin suositella nimimerkki "handlen" jo mainitsemaa Terrace D'Ajudaa turistialueen keskellä. Annokset ovat isoja - valtavia suorastaan. Paikka on erittäin siisti, palvelu toimii jouhevasti, henkilökunta on ystävällistä ja hinnat ovat ~kohtuullisia. Ruoka on kuitenkin melko mautonta, sellaista mikä ei taatusti ärsytä ketään.

      Jos haluaa pienelle seikkailulle, voi valita ravintolan nimeltä "By the Sea" Praia Formosan kyljessä. Turistit kiertävät sen luultavasti kaukaa, sen verran ankealta se vaikuttaa - mekin osuimme sinne sattumalta. En aluksi edes tajunnut että nenäni edessä ankealla sivukujalla on ravintola. Sisältä se on kuitenkin viihtyisämpi kuin lasittomat, rautaluukkuiset ikkunat ja valkoiseksi maalattu betoniseinä antavat ymmärtää.

      "By the Sea":n ruoka jakaa taatusti mielipiteet, sillä kala maistuu oikeasti kalalle, mausteita ei suolaa lukuunottamatta yksinkertaisesti käytetä - mutta söimme siellä vain kerran, maustettujakin annoksia saattaa löytyä.

      Kalan voi valita isosta jääkaapista itse, se valmistetaan asiakkaan toiveiden mukaan, joten jos tietää mitä haluaa ja pitää kalasta, kannattaa kokeilla. Hintataso on edullinen.

      Noin yleisesti ottaen voin suositella Madeiraa matkakohteena miltei kaikille - tosin korkeuseroja on paljon, joten liikuntarajoitteisille alue on hankala. Lisäksi hiekkarantojen puutteen vuoksi lapset saattavat pitkästyä.

      Madeiralta löytyy kuitenkin valtavasti nähtävää, julkinen liikenne toimii hienosti, koko saari on siisti ja ihmiset ovat ystävällisiä. Vanhempi väestö puhuu vähemmän englantia, mutta palveluammateissa toimivilla kielitaitoa tuntuu olevan poikkeuksetta.

      Rohkeasti vaan paikallisbusseihin vuoren rinteille, kyyti on huimaa, penkit pieniä ja tunnelma paikallisten seassa vähintäänkin elämänmakuista!

      • Palautteesi oli erittäin kattava ja uskon, että siitä on monelle hyötyä.

        Portugalilaista ravintolakulttuuria jonkin verran tuntevana haluaisin esittää muutaman kommentin.

        "Simppelistä" (koti)ruoasta pitävälle Portugali on toivemaa. Täällä valtaosa ravintolaruoasta on kotiruokaa, jota ei ole kummenmin kruusailtu. Sen mausteet ovat suola, pippuri, kenties tuore sileälehtinen persilja tai tuore korianteri ja valkosipuli. Näillä mausteilla portugalilainen kotikokki on perinteisesti pärjännyt.

        Hieman voimakkaampaa makua halutessaan lusokokkimme on saattanut panna mausteeksi hieman piri-piriä, eräänlaista chilipippuria joko tuoreena, kokonaisena kuivattuna, jauheena tai kastikkeena. Joskus on saattanut olla tarvetta myös paprikan käyttöön. Maustelista on kuitenkin lyhyt. Toki kaupasta on saatavana hyvin pitkälle samoja mausteita kuin Suomessa. Myös tuoreita yrttejä (muita kuin persiljaa ja korianteria) myydään jonkun verran, mutta kovin laajaa niiden käyttö ei ole. Laakerinlehteä käytetään pataruoissa ja lihakeitoissa.

        Tunsin piston sydämessäni, kun viittasit matkailijoiden ikärakenteeseen ja arvelit "tarjonnan hengettömyyden" johtuvan siitä, että valtaosa turisteista on iäkkäämpiä.

        Tätä on ole valmis nielaisemaan. Edellä kerroin portugalilaisesta kansankeittiöperinteestä. Uskon, että se vaikuttaa aivan ratkaisevasti tarjontaan. Valtaosa halunnee valmistaa sellaista ruokaa, mitä on aina ennenkin tehnyt.

        Funchal elää pitkälle turisteista (mutta ei kokonaan) ja mitä valinnan varaa matkailijalla oikeastaan lyhyen matkansa aikana on? Pitäisikö olla? Kuinka suuri merkitys ravintolatarjonalla ykistään on turismille?

        Ilmeisesti moni ravintoloitsija näkee tarjonnan diversifioinnissa myös riskin.

        Minulla ei ole tietoa, moniko ravintolayrittäjä on syntyperäinen madeiralainen. Kummat ovat rohkeampi kokeilemaan uutta, madeiralaiset vai mantereelta tulleet portugalilaiset ja muunmaalaiset? Syntyperäisen madeiralaisen esteenä tarjonnan diversifioimiseen saattaa olla eristyneestä sijainnista johtuva omariittoisuus.

        Innovatiiviset kiettiöt löytvät Portugalissa pääosin Lissabonista ja Portosta. Turistikohteissa tällaisia keittiöitä on harvemmin missään, ne kun vaativat riittävän suuren pysyvän ja vaativan asiakaskunnan. Massaturismi ei sellaisen syntymistä ja hengissäpysymistä yksistään suurestikaan suosi.

        Olen näillä palstoilla kertonut monta kertaa, että portugalilaisen ravintolan on kynnys on matala, sitä ei oikeastaan olekaan. Kansanravintolan interiööriin tuskin kukaan paikallinen ruokailija kiinnittää kummenpaa huomiota ja sen vaikutus portugalilaisen arkisen ruokapaikan valintaan on varsin vähäinen.

        Portugalilaisella ravintoloilla on hyvin usein monta funktiota, osa tilasta palvelee kahvilana, leivoskauppana, baarina, osa ravintolasalina, joka voi olla ravitsemutilan takaosassa tai ylä- tai alakerrassa. Sisäänkäynti voi myös olla vaatimaton.

        Portugalin kinnteistökannan kunto on varsin vaihteleva; niinpä hyvin rapistuneessa rakennuksessa saattaa kuitenkin olla ihan kunnon ravintola tai muita liiketiloja ainakin katutasossa, vaikka ylemmät kerrrokset olisivatkin tyhjillään.

        Asun hyvin epätäydellisesä maassa, mutta juuri siinä piilee Portugalin viehätys.

        Madeiran ostovoima on 97 prosenttia Portugalin keskiarvosta, joka on puolestaan 75 prosenttia Euroopaan keskiarvosta. Vaikka varakkaitakin löytyy, suuri osa Funchalin paikallisväestöstä on keskituloisia, joiden keskimääräinen kuukausipalkka ei ylittäne 1000 euroa. Näillä palkoilla ei kalliissa ravintoloissa syödä, vaikka portugalilainen mielellään syökin ulkona.

        Niinpä kehotan Madeiralla ja muualla Portugalissa käyviä syömään rohkeasti ravintoloissa, joissa paikallisväestö käy. Näistä ravintoloista tuskin mikään pääsee mihinkään opaskirjaan, mutta takaan, että ruoka on niissä syötävää ja suomalaisen kukkarolle edullista. Onko se sitten makuunne, sitä en takaa. Itse nautin kuitenkin juuri tällaisista ravintoloista eniten.

        Suomalaiset kirjoittelevat ja puhuvat usein ravintolapalvelusta. Oman kokemukseni perusteella voin sanoa, että siinä minulla ei ole koskaan ollut ongelmia Portugalissa, Suomessa kylläkin.

        Hyvää uutta vuotta ja tervetuloa lomailemaan viehättävään, epätäydelliseen Portugaliin vuonna 2008!


      • Simppelin ystävä
        masseur kirjoitti:

        Palautteesi oli erittäin kattava ja uskon, että siitä on monelle hyötyä.

        Portugalilaista ravintolakulttuuria jonkin verran tuntevana haluaisin esittää muutaman kommentin.

        "Simppelistä" (koti)ruoasta pitävälle Portugali on toivemaa. Täällä valtaosa ravintolaruoasta on kotiruokaa, jota ei ole kummenmin kruusailtu. Sen mausteet ovat suola, pippuri, kenties tuore sileälehtinen persilja tai tuore korianteri ja valkosipuli. Näillä mausteilla portugalilainen kotikokki on perinteisesti pärjännyt.

        Hieman voimakkaampaa makua halutessaan lusokokkimme on saattanut panna mausteeksi hieman piri-piriä, eräänlaista chilipippuria joko tuoreena, kokonaisena kuivattuna, jauheena tai kastikkeena. Joskus on saattanut olla tarvetta myös paprikan käyttöön. Maustelista on kuitenkin lyhyt. Toki kaupasta on saatavana hyvin pitkälle samoja mausteita kuin Suomessa. Myös tuoreita yrttejä (muita kuin persiljaa ja korianteria) myydään jonkun verran, mutta kovin laajaa niiden käyttö ei ole. Laakerinlehteä käytetään pataruoissa ja lihakeitoissa.

        Tunsin piston sydämessäni, kun viittasit matkailijoiden ikärakenteeseen ja arvelit "tarjonnan hengettömyyden" johtuvan siitä, että valtaosa turisteista on iäkkäämpiä.

        Tätä on ole valmis nielaisemaan. Edellä kerroin portugalilaisesta kansankeittiöperinteestä. Uskon, että se vaikuttaa aivan ratkaisevasti tarjontaan. Valtaosa halunnee valmistaa sellaista ruokaa, mitä on aina ennenkin tehnyt.

        Funchal elää pitkälle turisteista (mutta ei kokonaan) ja mitä valinnan varaa matkailijalla oikeastaan lyhyen matkansa aikana on? Pitäisikö olla? Kuinka suuri merkitys ravintolatarjonalla ykistään on turismille?

        Ilmeisesti moni ravintoloitsija näkee tarjonnan diversifioinnissa myös riskin.

        Minulla ei ole tietoa, moniko ravintolayrittäjä on syntyperäinen madeiralainen. Kummat ovat rohkeampi kokeilemaan uutta, madeiralaiset vai mantereelta tulleet portugalilaiset ja muunmaalaiset? Syntyperäisen madeiralaisen esteenä tarjonnan diversifioimiseen saattaa olla eristyneestä sijainnista johtuva omariittoisuus.

        Innovatiiviset kiettiöt löytvät Portugalissa pääosin Lissabonista ja Portosta. Turistikohteissa tällaisia keittiöitä on harvemmin missään, ne kun vaativat riittävän suuren pysyvän ja vaativan asiakaskunnan. Massaturismi ei sellaisen syntymistä ja hengissäpysymistä yksistään suurestikaan suosi.

        Olen näillä palstoilla kertonut monta kertaa, että portugalilaisen ravintolan on kynnys on matala, sitä ei oikeastaan olekaan. Kansanravintolan interiööriin tuskin kukaan paikallinen ruokailija kiinnittää kummenpaa huomiota ja sen vaikutus portugalilaisen arkisen ruokapaikan valintaan on varsin vähäinen.

        Portugalilaisella ravintoloilla on hyvin usein monta funktiota, osa tilasta palvelee kahvilana, leivoskauppana, baarina, osa ravintolasalina, joka voi olla ravitsemutilan takaosassa tai ylä- tai alakerrassa. Sisäänkäynti voi myös olla vaatimaton.

        Portugalin kinnteistökannan kunto on varsin vaihteleva; niinpä hyvin rapistuneessa rakennuksessa saattaa kuitenkin olla ihan kunnon ravintola tai muita liiketiloja ainakin katutasossa, vaikka ylemmät kerrrokset olisivatkin tyhjillään.

        Asun hyvin epätäydellisesä maassa, mutta juuri siinä piilee Portugalin viehätys.

        Madeiran ostovoima on 97 prosenttia Portugalin keskiarvosta, joka on puolestaan 75 prosenttia Euroopaan keskiarvosta. Vaikka varakkaitakin löytyy, suuri osa Funchalin paikallisväestöstä on keskituloisia, joiden keskimääräinen kuukausipalkka ei ylittäne 1000 euroa. Näillä palkoilla ei kalliissa ravintoloissa syödä, vaikka portugalilainen mielellään syökin ulkona.

        Niinpä kehotan Madeiralla ja muualla Portugalissa käyviä syömään rohkeasti ravintoloissa, joissa paikallisväestö käy. Näistä ravintoloista tuskin mikään pääsee mihinkään opaskirjaan, mutta takaan, että ruoka on niissä syötävää ja suomalaisen kukkarolle edullista. Onko se sitten makuunne, sitä en takaa. Itse nautin kuitenkin juuri tällaisista ravintoloista eniten.

        Suomalaiset kirjoittelevat ja puhuvat usein ravintolapalvelusta. Oman kokemukseni perusteella voin sanoa, että siinä minulla ei ole koskaan ollut ongelmia Portugalissa, Suomessa kylläkin.

        Hyvää uutta vuotta ja tervetuloa lomailemaan viehättävään, epätäydelliseen Portugaliin vuonna 2008!

        Kuvauksesi on hyvin kattava, kiitos siitä. Se vahvistaa omaa käsitystäni siitä mitä portugalilainen keittiö on. Tarkoituksenani ei ollut vähätellä ruokakultturianne - päinvastoin!

        Krittiikkini kohdistui Lidon turistialueen ravintoloiden samankaltaisuuteen: ruokalistat eivät eroa toisistaan ja ruoka on valitettavan tasapaksua. En kuitenkaan usko että Lidon alueen ravintolat olisivat millään tapaa tyypillisiä portugalilaisia ja siitä halusin matkailijota varoittaa. Ja alueen kalleudesta.

        Omasta mielestäni parempaa ruokaa saa edullisemmin esimerkiksi vanhassa kaupungissa - tai paljon parempaa Ponta Delgadassa! Makuasioita, tottakai; joku haluaa perunamuussia ja härän sisäfilettä pippurikastikkeessa, ja silloin Lido on aivan oikea paikka.

        Vertailukohtani muuhun Portugaliin on kapea, vain yksi matka Ponta Delgadaan. Siellä ruoka oli kuitenkin kuin eri maasta; yksinkertaista, maukasta ja todellakin paikallista. Odotin samaa Madeiralta, mutta turistitulva on tehnyt tehtävänsä. Valtaosalle se varmasti sopii, itse en siitä innostunut - vaikka kultaisessa keski-iässä olenkin :)

        Itseaiheutettua - siihen suuntaahan ravintoloitsijat ruokalistoja kehittävät, mikä asiakkaille maistuu. Säälittävimpänä esimerkkinä Kanariansaarten lihapullat, perunamuussi ja Juhla Mokka, joita siellä mainostettiin ainakin 90-luvulla. Surullista.

        Suomalaisista ravintoloista olen kanssasi aivan samaa mieltä, valitettavasti meillä ei ole asiakaspalvelukulttuuria. Toki poikkeuksiakin on enevässä määrin, mutten ole missään päin maailmaa saanut yhtä tylyä kohtelua kuin Suomessa. Portugalilaisilta homma sen sijaan sujuu kuin luonnostaan, asiakas huomioidaan alusta loppuun. Ei lipevästi, eikä tyrkyttävästi vaan jouhevasti.

        Sen verran syvän vaikutuksen portugalilainen elämänmeno on minuun tehnyt, että suunnittelen jo matkaa mannerportugaliin.. tällä kertaa pienempiin kaupunkeihin, tunnun viihtyvän niissä paremmin. Tarkoitus oli suunnata seuraavaksi aivan toisaalle, mutta kyllä Portugalista on ensin otettava enemmän selvää!

        Hyvää Uutta Vuotta 2008 sinulle Ponta Delgadaan, samoin muillekin Portugalin ystäville!


      • jotain hyvää
        Simppelin ystävä kirjoitti:

        Kuvauksesi on hyvin kattava, kiitos siitä. Se vahvistaa omaa käsitystäni siitä mitä portugalilainen keittiö on. Tarkoituksenani ei ollut vähätellä ruokakultturianne - päinvastoin!

        Krittiikkini kohdistui Lidon turistialueen ravintoloiden samankaltaisuuteen: ruokalistat eivät eroa toisistaan ja ruoka on valitettavan tasapaksua. En kuitenkaan usko että Lidon alueen ravintolat olisivat millään tapaa tyypillisiä portugalilaisia ja siitä halusin matkailijota varoittaa. Ja alueen kalleudesta.

        Omasta mielestäni parempaa ruokaa saa edullisemmin esimerkiksi vanhassa kaupungissa - tai paljon parempaa Ponta Delgadassa! Makuasioita, tottakai; joku haluaa perunamuussia ja härän sisäfilettä pippurikastikkeessa, ja silloin Lido on aivan oikea paikka.

        Vertailukohtani muuhun Portugaliin on kapea, vain yksi matka Ponta Delgadaan. Siellä ruoka oli kuitenkin kuin eri maasta; yksinkertaista, maukasta ja todellakin paikallista. Odotin samaa Madeiralta, mutta turistitulva on tehnyt tehtävänsä. Valtaosalle se varmasti sopii, itse en siitä innostunut - vaikka kultaisessa keski-iässä olenkin :)

        Itseaiheutettua - siihen suuntaahan ravintoloitsijat ruokalistoja kehittävät, mikä asiakkaille maistuu. Säälittävimpänä esimerkkinä Kanariansaarten lihapullat, perunamuussi ja Juhla Mokka, joita siellä mainostettiin ainakin 90-luvulla. Surullista.

        Suomalaisista ravintoloista olen kanssasi aivan samaa mieltä, valitettavasti meillä ei ole asiakaspalvelukulttuuria. Toki poikkeuksiakin on enevässä määrin, mutten ole missään päin maailmaa saanut yhtä tylyä kohtelua kuin Suomessa. Portugalilaisilta homma sen sijaan sujuu kuin luonnostaan, asiakas huomioidaan alusta loppuun. Ei lipevästi, eikä tyrkyttävästi vaan jouhevasti.

        Sen verran syvän vaikutuksen portugalilainen elämänmeno on minuun tehnyt, että suunnittelen jo matkaa mannerportugaliin.. tällä kertaa pienempiin kaupunkeihin, tunnun viihtyvän niissä paremmin. Tarkoitus oli suunnata seuraavaksi aivan toisaalle, mutta kyllä Portugalista on ensin otettava enemmän selvää!

        Hyvää Uutta Vuotta 2008 sinulle Ponta Delgadaan, samoin muillekin Portugalin ystäville!

        Tres Torres -hotellin ravintola on Lidon alueen parhaimpia. Ihanat alkupalat ja todella maistuvaa lammasta. Lidon rannan kauppakeskuksen eräs kuppila (en muista nimeä) tarjoaa mainion lulas-annoksen.

        Muutoin hyvät ravintolat löytyivät Funchalin keskustasta ja Los Lobosista (ihana kalaravintola).


      • tde
        jotain hyvää kirjoitti:

        Tres Torres -hotellin ravintola on Lidon alueen parhaimpia. Ihanat alkupalat ja todella maistuvaa lammasta. Lidon rannan kauppakeskuksen eräs kuppila (en muista nimeä) tarjoaa mainion lulas-annoksen.

        Muutoin hyvät ravintolat löytyivät Funchalin keskustasta ja Los Lobosista (ihana kalaravintola).

        Suosittelen Terrace´d Adjudaa. Hyvät ruuat ja listatkin vielä suomeksi!!!!


      • siellä lomaillut
        tde kirjoitti:

        Suosittelen Terrace´d Adjudaa. Hyvät ruuat ja listatkin vielä suomeksi!!!!

        Minusta ko paikka oli kallis tasoonsa nähden. ruoka ihan ok.


      • Puoli ruokaa

      • Tartsa N.

        By the Sea on hieno paikka. Harvoin olen syönyt parempia mereneläviä kuin siellä. Myös palvelu on joustavaa ja ystävällistä...esim. useiden annosten jakaminen ja yhdistely onnistuu. Kannattaa pistäytyä ja kysyä, mikä tänään on parasta. Meille sattui simpukka- ja mustekalapäivä ja molemmat olivat satumaisen hyviä. Perunatkin olivat fantastisia.

        Toisella kerralla otimme päivän kalan (dorada), joka sekin oli varsin mainio valinta. Myös harvinaisempia herkkuja, kuten espadan mätiä voi olla tarjolla.


    • eka kertaa

      Palasimme viikko sitten madeiralta. Älkää missään nimessä menkö idylliseen ravintolaan hotelli Savoyta vastapäätä. Ulkokuori ok ,mutta hidas palvelu ja hirvittävää ruokaa. Lidon alueella keskustassa on hyviä paikkoja esim pitzeria Tricolor tai sinne päin. Todella hyvää ruokaa ja kohtuu hintaista. Sivukaduilla on muutamia hyviä paikallisia paikkoja.

      • Handle

        Olimme yhden ainoakerran ja viimeisen samassa ravintolassa, karmea ruoka, turska oli sitkeän lipeäkalaista, meinasin oksentaaa yäk.
        Taso tuntuu vaihtelevan, sama hyvä paikka, ei seuraavalla kerralla olekkaan niin hyvä.
        Hyvä kalaravintola on hotelli Grandista vielä kävelykatua eteenpäin oikella puolella, pitserian vieressä, vieläkin tulee vesi kielelle siitä fishmix kahdelle annoksesta, valtavan suuri annos ja maukas.
        Huhtikuun alussa taas pitäisi mennä, toivottavasti ilmat on jo vähän parempia silloin.


      • Handle kirjoitti:

        Olimme yhden ainoakerran ja viimeisen samassa ravintolassa, karmea ruoka, turska oli sitkeän lipeäkalaista, meinasin oksentaaa yäk.
        Taso tuntuu vaihtelevan, sama hyvä paikka, ei seuraavalla kerralla olekkaan niin hyvä.
        Hyvä kalaravintola on hotelli Grandista vielä kävelykatua eteenpäin oikella puolella, pitserian vieressä, vieläkin tulee vesi kielelle siitä fishmix kahdelle annoksesta, valtavan suuri annos ja maukas.
        Huhtikuun alussa taas pitäisi mennä, toivottavasti ilmat on jo vähän parempia silloin.

        ..."turska oli sitkeän lipeäkalaista". Portugalissa syötävä bacalhau ei ole koskaan lipeää nähnytkään. Portugalissa nyytävä bacalhau on suurelta Norjassa pyydettyä suolattua ja kuivatettua turskaa. Minulla ei ole tiedossa, etä Portugalissa tarjottaisiin tuoretta turskaa. Bacalhauta on eri laatuista. Laaduista parhaimmat ja kalleimmat maksavat yli 10 e/kg. Hyvänlaatuinen bacalhau on herkullista eri muodoissa, mm. grillattuna valkosipulin ja oliiviöljyn kera.

        Pohjoismaissa syötävä lipeäkala on kuivattua turskaa, jota ei ole suolattu.


    • suosittelen

      Hotellialueella PortoMare hotellin rantakadulla on italialainen ravintola Il Basilico, jossa saa tyypilliset pitsat ja pastat yms. Suosittelen lämpimästi, jos välillä haluaa ruokailla tutummalla tavalla, ei niinkään paikalliseen tyyliin. Vaikka sortit on tuttuja, ne on erinoimaisesti valmistettuja, herkullisia. Sisustettu "pohjoismaalaisen" tyylikkään niukasti ja palvelu nopeaa ja ystävällistä.

      • Lrpius

        on oivallinen ja kohtuuhintainen ravintola Lidossa Pestana Palmsin läheisyydessä. Ruoka hyvää ja annokset runsaat.Valikoimaa on. Niin ja jopa ruokalistat suomeksi.


      • Funchalista
        Lrpius kirjoitti:

        on oivallinen ja kohtuuhintainen ravintola Lidossa Pestana Palmsin läheisyydessä. Ruoka hyvää ja annokset runsaat.Valikoimaa on. Niin ja jopa ruokalistat suomeksi.

        Paras hinta/laatusuhde on Rua da Carreira-kadun ravintoloissa. Lounas- ja illallisruokalistat ovat monessa paikassa vain portugaliksi; turisteille tuodaan a la carte-lista, jos ei pyydä päivän menuuta.

        Viimeksi, kun olimme lounaalla eräässä paikallisten kansoittamassa ravintolassa, tuli ovelle turisti lapsiperhe - tarjoilijat sanoivat - voi ei, mutta palvelivat kohteliaasti. Ja mitä turistit tilasivat - espetadaa ja ranskalaisia ja samalla missasivat upeat lounaat, jotka olisivat maksaneet noin 5 euroa.

        Ja pyydän, opetelkaa edes muutama sana portugalia. Kun haluatte espresson, pyytäkää uma bica tai maitokahvin, niin chinésa.


      • Funchalista kirjoitti:

        Paras hinta/laatusuhde on Rua da Carreira-kadun ravintoloissa. Lounas- ja illallisruokalistat ovat monessa paikassa vain portugaliksi; turisteille tuodaan a la carte-lista, jos ei pyydä päivän menuuta.

        Viimeksi, kun olimme lounaalla eräässä paikallisten kansoittamassa ravintolassa, tuli ovelle turisti lapsiperhe - tarjoilijat sanoivat - voi ei, mutta palvelivat kohteliaasti. Ja mitä turistit tilasivat - espetadaa ja ranskalaisia ja samalla missasivat upeat lounaat, jotka olisivat maksaneet noin 5 euroa.

        Ja pyydän, opetelkaa edes muutama sana portugalia. Kun haluatte espresson, pyytäkää uma bica tai maitokahvin, niin chinésa.

        Standarditermi espressolle Portugalissa on café (um café, dois cafés etc). Espressosta käytettäneen sanaa "bica" Lisaabonista etelään. Sana "café" ymmärettään kuitenkin kaikkialla Protugalissa espressotyyppiseksi kahviksi, joka on maan tyypillisin kahvijuoma.

        Maassa asuvana en ole törmännyt termiin "chinesa". Yleisin ja ymmärrettävin maitokahvista käytettävä sana lienee "meia-de-leite", jossa on - tekijästä riippuen - noin puolet espressokahvia ja puolet kuumaa maitoa. Jos pitää tummemmasta maitokahvista, voi tilata "uma meia-de-leite escura" eli tumman maitokahvin.

        Yllä mainitulla kahdella kahvilla pärjää mielestäni aika hyvin. Muita kahveja ovat mm. galão ja carioca.


      • Funchalista
        masseur kirjoitti:

        Standarditermi espressolle Portugalissa on café (um café, dois cafés etc). Espressosta käytettäneen sanaa "bica" Lisaabonista etelään. Sana "café" ymmärettään kuitenkin kaikkialla Protugalissa espressotyyppiseksi kahviksi, joka on maan tyypillisin kahvijuoma.

        Maassa asuvana en ole törmännyt termiin "chinesa". Yleisin ja ymmärrettävin maitokahvista käytettävä sana lienee "meia-de-leite", jossa on - tekijästä riippuen - noin puolet espressokahvia ja puolet kuumaa maitoa. Jos pitää tummemmasta maitokahvista, voi tilata "uma meia-de-leite escura" eli tumman maitokahvin.

        Yllä mainitulla kahdella kahvilla pärjää mielestäni aika hyvin. Muita kahveja ovat mm. galão ja carioca.

        Hei! Madeiralla joka ainoassa kahvilassa lukee listassa bica, chino ja chinésa. Bica on pienessä kupissa tarjottava espresso, chino-kuppi on bicaa isompi ja siinä on jonkin verran maitoa mukana, chinésa tarjotaan suuremmassa kupissa ja se on noin puolet ja puolet kahvia jakuumaa maitoa.


      • Funchalista kirjoitti:

        Hei! Madeiralla joka ainoassa kahvilassa lukee listassa bica, chino ja chinésa. Bica on pienessä kupissa tarjottava espresso, chino-kuppi on bicaa isompi ja siinä on jonkin verran maitoa mukana, chinésa tarjotaan suuremmassa kupissa ja se on noin puolet ja puolet kahvia jakuumaa maitoa.

        Lienevät Madeiran erikoisuuksia. Kun tilaan kahvia, en lue listoja. Mainitsemillani kahvista yleisimmin Portugalissa käytössä olevilla termeillä pärjää maassa paikassa kuin paikassa, chinolla ja chinesalla sen sijaan ei.


      • Kalajeesus
        masseur kirjoitti:

        Lienevät Madeiran erikoisuuksia. Kun tilaan kahvia, en lue listoja. Mainitsemillani kahvista yleisimmin Portugalissa käytössä olevilla termeillä pärjää maassa paikassa kuin paikassa, chinolla ja chinesalla sen sijaan ei.

        Chinesa ja chino tosiaankin ovat madeiralaisia sanaerikoisuuksia ja mantereen puolella kahvilassa saa varmasti melko outoja katseita, kun "kiinalaisia" tilaa :).


      • homma hoituu
        Kalajeesus kirjoitti:

        Chinesa ja chino tosiaankin ovat madeiralaisia sanaerikoisuuksia ja mantereen puolella kahvilassa saa varmasti melko outoja katseita, kun "kiinalaisia" tilaa :).

        Maitokahvin saa coffee with milk jos ei halua muistella paikallisella murteella...


      • viikko 12 v. 2012
        Funchalista kirjoitti:

        Paras hinta/laatusuhde on Rua da Carreira-kadun ravintoloissa. Lounas- ja illallisruokalistat ovat monessa paikassa vain portugaliksi; turisteille tuodaan a la carte-lista, jos ei pyydä päivän menuuta.

        Viimeksi, kun olimme lounaalla eräässä paikallisten kansoittamassa ravintolassa, tuli ovelle turisti lapsiperhe - tarjoilijat sanoivat - voi ei, mutta palvelivat kohteliaasti. Ja mitä turistit tilasivat - espetadaa ja ranskalaisia ja samalla missasivat upeat lounaat, jotka olisivat maksaneet noin 5 euroa.

        Ja pyydän, opetelkaa edes muutama sana portugalia. Kun haluatte espresson, pyytäkää uma bica tai maitokahvin, niin chinésa.

        Olin Funchalissa viikolla 12. Suositusten mukaan kävin myös syömässä paikallisten suosimassa ravintolakadulla Rua de Carreira. Söin Steak Madeira Style -pihvin runsailla vihanneksilla ja tietty perunoilla Jardin da Carreira -ravintolan puistossa, nro 118. Hinta oli vain 7 €. Oli hyvä hinta/laatu suhde.

        Espetada vartaan söin madeiralaisessa illassa Tipico ravintolassa. Espada tuli syötyä kaupungilla.

        Asuin Pestana Miramar hotellissa. Pestana hotellien suomalaisille oli järjestetty suomenkieliset retket viikon joka päivälle paitsi maanantaiksi, joka oli vaihtopäivä. Osallistuin madeiralaisen illan lisäksi 11 km pitkälle levadalle sekä retkelle orkideatarhaan, Madeira Orchid Farm - Quinta dos Saltos ja Blandyn puutarhaan korkealla Funchalin yläpuolella golfkentän vieressä.

        Quinta dos Saltos, siellä maistelimme vanhoja Madeira viinejä. Niitä sai ostaa sitten mukaan. Itse ostin vm 68 Sercial.


    • Talviasukas

      Hotellialueeelta länteen Estrada Monumental kadulla on hyvä
      Solar da Ajuda niminen ravintola, jota voi suositella. Se on entisen Madeira Palace hotellin kohdalla. Ravintola on paikallisten suosima ja ruoka sen lounaspöydässä on todella hyvää ja edullista.

      • Eemeli10

        www.tripadvisor.com ista löytyy kattava valikoima ravintoloita, joita on kehuttu/haukuttu. Tosin vain englanniksi. Sitä koluan läpi ja koetan katsella muitakin lähteitä. Huhtikuun alussa alkaa ensimmäinen vierailu saarella. Mietitty on jo monta kertaa, mutta nyt se sitten toteutuu. Innolla odotamme matkaa. Mitä hotelleja suosittelette Funchalissa? Kolme on alustavasti meillä valittuna booking.com in kautta. Omatoimimatkaaja ei taida pystyä valitsemaan lentoja muuta kuin TAPin, koska muut maksavat maltaita tai ovat vain viikon mittaisia käyntejä.


      • Naplitsoo
        Eemeli10 kirjoitti:

        www.tripadvisor.com ista löytyy kattava valikoima ravintoloita, joita on kehuttu/haukuttu. Tosin vain englanniksi. Sitä koluan läpi ja koetan katsella muitakin lähteitä. Huhtikuun alussa alkaa ensimmäinen vierailu saarella. Mietitty on jo monta kertaa, mutta nyt se sitten toteutuu. Innolla odotamme matkaa. Mitä hotelleja suosittelette Funchalissa? Kolme on alustavasti meillä valittuna booking.com in kautta. Omatoimimatkaaja ei taida pystyä valitsemaan lentoja muuta kuin TAPin, koska muut maksavat maltaita tai ovat vain viikon mittaisia käyntejä.

        Lentoja kannattaa katsoa suoraan TAPin sivuilta tai:
        http://flights.idealo.co.uk/search.php?action=search
        http://hintaseuranta.fi/
        ei kannata varata ennenkuin katsoo nuo kaikki - hinnat vaihtelevat samalle lennolle yllättävän paljon. Ja, jos on tosi paljon aikaa, voi katsoa halpalentoyhtiöistä esim. Hki-Lontoo yhteyksiä ja siitä sitten edelleen = kaikki halpalentoyhtiöt (esim. Norwergian ja Ryanair) eivät näy ao. vertailusivuilla.

        Hotellit etsisin:
        http://www.vertaa.fi/matkat/
        http://hotellit.hodla.fi/
        http://hintaseuranta.fi/

        tai suoraan hotellista - esim. Duas Torresin sain hintaseuranta.fi / Octobus travelista alle puoleen hintaan ao. hotellin omiin sivuihin verrattuna. Booking.com on aika hyvä, muttei paras kuitenkaan.
        Hotelleja on vaikea suositella, kun ei tiedä, millaista etsitte = esim. luksusta vai vain yösija ja kaikki siltä väliltä - millainen alue, mitä siellä haluaisitte tehdä.
        Esim. http://www.strawberry-world.com/ on aika monipuolinen sivusto linkkeineen, mutta googlettamalla löytyy tosi paljon tietoa kaikesta mahdollisesta. Joka tapauksessa Madeira on aivan uskomattoman upea matkakohde.


      • löytyy mut
        Eemeli10 kirjoitti:

        www.tripadvisor.com ista löytyy kattava valikoima ravintoloita, joita on kehuttu/haukuttu. Tosin vain englanniksi. Sitä koluan läpi ja koetan katsella muitakin lähteitä. Huhtikuun alussa alkaa ensimmäinen vierailu saarella. Mietitty on jo monta kertaa, mutta nyt se sitten toteutuu. Innolla odotamme matkaa. Mitä hotelleja suosittelette Funchalissa? Kolme on alustavasti meillä valittuna booking.com in kautta. Omatoimimatkaaja ei taida pystyä valitsemaan lentoja muuta kuin TAPin, koska muut maksavat maltaita tai ovat vain viikon mittaisia käyntejä.

        Esim. Easyjet, mutta tulee vaihdoissa pitkiä odotteluita.


      • Eemeli10
        Naplitsoo kirjoitti:

        Lentoja kannattaa katsoa suoraan TAPin sivuilta tai:
        http://flights.idealo.co.uk/search.php?action=search
        http://hintaseuranta.fi/
        ei kannata varata ennenkuin katsoo nuo kaikki - hinnat vaihtelevat samalle lennolle yllättävän paljon. Ja, jos on tosi paljon aikaa, voi katsoa halpalentoyhtiöistä esim. Hki-Lontoo yhteyksiä ja siitä sitten edelleen = kaikki halpalentoyhtiöt (esim. Norwergian ja Ryanair) eivät näy ao. vertailusivuilla.

        Hotellit etsisin:
        http://www.vertaa.fi/matkat/
        http://hotellit.hodla.fi/
        http://hintaseuranta.fi/

        tai suoraan hotellista - esim. Duas Torresin sain hintaseuranta.fi / Octobus travelista alle puoleen hintaan ao. hotellin omiin sivuihin verrattuna. Booking.com on aika hyvä, muttei paras kuitenkaan.
        Hotelleja on vaikea suositella, kun ei tiedä, millaista etsitte = esim. luksusta vai vain yösija ja kaikki siltä väliltä - millainen alue, mitä siellä haluaisitte tehdä.
        Esim. http://www.strawberry-world.com/ on aika monipuolinen sivusto linkkeineen, mutta googlettamalla löytyy tosi paljon tietoa kaikesta mahdollisesta. Joka tapauksessa Madeira on aivan uskomattoman upea matkakohde.

        Meillä on lento ostettu ebookersin kautta. Ei ollut ihan halvin, mutta kympeistä oli lähinnä kysymys. Tosin halusimme kohtalaisen suoran lennon. Finnairin lento suoraan toiseen suuntaan olisi lisännyt hintaa 500 eur hengeltä. Nyt päästiin 400 e kpl. Haetaan enemmän sieltä "paremmasta" päästä, mutta ei kuitenkaan tuhansia euroja maksavia hotelleja. Varaukset Porto Santa Maria, Pestana Carlton ja Casino jotain. Niistä ehkä valitaan.


    • arsino

      Vanhassa kaupungissa oleva Arsino´s on toinen Funchalin fado-ravintoloista. Ruoka on ihan ok ja kuitenkin kohtuuhintaista. Kannattaa ehkä varata pöytä etukäteen - riippu illasta. Fadolaulaja(t) aloittavat vasta joskus klo 21:n tienoilla. Kokeilemisen arvoinen paikka.


      • Eemeli10

      • Tartsa N
        Eemeli10 kirjoitti:

        Kumma, että tuosta ravintolasta ei kukaan ole tehnyt arviota vuoteen. Ei myöskään jjst. Ovatko ihmiset ujoja vai kielitaidottomia. Olisi kiva kuulla/nähdä suomalistenkin arvioita siellä. Minkälainen hintataso Ca Te Esperossa?

        Kerrotaan, jos löydetään paikka. Paikka kuulosta mainiolta ja kaiken ymmärrykseni mukaan jopa jokseenkin lähellä Lido Monumental -hotellia, johon majoitumme.


      • Sabor a Fado

        Arsenio'sin sijaan kannattaa hakeutua Sabor a Fadoon (ihan kulman takana, Travessa das Torres -kadulla). Kyseessä on perheravintola jossa työntekijät viihdyttävät töidensä ohella musisoiden fadoa. Tunnelma on huomattavasti aidompi, ei niin turistityyppinen. Palvelu on todella lämminhenkistä, huumorintajuista ("pause, 10 minutes, whiskey time!" jne.) mutta taiteellista ja taitavaa.
        Jos joskus palaan Madeiralle, tähän ravintolaan on pakko päästä!


    • Sitä "kiinalaista" kahvia meiltä kysytiin eri puolilla Madeiraa, kun ei huolinut espressoa. Hotellissa tuli "vain" tavallinen kahvi ja kuumennettu maito eri kannussa. Kyllä se chinesa on kai aika yleistä Madeiralla.

      • hyvin syönyt

        Ensimmäistä ja viimeistä kertaa kokeilimme Madeira Forumin yläkerrassa olevaa Serra da Estreitaa (?). Ikinä en ole saanut Madeiralla niin pientä annosta kuin ao. paikassa. Jos olisi ollut herkullista, olisin ehkä niellyt tappioni paremmin!!
        Papukaijabaari on vuosi vuoden perään tasaisen varma. Rahoille saa vastinetta - erityisesti kaunis ja kiva tarjoilu jaksaa sykähdyttää.


    • Seijasisko1

      Kyllä keskitason paikkoja on vähän liikaakin. Huippuruokaa saa vähän etsiä.

      Minäkin suosittelen yllämainittua By THe Sea. Otimme Lidosta taksin -osoitteeksi riitti Praia Formosa By the Sea. Taksi maksoi muistini mukaan jotain 5 euroa.

      Soimme siellä alkupalaksi ihania öljyssä tiriseviä simpukoita ja pääruoaksi grillattua mustekalaa ja maukkaita perunoina. Ruoka loistavaa ja meitä palvellut vanhempi mies mieleenpainuvan ystävällinen ja huolehti meistä lopuun asti.. tilasi vielä taksin ym. Sisutuskin viihtyisä ja tunnelma aito portugalilainen. 10

      Toinen tosi hyvä ruokapaikka oli kaupunginpuiston esiintymislavan vieressä oleva hieno ravintola "Restaurant Companjeros". Siellä söin maittavan miekkakalapihivin ja mies tuoreratta tonnikalaa. Arvosanaksi 9.

      Haluan vielä mainita, että kanakin voi olla tosi hyvää .. ainakin ravintola O`Regionalissa vanhassa kaupungissa , jossa söin Kanaa PiriPirikastikkeessa.Nam..nam..

    • Seijasisko1

      Korjaan vielä eli meni vähän pieleen tuo toisen ravintolan nimi. Eli oikea nimi ja osoite on Dos Combatentes ja osoite siis kaupunginpuiston ylapuolella esiintymislavan kohdalla.

    • Juuri palannut

      Rua de Carreiralla on Funchalin edullisimmat ravintolat, siellä paikalliset käyvät syömässä. Kävelykadulla voi syödä ulkona terassilla, kolmen ruokalajin menu maksaa 8-9,5 euroa! Ruoka on vielä hyvää: espada-kalaa, espetada-lihavartaita jne. Jälkiruuan saa valita monesta eri annoksesta. Suositteln muuteen kokeilemaan paikallista Vinho Verdeä.
      Varovainen kannattaa olla vain leivän suhteen, muutamassa ravintolassa (Espaco Funchal Restaurant) se ja oliivit tuodaan pyytämättä pöytään ja laskussa voikin sitten olla yli viiden euron ylimääräinen veloitus. Paras ruoka mielestämme oli O' Velhinhossa, se oli myös halvin, 8 euroa. Rantakadulla päääruuastakin saa maksaa parikymppiä.

      • tumphumppista

        Tuo mainittu "Espaco Funchal " tuli testattua kolmesti viikon aikana.
        Hyvä ruoka, upeasti tarjolla ja kohtuuhintainen.

        Leipäannos oli 5,90€, oliivit 0,90€, tuodaan kyselemättä pöytään.
        Jos ei huoli, on sanottava tarjoilijalle. Kahdelle riitti hyvin yksi leipäannos.

        Talon "Pudim marakuja" mainiota (passion vanukas)

        Se turistimenu lista löytyy menun viimeiseltä sivulta eikä sitä mainosteta ulkona.
        Velho Monte- punaviini maistui minulle (13€)


    • "Varovainen kannattaa olla vain leivän suhteen, muutamassa ravintolassa (Espaco Funchal Restaurant) se ja oliivit tuodaan pyytämättä pöytään ja laskussa voikin sitten olla yli viiden euron ylimääräinen veloitus." Juuri näin. Tämä ns. couvert tarjoilu tuodaan pöytään aika pian asiakkaan saavuttua. Jos ei sitä tai joitakin sen antimista halua, asiakkaan pitää kertoa se heti tarjoilijalle. Couvert-tarjoilu vaihtelee eri puolilla maata. Kallein on mustekalasalaatti tai korkealaatuinen ilmakuivattu kinkku (presunto). Couvert-tarjoiluun kuuluu usein paikallista juustoa tai juustoja. Algarvessa se sisältää tyypillisesti sardiini- ja/tai tonnnikalatahnaa. Siihen kuuluu aina leipä, usein myös voita.Tämä couvert-tarjoilu korvaa Portugalissa usein alkuruoan. Tarjoilun hinnat ovat luettavissa ruokalistasta. Tarjoilu on todennäköisesti useimmiten viiden euron arvoinen. Suomessa sen ainekset tuskin sillä rahalla irtoavat.

      "Suositteln muuteen kokeilemaan paikallista Vinho Verdeä." Vinho verden tuotantoalue: http://www.vinhoverde.pt/en/vinhoverde/regiao/mapaRDVV.asp. Toivon, että matkailijan kokemukset portugalilaisesta viinistä eivät jää pelkästään vinho verdeen, sillä maassa tuotetaan runsaasti hyvälaatuisia viinejä eri alueilla ja niitä on saatavana myös Funchalissa.

      Madeiran omien ruokaviinien tuotanto on pienimuotoista, mutta niitä on myynnissä.

    • ruokapaikkoja

      Moikka,

      Missä sijaitsee tämä monen mainitsema papukaija ruokapaikka?
      Onko kenelläkään huonoja kokemuksia tuosta By the Sea ravintolasta? Kuulostaa mielenkiintoiselle ja kokeilemisen arvoiselle paikalle. Onko sellaisia ravintoloita kenelläkään mielessä, mitä olisi ihan pakko kokeilla?

      • Florasol Papagaio

    • Juuri käynyt..

      Papukaijoja oli ainakin Terrace D'Ajuda ravintolan sisäänkäynnin luona. Todella hyvä ruoka. Oli viime kuussa Aurinkomatkojen tervetulotilaisuuden pitopaikka. Lidosta kaupunkiin päin. Vasemmalle käännytään Hole in One ravintolan kulmalta. n. 100 metrin päässä käännöksestä.

    • Kävitkö Hole in One -ravintolassa? Oli valmistumassa huhtikuun alussa 2011.

      • Juuri käynyt..

        Ai sekö on niin uusi paikka? Kivan oloisesti sisustettu paikka. Tykkäsin ja on paikallisten suosiossakin, joten aina ei ollut pöytiä vapaana ilta-aikaan.


      • iltakävelykohde

        Kävin bissellä kaksi kertaa. Irkkupubi. Illalla oli trubaduuri. Viihtyisä paikka ja hyvät tilat myös ulkona.


    • Huomattiin paikka joskus 9.4.2011. Oli ihan lähellä avaaminen, muttei kuitenkaan meidän siellä ollessa. Taisivat tehdä viimeistelyjä.

    • madeira ruokailu

      Eilen palasin viikon kestäneeltä Madeiran lomalta. Muutama mielipide liittyen ruokapaikkoihin. Kävimme Praia Formosan lähettyvillä olevassa (täällä kehutussa) ravintola By the Sea:ssa. Ravintola oli meille pettymys. En tiedä oliko ruokavalintamme väärä (Suosittelivat Merilahnaa), mutta se ei ollut meille, paljon kalaa syöville mieleistä ja maukasta. Ei jäänyt myöskään kuvaa ainakaan tuon perusteella, että ravintola olisi edullinen. Söimme kimppaan alkuun yhden annoksen rapuja ja sitten otimme kolme merilahnaa. Juomia taisi olla 2xolut ja cola ja lasku oli 65€. Kävimme syömässä täällä mainitussa Dos Combatentes ravintolassa (kaupungin puiston yläpäässä), joka kyllä yllätti taas hinta-laatu suhteeltaan positiivisesti. Olen syönyt siellä kaksi vuotta sitten myös. Minulle uusi tuttavuus oli Lidon alueelta rantaa pitkin Praia Formosalle päin ravintola nimeltä O Barqueiro Marisqueira . http://www.marisqueiraobarqueiro.pt/. Todella suosittu kalaravintola (saa toki lihaakin). Heillä on ikkunassa special menu, jota ei ole ruokalistan välissä, mutta kannattaa kysyä niin tuovat sen. Todella hyvä ruoka, isot annokset ja menu oli edullinen. Jos menee myöhemmin illalla niin kannattaa tehdä pöytävaraus, vaikka onkin iso paikka. Mutta tuo oli minun mielestä reissun paras ruokapaikka. Kävelimme Rua da Carreira-kadun ohi ja vilkaisin 3 lajin menuiden hintaa. Ne olivat 9-10,50€ riippuen pääruuasta.

    • "Kävelimme Rua da Carreira-kadun ohi ja vilkaisin 3 lajin menuiden hintaa. Ne olivat 9-10,50€ riippuen pääruuasta."

      Oliko tämä ravintola O Barqueiro Marisqueira? Ja menu illalla?

    • Madeira ruokailu

      Ei ollut O Barqueiro Marisqueira:n hinta. Siellä Menu oli noin 15€ (en muista tarkalleen kun se minulle tarjottiin).

      Tuo Rua da Carreira katu sijaitsee Funchalin keskustassa. Siinä on ainakin 3 ravintolaa, joilla on tarjolla menu ja siellä hinta on sen 9-10,50€.

      • obrigado1

        Ravintola Jaquet taas auki.Oli yli vuoden kiinni täysremontin takia.Tulvavesi ja muta vahingoittivat koko putkan.Tunnelma tiivis kuten ennenkin.Mamma touhuilee tiukasti ja nopeasti.Toimintaperiaate sama kuin ennen.Avaa illalla klo 19,00 ja heti täynnä.Jos haluaa ensimmäiseen "kattaukseen" kannattaa mennä ajoissa.Mentiin vähän yli klo 19.00 juuri mahduttiin pienellä järjestelyllä.Jos ei ole ennen käynyt niin
        paikka on pieni putka 10-14 hengelle.Ruoka on se mitä määrätään ja sillä siisti.Silloin oli yllätys yllätys espadaa talon tapaan vihanneksilla ja perunoilla.
        Kahden hengen paketti sis.ruoat 2 lasia viiniä 1 iso olut 29,00€.Lasku tulee vanhaan tapaan paparilapulle käsin kirjoitettuna,eikä aina saa ihan selvää mitä siinä oikein on.Olkaa tarkkana.


      • jokapaikanmatkaaja
        obrigado1 kirjoitti:

        Ravintola Jaquet taas auki.Oli yli vuoden kiinni täysremontin takia.Tulvavesi ja muta vahingoittivat koko putkan.Tunnelma tiivis kuten ennenkin.Mamma touhuilee tiukasti ja nopeasti.Toimintaperiaate sama kuin ennen.Avaa illalla klo 19,00 ja heti täynnä.Jos haluaa ensimmäiseen "kattaukseen" kannattaa mennä ajoissa.Mentiin vähän yli klo 19.00 juuri mahduttiin pienellä järjestelyllä.Jos ei ole ennen käynyt niin
        paikka on pieni putka 10-14 hengelle.Ruoka on se mitä määrätään ja sillä siisti.Silloin oli yllätys yllätys espadaa talon tapaan vihanneksilla ja perunoilla.
        Kahden hengen paketti sis.ruoat 2 lasia viiniä 1 iso olut 29,00€.Lasku tulee vanhaan tapaan paparilapulle käsin kirjoitettuna,eikä aina saa ihan selvää mitä siinä oikein on.Olkaa tarkkana.

        Hyvä että on taas auki, mukavasti ja pilkulleen kommentoitu paikkaa, tulee muistoja mieleen .. sinne taas kohta.


    • Kehuimme aiemmin ravintola Fortea. Menimme sinne syntymäpäiväillalliselle. Olisi sittenkin pitänyt pysyä Miramarin tarjouksessa. Forte toistaa itseään. Kaikki ekalla kerralla ollut hyvä juttu on muuttunut toisella kerralla pelkäksi massajutuksi. Kaikki on täsmälleen samanlaista ruokalistasta lähtien. Ei mitään yllättävää pyöreiden vuosien vietosta huolimatta. Pettymys, vaikkakaan ruoka ei ollut huonoa.

    • niin aina...

      Hyvin usein onkin niin (omien havaintojen perusteella) että kun joku ravintola, hotelli tai vastaava on ekalla kerralla erinomainen, niin asian "toisto" viekin siltä jotenkin hohdon eikä seuraava kerta ole lainkaan niin ihmeellinen! Esim. melkein sääntö on se, että seuraavalla kerralla saakin hotellista vähän huonomman huoneen tai jotain vastaavaa... Tämä siis ihan epävirallista mutu-tuntumaa, mutta usein koettua!

    • Tunne on tuttu. Eniten harmittaa, kun Miramar lupasi järjestää jotain erikoista. Ei tiedä, olisiko ollut parempi vaihtoehto. Ainakin olisi tullut halvemmaksi, kun kaksi taksimatkaa olisi jäänyt pois.

    • Lidon alueella on hyvä intialainen ravintola Sabor da India. Se on hiukan pääkadusta ylöspäin pienellä kujalla. Ainakin Nokian GPS opasti hyvin sinne ja Googlen kartastakin se löytyy. TripAdvisorissa sitä kehutaan (8. paras Funchalissa) ja niin teemme mekin. Kysyimme listan ulkopuolelta menuta ja sen hinnaksi tuli 15 eur. Viinipullollinen oli n. 14 eur. Oikein maittava kokonaisuus.

      http://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g189167-d1101579-Reviews-Sabor_da_India-Funchal_Madeira_Madeira_Islands.html

      tai http://sabordaindia.webs.com/ suoraan ravintolan sivuille. Ohesta löytyy karttakin.

    • O Funil

      Rua da Carreiralla olevista ravintoloista ihastuimme O Funiliin, joka oli aina täynnä. Siellä söimme kolmen lajin illallisen à 9e. Hyvää ruokaa ja ravintolassa kiva paikallinen tunnelma.

      • riikkali

        Samalla kadulla ESPACO, aivan mahtavaa okaa. Juuri viikko sitten palasimme, söimme useamman keran siellä. Ystävällistä, edullista ja maukasta.


    • Kuulostaapa hyvältä tuo O Funil. TripAdvisorissakin näyttävät enimmäkseen kehuvan. Jouduitteko varaamaan pöytää etukäteen?

      • O Funil´ista voi aloittaa. Aika simppeli, rento paikka. Reilun kokoinen annos perus turistiruokaa - edullinen.

        Seuraavana iltana sitten kadun toiselle puolen Espaco Funchaliin.


    • Yksinäinen matkustaj

      Vaikka tämä kysymys on jo vanha, niin voisin vastata, että Granny's House Madeira Cuisine on todella ihana kaunis ravintola. Mahtava "puutarha" jonka läpi mennään sinne taloon. Lido alueella

      Löytyy myös suomeksi ruokalista, kunhan vain selailee eteen päin.

      Ravintolan takana on sellanen hotelli jossa on à -merkki.

    • FCH

      Reissusta pallanneena ja juuri kotiin tulleena, Funchalin uusia tuttavuuksia kokeilleena voimme lämpimästi suositella ravintola Chalet Vicenteä, ravintola löytyy Lidosta, Hole in One pubin vierestä. Päivän erikoiset kalat olivat unohtumattomia, käytiin 3 kertaa 2 viikon aikana.

      http://www.chaletvicente.com/

      Toinen uusi tuttavuus oli Taj Mahal, aivan Pestana Chartonin vieressä, eurooppalaisin maistettua Intialaista (ei niin tulista) ihmisille jotka tykkää Intialaisesta naanleipineen niin tätä voi lämpimästi heille suositella.

      Real Canoa ei pettänyt tälläkään kertaan, pickup palvelu on aivan loistava hakevat mistä tahansa hotellista Funchalin alueelta.

      http://www.myspace.com/realcanoa

    • Persikka

      9-23.4.2012
      Jaguet, oli tosi hyvä ruokapaikka. Olin aluksi vastaan mutta vaimo sanoi että kokeillaan, oli vaimon 60 v. Tosi hyvää ruokaa. Ruokalista ei näkynyt liitutaululta, mutta isäntä selosti ruokalistan. Aika edullista 25 €. Mennään kyllä uudestaan.

    • FunFunchal

      Joululomalle matka varattuna, vieläkö vinkit pitävät paikkansa? Onko tuoreita kokemuksia?

    • Näissä ravintoloissa voi joko pettyä tai sitten yllättyä positiivisesti. Niin meille on käynyt. Jopa itsemme ylistämä paikka (mm. Forte) on toisella kerralla tuntunut monotonisen samanlaiselta (massaruokailuun verrattavalta hintaansa nähden) ja sitä kautta pettymykseltä. Milloin olette Funchalissa?

    • 16+2

      Uusia vinkkejä kehiin! :)

      • Simppelin ystävä

        Ketjuhan on pysynyt kauan hengissä :)

        Olisi mukava tosiaan kuulla tuoreempiakin vinkkejä. Olen juuri etsimässä kevätmatkaa, Madeira voisi olla vaihtoehto, vaikken yleensä samassa paikassa kahdesti vieraile.

        Onko Madeira ja erityisesti Funchal muuttunut paljon 5 - 6 vuoden aikana? Vieläkö rakennetaan yhtä ahkerasti, vai alkaako Funchal rauhoittua?


    • arcoiris1

      Rahat on loppu, mutta ei ala silti rauhoittua...rakennetaan ja rakennetaan vaikka entisetkin hotellit on vajaakäytössä, muuttuu koko ajan, käyn joka vuosi pitkällä reissulla ja olen yli 20 vuotta seurannut tilannetta läheltä, se on minulle enemmän koti kuin Suomi. Tykkäsin kovasti myös Azoreista, siellä oli vähän kuin Madeiralla vanhaan hyvään aikaan ennenkuin se alkoi muuttua Teneriffaksi.
      Joku kysyi missä Ca te espero ravintola on, nooh mennään sitä katua ylös asti missä on se papukaijaravintola, risteyksessä luodaan katse viistosti tien yli vasemmalle ja voila siinäpä se. Yleisohjeena annan neuvon: katso missä paikalliset syövät ja mene sinne, silloin on hinta laatu suhde yleensä kunnossa, niin ja Rua Carreiralla on todellakin huomattavasti enemmän ravintoloita kuin 3...se on piiiiiiiitkä katu ja monia paikallisten suosimia paikkoja täynnä, valitettavasti turistit ovat hieman tärvänneet O Funilin ja ne 3 muuta siinä vieressä ovat seuranneet perässä, turistimenuita yms...ennen oli paljon halvempaa ja annokset isompia ja ruoka parempaa, palvelukin on muuttunut hieman yliolkaisemmaksi kuin ennen. Käyn myös muualla en ainoastaan Madeiralla, mutta tämä rakkaus kestää kyllä läpi loppuelämän ja heiiiiii korostan että olen aloittanut matkailuni nuorehkona silloin kun paikka oli vielä enemmän muka mummo-osastoa kuin nyt...en ikinä unohda juuri päivitetyn Berlizin oppaan ohjetta: kannattaa ottaa vain viikon matka koska saari on noopeasti nähty eikä siellä ole juuri yöelämää....no 17 kertaa yli 20 v aikana ja pitkiä oleskeluja 2 vk matka lyhin normisti 5-6 vk...ja aina on tekemistä riittänyt ja minut on "adoptoitu" muutamaan madeiralaiseen sukuun jolloin oleskelu saarella saavuttaakin aivan uudet ulottuvuudet

    • arcoiris2

      p.s. niistä torakoista ei kannata hirveesti hihkua, niitä nyt vaan on subtropiikissa jopa kaikkein hienoimmissakin paikoissa...ja se että ko veijari oli vielä ilmiömäisen suuri viittaa siihen että kyseessä olisi ollut hedelmätorakka jk melko vaaraton veikko, jota kiinnostavat vain hedelmät ja vihannekset

    • Jussi Porvoosta

      Madeiralla kannattaa syödä paikallisia herkkuja, Italiassa sitten pizzaa. Meren ympäröimällä saarella pitää tutustua meren herkkuihin ja ihan ylivoimainen paikka on marisqueira o barqueiro hotellialueen länsipäässä. Valinnanvaraa meren antimissa on todella paljon ja keittiö toteuttaa toiveitakin. Tilasimme listan ulkopuolelta grillattua mustekalaa ja oli huippuhyvää. Liharuokiakin listalta löytyy.
      Annokset vievät nälän ja palvelu on aivan erinomaista. Rentoa, mutta sujuvaa ja asianosaavaa. Englannilla pärjää vallan erinomaisesti. Kala- ja äyriäisruuan ystävä osaa arvostaa tällaista paikkaa.
      Mistään romanttisesta paikasta kynttilöineen ja puhviverhoineen ei ole kysymys vaan kaikki perustuu hyvään ruokaan ja palveluun.

      Ravintolasta on näkymät merelle ja auringonlaskuun.

    • Anonyymi

      Herkuttelu on helppoa Funchalissa, olemme käyneet siellä 10 kertaa, yleensä talvella nyt kesällä. Vanha kaupunki on varma hyvän kalaruuan paikka, saa toki muutakin, äyriäisiä, kanaa, kania, possua ja joskun jopa mureata pihviä grillattuna ja vartaina tai paistettuna. Lisukket on höyrytettyjä tai uppopaistettuja. Rua Santa Marian ravintolat esimerkiksi Taverna Ruel on jäänyt mieleen hyvänä. Yhtään kertaa emme ole pettyneet. Paitsi hintaan jos tilaa kokonaisen tuoreen päivän kalan molemmille , yksi riittä loistavasti jaettuna kahdelle, samoin kalafileet. Ostereita ja hummereita ei ole kaikissa paikoin ja tarkkana tilatessa painon mukaan ettei ylläty hinnälla. kilo hummeria on jo 100 e luokkaa ja tarpeettoman paljon edes kahdelle.
      LIDO alueella on useita loistopaikkoa mm Mariscos, hummeria ja monenlaista kalaa ja merenelvää, hinlaatusuhde kohtuullinen. Googlelle voi tehdä haun best restaurants in Funchal tai tarkentaen best seafood restaurants.
      Tervemenoa herkuttelemaan, me lädetään taas 8.8.22 3 viikoksi. terv Eira ja Kimmo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      637
      4708
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3519
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      154
      3221
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2479
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2329
    6. 252
      1877
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1467
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      97
      1354
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1349
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe