lisko aloittelijalle

kääpä

Kertoisitteko muutaman helppohoitoisen liskon? Lisko tulisi pojalleni, joten vastuu on kuitenkin aikuisella. Sellainen, joka olisi päiväsaikaankin liikenteessä. Myös liskojen arvio-hinnat kiinnostaisivat. Kiitos etukäteen asiallisista vastauksiasta.

3

970

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiirella
    • lisko

      leopardigekko on helppo hoitoinen ja ha: 60 e

      • Mauzi

        Leopardigekko on yleisin lemmikkinä pidettävistä liskoista, ja se sopiikin hyvin myös aloittelijan ensimmäiseksi matelijaksi. Helppohoitoisuudestaan huolimatta leogekollakin on tiettyjä erityisvaatimuksia terraarion, ruokinnan ja hoidon suhteen.

        Leopardigekko on yöaktiivinen eli se nukkuu päivät piilossaan ja lähtee liikkeelle valojen sammuttua terraariosta. Gekot liikkuvat enimmäkseen maassa, mutta ne kiipeilevät myös melko ketterästi, jos siihen on mahdollisuus. Leopardigekot kasvavat noin 20-25 cm pituisiksi, ja painoa aikuisella gekolla voi olla 50-100 grammaa.

        Koiraat kasvavat yleensä hiukan naaraita suuremmiksi, ja niillä on leveämpi pää kuin naarailla. Sukupuolierot tulevat näkyviin vasta noin 4-6 kuukauden iässä, jolloin koirailla voidaan erottaa vatsapuolella takajalkojen välissä V-muotoinen rauhasrivi. Lisäksi sukukypsän koiraan hännäntyvi on paksumpi kuin naaraalla. Leopardigekot voivat olla sukukypsiä jo 10 kuukauden ikäisinä, mutta nuoret naaraat ovat usein liian pienikokoisia munimaan. Siksi naaraat kannattaa pitää erillään koiraasta noin puolentoista vuoden ikään asti tai kunnes naaraat ovat vähintään 40-50 grammaisia. Leopardigekkoja on yleensä hyvin saatavilla Suomessa niin eläinkaupoissa kuin kasvattajillakin. Leopardigekot lisääntyvät keväisin ja kesällä, jolloin myös poikasia on runsaasti tarjolla.Leopardigekon poikasen terraarioksi käy pohjapinnaltaan noin 20x30 cm kokoinen terraario.Yhdelle aikuiselle gekolle riittää pohjapinnaltaan noin 40x60 cm kokoinen tila, mutta lisko käyttää hyväkseen isommankin terraarion, jos sellainen on mahdollista tarjota. Leopardigekot ovat hyönteissyöjiä ja luonnossa niiden ruokalistalle kuuluvat erilaiset sirkat, kovakuoriaiset, toukat, madot, torakat ja hämähäkit.Poikasille annetaan ruokaa aluksi päivittäin, mutta jo kuukauden ikäiselle poikaselle voidaan ruokintaa harvetaa joka toiseen päivään. Aikuisille yksilöille ruokaa voidaan antaa pari kertaa viikossa. Lisäännyttämiseen käytettävät yksilöt kannattaa ruokkia useammin, koska ne paastoavat usein keväällä viikkokausia. Kerralla annetaan sen verran ruokaa kuin lisko jaksaa syödä yön aikana. Käsittelyyn totuttaminen voi tapahtua esimerkiksi näin: aluksi vain pidetään kättä paikallaan gekon terraariossa pienen matkan päässä liskosta. Jos gekko luikkii piiloon, saa totuttaminen jäädä siltä erää. Tätä jatketaan niin kauan, että gekko ei enää pakene käden ulottuvilta -- joskus gekko voi jopa tulla uteliaana haistelemaan ja nuolemaan kättä. Jos gekko kiipeää kädelle, voi sen antaa tehdä niin. Gekon lähellä pitää liikkua rauhallisesti ja äkkinäisiä liikkeitä pitää välttää. Kun lisko on tottunut käden läsnäoloon, voidaan varovaisesti ujuttaa käsi gekon vatsan alle tai liskoa voidaan ohjata toisella kädellä kiipeämään toiselle kämmenelle.Leopardigekkojen normaaliin vuosirytmiin kuuluu lepojakso talvella. Leogekko ei kuitenkaan vaivu horrokseen, vaan se muuttuu uneliaammaksi ja syö vähemmän. Alle vuoden ikäisiä poikasia ei tarvitse laittaa talvilevolle, jos ne eivät itse halua levätä. Sairaat ja heikkokokuntoiset yksilöt on paras pitää lämpimässä koko talven.

        © 2004-2006, Niina Hallikainen ( http://www.matelijat.info/leopardigekko/hoito-ohjeet/ )


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe