puupohjainen kissanhiekka

Vintiö

Kertokaahan käytännön kokemuksia puupohjaisesta kissanhiekasta. Onko parempaa kuin tavallinen kissanhiekka? Plussia ja miinuksia...

13

9099

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Minä olen erittäin tyytyväinen puupohjaiseen "hiekkaan". Hinta-laatusuhde on erittäin kohdallaan, kun ostaa lämmityspellettejä ko. tarkoitukseen ;) Agrimarketista ainakin saa 20kg hintaan 4,60€.

Pelletit hajoavat puruksi kastuessaan, ja imevät hajun hyvin (tai ainakaan ei haise kissanpissille, lähinnä jollekin puulle). Kun siivoaa kakat vähän useammin ja vaihtaa n. kerran viikossa kaikki pelletit niin pärjää hyvin (tämä siis yhden kissan taloudessa). Positiivista on myös se että hiekka ei liistraannu saveksi laatikon pohjalle, vaan se pieni puru irtoaa ihan vaan pienellä huuhtelulla.

• Anonyymi

Puupelletti on ehdottomasti paras materiaali niin kissalle kuin muullekin talonväelle. Aikoinaan meillä käytettiin näitä tavanomaisia pölyäviä haisevia hiekkoja, joiden pusseissa aina muuten lukee pölyämätön ja sitoo hajun! Pelkästään jo se puhdas hiekka haisee pahalle saati sitten likainen.
      Ei milloinkaan enää käytetä kuin puupellettiä! Astia on helppo siivota ja asunnon seiniin/kattoon ei enää tartu ärsyttävää pölyä. Miinuksia ei muuten tule edes keksimälläkään mieleen. :P

• Vintiö

...hyvältä siis kuulostaa :) Harmi, kun viimeksi olisin eläinkaupasta ostanut pellettejä, mutta myyjä ei osannut sanoa juuta eikä jaata niiden toimivuudesta, vaikka olen aina olettanut, että kyllä eläinkaupassa tiedetään. Täytyy sitten käväistä siellä Agrimarketissa, kun kerran halvalla saa.

• CAT.......:)

moi!!
      mulla on puolivuotias kissa ja me ostamme sille aina puupohjaista hiekkaa!! se on hyvää koska se ei haise pahalle ja imeytyy helpommin sekä ei sotke niin paljon kun kissa käy vessassa, (ja peittää), niin puupohjainen hiekka ei lennä ympäriinsä.hiekka taas lentää niin paljon että paikasta tulee hiekka laatikko.se ei myös pölyä eikä kulkeudu tassuissa,se on myös luonto ystävällinen ja kompostoituu,sitä on myös sopivasti pakkauksessa. siksi käytämme puupohjaista hiekkaa (huonoja puolia en keksinytkään).....!:)

• CAT.......:)

moi!!
      mulla on puolivuotias kissa ja me ostamme sille aina puupohjaista hiekkaa!! se on hyvää koska se ei haise pahalle ja imeytyy helpommin sekä ei sotke niin paljon kun kissa käy vessassa, (ja peittää), niin puupohjainen hiekka ei lennä ympäriinsä.hiekka taas lentää niin paljon että paikasta tulee hiekka laatikko.se ei myös pölyä eikä kulkeudu tassuissa,se on myös luonto ystävällinen ja kompostoituu,sitä on myös sopivasti pakkauksessa. siksi käytämme puupohjaista hiekkaa (huonoja puolia en keksinytkään).....!:)

• LaLa

-puupohjainen hiekka on ennenkaikkea erittäin edullista. Tavallisesta ruokakaupasta saa pellex merkkistä hiekkaa 10 litran säkin ja hinta on muistaaksen n 6 euroa.
      säkki riitti meidän kissoille n. kuukauden, kun taas viiden kilon säkki tavallista savipohjaista hiekkaa (n 4 e ) riitti suurinpiirtein yhdeksi viikoksi.
      Riittoisuuden juju on siinä että hiekkaa laitetaan laatikkoon senverran että pohja juuri ja juuri peittyy, ja kun kissat ovat käyneet asioillaan muutaman kerran, niin kappas- laatikko on puolillaan purua.

-Miinuspuolia pelleteissä on se että meillä ainakin purua jäi tassuihin ja vähintään vessan lattialla oli aina hiukan purua. Tämä ongelma hoitui päivittäisellä rikkaimuroinnilla.

• Kizza

vuodesta 1998 saakka. Kisujen hiekkalaatikot pysyy tosi raikkaina kun jaksaa lapioda sitä hajonnutta pellettiä pois sieltä aina silloin tällöin. Ekologisena ihmisenä olen myös mieltynyt siihen siksi, että se hajoaa luonnossa nopeasti ja täydellisesti. Kissat ei osaa savi- ym. hiekoille edes pissata.(kokeiltu kyläreissulla) ja kun käytän kaupan pelletin sijasta painavampaa ja isompaa vapon lämmitykseen tarkoitettua puupellettiä, eivät pelletit leviä pitkin kämppää vaan pysyvät siististi laatikossa. Vapon pelletti on myös erittäin halpaa, 20 kiloa maksaa vain vaivaiset 4 euroa!!! Opiskelijan tiukka budjetti nääs... Miinuksena siinä tosiaan on se, että ne pelletit kostuessaan hajoaa ihan hienoksi puupuruksi mitä voi olla vaikea ottaa laatikosta pois jos ei tiedä tekniikkaa... Mie otan sellasella reikäkuvioidulla lapiolla ne kokonaiset pelletit pois sieltä laatikosta ja kaadan sitten sen jauhon pois sieltä kompostiin. Ite tykkään että on parempaa kuin tavallinen kissanhiekka. Niin eikä pelletti tartu tassuihin.

• Tuikku

Tässä näissä viesteissä oli vain hyvää sanottavaa puupohjasesta kissanhiekasta.. itse olen kuullut vain huonoa.. tuttujeni kissat eivät suostuneet tekemään tarpeitaan laatikkoon ja tekivät tarpeensa muualle kämppään.. itsekkin olen kokeillut, mutta en pitänyt myöskään.. kissani kävi toki laatikolla, mutta vain pakon edessä..

• kissanhiekka=parahin

Itse olen tykännyt käyttää kissoilleni kissanhiekkaa, siihen paakkuuntuu hyvin pissat ja kakat ei jää niin haiseviksi kuin tuohon pellettiin jää, kun pelletti on sen verran isojakoista. Pakkaantunut kissanhiekka on helppo poistaa laatikosta lapparilla, ja hukkaakaan ei synny niin paljoa, mutta kun pelletti hajoaa puruksi niin sitä on vaikea ottaa lapparilla pois, ja pissapurut saattaa jäädä kissan jalkoihin ja kantautua huoneistoon, mikä ei taas ole niin hygienistä. Kissanhiekoissakin on hyvin hajuja sitovia laatuja.

• öörrtt

ppirkka-pelletiti hyviä ja ehdottoman hyvä on peewee-pellettivessa!!! pellettejä kuluu vähemmän ja puhtaanapito helppoa

• ei puupellettejä

Itse olen myös ehdottomasti mikrohiekan kannalla. Kerran kokeiltuani puupellettejä kissa kun teki isomman hädän, nuo puupelletit eivät tarttuneet kuin sinne tänne jätöstä -> haju oli aivan järkyttävä. Pellettien lapiointikin oli ihan kammoa eli tässä taloudessa laadukkaissa mikrohiekassa pysytään ainakin.

• Kissus

Pelleteissä on hyvät ja huonot puolensa, aivan kuten muissakin kissanhiekoissa. Pissa ei haise, mutta se on vaikeampaa siivota pois kuin jos olisi paakkuuntuva hiekka käytössä. Kiinteä uloste haisee (jos on syöty jotain sopimatonta) mutta se on helppo siivota astiasta pois kun se jää näkyville. Pelletti kulkeutuu jonkin verran jos kissa on kova kaivamaan, mutta toisaalta se on helpompi siivota lattialta kuin hienojakoisemmat hiekat. Pelletti ei pölise eikä varsinaisesti haise, toki silläkin on oma ominaistuoksunsa, mutta se haisee puulta, ei pölyltä ja lialta niin kuin useimmat hiekat.

Ja loppujen lopuksi, se sun kissashan sen päättää että missä vessassa se käy. Meillä kissat on tykänny pelleteistä. Toiselle kokeiltiin pentuna useat eri hiekat, kiteet ja kristallit ja mikään ei kelvannu ennen kuin hankittiin noita pellettejä, ja nuorempi kissa kai vain oppi sen tuolta vanhemmalta.

• kissanhiekka

Kaikissa hiekoissa/pelleteissä on hyvät ja huonot puolensa. Riippuu myös paljon kissasta mihin suostuu tekemään ym. Itse käytämme Ever Clean kissan hiekkaa. Yleensä ostamme vielä sitä Aloe Veran tuoksuisena. Lisäksi hiekkalaatikossamme on vaihdettavat suodattimet mikä takaa, että hajut eivät leviä. Ever Clean hiekka on arvokkaampaa, mutta olemme olleet siihen todella tyytyväisiä. Niinkuin myös 10 kk:n ikäinen kollimme. Pissat ja kakat paakkuuntuvat hyvin ja ne on helppo siivota kissanhiekkalapiolla, josta puhtaat hiekat valuvat lävitse. Suosittelen kokeilemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6464
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3873
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3250
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      376
      1764
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1013
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe