Keskenmeno rv 21

onko muita?

Minulla meni kesken raskausviikolla 21, eli todella myöhään. Se alkoi niukalla verenvuodolla ja supistelulla, eteni todella ripeästi, mitään ei kuulemma voitu tehdä. Lapsi oli päällisin puolin normaali, ja oli elossa vielä 15 minuuttia synnytyksen jälkeenkin. Sikiön paino oli noin 350g. Haluaisin tietää, onko kukaan kokenut samantapaista keskenmenoa. Minulla on jälkitarkastus 20.12, mutta pahoin pelkään että mitään syytä ei löydy. Koko raskaus eteni kohdallani täysin normaalisti, pahoinvointiakaan ei ilmennyt missään vaiheessa. Hedelmöittyminen tapahtui kuukausi e-pillereitten käytön jälkeen. Koko raskauden ajan käytin astmalääkettä lääkärin luvalla, eikä siitä pitänyt olla mitään haittaa. Se että sikiö syntyi elävänä on käsittääkseni harvinaista ja pelkään että minussa on jokin rakenteellinen vika. Olen lukenut että keskenmeno voi joskus johtua ns. kohdunkaulan heikkoudesta. Onko kellään tietoa tästä? Jos todetaan niin voiko ikinä saada lasta? Voisiko pieni kokoni olla syy keskenmenoon, eli jos sikiö ei mahtunut kasvamaan minussa? Pituuteni on 151,5 cm.

5

5674

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..sinusta tuntuu

Hei!

Minä sain keskenmenon elokuussa niin ikään raskausviikolla 21. Joten tiedän tasan tarkkaan, miltä sinusta tuntuu. Olen pahoillani sinun ja puolisosi puolesta.

Minulla keskenmeno johtui kohdunkaulan rakenneheikkoudesta. Tämä diagnoosi tehtiin, koska mitään muuta keskenmenoa selittävää syytä ei löytynyt (terve poika, ei tulehdusta tms. aiheuttajaa) ja kohdunkaula avautui kivuttomasti minun tietämättäni. Rakenneheikkoutta perustelee kohtuanomalia eli kohdustani on poistettu väliseinä. Seuraavassa raskaudessa minulle tullaan laittamaan kohdunkaulaan tukiommel, jolla pyritään estämään elokuussa tapahtunut.

Meidänkin poika oli elossa syntyessään vaikka oli kohdussa ilman lapsivettä kauan aikaa.. Eli sydän sykki ja hän hengitti muutaman vedon, sitten kaikki loppui ja suru oli suunnaton.

Eteenpäin pitää mennä askel kerrallaan, vaikka pahalle tuntuu kauan aikaa.

terveisin Kohtalontoveri

• kokemus-

Otan osaa. Rakenne vikoja pysytään korjaamaan tänäpäivänä, tukilangalla, enkä usko pienen kokosikaan olevan este lapsen saannille.

Sanat loppuvat, lohduttaa en osaa, itselläni keskenmeno tuli 42vuotiaana, ja ajattelin ajan tulevan jo vastan, ja etten enää vanhasta ja hauraasta kehostani pystyisi lasta puristamaan. Kuitenkin siinä onnistuin heti samana vuonna. Tosin raskaus kesti vain viikolle 31 ja lapsi oli kuin olikin terve. Keskenmenon jälkeen raskautuukin herkästi uudelleen, jos vain muuten kantti kestää koittaa uutta raskautta.

• jemina86

Olen todella pahoillani puolestanne. Jaksamista.

• Bumble-B

Otan osaa raskaaseen menetykseen! Täällä myös yksi rv21 keskenmenon saanut, tuosta tapauksesta nyt kulunut vuosi.

Lohdutuksen sanoja on vaikea löytää, se suru vain on surtava ja yritettävä ymmärtää ja hyväksyä tapahtunut, vaikka epäoikeudenmukaiselta ja turhalta se kaikki tuntuisikin. Oman lapsen menetys on niin raskas kokemus että vaikka siitä päällisin puolin pääsisi yli, niin kyllä se katkeruus sinne sydämeen jää, ja ennen kaikkea pelko siitä, että onnistummeko koskaan..

Suurin osa myöhäisistä keskenmenoista johtuu tulehduksesta joka on levinnyt kohtuun, ja sen aiheuttamasta vesien menosta. Se voi olla ihan mikä tahansa hiivatulehdus tai streptokokki joka on jostain luonnonoikusta päässyt kohtuun. Kohdunkaulan heikkous on huomattavasti harvinaisempaa, ja vaikka siitä sun tapauksessa olisikin kyse, niin siihenkin on olemassa tukiompeleet joiden avulla raskaus on mahdollista jatkua loppuun saakka, eli lapsen saaminen on ihan mahdollista niillekkin joilla kohdunkaula on heikko. Uskoisin kuitenkin että kyseessä on tulehdus kuten suurimmalla osalla meistä myöhäisen keskenmenon kokeneista.

Mulla siis oli km 11/2006 ja koko toimitus oli pitkä, keskenmenon kulku kesti monta päivää ja menetin paljon verta. Jälkitarkastuksessa kaikki oli kuitenkin ok, km:n syyksi selvisi tulehdus, ja tulin uudelleen raskaaksi 8/2007. Mulle ei ainakaan sanottu mitään ekan kerran jälkeen, että lapsen saaminen olisi mun kohdalla jotenkin tavallista vaikeampaa, vaan että mahdollisuudet onnistumiseen on ihan 50-50 ihan kuten muillakin. Mutta toinenkin raskaus epäonnistui, tällä kertaa oli tuulimuna. Ja nyt lääkäri totesi, että ellei olisi ollut tuulimuna vaan ihan normiraskaus niin keskenmenoriski olisi ollut todella suuri, kun mulla on kohdunkaulalla polyyppikasvaimia jotka vuotavat verta ja aiheuttavat tulehduksia.

Haluan vain että tiedät sen, ettei keskenmeno missään tapauksessa johtunut sinusta, ei käyttämistäsi lääkkeistä, ei pienestä koostasi eikä mistään ominaisuudestasi. Ainoastaan jokin varsinainen rakenteellinen poikkeavaisuus voisi keskenmenon aiheuttaa mutta ne on niin harvinaisia että en jaksa uskoa. Ja se, että sikiö syntyi elävänä, johtui todennäköisesti siitä että sun keskenmeno tapahtui niin nopeasti. Mulla km alkoi to-pe välisenä yönä ja vasta aikaisin maanantaiaamuna poika syntyi, ja oli luonnollisesti jo siinä vaiheessa kuollut.

En tiedä oliko tästä nyt mitään apua, multa tulee vaan sekavaa tekstiä, kun ajatuksia herää niin paljon kun näistä ikävistä tapauksista kuulee ja haluaisi vain yrittää sanoa kaiken mahdollisen mistä voisi olla apua tai lohtua tai jotain hyötyä.. Voimia raskaisiin aikoihin, sitä nyt eniten tarvitsette, ja erityisesti voimia siihen uuteen yritykseen sitten kun sen aika tulee. Se uusi yritys voi olla odotettua vaikeampaa kun ne henkiset paineet on niin kovat, ainakin näin oli meillä. Muistakaa että uusi raskaus on ihan mahdollinen, kunhan ette sen tuloa yritä pakottaa.

• vastaa pian....

mun hyvä ystävä koki pitkälle mennyttä raskautta joista seuraus ol keskenmeno rv 22...

Siitä halusin kirjoittaa että miten minun pitäisi lohduttaa ystävääni. Muuta kuin että olen pahoillani teidän puolesta.

Hän ei ole jutellut asiasta. Ainoastaan vaan kertonut mitä tapahtui ja missä oli vika, miksi meni kesken.

En osaa aloittaa keskustelua hänen kanssaan, koska en tiedä haluaako hän puhua enkä tiedä mitä sanoisin. Itse olen juuri ylpeä 2kk vauvan äiti.

Kirjoittakaa pian mitä teen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      121
      2266
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      424
      2153
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1176
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      968
    5. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      790
    6. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      44
      784
    7. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      766
    8. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      15
      754
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      706
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      32
      679
    Aihe