Häkkiin?

roarg

Hei! Olen hyvin kiinnostunut freteistä ja haluaisin hankkia sellaisen. Ennen kuin ryntään suoraan eläinkauppaan, olisi mukava tietää muutama asia.

Ensinnäkin, joka puolella korostetaan hirveästi että fretti ei ole vain häkkieläin. Kuitenkaan en ole mistään löytänyt suoraa tietoa mitä tällä tarkoitetaan. Kysymykseni on siis, kannattaako minun hankkia fretti, jos minulla ei ole mahdollisuutta pitää sitä koko aikaa vapaana, koska asuntoamme ei todellakaan ole suunniteltu sen mukaan. Jos hankin fretille tilavan häkin ja 'juoksutan' sitä ulkona häkistä n. 3 h /enemmän päivässä, onko se hyvä ja riittävästi? Vai kannattaako minun silloin jättää eläin hankkimatta?

Toinen kysymykseni on yksinkertaisesti että onko fretti yöeläin. Luin, että se nukkuu n. 14 h- 16 h vuorokaudessa ja on muuten vilkas eläin, mutta milloin se yleensä on hereillä?

Kiitos kovasti jos pystytte vastaamaan, siitä olisi paljon apua!

11

1054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T-Mania

      Mikä eläin on häkkieläin?

      Meillä homma toimii niin, että häkki on huoneen nurkassa ja sen ovi on aina avoinna. Häkissä pesäkoloa, riippumattoa ja sellasta, eli se on lähinnä nukkumapaikka. Muitakin käytäntöjä varmaan löytyy. Meille toi häkki tuli hankittua alunperin vaan siksi, kun pesueen kasvaessa tuli vähän rajumpia nahisteluja, niin sai rähinöitsijän laittaa sinne vähäksi aikaa jäähylle. Ja se asunto muokkaantuu siinä hiljalleen sen mukaan, kun tuhoa tapahtuu ja opit tuntemaan fretin tavat.

      Meillä elukat on hereillä vähän miten sattuu. Nukkuvat vähintäänkin ton 14 h ja useimmiten nukkuvat yöt rauhassa, mutta poikkeuksia on. Fretti ei siis ole yöeläin.

      Mielestäni toi 3 h/päivä vapaana on aivan liian vähän.

    • ......

      frettejähän ei osteta eläinkaupasta vaan kasvattajilta.... jospa vielä harkitset fretin ostamista....

      • weemano

        Tiedon puutteen tosiaan huomaa tuosta eläinkauppaan ryntäys aikeesta, kaiken lisäksi kun frettejä EI ole mistään saatavissa tähän vuoden aikaan pentuina.

        Itse yhden eläinkauppafretin, pentutehtailun tuloksena syntyneen ja yhden huolella jalostetun omistajana voin sanoa, että huoli tästä huonosukuisemmasta yksilöstä ei koskaan katoa kokonaan mielestä. Sitä miettiin milloin iskee mitäkin ja miten kauan yhteistä aikaa pojan kanssa on jäljellä.

        Hankkikaa ihmiset frettinne hyviltä kasvattajilta!

        Ja tuo häkkiasia, 3h/päivä on tosiaan liian vähän, fretin tulee saada olla vapaana koko sen ajan kun olet itse kotona ja valveilla. Fretti haluaa osallistua jokaiseen päivän askareeseen omistajansa kanssa.
        Häkissä voi nukkua yöt ja koulu/työpäivän ajan mikäli fretti ei siitä stressaannu ja häkki on riittävän suuri, itse pidän ehtona sitä että voisit itse nukkua saman kokoisessa häkissä ainakin 6-tuntia.


      • roarg
        weemano kirjoitti:

        Tiedon puutteen tosiaan huomaa tuosta eläinkauppaan ryntäys aikeesta, kaiken lisäksi kun frettejä EI ole mistään saatavissa tähän vuoden aikaan pentuina.

        Itse yhden eläinkauppafretin, pentutehtailun tuloksena syntyneen ja yhden huolella jalostetun omistajana voin sanoa, että huoli tästä huonosukuisemmasta yksilöstä ei koskaan katoa kokonaan mielestä. Sitä miettiin milloin iskee mitäkin ja miten kauan yhteistä aikaa pojan kanssa on jäljellä.

        Hankkikaa ihmiset frettinne hyviltä kasvattajilta!

        Ja tuo häkkiasia, 3h/päivä on tosiaan liian vähän, fretin tulee saada olla vapaana koko sen ajan kun olet itse kotona ja valveilla. Fretti haluaa osallistua jokaiseen päivän askareeseen omistajansa kanssa.
        Häkissä voi nukkua yöt ja koulu/työpäivän ajan mikäli fretti ei siitä stressaannu ja häkki on riittävän suuri, itse pidän ehtona sitä että voisit itse nukkua saman kokoisessa häkissä ainakin 6-tuntia.

        Kiitos, tiesin kyllä että fretti hankitaan kasvattajalta. Eläinkauppa-kommenttia käytin vain vertauskuvana, mutta voin toki oikaista virheeni: kommentilla halusin vain osoittaa juuri sen, että en halua rynnätä hankkimaan lemmikkiä jos en pysty sitä hoitamaan, ja koska en ollut noista parista seikasta varma, päätin tietenkin tarkistaa.
        En ollut frettiä muutenkaan nyt ihan heti ollut hankkimassa, koska, kuten huomasitte, en tiedä niistä niin hirveästi. Liittyen siis "frettejä EI ole mistään saatavissa tähän vuoden aikaan pentuina" - kommenttiin. :)
        Kiitos vastauksista!


      • roarg
        weemano kirjoitti:

        Tiedon puutteen tosiaan huomaa tuosta eläinkauppaan ryntäys aikeesta, kaiken lisäksi kun frettejä EI ole mistään saatavissa tähän vuoden aikaan pentuina.

        Itse yhden eläinkauppafretin, pentutehtailun tuloksena syntyneen ja yhden huolella jalostetun omistajana voin sanoa, että huoli tästä huonosukuisemmasta yksilöstä ei koskaan katoa kokonaan mielestä. Sitä miettiin milloin iskee mitäkin ja miten kauan yhteistä aikaa pojan kanssa on jäljellä.

        Hankkikaa ihmiset frettinne hyviltä kasvattajilta!

        Ja tuo häkkiasia, 3h/päivä on tosiaan liian vähän, fretin tulee saada olla vapaana koko sen ajan kun olet itse kotona ja valveilla. Fretti haluaa osallistua jokaiseen päivän askareeseen omistajansa kanssa.
        Häkissä voi nukkua yöt ja koulu/työpäivän ajan mikäli fretti ei siitä stressaannu ja häkki on riittävän suuri, itse pidän ehtona sitä että voisit itse nukkua saman kokoisessa häkissä ainakin 6-tuntia.

        Ja tarkoitinkin juuri sitä, että voiko fretti nukkua/olla suuressa häkissä sen ajan kun itse olen koulussa (ja nukun)?
        3 h taas on se minimimäärä minkä voisin viettää aikaa kotona eläimen kanssa, ei siis se ns. perusaika minkä fretti saisi olla vapaana.


    • otat fretin häkkieläimeksi..

      tosiaan jos fretin hankkii häkkilemmikiksi niin silloin fretin kanssa menee yleensä vain hermo ja fretti lähtee kiertoon...

      Oma frettimme on aina vapaana, häkkiä ei meillä edes ole. Kun olemme poissa kotoa laitetaan fretti yhteen makuuhuoneeseen ja pyry nukkuukin yleensä vierassängyssä tyytyväisenä kun olemme töissä. kakat ja pissat menee 100% laatikkoon ja laatikoita on talossamme 3. Kun olemme kotona on koko talomme pyryn käytössä eikä se tuhoja ole tehnyt. Kaikkea se kyllä piiloon vie mitä uskomattomiin paikkoihin ja niitä aina etsitään, viimeksi oli pyry vienyt lompakon laukustani ja etsimme kaikkialta luulimme jonkun varastaneen :D:D

      Ystävällä OLI fretti ja hulluksi tuli. Hän hankki fretin niin että laittaa häkkiin ja juoksuttaa jokapäivä. fretti puri ja jyskytti kaltereita kaiken aikaa ja vapaana ollessaan vaan puri ja tiputti ja tonki kaiken. häkissä elävälle kaikki on vierasta mutta vapaana elävälle kaikki on normaalia joten ei tarvitse kaikkeen kajotakaan.
      kyllä fretti on niin aktiivinen ja voi koiraan verrata ettei tulisi mieleenkään sulkea häkkiin sitä. Pyry ei vaan siedä sitten ollenkaa toisia frettejä, se on vaan mamman ja papan mussukka ja yöt nukkuu vieressä

      • roarg

        Anteeksi hitauteni, mutta tarkistan vaan: fretin uskaltaa ja voi siis jättää esim. koulupäivän ajaksi yksinään huoneeseen, jossa on mm sänky, hyllykkö jossa normaalia pikkutavaraa (hiusharja, kyniä, cd:itä, lehtiä, pantoja...) ja kaksi nojatuolia (ja tietenkin hiekkalaatikko fretille itselleen)? Se ei siis tee ainakaan paljon tuhoja?
        Kiitos vielä! :)


      • weemano
        roarg kirjoitti:

        Anteeksi hitauteni, mutta tarkistan vaan: fretin uskaltaa ja voi siis jättää esim. koulupäivän ajaksi yksinään huoneeseen, jossa on mm sänky, hyllykkö jossa normaalia pikkutavaraa (hiusharja, kyniä, cd:itä, lehtiä, pantoja...) ja kaksi nojatuolia (ja tietenkin hiekkalaatikko fretille itselleen)? Se ei siis tee ainakaan paljon tuhoja?
        Kiitos vielä! :)

        Kunhan olet seuraillut viikon päivät minne fretti vapaana ollessaan pääsee (ketteryys kasvaa kotiutumisen myötä) osaat järjestellä huoneesi oikein ja sitten fretin yksin vapaana olo onnistuu. Jääkö huoneeseesi vapaata lattiatilaa? onko siellä tasoja joilta fretti saattaisi kiivetä esim. tuonne hyllyyn?


      • roarg
        weemano kirjoitti:

        Kunhan olet seuraillut viikon päivät minne fretti vapaana ollessaan pääsee (ketteryys kasvaa kotiutumisen myötä) osaat järjestellä huoneesi oikein ja sitten fretin yksin vapaana olo onnistuu. Jääkö huoneeseesi vapaata lattiatilaa? onko siellä tasoja joilta fretti saattaisi kiivetä esim. tuonne hyllyyn?

        Kyllä, lattiatilaa jää. Myös tasoja löytyy, mutta niitä voidaan muuttaa/poistaa tilanteen mukaan.


    • .PikkuJ.

      En suosittele fretin ostoa ellette saa muutettua asuntoa niin että fretti voi olla enemmän vapaana. Meillä fretti on vaan yöt häkissä, syystä että peitonalle kun herra tulee niin kyl se jalasta nappaa mukavasti kiinni vaikka muuten ei pure.

    • <3

      Fretille voisi mahdollisesti olla häkki, mutta sitä ei pitäisi pitää kiinni. Häkki pystyisi siis olemaan mahdollinen turvapaikka. Meidän fretit on kokoajan vapaana, ja niille on oma huone. Frettiä ei pitäisi pitää häkissä, olisi melkein sama, kuin pitäisin koiraa/kissaa häkissä. Talo pitää mahdollisesti sitten frettiturvallistaa, eli mm. tukkia kaikki pienet kolot, laittaa listat sohviin, siis niin että eivät pääse kaivautumaan sohvan sisuksiin ym. Kannattaa siis olla oma huone niille söpöläisille.

      Fretti nukkuu itseasiassa yli 20h, ja se yleensä sopeutuu niin rytmiin, että nukkuu silloin kun ei tapahdu mitään, omistaja ei ole paikalla tms.

      Ja ota fretti kasvattajalta! Kannattaa mennä VS-Frettien sivuille, siellä on frettien ABC, ja sieltä löytyy tietoa, niin mutta luulenpa, että olet lukenut). Frettiä ei myöskään hankita hetken mielijohteesta, vaan pitää siitä olla valmiina huolehtimaan koko sen elinajan, hoitamaan sitä kun se on sairas, eläinlääkärireissut ym. oletko valmis antamaan fretille yli 90% vapaa-ajastasi, sitä pitää miettiä tarkasti. Fretti toki antaa rakkautta takaisin, ja on melkeinpä sosiaalisempi kuin kissa.

      Frettien omistaja  

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe