Olen tekemässä pientä empiiristä tutkimusta lehtijuttua varten siitä, mitä mieltä niin vanhemmat kuin lapsetkin ovat siitä, missä vaiheessa lapsen tulisi muuttaa kotoa pois (ja miksi).
Kerro mielipiteesi ja perustelusi ja mainitse myös oletko nainen vai mies ja minkä ikäinen. Vastauksia käytetään jutun sitaateissa.
Juttu ilmestyy viikkolehti Seeprassa.
Toivottavasti saisin paljon vastauksia pian :)
Milloin lapsen tulisi muuttaa pois kotoa?
39
16806
Vastaukset
- on jo aikuinen
mutta ei pk seudulla ole mitään mahiksia saada kämppää "lapselle" joka opiskelee.
Kärvistellään tässä kämpässä nyt siihen saakka kunnes saa opiskelunsa hoidettua loppuun,sitten,ehkä kuuden vuoden kuluttua (AAAAPPPPUUAAA!!)
Onneksi meillä on iso asunto ja tullaan hyvin juttuun keskenämme.- tai miks
lapsen pitäs lähtä kotoa.Mä toivon ainakin ettei koskaan lähtis hah!!!ja 18 ei ole mikään ikä.varsinkin jos tulee toimeen ja opiskelee.
- syy vaikkapa
tai miks kirjoitti:
lapsen pitäs lähtä kotoa.Mä toivon ainakin ettei koskaan lähtis hah!!!ja 18 ei ole mikään ikä.varsinkin jos tulee toimeen ja opiskelee.
aikuistuminen?
Ei kait kukaan ikuisuuksia nyhjää vanhempiensa luona, jos haluaa itsenäistyä ja perustaa vaikka omaa perhettä? - Milla.M
syy vaikkapa kirjoitti:
aikuistuminen?
Ei kait kukaan ikuisuuksia nyhjää vanhempiensa luona, jos haluaa itsenäistyä ja perustaa vaikka omaa perhettä?18-vuotias sinun mielestäsi jo siinä iässä, että pitäisi alkaa aikuistumaan ja miettimään perheen perustamista? Minusta 18-kesäinen on kyllä ihan kakara vielä, tietysti on poikkeuksia joten en yleistä.
Minulla ei ainakaan ole kiire pukata lapsiani maailmalle, ennen kuin he ovat sihen valmiita ja omat siivet kantavat tarpeeksi hyvin. Jos ei lähempänä 22:a alkaisi näyttämään merkkejä irtautumisesta, niin sitten saattaisin alkaa jo vihjailemaan, että mites olis...tosin jos ei olisi haluja opiskeluun, työntekoon tms. niin en kyllä alkaisi elättämäänkään tuosta vaan. - haluaa itse
Milla.M kirjoitti:
18-vuotias sinun mielestäsi jo siinä iässä, että pitäisi alkaa aikuistumaan ja miettimään perheen perustamista? Minusta 18-kesäinen on kyllä ihan kakara vielä, tietysti on poikkeuksia joten en yleistä.
Minulla ei ainakaan ole kiire pukata lapsiani maailmalle, ennen kuin he ovat sihen valmiita ja omat siivet kantavat tarpeeksi hyvin. Jos ei lähempänä 22:a alkaisi näyttämään merkkejä irtautumisesta, niin sitten saattaisin alkaa jo vihjailemaan, että mites olis...tosin jos ei olisi haluja opiskeluun, työntekoon tms. niin en kyllä alkaisi elättämäänkään tuosta vaan.muuttaa jo kootoota pois ja olla omillaan, niin ok. Mutta lähinnä vastasin tuohon, ettei mielestäni lapset voi ikuisuuksia leikkiä lasta ja asustella mamin ja isin luona ja mennä valmiiseen ruokapöytään. Siinä 20-25v ikäisenä pitäisi mielestäni viimeistään ymmärtää ottaa vastuu omasta elämästään ja elannostaan.
- Kolmen äiti
Itse muutin kotoa 17-vuotiaana ja se oli juuri oikea ikä minulle. Jos lapsi opiskelee, niin sallisin vähän kauemmin kotona asumisen (tosin itsekin opiskelin silloin 17-vuotiaana), mutta mitääntekemätöntä en elättäisi. Työssäkäyvä taas saa maksaa kotiin niin hyvää vuokraa, että tajuaa itsekin lähteä halvempaan kämppään.
Itsenäistyminen on tärkeää, eikä sitä pidä lykätä liian pitkälle. Tärkeää on myös asua jokunen vuosi omillaan ennen puolison kuvaan astumista. Mielestäni 25-vuotiaana on jo aivan liian kauan asunut kotona. - koulun perään
jos lapsi haluaa koulutusta vähän erikoisemmalla linjalla kuin mitä kulmakunnan ainut lukio antaa, tai valitsee amiksen, jota ei koko kuntayhtymän alueella ole... niin lapsen on pakko lähteä kotoa heti yläasteen jälkeen.
oli sitten kypsä tai ei.
vaihtoehdot ovat vähissä. joko herätään ennen aamulypsylle lähtöä ja rytkytetään ensin omalla autolla (vanhempien kuskaamana) bussille, vaihdetaan vähän isommassa keskuksessa seuraavaan bussiin ja saavutaan koulukaupunkiin, illalla sama toistepäin vain sillä erolla, että vanhemmat hakevat sieltä vähän suuremmasta keskuksesta, kun illalla ei kotikulmille bussia enää tule TAI asutaan yksin koulukaupungissa.
halusinko tätä? en takuulla. mutta esikoiseni halusi erikoislukioon, vakaasti ja varmasti. ja silloin on vain uskottava lapseensa ja luotettava. ja kytättävä takavasemmalla ja autettava ja soiteltava ja pidettävä yhteyttä.
tähän asti kaikki on mennyt hyvin. lapsi aloittaa kirjoitukset ensi keväänä, opiskelu on edennyt etupainotteisesti suunnitelmien mukaan, emme ole katuneet.
mutta vaikkei hän taatusti enää kotiin asumaan palaa itsenäisyyttä maistettuaan, oli hän minusta kovin pieni itsenäistyessään. esikoiseni.- Ulriga
Ole itse nyt yläasteen päättävä nuori ja olen muuttamassa (niinkuin ovat miltein kaikki luokkatoverit) omaan kämppään 16-vuotiaana. Se on vain selvittävä yksin, ei ole muuta vaihtoehtoa paitsi todella pieni naapuri pitäjän amis. Onneksi täältä maaseudulta tulee ahkeria nuoria jotka osaavat elää ilman että äiti tuo aina ilmaisen aterian pöytään ja pesee vaatteet. Jollakin se leipä on pöytään tuotava vaikka kuinka olisi alaikäinen! 15 vuotias poika on jo enemmän kuin valmis tekemään työtä elämisensä eteen. Että minä sitten vihaan nykyajan kulttuuria joissa lapset hemmotellaan piloille. Kodista pitäisi muuttaa pois vähintään 20 vuotiaana!
"koulustamme valmistuu oma aloitteisia, ahkeria ja elämän taitavia nuoria, vaikka niitä ominaisuuksia ei surukseni ilmaista numeroin" Näi sanoi rehtorimme.
- Kososssosso
Minusta pitäisi antaa asua niin kauan kuin haluaa.. ei se lapsi sinne iäksi jää se opiskelee sen aikaa kuin opiskelee käy lukion tai amiksen ja käy armejassa sitten muuttaa tai on vielä 1-2v jos menee ammattikorkeaa sit voi muuttaa..
- viiden äiti
Olen 47-vuotias viiden lapsen äiti.
Mielestäni ei ole "oikeaa" ikää, milloin lapsen on muutettava omaan asuntoon.
Usein nuoren muutto kotoa pois tapahtuu opiskelujen vuoksi, mikä onkin aika luonnollinen syy.
Jos opiskelupaikka on samalla paikkakunnalla, missä perheen koti,
ei mielestäni ole järkevää muuttaa yksin.
Kun on valmistuttu ammattiin, on aika ajatella yksin asumista.
Toiset eivät ole yksinasumiseen silloinkaan vielä valmiit, toiset taas jo aikaisemminkin.
Jokainen perhe toimii omalla tavallaan.
Meillä vanhin muutti pois heti 18 vuotta täytettyään, vaikka opiskeli samalla paikkakunnalla kuin missä asumme.
Toiseksi vanhin muutti lähellä kahtakymmentä, kun sai työpaikan toiselta paikkakunnalta.
Nuorimmat opiskelevat vielä kotoa käsin. - nimettömänä..,
Päätin muuttaa kotoa, kun täytän 18 (äitini huorittelun myötä)..
Nyt kohta 30v..-ja HYVIN MENEE !
En usko, että tiettyä ikää olisi olemassa.
Muuttamiseen vaikuttavat kuitenkin hyvin paljon myös henkilökohtaiset syyt !
(niin vanhemmilla, kuin lapsillakin ! )
-nainen 28-- äiti minäkin
Iste keskeytin lukion jo ensimmäisenä vuonna, kuin seinään. Tajusin yhtäkkiä että oppivelvollisuus on jo suoritettu, ei ole enään pakko!
Olihan se vanhemmilla järkytys mutta yhdessä äidin kanssa laitettiin lehti-ilmoitus jossa hain maatilalle työhön. Maatalous kiinnosti ja tuotantoeläimet hevosten ohella. Näin äiti antoi tukensa ja muutin parin kassin kanssa isoon kartanoon eläintenhoitajaksi. Olin vain 16-vuotias. Alkoi mitä mainioin elämänkoulu ja muutaman vuoden työelämän jälkeen olin valmis taas opiskelemaan maatalouskoulussa. Se oli tietysti myös sisäoppilaitos.
Nyt oma poika keskeytti lukionsa vähän samaan malliin. Sai sentään opiskelupaikan ammattikoulusta ja muutti sinne asuntolaan. Hiukan huolettaa kun nykyään on tietokone ja telkkarikin kämpässä, valvoo siellä yöt ja nukkuu aamulla rokuliin. Oma on silti elämänsä. En olisi sitä tietokonetta slle hommannut mutta muualla asuva isä sen hommasi kun poka veteli oikeista naruista.
Itselläni ei ollu edes televisiota kuin lähempänä 30v. - Voi voi exät...
äiti minäkin kirjoitti:
Iste keskeytin lukion jo ensimmäisenä vuonna, kuin seinään. Tajusin yhtäkkiä että oppivelvollisuus on jo suoritettu, ei ole enään pakko!
Olihan se vanhemmilla järkytys mutta yhdessä äidin kanssa laitettiin lehti-ilmoitus jossa hain maatilalle työhön. Maatalous kiinnosti ja tuotantoeläimet hevosten ohella. Näin äiti antoi tukensa ja muutin parin kassin kanssa isoon kartanoon eläintenhoitajaksi. Olin vain 16-vuotias. Alkoi mitä mainioin elämänkoulu ja muutaman vuoden työelämän jälkeen olin valmis taas opiskelemaan maatalouskoulussa. Se oli tietysti myös sisäoppilaitos.
Nyt oma poika keskeytti lukionsa vähän samaan malliin. Sai sentään opiskelupaikan ammattikoulusta ja muutti sinne asuntolaan. Hiukan huolettaa kun nykyään on tietokone ja telkkarikin kämpässä, valvoo siellä yöt ja nukkuu aamulla rokuliin. Oma on silti elämänsä. En olisi sitä tietokonetta slle hommannut mutta muualla asuva isä sen hommasi kun poka veteli oikeista naruista.
Itselläni ei ollu edes televisiota kuin lähempänä 30v.Minun 17-vuotias lapseni muutti omilleen, kun isänsä tuki näitä haaveita. Tytär myös veteli sopivista naruista, valitti, että äidin kanssa on kauheata jne. Isä hankki asunnon yksityiseltä, olisin voinut estää, kun vuokranantaja oli tosi fiksu, puutuin nimittäin asiaan ja kerroin että meillä on yhteishuoltajuus ja minun mielipidettäni ei ole kysytty. Tein kuitenkin kompromissin ja allekirjoitin määräaikaisen vuokrasopimuksen. Keväällä täyttää 18 ja voi sitten tehdä sopimuksen itse. Tytär oli ja on vielä liian nuori asumaan yksin, pärjää kyllä siten, että ei sotke raha yms asioitaan, mutta henkinen turvattomuus on ilmeinen. Onneksi voi aina tulla kotiin käymään ja olen sanonut, että takaisin voi muuttaa ja ottaa vähän aikalisää jos siltä tuntuu. Eniten tympii exä, joka ei mielestäni tajunnut tilannetta, menee tytön mukaan täysillä, sen sijaan että olisi tukenut asumaan kotona opiskelujen ajan. Mutta meillä tuttua, että ex liittoutuu tytön kanssa ja monesti on tullut sotkujuttuja.
- ajoissa parempi.
äiti minäkin kirjoitti:
Itselläni ei ollu edes televisiota kuin lähempänä 30v.Minun mielestäni jos nuori on hyvin kiukkuinen ja yhteistyö haluton niin oikea muuttamis ikä olis heti peruskoulun päättö todistuksen saatuaan.. ..töihinkin sen ikäistä voi jo patistella.. ..jos töitä löytyy.. ..mutta on meidän vanhempien silti muistettava että elatusvelvollisuus jatkuu tonne 18v saakka ja sen jälkeenkin kela vielä muutaman vuoden kyselee vanhempien tuloja ..minusta olisi esimerkiksi väärin periä vuokraa kotona asumisesta alle 18 vuotiaalta.. ..nuori tarvii saamansa palkka rahat kokonaisuudessaan opiskeluu ja muuhun itsenäistymiseen kuten oman pienen kotinsa sisustamiseen ja ihan kodin koneiden kuten imurin hankintaan ja nuori tarvii opiskellessaan myös oman tietokoneen.. ..ja paljon muuta lakanoista.. ..kahvinkeittimeen..
- kertoa enemmän
Olisi kohteliasta kertoa enemmän, toimittajan nimi, tutkimuksen tarkoitus yms. asioita kuuluvat hyvään toimittajatapaan, jos keskustelupalstoilla kysytään.
Aihe on kuitenkin mielenkiintoinen, joten vastaan silti.
Pohjoismaissahan muutetaan kotoa melko aikaisin. joissain maatalousyhteiskunnissa ei muuteta kotoa pois koskaan, vaan autetaan vanhempia jne. Mutta ei ole oikeaa ikää. Oma veljeni asuu edelleen kotona 50-vuotiaana, koska ei ole henkisesti täysin terve. Valitettavasti mielestäni ei ole ollut hyvä ratkaisu, sillä hän on joutunut opettelemaan perusasioita, kuten tiskaamista vasta vanhempieni sairastuttua. Vanhempani ovat tehneet liikaa, veli on kuitenkin fyysisesti hyväkuntoinen. Tuettu asuminen vähän yli parikymppisenä olisi tällaiselle tapaukselle ok.
Itse muutin kotoa 19v, lukion jälkeen. Se on "normaalille" tytölle varmaan aika hyvä ikä. Kuohut on jo ohi ja osaa ottaa vastuuta. Yleensä tilanne, jossa lähdetään tienaamaan itse olisi paras ikä. Opiskelun kauttahan muutto tulee luonnollisesti. En kannata, että käydään töissä ja asutaan kotona, silloin käy helposti, että vanhemmat maksavat ruuat ja asumisen eikä rahan arvon tajua synny kunnolla. Tai että ollaan työttömänä kotona, sekään ei kasvata vastuuntuntoa.
25 ikävuoteen mennessä uskoisin, että terveen nuoren tulee muuttaa kotoa pois. Joskus voi käydä niinkin päin, että vanhemmat käyttävät kotona (tai lähelläkin) asuvaa lasta hyväksi. Siinäkin tapauksessa, että oma kunto on hyvä. Itse olen tehnyt aikuisena jo muualla opiskelemassa ollessani ilmaiseksi vanhempieni yritykseen töitä, sen lisäksi että tein aina kaikki kotityöt. En tiennyt, että se oli verotuksellisesti laitonta. Nyt asia on jo vanhentunut, joten siitä voi kirjoittaa. - Marital
Esikoiseni (poika) muutti kotoa 23 vuotiaana. (Viisi vuotta sitten)osti oman rivarikaksion. Tyttäremme, joka on yhdeksän vuotta nuorempi, muutti pari kuukautta sitten vuokralle rivitalo kaksioon.( 19v.) elämä on nyt autiota, vaikka ollaan melkein päivittäin yhteydessä lapsin. mut silti, vaikeeta on hyväksyä se ettei minua tarvita enään ihan joka päivä...
- kahden kotoa muuttaneen äiti
Mielestäni sitten on sopiva ikä muuttaa, kun lapsi pärjää omillaan. (Omat lapseni muuttivat 19 vuotiaina )Opiskelee tai käy töissä. Lapsi on henkisesti valmis ottamaan vastuuta omista asioistaan. Nuorta voi joutua vielä auttamaan rahallisesti ajoittain, mutta mielestäni se ei ole väärin. Elämän kulku on niin, että lapset lähtevät omaan elämään ja vanhemmat jatkavat omaa elämäänsä kahdestaan. Elämänsisältö muuttuu niin vanhemmilla kuin lapsilla. Se ei tarkoita kenenkään hylkäämistä.
- Nuori2
Olen 18- vuotias nuori ja mielestäni ei ole luokiteltu mitään ikää koska pitäisi muuttaa pois kotoa. Itse muutan niin pian kun mahdollista ja sitten kun raha-asiat on kunnossa. Surullista on se, että joidenkin vanhemmat ns. "heittävät" lapsensa pihalle, kun on täyttänyt 18. Itse lähden ihan vapaaehtoisesti.
- blondeistablondein72hki
on opiskelu kuten minun 16v likka ja kaverinsa ja hienosti pärjäävät;)
Itse muutin 19vuotiaana kun halusin itsenäistyä ja oman kodin.- blondeistablondein72hki
asuu kotona se ok jos opiskelee mutta muuten ei.
- ja nyt 50
blondeistablondein72hki kirjoitti:
eli 12v lastenkotiin,koulukoti,tyttökoti,vankila ja kaikki 20ikävuoteen...siitä lähtien yrittäjänä ja olen edelleen!!!eli miten kukakin.
- xxxxxz
blondeistablondein72hki kirjoitti:
kolmekymppinen työtä vieroksuva nainen asuu kotona eikä tee mitään. ainoa joka saa akan liikkumaan on kuoro harrastus ,hänen elämäänsä ei mahdu muuta. on opiskellut kaikkea turhaa että saisi työkkäriltä rahaa.ollut töissä peräti 2v koko elämänsä aikana. äitinsä hoitaa kuin pikku lasta, hermot ei enää kestä kattoa moista touhua
- NN44
Mielestäni lapsen pitäisi muuttaa pois kotoa viimeistään n. 20 ikävuoden paikkeilla tai kun on opiskeltu itselle ammatti. Eli sitten kun peruskoulu päättyy, niin sen jälkeen alkaa opiskelemaan jotakin ammattia koulussa. Mutta itse en pitäisi enää 20-vuotiasta lasta omissa nurkissani pyörimässä, jos sitä ei sitten opiskella, kun peruskoulu on päättynyt. Kotonani kun asutaan, niin silloin sitten ei laiskotella niitä vuosia, jolloin pitäisi olla opiskelemassa. Tottakai heti kun lapsi täyttäisi 18 ja olisi valmis huolehtimaan itsestään, niin laittaisin kyllä ulos, koska minä en vaivautuisi huolehtimaan lapsestani, vaikka rakastaisnkin häntä paljon jos kerran ei tosiaan vaivauduta opiskelemaan, mutta kyllä ymmärrän jos vaikka johonkin kouluun ei sattuisi pääsemäänkään.
-nainen 44- Nainen 17
Itse ajattelin muuttaa siinä lukion jälkeen.
Yliopistoon nimittäin, 4-5 tunnin ajomatkan päähän.
- keski-ikäinen..
olis niinkö sopiva aika, sillon jo lukio/amis käyty ja ollaan täysi-ikäisiä.
Itse aikoinaan muutin 16v kun opiskelupaikka oli toisella paikkakunnalla, en olisi kunnolla pärjännyt ilman vanhempien apua, sillon ei vielä ollut opintotukia, mutta kesätyötä sai aina. - PokeMonni
Itse muutin kotoa pois 15-vuotiaana juuri äskettäin elokuussa =) hyvin on pärjätty ja ihana vapaus on tullut
- Vain vapautta
Kyllähän se on normaalia, että vanhemmat auttavat lastaan, joka hoitaa velvollisuutensa eli siis ahkeroi koulussa tai jos on jo töissä, maksaa vanhemmilleen asunnosta ja ruoasta kuten myös muusta ylöspidosta (usein pyykki yms.).
Mikäli siellä peräkammarissa lymyilee joku koululintsari ja työnvieroksuja, niin ulos vain. Kyllä elämä opettaa vastuullisuutta. Jokaisen on opittava kantamaan itsestään vastuu, varsinkin näiden niin "aikuisten" nuorten. - yh äiti
Olipa ihana että huomasin tämän viestin!
Olen 15 vuotiaan äiti ja mielessä pyörii se tosiasia että tytär on hakemassa opiskelemaan 400km päähän suorittamaan kaksoistutkintoa. Tuntuu että ratkaisu on muuten loistava (ihan hänen alansa) mutta tuo muutto näin nuorena järkyttää! Pääseehän sieltä viikonlopuiksi kotiin mutta mutta, kallista lystiä ja tuleekohan hän sieltä?
Eli onkohan jollain antaa äidille selviytymisopasta (ainoa lapsi, yksinhuoltaja..) ja rauhoittavia tähän tilanteeseen :D Kyse ei siis ole siitä ettenkö luottaisi lapseeni mutta tämä päätös hakea tuonne paikkaan tuli 'puun takaa' enkä ole yhtään valmis itse siihen ajatukseen että muuttaisi ensi syksynä niin kauas, sisäoppilaitokseen. Äiteelle tulee ikävä :D Olin lähinnä varautunut siihen että joskus sitten lukion jälkeen varmaan muuttaa mutta tässä sitä ollaan! Tietysti voi käydä niinkin ettei hän pääse tuohon koulutukseen mitä en missään nimessä toivo mutta saattaa hän päästäkin ja mitäs sitten.. Hui!
- abakraht
ite oon 32v enkä kyllä ole ainakaan lähiaikoina kotoa muuttamassa.
Kukas sitten tiskaa ja pesee pyykit tai siivoo mun huoneen.
Salkkareiden sepon kuolemakin järkytti niin pahasti etten oo viittiny viime päivinä ees ajatella tota kesätöiden hakuu.- Lapset=Bbestttt
Juuh, paitsi et Seppo ei kuollu!!!
- Caroline-
itse muutin pois kotoa n.19vuotiaana.
- vmofjjv
Sellainen ikä, että tulee toimeen omillaan, ei siihen voi mitään tiettyä ikää antaa. Mutta itse sanoisin, että hyvä aika olisi kun lukio/amis käyty, (pojalla myös intti) ja jatkokoulutuspaikka löytyy, sekä murrosiän kapinat ovat laantuneet, eli lapsi on selkeästi seestynyt ja rauhoittunut jo. Lisäksi kodin olosuhteet vaikuttavat, jos yhteiselo on toimivaa, kotoa kannattaa lähteä mieluummin myöhemmin, ihan taloudellisistakin syistä.
Antaisin iäksi 20 tai 21. - Lapset=Best
mä oon vast koht 12 ja ymmärrän kuinka tyhmii te aikuiset ootte. miks tulitte tähä keskusteluu? miks ylipäätää alotitte tän keskustelun?? haluutekste eroo omista lapsistanne vai mitä??mä tulin täne va kommentoimaan.........
- Aikuiset lapset
Lue tuo avaus ihan ajatuksella, niin saatat ymmärtää ja saada vastauksen kysymyksiisi, vaikka oletkin lapsi.
- näinseon696969
16v viimeistää 18
- pärisevä totuus
3vuotiaana ikkunasta juomaan es
- juuret ja siivet
16-20 v on sopiva ikä, koska useimmitenhan muutetaan pois kotoa, kun lähdetään opiskelemaan. Eikö niin?
Jos lähtee peruskoulusta toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, muutetaan kotoa 16 vuotiaina ja jos taas voi käydä keskiasteen opinnon kotoa käsin, muutetaan yleensä n. 20 vuotiaana pois toisen asteen opintojen perässä.
En tunne yhtään työssäkäyvää nuorta aikuista, joka asuisi äidin ja isän kanssa, mutta kai sellaisiakin jossain päin maata on? - ABIturientti2013
Itse muutin 16-vuotiaana toiseen kaupunkiin opiskelemaan. (Joo, sama koulutus olis ollu 3km päässä kotoa mutta pakko oli päästä Helsinkiin..) Mutta en kadu yhtään :) Alku oli hankalaa, mutta kun pahin teini-ikä on ohi, niin johan helpottaa. Aluksi ei ollut työtä, joten en voinut elättää itseäni. Nykyään käyn opiskelun ohella töissä, ja saan ihan kivasti opintotukea :)
- Sssssshh
Mun mielestä ehkä joku 17v vois muuttaa omilleen. Mä oon itse vielä 9
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832