Marskin kunniaksi

Klasu ja spede

Marskin marssi
(san. Seppo Virtanen, säv. Kaj Chydenius )   

Niin laski Marsalkan silmäluomi,
oli mustana taivas ja kusessa Suomi.
Oli murtunut Kannas ja armeijan teräs,
sen sankarit metsässä käpyjä keräs.

Jo Päämajan saavutti tykkien jyly,
oli Viborg mennyt, o’ kohtalo tyly.
Ja ruoste raiskasi Kauhavan rautaa,
kun Suomelle kaivettiin kookasta hautaa.

Oli rinnassa pelko ja kaulassa sisu
ja Suomen leijona naukuva kisu.
Kovin heikosti lohdutti seikka se että
oli pullossa tilikkanen Äänisen vettä.

Että kirottu Kemppi sen tehtävän tohti
että prikaati laukkasi Kouvolaa kohti.
Että osaakin olla niin itsepäinen
tuo parjattu sotamies venäläinen.

Det var lycka det som mig hände
och det var bara skit som Adolf hit sände.
Vaan ei sittenkään tappio mieltäni paina
olen taistellut usein ja hävinnyt aina.

Vaan kerran hän vannoi: miekkani tuppeen
panen vasta sitten kun viimeiseen gubbeen
on kamppailtu, kaaduttu, osa niin nätti,
vasta sitten kun vapaa on Liivi ja Lätti.

Lojui nurkassa miekkansa tupetta yhä,
Nicklén sitä jynssäili arki tai pyhä.
Oli kartalta pyyhkäisty veljemme Eesti,
sitä Siilasvuo tuijotti lasittuneesti.

Kerran jalosti yleni eloni kaari,
kumpa istuisi vieläkin Kremlissä tsaari!
Vaan ei: siellä lemussa vodkan ja kaalin
punoo juoniaan Molotov, niin ja se Stalin!

Mutt’ niinhän se on, och var det förbannat
senhän palkaksi saat kun sä parhaasi annat,
ura katkeaa mulla nyt kasakkain peitsiin,
Kaivopuisto adjöö, minä matkustan Sveitsiin!

Teille Heinrichs ja Airo myös hyvästi sanon
ja kaikkia kiitän ja anteeksi anon.
Jo sammuvat lieskat ja hälvenee sauhu,
älä muistele pahalla Marokon kauhu.

Niin Marsalkan luomi vihdoin taas nousi
veri sininen tyynesti suonissa sousi.
Hän huokaisi, hetkisen ääneti vietti,
hän jäähyväissanoja miehilleen mietti.

Hän selkänsä suoristi, käskynsä jakoi
ja kirjuri käskyn sen koneella takoi:
Te kuulkaa sankarit Summan ja Kollaan
päiväkäskyni viimeinen: kusessa ollaan!

1

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä täytyy arkistoida :)!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe