Dvd-hohto lehdesssä oli arvostelut tästä kysyeisestä leffasta se oli lehden mielestä 70-luvun parasta Spedeä ja minä olen kanssa samaa mieltä ,hankin nimittäin kysyeisen filmin dvd:nä
viuhahtaja
7
1061
Vastaukset
- Gonzales
Spede teki parhaat tuotoksensa juuri 60 ja 70-luvulla.
Mieleeni tulevat näin äkkipäältä ainakin X-Paroni ja Leikkikalugansteri 60-luvulta.
Samoin 70-luvulla Spedeltä tuli aika hauska länkkäriparodia (nimeä en muista juuri nyt), missä esim. Simo Salminen oli Härmän hitain.. Sitten vielä tämä yksi Speden parhaimmista elokuvista, missä ne tekevät elokuvaa ja matkustelevat ympäri suomea kuvaamassa. Lopussa he ovat lapissa missä loppuu rahat. Se oli aika hulvaton leffa kaikinpuolin Speteltä.
80-90 ja 2000-luvulla hänen työt olikin sitten jo ihan muuta ja säälittävää katseltavaa. Elokuviin mahtui muutama hyvä heitto, mutta monet vitsit Spede osasi pilata venyttämällä niitä liikaa ja liian pitkiksi (tai toistamalla samankaltaisina liikaa).
No silti täytyynostaa Spedelle hattua noista alkuaikojen hulvattomista elokuvista, joista saamme nauttia toivottavsti vielä joskus lisää (ainakin televisiosta). - rosewater
Viu-hah-hah-taja on paikoin uskomattoman hauska, siinä on kieltämättä Speden tuotannon 70-luvun hauskimmat jutut. No on Uunoissakin hetkensä. Viuhahtajan muistettavimpia kohtauksia on Leo Jokelan alkoholisti puiston penkillä, joka ymmärtääkseni jäi Jokelan viimeiseksi rooliksi. Vanha ja väsynyt mies näyttää nuoremmilleen mitä komiikka on. Myös Sämpy varastaa jokaisen kohtauksen missä näyttelee, aivan uskomaton suoritus häneltä. Mainittakoon vielä Jyrki Kovaleffin roolihahmon nimi, se oli Tri Pehmojeff.
- marjuska
Pentti Siimestä unohtamatta.
- rosewater
marjuska kirjoitti:
Pentti Siimestä unohtamatta.
Emme toki unohda Pentti Siimestä, emmekä Leo Lastumäkeä ja muistaa tulee Mj-Britt Heljo, joka tekee uskomattoman hauskan roolin modernina Justiinana.
- Orson
Minun suosikkini on aina ollut Uuno Turhapuro. Hänestä voi vetää helposti yhtäläisyyksiä sellaisiin suomalaista kansanhuumoria edustaviin perushahmoihin kuten Lapatossuun tai Pekka Puupäähän, jotka hekin koettivat mukavuudenhalullaan puijata tehokkuutta arvostavaa järjestelmää. Uuno vain on vienyt vastarintansa paljon pidemmälle heittäytymällä häpeämättömästi hyvinvointivaltion siipiveikoksi.
Hänen sosiaalipummissaan on häkellyttävää anarkismia, boheemia nautiskelijaa ja kadehdittavaa viekkautta, jonka yli eivät statusta syöttinään käyttävät poliitikot tai teknokraatit pääse jyräämään. Uuno on kipeä muistutus korkeaan elintasoon pyrkivän kilpailumentaliteetin kauheasta epäonnistumisesta. Tähän herroja narrinaan pilkkaavaan välinpitämättömään veijariin on kaikkien protestihenkisten helppo samaistua. Katsojat vaistoavat, että Uunon kaltaiset kortistoihin tai pakkopaitoihin sopeutumattomat hullut ovat huomispäivän sankareita.- marjuska
uunot on hyviä olen kerännyt niitä jo sievoisen pinon Dvd:nä ja esim. Häppy endkö kuva missä uuno kävele kaupungilla parin markan kostuumi päällä on todella suoritus miten pysytyy yleensä kävelemään sinä asennossa ,hyvä Vesku!
- McPhesto
marjuska kirjoitti:
uunot on hyviä olen kerännyt niitä jo sievoisen pinon Dvd:nä ja esim. Häppy endkö kuva missä uuno kävele kaupungilla parin markan kostuumi päällä on todella suoritus miten pysytyy yleensä kävelemään sinä asennossa ,hyvä Vesku!
Uuno Turhapuro on hahmona mitä mahtavin ja hauskin suomalainen henkilöitymä. Vesku on saanut/saa Uunon luiden päälle lihaa ja puhallettua hahmoonsa "sitä jotain". Minun mielestäni juuri Vesku tekee Uunosta katsottavan.
Toisaalta UT:ssa häritsee myös se, että näyttelijöille ei anneta tarpeeksi tilaa improvisoida tilanteita (ehkäpä Vesku saa joskus) eli käsikirjoitusta on seurattava tarkasti ja sanottava tarkasti kaikki vuorosanat vaikka ne kuullostaisi kuinka pökkelöltä. Tämä johtunee Ere Kokkosesta...joka ei ole kyllä mikään hääppöinen ohjaaja minusta.
Sitten vielä lapsellinen suhtautuminen rahaan häiritsee. Aluksi se nauratti ekoissa Uunoissa, kun pistettiin kymppitonni tosta vain 5 min sileeksi. Nykyään tuollaiset vitsit "oho tippu tonni lattialle, no jätetään se siihen siivoojille pikkurahaksi" ei naurata yhtään. Varsinkin, kun 90-luvun alussa sai maksaa pankkitukia toisten töppäilystä, kun jätti velkojaan maksamatta ja pankit meinasi mennä nurin sen takia, kun oli lainannut koijjareille liian hepposin vakuuksin rahaa ja rahat katosi ulkomaille.
Yksi asia vielä ärsyttää Uunossa eli nuo pelkän kauneuden tai uhkean ulkomuodon takia valitut elokuvaan. He näyttelevät kuin puujumalat ilmeettömästi ja sanovat ulkomuistista vuorosanat teennäisesti. Vakionäyttelijät kuten Vesku, Simo, appivanhemmat ja Marjatta on ok. Spede nyt ei koskaan ole ollut mikään näyttelijä vaikka hassumies onkin ja hyvä käsikirjoittaja. Joskus tosin Spedin onnistuu pilaamaan hyvän vitsin liialla selittelyllä tai venyttämällä sen liian pitkäksi. Tuollaiset yhden vitsin varaan tehdyt Uunot ovat säälittävää katseltavaa hyviltä näyttelijöiltä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492348- 262263
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161574Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271555- 1241447
- 191103
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut118963Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva334897