Linjan pituus 1M:lle??

korvessa

Onko näin kun Sonera ilmoitti,että 1megan liittymälle max matka keskukselta on 5,5 km? Asun 5,6 km:n päässä ja megasta ei voi toimittaa kaksi kertaa yritetty ja ei onnistunut.

512kt pelaa mainiosti ja riittää,mut kun puhelinmyyjä tarjosi megasta,niin päätin kokeilla. Ihmetyttää kun naapuri asuu 1km pitemmässä johdossa ja sillä on meganen,joka tosin tökkii aika usein. Se ero on,että mulle tulee maakaapeli ja naapurille ilmajohto maantienvarren kytkentätolpasta.
Voisiko syy olla siinä,että vanha lapamatoilmajohto on poikkipinta-alalleen huomattavasti paksumpi,kuin mulle tuleva maapiuha?
Muussa sähkötekniikassa johdon vahvuus ainakin vaikuttaa virran kulkuun. Mielenkiinnosta kyselen!

5

1009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • /!\

      ..meinannut toimia mulla edes 512kt. Mainostavat että voisin ottaa ("* 24M/1M saatavana samoissa paikoissa kuin 12M/1M, mutta max 500 m päässä keskittimestä.") On 7-paria puhelin piuhaa taloon, ja vain yhdestä saatiin toimin?
      Asun parikilometriä keskuksesta mistä tulee.

      Nyt otin 3G-langattoman, ja ei ole mitään ongelmia ollut ainakaan tämän ensimmäisen kuukauden aikana.

      DSL on ollut jo kotona 6-vuotta, ja tuon langallisen kanssa oli tosi paljon ongelmia?.

    • ndnwdn

      Lukases http://www.cc.jyu.fi/~annauvi/harjtyot/datasiirto/ Siellä on selostettu tuosta paksuudesta ja muistakin asioista mitkä vaikuttavat.

      Myös talon sisäinen kaapeloinnin laadukkuus vaikuttaa asiaan. Joten voipi olla että kaverillasi on esim laadukkaampi kaapelonti jolloin signaali ei vaimene yhtäpaljon kuin sinulla.

      Sekä eri modeemien merkeillä/malleilla on eroja mitenkä toimivat jos linjan laatu on huono joten kannattaa kokeilla jotain toistakin modeemia. Ja joissain modeemeissa on asetuksia joita kannattaa kokeilla muuttaa, usein näihin asetuksiin ei pääse käsiksi suoraan modeemin hallintapaneelista vaan valmistajan sivuilta löytyy ohjeet kuten TeleWelin kohdalla.

    • Vääristyy

      Pitkässä johdossa.
      Olisi kyllä mahdollista saada vaikka 100 Meganen, mutta se vaatisi välille muutaman toistimen ja niille virransyötön.

    • Unto

      Kyse ei liene siitä, etteikö 1m liittymä toimisi 5,6km johdolla yhtä hyvin kuin 5,5km johdollakin. Kyse on siitä, ettei se välttämättä toimi ollenkaan ja/tai saattaa "rikkoa" muita samalla johdolla olevia liittymiä. Kyse on siis ohjenuorasta josta ei operaattoreilla lipsuta koska sitten pitäisi jokaisen kohdalla lipsua.. Eli jos myydään 5,6km niin miksei sitten 5,7km:n tai 5,8km..no siitähän ei ole 6km kaukana..jne. Eli jo olemassa olevat asiakkaat voivat kärsiä, siis myös naapurisi. Naapurisi on todennäköisesti ottanut liittymänsä ennen kuin näitä uusia ohjesääntöjä johdon pituuksista on alettu noudattaa.

    • puhelinasentaja123

      Ei siinä oikeasti mitään tiettyä rajaa ole, jonka jälkeen 1M nopeus ei enää toimisi.

      Sonera vain on asettanut rajan, etteivät halua myydä yli 5,5km kupariyhteyden päähän 1M nopeutta, koska tuo nopeus ei välttämättä kuitenkaan toteutuisi tai linja pätkisi siinä määrin, että asiakas sitten tuosta jatkuvasti valittaisi. Ehkä asiakkaankin kannalta parempi asia, ettei myydä yli 512k nopeuksia ylipitkien yhteyksien perään, sillä toimiva 512k yhteys on varmasti mukavempi kuin pätkivä 1M tai 2M.

      Pisin kupari jonka perässä olen nähnyt ADSL-yhteyden toimivan on hieman yli 8km. Tässä testattiin myös FullRate nopeutta testimielessä ja maksiminopeus olisi ollut 1,5M/400k (down/up). Todennäköisesti tuo nopeus ei olisi toiminut kovinkaan vakaasti, mutta se ei olisi selvinnyt kuin testailemalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1709
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1648
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      12
      1185
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1144
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1122
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1037
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      991
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      985
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      984
    10. 7
      972
    Aihe