Mikä on Bella 8000-8002 todellinen matkanopeus

ja millä koneella

Olen kuullut, että jossain Bella 8000-2002:ssa on 125 hv kone. Pitääkö paikkansa, olen nähnyt vain 77 tai 88 heppaisia. Kertokaa todellisia nopeuksia

18

12840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyynellä Kallavedellä

      voi kulkea aika hyvin. Kuormatun veneen tositilanne on jotain ihan muuta. Todellinen huippunopeus 88 hv:n koneella on n. 14 solmua.

    • Tyytyväinen 1

      Maksimi kierrosluvulla 3600 r/min näyttää nopeusmittarini 16 solmua.Silloin meno on epävakaa.Runko ei ole tehty suuremmille nopeuksille joten yli 100 HV moottorit ovat ylimitoitettuja.Sopiva kierrosluku on 3000 r/min jolloin nopeus on 12 solmua jota pidän hyvänä matkavauhtina.

      • ake.1

        Miksi nuo veneet näyttävät uivan aina keula painuksissa? Vakautuuko se, kun ajaa huippunopeutta ja perä alkaa kaivautumaan syvemmälle?


      • JRxxx
        ake.1 kirjoitti:

        Miksi nuo veneet näyttävät uivan aina keula painuksissa? Vakautuuko se, kun ajaa huippunopeutta ja perä alkaa kaivautumaan syvemmälle?

        ...optista harhaa. Niissähän on kansirakenne muotoiltu niin, että vene näyttää aina olevan vähän etukenossa.


      • FrankZane
        JRxxx kirjoitti:

        ...optista harhaa. Niissähän on kansirakenne muotoiltu niin, että vene näyttää aina olevan vähän etukenossa.

        vaan veneeseen on tarkoituksella tehty kantava perä jolloin kulkuasennosta tulee matkavauhdilla(n. 11-15 kn) hyvä. Tosin veneen paikallaan ollessa näyttääkin sitten aikasta hölmöltä.


      • tuuliajolla
        FrankZane kirjoitti:

        vaan veneeseen on tarkoituksella tehty kantava perä jolloin kulkuasennosta tulee matkavauhdilla(n. 11-15 kn) hyvä. Tosin veneen paikallaan ollessa näyttääkin sitten aikasta hölmöltä.

        Kulkuaallot eivät myöskään ole optista harhaa. Komioita tekee, niinkuin olisi isompikin.


      • ake.1
        FrankZane kirjoitti:

        vaan veneeseen on tarkoituksella tehty kantava perä jolloin kulkuasennosta tulee matkavauhdilla(n. 11-15 kn) hyvä. Tosin veneen paikallaan ollessa näyttääkin sitten aikasta hölmöltä.

        Juuri näin oletinkin. Vähän hassun näköiseltä vene näyttää laiturissa, mutta veneilyä varten veneet kaiketi tehdäänkin:-)


    • 125 hv

      Bellani on täydessä kesäloma varustuksessa täysin uppoumarunkoinen vene, peräaalto on iso ja polttoaineenkulutus yli 1,7 litraa / maili jos ajaa yli runkonopeuden. Runkonopeudella kulutus on vain 0,5 l/maili. Näin viimekesänä bellan johon oli vaihdettu 125 hv Yanmar ( potkuri, akseli ja vannasputki ym.)ja juttelin sen kipparin kanssa kokemuksista. Vene käyttäytyy todella hyvin polttoaine kulutus pieneni, veneen kulkuasento muuttui eikä ruiski niin paljon tai ehtii roiskeiden alta pois ja peräaallot pienenivät merkittävästi. Matkanopeutta voi pitää 15 solmua täydellä kesävarustuksellakin. Vasta 17 solmun jälkeen rungon ominaisuus alkaa olla koetuksella siten, että vene pykii kallistumaan vasemmalle. Näin veneen uudelleen kun se taas ohitti meidät ja kyllä se ainakin sivusta katsottuna kauniisti kulki eikä tehnyt isoja aaltojakaan. Koneen vaihto vain oli kuulemma maksanut kaikkine töineen lähes 20 000 euroa. Harkitsen vastaavan koneen vaihtoa heti, kun nykyinen 88 hv Yanmar sanoo sopimuksena irti.

      • minor700

        sitten kestää kauan ennenkuin saat uuden moottorin koska Yanmarit ovat luotettavia ja pitkäikäisiä merimoottoreita.


    • Bella 8002

      Minulla on vuoden -97 Bella 8002. Ensiasennus moottorina Volvon TMD22 78hv. Täydellä kaasulla vene kulkee piirun yli 16 solmua, mutta äänen ja muun mukavuuden vuoksi ihanteellinen matkanopeus on n. 12 solmua.

    • Venekusti

      Bella 8002 mallin viimeinen valmistusvuosi oli 1995 ja niitä myytiin vielä 1996. Minulla oli tämä vene, joka kyllä kulki huippunopeutena (2 henkilöä) 15 solmua. Melu nousi yli 12 solmun nopeuksissa melko kovaksi. Sopivaksi marssinopeudeksi havaitsin 9-10 solmua. Moottori Volvo TMD 22, 78 hv. Polttoaineen kulutus oli 8-10 solmun nopeuksilla alle 8 litraa tunnissa (koko kesän keskiarvo). Vene oli tilava ja luotettava, vaati kuitenkin laitamyötäisessä jatkuvaa ohjausta. Vaihdoin nopeampaan veneeseen päästäkseni pitemmille retkille.

      • Bella8002

        Bella 8002 88hv Yanmar, hyvä kruisailunopeus 11solmua (3000r/min) / kulutus 6,4L/h. Jos laittaa hanaa ja nostaa vauhdin 15 solmuun, polttoainekulutus lisääntyy 8,6L/h ja ajo ei metelin takia mukavaa. Nyt kolmatta kesää Bellalla, tilava vene, suht helppo käsitellä ahtaissa satamissa vaikka multa puuttuu keulapotkuri, mutta miinuksena: ei järin merikelpoinen, saa kytätä säätä tarkkaan vaikka kerran meninkin 11m/s tuulessa ja hikihän siinä tuli xD


    • Joakim1

      Kovin alhaisilta kuulostavat nuo kulutukset, varsinkin 15 solmussa, mikä lienee hyvin lähellä huippunopeutta. 88 hv diesel kuitenkin kuluttaa n. 20 l/h täydellä kaasulla. Ilmeisesti koneesi on 4JH2-UTE? Sille en löytänyt Yanmarin ilmoitusta, mutta nykyinen 80 hv 4JH80C common rail kone vie täydellä teholla 16,5 l/h (3200 rpm) ja potkurikäyrällä 8,6 l/h löytyy vasta 2600 rpm kohdalta, jolloin tehoa otetaan vain 40 hv. 6,4 l/h löytyy 2300 rpm kohdalta ja vastaa vajaan 30 hv tehoa. Tuskin Bella kulkee 11 solmua 30 hv:lla tai 15 solmua 40 hv:lla.

      Miten kulutukset on mitattu?

    • Anonyymi

      Bella 8002,kone yanmar 88hv EI Kulje mitenkään venettä muuttamalla kuin MAX 8 solmua, pitää aina ottaa Huomioon se että normi Kesä käytössä veneessä AINA kuormaa jopa Täysin turhaa ja aivan Liikaa, EI KULJE MILLÄÄN NOITA SOLMUJA MITÄ JOKU MAINITSEE, KOKEMUSTA 5 Vuotta, KULKEE kun Teettää ISOT ja LEVEÄT Trimmilevyt, 200 hv Volvon suora 6 ja 4 lapainen potkuri ja PUMPPU SÄÄTÖÖN tiedän veneen mikä tehty TAIDOLLA ja RAHALLA , max 22solmua,marssi vauhti 15solmua JA POLTTOAINEEN KULUTUS KOLMINKERTAISTUU HELPOLLA

      • Anonyymi

        Okei 😎 Mulla ainakin Yanmar 88hp paras marssivauhti on 12 solmua/3000rpm. Viimeisen 6v keskikulutus on ollut 6,4-7,4L/h.
        Alla kuva moottorin suorituskyvystä, optimaalisin kierrosluku on 2800-3200rpm
        https://ibb.co/PWYm5KN


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei 😎 Mulla ainakin Yanmar 88hp paras marssivauhti on 12 solmua/3000rpm. Viimeisen 6v keskikulutus on ollut 6,4-7,4L/h.
        Alla kuva moottorin suorituskyvystä, optimaalisin kierrosluku on 2800-3200rpm
        https://ibb.co/PWYm5KN

        Nonnii,Taas ON BELLA 8002 merimaileja niellyt vaikka EI ole Minun VENEKELIT ollut mitään herkkua KUN KUUMA KUIN SAUNASSA mutta HARVINAISTA HERKKUA, nyt on ns MUN KELIT, no juu TULINKIN viime viikon keskiviikkona Bella 8002 sella KIHDIN YLI Marianhaminasta ja voin SANOA että ÄIJÄ KELIT ja kolme henkilöä minun lisäkseni EI PUHUNUT SANAAKAAN vaikka Muuten Kyllä ÄÄNTÄ RIITTÄÄ ainakin Naisväellä mutta SAINPA HEIDÄTKIN HILJAISEKSI kerrankin, eipä vaan 8002 tarvii kuin 8 solmua niin keli kuin keli EI haittaa, polttoainetta jää aina Hyvinkin paljon Seuraavaan LÄHTÖÖN, kone kehrää,ei syö ÖLJYÄ, ON Muuten Semmoinen KONE tuo 88 Yanmar ETTÄ DELVG on Parasta,EI KOKO KAUTENA Tartte Lisätä Yhtään, 2100 kierrosta (2200) niin EUROJA SÄÄSTYY, Jatketaan Tästä Taas Lokakuun loppuun ja Hyvinkin viellä marraskuulle, Viime Vuonna Minun Bellan Nosto SUORAAN Viimeiseltä reissula 28,11,2020 ETTÄ SILLEEN,wallakkia piti välillä Käyttää, HYVÄÄ KESÄNJATKOA VENE HENKISET, T Raikka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nonnii,Taas ON BELLA 8002 merimaileja niellyt vaikka EI ole Minun VENEKELIT ollut mitään herkkua KUN KUUMA KUIN SAUNASSA mutta HARVINAISTA HERKKUA, nyt on ns MUN KELIT, no juu TULINKIN viime viikon keskiviikkona Bella 8002 sella KIHDIN YLI Marianhaminasta ja voin SANOA että ÄIJÄ KELIT ja kolme henkilöä minun lisäkseni EI PUHUNUT SANAAKAAN vaikka Muuten Kyllä ÄÄNTÄ RIITTÄÄ ainakin Naisväellä mutta SAINPA HEIDÄTKIN HILJAISEKSI kerrankin, eipä vaan 8002 tarvii kuin 8 solmua niin keli kuin keli EI haittaa, polttoainetta jää aina Hyvinkin paljon Seuraavaan LÄHTÖÖN, kone kehrää,ei syö ÖLJYÄ, ON Muuten Semmoinen KONE tuo 88 Yanmar ETTÄ DELVG on Parasta,EI KOKO KAUTENA Tartte Lisätä Yhtään, 2100 kierrosta (2200) niin EUROJA SÄÄSTYY, Jatketaan Tästä Taas Lokakuun loppuun ja Hyvinkin viellä marraskuulle, Viime Vuonna Minun Bellan Nosto SUORAAN Viimeiseltä reissula 28,11,2020 ETTÄ SILLEEN,wallakkia piti välillä Käyttää, HYVÄÄ KESÄNJATKOA VENE HENKISET, T Raikka

        Terve Raikka, mukava kuulla, että olet tyytyväinen Bellaan.
        Minäkin tahtoisin tuollaisen tilavan matkaveneen, mutta budjetti ei siihen taivu.

        Ps. Voisitko kirjoittaa nuo tarinat normaalilla tekstillä. Nuo isolla kirjoitetut pätkät tuolla välissä koskee silmiin D.
        T. Veikko


    • Anonyymi

      Mulla vm 92 8002 ja 4JH2 DTE YANMAR kone niin EI MENE YLI KYMMENTÄ SOLMUA MILLÄÄN ja kiitetty muutaman kerran, Polttoainetta menee kyllä ja meteli sen mukainen ( Max 11s ) hyvällä myötäisellä kelillä, YHDEN TIEDÄN MENEVÄN REIPPAASTI MUTTA TEHTY ISO TRIMMILEVY JA VOLVON 200hv kone, matka vauhti 15s ja ns vähällä kuormalla on noussut 20s Ammattimiehen Tekemä ja vene oli silloin Näsbyyssä ja käsittääkseni kotoisin Raumalta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe