saaneet?
Oletteko sairastuneet viinan pitkäaikaisesta ja/tai suurista annoksista?
Oletteko pystyneet vähentämään/lopettamaan juomista?
Fyysiset oireet/sairaudet, joita
13
2434
Vastaukset
- kaikkitietävä
Alkoholin pitkäaikainen käyttö aiheuttaa helposti pysyviä mielenterveysongelmia. Jatkuva käyttö aiheuttaa sisäelin vaurioita sekä vakavia mielenterveysongelmia.
Poistuvatko kaikki ongelmat kun juomisen lopettaa?….EI
Alkoholiongelmaisen ihmisen aivoissa välittäjäaine (dopamiini) käyttäytyy poikkeavasti. Voidaan puhua lievästä kroonisesta aivovammasta. Dopamiini kuuluu Katekoliamiineihin, joita ovat myös tunnetumpi adrenaliini sekä nonadrenaliini. Kun Katekoliamiinit ovat poikkevia sillä on suora merkitys sterssin hallintaan. Näin ollen tämä lievä aivovamma on koko eliniän rasite, vaikka juominen lopetettaisiin.
”Jos Ladasta menee pakoputki ja se korjataan, Ladasta ei silti saada Mersua vaikka lisäisi tehoputket ja laittaisi sumuvalot. Lada on aina Lada.”
Avoimesti tätä ongelmaa käsiteltäessä on mielestäni lähdettävä siitä, että ongelman hoitamisen painopistettä pitäisi muuttaa. Keskeinen yhteinen tekijä alkoholiongelmaisella on itsetunto-ongelmat. Alkoholiongelmainen pitää sisällään paljon patoutunutta vihaa ja katkeruutta. Ongelmainen on yleensä huono ottamaan vastuuta oikeastaan yhtään mistään. Kun korkki laitetaan kiinni pitäisi aloittaa itsetunnon vahva uudelleen rakentaminen.
Avun vastaanottamisessa riippuvaisen ihmisen pitäisi itse hyväksyä oma ajatustapa. Ei pitäisi suinpäin lähteä vain ja ainoastaan syyllistämään alkoholiongelmaista.
On väärin lähteä auttamaan ongelmajuojaa epäjohdonmukaisesti leimaamalla hänet loppuelämäksi alkoholistiksi. Tällainen ruoskinta ja ”rankaisutapa” ruokkii henkilön jo muutenkin huonoa itsetuntoa. Tällaista epäjohdonmukaisuutta ei esiinny muunlaisten ongelmien korjaamisen yhteydessä. Ei tupakoitsijakaan kutsu itseään loppuelämänsä ajan tupakoitsijoiksi, eikä esim. nettiriippuvainen itseään Nörtiksi. Miksi samaa vapautumista ei suoda alkoholia joskus käyttäneelle?? Miksi?
Alkoholi riippuvuuden eli viinan juomisen lopettaminen on itse asiassa helppo homma. Eihän siinä tarvitse kuin laittaa korkki kiinni. Monet huomaavat vaan ongelmien yllättävän kasautumisen ja pakotuksen tunteen valtaavan kun juominen lopetetaan. Silloin yleensä pitäisi aloittaa alkoholista johtuvien mielenterveysongelmien hoitaminen. Se ei tapahdu jäämällä pois työelämästä, eikä sillä että elää päivän kerrallaan lopunelämää ja odottaa että miten tässä mahtaa käydä. Vaan, että olisi itselle suopea ja ymmärtäisi sen, että alkoholi korosti ja toi pintaan jo olemassa olevat, jo syntymästä asti olleet tunteet ja ongelmat. Uudelleen rakentaminen pitäsi aloittaa korjaamalla nuo alkuperäiset tunteet ja ongelmat.
Riippuvuus se on tämäkin…
”Kun jo alkoholisti asteelle päätynyt juomari saa itsensä kuiville. Hän tuntee suunnatonta mielihyvää jakaessaan kokemiaan viisauksia toisille alkoholiongelman kanssa painiville.
Suurinta tyydytystä ex-juoppo saa siitä kun voi ilmoittaa olevansa lähes aina oikeassa ja tietävänsä kaikesta kaiken”- ex-Jasu
Lainaan viestistäsi yhden kysymyksen, johon haluan vastata.
-"Miksi samaa vapautumista ei suoda alkoholia joskus käyttäneelle?? Miksi?"-
Alkoholismia ei voi verrata tupakointiin, jossa itse ongelma on tupakointi.
Alkoholismissa perusongelma ei olekaan juominen vaan sairaus nimeltä alkoholismi. Se on kuin meressä uiva jäävuori, josta vain 10% on näkyvissä pinnan yläpuolella, ja vaikka sen näkyvän huipun leikkaisi pois, itse suuri vuori (90% siitä) jäisi vielä upottamaan laivoja.
Alkoholisti tarvitsee alkoholia vain lääkitäkseen sairauttaan, ja vaikka hän lopettaisikin juomisen, hän sairastaa silti alkoholismia, sitä pinnan alla näkymättömissä olevaa sairauttaan.
Sinä tarkoitit varmaan "heikolla itsetunnolla" juuri tuota sairautta, mutta siihen liittyy aina myös paljon muutakin kuin vain juomalla alas ajettu itsetunto. Alkoholistin koko minäkuva ja maailma jossa hän elää, perustuu valheellisuuteen.
Se onkin se tärkein alkoholistin ominaisuus, josta ei pääse eroon pelkästään juomisen lopettamalla. - Hmmmmmm..............
ex-Jasu kirjoitti:
Lainaan viestistäsi yhden kysymyksen, johon haluan vastata.
-"Miksi samaa vapautumista ei suoda alkoholia joskus käyttäneelle?? Miksi?"-
Alkoholismia ei voi verrata tupakointiin, jossa itse ongelma on tupakointi.
Alkoholismissa perusongelma ei olekaan juominen vaan sairaus nimeltä alkoholismi. Se on kuin meressä uiva jäävuori, josta vain 10% on näkyvissä pinnan yläpuolella, ja vaikka sen näkyvän huipun leikkaisi pois, itse suuri vuori (90% siitä) jäisi vielä upottamaan laivoja.
Alkoholisti tarvitsee alkoholia vain lääkitäkseen sairauttaan, ja vaikka hän lopettaisikin juomisen, hän sairastaa silti alkoholismia, sitä pinnan alla näkymättömissä olevaa sairauttaan.
Sinä tarkoitit varmaan "heikolla itsetunnolla" juuri tuota sairautta, mutta siihen liittyy aina myös paljon muutakin kuin vain juomalla alas ajettu itsetunto. Alkoholistin koko minäkuva ja maailma jossa hän elää, perustuu valheellisuuteen.
Se onkin se tärkein alkoholistin ominaisuus, josta ei pääse eroon pelkästään juomisen lopettamalla.Mutta kun toisaalta tupataan väittämään, että alkoholisti on syntynyt alkoholistiksi, niin etkö nyt samalla väitä, että alkoholistiksi syntynyt putkahtaa kohdusta valmis valheellinen minäkuva sisimmässään? Perimällä on toki vaikutuksensa. Eikö ympäristöllä, kokemuksilla jne. ollenkaan? Eikö tuo ole leiman iskemistä ja fatalismia? Nimim. Kaikkitietävä puhui mielestäni täyttä asiaa.
- Pöne.
Fyysiset oireet:
Oksentaminen
Hikoilu
Vapina
Päänsärky
Ripuli
Nivelsäryt
Silmien särky
Ruokahaluttomuus
Huimaus
Verenpaineen nousu
Unettomuus
Kivut vatsan seudulla
Alaselän kivut
Psyykkisten oireiden lista olisi myös pitkä, mutta et kysynyt niitä.
Olen sairastunut kaikkiin em. fyysisiin oireisiin yhtä aikaa viinan pitkäaikaisesta käytöstä ja suurista annoksista.
En ole pystynyt vähentämään enkä lopettamaan juomista. - jatkoksi...
...lisäisin lievän kuumeilun toisinaan pariksi päiväksi aina lopettamisen yhteydessä, jonka pika-muistelen tapahtuneen suunnilleen 53 kertaa, ja joista pisin lopetus kestänyt kaksi ja puoli vuotta. Ihan pikkupakkolopetuksia tyyliin pari viikkoa kun rahat loppu, ei lasketa.
Psyykkiset oireet lihastonuttomasta ikiunesta pikakiituri raivareihin ja seinähulluudesta junakiskojen kautta takaisin. Mutta niitähän ei kysytty...- sitten vielä...
...huomasinko laittaa, muisti pelaa rautasesti.
- yleinen sairaus
Ääreishermosto-ongelmia: pistelyä, kihelmöintiä ym. tuntohäiriöitä jaloissa. Ja nämä tulleet n. vuoden säännöllisen (ei edes mitenkään massiivisen) tissuttelun lopputuloksena.
- calmato
Kirvesmiestuttava sai Korsakovin taudin, jonka seurauksena on pysyvä liikuntakyvyttömyys, eli on pyörätuolissa. Sairaus ilmenee myös niin, että on alkoholidementia, ei juurikaan opi enää mitään, lähimuisti on olematon, toistaa jatkuvasti kahta eri tarinaa, mikäli joku jaksaa kuunnella.
Sosiaalihoitajaystävätär on saanut pikkuaivorappeutuman, jonka takia joutuu käyttämään rollaattoria ja kodinhoitaja käy kahdesti viikossa, seurakunnan diakonissa kerran ja kotisairaanhoitaja kerran viikossa. Kaatuilee rollaattorista huolimatta, viimeksi murtui nilkka. On yrittänyt vaihtelevalla menestyksellä pysyä alkoholittomana kohta kolmatta vuotta. Henkiset kyvyt ovat taantuneet merkittävästi, mieli pyörii aivan tavallisimmassa arjessa, kuten kodin siivouksessa. Vaatii huomiota ja myötätuntoa vaivojensa takia, eli on kohta rasittanut kaikki sukulaisensa ja ystävänsä entisiksi.
Tuttu ent. rakennusinsinööri on mielenterveyssyistä eläkkeellä, persoonallisuus epävakaa, saa järjettömiä päähänpistoja. Viimeksi putosi rullaportaissa niin, että vietiin ambulanssilla sairaalaan. Yrittää olla raittiina ja välillä onnistuu olemaan yli vuodenkin alkotta.
Naapurin isäntä on vanhentunut silmissä, harmaantunut, lihonut, katkokävelee, höpöttää itsekseen. Juo edelleen.
Entisellä opettajalla puhjennut kaksisuuntainen mielialahäiriö, jonka vuoksi joutunut sairaseläkkeelle. Raitistunut. Mania ja masennusjaksot edelleen ääripäästä toiseen. Maniavaiheessa tekee järjettömiä ostoksia eikä nuku, masennusvaiheessa ei poistu asunnostaan ja kuolisi kai nälkään, jos ei perhe huolehtisi.- calmato
Tuttu mies ajoi humalassa moottoripyörällä ja lensi pyörän yli niin, että sai pysyvän polvivamman. Sama henkilö ajoi myös autolla metsään, polvivamma paheni. Polvi kipeytyy kävelystä. Nykyisin raitis, mutta poilvi ei taida koskaan tulla entiselleen.
- sun juttujasi
kauan. Silmiinpistävää on se, että sun ukkos on ollut juoppo sun isäs on ollut juoppo, (olikko sinä taas?) sun äiteeski tais olla. Monella sun kaverilla on noita alkoholi sairauksia???? Sun poikaski oli aika kipee muistaakseni.
Mikä tää juttu on, olekko sää joku satuolento?? Vai ihanko tosissasi olet?
Olen määki paljon elämää nähny mutta että kaikki ympärillä olevat ihmiset olisivatkin alkoholisteja????
Hämmentää pikkasen! - calmato
sun juttujasi kirjoitti:
kauan. Silmiinpistävää on se, että sun ukkos on ollut juoppo sun isäs on ollut juoppo, (olikko sinä taas?) sun äiteeski tais olla. Monella sun kaverilla on noita alkoholi sairauksia???? Sun poikaski oli aika kipee muistaakseni.
Mikä tää juttu on, olekko sää joku satuolento?? Vai ihanko tosissasi olet?
Olen määki paljon elämää nähny mutta että kaikki ympärillä olevat ihmiset olisivatkin alkoholisteja????
Hämmentää pikkasen!osittain meni oikein, mutta ei ihan kaikki.
Ukkoni on entinen juoppo, nykyisin raitis alkohoilisti.
Isäni isä, isoisä oli juoppo.
Isoisäni kaksi veljeä, eli isosetääni olivat juoppoja.
Isäni serkuista tunnen vain kaksi juoppoa, muita serkkujaan en tunne.
Äitini isä oli juoppo ja käytti myös Hokmannintippoja yms.
Äitini äiti käytti Hokmannintippoja niin ikään päihtymistarkoituksessa.
Kummienoni kuoli kaksi vuotta sitten juovana alkoholistina, pultsariasteella.
Myös toinen enoni oli juoppo, joka tappoi itsensä kännipäissään.
Kolmaskin enoni oli juoppo, hän joi itsensä kuoliaaksi ennen kuin keuhkosyöpä ehti tappaa.
Äitini oli lääkeaineiden väärinkäyttäjä, jota yritettiin tuloksetta moneen kertaan vieroittaa. Myös alkoholi maistui, mutta lääkkeet oli ykkönen.
Isäni ei ollut alkoholisti, mutta kylläkin sekaisin kuin seinäkello ja päissään mormonismista.
Toinen kälyistäni on toipuva alkoholisti, toinen sinnittelee pystyäkseen olemaan juomatta, vaikka mieli edelleen tekee.
Naapurini on juoppo.
Entinen esimieheni oli juoppo.
Nuoruuden poikaystävistäni kaksi on ollut juoppoja, yksi oli narkomaani.
Mitens pitkälle tätä listaa nyt oikein kannattaa jatkaa... Näiden läheisten lisäksi tuttavapiiriini kuuluu valtavasti muita juoppoja, joista osa on myös raittiita alkoholisteja, eli eivät enää juoppoja.
Kai näitä nyt jokainen tuntee, kun alkoholismi on työikäisten suomalaisten yleisin kuolinsyy niin miesten kuin naistenkin parissa. Millaisissas piireissä itse liikut? - piirissä
calmato kirjoitti:
osittain meni oikein, mutta ei ihan kaikki.
Ukkoni on entinen juoppo, nykyisin raitis alkohoilisti.
Isäni isä, isoisä oli juoppo.
Isoisäni kaksi veljeä, eli isosetääni olivat juoppoja.
Isäni serkuista tunnen vain kaksi juoppoa, muita serkkujaan en tunne.
Äitini isä oli juoppo ja käytti myös Hokmannintippoja yms.
Äitini äiti käytti Hokmannintippoja niin ikään päihtymistarkoituksessa.
Kummienoni kuoli kaksi vuotta sitten juovana alkoholistina, pultsariasteella.
Myös toinen enoni oli juoppo, joka tappoi itsensä kännipäissään.
Kolmaskin enoni oli juoppo, hän joi itsensä kuoliaaksi ennen kuin keuhkosyöpä ehti tappaa.
Äitini oli lääkeaineiden väärinkäyttäjä, jota yritettiin tuloksetta moneen kertaan vieroittaa. Myös alkoholi maistui, mutta lääkkeet oli ykkönen.
Isäni ei ollut alkoholisti, mutta kylläkin sekaisin kuin seinäkello ja päissään mormonismista.
Toinen kälyistäni on toipuva alkoholisti, toinen sinnittelee pystyäkseen olemaan juomatta, vaikka mieli edelleen tekee.
Naapurini on juoppo.
Entinen esimieheni oli juoppo.
Nuoruuden poikaystävistäni kaksi on ollut juoppoja, yksi oli narkomaani.
Mitens pitkälle tätä listaa nyt oikein kannattaa jatkaa... Näiden läheisten lisäksi tuttavapiiriini kuuluu valtavasti muita juoppoja, joista osa on myös raittiita alkoholisteja, eli eivät enää juoppoja.
Kai näitä nyt jokainen tuntee, kun alkoholismi on työikäisten suomalaisten yleisin kuolinsyy niin miesten kuin naistenkin parissa. Millaisissas piireissä itse liikut?missä minä olen ainoa juoppo. arvaa onko raskasta.
kirjoitat hyvin.
edellinen - calmato
piirissä kirjoitti:
missä minä olen ainoa juoppo. arvaa onko raskasta.
kirjoitat hyvin.
edellinenPystyn kohtuullisen hyvin eläytymään tilanteeseesi, sillä minä taas olen usein ainoa selvä porukassa.
Meitä ei käy kenenkään kateeksi, se on varmaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan844333Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan313222- 1712601
- 142026
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281492Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631376Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131160- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13872