Löytyisikö

ketään

keskustelemaan? Tunnen vaan olevani niin rikki, ei tän ikäisen naisen kai pitäisi olla tälläinen. Lapset on maailmalla, niillä kaikki hyvin. Silti itsestä tuntuu, että kaikki vois jättää taakse. Ei mua enää kukaan kaipaa. Vois vain nukkua hiljaa, olla ihan yksin. Taas, kun toi joulukin tulee, tuntee vielä paremmin sen yksinäisyyden, ei tarvita muuhun, kuin tekemään se joulu muille. Oon kai vaan niin väsynyt, ja huono ihminen, ja itsekäs. Olis vaan joskus ollut kiva huomata, että minäkin oon jonkun arvoinen. Joku mua kaipaa muuhunkin kuin piiaksi. Aattelin, että kaikki reseptit jätän pöydälle, sieltä minäkin oon kaikki tehnyt, sitten iskä tekee sen joulun lapsille. Äiti lähtee Taivaan tuuliin, kai enkelit seuraa, toivottavasti, tai sitten ei.

29

1172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mekein yksin

jos olet vielä valveilla saat kyllä puhekunppanin minust

• kaikki me

ollaan.minullakin on joulu tressi ja luulen jotta kaikki riippuu vain ja odottavat valmista tekelettä munulta.En ole joulu ihminen ollenkaan,mutta perilliseni eivät sitä tiedä.Ja masennun ja olen alakuloinen aina jouluoisin.Lapset odottavat aina lapsuuden aattoja joka on vastenmielistä minulle,joka joulu vaan järjestän touhuan sen aaton heille,järjetöntä mutta tehtävä on
      hupsua on luovuttaa yhden aaton takia,mieti muita kaikkia vuoden iloisia päiviä

• toinen turha

Älä nyt hyvä ihminen ota tota joulua niin tosissasi.Se on vain pari päivää vuodessa.Minäkin teen joulun eronneelle perheelleni.Vaikka miten ketuttaa,niin lastenlapsien takia paistan kinkun,koristelen kuusen,pussaan joulupukin.Toivon,että sinäkin voisit ajatella,että joulun jälkeen tulee uusi vuosi ja sen mukana valoisa kevät.Älä hermostu,ollan menossa parempaan...Tuo tarpeellisuudentunne on kai se pahin,jos sitä ei ole.Sopiiko,että leivotaan taatelikakkua ja nauretaan koko hemmetin joululle.Sulle toivoisin lahjaksi taivaan tähtiä ja ajatusta,ettet ole yksin...

• CannedHeat

eilen silti heräsin ja ryhdyin kirjoittamaan, kaikvoi siskoseni tehdä. Minullakin viime joulu oli
      oman masennukseni koti... annoin sille luvan ja sytytin yhden kynttilän. Miksi? Aivan omaksi ilokseni!

• CannedHeat

ja huomenna vastaan "huonoon huumoriin"....

• CannedHeat

ajatus... kuin lintu
      jos olisi tuuli joka pyyhkisi
      jos olisi jotain johon tarttua
      johonkin inhimilliseen
      pysyvään
      nyt

• CannedHeat

on kaunista musiikkia...

• Silja K

Tai ehkä muuten vain burn-out. Kossu piristää siihen joskus.

• Huomenta. Toivon, että päiväsi alkaa iloisemmissa tunnelmissa. Et ole ainoa jota jouluhössötys ahdistaa. Yritä rehkiä vähemmän ja osta valmista ruokaa, niin pääset vähällä.

Meillä on joulupäivät ihan normaalia päiviä. Me emme tykkää joulusta, emmekä sitä laita emmekä juhli kotonamme. Se on molempien henkilökohtainen valinta ja läheisemme tietävät miksi.

Ei kaikkien ihmisten tarvitse olla samanlaisia ja juhlia joulua samalla tavalla. Joskus voi sen joulun tehdä ihan erilaiseksi. Voi vaikka piristää, kun tekee eri tavalla kuin perinteisesti aina ennen.

• Xinorina

Toivon minäkin, että aloittajalla olisi nyt paremmat tunnelmat.

Hyvä pointti Miljoonalla. Joulun voi viettää niin kuin haluaa ja olla jopa viettämättä. Ainakin joitakin vuosia takaperin jotkin kirjastot olivat auki aattona, ja ravintolaankin voi nykyään mennä. Tietysti voi olla ympäristön paineita, jos vaikka sukua on tulossa.
        Minun joulunlaittotaitooni ei ole ikinä luotettu niin paljon, että olisin joutunut päävastuun järjestelyistä kantamaan.

Monenlaisia jouluja on tullut nähtyä. Yksinkin olen joulua viettänyt.

Aina se hössötys jotenkin meikäläiseen tarttuu, vaikka ei edes tekisi mitään jouluvalmisteluja. Mutta joulusta tykkään. Sitten kun aattoilta vihdoin koittaa, on semmoinen pieni pirinä mahan pohjassa.

• Pirre*

ajatella valmiin jolun viettoa, vaikka jollain maatilamatkailua järjestävällä tilalla?
      Sanoisit vaan ylkälle, että nyt me mennään kulti - lapset saavat järjestää omanlaisensa joulun omille perheilleen ja me vain rellotellaan nautitaan.
      Ja jos siippasi on sitä mieltä että hän viettää joulun kotona, niin se on hänen valintansa se..

Tietysti valmis joulu maksaa jotain, mutta ei nämä joulunlaittamiset mitään halpoja ole kotonakaan.

Opetellaan olemaan hyviä myös itsellemme..:)

• Pirre*

vihjata lapsillesi että mummi tulisi ukin kanssa kylään täksi jouluksi, noin niinko vastavuoroisuusperiaatteella viettäisitte tai tekisitte joulua; lapsenlapsistakin oisi varmaan kiva saada isovanhemmat siihen jouluiloon?

Mekin on "päästy" nykyään aina joulaatoksi lastemme luokse, ja siellä se joulu tuntuukin joltain, on iloa ja kirkkaita silmiä.

Tosin joulupäivänä on sitten meillä se perinteinen joulupäivällinen, ja sen tradiittion mie haluan pitääkin, - ainakin vielä jaksan laittaa.

• Pirre*

"joulun"..siis valmiin joulun viettoa, apua, tulipa nolo virhe :(

• mies-v57

Taidat olla uupunut ja väsynyt.Mieli kovasti
      maassa.Maailmalla on tapana näyttää silloin
      ikävältä paikalta.

Maailmassa on varmasti monta,joille olet tärkeä ja yksin et ole.Ei me kukaan olla.Uupuneena iskee
      vaan sellainen tunne.

Toisinaan elämä tulee uuteen vaiheeseen.Silloin
      on palasista koottava uudenlainen suhde elämään ja tekemiseen.Muista että se ei ole hetki.Se on
      pitkä prosessi.Alkuun hankala,vaivalloinen.

Tärkeää vain sinun nyt olla ihmisten lähellä.Pyrkiä kanssakäymiseen edes matalalla
      profiililla.Kotiin älä linnoittaudu.Joulusta
      älä tee stressiä.Vietä vaikka erilainen,pienimuotoinen Joulu ja satsaa enemmän ihmiseen itsessäsi.

Tärkeää nyt kaivaa vain sisältä myönteisiä ajatuksia,kokemuksia ja tekemisiä.Aivan pienestä se lähtee.Muokkaat arkea aivan uudeksi ja koitat
      päästä perinteisistä kuvioista ulos.

Mieli varmasti kohenee ja ilo palaa.Tärkeää vain tajuta,että on uuden vaiheen aika ja mennyt
      on mennyttä.Parhaat hetkesi on edessä päin.
      Elämä jatkuu.Ei se tähän lopu.Ethän ole koskaan ollut periksi antaja.Etkä ole nytkään!
      Näin sovitaan,jookos?

• riepuenkuli

..tuntuu juuri tuolta kun Sinusta nyt. Olen luultavasti käynyt saman läpi, ja voin vakuuttaa että jostain ne ilonpisarat vaan tulee, joista saa sen voiman,ne on kuin pieniä narunpätkiä, mihin tarttua. Olen jo pari kolme vuotta ollut vailla joulustressiä...ei mitään mitä en halua, perinteet romukoppaan, jos ei jaksa, jos ei ole varaa, jos ei halua. Eka joulu, kun tajusin ettei minun tarvitse yhtään enempää mitä jaksan ja haluan....olihan se jouluna halju olo, syyllisyyskin iski, oisko sittenkin pitänyt laitella kystä kyllä...mutta pian tajusin että ei pitänyt, koska sydämestäni en halunnut.

Voimia Sinulle tuntematon! Jos haluat jutella, vastaa tähän viestiin antamalla sähköpostiosoitteesi,kirjoitan Sinulle. Jos et halua, voimia ja uskoa että Sinä olet tärkeä juuri sellaisena kun olet, varmasti monen monelle ihmiselle. Hyvää kiireetöntä joulua!

• mies-v57

Huomenta sinulle.
        Lämpimiä ja viisaita sanoja lausuit.Varmasti
        hän löytää niistä tukea.Niin kuin moni muukin.
        Sinun kaltaista,empaattista ja kannustavasti
        ajattelevaa tällä sivulla tarvitaan.Enkeli
        olet,niin kuin nimesikin kertoo.

Oikein kivaa tätä päivää sinulle ja
        muista illalla sytyttää kynttilä 90 v
        suomi neidolle. Pulska,vireä ja rehevä neito.
        Useammankin kynttilän arvoinen?

• riepuenkuli
        mies-v57 kirjoitti:

Huomenta sinulle.
        Lämpimiä ja viisaita sanoja lausuit.Varmasti
        hän löytää niistä tukea.Niin kuin moni muukin.
        Sinun kaltaista,empaattista ja kannustavasti
        ajattelevaa tällä sivulla tarvitaan.Enkeli
        olet,niin kuin nimesikin kertoo.

Oikein kivaa tätä päivää sinulle ja
        muista illalla sytyttää kynttilä 90 v
        suomi neidolle. Pulska,vireä ja rehevä neito.
        Useammankin kynttilän arvoinen?

Suomineito onkin? *nauraa ääneen*

Kiitos kauniista sanoistasi, vähän yläkanttiin arvioit, mutta menköön tämän kerran. =)

• mies-v57
        riepuenkuli kirjoitti:

Suomineito onkin? *nauraa ääneen*

Kiitos kauniista sanoistasi, vähän yläkanttiin arvioit, mutta menköön tämän kerran. =)

Puhutaan joka paikassa että Suomella ei ole
        koskaan mennyt näin hyvin kuin nyt.En ujona
        miehenä juurikaan ole naisiin tutustunut.Muuten
        kuin etäältä.Mutta jotenkin on kuva,että jos
        neidolla menee hyvin,hän on aika rintava ja
        reitevä.Pulska.

Enkeleistä en osaa sanoa.Saattaahan olla että on vaikea nousta siivilleen jos etumus kovin painaa.
        Mutta toisaalta enkeleillä asiat ei ehkä toimi
        näin "maallisesti".

Oikein kivaa päivää sinulle ja etukäteen kovasti mukavaa itsenäisyys päivää.

• wumän-58

Ketjussa on jo useita viestejä Sinulle rohkaisuksi. Olen varma, että Sinäkin olet tärkeä monille läheisillesi, valitettavasti et ehkä huomaa sitä tämän harmauden keskeltä.

Yritä olla luovuttamatta. Enkelien joukkoon siirtyminen ei ole ratkaisu vaikka se siltä saattaisi aluksi tuntuakin. Et ole itsekäs ja huono. Kaikilla meillä on oikeus haluta jotakin ja toimia sen mukaisesti.

Itse joudun luopumaan läheisestä ihmisestä todennäköisesti ennen Joulua. Meitä on paljon, joilla elämä tällä hetkellä tuottaa tuskaa ja murhetta. Kaikesta voi kuitenkin päästä eteenpäin, vaikka hitaastikin.

Jos haluat kirjoittaa, osoitteeni on
      [email protected]

Voimia ja jaksamista Sinulle!

• syysunelma

tähän ikään ja tulee mietittyä elettyä elämää.

Minä olen ratkaissut "ongelman" lähtemällä kaikenlaiseen vapaaehtoistoimintaan mukaan, käyn erilaisilla luennoilla ja kursseilla. Siellä tapaa usein mukavia ihmisiä ja saa uusia tuttuja, joita sitten heihin törmätessä on mukava jututtaa, Tulee hyvä mieli, kun huomaa, että toinen ilahtuu saadessaan jutella ja kysellä kuulumisia. Monet vanhukset ilahtuvat, kun heitä käy palvelutalossa jututtamassa ja kuuntelemassa heidän murheitaan.

Ei elämän aina niin kummoista tarvi olla, ei onni tule etsien vaan eläen. Pitää rohkeasti tarttua kaikenlaiseen uuteen, vaikka uuden harrastuksen parissa.

• viivi-karoliina

Niinkuin huomaat erilaisia jouluja meillä kaikilla on.Olen kokenut samantapaisen ahdistuksen,mikä nyt tuntuu olevan sinulla,sellainen tyhjyys ja kaikesta puuttuu tarkoitus,elämänhalu tipotiessään.Minulla oli vaikea elämäntilanne silloin,joka osaltaan vaikutti siihen.Kyllä tässä iässä minä ainakin kyseenalaistan asioita,en vain tee niitä mitkä ei tunnu minusta hyvältä,se on tervettä itsekkyyttä mielestäni.Itsestä huolehtiminen,ja itsensä hyväksyminen on parasta mitä nainen voi itselleen tehdä.Joulun voi viettää niin monella tavalla tai olla viettämättä lainkaan.Ymmärrän kyllä että lapsesi odottavat samanlaista joulua kun aina ennekin,mutta jospa kertoisit heille että nyt et jaksa ja etsisitte uutta ratkaisua yhdessä.Toivon voimia ja valoa sinulle

• Kaivanto

on nyt korkea aika kertoa se muille. Sano vain rohkeasti, että nyt se on loppu se hössötys ja stressi! Tee nyt joulu vain itsellesi ja yhdelle läheisimmälle. Rasittamatta itseäsi mitenkään teet hyvän joulun kipaisemalla lähikauppaan, sillä kaikki on valmiina. - Olethan äiti. Itsekkäin teko, minkä äiti voi tehdä, on jättää omaehtoisesti läheisimmät suremaan ilman jäähyväisiä. He eivät toivu siitä surusta koskaan. Heillä saattaa olla kovin tärkeää sanottavaa sinulle!

Ihan varmasti jossakin on joku, joka sinua kaipaa tai tarvitsee, vaikka et sitä nyt tiedä tai tunnista. Esim. vanhainkodeissa on joukoittain yksinäisiä vanhuksia, jotka ilahtuisivat, jos joku kävisi katsomassa tai ulkoiluttamassakin; henkilökunta ei ennätä. Siellä arvosi pian huomataan. Tai ota yhteys SPR:n lähimpään kontaktihenkilöön ja hanki ikioma ystävä tai pari ystäväpalvelun kautta.

Jos haluat kirjoittaa, sähköpostini on [email protected]; vastaan sinulle varmasti.

• tuosta kirjoituksestasi,että eikö panostasi arvosteta vai miksi sinulla on sellainen ajatus,ettei kukaan piittaa?

Usein on niin,että läheiset ei aina huomaa sanoa ja näyttää sitä välittämistään.Kuitenkin saatat olla olla heille todella tärkeä ja rakas..

• tanssiva_tamma

herättää toi sun kirjoitukses. Mä olin kerran myös itsetuhoisia ajatuksia täynnä. Lapset pakotti mut lupaamaan niille, etten tee ittelleni mitään. Mä lupasin sillä ehdolla, ettei nekään, vaikka kuin huonosti joskus menis. Sun pitäis kertoa läheisilles miltä susta tuntuu, kyllä ne sitten kertoo sulle mitä sä merkitset.
      Ensimmäinen Joulu perheen hajottua aiheutti etukäteen pelkoa. En mitään jaksanut laittaa itse, ruuat ostin valmiina ja pienen kuusen pystytin ja laitoin valotähdenikkunaan. Melkeen samalla hetkellä kun lapset soittivat ovikelloa tunsin lämpenevän lanttulaatikon tuoksun: ja Joulu tuli!
      Se tulee, jos se on tullakseen, ei siihen paljon tarvita.
      Me naiset usein totutetaan perheemme siihen, et me tehdään ja me laitetaan. Sitten tuleekin aika, jolloin se tuntuu vaan velvollisuudelta. Silloin täytyy ajatella itseänsä ja kutsua perhepalaveri koolle. Marttyyrius näissä asioissa ei herätä kenenkään myötätuntoa.
      Rauhaa ja voimia sulle :)

• namisuku

..läpi kirjoitan tämän Sinulle
      Olet hyvin Rakas Kaikille Lähimmäisillesi, joskus nuoret ovat vain "hitaita" huomaamaan, halamaan, jutustelemaan, välittämään ja varsinkaan antamaan arvoa:/
      Heidän arvonsa on jatkuva läsnäolo!
      Pahinta mitä voi sanoa lapsilleen: kun mummi tässä kuolee niin sitten saatte itse....
      Näin puhuminen on virhe ja kun siitä ei edes "hyödy" mitään;)
      Ollaan vain ILOISIa Ja otetaan se pienikin ilo jostain=)
      Rakkaudella Nami

• HTZA

Olet yksi niistä, todella harvinaisista, naisista.
      Miljoona miestä on vuosisatojen aikana käynneet tuon kaiken läpi.
      Koita kestää kuin mies.
      Ystävä sinullekin löytyy, mutta ei masentumalla, vaan lähtemällä lähimpään supermarkettiin, uuden kampauksen kera.
      Eikä sitten tuulipukua päälle.

• jotain kokenut

no johan oli lohduttavaa. jos et parempaan pysty kuin piruilee niin jätä väliin. ilkeä ja ikävä ihminen olet. itseriittoinen, kyllä sitä tulee sullekin heikko hetki.

• HTZA
        jotain kokenut kirjoitti:

no johan oli lohduttavaa. jos et parempaan pysty kuin piruilee niin jätä väliin. ilkeä ja ikävä ihminen olet. itseriittoinen, kyllä sitä tulee sullekin heikko hetki.

jos pahoitin mielesi.
        Mutta kerro missä olin väärässä?
        Mitä sanoin väärin?

• aloittaja

Teiltä monelta olen saanut rohkaisevia, kauniita viestejä. Jospa sen aina muistaisi, että jotain on vielä elämässä edessäkin. Mutta jotenkin vaan joku joskus murtuu, ei sille voi mitään. Mutta, HZTA, ei se ulkonäkö voi olla perusta ihmisyydelle, sille meistä kukaan ei voi mitään. Ole tyytyväinen, että itse rohkenet näyttäytyä ihmisten joukossa, kaikki eivät ole yhtä onnekkaita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      94
      914
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      54
      838
    3. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      61
      788
    4. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      141
      688
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      65
      665
    6. 78
      521
    7. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      488
    8. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      40
      476
    9. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      86
      467
    10. Olit kyllä niin

Tunnekylmä lopussa että ei ole paluuta enää niihin rakkaudentunteisiin joita joskus koki
      Ikävä
      44
      467
    Aihe