Löytyykö seurakuntaa

Löytyykö mistään seurakuntaa, jossa Paavalin malli toteutuu?

Ef 4:11. Hän antoi seurakunnalle sekä apostolit että profeetat ja evankeliumin julistajat, sekä paimenet että opettajat,
12. varustaakseen kaikki seurakunnan jäsenet palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen.
13. Kun me kaikki sitten pääsemme yhteen ja samaan uskoon ja Jumalan Pojan tuntemiseen ja niin saavutamme aikuisuuden, Kristuksen täyteyttä vastaavan kypsyyden,
14. silloin emme enää ole alaikäisiä, jotka ajelehtivat kaikenlaisten opin tuulten heiteltävinä ja ovat kavalien ja petollisten ihmisten pelinappuloita.
15. Silloin me noudatamme totuutta ja rakkautta ja kasvamme kaikin tavoin kiinni Kristukseen, häneen, joka on pää.
16. Hän liittää yhteen koko ruumiin ja pitää sitä koossa kaikkien jänteiden avulla, kunkin jäsenen toimiessa oman tehtävänsä mukaan, ja näin ruumis kasvaa ja rakentuu rakkaudessa.

Apostolit perustavat seurakuntia ja julistavat terveeksitekevää sanaa, sekä fyysisesti, että hengellisesti.

Profeetat kertovat aina Hengen johdatuksella, kun asiat alkavat vääristyä ja loitota puhtaasta sanasta.

Evankelistat herättävät ja vahvistavat uskoa puhtaalla evankeliumilla.

Opettajat juurruttavat seurakuntalaisia syvemmin ja syvemmin sanaan.

Paimenet huolehtivat laumasta, että sairaita ja ontuvia holhotaan, ettei vauhti käy liian kovaksi.

Tällaista yhteyttä kaipaan ja rukoilen uskovien keskuuteen.

Onkohan näitä asioita edes ajateltu, kun herätysliikkeet täydentävät miehitystään?

38

943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • manauksen joka puhuu

      Suomen saarnaajat, tehkää työtä niin, että se on iloksi lapinvanhimmille.
      Näiden kalliiden neuvojen myötä on työtä aina tehty Suomen Siionissa. Sen mukaan on valittu ne oikeat työntekijät, jotka lyövät sen saman naulan päälle. Niin ovat he olleet kuin yksi mies.

      • Muistan omasta lapsuudestani sen, että koitin noudattaa kuuliaisuudessa isäni tahtoa, tosin usein epäonnistuen.

        Nuorukaisiässä isäni sitten kuoli ja minun piti miettiä uskoni ja kuuliaisuuteni kohdetta uudelleen. Siinä meni vuosia, ennenkuin oivalsin, että uskomme ja kuuliaisuutemme kohde onkin itse Jumala, ei kukaan ihminen.

        Loppukevennys. Jos sataviisikymmentä vuotta sadat miehet ovat hakanneet yhtä naulaa, kuinka syvällä se jo mahtaa olla?

        Tuleeko Herran huone niin rakennetuksi?


      • Abimelek

        Sinäpä sen sanoiksi puit.


      • Abimelek
        vihne kirjoitti:

        Muistan omasta lapsuudestani sen, että koitin noudattaa kuuliaisuudessa isäni tahtoa, tosin usein epäonnistuen.

        Nuorukaisiässä isäni sitten kuoli ja minun piti miettiä uskoni ja kuuliaisuuteni kohdetta uudelleen. Siinä meni vuosia, ennenkuin oivalsin, että uskomme ja kuuliaisuutemme kohde onkin itse Jumala, ei kukaan ihminen.

        Loppukevennys. Jos sataviisikymmentä vuotta sadat miehet ovat hakanneet yhtä naulaa, kuinka syvällä se jo mahtaa olla?

        Tuleeko Herran huone niin rakennetuksi?

        Niin on jo naula syvällä :-))))


      • Epäilen, että...

        Suomessa aina ja kaikessa toimineet tuo ihannoimasi neuvon mukaan vilpittömästi? Miten esim EH ja muutamat muutkin aikanaan, kun asettuivat julkisesti juuri lapin vanhimpia vastaan monissa kysymyksissä.

        Mitä tulee saarnaajien valintaan lähetystoimeen, siitäkin voidaan olla montaa mieltä; yleisesti voi sanoa, että valinta perustuu (kuten monissa muissakin yhteisöissä ) suosikkijärjestelmään ja ns. "vallassa olevien perseen nuolemiseen".


      • TEU
        vihne kirjoitti:

        Muistan omasta lapsuudestani sen, että koitin noudattaa kuuliaisuudessa isäni tahtoa, tosin usein epäonnistuen.

        Nuorukaisiässä isäni sitten kuoli ja minun piti miettiä uskoni ja kuuliaisuuteni kohdetta uudelleen. Siinä meni vuosia, ennenkuin oivalsin, että uskomme ja kuuliaisuutemme kohde onkin itse Jumala, ei kukaan ihminen.

        Loppukevennys. Jos sataviisikymmentä vuotta sadat miehet ovat hakanneet yhtä naulaa, kuinka syvällä se jo mahtaa olla?

        Tuleeko Herran huone niin rakennetuksi?

        KUINKA SUURI SE JO ON ,Entä millainen Kirkko siitä tulisi jos se valmistuisi


      • Rekan neuvo

        Näin on käytännössä, Vanhimmat sanovat seuratkaa meidän uskoa, niin kuin mekin Kristusta seuraamme.

        Näin myös pyhä Paavalikin on sanonut, Seuratkaa meitä niin kuin mekin Kristusta seuraamme.


      • Jeesuksen oma
        Rekan neuvo kirjoitti:

        Näin on käytännössä, Vanhimmat sanovat seuratkaa meidän uskoa, niin kuin mekin Kristusta seuraamme.

        Näin myös pyhä Paavalikin on sanonut, Seuratkaa meitä niin kuin mekin Kristusta seuraamme.

        Siinä on ero. Lapissa opetetaan älämölöä ja lapin (4kpl) ihmisten orjuutta.

        Paavali kehoitti aina uskomaan ja luottamaan Kristukseen, yksin Kristukseen.


      • Rekan neuvo kirjoitti:

        Näin on käytännössä, Vanhimmat sanovat seuratkaa meidän uskoa, niin kuin mekin Kristusta seuraamme.

        Näin myös pyhä Paavalikin on sanonut, Seuratkaa meitä niin kuin mekin Kristusta seuraamme.

        Käsittelemme vähän näitä kielikuvia.
        Seurata voi merkitä kahta asiaa ainakin.

        Seurata=kulkea perässä. Ajokoira seuraa jänistä ja ajaa sen viimein ampumaetäisyydelle.

        Seurata=tarkkailla/tutkia.

        Mielestäni tämä jälkimmäinen sopii tähän uskonasiaan, ei perässäjuokseminen/hiihtäminen.

        Paavali halusi tutkia, miten Vapahtajamme esiintyi ihmisten keskuudessa ja tulla hänen kaltaisekseen.

        Me voimme hyvällä omallatunnolla seurata wanhimpia. Kuunnella heidän julistustaan, tutkia onko se raamatullista ja ovatko he itse sanojensa mukaisia.

        Jos havaitsemme heidän julistavan raamatullista totuutta ja , että he itse seuraavat opetustaan, asia on kunnossa.


      • Piru kiittää
        Rekan neuvo kirjoitti:

        Näin on käytännössä, Vanhimmat sanovat seuratkaa meidän uskoa, niin kuin mekin Kristusta seuraamme.

        Näin myös pyhä Paavalikin on sanonut, Seuratkaa meitä niin kuin mekin Kristusta seuraamme.

        ISO ERO

        Kukaan vanhimmista ei ole Paavali.

        Ennen tajuttiin sentäs:

        "On vain yhden miehen jäljet, joita seuraamme".
        Olivatko ne siis lapinvanhimman jäljet vai Kristuksen? Kannattaa sinunkin miettiä.

        Kenen selän taakse he siis kokoavat? Omansa vai Kristuksen.


      • vihne kirjoitti:

        Käsittelemme vähän näitä kielikuvia.
        Seurata voi merkitä kahta asiaa ainakin.

        Seurata=kulkea perässä. Ajokoira seuraa jänistä ja ajaa sen viimein ampumaetäisyydelle.

        Seurata=tarkkailla/tutkia.

        Mielestäni tämä jälkimmäinen sopii tähän uskonasiaan, ei perässäjuokseminen/hiihtäminen.

        Paavali halusi tutkia, miten Vapahtajamme esiintyi ihmisten keskuudessa ja tulla hänen kaltaisekseen.

        Me voimme hyvällä omallatunnolla seurata wanhimpia. Kuunnella heidän julistustaan, tutkia onko se raamatullista ja ovatko he itse sanojensa mukaisia.

        Jos havaitsemme heidän julistavan raamatullista totuutta ja , että he itse seuraavat opetustaan, asia on kunnossa.

        Olen jostain kuullut seuraavan jutun:
        Mannerheim, Stalin ja Hitler istuivat iltaa yhdessä. siinä tuli kysymykseen, kenen alaiset ovat kuuliaisimpia. Päätettiin kokeilla, koska jokaisella oli adjutantti viereisessä huoneessa.

        Adolf karjaisi: Adjutantti. Mies tuli ja teki asennon herransa edessä. Ikkuna oli auki ja adjutantti sai käskyn hypätä ikkunasta. Hän ryhdistäytyi, sanoi: Heil Hitler, ja hyppäsi.

        Josef teki saman tempun ja mies vähän epäröi, mutta hyppäsi.

        Garl Gustaf huusi vuorollaan ja antoi saman käskyn. Adjutantti meni ja kurkisti ikkunasta, havaitsi olevansa kuudennessa kerroksessa ja tokaisi: Hyppää itte!


      • Reka........
        vihne kirjoitti:

        Käsittelemme vähän näitä kielikuvia.
        Seurata voi merkitä kahta asiaa ainakin.

        Seurata=kulkea perässä. Ajokoira seuraa jänistä ja ajaa sen viimein ampumaetäisyydelle.

        Seurata=tarkkailla/tutkia.

        Mielestäni tämä jälkimmäinen sopii tähän uskonasiaan, ei perässäjuokseminen/hiihtäminen.

        Paavali halusi tutkia, miten Vapahtajamme esiintyi ihmisten keskuudessa ja tulla hänen kaltaisekseen.

        Me voimme hyvällä omallatunnolla seurata wanhimpia. Kuunnella heidän julistustaan, tutkia onko se raamatullista ja ovatko he itse sanojensa mukaisia.

        Jos havaitsemme heidän julistavan raamatullista totuutta ja , että he itse seuraavat opetustaan, asia on kunnossa.

        Nyt on kuitenkin niin että Jeesus oli täydellinen ihminen ja yhtä aikaa täysi Jumala.
        Ihminen on vain puutteellinen ja vajavainen niin uskossa kuin toimituksessakin. Ei ihmisestä ole kuin Jeesuksen jälkien seuraaja. Jeesus oli synnitön, ihminen ei ole muuta kuin syntiä täynnä. Synnittömään vaellukseen emme pysty, vain Jeesus oli synnitön ja siihen kykenevä. Sen tähden meillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin turvautua Jumalan armoon jonka Hän on valmistanut Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa Hänen sovintokuoleman kautta.


      • Boris
        vihne kirjoitti:

        Olen jostain kuullut seuraavan jutun:
        Mannerheim, Stalin ja Hitler istuivat iltaa yhdessä. siinä tuli kysymykseen, kenen alaiset ovat kuuliaisimpia. Päätettiin kokeilla, koska jokaisella oli adjutantti viereisessä huoneessa.

        Adolf karjaisi: Adjutantti. Mies tuli ja teki asennon herransa edessä. Ikkuna oli auki ja adjutantti sai käskyn hypätä ikkunasta. Hän ryhdistäytyi, sanoi: Heil Hitler, ja hyppäsi.

        Josef teki saman tempun ja mies vähän epäröi, mutta hyppäsi.

        Garl Gustaf huusi vuorollaan ja antoi saman käskyn. Adjutantti meni ja kurkisti ikkunasta, havaitsi olevansa kuudennessa kerroksessa ja tokaisi: Hyppää itte!

        Tuohon voisimme lisätä vielä. Kun Bresnev oli kuolinvuoteella ja odotti varmaa kuolemaa, hän sanoi Andropoville heikolla kuolevan äänellä: Pidä huolta että kansalaiset seuraavat johtajaana. Johon Andropov vastasi elleivät he seuraa minua, niin he seuraavat sinua toveri Bresnev.


      • ISO ERO niin on
        Piru kiittää kirjoitti:

        ISO ERO

        Kukaan vanhimmista ei ole Paavali.

        Ennen tajuttiin sentäs:

        "On vain yhden miehen jäljet, joita seuraamme".
        Olivatko ne siis lapinvanhimman jäljet vai Kristuksen? Kannattaa sinunkin miettiä.

        Kenen selän taakse he siis kokoavat? Omansa vai Kristuksen.

        Vähälahjainen ei vain ymmärrä, sitä että se on hyvin raamatullista. Ei anna aihetta enemmin väitellä.


      • pimeys koko pitkälle
        ISO ERO niin on kirjoitti:

        Vähälahjainen ei vain ymmärrä, sitä että se on hyvin raamatullista. Ei anna aihetta enemmin väitellä.

        Lahjani ovat vähäiset, sen toki myönnän.

        Yhden lahjan armosta sain:
        Sanan valkeuden!

        Siksi en seuraa ihmisiä, enkä tee lapinvanhimmista apostoleja. Jumala siitä auttakoon!

        "Kirottu olkoon se, joka tekee itselleen lihasta käsivarren!"


      • On tosiaan
        pimeys koko pitkälle kirjoitti:

        Lahjani ovat vähäiset, sen toki myönnän.

        Yhden lahjan armosta sain:
        Sanan valkeuden!

        Siksi en seuraa ihmisiä, enkä tee lapinvanhimmista apostoleja. Jumala siitä auttakoon!

        "Kirottu olkoon se, joka tekee itselleen lihasta käsivarren!"

        Eipä siitä valkeudesta ole hyötyä kun ei osaa lukea selvää tekstiä.

        "Kirottu olkoon se, joka tekee itselleen lihasta käsivarren!" Kait tämän tuomion laitoit itsellesi.

        Edellinen kirjoittaja on tarjonnut kristusta seurattavaksi, entä sinä, käsivarttasi.


      • Ana Lysis
        On tosiaan kirjoitti:

        Eipä siitä valkeudesta ole hyötyä kun ei osaa lukea selvää tekstiä.

        "Kirottu olkoon se, joka tekee itselleen lihasta käsivarren!" Kait tämän tuomion laitoit itsellesi.

        Edellinen kirjoittaja on tarjonnut kristusta seurattavaksi, entä sinä, käsivarttasi.

        Lapin miehet ovat tehneet lihastaan käsivarren itsellensä ja vaativat itseään kumartamaan.
        Ovat ylpeitä kuin euroopan omistajia uhotessaan omia tulkintojaan, joilla ei ole raamatullista pohjaa.

        Sääli että niin moni uskoo tällaisia naiveja ihmisoppeja, mitä ruotsinlapista esitetään. He ovat laiminlyöneet Raamatun lukemisen ja tutkimisen, ja näin siinä on sitten känyt, he kuuntelevat tuttua nuottia kuin hepo kelloa, eivätkä erota jos Kristuksen opista mennään sivuun.


      • asia on totta
        Ana Lysis kirjoitti:

        Lapin miehet ovat tehneet lihastaan käsivarren itsellensä ja vaativat itseään kumartamaan.
        Ovat ylpeitä kuin euroopan omistajia uhotessaan omia tulkintojaan, joilla ei ole raamatullista pohjaa.

        Sääli että niin moni uskoo tällaisia naiveja ihmisoppeja, mitä ruotsinlapista esitetään. He ovat laiminlyöneet Raamatun lukemisen ja tutkimisen, ja näin siinä on sitten känyt, he kuuntelevat tuttua nuottia kuin hepo kelloa, eivätkä erota jos Kristuksen opista mennään sivuun.

        Kyllä, näin minäkin olen asian kuullut.
        Luottamuksesta heihin saarnataan, jos sitä ei ole, on taivaaseen pääsy epävarma.
        Jos saarnaaja saarnaa "´jos lapinvanhimmat eivät nyt tule ja auta meitä, ei voi jumalakaan auttaa", ollaan minustakin koko pitkällä.
        En viitsi enempää väitellä tästä.


      • teutatess
        Epäilen, että... kirjoitti:

        Suomessa aina ja kaikessa toimineet tuo ihannoimasi neuvon mukaan vilpittömästi? Miten esim EH ja muutamat muutkin aikanaan, kun asettuivat julkisesti juuri lapin vanhimpia vastaan monissa kysymyksissä.

        Mitä tulee saarnaajien valintaan lähetystoimeen, siitäkin voidaan olla montaa mieltä; yleisesti voi sanoa, että valinta perustuu (kuten monissa muissakin yhteisöissä ) suosikkijärjestelmään ja ns. "vallassa olevien perseen nuolemiseen".

        Voihan sen noinkin sanoa , kuitenkin muistissani on että kysymys oli "lapin luottamuksesta " jota ei voi olla , jos sitä ei ole saatu , kuka sen antaa sen antaa seurakunta , ei "vanhimmat" vaan he ovat ottopuolella , ja sitten uskominen Raamattuun . EH. haki uskonsa Raamatusta . Hän sanoi monet kerrat usko sellaisena kuin sinä olet .

        Ei se minustakaan tarvitse tekoa sinne ,tekoa tänne vaan USKOA JEESUKSEEN KRISTUKSEEN . Jos sinä uskot Jeesuksen Jumalan Pojaksi , sinä pelastut . Missä käskettiin nyt katsomaan omia likaisia omanvanhurskauden rääpäleitä EI MISSÄÄN MUTTA "VANHIMMAT" VAIN KÄSKYTTÄVÄT JA KÄSKYTTÄVÄT

        KYLLÄ , Vallassa olevien , P....n nuolemiseen
        Olen tätä monesti ihmetellyt , ja surukseni huomannut että mitä suorempaan olen puhunut, sitä vähempi on kyläpaikkoja ollut , tämä on läpi näkyvää . EI SILTI ETTÄ SELLAISTEN IHMISTEN LUO haluaisinkaan enää . Mutta näkyy .

        Samoin näkyy kun he puhuvat lapin luotosta sitä joko on tai EI ,parempi olisi luottaa Raamattuun ja sen kaikkiin teksteihin .


    • Abimelek

      Tiedät millaisia ongelmia oli myöskin alkukirkon historiassa. Elämästä syntyy aina monenlaisia ääniä, ja WC on myöskin elintärkeä paikka tässä elämää ylläpitävässä kokonaisuudessa.

      Puhtaan aatteellinen ihminen on aina samalla myöskin hyvin ahdas ja puutteellinen, hyvin kapeakatseinen ihminen. Tämä tulkoon sanotuksi uskonnon kaapuun vehoutuneesta perfektionismista.

      Rakkaus on pyyteettömiä tekoja toisten hyväksi.

      Jos Rakkaus (siis Jumala) olisi valikoinut ne ihmiset ketkä Hän tahtoo pelastaa, niin huutokaupan ja spekulaatioiden varaan olisivat sielumme silloin jääneet.

      Sen sijaan sama lupaus koskee nyt IHAN jokaista. Kristuksessa tulee vanhurskaaksi JOKAINEN joka uskoo ja Uskossa Kristuksen kärsimisen kuoleman ja kuolleista ylösnousemisen osallisuuteen kastetaan, Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

      Mutta se mitä minä kaipaan seurakunnalta Jumalan sanan puhtaan julistyuksen lisäksi, kaipaan rehellisesti omaksi itseksi tulemista, tarpeineen heikkouksineen ja vahvuuksineen.

      Vaikka meillä kaikilla olisi kuinka hymyilevät teatterinaamiot kasvoillamme, niin sydämestä lähtee se mitä me oikeasti olemme. Naamiolla me vain petämme itseämme ja yritämme pettää vielä muitakin.

    • uskis

      minäkin kaipaan! Mutta ei kai täysin Jumalan sanassa pysyvää ihmisten perustamaa organisaatiota maailmassa olekaan. Kaikilla seurakunnilla kun on omat kotkotuksensa.

      Onneksi Jumalan valtakunta ei kuitenkaan ole sidottu ihmisyhteisöihin. Se ei esiinny näkyväisellä tavalla, vaan on niiden sydämissä ja keskellä, jotka uskovat Jeesukseen.

      Myös minä kaipaisin paikkaa, jonne voisi mennä ihan omana itsenä - ilman että tarvitsee esittää mitään. Kirkko on usein minulle ollut tällainen paikka, mutta suhtautuminen kirkkoon on ristiriitaista, koska en voi hyväksyä kaikkea mitä sen sisällä harjoitetaan.

      • teu

        Aika hyvin ,olen samalla linjalla .


      • Jos näet lähettyvilläsi muita, joilla on sama kaipaus, miksi ette eläisi sitä todeksi?

        Yhteentulemisenne ei tarvitse olla laumakokoa, pikemmin päin vastoin. Siinä voi veisata kiitosta Herralle, pitää tarpeesta lähteviä rukouksia ja voi lukea raamattua. Keskustelu viriää itsestään. Herra johdattaa varmasti totuuteen sitä, joka sitä halajaa. Siunausta sinulle.


      • Pera
        vihne kirjoitti:

        Jos näet lähettyvilläsi muita, joilla on sama kaipaus, miksi ette eläisi sitä todeksi?

        Yhteentulemisenne ei tarvitse olla laumakokoa, pikemmin päin vastoin. Siinä voi veisata kiitosta Herralle, pitää tarpeesta lähteviä rukouksia ja voi lukea raamattua. Keskustelu viriää itsestään. Herra johdattaa varmasti totuuteen sitä, joka sitä halajaa. Siunausta sinulle.

        Yhteentulemisenne ei tarvitse olla laumakokoa, pikemmin päin vastoin.=)))))

        Kyllä yhteen voi tulla, mutta ei siinä hengellinen kehitys voi mennä pitemmälle kuin he ovat saaneet käsittää autuuden asiaa. Puoliherännyt ei voi auttaa yhtään pitemmälle kuin itse eli puoliherännyttä tilaa pitemmälle.

        Jos haluat kohdata auttavan Jumalan etsi ensin Hänen seurakuntansa. Siellä hän on uskovissa veljissäsi. Heidän kauttaan löytyy apu ahdistukseen.


      • Pera kirjoitti:

        Yhteentulemisenne ei tarvitse olla laumakokoa, pikemmin päin vastoin.=)))))

        Kyllä yhteen voi tulla, mutta ei siinä hengellinen kehitys voi mennä pitemmälle kuin he ovat saaneet käsittää autuuden asiaa. Puoliherännyt ei voi auttaa yhtään pitemmälle kuin itse eli puoliherännyttä tilaa pitemmälle.

        Jos haluat kohdata auttavan Jumalan etsi ensin Hänen seurakuntansa. Siellä hän on uskovissa veljissäsi. Heidän kauttaan löytyy apu ahdistukseen.

        sanoi mielestäni osuvasti: Sairaalassa kuolevan potilaan vuoteen äärellä ollaan tekemisissä keskeisten asioiden kanssa. Siellä ei puhuta puhtaasta opista, vaan siitä, miten Jumala armahtaa ihmistä, antaa syntejä anteeksi ja täyttää rauhalla ja mielen tyyneydellä. Tämä on vapaasti muisteltuna.


      • vihne kirjoitti:

        sanoi mielestäni osuvasti: Sairaalassa kuolevan potilaan vuoteen äärellä ollaan tekemisissä keskeisten asioiden kanssa. Siellä ei puhuta puhtaasta opista, vaan siitä, miten Jumala armahtaa ihmistä, antaa syntejä anteeksi ja täyttää rauhalla ja mielen tyyneydellä. Tämä on vapaasti muisteltuna.

        Minä uskon Pyhään Henkeen, joka voi avata asioita. Hän avasi Paavalille, Hussille, Lutherille ja monille muille vaikka he kaikki olivat vajavaisia ihmisiä.


      • Pojanpoika
        Pera kirjoitti:

        Yhteentulemisenne ei tarvitse olla laumakokoa, pikemmin päin vastoin.=)))))

        Kyllä yhteen voi tulla, mutta ei siinä hengellinen kehitys voi mennä pitemmälle kuin he ovat saaneet käsittää autuuden asiaa. Puoliherännyt ei voi auttaa yhtään pitemmälle kuin itse eli puoliherännyttä tilaa pitemmälle.

        Jos haluat kohdata auttavan Jumalan etsi ensin Hänen seurakuntansa. Siellä hän on uskovissa veljissäsi. Heidän kauttaan löytyy apu ahdistukseen.

        Laestadius sanoo aikanaan, että todellisia kristittyjä on Suomenniemellä, Tanskassa jne. Hän löytää niitä muualtakin kuin oman heräyksensä piiristä.

        "Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat". Kannattaa miettiä, mikä tämän lauseen heng sisältö.
        Missään tapauksessa seurakunta ei ole mikään tietty yhteisö

        Jos Pyhä Henki erotetaan Jumalan sanasta, ja jos Pyhän Hengen vaikutus sidotaan tietyn oman yhteistön ihmisiin, tehdään valtavasti hallaa.
        -----------


      • silloin
        vihne kirjoitti:

        sanoi mielestäni osuvasti: Sairaalassa kuolevan potilaan vuoteen äärellä ollaan tekemisissä keskeisten asioiden kanssa. Siellä ei puhuta puhtaasta opista, vaan siitä, miten Jumala armahtaa ihmistä, antaa syntejä anteeksi ja täyttää rauhalla ja mielen tyyneydellä. Tämä on vapaasti muisteltuna.

        Usein tälläistä tilaisuutta ei tule tai ovet ovat jo suljetut. Kaikki nuo on jo oltava ennen sitä selvillä. Se joka parannusta siirtää tuonnemmaksi hän mitä ilmeisemmin petaa petiään sinne kuumimpaan paikkaan.


      • Siellä sudet ulvoo
        Pojanpoika kirjoitti:

        Laestadius sanoo aikanaan, että todellisia kristittyjä on Suomenniemellä, Tanskassa jne. Hän löytää niitä muualtakin kuin oman heräyksensä piiristä.

        "Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat". Kannattaa miettiä, mikä tämän lauseen heng sisältö.
        Missään tapauksessa seurakunta ei ole mikään tietty yhteisö

        Jos Pyhä Henki erotetaan Jumalan sanasta, ja jos Pyhän Hengen vaikutus sidotaan tietyn oman yhteistön ihmisiin, tehdään valtavasti hallaa.
        -----------

        Kuten huomaat, täällä raato, täällä kotkat.

        Tosi asiassa on vain yksi seurakunta jonka Jeesus on itse perustanut, ja sen jäsenet voivat sanoa meillä on pelastus. Se ei suinkaan ole jokaisessa hengellisessä joukkiossa jotka huutavat herra herra. Viimeisistä ajoista on varotettu moni tulee minun nimessäni ja eksyttää monia.
        Jos Pyhä Henki erotetaan Jumalan sanasta,) Tälläistä erotusta ei ihminen voi tehdä. Pyhä henki vaikuttaa kaikkialla se nuhtelee maailmaa synnin tähden. Asuvainen Pyhä Henki on Jumalan lapsilla Jeesuksen lupauksen mukaan. Minä vuodatan Henkeni teidän sydämiinne....


      • Sanankuulija
        Siellä sudet ulvoo kirjoitti:

        Kuten huomaat, täällä raato, täällä kotkat.

        Tosi asiassa on vain yksi seurakunta jonka Jeesus on itse perustanut, ja sen jäsenet voivat sanoa meillä on pelastus. Se ei suinkaan ole jokaisessa hengellisessä joukkiossa jotka huutavat herra herra. Viimeisistä ajoista on varotettu moni tulee minun nimessäni ja eksyttää monia.
        Jos Pyhä Henki erotetaan Jumalan sanasta,) Tälläistä erotusta ei ihminen voi tehdä. Pyhä henki vaikuttaa kaikkialla se nuhtelee maailmaa synnin tähden. Asuvainen Pyhä Henki on Jumalan lapsilla Jeesuksen lupauksen mukaan. Minä vuodatan Henkeni teidän sydämiinne....

        Kaikkialla, missä on sana ja sakramentit, siellä on syntien anteeksiantamus ja Pyhä Henki.

        Missä lestadiolaisen heräyksen sakramentit ovat vuoden 1845 jälkeen olleet?
        Oletko sitä mieltä, että ne ovat olleet seurakunnan ulkopuolella?

        Kannattaisi tutustua esim. Lutherin ja Laestadiuksen ajatuksiin näissä seurakunta-asioissa.


      • YKS*vaan
        Sanankuulija kirjoitti:

        Kaikkialla, missä on sana ja sakramentit, siellä on syntien anteeksiantamus ja Pyhä Henki.

        Missä lestadiolaisen heräyksen sakramentit ovat vuoden 1845 jälkeen olleet?
        Oletko sitä mieltä, että ne ovat olleet seurakunnan ulkopuolella?

        Kannattaisi tutustua esim. Lutherin ja Laestadiuksen ajatuksiin näissä seurakunta-asioissa.

        ole vain ihmisiä, historian hämäristä?

        Sakramentit ovat katolisen kirkon 1100-luvulla
        tekemimiä määräyksiä.

        Ihmisoppia nekin. Ei niitä raamatussa ole asetettu.


      • uskis
        vihne kirjoitti:

        Jos näet lähettyvilläsi muita, joilla on sama kaipaus, miksi ette eläisi sitä todeksi?

        Yhteentulemisenne ei tarvitse olla laumakokoa, pikemmin päin vastoin. Siinä voi veisata kiitosta Herralle, pitää tarpeesta lähteviä rukouksia ja voi lukea raamattua. Keskustelu viriää itsestään. Herra johdattaa varmasti totuuteen sitä, joka sitä halajaa. Siunausta sinulle.

        Tulee vian mieleen, mitenköhän se käytännössä onnistuisi. Tarkoitus kun ei kuitenkaan ole perustaa mitään eriseuraa. Tulisiko siitäkin helposti jokin "ainoa oikeassa oleva porukka"... :)

        Siunausta sinullekin, Vihne!


      • uskis kirjoitti:

        Tulee vian mieleen, mitenköhän se käytännössä onnistuisi. Tarkoitus kun ei kuitenkaan ole perustaa mitään eriseuraa. Tulisiko siitäkin helposti jokin "ainoa oikeassa oleva porukka"... :)

        Siunausta sinullekin, Vihne!

        yhteentuleminen tulisi tapahtua sanan äärellä. Ei siinä sen kummempaa tarvitse olla. Siinä on Hän itse läsnä.


      • Ilkka Ihmettelevä
        Pera kirjoitti:

        Yhteentulemisenne ei tarvitse olla laumakokoa, pikemmin päin vastoin.=)))))

        Kyllä yhteen voi tulla, mutta ei siinä hengellinen kehitys voi mennä pitemmälle kuin he ovat saaneet käsittää autuuden asiaa. Puoliherännyt ei voi auttaa yhtään pitemmälle kuin itse eli puoliherännyttä tilaa pitemmälle.

        Jos haluat kohdata auttavan Jumalan etsi ensin Hänen seurakuntansa. Siellä hän on uskovissa veljissäsi. Heidän kauttaan löytyy apu ahdistukseen.

        Sellainen heppu tuo Pera on. Nyt hän yrittää osoittaa jotakin sellaista tietä meille, mitä hänelle itselleen on uskoteltu.

        Ap. t. 22:13 Hän tuli minun tyköni, seisoi ja sanoi minulle: rakas veljeni Saul, saa sinun näkös jälleen. Ja minä katsoin sillä hetkellä hänen päällensä.
        14 Niin hän sanoi: meidän isäimme Jumala on sinun valmistanut, että sinun pitää tunteman hänen tahtonsa, ja näkemän vanhurskaan, ja kuuleman ääntä hänen suustansa.
        15 Sillä sinun pitää oleman hänen todistajansa kaikkein ihmisten edessä niistä, joita sinä nähnyt ja kuullut olet.

        $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
        *) Ap. t. 22:16 Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä.
        """""""""""""""""""""""""""""""""""""""""


    • teu

      Siihen asti 100 lasissa , Mutta mistä Apostolit . Profeetta kyllä löytyy .
      Seurakuntaa ei taida löytyä . Koska nyt lyödään lyttyyn vain oikein puhujia .
      Ainiin sinä kysyitkin löytyykö Paavalin malli
      No ei sellasenaan hapuillen ehkä .

      • Leikitään sanoilla.

        Apostolit tekevät terveeksi.
        Jos ajattelemme, että apostolit asuvat määrätyllä alueella, josta tekevät matkoja sinne ja tänne.

        Kun he käyvät paikkakunnalla, työn tuloksena pitäisi raamatun mukaan olla tervehtynyt seurakunta ja terveet jäsenet.

        Jos apostolit ryhtyvät osapuoliksi kiistakysymyksissä, eivätkä etsi Herran kasvoja ihmisistä välittämättä, he saattavat jättää jälkeensä sairaamman seurakunnan, kuin se oli tullessa.

        Profeettojen pitäisi pystyä lukemaan kirkkohistoriaa rehellisesti, että Herran ystävinä tuntisivat, milloin ollaan kulkemassa väärään suuntaan. Sitten tulee olla rohkeutta ja rakkautta sanoa se suoraan.


      • Riekkola
        vihne kirjoitti:

        Leikitään sanoilla.

        Apostolit tekevät terveeksi.
        Jos ajattelemme, että apostolit asuvat määrätyllä alueella, josta tekevät matkoja sinne ja tänne.

        Kun he käyvät paikkakunnalla, työn tuloksena pitäisi raamatun mukaan olla tervehtynyt seurakunta ja terveet jäsenet.

        Jos apostolit ryhtyvät osapuoliksi kiistakysymyksissä, eivätkä etsi Herran kasvoja ihmisistä välittämättä, he saattavat jättää jälkeensä sairaamman seurakunnan, kuin se oli tullessa.

        Profeettojen pitäisi pystyä lukemaan kirkkohistoriaa rehellisesti, että Herran ystävinä tuntisivat, milloin ollaan kulkemassa väärään suuntaan. Sitten tulee olla rohkeutta ja rakkautta sanoa se suoraan.

        Mitähän yrität oikein kertoa. Kyllä tällä tyylillä saadaan asiat näyttämään viisailta, kun esitetään "Jos niin tehdään", mutta pysytään vain totuudessa ja kirjoitetaan mitä on tehty, eikä jossitella.


      • Riekkola kirjoitti:

        Mitähän yrität oikein kertoa. Kyllä tällä tyylillä saadaan asiat näyttämään viisailta, kun esitetään "Jos niin tehdään", mutta pysytään vain totuudessa ja kirjoitetaan mitä on tehty, eikä jossitella.

        Minäkin tiedän sen verran, että lähetys on hyvä, jos se vahvistaa minun käsityksiäni.

        Jos kuitenkin käy niin, että joku toinen voi entistä huonommin, ei ole totuus ollut esillä.

        Jos "apostolit" menevät selkeästi jonkin osapuolen tueksi, eivätkä julista ihmisistä riippumatonta evankeliumia, he mitätöivät vaikutusmahdollisuutensa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      348
      4594
    2. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      28
      2875
    3. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      93
      1959
    4. Herätys nyt vittu!

      Laihduta hyvänen aika
      Ikävä
      134
      1895
    5. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      31
      1825
    6. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      39
      1713
    7. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      31
      1623
    8. Hävetkäämme!

      Rydman saa jatkaa. Hymyili leveästi haastattelujen aikana. Mikä meissä on vikana kun tuollainen "mies" ministerinä?
      Perussuomalaiset
      110
      1424
    9. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1319
    10. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      177
      1292
    Aihe