Olisiko A-vitamiinitablettien yliannostuksella mahdollisuus saada aikaan sama aknea parantava vaikutus kuin Roaccutanilla?
A-vitaminin yliannostus?
Mietitijä
2576
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 2
Vanhimmat
En usko. Roahan ei sinänsä ole A-vitamiini vaan johdannainen siitä, retinoidi. Lisäksi A-vitamiiniahan ei taideta Suomessa edes myydä. Luultavasti tuhoisit vain maksasi.
ettei aina tarvitsi tehdä uutta. Käytä vaikka hakua. Kopioin aikaisemman vastaukseni samaan kysymykseen keskustelusta "Roaccutan käyttö", mikäli suoran linkinkin käyttäminen on ylitsepääsemättömän vaikeaa.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000037&posting=22000000030646532
"Luulisin, että myrkytyksen aikaansaaminen onnistuu helpostikin, jos vetää niitä paljon omin päin, joten jos et kuole siihen niin joudut ainakin sairaalaan. Siellä sitten hoidetaan itse aiheuttamaasi myrkytystä, joka johtuu liian suuresta A-vitamiinin määrästä ja vaikutukset voivat olla vakaviakin. Tolla tavoin ei aknea paranneta, koska et pysty syömään niitä pillereitä pitkää aikaa ilman, että heittäisit henkesi.
Tretinoiinilla aiheutetaan LÄÄKÄRIN VALVONNASSA SOPIVALLA ja tarpeen mukaan muutettavalla annostuksella OMAAN PAINOON suhteutettuna LIEVÄ A-vitamiini myrkytys, joka ei ihan millä tahansa vitamiinipillereillä onnistu. Suositusannostus Roalla on 0,5-1mg/kg/vrk.
http://www.tohtori.fi/?page=6746948&id=5355733
"Ylimääräinen A-vitamiini varastoituu maksaan ja pitkäaikainen A-vitamiinin yliannostus johtaa A-vitamiinimyrkytykseen. Rajana on 15 mg/vrk aikuisilla ja 6 mg/vrk lapsilla. Myrkytysoireita ovat päänsärky, pahoinvointi, oksentelu, ripuli ja maksan vaurioituminen. Sen sijaan beetakaroteenin runsaskaan nauttiminen ei johda elimistössä myrkytykseen. Kertyessään rasvakudokseen se saattaa ainoastaan aiheuttaa ihon kellertymistä.
--
Karoteeni varastoituu elimistöön ja muuttuu A-vitamiiniksi tarpeen mukaan. Tiettävästi suuristakaan karoteenimääristä ei ole haittaa, mutta ylenmääräistä porkkanan tai maksaruokien syömistä ei kuitenkaan suositella. Myös vitamiinivalmisteista saatava A-vitamiini varastoituu elimistöön ja liikasaannin vaara on mahdollinen, mikäli valmisteita syödään yli suositusten."
Suosittelen googlaamista ja luotettavien sivujen lukemista.
Oot näköjään erityisesti kiinnostunut A-vitamiinin käytöstä aknen hoitoon ja täysin ilman lääkärin valvontaa. Ihan tavallisistakin kaupoista löytyy jotain voiteita, joissa on A-vitamiinia todella vähän. Apteekista saa kuitenkin ilman reseptiä rasvaisuuden hoitoon tarkoitettua voidetta Louis Widmerin Wicnewit, jonka yksi vaikuttava aine on A-vitamiinin kaltainen. Oon käyttäny tota joskus pari vuotta sitten ja mulla se vaan lisäsi finnejä eikä vaikuttanut rasvaisuuteen pätkääkään. Jos A-vitamiini kiinnostaa, niin kokeile tuota mielummin kuin alkaisit vetämään jotain omia koktailejasi."