Eli olen huomannut että hiukseni ovat ohenneet todella paljon jakauksen ja takaraivon kohdalta siten, että päänahan erottaa melko selkeästi. Voisiko liikunnan lisääminen tai ruokavalion muuttaminen ehkäistä hiustenlähtöä kun olen vielä näinkin nuori?
takaraivon hiuskuontalo ohenee
JohnWayne91
4845
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 4
Vanhimmat
tai ruokavalio paljoa vaikuttavat ns. perinnöliseen hiustenlähtöön.
Hae lekurilta propecia- tai Gefina-resepti ja ota lääkettä ihan pikkuruinen pala päivässä.
Eräs tuttavani, 23-vuotias opiskelija, ei saanut gefina-reseptiä, joten hän osti Propeciaa ja käyttää annostusta 1/4-taplettia päivässä (= 0,25 mg finasteridia). Yksi propecia-paketti riittää siis 112 päiväksi!
Tuttavani on käyttänyt Propeciaa em. annostuksella yli vuoden ja hiusten lähtö on pysähtynyt ja hieman on palautunut hiuksia kaljuuntuneelle alueelle päälaella.
Yllätävän pieni annos finasteridia tehoaa monilla miehillä - ja sitä paremmin mitä nuorempana aloittaa lääkkeen käytön.
kannattaako 16-vuotiaana alkaa sekoittamaan hormonituotantoa jonkun finan kanssa.
voi olla että ylireagoit asian kanssa tai voi olla että kaljuuntumisesi on alkanut poikkeuksellisen nuorena. Mikä oli tilanne isälläsi tai äitisi isällä/veljillä sinun iässäsi? Vanhojen kuvien katsominen voisi antaa jotain viitteitä.
noin nuoresta miehestä on kysymys...
No, ota finaa vain hyvin pieni annos, vaikkapa 0,2 mg päivässä. Siitä tuskin on kummoisia vaikutuksia hormonitoimintaan. Sen verran olen ulkomaalaisilta foorumeilta, että noin pienet määrät aiheuttavat sivuoireita hyvin harvoille miehille.
Voithan lopettaa finan käytön - kokonaan tai 2-3 vuodeksi, jos huomaat sivuoireita.
Ruokavaliolla ja liikkumistottumuksilla on toki oma vaikutuksensa. Tosin jos katsot vaikka maratoonari Janne Holmenin kuulaa, niin siitä voi vetää omat päätelmänsä liikunnan lisäämisen tehosta ;D
Olet ainakin toistaiseksi aivan liian nuori syömään finasteridia, enkä usko että kukaan lääkäri sinulle reseptiä kirjoittaisikaan. Hankala tilanne. Odottele pari vuotta ja katso miten tilanne kehittyy.
Jos asia todella vaivaa, niin harkitse Rogainea.