Mistä ihmeestä noita likinäköisiä takarekkarin lukijoita on maailmaan (Suomeen) putkahtanut? Äitinsä kohdusta tietenkin, mutta autokoulun suorittaminen kunnolla läpi ihmetyttää. Poliisikaan ei näytä puuttuvan sumarien turhaan polttamiseen, eikä ne muuten juurikaan haittaa, mutta, kun tullaan laittomin watein ja kirkkain sumarein aivan taakse ilman aikomustakaan ohittaa, niin se jo alkaa ärsyttämään. Ilmiö on harvinaisempi Ruotsissa kuin Suomessa. Silmät ovat vieläkin arat kuluneen viikon ajalta, oikeasti. Kilsojakin tuli tuhansia, eikä aina pysty heti karistamaan pellejä kintereiltä.
Noo, jos minua kerran halutaan häikäistä, vaikkakin ehkä tietämättömyyttään, niin katson oikeudekseni antaa samalla mitalla takaisin. Ostin just äsken tehokkaan kannettavan spottivalaisimen (on kymmenissä miljoonissa kynttilätehoissa) ja nyt saavat valohoitoa silmilleen kaikki typerykset. Takuulla. Eipä niille muutakaan ole helposti keksittävissä. Jos ei valo tehoa, niin seuraavaksi pitäneekin kehitellä jonkinlainen paskaruisku. Sitähän sitä sanotaan saavan, mitä tilaa.
Per*eleen sumaripellet!
32
2556
Vastaukset
- Korvispoju
Ihan ihmetyttää miten noin salskea mies oikein tuohtuu niin ihanasta asiasta kuin sumuvalot. Ettet vaan tuntisi salaa houkutusta meitä sumarien oikean merkityksen ymmärtäviä kohtaan? Tule rohkeasti juttelemaan vaikka huoltoaseman pihassa, ties vaikka löytyy muutakin yhteistä kuin kiinnostus sumuvaloihin.... Pus pus!
- uuden keskutelun
samasta aiheesta.
olen kanssasi täysin samaa mieltä noista pelleistä.
olen tehnyt (tein juuri äsken ajomatkallakin) huomion että nämä sumaripellet on yleensä akkoja ja keski-ikäisiä miehiä joskin sillointällöin papparaisia.
akat ja papat ajelee sumarit päällä koska ihan oikeasti luulevat niiden auttavan huonon näkönsä takia ajamista.
nämä keski-iän kriisit sitten ajelevat sumarit päällä koska se skoda ja bemari näyttää paremmalta kun on sumarit päällä.
itse ajelen aina sumuvalopelleä kohti pakettiautollani jossa on 4kpl (100w/lamppu) lisäpitkiä sekä ducaton erinomaiset omat valot, pidän pitkä päällä koska haluan tarkistaa millainen idiootti sitä sumuvalopaskaa kyljettaa.
ensiviikolla aion hankkia ksenonpitkä,jälleen neljä kappaletta.
ja suuntauksen olen tietenkin tehnyt aivan itse, arvaapa minne ne valot sojottaa....- on laittomat
100W:set autossasi, oletko tarkistuttanut näkösi?
- joka kerta
on laittomat kirjoitti:
kun vastaan tulee sumaripelle....luulitko etten tiennyt niiden olevan laittomat?
uskoisin että suurinosa sumaripelleistäkin tietää sumuvalojen käytön olevan muutamaa erikoispoikkeista lukuunottamatta laitonta? - että takana
on laittomat kirjoitti:
on tummien lasien takana kaksi työvaloa (150w) jotka olen suunnannut kivasti takan ajavaa sumuvalopelleä kohti....tämän lisäksi vaihdon takasumuvalooni todella kirkkaan polttimon että on niiiiiin häikäisevä kuin mahdollista....
- oi-joi
Ei mut haleja sulle... :)
Toi on ihan hirveetä. Mut ootko miettiny, et voisko sussa itsessäs olla myös vikaa? Et kai aja liian hitaasti, ALInopeutta? Kannattaa tarkistuttaa nyt äkkiä se nopeusmittari. Ei kai kukaan turhaan kannoilla roiku?????
Ootko kokeillu aurinkolasien käyttöä? Joka tapauksessa kannattaa käydä silmälääkärillä, eihän sitä koskaan tiedä, jos vaikka oliskin syytä jättää se auto kotiin ja kulkea bussilla.
Puseja nyt sulle kuitenkin. Koita jaksaa kevääseen! :)))))))Minäkö liian hitaasti, hehheh! Luehan hiukan enemmän kirjoituksiani.
Laitahan itse ne aurinkolait päähäsi talviyön pimeydessä, hahhahaaaa.....
Sammuta vaan suosiolla ne sumaris.- valopää
eihän Suomessa ole ohjenopeuksia osoitettu merkein. Vai suurimmat sallitut nopeudet on merkitty selvästi erottuvin läpysköin.
- se siitä!
Kairakettu kirjoitti:
Minäkö liian hitaasti, hehheh! Luehan hiukan enemmän kirjoituksiani.
Sammuta vaan suosiolla ne sumaris.kunhan opettelet ajamaan ja pitämään huolen edes omista asioistasi niin tuollaiset pikkujutut eivät enää harmita!
- ai-jai
Kannoilla ei roikuta siltikään vaikka joku ajaisi mielestäsi "alinopeutta"
Aja ohi äläkä jää junnaamaan.
Takapuskurissa junnaajien kannattaa kulkea julkisilla, koska he eivät ymmärrä noudattaa liikennesääntöjä. - valopää
ai-jai kirjoitti:
Takapuskurissa junnaajien kannattaa kulkea julkisilla, koska he eivät ymmärrä noudattaa liikennesääntöjä.ei kuulu edellä ajavan puskurissa roikkuminen.
Kairakettu kirjoitti:
Minäkö liian hitaasti, hehheh! Luehan hiukan enemmän kirjoituksiani.
Sammuta vaan suosiolla ne sumaris.-"Kairakettu" syytettynä liian hitaasti ajamisesta :-)
PS. Vastaajan idea lienee siinä, että KOSKAAN PERSEESSÄ ROIKKUJAT EI KÄSITÄ OLEVANSA SYYLLISIÄ! -ja pääkaupunkiseudulla napsuu....- ulvon joo...
Tojo-Kölli kirjoitti:
-"Kairakettu" syytettynä liian hitaasti ajamisesta :-)
PS. Vastaajan idea lienee siinä, että KOSKAAN PERSEESSÄ ROIKKUJAT EI KÄSITÄ OLEVANSA SYYLLISIÄ! -ja pääkaupunkiseudulla napsuu....(mahaan koskee...) (uaaaaaah!)
Palstan tasoon nähden melekonen suoritus! ;)))))))))) - Jösses
ai-jai kirjoitti:
Takapuskurissa junnaajien kannattaa kulkea julkisilla, koska he eivät ymmärrä noudattaa liikennesääntöjä.Hitaasti kulkevan ajoneuvon on annettava tietä takana tulijoille (eli aja levikkeelle ja jatka sitten matkaasi, kun takaa ei tule ketään, koska sinullahan ei ole kiire). Ja te jotka ajelette alinopeuksia ja ajattelette, että saan ajaa niin hitaasti, kuin haluan, aiheutatte suurimmat ruuhkat maanteillämme!!! Koska on paikkoja joissa ei saa ohittaa (keltainen sulkuviiva, mäet, kaarteet ym...)
- hitaasti kulkevalla...........
Jösses kirjoitti:
Hitaasti kulkevan ajoneuvon on annettava tietä takana tulijoille (eli aja levikkeelle ja jatka sitten matkaasi, kun takaa ei tule ketään, koska sinullahan ei ole kiire). Ja te jotka ajelette alinopeuksia ja ajattelette, että saan ajaa niin hitaasti, kuin haluan, aiheutatte suurimmat ruuhkat maanteillämme!!! Koska on paikkoja joissa ei saa ohittaa (keltainen sulkuviiva, mäet, kaarteet ym...)
Hitaasti kulkevalla ajoneuvolla tarkoitetaankin aivan muuta kuin henkilöautoa.
Vaikka et ajaisi henkilöäautolla suurinta salittua nopeutta, niin siltikään tämä ei aiheuta väitämisvelvollisuutta. Tietenkään kenenkään ei tule ajaa tarpeettoman hiljaa.
Hitaasti kulkeva ajoneuvo on mm. traktori, mopoauto yms.
Ja niilläkin tuo väistämisvelvollisuus on vain tietyissa tilanteissa.
"Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta."
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1981/19810267 - Herra____47
Jösses kirjoitti:
Hitaasti kulkevan ajoneuvon on annettava tietä takana tulijoille (eli aja levikkeelle ja jatka sitten matkaasi, kun takaa ei tule ketään, koska sinullahan ei ole kiire). Ja te jotka ajelette alinopeuksia ja ajattelette, että saan ajaa niin hitaasti, kuin haluan, aiheutatte suurimmat ruuhkat maanteillämme!!! Koska on paikkoja joissa ei saa ohittaa (keltainen sulkuviiva, mäet, kaarteet ym...)
Hitaan ajoneuvon kilpi on pakollinen ajoneuvoissa, joiden suurin sallittu nopeus on 45 km/h. Pelkässä maastokäytössä kilpeä ei tarvita vaan ainoastaan silloin, kun ajoneuvoa käytetään tiellä.
Metriä kapeampiin kulkupeleihin ei kilpeä myöskään tarvitse asentaa, mutta sen asennus on sallittua.
Hitaan ajoneuvon kolmiokilpi on tuttu traktoreista. Kyse ei ole varoituskolmiosta eikä kolmion mallisesta pienestä takaheijastimesta. Hitaan ajoneuvon kilven sivun mitta on 30 cm.
Mopoautoihin hitaan ajoneuvon kolmio
Yli metrin levyisissä mopoautoissa, kattamattomissa kevyissä nelipyöräisissä ja kolmipyöräisissä mopoissa on lokakuun alusta lähtien oltava hitaan ajoneuvon kilpi.
http://www.tuulilasi.fi/turvallisuus/?subarea=saannot&article=133230 - xzcvbnb
ai-jai kirjoitti:
Takapuskurissa junnaajien kannattaa kulkea julkisilla, koska he eivät ymmärrä noudattaa liikennesääntöjä.fdghjmhnbgdfvsa
- sporttinen poju
Sä oot vaan kateellinen kun kaltaiseni todella söpöt kundit ajelee hienoilla autoillaan sporttisesti ja lisäksi keulalla vielä on päällä upeat urheilulliset lisävalot.
- myös roikkumaan
pikkupoika!
- Too Fast For You
http://cgi.ebay.de/VW-Golf-4-automatisch-abblendender-Innenspiegel-Passat_W0QQitemZ110200657549QQihZ001QQcategoryZ53963QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Tommonen automaattisesti himmenevä, on oikeasti hyvä! Kannattaa hankkia.
Sumuvaloilla ja sumuvaloilla on eroa!
Niistä on hyötyä!
Itse kyllä sammutan, jos joudun ajamaan jonkun perässä, ja tarvetta ei just sillä hetkellä ole. (Motarin vasurilla en sammuta)
Tuolta kun tultiin autobahnia yön pimeässä sateessa ja kaikenlaista tuikkua joka puolella, niin pakko pitää päällä, että näkee (vas) reunaviivan ja betonisen "porsaan". (150 vauhtia ja porsas rivi 0.5m päässä.(rekka 0.5m oikealla))
Aina parempi, mitä enemmän on valoa tiellä!On kuitenkin kysymys periaatekysymyksestä, hehheh. Tuikut laitetaan nyt sammuksiin omia peilejä himmentämättä.
Tarvitaanhan sitä valoa tiellä etenemiseen, ei toisten niskaan.- Too Fast For You
Kairakettu kirjoitti:
On kuitenkin kysymys periaatekysymyksestä, hehheh. Tuikut laitetaan nyt sammuksiin omia peilejä himmentämättä.
Tarvitaanhan sitä valoa tiellä etenemiseen, ei toisten niskaan.Mä olen jo aikaa sitten hylännyt noi periaatteelliset kysymykset..
Yksinkertaisesti kaikkien savipäiden kanssa ei voi kinata. Koskaan pääse perille.
Tietty sitten kun tulee henkilökohtaista vittuilua, niin kortit katsotaan loppuun saakka!
Jos en ole ohittamassa, matka-ajossa. Niin todennäköisesti en tule 200m lähemmäksi.
Mulla sumuvalot näyttävät tienpenkan täysin. Ja jos siellä on jotain, niin ainakin sen voi merkata jarrulla takana tulevalle.. - too clever for you
Too Fast For You kirjoitti:
Mä olen jo aikaa sitten hylännyt noi periaatteelliset kysymykset..
Yksinkertaisesti kaikkien savipäiden kanssa ei voi kinata. Koskaan pääse perille.
Tietty sitten kun tulee henkilökohtaista vittuilua, niin kortit katsotaan loppuun saakka!
Jos en ole ohittamassa, matka-ajossa. Niin todennäköisesti en tule 200m lähemmäksi.
Mulla sumuvalot näyttävät tienpenkan täysin. Ja jos siellä on jotain, niin ainakin sen voi merkata jarrulla takana tulevalle..Juuri tuon turvallisuuden takia käännän:
- Pitkät päälle kun sumaripelle tulee vastaan
- Takasumarin päälle kun tulee hanuriin kiinni
Pelkästään sen tuvallisuuden takia. En viestittääkseni mitään. Noille idiooteille kun on aivan turha mitään viestiä. - tielle!
"Tuolta kun tultiin autobahnia yön pimeässä sateessa ja kaikenlaista tuikkua joka puolella, niin pakko pitää päällä, että näkee (vas) reunaviivan ja betonisen "porsaan". (150 vauhtia ja porsas rivi 0.5m päässä.(rekka 0.5m oikealla))
Aina parempi, mitä enemmän on valoa tiellä!"
Viiminen virke oikein, mutta itse asia ei toteudu sumuvaloilla noissa nopeuksissa niin, että siitä olisi näkemisen kannalta muuta kuin haittaa. Sumuvaloilla valo on aivan väärässä paikassa, 15-20 m auton edessä, kun se pitäisi olla 100-150 m päässä.
150 km/h = 41,66 m/sek. Sumuvalon kantamalla sulle jää alle ½ sek aikaa reagoida ja tehdä tarvittavat korjaukset ajolinjaan. Ei onnistu ihmisen reagointinopeuksilla. Kirkas etuala vie viimeisetkin valonrippeet sieltä, missä asioita oikeasti tapahtuu noissa nopeuksissa. Kaikki mitä tapahtuu sumuvalon kantamalla on jo historiaa.
Toimi vastuullisesti, omaa ja lähimmäistesi turvallisuutta kunnioittaen, ja sammuta sumarit yli 40 km/h nopeuksissa! - Pakkas(neste)ukko
Autossani on automaattisesti himmenevät taustapeilit, niin sisäpeili kuin sivupeilit.
Pimeällä ajaessa takapuskurissa roikkuva häiritsee aika ilkeästi.
Esim. viime perjantaina otti päähän suunnattomasti ajaa pimeässä vesisateella jonossa, kun joku idiootti roikkui takapuskurissa kiinni. Ja sumarit päällä tietenkin. Silloin häikäisi, vaikka peilit tummenivat.
Mitä järkeä on ajaa niin lähellä takapuskurissa, kun ei kuitenkaan pääse ohi?
Missäs päin saksaa baanan kaistat on noin kapeat? Vai onko sulla hummer?
Ainakin niillä baanoilla missä minä olen ajanut, niin kaistan leveys on 3,5m ja vasemman kaistan vasemmasta reunaviivasta on vähimmillään lähes puolen kaistan leveyden verran keskikaiteeseen, joko betoniseen tai ihan metalliseen - Too Fast For You
Pakkas(neste)ukko kirjoitti:
Autossani on automaattisesti himmenevät taustapeilit, niin sisäpeili kuin sivupeilit.
Pimeällä ajaessa takapuskurissa roikkuva häiritsee aika ilkeästi.
Esim. viime perjantaina otti päähän suunnattomasti ajaa pimeässä vesisateella jonossa, kun joku idiootti roikkui takapuskurissa kiinni. Ja sumarit päällä tietenkin. Silloin häikäisi, vaikka peilit tummenivat.
Mitä järkeä on ajaa niin lähellä takapuskurissa, kun ei kuitenkaan pääse ohi?
Missäs päin saksaa baanan kaistat on noin kapeat? Vai onko sulla hummer?
Ainakin niillä baanoilla missä minä olen ajanut, niin kaistan leveys on 3,5m ja vasemman kaistan vasemmasta reunaviivasta on vähimmillään lähes puolen kaistan leveyden verran keskikaiteeseen, joko betoniseen tai ihan metalliseenEi siinä oikein ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Ykköstietä viimeksi.
Tietyöt ja muut liikennejärjestelyt. Ne tiet on ikuisesti korjauksen alla.
Jos olet yhtään lukenut aikaisempia kirjoituksiani, niin olen monesti herätellyt keskustelua moninkertaisten turvavälien tarpeesta etenkin moottoritiellä. Taisin tässäkin ketjussa mainita, etten kenenkään perässä ajele sumarit päällä. Oikeastaan pyrin minimoinaan tilanteet, joissa olen kenenkään lähellä.
Ei kerrota kelleen, mutta sen takana tulevan voi pakottaa ohittamaan... Jos se ei mistään pikku vinkistä oivalla. Turha sitä on omia hermoja kiusata. - Too Fast For You
tielle! kirjoitti:
"Tuolta kun tultiin autobahnia yön pimeässä sateessa ja kaikenlaista tuikkua joka puolella, niin pakko pitää päällä, että näkee (vas) reunaviivan ja betonisen "porsaan". (150 vauhtia ja porsas rivi 0.5m päässä.(rekka 0.5m oikealla))
Aina parempi, mitä enemmän on valoa tiellä!"
Viiminen virke oikein, mutta itse asia ei toteudu sumuvaloilla noissa nopeuksissa niin, että siitä olisi näkemisen kannalta muuta kuin haittaa. Sumuvaloilla valo on aivan väärässä paikassa, 15-20 m auton edessä, kun se pitäisi olla 100-150 m päässä.
150 km/h = 41,66 m/sek. Sumuvalon kantamalla sulle jää alle ½ sek aikaa reagoida ja tehdä tarvittavat korjaukset ajolinjaan. Ei onnistu ihmisen reagointinopeuksilla. Kirkas etuala vie viimeisetkin valonrippeet sieltä, missä asioita oikeasti tapahtuu noissa nopeuksissa. Kaikki mitä tapahtuu sumuvalon kantamalla on jo historiaa.
Toimi vastuullisesti, omaa ja lähimmäistesi turvallisuutta kunnioittaen, ja sammuta sumarit yli 40 km/h nopeuksissa!Silloin on helpointa olla opettaja, kun ei tiedä mistään mitää!
Kuvatussa tilanteessa sumuvaloista on ÄLLISTYTTÄVÄ HYÖTY!
Ilman sumuvaloja ei näe rekan sivua (ainoastaan kuulee), ja toisella puolella betoniporsaan ja tien reunasta saa hyvän linjan, minkä mukaan voi ajaa. Ilman SUMUVALOJA ei pysty näkemään kumpaakaan.
Edellä menevän valoista saadaan karkea suunta ja sumareiden valoilla tarkastetaan, ettei kumpikaan sivu ota kiinni.
- Erkki PM
Itse olen ratkaissut ongelman näin, autossani on sähkötoimiset tummentimet taustapeileissä. Vaikka takanatuleva ajaisi pitkät päällä ei häikäise.
Kyllä poliisi on täällä eteläsuomessa alkanut sakoilla muistuttaa sumuvalojen turhasta käytöstä, monelta olen kuullut jotka on saanu sakon. Mutta onko pikku sakko vain lisä-ärsyke käyttää kiellettyä valaistusta.
Vastaantuleviin ei tietenkään voi paljonkaan vaikuttaa, ainoastaan omalla käyttäytymisellaan, vaihtaa valot oikeaan aikaan, kyllä yleensä vaihtaa myös vastaantulevakin.
Onhan tietysti nukkuvia autoilijoita, omissa ajatuksissaan jotka ajavat pitkillä vastaan, tällöin pitää hänet herättää pikkaisen räpäyttäen, mutta ei sekuntitolkulla pitkiä polttaen, koska saattaa pelästyä/sokaistua ja ajaa päälle.- alkaneet sakotella
Eivät edes huomauttele enää, sillä
lakihan kohta muuttuu.
- viisas autoilija
Mitä kummaa valitat, ei minua haittaa sumarit ollenkaan, koska en aja niin lähellä, että haittaisi. Yleensä tämä sumari menee kohta menojaan näköpiiristäni.
Toden totta, olen aina ihmetellyt, miksi sumuvalo takana haittaa. Siitähän on pikemminkin hyötyä, niin ei kukaan vahingossakaan aja perään.- Nuemo
Ihminen, jonka näkökyky riittää ajokortin saamiseen havaitsee melko huonossakin kelissä normaalin takavalon vähintään 300m päästä.
Takasumuvalo on sen verran kirkas, että pimeässä häiritsee näkemistä. Vaarallisia ovat erityisesti sellaiset autot, joissa takasumuvalo on molemmilla puolilla ja vielä lähellä jarruvaloa. Noiden kohdalla jarruvalon syttyminen jää helposti huomaamatta ja silloin voipi kolista.
Mitään hyötyä sumuvalon laittomasta käytöstä ei ole. - summuuuuuu
Nuemo kirjoitti:
Ihminen, jonka näkökyky riittää ajokortin saamiseen havaitsee melko huonossakin kelissä normaalin takavalon vähintään 300m päästä.
Takasumuvalo on sen verran kirkas, että pimeässä häiritsee näkemistä. Vaarallisia ovat erityisesti sellaiset autot, joissa takasumuvalo on molemmilla puolilla ja vielä lähellä jarruvaloa. Noiden kohdalla jarruvalon syttyminen jää helposti huomaamatta ja silloin voipi kolista.
Mitään hyötyä sumuvalon laittomasta käytöstä ei ole.Tähän vois joku "takasumaripelle" väläyttää että, "Ei tartte vahdata sitä takasumuvaloa jos se häikäsee!" Miksi muuten näitä "takasumaripellejä" ei ole? Koska ei ole siisitn näköistä käyttää takasumaria. Eikö? Eikö? Myöntäkää pois! Turha sitä sumarien polttoa on puolustella! Te ette usko itsekkään noita satuja....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603325Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472941Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242779Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541857- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101101Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971030- 45859
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26850Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että103845