Tupakointi raskaana

Kuka hyväksyy?

Hei!

Tuossa joku nainen purki pahaa oloansa, mikä on lienee ihan normaalia raskaana. Yksi kommentti murehtijalle oli todella tyly ja loput symppasivat häntä täysin. Vaikka tällaisetkin tilanteet pitäisi ottaa asiallisesti, niin olin todella ihmeissäni, että vain yksi henkilö tarttui "paksukaisen" röökaamiseen.

OK. Vitutus on normaalia. Turvattomuus on normaalia. Kaikki tunteethan ovat sallittuja. Mutta kuinka moni hyväksyy tupakoinnin tämän nojalla? Minusta äidin pitäisi tehdä ihan mitä muuta tahansa tuolloin kuin vahingoittaa lasta! Mielestäni ne naiset, jotka eivät pysty pysymään erossa lasta vahingoittavasta paheesta, eivät ansaitse lapsia ollenkaan.

45

8702

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuka hyväksyy?

"Paksukainen" kertoi myös, että hänen miehensä lähti vain kävelemään yhtä äkkiä jonnekin. Täytyy kyllä sanoa, että tuo tupakkaan retkahtaminen kertoo aika paljon ihmisestä muutakin. Ei taida pitää hermot naisella muutenkaan. Eli ei siis ihme, jos mies häipyy.

Jos mä alkaisin polttaa raskaana, niin mun mieheni varmasti raivostuisi ikihyviksi ja lähtisi jo sen nojalla. Hän ei nimittäin katsoisi läpi sormien sitä, että hänen lastansa rääkättäisiin yhtään kertaa!

• rv 38+4

ihan malliyksilö kun jättäis raskaana olevan naisensa ja sen viattoman lapsen saman tien kun vähä jotain väärin tekee. Kyllä ihan kateeksi käy ;).

Tämän perhanan vouhotuksen voisi jo oikeasti lopettaa. Jos tunnette tupakoivan äidin/odottajan, häntä kannattaa kannustaa lopettamaan tai ainakin vähentämään tupakointia. Me kaikki tiedämme, ettei tupakka ole hyväksi kenellekään.

Mutta todellakaan tuo oman sädekehän kiillotus ei auta yhtään ainutta sikiötä tai vauvaa tässä maailmassa. Eikä se tupakoivien mollaaminen ja syyllistäminen saa niitä ihmisiä lopettamaan. Joten jos antaisitte jo asian olla, ettekä sortuisi typeriksi nalkuttaviksi ämmiksi.

Toivon joskus, että ylläpito perustaisi oman "minä olen paras"-osion tänne, jossa tantat saisivat vuoron perään kehua itseään ja mollata ihmisiä jotka tekevät jotakin "ei-hyväksyttävää". Siellähän sitten paistattelisivat paremmuudessaan ja jättäisivät muut ihmiset oikeasti _keskustelemaan_ asioista.

Ja ei, en itse polta enkä juo alkoholia, en edes kahvia, että siihen kaatui sitten sekin seuraavan moraalisopulin laadukas vastakommentti minulle, sori.

• perkele00000
        rv 38+4 kirjoitti:

ihan malliyksilö kun jättäis raskaana olevan naisensa ja sen viattoman lapsen saman tien kun vähä jotain väärin tekee. Kyllä ihan kateeksi käy ;).

Tämän perhanan vouhotuksen voisi jo oikeasti lopettaa. Jos tunnette tupakoivan äidin/odottajan, häntä kannattaa kannustaa lopettamaan tai ainakin vähentämään tupakointia. Me kaikki tiedämme, ettei tupakka ole hyväksi kenellekään.

Mutta todellakaan tuo oman sädekehän kiillotus ei auta yhtään ainutta sikiötä tai vauvaa tässä maailmassa. Eikä se tupakoivien mollaaminen ja syyllistäminen saa niitä ihmisiä lopettamaan. Joten jos antaisitte jo asian olla, ettekä sortuisi typeriksi nalkuttaviksi ämmiksi.

Toivon joskus, että ylläpito perustaisi oman "minä olen paras"-osion tänne, jossa tantat saisivat vuoron perään kehua itseään ja mollata ihmisiä jotka tekevät jotakin "ei-hyväksyttävää". Siellähän sitten paistattelisivat paremmuudessaan ja jättäisivät muut ihmiset oikeasti _keskustelemaan_ asioista.

Ja ei, en itse polta enkä juo alkoholia, en edes kahvia, että siihen kaatui sitten sekin seuraavan moraalisopulin laadukas vastakommentti minulle, sori.

HELPPO SÖSSÖTÄÄ JA ANTAA NEUVOJA,KUN EI ITSE OLE TUPAKOITSIA!!!!!

itse polttanut yli 10vuotta ja nyt raskaana!!
        Lopetin kolmannella kuulla..EI TODELLAKAAN ole helppoo lopettaa ilman laastareita/purkkaa tms,koska ne on kielletty raskana olevilta,MUTTA vielä rankempaa on lopettaminen ilman tukee!!Mullakin mies lähti ja eikä sitä vois vähempää kiinnostaa lapsi,koita nyt sit masentuneena,väsyneenä,kiukkusena,yksinäisenä lopettaa ainoo stressin lievitystapa..TURPA KIINNI siis kaikki ei tupakitsijat/ joilla ON mies tukena!!TE ette tiedä mistä pauhaatte.....Kiitos enkä aijo tulla kattoon teijän typerii puolustus viestejä joten älkää vaivautuko pyhimykset vastaileen mulle!!!

• odottaja 04/08

En todellakaan hyväksy! En yhtään missään tapauksessa. Hävetä sietäisi. Tällä palstalla tuntuu olevan todellakin suvaitsevaista väkeä tuon kessuttelun suhteen, tullut ilmi aiemminkin... :(

• ...

Just juu. Taas tällänen vouhottaja.. Mun mielestä on jokaisen oma asia kuinka raskautensa hoitaa, jokainen varmaan kuitenkin parhaansa lapsensa puolesta yrittää tehdä. Itse en polta, mutta annan kredittiä ihmisille jotka raskauden aikana yrittävät edes lopettaa. Olen läheltä saanut seurata että se ei vissiin ihan helppoa ja yksinkertaista ole, vaikka ihminen kuinka haluaisi. Eihän se tupakka hyväksi sikiölle ole, mutta ei moni muukaan asia mitä ihmiset tekevät raskaana ollessaan. Mielestäni aloittajan tyylinen tuomitseminen ja vouhoominen ei varmasti auta ketään....

• Hyvä äiti

Lääkäri x 2 sanonut että on parempi polttaa, kuin itkeä ja stressata koko raskausaika ja pilata siten kokonaan sikiövaiheen elämä. totta on että tupakointi ei ole hyvä asia, mutta pääasiassa siksi, että se heikentää äidin yleiskuntoa. aivan kamalaa sanoa, ettei polttava nainen ansaitse lasta! Mun mielestä sen kommentin kirjoittaja ei ansaitse tukea eikä ystäviä.Yhtäkkinen tupakoinnin lopettaminen pakon edessä raskaus aikana on suurempi uhka lapsen terveydelle kuin muutama tupakka päivässä.

• odottaja 04/08
        Hyvä äiti kirjoitti:

Lääkäri x 2 sanonut että on parempi polttaa, kuin itkeä ja stressata koko raskausaika ja pilata siten kokonaan sikiövaiheen elämä. totta on että tupakointi ei ole hyvä asia, mutta pääasiassa siksi, että se heikentää äidin yleiskuntoa. aivan kamalaa sanoa, ettei polttava nainen ansaitse lasta! Mun mielestä sen kommentin kirjoittaja ei ansaitse tukea eikä ystäviä.Yhtäkkinen tupakoinnin lopettaminen pakon edessä raskaus aikana on suurempi uhka lapsen terveydelle kuin muutama tupakka päivässä.

Jos lääkäri on ammattietiikkaansa nojaten sanonut tällaisen kommentin, niin se löytyy varmasti netistä. Saanko lähteen, kiitos?

• odottaja 04/08
        Hyvä äiti kirjoitti:

http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=56

Mulla on sulle yksi lähde tupakoinnin haitoista, eikä missään kohdassa puhuta äidin yleiskunnosta. Tupakansavulle altistuvan sikiön haittoja on lueteltu vino pino. Miten perustelet tämän?

• Ex anorektikko
        odottaja 04/08 kirjoitti:

http://www.tupakkaverkko.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=56

Mulla on sulle yksi lähde tupakoinnin haitoista, eikä missään kohdassa puhuta äidin yleiskunnosta. Tupakansavulle altistuvan sikiön haittoja on lueteltu vino pino. Miten perustelet tämän?

pakko.Kärsin pitkään anoreksiasta.Taisteluni kuitenkin tätä sairautta vastaan voitin ja paraninkin osittain.

Nyt kun olen raskaana sairaus nostaa päätään.
        On tuskaa katsoa vaakaa kun sen luku vaan nousee nousemistaan mikä on täysin normaalia,kannanhan elämää sisälläni.

Lääkärin kanssa juttelin tupakan poltosta.Ohjeena minulle antoi polta,älä lopeta.
        Ai että miksikö?Noh pelkään lihovani viellä enemmän,jos lopetan tupakanpolton.Mikä taas johtaa stressiin ja ahdistuneisuuteen mikä taas saattaa saada aikaan keskenmenon,jotenka lääkärini mielestä on pienenpi paha polttaa kun stressata ja olla ahdistunut.Niin hassulta kun se kuulostaakin.

• löydy
        odottaja 04/08 kirjoitti:

Jos lääkäri on ammattietiikkaansa nojaten sanonut tällaisen kommentin, niin se löytyy varmasti netistä. Saanko lähteen, kiitos?

netistä. Usko tai älä. Joskus myös lääkärit käyttävät maalaisjärkeä. Mutta sitähän sinä et ymmärrä...

• Pakko kuitenkin kysyä
        Ex anorektikko kirjoitti:

pakko.Kärsin pitkään anoreksiasta.Taisteluni kuitenkin tätä sairautta vastaan voitin ja paraninkin osittain.

Nyt kun olen raskaana sairaus nostaa päätään.
        On tuskaa katsoa vaakaa kun sen luku vaan nousee nousemistaan mikä on täysin normaalia,kannanhan elämää sisälläni.

Lääkärin kanssa juttelin tupakan poltosta.Ohjeena minulle antoi polta,älä lopeta.
        Ai että miksikö?Noh pelkään lihovani viellä enemmän,jos lopetan tupakanpolton.Mikä taas johtaa stressiin ja ahdistuneisuuteen mikä taas saattaa saada aikaan keskenmenon,jotenka lääkärini mielestä on pienenpi paha polttaa kun stressata ja olla ahdistunut.Niin hassulta kun se kuulostaakin.

Miksi mielenterveyspotilas tekee lapsia? Jos ei pysty itsestäänkään huolehtimaan niin milläs kasvatat lapsestasi normaalin itsensä hyväksyvän ihmisen? Jos jo raskausaikana LÄÄKÄRI on sitä mieltä, että vaaranna vaan lapsesi terveys polttamalla tupakkaa ettet ITSE sekoa... Mitä se sitten on kun lapsi on syntynyt?

• ex anorektikko
        Pakko kuitenkin kysyä kirjoitti:

Miksi mielenterveyspotilas tekee lapsia? Jos ei pysty itsestäänkään huolehtimaan niin milläs kasvatat lapsestasi normaalin itsensä hyväksyvän ihmisen? Jos jo raskausaikana LÄÄKÄRI on sitä mieltä, että vaaranna vaan lapsesi terveys polttamalla tupakkaa ettet ITSE sekoa... Mitä se sitten on kun lapsi on syntynyt?

nyt ihan noinkaan mene.Tiesitkö,että anoreksia on sairaus,eikä siitä täysin koskaan pääse eroon.
        Voisinpa verrata itseäni alkoholistiin.Alkoholisti kamppailee juomisen kanssa minä,minäkuvani kanssa.

En minä herännyt eräänä päivänä ja päättänyt,että tänään rupean anorektikoksi ja,jos itse kyseistä sairautta sairastaisit ymmärtäisit sen.

En kyllä käyttäisi itsestäni sanaa mielenterveyspotilas,kun en ole moisiossa istunut tai minkään maan masennus/psyyke ynm vastaavia lääkkeitä koskaan syönyt.

Minulla on tietääkseni sama oikeus lisääntyä kun kenellä tahansa muulla lisääntymiskykyisellä naisella.Enkä koe,että sairauteni takia olisin lapselleni jotenkin huonompi äiti.Usko pois kyllä minä osaan vaihtaa ne paskavaipat ja kasvattaa lapsesta ihmisen vaikka sattuisinkin olemaan oljenkorsi.

Eikä se lääkäri todellakaan sanonut,että polttele vaan ettet sekoa,vaan nimenomaan sanoin,että pienempi paha on nyt polttaa se 2 tupakkaa päivässä kun stressata ja ahdistua,mikä voi johta keskenmenoon.

Tosin sen verran pitää sanoa,että vaikka tuo painon nousu nyt jurppiikin en ole sortunut laihuttamaan mikä on se pääasia.

• Minä taas utelen
        ex anorektikko kirjoitti:

nyt ihan noinkaan mene.Tiesitkö,että anoreksia on sairaus,eikä siitä täysin koskaan pääse eroon.
        Voisinpa verrata itseäni alkoholistiin.Alkoholisti kamppailee juomisen kanssa minä,minäkuvani kanssa.

En minä herännyt eräänä päivänä ja päättänyt,että tänään rupean anorektikoksi ja,jos itse kyseistä sairautta sairastaisit ymmärtäisit sen.

En kyllä käyttäisi itsestäni sanaa mielenterveyspotilas,kun en ole moisiossa istunut tai minkään maan masennus/psyyke ynm vastaavia lääkkeitä koskaan syönyt.

Minulla on tietääkseni sama oikeus lisääntyä kun kenellä tahansa muulla lisääntymiskykyisellä naisella.Enkä koe,että sairauteni takia olisin lapselleni jotenkin huonompi äiti.Usko pois kyllä minä osaan vaihtaa ne paskavaipat ja kasvattaa lapsesta ihmisen vaikka sattuisinkin olemaan oljenkorsi.

Eikä se lääkäri todellakaan sanonut,että polttele vaan ettet sekoa,vaan nimenomaan sanoin,että pienempi paha on nyt polttaa se 2 tupakkaa päivässä kun stressata ja ahdistua,mikä voi johta keskenmenoon.

Tosin sen verran pitää sanoa,että vaikka tuo painon nousu nyt jurppiikin en ole sortunut laihuttamaan mikä on se pääasia.

Eikös se mielenterveyssairaus ole? Ja josko vertaat sitä alkoholismiin niin ei kovin hyvältä kuulosta... Mietin vaan sitä, että josko oma minäkuva on niin huono niin millä sitten opetat lapsellesi, että kelpaa sellaisena on, on sitten millainen vaan? Esimerkki kun on se tärkein.

Enkä todellakaan tarkoittanut, että mahdollinen laihuutesi tekisi sinusta huonon äidin... Eihän jokainen anoreksiaa sairastava edes ole laiha.

• taas näitä

pyhimyksiä,jotka ei ikinä yhtään virhettä tai muutakaan pahaa tule tekemään...

Noh saitko sädekehäsi kiiltämään vaiko mitä aloituksellasi haet?(Muuta kun sitä itsensä jalustalle nostamista)

Ps:Minä poltin 9v.Lopetin kun tulin raskaaksi,siltikään se ei tee minusta sen parempaa äitiä/ihmistä kun kanssasisaristani jotka sauhuttelevat.

• Rv39+2

Niinpä niin..On se hyvä et täällä palstoilla on niin paljo näitä "parempia äitejä". Se että polttaako raskausaikana ei tee kenestäkään huonompaa äitiä.Myös ei-tupakoiva äiti voi tehdä paljon muita asioita, jotka vahingoittaa lasta. Itse olen polttanut koko raskausajan, vähentänyt tosin todella paljon, koska en yksinkertaisesti pystynyt lopettamaan kokonaan.. Ja yritin kyllä!Myös minulle neuvolalääkäri sanoi, että on sitten parempi että polttaa sen muutaman päivässä kuin stressaa jatkuvasti.Kukaan ihminen ei ole niin täydellinen, että olisi oikeutettu sanomaan kuka ansaitsee lapsia ja kuka ei!

• awa-85

Mielestäni täydellinen-epätäydellinen ovat aivan liian kaukaa haettu vastinpari tähän keskusteluun. Ainahan kautta maailman sivun tupakoivat äidit ovat puolustelleet tekemisiään. Kun luonne on heikko, niin eipä sellaisella ihmisellä ole "munaa" myöntää myöskään sitä, että vahingoittaa vauvaa. Mutta ei saa tuomita. Terveyskampanjat helvettiin, valistus seis ja jokainen saa tehdä tässä maailmassa ihan mitä huvittaa.

Tupakoijat: Mitä jos tulisin mukiloimaan teidän vauvanne siinä vaiheessa, kun hän on jo onnellisesti maailmassa. Ai miksen saa tehdä niin? Vittu älkää te täydelliset ihmiset tuomitko mua, sillä te ette tunne mua! Joskus ahdistunut ihminen voi vaikka mukiloida toisen vauvan. Mikäs siinä, jos vituttaa...

• sinä

kasvaisit pikkuhiljaa aikuiseksi?
        Mikäli nimimerkkisi loppunumerot tarkoittavat syntymävuottasi olen hyvin pahoillani puolestasi.

• ne jotka syövät

raskauaikana mitä tahansa,myös ns.kiellettyjä,ovat aivan loistavia odottajia ja tulevia äitejä.Vaikka myös siten voi tehdä sikiölle paljon vahinkoa. Vain tupakoitsijoita näyttää olevan lupa mollata ja syyllistää.

• ÄITI TERESA PÄÄ KII

EIKÖHÄN OLE KAIKKIEN OMA ASIA SAATANA POLTTAAKO VAI EI VAI?????????????????????????
        Ja se on varma että röökaus on epätervl ei raskaana tai raskaana,mutta kyl ne on tosi harvoja tapauksia,kun muutamasta röökistä päivässä lapsi kuolee tms..polta itse vuosia ni katotaan sitte!!! Puolustat varmaan nistejä ja juoppoja raskaana mielummin kun tupakoitsijoita kun noin vituttaa..

• savuton.

ymmärrän ehkä jotkut tapaukset, joissa tupakoinnin lopettaminen kesken raskauden voi olla haitallisempaa kuin jatkaminen. ihmettelenpä vain miksei ihmiset jotka haluavat yrittää lasta ja polttavat, voisi lopettaa tupakointia jo ennen raskautta.

• ole noin

mustavalkoista.
        Me yritettiin lasta 2v.Siinä ajassa kerkes jo toivo hiipumaan,joten alotin tupakanpolton uudestaan.
        Nyt kuitenkin tulin raskaaksi vastoin kaikkia mahdollisuuksia.
        Tupakanpolton sain lopetettua vasta rv 18.Joten ei se aina niin helppoa ole.

• enkä ole pystynyt

lopettamaan tupakanpolttoa,vähentämään kylläkin joka raskaudessa.Mut en minä toisten hyväksyntää ole ikinä miettinyt/kaivannut,omapahan on asiani...oikeasti!

• 8977

Omapahan on asiani..Jännä ilmaisu. Voiko sinun lapsesi sinun sisällä sanoa samalla tavalla? Ehkä kyse ei ole pelkästään sinusta, vaan myös siitä lapsesta sinun sisällä. Hän ei pysty itse sanomaan, että en halua nikotiinia itseeni. Minä itse en hyväksy polttamista raskauden aikana. Omasta mielestäni sellaiset ihmiset, jotka polttavat ovat itsekkäitä, he vain ajattelevat sitä omaa himoa ja riippuvuutta nikotiiniin, eivätkä laisinkaan oman lapsen terveyttä ja tulevaisuutta. On se jännää, että äidille merkitsee se riippuvuus enemmän kuin oma lapsi. Luonteen heikkoutta. Itsekin olen aikoinaan polttanut useamman vuoden ja kerta laakista lopetin. Lopettamisen syynä ei kylläkään ollut raskaus, vaan oma halu lopettaa muuten. Tämä on minun mielipide ja tiedän että kaikki eivät siitä pidä.

• paksukainenrv32

olen ollut raskaus ajan polttamatta ja poltin yhden tupakan.....

• nimim. kuka hyväksyy?

Mitä VITTUA se sulle kuuluu mitä muut tekee raskauden aikana???? Se polttaa joka haluaa, ei luulis sun sikiöön vaikuttavan se asia! Ja mä tunnen ihmisen jolla on jo neljä lasta, tupakoinut joka ikisen raskauden aikana, eikä lapsissa ilmene MITÄÄN VIKAA. Että pidä vaan huoli omista asioista ja puhu täällä niistä asioista joita SUA koskettaa.

• että haitat

siitä, että äiti on tupakoinut raskausaikaina, voivat tulla esille vasta monien monien vuosien päästä? Kyllä täällä on sitten niin kakaroita kirjoittamas muka vauvakuumepalstalle kun eivät ymmärrä vielä edes syys-seuraus-suhdetta: myrkky(tupakka)=vahingoittaa!!!! Kakaroita vielä itsekin.

• .-.-.-.-.
        että haitat kirjoitti:

siitä, että äiti on tupakoinut raskausaikaina, voivat tulla esille vasta monien monien vuosien päästä? Kyllä täällä on sitten niin kakaroita kirjoittamas muka vauvakuumepalstalle kun eivät ymmärrä vielä edes syys-seuraus-suhdetta: myrkky(tupakka)=vahingoittaa!!!! Kakaroita vielä itsekin.

tätä sanoin tuolla että näitä seurauksi raskaus ajan tupakoinnille tulevat vasta myöhemmin.
        kuten:astma,erinlaiset oppimisvaikeudet ym..

http://www.hedelmallisyys.fi/finland/pregnancy/Maintaining_Your_Pregnancy/Smoking.jsp

• NÄMÄ
        .-.-.-.-. kirjoitti:

tätä sanoin tuolla että näitä seurauksi raskaus ajan tupakoinnille tulevat vasta myöhemmin.
        kuten:astma,erinlaiset oppimisvaikeudet ym..

http://www.hedelmallisyys.fi/finland/pregnancy/Maintaining_Your_Pregnancy/Smoking.jsp

ON JO NÄHTY JA KUULTU JA TIEDOSSA OVAT VARMAAN JO JOKAIKISELLÄ!!!! Hitto, että alkaa ärsyttää! Lukaiseppas ihan piruillessasi siitä samaisen linkin "tupakka"-kohdan alapuolelta kohta "stressi"...siinä syy, miksi kehotetaan mielummin polttamaan niin vähän kuin mahdollista kuin stressaamaan itsensä kipeäksi sen kanssa, mikäli lopettaminen tuntuu mahdottomalta. Kaikki ei aina ole niin helvetin mustavalkoista ja helppoa!

• kaltaistasi ihmistä

ja olen pahoillani, mutta mielestäni näin kirjoitustesi perusteella olet harvinaisen epätasapainoinen yksilö.

Itseäni mitenkään yläpuolellesi nostamatta totean, että kannattaa pysähtyä miettimään, millainen itse olet ihmisenä. Luultavasti inhoat hyvinkin montaa piirrettä itsestäsi, minkä vuoksi käyttäydyt näin. Sairasta on sellainen, että saat jonkinlaista tyydytystä siitä, että joku toinen saattaa tehdä väärin ja koet tämän vuoksi olevasi parempi ihminen. Mutta vain hetken.

Otitko huomioon, että luultavasti tämä äiti purki purki tänne pahaa oloaan juuri tupakkansa vuoksi. Hänhän kirjoitti, että on puoli vuotta ollut polttamatta ja nyt tämä yksi tupakka tuli. Lues vähän rivien välistä ensin.

Mitäs, kun oma lapsesi kutsuu sinua murroiässä huoraäidiksi tms. Onko tämä mielestäsi oikeaa puhuttelumuotoa naisista? Sillä ainakin omasta tekstistäsi näin päättelen. Mitä silloin mietit? Mahtaa olla kamalaa huomata, ettei aina osaa kaikkea ja ei aina voi onnistua kaikessa.

Hengähdä. Kuuntele läheisiäsi ja hyväksy omat huonot puolesi. Ehkä näin onnistut sietämään myös ympäröivää maailmaa ja mahdollisesti myös omaa onnetonta elämäntilannettasi.

En tunne sinua, mutta kuten sanottu, tunnen monta kaltaistasi ihmistä. Heillä kaikilla on yksi yhdistävä tekijä: he ovat tyytymättömiä omaan elämäänsä ja syyttävät siitä muita. Mieti, mikä sinut tekee onnelliseksi ja elä sen mukaisesti.

Piste.

• lisään vielä

sen, että itse poltin ennen kuin sain tietää olevani raskaana. Lopetin välittömästi, kun tulos näytti plussaa. Tätä ennen olin polttanut puolet elämästäni, 14 vuotta.

En silti pidä itseäni parempana äitinä kuin sellaisia, jotka eivät ole pystyneet lopettamaan. Jokainen elää siten, miten tahtoo ja oikeaksi kokee. Jos joku voi elää sen asian kanssa, että polttaa raskaana ja imettäessään, ok. Minä en olisi voinut, mutta tiedän kyllä myös, mitä on elää omantunnontuskissa. Jokainen tupakka äidiltä on luultavasti kuin veitsenisku sydämeen. Näin voisin itse kokea. Enkä tätä halunnut.

Pelkään, että alan uudestaan tupakoimaan imettämisen jälkeen. Mutta yritän miettiä, etten halua sanoa joskus lapselleni, että äiti kuolee keuhkosyöpään. Niin, huonot äidit polttavat siis oman kuolemansa uhallakin ja sillä, että lapsi jää yksin maailmaan, jos aletaan näin pitkälle ajattelemaan.

Yksi tupakka vastaa sellaista pientä pakokaasun töräystä, muista se kun seuraavan kerran menet ulos kaupungille kävelylle. Suuremmat saasteet ne siellä on. Kannattaa pysytellä sisätiloissa, ettei vain mitään saasteita pääse elimistöön. Ai niin, mutta kannattaa myös katsastaa, millaista säteilymäärää sisätiloissa on. Tämä aiheuttaa syöpää.

En hyväksy minäkään siis raskauden aikaista tupakointia. Mutta en mene kyllä siitä huutelemaankaan ja varsinkaan, ei kannata sanoa äidille, kuka ansaitsee lapsen ja kuka ei. Sinähän et voi sitä päättää kuten ei voi lapsikaan valita vanhempiaan.

• nalle22
        lisään vielä kirjoitti:

sen, että itse poltin ennen kuin sain tietää olevani raskaana. Lopetin välittömästi, kun tulos näytti plussaa. Tätä ennen olin polttanut puolet elämästäni, 14 vuotta.

En silti pidä itseäni parempana äitinä kuin sellaisia, jotka eivät ole pystyneet lopettamaan. Jokainen elää siten, miten tahtoo ja oikeaksi kokee. Jos joku voi elää sen asian kanssa, että polttaa raskaana ja imettäessään, ok. Minä en olisi voinut, mutta tiedän kyllä myös, mitä on elää omantunnontuskissa. Jokainen tupakka äidiltä on luultavasti kuin veitsenisku sydämeen. Näin voisin itse kokea. Enkä tätä halunnut.

Pelkään, että alan uudestaan tupakoimaan imettämisen jälkeen. Mutta yritän miettiä, etten halua sanoa joskus lapselleni, että äiti kuolee keuhkosyöpään. Niin, huonot äidit polttavat siis oman kuolemansa uhallakin ja sillä, että lapsi jää yksin maailmaan, jos aletaan näin pitkälle ajattelemaan.

Yksi tupakka vastaa sellaista pientä pakokaasun töräystä, muista se kun seuraavan kerran menet ulos kaupungille kävelylle. Suuremmat saasteet ne siellä on. Kannattaa pysytellä sisätiloissa, ettei vain mitään saasteita pääse elimistöön. Ai niin, mutta kannattaa myös katsastaa, millaista säteilymäärää sisätiloissa on. Tämä aiheuttaa syöpää.

En hyväksy minäkään siis raskauden aikaista tupakointia. Mutta en mene kyllä siitä huutelemaankaan ja varsinkaan, ei kannata sanoa äidille, kuka ansaitsee lapsen ja kuka ei. Sinähän et voi sitä päättää kuten ei voi lapsikaan valita vanhempiaan.

jokainenhan siis tekee mitä haluaa, itse en tupakointia raskauden aikana hyväksy, joskaan en ymmärrä koko tupakointia muutenkaan, mutta lapsivuodeosastolla töissä olleena voin sanoa, että raskauden aikana tupakoineen äidin vauvaa on välillä aika kauhea katsoa, kun vieroitusoireet siirtyy myös vauvaan, ja vauva itkee sen takia kun nikotiini rupee haihtumaan ja sitä tarvitsisi lisää...ei kiva.

• Vauva..
        nalle22 kirjoitti:

jokainenhan siis tekee mitä haluaa, itse en tupakointia raskauden aikana hyväksy, joskaan en ymmärrä koko tupakointia muutenkaan, mutta lapsivuodeosastolla töissä olleena voin sanoa, että raskauden aikana tupakoineen äidin vauvaa on välillä aika kauhea katsoa, kun vieroitusoireet siirtyy myös vauvaan, ja vauva itkee sen takia kun nikotiini rupee haihtumaan ja sitä tarvitsisi lisää...ei kiva.

Ihan itse että minua itkettää ku tekee niin pirusti mieli röökiä..? :D

• annette28

Tuskinpa raskauden aikaisen tupakoinnin haitoista niin paljon paasattaisiin, mikäli sillä olisi vain satunnaisia haittavaikutuksia. Kun soitin paikalliseen terveyskeskukseen varatakseni ensimmäistä neuvola-aikaa, oma hoitajani otti perustiedot ylös (nimi, osoite, viimeiset menkat jne.) ja sanoi, että tupakointi on sitten parasta lopetettaa heti, mikäli sellaista harrastelen.

Jos googleen laittaa hakusanat tupakointi ja raskaus niin sieltä tulee sellaista tekstiä, että hirvittää. Ei siis mieleenikään ei mielen viereenkään tulisi vahingoittaa lastani moisella paheella. Ja se, joka puheli tupakoinnin vaikuttavan eniten äidin yleiskuntoon... Miksen ole löytänyt sanallakaan mainittavan siitä asiasta sen sijaan, että sikiön kärsimyksistä puhutaan ja paljon!

Olen pahoillani sanoessani tämän, mutta kyllä sellainen äiti on parempi äiti joka ei vahingoita lastaan TIETEN TAHTOEN kuin äiti, joka ei piittaa sikiön hyvinvoinnista tuon taivaallista. Mikäli jo raskausaikana ei ole valmis luopumaan lapsen hyvinvoinnin eteen jostakin paheesta, niin mitenhän ne voimavarat riittävät sitten vauvasta huolehtimiseen tämän synnyttyä. Vauvan tullessa maailmaan kaikki on sata kertaa rankempaa, kokemusta on!

Tietty jos joku tulisi kertomaan minulle sauhutelleensa ja olevansa raskaana, niin en nyt kimppuunkaan kävisi. Mutta en voisi hymistellä, että hei hyvä juttu, polta vaan kunhan et stressaa. Jos ystäväni olisi ko tilanteessa niin varmasti tekisin kaikkeni, jotta voisin tukea häntä lopettamisessa.

• moraalisaarnaan

Mutta kehoittaisin lopettamaan. Olen itse polttanut aikoinaan yli 10 vuotta ja helppoa lopetus ei ollut. Onneksi lopetin kuitenki jo 3 vuotta ennen raskautta.

Uusimmat tutkimustulokset kuitenkin kiistatta osoittaa, että äidin tupakointi laskee poikavauvan hedelmällisyyttä aikuisiässä 40%:a!!! Eli mikäli teillä on toiveita saada aikanaan myös lapsenlapsia, kannattaa röökausta pariin kertaan miettiä... Niin, ei ehkä teille ajankohtainen ongelma, mutta kai kaikki haluaa ajatella lapsen parasta myös tulevaisuudessa.

Ja tämähän oli vain yksi vaikutus, monia muita toki lisäksi (lapsen lyhytkasvuisuus, terveysongelmat etc..)

• rv29

en todellakaan hyväksy että raskaana oleva tupakoi. itse tiedän että on mahdollista lopettaa. lopetin heti kun plussasin. mieli on tupakkaa tehnyt, sitä en kiellä! ja tiedä vaikka alankin polttamaan raskauden jälkeen, mutta lastani en myrkyttää halua! en tunne mitään muuta kuin sääliä niitä kohtaan jotka tupakoivat odotusaikana! kyllä pitää ihmisen olla tyhmä jos lastaan tietoisesti haluaa myrkyttää.

• ......

mä kans lopetin molempien kohdalla.ensimmäisen jälkeen alotin uudestaan (vasta imetyksen loputtua) ja toisen jälkeen en ole aloittanut.hankalaa se lopettaminen oli varsinkin toisen kohdalla mutta se kannatti.en halunut ottaa riskiä että tulisi astmaa tms.onhan se mahdollisuus että se tulee ilman tupakkaakin mutta nyt mahdollisuus on pienempi.mielluummin itse "kärsin" sen muutaman viikon vierotusoireista kuin antaisin lapseni kärsiä esim juuri astmasta koko ikäänsä..

• ihmettelen vain..

vi**u siinä on että te tupakoitsijat ette sitten voi käyttää nikotiinikorvausvalmisteita?? ne on se parempi vaihtoehto. ja oma mielipiteeni on kyllä se että tupakoivat odottajat ovat väkisinkin huonompia äitejä kuin tupakoimattomat! ei se lapsi saa valita elämää ilman tupakkaa.

• ...hitonkaan merkitystä...

...mitä minä ajattelen. onhan se outoa nähdä joku raskaana oleva tupakoivan, etenkin kun nykyään puhutaan riskeistä, mutta jotkut täällä tuntuvat ottavan asian niin henkilökohtaisesti, että oikein ihmetyttää, että ketähän he oikein puolustavat...

on lapsia, jotka ovat syntyneet terveinä tupakoinnista huolimatta, ja myös niitä, jotka sitten eivät. terveydenhuollon ammattilaiset listaavat aina kaikki riskit, ja tottakai puhuvat terveyden puolesta, mutta olettekos lukeneet lääkereseptien sivuvaikutuslistoja koskaan. niitten mukaan annoksesta pitäisi suurinpiirtein joskus maksa poksahtaa ja aivot kääntyä nurinpäin, oksennella kuukausi ja sitten kuolla, mutta eipä niin vaan aina käy, ja lääkärit ne vaan määräilee niitä lääkkeitä.

lääkärit puhuvat siitä stressaamisesta juuri siksi, että samalla kun teille lietsotaan valistusta päähän, he tietävät, ettei asiat ihan aina mene sataprosenttisesti niinkuin varoitellaan, ja joskus tosiaan se stressi on pahempi.

kauheita kommentteja täällä: mielenterveyspotilaitten ei kuulu saada lapsia, tupakoivien ei kuulu saada lapsia, kuka on huono ja kuka hyvä... ööö... aika kaikkivaltiaita. mitenkähän olisi, jos oikein täytyisi ääneen ja päin naamaa puhua? miten, jos tarvitsisi ottaa vastuu asiasta?

luojan kiitos luoja on luoja, minä tai te ette. joten ottakaa pulttia niin paljon kun ikinä, te ette kenekään omille asioille mitään mahda (jokainen voidaan varmasti tuomita jostain), ja kuului nyt kenen teidän mielestä saada lapsia tai ei, te ette onneksi sitä määrää (kukaan ei kohta saisi niitä), ja laskettelitte te nyt mitä tahansa tuomioita, teillä ei onneksi ole siihen pienintäkään oikeata valtaa.
      huh!

eikä onneksi minullakaan siis. se on kovin vapauttavaa. suosittelen.

mutta asian tärkeyden huomaa aina siitä, miten paljon kiihkeää keskustelua se herättää, suoranaista lietsontaakin välillä, hyvä että asia on tärkeä ja pohdinnan arvoinen.

• Hyvää tekstiä

sinulta! En oikein jaksa edes enää käydä lukemassa näitä sivuja, kun tämä toistaa niin tätä samaa kokoajan...nyt tylsänä hetkenä kävin lukaisemassa, vieläkö täällä ollaan samoilla linjoilla ja niinhän se on. Draamaa täällä löytyy kyllä, tupakointi varsinkin on sellainen asia, joka saa joiltakin kyllä aivot ylikierroksille. Ihan järkyttävää sanoa toiselle ihmiselle, ettei hän ansaitse lapsia tai vielä enemmän, ettei hän rakastaisi lastaan. Ei ymmärretä, mikä on riippuvuus - voimakas fyysinen riippuvuus, eikä edes varmaan haluta/yritetä ymmärtää. Samapa tuo, mutta suuta voisi koittaa pitää joskus vähän pienemmällä ja tutkia vaikka omia tekemisiään joskus. Tuskin kukaan on täydellinen äiti ja jos tarkasti katsoo tekemisiään ja kaivelee kaikki tutkimukset, mitä netillä on tarjota, löytyy varmasti jokaisen mamman tekemisistä arvosteltavaa ja sikiölle haitallisia tekoja. Toki tupakoinnin haitat tiedetään ja se ei missään nimessä ole hyväksi, mutta tällainen jeesustelu, mitä täällä harrastetaan ampuu kyllä jo yli. Joku kehtaa väittää olevansa tupakoimattomana parempi ihminen ja äiti...muutaman vuoden päästä voi olla, että tämä sama äiti hautaa lastaan, joka hukkui kotirantaan, kun äiti ei ollut tutussa paikassa tarpeeksi tarkkana - samalla tämä tupakoiva äiti voi onnellisena viedä lastaan leikkimään. Ihan vain esimerkkinä...lopettakaa se hemmetin jalustalla seisominen tai perustakaa joku täydellisien äitien klubi jonnekin, niin minä voin tulla syynäämään teidän tekemisiä ja kertomaan, mikä on lapselle haitallista minkäkin tutkimuksen mukaan ja mikä ei...ihan sama, mitä mikäkin lääkäri sanoo asiasta - minä olen lukenut tutkimuksia ja siksi minä tiedän paremmin!

Minä luulin aina lopettavani heti kun olen raskaana...eräs tuttavani tupakoi raskaana ollessaan ja minä paheksuin sitä silloin ihan tosissaan. Toki en pidä sitä hyvänä asiana vieläkään, mutta nyt ymmärrän mitä hän kävi läpi. Itselläni tämä raskaus on ollut äärimmäisen vaikea ja raskas..tupakoinnin olen vähentänyt askista muutamaan tupakkaan päivässä ja en polta kuin vasta sitten kuin vieroitusoireita tuntuu tulevan. Yritän käyttää korvikkeita, mutta saan niistä niin hirveät mahaoireet, että oksennan ja ripuloin, mikä johtaa kuivumiseen ja vie minut tiputukseen, eikä todellakaan ole sitä tupakkaa parempi vaihtoehto minulle tai vauvalle. Jokainen tupakka, jonka poltan saa aikaan kamalan omantunnon tuskan ja tunnen olevani huono ihminen. Lääkärit sanovat, samoin kuten neuvola, että ei kannata lopettaa, kun fyysiset vieroitusoireet ovat minulla niin voimakkaat, että sikiö kärsii niistä enemmän kuin tupakasta, vaan muutama tupakka mielummin päivässä, niin vähän, millä pystyy vain olemaan. Se, mikä minua kaduttaa on, etten osannut lopettaa ennen raskautumista..Jos olisin lopettamisen yrittämisen tiennyt olevan näin järkyttävää, olisin sen kyllä tehnyt - ne vieroitusoireetkin kestää kyllä kun siihen ei liity vauvan menettämisen uhkaa. Ja kun tämä lapsi syntyy, varmasti imetystä varten lopetan ja olen valmistautunut siihen kamppailuun, mutta vasta sitten voin sen tehdä, kun se ei vaikuta vauvaan. Loppujen lopuksi minulle on ihan sama, mitä teistä kukin ajattelee - jotenkin vain toivoisi, että ihmisissä olisi vähän enemmän ymmärrystä ja näkemystä, ettei kaikki ole aina niin yksiselitteistä ja mustavalkoista. Se, että jonkun mies lopetti tuosta vaan päättämällä, ei tarkoita sitä, että tilanne on kaikille sama. Jokaisen elimistö toimii eri tavoin...

Noh, kuitenkin, onnellista joulun odotusta ja raskausaikaa kaikille virheistämme huolimatta jokaiselle! Minä en jaksa näitä sivuja enää lukea, pitää etsiä joku sivusto, missä pipot on vähän löysemmin päässä ja pyhimykset ovat jossain muualla. Eri mieltä saa olla ja itse toimia näkemyksiensä mukaan, mutta onko pakko aina olla niin pirun jeesusteleva???

• Parempi ilman
        Hyvää tekstiä kirjoitti:

sinulta! En oikein jaksa edes enää käydä lukemassa näitä sivuja, kun tämä toistaa niin tätä samaa kokoajan...nyt tylsänä hetkenä kävin lukaisemassa, vieläkö täällä ollaan samoilla linjoilla ja niinhän se on. Draamaa täällä löytyy kyllä, tupakointi varsinkin on sellainen asia, joka saa joiltakin kyllä aivot ylikierroksille. Ihan järkyttävää sanoa toiselle ihmiselle, ettei hän ansaitse lapsia tai vielä enemmän, ettei hän rakastaisi lastaan. Ei ymmärretä, mikä on riippuvuus - voimakas fyysinen riippuvuus, eikä edes varmaan haluta/yritetä ymmärtää. Samapa tuo, mutta suuta voisi koittaa pitää joskus vähän pienemmällä ja tutkia vaikka omia tekemisiään joskus. Tuskin kukaan on täydellinen äiti ja jos tarkasti katsoo tekemisiään ja kaivelee kaikki tutkimukset, mitä netillä on tarjota, löytyy varmasti jokaisen mamman tekemisistä arvosteltavaa ja sikiölle haitallisia tekoja. Toki tupakoinnin haitat tiedetään ja se ei missään nimessä ole hyväksi, mutta tällainen jeesustelu, mitä täällä harrastetaan ampuu kyllä jo yli. Joku kehtaa väittää olevansa tupakoimattomana parempi ihminen ja äiti...muutaman vuoden päästä voi olla, että tämä sama äiti hautaa lastaan, joka hukkui kotirantaan, kun äiti ei ollut tutussa paikassa tarpeeksi tarkkana - samalla tämä tupakoiva äiti voi onnellisena viedä lastaan leikkimään. Ihan vain esimerkkinä...lopettakaa se hemmetin jalustalla seisominen tai perustakaa joku täydellisien äitien klubi jonnekin, niin minä voin tulla syynäämään teidän tekemisiä ja kertomaan, mikä on lapselle haitallista minkäkin tutkimuksen mukaan ja mikä ei...ihan sama, mitä mikäkin lääkäri sanoo asiasta - minä olen lukenut tutkimuksia ja siksi minä tiedän paremmin!

Minä luulin aina lopettavani heti kun olen raskaana...eräs tuttavani tupakoi raskaana ollessaan ja minä paheksuin sitä silloin ihan tosissaan. Toki en pidä sitä hyvänä asiana vieläkään, mutta nyt ymmärrän mitä hän kävi läpi. Itselläni tämä raskaus on ollut äärimmäisen vaikea ja raskas..tupakoinnin olen vähentänyt askista muutamaan tupakkaan päivässä ja en polta kuin vasta sitten kuin vieroitusoireita tuntuu tulevan. Yritän käyttää korvikkeita, mutta saan niistä niin hirveät mahaoireet, että oksennan ja ripuloin, mikä johtaa kuivumiseen ja vie minut tiputukseen, eikä todellakaan ole sitä tupakkaa parempi vaihtoehto minulle tai vauvalle. Jokainen tupakka, jonka poltan saa aikaan kamalan omantunnon tuskan ja tunnen olevani huono ihminen. Lääkärit sanovat, samoin kuten neuvola, että ei kannata lopettaa, kun fyysiset vieroitusoireet ovat minulla niin voimakkaat, että sikiö kärsii niistä enemmän kuin tupakasta, vaan muutama tupakka mielummin päivässä, niin vähän, millä pystyy vain olemaan. Se, mikä minua kaduttaa on, etten osannut lopettaa ennen raskautumista..Jos olisin lopettamisen yrittämisen tiennyt olevan näin järkyttävää, olisin sen kyllä tehnyt - ne vieroitusoireetkin kestää kyllä kun siihen ei liity vauvan menettämisen uhkaa. Ja kun tämä lapsi syntyy, varmasti imetystä varten lopetan ja olen valmistautunut siihen kamppailuun, mutta vasta sitten voin sen tehdä, kun se ei vaikuta vauvaan. Loppujen lopuksi minulle on ihan sama, mitä teistä kukin ajattelee - jotenkin vain toivoisi, että ihmisissä olisi vähän enemmän ymmärrystä ja näkemystä, ettei kaikki ole aina niin yksiselitteistä ja mustavalkoista. Se, että jonkun mies lopetti tuosta vaan päättämällä, ei tarkoita sitä, että tilanne on kaikille sama. Jokaisen elimistö toimii eri tavoin...

Noh, kuitenkin, onnellista joulun odotusta ja raskausaikaa kaikille virheistämme huolimatta jokaiselle! Minä en jaksa näitä sivuja enää lukea, pitää etsiä joku sivusto, missä pipot on vähän löysemmin päässä ja pyhimykset ovat jossain muualla. Eri mieltä saa olla ja itse toimia näkemyksiensä mukaan, mutta onko pakko aina olla niin pirun jeesusteleva???

Että näin.Maailmassa on paljon pahempiakin ongelmia!

• Eräs äiti vaan

En hyväksy tupakointia raskaana tai imettäessä, enkä oikein lasten vanhemmille muutenkaan. Itse asiassa en kenellekään.

Tupakointi ei ole pelkästään oma asia koskaan ja erityisesti ei silloin kun on raskaana. Tupakoinnin haitat tietää kaiketi jokainen (jotkut vain eivät halua niitä uskoa). Jos vieroitusoireet ovat niin kovat, että niiden takia on pienempi paha polttaa kuin lopettaa raskaana (mitä itseasiassa en kyllä usko), niin miten kukaan rakastava äiti voi siirtää sen vieroittumisongelman vastasyntyneelle vauvalleen sitten synnytyksessä, ettei itse vain tarvitse. Niin, no, kai sille vauvalle voi sitä nikotiinimaitoa sitten syöttää, niin tulee hieman pehmeämpi vieroittuminen.

Ei kukaan äiti ole täydellinen. Mutta huomattavasti parempi äiti on sellainen, joka ei TAHALLAAN vahingoita lastaan (toki koskee myös muita tahallisia vahingoittamisia). Tupakoinnin voi lopettaa myös jo raskauden suunnitteluvaiheessa, jolloin sikiön ei tarvitse kärsiä lopettamisesta aiheutuvasta stressistä ja nainenkin huomaa, onko kykeneväinen lopettamaan tupakoinnin ja onko näin ollen valmis raskauteen.

Kyllä, sanon suoraan, että mielestäni tupakoivat eivät ansaitse lapsia. Tupakkaan voisi lisätä jotain hedelmättömyysainetta myös (tehokkaampaa kuin mitä siinä jo on). Mutta jos näen raskaana olevan tupakoivan, niin en toki mene hänelle mielipidettäni esittämään. Ajattelen vain itsekseni, että onpas typerä, itsekäs ja ajattelematon ihminen, joka ei rakasta lastaan.

Joku mainitsi tässä ketjussa, että auton pakokaasupäästöt ovat pahemmat. Itseasiassa se ei pidä paikkaansa. Tupakoitsijan hengitysilma ei läpäise autojen katsastuksen pakokaasutestejä välittämästi tupakoinnin jälkeen. Auton pakokaasuja harvoin hengitetään ihan puhtaana suoraan keuhkoihin (en toki sitäkään hyväksy raskaanaoleville).

• tupakoivan raskaana olevan ...

Meillä on nyt menossa 12 rv ja muija senkun jatkaa tupakointia. Itse en voi hyväksyä asiaa miltään kantilta, ja koen ihan itsekin stressiä AINA kun hän menee tupakalle. Asiat alkavat kärjistyä jo siihen pisteeseen että minä lähden kävelemään.

Nikotiinipurukumia on, olisin valmis maksamaan mitä tahansa vaihtoehdoista tupakan sijaan, vaan kun nainen ei suostu edes koittamaan, ei edes kertaa sitä nikotiinipurukumia. Jollei nainen välitä tulevasta lapsestaan edes sen vertaa ettei pysty edes YRITTÄMÄÄN lopettamista, saa hän jäädä minun puolestani yksin. minä en ole ainakaan oikea ihminen sellaiselle äidille..l

Ja itse poltin vakituisesti yli 10 vuotta, ja loptein käytännössä kokonaan. Tiedän että se voi olla joillekin helvetillisen vaikeaa, mutta kun on näin suuret panokset pelissä, luulisi edes viitsivän yrittää.

• äippä kans

Olen itsekin polttanut ekan raskauden ajan ja nyt odotan toista, enkä ole vieläkään onnistunut lopettamaan. Mulla on todettu kohdunkaulan heikkous ja yksi keskenmeno takana koska lopetin tupakoinnin silloin hetkeksi. Lääkärin ohje oli että en saa missään nimessä lopetta, mutta hyvä olisi vähentää. Nyt menee pari röökiä päivässä ja oon viikolla 29 4. Aiempi mukula on kolme ja on kehittynyt kielellisesti ja motorisesti nopeammin kuin ikätoverinsa. Että älä nyt muijaas jätä, vaan koita kehittää sille tekemistä ettei kävis niin usein ainakaan tupakilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      60
      3186
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2668
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2301
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    10. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2078
    Aihe