mitä eroa?

Hevostyttö

on kun oon kuullut,että hevoset astutetaan tai siemennetetään?
voisko joku kertoa?

11

433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • chilla

      astutuksella tarkoitetaan sitä kun ori on sukupuoliyhteydessä tamman kanssa ihan oikeasti ja siemennyksellä tarkoitetaan yleensä sitä kun eläinlääkäri laittaa oriin sperman tamman sisään.Siemennystä taidetaan suosia nykyisin aikapaljon,koska astutustilanteessa tamma saattaa potkimalla vahingoittaa kallista siitosoria,jollei oikein ole halukas puuhaan...spermaa voidaan jopa kuljettaa maasta toiseen,yleistä ainakin ravihevosia jalostettaessa.

      • Super Heppa

        Siemennystä suositaan myös ihan sen takia että
        jollain oriilla voi olla tosi paljon tammoja astuttavana eli se ei jaksa kaikkia astua joten
        orin sperma kerätään siinä yhteydessä kun se astuu "pukin" eli voisko sanoo et valetamman.
        Ja sitten tosiaan sperma pakastetaan ja sieltä sit
        tammojen sisään.
        Vaikee selittää mut hope joku tajus jotakin =)


      • Hämmästynyt
        Super Heppa kirjoitti:

        Siemennystä suositaan myös ihan sen takia että
        jollain oriilla voi olla tosi paljon tammoja astuttavana eli se ei jaksa kaikkia astua joten
        orin sperma kerätään siinä yhteydessä kun se astuu "pukin" eli voisko sanoo et valetamman.
        Ja sitten tosiaan sperma pakastetaan ja sieltä sit
        tammojen sisään.
        Vaikee selittää mut hope joku tajus jotakin =)

        miten sitä spermaa saa silt orilta?
        joku pukki en tajunut oikein?


      • chocol@te
        Hämmästynyt kirjoitti:

        miten sitä spermaa saa silt orilta?
        joku pukki en tajunut oikein?

        pukki on sellainen "tekotamma", pötikkä jonka päälle ori hyppää. Sitten joku tarpeen mukaan ottaa siittimestä kiinni ja kerää sperman semmosen teko-emätin putken avulla, tai sitten putki on siinä pukissa. Tälla tavalla myös sperman laatua voidaan tarkkailla ja tammat siemennetään vain tietyllä osalla siitä.


    • hevosfani114

      Hevosella on varmaan ulkonäöllisesti eroja mutta sisältä ei ole hirveitä eroja ☺️

    • ojhig

      Tuli mieleen tuosta mitä ylempänä sanottiin, eli että "jollain oriilla voi olla tosi paljon tammoja astuttavana eli se ei jaksa kaikkia astua joten orin sperma kerätään siinä yhteydessä kun se astuu "pukin" eli voisko sanoo et valetamman."

      No kuinka se pukin astuminen säästää oriin voimia verrattuna siihen että astuisi oikean tamman? Kummassakin tapauksessa se hyppää selkään ja hoitelee hommat.

      En itse näistä jutuista paljonkaan tiedä, mutta järki sanoisi, ettei se pukki niitä voimia mitenkään ratkaisevasti säästele. Uskottavampaa on, että pukille hyppääminen on ihan vain sperman keräämistä varten, niin että siemeniä saa tarvittaessa käyttöön silloinkin kun ori itse on jossain toisaalla.

    • Kasiro

      Ojhig, olet oikeassa, pukki on nimenomaan sperman keräämistä varten. Oriin voimia ja aikaa se säästää siten että yhdestä spermasatsista siemennetään useampi tamma. Eli yhdellä hypyllä se
      " astuu " 5 - 8 tammaa, ehkä enemmänkin.
      Ja kuten ylempänä jo sanottiinkin spermaa voidaan pakastaa ja se voidaan käyttää jopa sitten kun ori on jo kuollut.

    • ojhig

      Ah, kiitos Kasiro! Noinhan se tosiaan säästelee oria aika laillakin. En tullutkaan ajatelleeksi asiaa tuolla tavalla.

      Hyppään hetkeksi ohi aiheen, mutta mitä sinulle kuuluu nykyään? Sinua on näkynyt viimeaikoina hyvin vähän eikä Mörrinkäisestä ja Lampinajadistakaan ole kuulunut mitään. Kommeluspalstakin on ollut hiljainen. On tainnut verkkoaita pitää tammankin poissa pahanteosta?

      En ole itse täällä juuri kirjoitellut, mutta olen kuitenkin lueskellut muiden juttuja, varsinkin teidän. Teiltä on saanut paljon hyödyllisiä vinkkejä monenmoiseen, kiitos niistäkin!

      Hyvää kevättä kaikille!

    • Kasiro

      En ole paljoakaan ehtinyt vierailla näillä sivuilla nykyään, silloin tällöin poikkean katsomaan onko mitään uutta.
      Kiirettä pitää, laajennan pientä mökkiäni, siitä tulee isohko talo ja se ja työni pitää minut kiireisenä. Samalla pitäisi hoitaa ja ratsastaa hevosenikin, sekä tamma että ori. Ei oikein tahdo tunnit vuorokaudessa riittää. Onneksi äiti ja isä auttaa paljon hevosten kanssa.
      Hepat ovat olleet suht kiltisti, tosin tamma sai karsinansa oven auki parina yönä ja meni satulahuoneeseen ja sitten takaisin boxiinsa nukkumaan. Siellä oli aamulla kaikki tavarat pitkin lattiaa, suitset, satulat, loimet ym, ym. Boxin ovi oli auki ja mutta tamma sisällä aamulla.
      Onneksi rehuhuone on erillään ja menee automaattisesti lukkoon joten tihulainen ei päässyt sinne.
      Emme ensin tajunneet että se oli tamma vaan epäilimme ilkivaltaa.
      Jätimme sitten koiran satulahuoneeseen yöksi ja kun koira nosti metelin ja menimme katsomaan löysimme tamman sieltä. Sitten vasta älysimme tihulaisen.

      Ja olen todellakin iloinen jos minusta on ollut apua jollekulle.

      Hyvää kevättä myös minun puolestani.

    • Hei vain minunkin puolestani!
      Minä olen viettänyt lähinnä hiljaiseloa ja eläimetkin ovat olleet rauhallisesti eivätkä ole järjestäneet mitään ihmeempiä sirkuksia. Vaihdoin syksyllä työnantajaa ja olen tyytyväinen nykyiseen työpaikkaani. Seilaan edelleen, mutta nyt kuivarahtipuolella, kun ennen olin töissä tankkilaivoilla. Ja siinäpä ne minun kuulumiseni oikeastaan ovatkin.

      Täällä foorumilla olen käynyt viimeaikoina aika harvakseltaan. On ollut niin hiljaista, ettei täällä ole ollut paljonkaan mitään mitä kommentoida, tai sitten toiset ovat jo ehtineet sanoa sen mitä minäkin olisin sanonut.

      Ja kiitos palautteesta, kiva kuulla, että minäkin olen osaltani voinut olla avuksi!

      Kasiro, sinulla tosiaan riittää kiireitä! Näköjään tamma järjestää teille edelleenkin ajankulua, joskaan ei aina niinkään mieleistä. Hyvä kuitenkin, että syyllinen tihutöihin selvisi, niin ei tarvitse ryhtyä ainakaan kovin suuriin toimenpiteisiin. Tuo lukkojen näpelöinti kävi aikanaan tutuksi meillekin, kun poni keksi miten se saa haat, linkut ja narujen solmut auki. Lopulta se oli kaksinkertaisten lukkojen takana tarhassakin, muuten se lähti aidoista ja tuli pihaan laitumelle. Meillä oli kaikki linkut ja haat varmistettu koiranlukolla, niin että linkku tai haka ei päässyt aukeamaan vetämällä. Koiranlukkoa se ei saanut auki. Pari kertaa sen onnistui avata jopa heinäverkon lukko, emmekä vieläkään käsitä miten. Siksi jouduimme luopumaan niistäkin, mutta koiranlukot pysyivät, ne olivat jo liikaa meidänkin houdinille.

      Hyvää kevättä minultakin!

    • Kasiro

      Myös meillä oli ( ja on taas ) koiranlukoilla varmistetut lukot. Vaihdoimme boxien oviin toisenlaiset lukituslaitteet ja ajattelimme että näitä tamma ei osaa avata. Mutta osasipa kuitenkin.
      Tarhassa se kyllä pysyy ja siellä on ollut kiltisti mutta siellä sillä on kuusennäreitä ajankuluna. Ja isä toi keskelle tarhaa ison lumikasan jota tamma kuopsuttaa yhtenään. Silti tarhakin on varmistettu koiranlukolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe