Näinä päivinä meillä puhutaan yhteiskuntaluokista.
Aiemmin oli suutari puolueen puheenjohtaja ja ministerinä. Siellä on sähköasentaja ollut kymmeniä vuosia huomattavassa asemassa.
Tämmöinen ei voine enää mennä läpi. Onko palattu kahtiajakoon? - Tai palattu ja palattu ... Rooman valtakunnassa 500 eKr olivat patriisit ja plebeijit, ketkä eivät saaneet mennä naimisiin keskenään. Sillon ei täällä vissiin ollut vielä yhteiskuntaa olleskaan.
Nyt taitaa olla vapaaehtoinen kahtiajako. Mikä ihmisen sisällä saa tämän aikaan? Vanhempien perintö?
Patriisit ja plebeijit
36
1065
Vastaukset
Rahan määrä lompakossa kertoo sen mihin luokkaan kuulun ja niin kauan on hyvä olla kun itsekin ymmärrän tyytyä siihen mihin mulla on varaa. Enpä kanna pahemmin huolta toisten asemasta, vaan keskityn ihan omaani.
- vaikka markat eivät...
minä en suostu rahan perusteella tehtyyn jakoon. en en en en ja vielä kerran en. potkasee se onni vielä lammastakin. ihminen munaa vaan itsensä jos unohtaa juurensa.
- vilosohvi
Voiko yhteiskunnan johtoon nousta rikkaita kouluttamattomia nykyään mielestäsi?
vilosohvi kirjoitti:
Mielestäni ei sitä koulutusta paljoa arvosteta työttömiä on korkeasti koulutetuissakin ja titteleitä jaetaan tyhjänpuhujille. Sen kokoomuksen jäsenkirjalla menee moni toisen ohi.
- nainen tatamilata
vilosohvi kirjoitti:
rikkaita tyhmiä siellä kuitenkin on. napaan tuijottajia, putkinäköisiä laput silmillä kiesiään vetäviä hevosia. viisaus kun ei tule vallan mukana. aivan niinkuin että ei tarvitse alkaa ensin homoksi tullakseen hyväksi balettitanssijalsi. rahalla on taivaallinen voima mutta sillä sinne ei päästä. vaaleissa keskinkertainenkin pärjäsi ja pääsi eduskuntaan rahalla. raha saneli ja sanelee nytkin. mukamas nämä ovat hyviä lain säätäjiä. miten se on mahdollista? oikeutiedettä luetaan 4-5v täysipäiväisesti. lehmä ei muista vasikkana olevansakaan. sanoo sananlasku. meillä suomalaisilla pitäis olla parempi lihasmuisti ja tunneäly. onnenkantamoiset ei kauaksi kanna.
- HTZA
ennen ja nyt ja tulevaisuudessa.
Raha.
Me täällä Scandinaviassa aloitimme toisen tien, ja se tie oli niin peloittava Euroopassa että se päätettiin tuhota.
Ja kansa kun nuorentuu ja sitä myötä hölmöytyy tai on tietämätöntä, tuli hyvä tilaisuus.
Jos olet huomannut niin kirkkommekin haluaa 16 vuotiaat vaaliuurnille.
Valtiokin haluaisi mutta siellä on sentään vielä pari moraalista ihmistä mukana.
Olis se kyllä hauskaa nähdä miten sitten "täysikäisyys" määriteltäisiin.
Vaalitäysikäisyys 16v, muuten 18v, ja ihan oikeasti 21v.
Mutta odotahan vähän, kyllä se siittä.- annettiiko arvot?
nuorissa ei ole mitään vikaa. nuoret on kohteliaita, nuorissa on energiaa. sinä meet samaan halpaan kuin kaikki ne jotka arvostelivat nuoria. hirveetä rämpytystä jos ei tuu tangoo tulee turpaan. ai että pitäskö humpata hikipäässä. no en varsin ala. tanssin itseni ulos.
- HTZA
annettiiko arvot? kirjoitti:
nuorissa ei ole mitään vikaa. nuoret on kohteliaita, nuorissa on energiaa. sinä meet samaan halpaan kuin kaikki ne jotka arvostelivat nuoria. hirveetä rämpytystä jos ei tuu tangoo tulee turpaan. ai että pitäskö humpata hikipäässä. no en varsin ala. tanssin itseni ulos.
17v.
Joten tunnen kyllä nuoret, olin itsekin pentu 60-luvulla hippiaikaan.
Kasvatuksesta voin kyllä keskustella, sikäli kun ne eivät ole tuollaisia heittoja: kasvatuksesta se riippuu, itehän kasvatit jne. - anargisti mummo
Rehellisyys ei maata peri vaan röyhkeys. tämä on vallalla. mua hävettää mun ikäisten tekemät vedot. mihin häipyi toisista huolehtiminen, Solidaarisuus??
- taiteilijan kohtalo
""Köyhyys syrjäyttää niin voimakkaasti, että on vaikea olla tavallisten ihmisten seurassa. Jos ei ole telkkaria, ei voi keskustella tv-ohjelmista. Kahviloista, leffoista ja teattereista on kieltäydyttävä. Köyhä ei voi oikeastaan olla kuin toisten köyhien seurassa.""
Pakollisten menojen jälkeen hänellä jää käteen 130 euroa, joten leipäjonoihin on mentävä.
En ymmärrä mitä tarkoitat tuolla ikäasialla. - mummmooo
HTZA kirjoitti:
17v.
Joten tunnen kyllä nuoret, olin itsekin pentu 60-luvulla hippiaikaan.
Kasvatuksesta voin kyllä keskustella, sikäli kun ne eivät ole tuollaisia heittoja: kasvatuksesta se riippuu, itehän kasvatit jne.vai oletko nähnyt omenapuun tekevan päärynöitä?
- purjeidentekijä
taiteilijan kohtalo kirjoitti:
""Köyhyys syrjäyttää niin voimakkaasti, että on vaikea olla tavallisten ihmisten seurassa. Jos ei ole telkkaria, ei voi keskustella tv-ohjelmista. Kahviloista, leffoista ja teattereista on kieltäydyttävä. Köyhä ei voi oikeastaan olla kuin toisten köyhien seurassa.""
Pakollisten menojen jälkeen hänellä jää käteen 130 euroa, joten leipäjonoihin on mentävä.
En ymmärrä mitä tarkoitat tuolla ikäasialla.mitä tuosta. sinulla on taito ja taide ja ilmaisuvoima. kyky nähdä kaunista vanhassa talorähjässä. ei niitä saa rahalla. joku on poropeukalo vaikka olisiporoporvari. hallejujaa.
- HTZA
anargisti mummo kirjoitti:
Rehellisyys ei maata peri vaan röyhkeys. tämä on vallalla. mua hävettää mun ikäisten tekemät vedot. mihin häipyi toisista huolehtiminen, Solidaarisuus??
"anarkisti". Mutta kaikki tuo vanha katoaa mullan alle. Esiin nousee uusi, nuori, elämä.
Kävelykadut, sossulla eläminen, ikuinen opiskelu, paskaduunit ja niin pois päin.
Ne jotka opiskelevat painuvat ulkomaille tai tulevat tämän maan johtoon, keräämään kermat. - vilosohvi
anargisti mummo kirjoitti:
Ajattelin vaan, että ei ole viisasta Leninistä asti ottaa vauhtia, kun se tie on päättynyt syteen ja saveen.
Ihan vaan tuommonen asioiden esille tuominen sen voisi tehdä. Vaan ovatko rajan alle pudonneet menettäneet toivonsa? - HTZA
En ymmärrä mitä tarkoitat tuolla ikäasialla.Nuoret eivät mene töihin, taiteilevat vaan ja odottavat tukea ja apurahoja.
Mieluummin statiivin kantaminen ruokapalkalla jossain "hienossa filmiproduktiossa" tai iltalehtien , todella surkeita piirroksia" niin kin vakavasta asiasta kun Suomen historia.
Varsinaisia "taiteilijoita". No sitä ei tietenkään pidetä "paskaduunina", vaikka rahaa ei tule sitäkään vertaa, ja valtion perään vaikerretaan. - HTZA
mummmooo kirjoitti:
vai oletko nähnyt omenapuun tekevan päärynöitä?
samanlainen, turhanpäiväinen heitto.
Kerrohan jotain asiaa. - HTZA
HTZA kirjoitti:
Nuoret eivät mene töihin, taiteilevat vaan ja odottavat tukea ja apurahoja.
Mieluummin statiivin kantaminen ruokapalkalla jossain "hienossa filmiproduktiossa" tai iltalehtien , todella surkeita piirroksia" niin kin vakavasta asiasta kun Suomen historia.
Varsinaisia "taiteilijoita". No sitä ei tietenkään pidetä "paskaduunina", vaikka rahaa ei tule sitäkään vertaa, ja valtion perään vaikerretaan.Mitä nuorempi äänestäjä sitä köyhempi pää.
Eli he äänestävät vihreitä ja niitä jotka tukevat taiteita ja valtion rahalla elämistä.
Se on iso äänestäjämassa, kaikki puolueet siitä uneksivat ja nuorena, koska vanhempana he ovat ihan liian fiksuja, paitsi ne ikuiset opiskelijat. - taiteilijan kohtalo
HTZA kirjoitti:
Nuoret eivät mene töihin, taiteilevat vaan ja odottavat tukea ja apurahoja.
Varsinaisia "taiteilijoita". No sitä ei tietenkään pidetä "paskaduunina", vaikka rahaa ei tule sitäkään vertaa, ja valtion perään vaikerretaan.Kysymyksessä oli selän loukkaantuminen ja siitä aiheutunut työkyvyn menetys.
No - voihan olla, että taideaineita opetetaan liikaa. En minä sitä sano.
Patriisit ja prekaarit siis nykyään? Mutta Patriiseja on todellakin vielä - syntyperänsä ansiosta siis vallan kahvassa. - taiteilijan kohtalo
HTZA kirjoitti:
Mitä nuorempi äänestäjä sitä köyhempi pää.
Eli he äänestävät vihreitä ja niitä jotka tukevat taiteita ja valtion rahalla elämistä.
Se on iso äänestäjämassa, kaikki puolueet siitä uneksivat ja nuorena, koska vanhempana he ovat ihan liian fiksuja, paitsi ne ikuiset opiskelijat.ratkaisun: nuorille pitäisi tuoda esille arkkitehtuuria ja Eremitaasin palatseja ja taideaarteita, että tajuaisivat, miten ennen vanhaan - ennen neuvostovaltaa - rakennettiin hienoja ja pysyviä rakennuksia ja tuotettiin pysyvää taidetta.
Sellaisessa mukana oleminen pitäisi tehdä kunniakkaaksi jotenkin. - HTZA
Kysymyksessä oli selän loukkaantuminen ja siitä aiheutunut työkyvyn menetys.
Patriisit ja prekaarit siis nykyään? Mutta Patriiseja on todellakin vielä - syntyperänsä ansiosta siis vallan kahvassa.Unohdit mainita.
Taiteilijalla on se hyvä puoli että taiteilu ei oikein voi kadota. Se kun, oletettavasti, on pään sisällä.
Joissain tapauksissa jopa Altzheimirikin näyttää parantavan vaan asiaa.
Se mitä minä elämässäni olen nähnyt kertoo että taiteilla voi muutenkin kun selällään. taiteilijan kohtalo kirjoitti:
Kysymyksessä oli selän loukkaantuminen ja siitä aiheutunut työkyvyn menetys.
Patriisit ja prekaarit siis nykyään? Mutta Patriiseja on todellakin vielä - syntyperänsä ansiosta siis vallan kahvassa.Fyysinen sairaus ei ole este työssään pärjäämisessä ja urallaan etenemisessä, jos vaan aivot toimii normaalisti. Ja tämän kirjoitti syntymästään saakka fyysisesti vajaakuntoisena paikastaan samalta viivalta terveiden kanssa taistellut. Ja ilman minkäänlaisia muiden tai yhteiskunnan avustuksia.
- HTZA
ratkaisun: nuorille pitäisi tuoda esille arkkitehtuuria ja Eremitaasin palatseja ja taideaarteita, että tajuaisivat, miten ennen vanhaan - ennen neuvostovaltaa - rakennettiin hienoja ja pysyviä rakennuksia ja tuotettiin pysyvää taidetta.
Sellaisessa mukana oleminen pitäisi tehdä kunniakkaaksi jotenkin.muurareita synny kuitenkaan, lisää vaan haihattelevia valtion elättejä.
Ja enemmän maa muurareita tarvitsee kun taiteilijoita.
Menisivät edes Pariisiin kärsimään nälkää, niin kuin ennen. Näkisivät miten siellä tuo sossu toimii.
Siellä joutui, ainakin ennen, hankkimaan mesenaatin, ja se kävi kyllä pyllyn päälle. - HTZA
vilosohvi kirjoitti:
Ajattelin vaan, että ei ole viisasta Leninistä asti ottaa vauhtia, kun se tie on päättynyt syteen ja saveen.
Ihan vaan tuommonen asioiden esille tuominen sen voisi tehdä. Vaan ovatko rajan alle pudonneet menettäneet toivonsa?EU:ssa ollaan ja pysytään, sieltä ei eroon pääse.
Mahdollisuuksia ei enää ole.
NATO:kin on jo liian paljon Euroopan isojen maitten käsissä.
Itään tuskin kukaan enempää haluaa.
Joten? - taiteilijan kohtalo
HTZA kirjoitti:
muurareita synny kuitenkaan, lisää vaan haihattelevia valtion elättejä.
Ja enemmän maa muurareita tarvitsee kun taiteilijoita.
Menisivät edes Pariisiin kärsimään nälkää, niin kuin ennen. Näkisivät miten siellä tuo sossu toimii.
Siellä joutui, ainakin ennen, hankkimaan mesenaatin, ja se kävi kyllä pyllyn päälle.Muuraaminen nimittäin. - sitten juontuu mieleen vapaamuurarit, mitkä olivat yhdessä vaiheessa kivenhakkaajien ammattiliitto. Ne tekivät keskiajalla hienoja rakennuksia ja taiteilivat kivestä julkisivuihin patsaita.
Muuraaminen on oikeastaan käsityötä ja usein muurari joutuu käyttämään silmää vaikkapa takan muuraamisessa.
Kyllä minä nostaisin käsityöammattien arvoa. En ole ollenkaan massatuotannon kannalla. Valtion tuki on tietenkin pahasta. - vilosohvi
HTZA kirjoitti:
EU:ssa ollaan ja pysytään, sieltä ei eroon pääse.
Mahdollisuuksia ei enää ole.
NATO:kin on jo liian paljon Euroopan isojen maitten käsissä.
Itään tuskin kukaan enempää haluaa.
Joten?Onhan buumilaiset nuoria prekaareja vastustamassa. Vielä hyvät 30 vuotta. Se on vaan se tuolla puhuttu köyhyysloukku, mikä eristää elämästä.
Osuuskunnat? Toisivatko pienet yhteisöt rakennetta? Tätä kannustetaan paljon työllisyyskursseilla yrittäjiksi pyrkiville.
Mutta suuri ongelma on, että tekeminen on niin rajoitettua. Mites sinä ammattiliittoihin asennoidut? - HTZA
vilosohvi kirjoitti:
Onhan buumilaiset nuoria prekaareja vastustamassa. Vielä hyvät 30 vuotta. Se on vaan se tuolla puhuttu köyhyysloukku, mikä eristää elämästä.
Osuuskunnat? Toisivatko pienet yhteisöt rakennetta? Tätä kannustetaan paljon työllisyyskursseilla yrittäjiksi pyrkiville.
Mutta suuri ongelma on, että tekeminen on niin rajoitettua. Mites sinä ammattiliittoihin asennoidut?Koska muutahan ei ole, paitsi 1918-taktiikka. Mutta ei sitä missään nimessä.
Kaikkea saa ja pitää kokeilla, siitä vaan.
Mikä ihmeen köyhyysloukku?
Sekö ettei halua tehdä töitä, eikä saa toisten ihmisten rahaa? - kinastella
HTZA kirjoitti:
Unohdit mainita.
Taiteilijalla on se hyvä puoli että taiteilu ei oikein voi kadota. Se kun, oletettavasti, on pään sisällä.
Se mitä minä elämässäni olen nähnyt kertoo että taiteilla voi muutenkin kun selällään.synnynnäinen trauma. jota jatketaan polvesta poleveen. UUSIUTUMATTA.
- Hässe
HTZA kirjoitti:
Unohdit mainita.
Se mitä minä elämässäni olen nähnyt kertoo että taiteilla voi muutenkin kun selällään.mutta usko nyt, se on "Alzheimer" :-)
- HTZA
kinastella kirjoitti:
synnynnäinen trauma. jota jatketaan polvesta poleveen. UUSIUTUMATTA.
on jatkunut vuosituhansia polvesta polveen ei se ihan pössö ajatus voi olla.
Ja ei ainakaan yhden ihmisen pössö ajatus.
Sama lienee taiteen kanssa. - HTZA
Hässe kirjoitti:
mutta usko nyt, se on "Alzheimer" :-)
En vaan enää jaksanut kirjoittaa perään korjausta.
Mutta, pitäähän sitä vahingoniloakin olla.
ja luulen että, minusta johtuen, se on vielä pikkuisen makeampaakin.
:) - Hässe
HTZA kirjoitti:
En vaan enää jaksanut kirjoittaa perään korjausta.
Mutta, pitäähän sitä vahingoniloakin olla.
ja luulen että, minusta johtuen, se on vielä pikkuisen makeampaakin.
:)kaatuu maahan niin onhan sitä nyt ainakin hiukan kiusattava :-).....onx tää nyt sitä kiusaamista kun kyselet ylempänä??
Voipi olla että teit tuon tahallasi ja kattoit josko olisin niin surkea, että käyttäisin hyväkseni. Funtsailin tuotakin mahdollisuutta ja sitten oma raadollisuuteni pääsi voitolle. Ei mitään henkilökohtaisempaa. Luulen kestäväni vastaisuudessa tulevia iskuja :-) - HTZA
Hässe kirjoitti:
kaatuu maahan niin onhan sitä nyt ainakin hiukan kiusattava :-).....onx tää nyt sitä kiusaamista kun kyselet ylempänä??
Voipi olla että teit tuon tahallasi ja kattoit josko olisin niin surkea, että käyttäisin hyväkseni. Funtsailin tuotakin mahdollisuutta ja sitten oma raadollisuuteni pääsi voitolle. Ei mitään henkilökohtaisempaa. Luulen kestäväni vastaisuudessa tulevia iskuja :-)Ja hienosti löit vyön yläpuolelle.
Minä ansaitsin sen.
Ja, toisaalta, saa tulla vyön allekin, luulen että ansaitsen vähän sitäkin.
Kestän kyllä.
:) - Hässe
HTZA kirjoitti:
Ja hienosti löit vyön yläpuolelle.
Minä ansaitsin sen.
Ja, toisaalta, saa tulla vyön allekin, luulen että ansaitsen vähän sitäkin.
Kestän kyllä.
:)otan sit hanskat pois käsistä :-)
- ajattelee noin
HTZA kirjoitti:
on jatkunut vuosituhansia polvesta polveen ei se ihan pössö ajatus voi olla.
Ja ei ainakaan yhden ihmisen pössö ajatus.
Sama lienee taiteen kanssa.kaikki musiikki kuvataide kuvanveisto ei onneksi ole sinusta kiinni jos oot tumpelo. maistuis varmaan sullekkin, happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista. ihmisellä jolla ei ole lahjoja sanotaan lahjattomaksi.
- lahjoja
ajattelee noin kirjoitti:
kaikki musiikki kuvataide kuvanveisto ei onneksi ole sinusta kiinni jos oot tumpelo. maistuis varmaan sullekkin, happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista. ihmisellä jolla ei ole lahjoja sanotaan lahjattomaksi.
Sinulla on kun olet noin sivistynyt? Kerroppa.
- väliäkö sillä
Hirvee haloo. Jos nyt yhden kerran tanssii, ketä se häiritsee? Jos kerran kerkiää töiltään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?801562Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,141024Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.95922Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol79912Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51724Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot141689- 53664
- 79664
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs48651Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv51641