Mitä jos ostaa Amazon tai muusta verkkokaupasta vaikka kirjan/ohjelman tms., niin miten se arvonlisävero käsitellään yrityksessä? saako sen ostaa ilman alvia, vai pitääkö se itse laskea siihen?
Amazonista osto
2
468
Vastaukset
- vero ja amazon
Ei helppo juttu (ainakaan minulle;)
Riippuu ensinnäkin siitä ostetaanko EU:n alueelta vai ei.
Jos ostetaan EU:n alueelta, kyseessä on yhteisöhankinta. Tällöin normaali yhteisöhankinnan verokanta tai käännetty verovelvollisuus riippuen taas siitä onko kyseessä tavara vai immateriaalipalvelu.
Jos ostetaan EU:n ulkopuolelta, kyseessä on tuonti jolloin alv 0.
Kaikissa lopputuloksena on sama eli maksettava alv on 0. Ero on vain raportoinnissa.
Mukavaa tämä alv-lainsäädäntö ja paranee vain ajan myötä kun kansainvälinen kauppa lisääntyy;)- EU:n ulkopuolelta
EU ostot ovat yhteisöhankintaa. Ainoa ongelma on tietysti siinä, että kuka hankkii. Nimittäin yrityksen on se itse ostettava, käyttäen yrityksen VAT tunnistetta = FI Y-tunnus ja tällöin on myös oltava tieto myyjän VAT-tunnisteesta.
Sitten taas Amazon jenkeistä; periaatteessa alv 0, mutta maahantuonnista kannetaan tulli, josta kannetaan sitten vielä alv.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197