Lentäjän koulutus

minäpä vuan

onko totta että lentäjän koulutus maksaisi yli 80000euroa?? luin jostain että 10000 euroa vain..
tietääkö kukaa?

32

19022

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäpä vuan

      siis finnairillla

      • taikaJIM

        joo ilmailuopistolla maksaa kymppitonnin mut sinne hakee ihan sikana porukkaa,
        ja esim patria pilot training koulussa maksaa 83500e koulu tarvikkeet


      • Lento-opiskelusta
        taikaJIM kirjoitti:

        joo ilmailuopistolla maksaa kymppitonnin mut sinne hakee ihan sikana porukkaa,
        ja esim patria pilot training koulussa maksaa 83500e koulu tarvikkeet

        Ilmailulaitoksella minimipituus 165cm, Patrian sivuilla 160-165 minimipituus. Tietääkö kukaan onko saumaa hakea kun on 161cm nainen tosin. Muut seikat täyttyy luulisin ja jos onnea olisi, vaikka en tunne opiskelu materiaalia kauhean hyvin. Muutaman kirjan sain eräältä lentäjältä lainaan. Kuinka vaikeaa koulu on?


      • kun on suorittanut
        taikaJIM kirjoitti:

        joo ilmailuopistolla maksaa kymppitonnin mut sinne hakee ihan sikana porukkaa,
        ja esim patria pilot training koulussa maksaa 83500e koulu tarvikkeet

        yo-tutkinnon, lentokonemekaanikkotutkinnon ja armeijan? Auttaako hakuprosessissa em. asiat?


      • jos
        kun on suorittanut kirjoitti:

        yo-tutkinnon, lentokonemekaanikkotutkinnon ja armeijan? Auttaako hakuprosessissa em. asiat?

        vielä psy-testit läpäiset, oot hyvä ellet lähes täydellinen tuleva lentäjä. Yo = kielitaito, fyssa, yleissivistyskään ei pahitt. Lentomekaanikko = tietää koneen/moottorin, millä lentää (ei siis "asiantuntijana lentoemot kintereillä" kierrä konetta ennen kuin astuu ohjaamoon:) Armeija = ei ainakaan haittaa. Onnea hakuun!


    • minäpä vuan

      joutuuko sen kokonaan maksamaan itse vai miten se toteutuu.. kun éi ihan kaikilla tavan tallaajilla mitään 80000 euroa ole takataskussa,

      hyvät joulut kaikille =)

    • Teutor

      Opintolainaa, opintolainaa...

      • Nimetön

        Hei. Sen verran oon asiasta ottanu selville, että Suomen Ilmailuopistossa, Suomen valtion ja Finnairin tukemassa koulussa sinun täytyy itse maksaa noin 10000e. Sen sijaan mm. Patrian maksu on yhteensä noin 90000e. Patria suostuu takaamaan osan lainasta! Eli itse ainakin aijon marssia pankkiin ja kysyä pienen opintolainan! :P Onnea vaan sullekki!!!


      • pulaa ja
        Nimetön kirjoitti:

        Hei. Sen verran oon asiasta ottanu selville, että Suomen Ilmailuopistossa, Suomen valtion ja Finnairin tukemassa koulussa sinun täytyy itse maksaa noin 10000e. Sen sijaan mm. Patrian maksu on yhteensä noin 90000e. Patria suostuu takaamaan osan lainasta! Eli itse ainakin aijon marssia pankkiin ja kysyä pienen opintolainan! :P Onnea vaan sullekki!!!

        lähes sadadonaako jollekin yksityiselle, ei per...


      • Potpilo
        pulaa ja kirjoitti:

        lähes sadadonaako jollekin yksityiselle, ei per...

        Näyttää Patrian kurssimaksu nousseen, nyt noin €97 000.


      • Anonyymi
        Nimetön kirjoitti:

        Hei. Sen verran oon asiasta ottanu selville, että Suomen Ilmailuopistossa, Suomen valtion ja Finnairin tukemassa koulussa sinun täytyy itse maksaa noin 10000e. Sen sijaan mm. Patrian maksu on yhteensä noin 90000e. Patria suostuu takaamaan osan lainasta! Eli itse ainakin aijon marssia pankkiin ja kysyä pienen opintolainan! :P Onnea vaan sullekki!!!

        Onnistuitko


    • njaahh

      Siis ymmärtääkseni lentäjän koulutus maksaa VALTIOLLE 100 000 €, mutta opiskelijalle itselleen "vain" 10 000 €. Korjatkaa, jos väärässä...

      • wetmex

        Kyllä kaikki ootte ihan oikeessa. Totta se on!
        Eli jos halut lentäjäks etkä oo Erkki ja pääse armeijan lentäjäks niin joudut maksaan ittes kipeeks.
        V. tuttaan niin vietävästi.
        Ja justiinsa toi ettei Poriin pääse kirveelläkään. Yritä nyt olla 30:n parhaiman joukossa 3000:sta.
        Ja sehän on ihan selvä ettei pori pysty millään tuottamaan tähän maahan riittävästi uusia pilotteja, kun kerran kaikki kolme suurinta lentofirmaa laajenee yhtä aikaa. Vuotuinen tarve on ylitte 100 uutta perämiehen alkua.
        Miettikää vielä tilanne, että kaikkiin muihin ammatteihin valtio maksaa koulutuksen mukisematta ja me joudutaan vielä maksaan ALV:n isollaa veellä. Ja jos huono säkä käy ja koulu keskeytyy kun eivaan osaa niin maksaan joudut silti. Ei lääkiksen keskeyttäneeltä tulla periin 150 000€, jonka lääkis kustantaa per oppilas noin suurinpiirtein.
        Kerokaa millä tällanen vääryys saatais julkisuuteen kun ei tässä muuten tapahdu mitään muutosta. Itellä on armon aikaa enään vuosi jotta vois anoon oikeudellisesti rahojaan takasin jos asia muuttuis ja päätetään asia meidän hyväks.
        Jos teksti sisältää kirjotus virhetä niin soittakaa mun äikän opelle. On sattunu ennenki.


      • noobie
        wetmex kirjoitti:

        Kyllä kaikki ootte ihan oikeessa. Totta se on!
        Eli jos halut lentäjäks etkä oo Erkki ja pääse armeijan lentäjäks niin joudut maksaan ittes kipeeks.
        V. tuttaan niin vietävästi.
        Ja justiinsa toi ettei Poriin pääse kirveelläkään. Yritä nyt olla 30:n parhaiman joukossa 3000:sta.
        Ja sehän on ihan selvä ettei pori pysty millään tuottamaan tähän maahan riittävästi uusia pilotteja, kun kerran kaikki kolme suurinta lentofirmaa laajenee yhtä aikaa. Vuotuinen tarve on ylitte 100 uutta perämiehen alkua.
        Miettikää vielä tilanne, että kaikkiin muihin ammatteihin valtio maksaa koulutuksen mukisematta ja me joudutaan vielä maksaan ALV:n isollaa veellä. Ja jos huono säkä käy ja koulu keskeytyy kun eivaan osaa niin maksaan joudut silti. Ei lääkiksen keskeyttäneeltä tulla periin 150 000€, jonka lääkis kustantaa per oppilas noin suurinpiirtein.
        Kerokaa millä tällanen vääryys saatais julkisuuteen kun ei tässä muuten tapahdu mitään muutosta. Itellä on armon aikaa enään vuosi jotta vois anoon oikeudellisesti rahojaan takasin jos asia muuttuis ja päätetään asia meidän hyväks.
        Jos teksti sisältää kirjotus virhetä niin soittakaa mun äikän opelle. On sattunu ennenki.

        Kyllä. Eli juuri kävin katsomassa patrian uusia hinnastoja. Perusmaksuun (97.500e) ei sisälly mm. Ohjaamoyhteistyökurssi ja APTL D/L teoriapaketti joidenka hinnaksi tulee noin 13000e. Eli varatkaa noin 110000e opiskeluihin rahaa. Itseä rupeaa jo hirvittämään, kuinka ison lainan joudunkaan hakemaan. Saatta olla että tämä poika tekee pari vuotta töitä ennen kouluun hakemista!


      • noobie
        noobie kirjoitti:

        Kyllä. Eli juuri kävin katsomassa patrian uusia hinnastoja. Perusmaksuun (97.500e) ei sisälly mm. Ohjaamoyhteistyökurssi ja APTL D/L teoriapaketti joidenka hinnaksi tulee noin 13000e. Eli varatkaa noin 110000e opiskeluihin rahaa. Itseä rupeaa jo hirvittämään, kuinka ison lainan joudunkaan hakemaan. Saatta olla että tämä poika tekee pari vuotta töitä ennen kouluun hakemista!

        Itse soitin juuri patrian yhteistyöpankille ja kysyin hiukan lainasta; takauksesta jne. Eli patria takaa 30% lainasta. Kun olet maksanut 30% koko lainasummasta, Patria ei takaa enää lainaa. Henkilökohtaisena ongelmana näen loput 70% takaajista. Onko hyviä neuvoja/kokemuksia???


      • joujou
        noobie kirjoitti:

        Itse soitin juuri patrian yhteistyöpankille ja kysyin hiukan lainasta; takauksesta jne. Eli patria takaa 30% lainasta. Kun olet maksanut 30% koko lainasummasta, Patria ei takaa enää lainaa. Henkilökohtaisena ongelmana näen loput 70% takaajista. Onko hyviä neuvoja/kokemuksia???

        Ei oo kokemusta, mutta kun olen tuota kans selvitelly niin itellä ainakin "ainoa" vaihtoehto on henkilötakaus parilta henkilöltä, jotka ovat vakituisessa työsuhteessa. Oleellista vissiin on että jokainen lainan takaajaosapuoli takaa vain oman osansa lainasta eikä koko summaa..?.. Ja opiskeluaikana sitten ~2vuotta maksetaan vain korkoja about 450e/kk ja sitte sen jälkeen lyhennystä haluamallaan summalla esim 700e/kk jotain 30 vuoden ajan.. ;( Ei onnistu kaikilta mutta kun on sen verran älyä että tekee hyvän sopimuksen (kilpailuttaminen vähintä mitä voi tehdä) niin ei se mahdotonta ole. Ja kun nuukasti elelee sitte opiskeluajat ja sen jälkeenkin.


      • HEVARI
        wetmex kirjoitti:

        Kyllä kaikki ootte ihan oikeessa. Totta se on!
        Eli jos halut lentäjäks etkä oo Erkki ja pääse armeijan lentäjäks niin joudut maksaan ittes kipeeks.
        V. tuttaan niin vietävästi.
        Ja justiinsa toi ettei Poriin pääse kirveelläkään. Yritä nyt olla 30:n parhaiman joukossa 3000:sta.
        Ja sehän on ihan selvä ettei pori pysty millään tuottamaan tähän maahan riittävästi uusia pilotteja, kun kerran kaikki kolme suurinta lentofirmaa laajenee yhtä aikaa. Vuotuinen tarve on ylitte 100 uutta perämiehen alkua.
        Miettikää vielä tilanne, että kaikkiin muihin ammatteihin valtio maksaa koulutuksen mukisematta ja me joudutaan vielä maksaan ALV:n isollaa veellä. Ja jos huono säkä käy ja koulu keskeytyy kun eivaan osaa niin maksaan joudut silti. Ei lääkiksen keskeyttäneeltä tulla periin 150 000€, jonka lääkis kustantaa per oppilas noin suurinpiirtein.
        Kerokaa millä tällanen vääryys saatais julkisuuteen kun ei tässä muuten tapahdu mitään muutosta. Itellä on armon aikaa enään vuosi jotta vois anoon oikeudellisesti rahojaan takasin jos asia muuttuis ja päätetään asia meidän hyväks.
        Jos teksti sisältää kirjotus virhetä niin soittakaa mun äikän opelle. On sattunu ennenki.

        voi ei!
        Hirveen kallis!
        Toivottavasti saan säästettyy sen verran rahaa et saan lentäjän koulutuksen.
        KYSYMYS:
        -Jos saan lentäjänkoulutuksen, tuleeko lentämisestä silloin mun ammatti?
        En haluaisi ammatikseni sitä vaan haluaisin vaan osata lentää.


      • flyy
        HEVARI kirjoitti:

        voi ei!
        Hirveen kallis!
        Toivottavasti saan säästettyy sen verran rahaa et saan lentäjän koulutuksen.
        KYSYMYS:
        -Jos saan lentäjänkoulutuksen, tuleeko lentämisestä silloin mun ammatti?
        En haluaisi ammatikseni sitä vaan haluaisin vaan osata lentää.

        moni mene jenkkeihin hakemaan ton lupakirjan? on kuulemma paljon halvempi??
        ottakaas selvää jos kerran olette niin kiinnostuneita..


      • döffä
        HEVARI kirjoitti:

        voi ei!
        Hirveen kallis!
        Toivottavasti saan säästettyy sen verran rahaa et saan lentäjän koulutuksen.
        KYSYMYS:
        -Jos saan lentäjänkoulutuksen, tuleeko lentämisestä silloin mun ammatti?
        En haluaisi ammatikseni sitä vaan haluaisin vaan osata lentää.

        Siis tässähän on puhuttu liikennelentäjäksi aikovien koulutuksen kustannuksista. Jos harrastajalentäminen riittää, ei rahaa pala ollenkaan tuollaisia määriä. Ota yhteys lentokouluihin ja lähiseudun harrastajalentäjien yhdistyksiin, niin saat lisätietoa mahdollisuuksista. Moni on myös hankkinut lupakirjan Jenkeistä, jossa homma tullee halvemmaksi.


      • nöbö
        döffä kirjoitti:

        Siis tässähän on puhuttu liikennelentäjäksi aikovien koulutuksen kustannuksista. Jos harrastajalentäminen riittää, ei rahaa pala ollenkaan tuollaisia määriä. Ota yhteys lentokouluihin ja lähiseudun harrastajalentäjien yhdistyksiin, niin saat lisätietoa mahdollisuuksista. Moni on myös hankkinut lupakirjan Jenkeistä, jossa homma tullee halvemmaksi.

        tarkotan siis liikennelentäjän kouluun esim. porin ilmailuopistoon? ja missä kouluaineissa pitää olla hyvä?


      • 20+16
        nöbö kirjoitti:

        tarkotan siis liikennelentäjän kouluun esim. porin ilmailuopistoon? ja missä kouluaineissa pitää olla hyvä?

        Suomen Ilmailuopistoon (Pori) on paljon hakijoita ja se nostaa sisäänpääsykynnystä. Hakijan on läpikäytävä ensin hakupapereiden perusteella tehtävä alkukarsinta, jatkoon päässeille on luvassa psykologiset testit, haastattelut jne. Kouluaineista tärkeimmät ovat (pitkä)matematiikka, fysiikka ja kielet (englanti, suomi ainakin). Koulutukseen otettavilta edellytetään ylioppilastutkintoa tai vastaavia tietoja, joten suosittelen lukion käymistä ja siellä oppiaineiksi ainakin pitkä matematiikka ja pitkä fysiikka.

        www.flightforum.fi -sivustolla on paljonkin lentokoulutukseen hakeneiden ja hakemista suunnittelevien keskustelua, kannattaa tutustua.


      • hhiiinari
        20+16 kirjoitti:

        Suomen Ilmailuopistoon (Pori) on paljon hakijoita ja se nostaa sisäänpääsykynnystä. Hakijan on läpikäytävä ensin hakupapereiden perusteella tehtävä alkukarsinta, jatkoon päässeille on luvassa psykologiset testit, haastattelut jne. Kouluaineista tärkeimmät ovat (pitkä)matematiikka, fysiikka ja kielet (englanti, suomi ainakin). Koulutukseen otettavilta edellytetään ylioppilastutkintoa tai vastaavia tietoja, joten suosittelen lukion käymistä ja siellä oppiaineiksi ainakin pitkä matematiikka ja pitkä fysiikka.

        www.flightforum.fi -sivustolla on paljonkin lentokoulutukseen hakeneiden ja hakemista suunnittelevien keskustelua, kannattaa tutustua.

        Mitä taitoja tarvitsee ja missä kouluaineissa pitää olla hyvä jos haluaa Suomen Ilmailuopistoon päästä?


      • gjvjk.vhjdrhjj
        hhiiinari kirjoitti:

        Mitä taitoja tarvitsee ja missä kouluaineissa pitää olla hyvä jos haluaa Suomen Ilmailuopistoon päästä?

        Maksetaanko tuo 10000e ilmailuopistolle, kun opiskelupaikka on varmistunut. Eihän sitä voi periä, jos sinne ei edes opiskelemaan pääsisi. Montako oppilasta vuosittain otetaan sisään?


      • miten on??
        gjvjk.vhjdrhjj kirjoitti:

        Maksetaanko tuo 10000e ilmailuopistolle, kun opiskelupaikka on varmistunut. Eihän sitä voi periä, jos sinne ei edes opiskelemaan pääsisi. Montako oppilasta vuosittain otetaan sisään?

        että ono valmistumisen jälkeen vakkaripaikka ja tulot? tuskin? millä lainat sit maksetaan kun ollaan kortistossa. eiks ala oo upporikasta tai rutiköyhää?


      • 23+3
        miten on?? kirjoitti:

        että ono valmistumisen jälkeen vakkaripaikka ja tulot? tuskin? millä lainat sit maksetaan kun ollaan kortistossa. eiks ala oo upporikasta tai rutiköyhää?

        Onhan se nykyään aika riskipeliä, etenkin ellei Ilmailuopiston kautta koulutustaan saa. Silloin työpaikka on ainakin ollut turvatumpi, taloudellinen riski on kuitenkin pienempi kuin mitä esim. Patrian tai vastaavan kautta kouluttautuessa. Eipä siinä oiken muu auta, kuin hakea töitä maailmanlaajuisesti ja toimia vaikka taksi/siirtolentäjänä tai lennonopettajana alkuun ellei saa pestiä jostain lentoyhtiöstä. Lentoyhtiöissäkään aloittavien perämiesten palkat ei mitään järin kummoisia ole, isoja rahoja pääsee tienamaan vasta sitten kun on virkaikää kertynyt erinäisiä vuosia ja alkaa olla siellä senioriteettilistan yläpäässä.


      • Calculus
        23+3 kirjoitti:

        Onhan se nykyään aika riskipeliä, etenkin ellei Ilmailuopiston kautta koulutustaan saa. Silloin työpaikka on ainakin ollut turvatumpi, taloudellinen riski on kuitenkin pienempi kuin mitä esim. Patrian tai vastaavan kautta kouluttautuessa. Eipä siinä oiken muu auta, kuin hakea töitä maailmanlaajuisesti ja toimia vaikka taksi/siirtolentäjänä tai lennonopettajana alkuun ellei saa pestiä jostain lentoyhtiöstä. Lentoyhtiöissäkään aloittavien perämiesten palkat ei mitään järin kummoisia ole, isoja rahoja pääsee tienamaan vasta sitten kun on virkaikää kertynyt erinäisiä vuosia ja alkaa olla siellä senioriteettilistan yläpäässä.

        Selvennetääs nyt vähän

        Liikennelentäjän koulutus 100 000e
        Yksityislentäjän koulutus 10 000e

        Liikennelentäjän koulutuksella pääset lentämään matkustajakoneita, ja yksityislentäjän koulutuksella pienkoneita. Eli jos haluaa perämieheksi niin pitää ottaa liikennelentäjän koulutus.


      • Harrasteilmailun Ope
        Calculus kirjoitti:

        Selvennetääs nyt vähän

        Liikennelentäjän koulutus 100 000e
        Yksityislentäjän koulutus 10 000e

        Liikennelentäjän koulutuksella pääset lentämään matkustajakoneita, ja yksityislentäjän koulutuksella pienkoneita. Eli jos haluaa perämieheksi niin pitää ottaa liikennelentäjän koulutus.

        Kyllä Yksityislentäjän lupakirjalla (nyk. PPL-A, Privat Pilot License) voi lentää isojakin koneita, kunhan et ota maksua vastaan. ( palkkaa tai palkkiota). Näihin isoihin tarvitaan vain ko. koneille ns. 'tyyppikelpuutus' . Ansiolentoon sitten tarvitaan CPL-A (Commercial Pilot License) ja liikennelentäjäksi ATPL-A (AirTraficPilot Lis.)


    • toro rosso

      Selvennetääs lisää.....
      100 000:lla eurolla voit päästä lentämään matkustajakoneita tai sitten et. Kurssi ei takaa työpaikkaa ja työttömiä pilotteja on suomessa mielin määrin. Lentoyhtiöt ottavat jatkossa töihin vuokratyöyhtiöiden kautta yhä enenevässä määrin, joten jos kiinnostaa pätkätyö niin tervemenoa kurssille. Koulutus kestänee siis reilun vuoden.

    • Ex Lentäjä

      Ei todella maksa 80 000 euroa paljon halvempi koulutukseni oli 1000e

    • qweqrty

      Kertokaa vaan miten vitussa pitkä matikka ja fysiikka auttaa teitä siellä taivaalla

      • Mursuzz

        noilla aineilla karsitaan retardit pois eikä niistä haittaakaa ole


    • lugiolainen333

      Ite olen tällä hetkellä lukiossa ja lyhyt matikka ja fysiikka alla.. chances?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 135
      3933
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      109
      3589
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2525
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      88
      1471
    Aihe