wow riippuvuus

aivan liikaa wowia

Huoli pojasta
minulla on 17 v poika joka pelaa tietokoneella wow nimistä peliä.mielestäni pelaaminen on mennyt liian pitkälle jo kauan.Kiellän kyllä pelaamasta, mutta 1 pv saattaa pysyä kohtuullisena sitten taas asiat niinkun ei koko asiasta olisi puhuttu ollenkaan. Arkisin peli pyörii 4-5 tuntia ,viikonloppuna 10 tuntia helposti. Huoleni on kun ajatukset on niin kiinnni pelaamisessa.Herättyään kone päälle viikonloppuisin,tai sitten koulun jälkeen.Urheilu harrastukset ovat jääneet muutama vuosi sitten pois.Kavereitten kanssa ollaan hyvin vähän kanssakäymisissä,huolestuttaa !!!!!Onneksi en ole ostanut omaa konetta että voin vielä valvoa koneen käyttöä, ettei sitä tapahdu yöllä.Kiva jos joku jaksaisi kommentoida asiaa jotenkin.

48

9038

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelimäärän vähentämistä

      Juu. Itse pelailen paljon erilaisia pelejä ja kokeilin tuota Wowiakin. Pelihän on itsessään ihan hieno, mutta pelissä on yksi erittäin huono puoli: se vie aivan mielettömästi aikaa ja vaikka pelaan paljon erilaisia pelejä ja pelaan edelleenkin niin tunsin itseni jollakin lailla "petetyksi" wowissa.

      Tämä johtui siitä että vaikka pelissä yritetään koko ajan saada parempia tavaroita ja "kehittymään" ja pelissä on hieno oma maailmansa niin se kaikki tuntuu loppujen lopuksi varsin turhalta.

      Syyt siihen miksi peli tuntuu turhalta ovat:
      1. - Vie aivan mielettömästi aikaa (pelissä on niin iso maailma että sen kulkeminen päästä päähän vie aikaa melkein tunnin/kaksi tuntia vaikka käyttäisikin "lentoreittejä".
      - Erilaiset tehtävät vievät aikaa useita tunteja päivässä. Sempä takia peliä yleensä pelataan tuntikaupalla että jotakin edistymistä tapahtuisi.
      2. Kyseessä on varsin kallis peli n. 15€/kk (peli toimii kuukausimaksulla).

      Pelissä on kyllä oma "sosiaalinen" verkostonsa kun kaikki pelaajista ovat ihmispelaajia, mutta siltikin tuntuu se varsin merkityksettömältä.

      Uskon että jokainen pelaaja tuohon jossakin vaiheessa herää ja ehkä siitä kannattaisi puhuakin eli vaikka se peli onkin hieno pelinä niin silti sillä "rahallakaan" mitä pelissä kerätään ei ole mitään merkitystä pelin ulkopuolisessa maailmassa.

      Eli kyllä tuosta kannattaa alkaa puhumaan ja yrittää saada se pelimäärä vähemään. Jossakin vaiheessa kun tulee varmasti tunne pelaajallekin että onkohan tämä järkevää ja onko tällä mitään merkitystä (aikaansa nähden).

      En sinänsä vastusta kyllä mitään pelejä koska pelaan itsekin, mutta lähinnä wowissa on huono puoli juuri siinä että se vie paljon enemmän aikaa kerrallaan kuin muut pelit. Yksi päivä saattaa kulua kuin itsestään ja juuri mitään et saanut aikaiseksi. Monissa muissa peleissä peli kestää sen 0,5-3 tuntia mutta wowissa yksi tehtäväkin voi kestää vielä useamman tunnin. Saati sitten liikkumiset ym. asiat.

      • wow on hyödyllinen!

        wowi accoja voi myös myydä

        yhellä sivustollakin pyydettiin 2000 dollarii yhest accountist...

        meni myydyks

        LOL...


    • -...-

      Kun on kerran jääny wowii koukkuu, ei pelaamista voi lopettaa... Ite nyt ollu viikon pelaamatta...joka yö nähny unia pelaamisesta :p Ei voi sanoo muutako että paras peli mitä koskaan on tehty.

    • ..........

      vie poikasi maksullisiin naisiin ja osta perjantaisin kassi kaljaa.Kyllä poikasi siitä aikuistuu.

    • :;o
    • höhöhömimmi

      Onko poika itse maksanut tietsikan ja peliajan? Maksajalla lienee valta tässä asiassa. Pistä ens alkuun vaikka yhteydet jäihin, niin siinä pääsee pojalla itku. Sullahan se valta on! Kova kovaa vastaan.

      • ........

        Ei ehkä kannata yhdellä kertaa lopettaa koko hommaaa.. Voi olla liian rankkaa pojalle.

        Avainsana on pelaamisen vähentäminen, eli 1-2 tuntia päivässä saa ehdottomasti riittää. Näin pelaamisestakin tulee paljon tyydyttävämpää puuhaa (tosin WOW:in maailmassa voi "jäädä jälkeen" muista vähemmän pelaamalla).

        Pojalle kannattaa ehdottaa muita harrastuksia, kuten liikuntaa. Jos hän ei halua mitään joukkuelajeja, niin ulkona yksinkin kävely tekee erittäin hyvää.


      • eitulekuuloonkaan
        ........ kirjoitti:

        Ei ehkä kannata yhdellä kertaa lopettaa koko hommaaa.. Voi olla liian rankkaa pojalle.

        Avainsana on pelaamisen vähentäminen, eli 1-2 tuntia päivässä saa ehdottomasti riittää. Näin pelaamisestakin tulee paljon tyydyttävämpää puuhaa (tosin WOW:in maailmassa voi "jäädä jälkeen" muista vähemmän pelaamalla).

        Pojalle kannattaa ehdottaa muita harrastuksia, kuten liikuntaa. Jos hän ei halua mitään joukkuelajeja, niin ulkona yksinkin kävely tekee erittäin hyvää.

        Tuo 1-2 tuntia päivässä on ihan älytön tuntimäärä. Siinä ajassa ei ehdi tekemään oikeasti mitään.

        Raidi vie helposti aikaa 3 tuntia, ja ensin pitää sopia siitä raidista ja valmistautua. Peli sitoo aikataulullisesti paljon (varsinkin jos kuuluu johonkin "ryhmään". Esimerkiksi itse kuulun suomalaiseen ryhmään, ja raidaamme PALJON. Raideihin saattaa helposti mennä 20-25 ihmistä kerralla ja kaikkien tulee tällöin sopia aikataulunsa sen mukaan.

        Suosittelenkin, että pistät pojallesi "joka toinen päivä 4h" rajoituksen, jotta hän pystyy peliä silti edelleen pelaamaan, mutta ei ns. riippuvaisena


      • tuhoaja7
        eitulekuuloonkaan kirjoitti:

        Tuo 1-2 tuntia päivässä on ihan älytön tuntimäärä. Siinä ajassa ei ehdi tekemään oikeasti mitään.

        Raidi vie helposti aikaa 3 tuntia, ja ensin pitää sopia siitä raidista ja valmistautua. Peli sitoo aikataulullisesti paljon (varsinkin jos kuuluu johonkin "ryhmään". Esimerkiksi itse kuulun suomalaiseen ryhmään, ja raidaamme PALJON. Raideihin saattaa helposti mennä 20-25 ihmistä kerralla ja kaikkien tulee tällöin sopia aikataulunsa sen mukaan.

        Suosittelenkin, että pistät pojallesi "joka toinen päivä 4h" rajoituksen, jotta hän pystyy peliä silti edelleen pelaamaan, mutta ei ns. riippuvaisena

        WOW riippuvuus: parasta olisi, että teet selväksi etteivät saa pelata yöllä ja koneen pitää viimeistään olla kiinni klo. 23.00, jos eivät noudata uhkaa, että kone sammuu, joko hyvällä tai pahalla klo. 23.00, mutta jos sattuu olemaan raidi ja tärkeä boss taistelu menossa niin on suvaittavaa joustaa boss taistelun verran mutta jos menee yli 23.30 niin väkisin sammutus on paras eli talouden sähkökeskuksesta sähköt pois ja takaisin päälle jolloin tietokone käynnistyy uudelleen ja kaikki päällä ollut sammuu. Tuossa tapauksessa lapsi saattaa suuttua, mutta se menee ohitse ja hän lopettaa pelaamisen. Jollei niin virta johdon irti ottaminen koneesta ja piilottaminen ja palauttaminen vasta, kun lapsi suostuu siihen, että kone sammuu silloin klo. 23.00 ja pientä joustoa on. Tämän jälkeen lapsen pitäisi noudattaa. MUISTA: pysyä tiukkana ehdosta.
        Jos liika pelaamista on havaittavissa kannattaa "pakottaa" lapsi kävelylle kanssasi kerran päivässä tiettynä hetkenä illasta. Muutoin virtajohto jemmaan ja palautus vasta, kun lapsi suostuu yhteiseen perhehetkeen kävelyn merkein. Jolloin lapsi alkaa vieroittua päivä päivältä irti koneesta ja alkaa nauttia elämästä. Mutta älkää
        1. Olko liian seurallisia
        2. Älkää udelko liikaa, vaan antakaa lapsen itse kertoa JA OLKAA LUOTTAMUKSEN ARVOISIA!

        ___________________________________________________
        Yksi ihminen ei päätä kansan kohtaloa, vaan kansa päättää yhden ihmisen kohtalon.


      • Itse nelisen vuotta wowia pelannut
        tuhoaja7 kirjoitti:

        WOW riippuvuus: parasta olisi, että teet selväksi etteivät saa pelata yöllä ja koneen pitää viimeistään olla kiinni klo. 23.00, jos eivät noudata uhkaa, että kone sammuu, joko hyvällä tai pahalla klo. 23.00, mutta jos sattuu olemaan raidi ja tärkeä boss taistelu menossa niin on suvaittavaa joustaa boss taistelun verran mutta jos menee yli 23.30 niin väkisin sammutus on paras eli talouden sähkökeskuksesta sähköt pois ja takaisin päälle jolloin tietokone käynnistyy uudelleen ja kaikki päällä ollut sammuu. Tuossa tapauksessa lapsi saattaa suuttua, mutta se menee ohitse ja hän lopettaa pelaamisen. Jollei niin virta johdon irti ottaminen koneesta ja piilottaminen ja palauttaminen vasta, kun lapsi suostuu siihen, että kone sammuu silloin klo. 23.00 ja pientä joustoa on. Tämän jälkeen lapsen pitäisi noudattaa. MUISTA: pysyä tiukkana ehdosta.
        Jos liika pelaamista on havaittavissa kannattaa "pakottaa" lapsi kävelylle kanssasi kerran päivässä tiettynä hetkenä illasta. Muutoin virtajohto jemmaan ja palautus vasta, kun lapsi suostuu yhteiseen perhehetkeen kävelyn merkein. Jolloin lapsi alkaa vieroittua päivä päivältä irti koneesta ja alkaa nauttia elämästä. Mutta älkää
        1. Olko liian seurallisia
        2. Älkää udelko liikaa, vaan antakaa lapsen itse kertoa JA OLKAA LUOTTAMUKSEN ARVOISIA!

        ___________________________________________________
        Yksi ihminen ei päätä kansan kohtaloa, vaan kansa päättää yhden ihmisen kohtalon.

        Tulee hieman ehkä filosofista tekstiä, mutta yritä kestää. Itse olen peliä pelannut sen ilmestymisestä saakka, vaihtelevasti jopa 16 tuntia päivässä - en koe olevani riippuvainen wowista. Oma "ongelmani" on se, että olen riippuvainen kaikesta kilpailusta. Olen kilpaillut ja kilpailen vieläkin monella saralla urheilun puolella, ja harrastan tällä hetkellä n. 25h liikuntaa ja 40h wowia viikossa. Tästä voinee päätellä että töissä en käy.

        Pelin "ongelma" kaltaiselleni henkilölle ei suinkaan ole se, että sitä suoranaisesti pitäisi pelata järjettömästi - se vain tarjoaa todella paljon kilpailuelementtejä, mitä esimerkiksi työelämä ei minulle tällä hetkellä tarjoa.

        Monessa taloudessa olen itse seurannut erityisesti nuorten (12-18) wowiongelmia ja vanhemmat hoitavat yleensä homman pahimmalla tavalla, eli rajoittavat pelaamista tai kieltävät sen kokonaan. Tässä järjestelyssä ei ole mitään muuta vikaa, kuin että se kasvattaa pelihimoa ja siinä missä se tilapäisesti rajoittaa sitä(kun se tehdään fyysisesti mahdottomaksi), yleensä se ruokkii ongelmaa myöhemmin.

        Paras ohjeeni vanhemmalle olisi oikeasti käyttää aikaa peliin ja selvittää mikä tekijä saa poikasi pelaamaan niin paljon, urheilun lopetus kielisi siitä ettei ongelma ole ainakaan sama kuin itselläni.

        Toisenlaiselle ongelmaryhmälle wow valitettavasti hoitaa väärällä tavalla kahta ongelmaa - alemmuuden tunnetta, ja epäsosiaalisuutta. Pelissä on useita hahmon kehittymisen mittareita (raha, saavutuspisteet, esineet&tavarat) joita pidetään usein ainakin osittain virheellisesti paremmuuden mittareina. Näin alemmuutta kokeva henkilö tuntee pelin avulla itsensä hyvinkin vahvaksi.

        Toista ongelmaa tämä pelaamisen rajoitus hoitaa paremmin - eli yhteisöitymistä. Valehtelematta, ei ole harvinaista, että monet viettävät keskimäärin 6 tuntia päivässä wowittaen, monet paljon enemmän ja yhteyttä pidetään monella tavalla. Monet nuoret pääsevät viettämään todellisuudessa perheensä kanssa hyvin vähän aikaa ja wowin kautta tulleet luottoystävät pääsevät korvaamaan vanhempien roolia, hieman kieroutuneen ajatusketjun kautta. Valitettavan usein ongelma on, että nämä rajoitukset eivät todellakaan lisää perheen yhteistä aikaa, vaan TV:stä tulee katsottua ties mitä.

        Loppuun voisin mainita pienenä lievennyksenä, että wow kuitenkin on ainakin omalta osaltani tavoitteellista toimintaa. Moni suomalainen katsoo esimerkiksi TV:tä yli 30h viikossa, mutta tätä ei mielletä ongelmaksi, siitä yksinkertaisesta syystä että TV:n katselu ei ole sosiaalisten normien vastaista, mutta roolipelaaminen ja kuka tahansa wowia, nettipokeria tms pelaava leimataan nopeasti peliriippuvaiseksi. Itse katson TV:tä alle 30min viikossa.


      • 12+15?
        Itse nelisen vuotta wowia pelannut kirjoitti:

        Tulee hieman ehkä filosofista tekstiä, mutta yritä kestää. Itse olen peliä pelannut sen ilmestymisestä saakka, vaihtelevasti jopa 16 tuntia päivässä - en koe olevani riippuvainen wowista. Oma "ongelmani" on se, että olen riippuvainen kaikesta kilpailusta. Olen kilpaillut ja kilpailen vieläkin monella saralla urheilun puolella, ja harrastan tällä hetkellä n. 25h liikuntaa ja 40h wowia viikossa. Tästä voinee päätellä että töissä en käy.

        Pelin "ongelma" kaltaiselleni henkilölle ei suinkaan ole se, että sitä suoranaisesti pitäisi pelata järjettömästi - se vain tarjoaa todella paljon kilpailuelementtejä, mitä esimerkiksi työelämä ei minulle tällä hetkellä tarjoa.

        Monessa taloudessa olen itse seurannut erityisesti nuorten (12-18) wowiongelmia ja vanhemmat hoitavat yleensä homman pahimmalla tavalla, eli rajoittavat pelaamista tai kieltävät sen kokonaan. Tässä järjestelyssä ei ole mitään muuta vikaa, kuin että se kasvattaa pelihimoa ja siinä missä se tilapäisesti rajoittaa sitä(kun se tehdään fyysisesti mahdottomaksi), yleensä se ruokkii ongelmaa myöhemmin.

        Paras ohjeeni vanhemmalle olisi oikeasti käyttää aikaa peliin ja selvittää mikä tekijä saa poikasi pelaamaan niin paljon, urheilun lopetus kielisi siitä ettei ongelma ole ainakaan sama kuin itselläni.

        Toisenlaiselle ongelmaryhmälle wow valitettavasti hoitaa väärällä tavalla kahta ongelmaa - alemmuuden tunnetta, ja epäsosiaalisuutta. Pelissä on useita hahmon kehittymisen mittareita (raha, saavutuspisteet, esineet&tavarat) joita pidetään usein ainakin osittain virheellisesti paremmuuden mittareina. Näin alemmuutta kokeva henkilö tuntee pelin avulla itsensä hyvinkin vahvaksi.

        Toista ongelmaa tämä pelaamisen rajoitus hoitaa paremmin - eli yhteisöitymistä. Valehtelematta, ei ole harvinaista, että monet viettävät keskimäärin 6 tuntia päivässä wowittaen, monet paljon enemmän ja yhteyttä pidetään monella tavalla. Monet nuoret pääsevät viettämään todellisuudessa perheensä kanssa hyvin vähän aikaa ja wowin kautta tulleet luottoystävät pääsevät korvaamaan vanhempien roolia, hieman kieroutuneen ajatusketjun kautta. Valitettavan usein ongelma on, että nämä rajoitukset eivät todellakaan lisää perheen yhteistä aikaa, vaan TV:stä tulee katsottua ties mitä.

        Loppuun voisin mainita pienenä lievennyksenä, että wow kuitenkin on ainakin omalta osaltani tavoitteellista toimintaa. Moni suomalainen katsoo esimerkiksi TV:tä yli 30h viikossa, mutta tätä ei mielletä ongelmaksi, siitä yksinkertaisesta syystä että TV:n katselu ei ole sosiaalisten normien vastaista, mutta roolipelaaminen ja kuka tahansa wowia, nettipokeria tms pelaava leimataan nopeasti peliriippuvaiseksi. Itse katson TV:tä alle 30min viikossa.

        Moi, olen itse myös pelannut wowia noin 4 vuotta ja olen poikaasi vuoden nuorempi. En näe omaa WoWin pelaamistani ongelmana, enkä oikeastaan koskaan ole tehnyt niin. Jokunen kesä sitten tosin saatoin pelata wowia useita tunteja putkeen, ennätys taitaa olla noin 28h :p, se saattaa kuulostaa järkyttävältä, mutta lomalla ei välttämättä ole mitään pakollisia tekemisiä, kuten töitä tai koulua.

        Mielestäni voisit miettiä mitä poikasi voisi tehdä WoWiin kuluttamallansa ajalla. jos hän ei pelaisi WoWia kymmeniä tunteja viikonlopussa, mitä hän silloin tekisi? Tuskin lukisi koulujuttuja ja urheilisi. hän luultavimmin katsoisi telkkaria ja pelaisi muita pelejä tietokoneella.

        Mielestäni on naurettavaa rajoittaa 17 vuotiaan ihmisen elämää melkeen millään tavalla. Monet alle 17 vuotiaat ovat muuttaneet pois kotoa ja ovat aikuistumassa. luulen että sinun pitäisi auttaa poikaasi ajattelemaan asioita vähän pidemmän päälle, esimerkiksi mihin hän menee nykyisen koulun jälkeen ja millä papereilla hän valmistuu. Vaikka saattaa tuntua että 17 vuotias on vielä lapsi, mutta se ei välttämättä ole niin. Annat vain pojallesi enemmän vastuuta tekemisistään ja koitat saada hänet ymmärtämään että hän rakentaa omaa elämäänsä eikä kenenkään muun.

        Voit ruveta poikasi kanssa kasvattamaan kannabista, siinä ainakin olisi mielekästä perhetekemistä josta poikasi varmasti tykkäisi ainakin parin tietoiskusivun jälkeen.


      • MS
        12+15? kirjoitti:

        Moi, olen itse myös pelannut wowia noin 4 vuotta ja olen poikaasi vuoden nuorempi. En näe omaa WoWin pelaamistani ongelmana, enkä oikeastaan koskaan ole tehnyt niin. Jokunen kesä sitten tosin saatoin pelata wowia useita tunteja putkeen, ennätys taitaa olla noin 28h :p, se saattaa kuulostaa järkyttävältä, mutta lomalla ei välttämättä ole mitään pakollisia tekemisiä, kuten töitä tai koulua.

        Mielestäni voisit miettiä mitä poikasi voisi tehdä WoWiin kuluttamallansa ajalla. jos hän ei pelaisi WoWia kymmeniä tunteja viikonlopussa, mitä hän silloin tekisi? Tuskin lukisi koulujuttuja ja urheilisi. hän luultavimmin katsoisi telkkaria ja pelaisi muita pelejä tietokoneella.

        Mielestäni on naurettavaa rajoittaa 17 vuotiaan ihmisen elämää melkeen millään tavalla. Monet alle 17 vuotiaat ovat muuttaneet pois kotoa ja ovat aikuistumassa. luulen että sinun pitäisi auttaa poikaasi ajattelemaan asioita vähän pidemmän päälle, esimerkiksi mihin hän menee nykyisen koulun jälkeen ja millä papereilla hän valmistuu. Vaikka saattaa tuntua että 17 vuotias on vielä lapsi, mutta se ei välttämättä ole niin. Annat vain pojallesi enemmän vastuuta tekemisistään ja koitat saada hänet ymmärtämään että hän rakentaa omaa elämäänsä eikä kenenkään muun.

        Voit ruveta poikasi kanssa kasvattamaan kannabista, siinä ainakin olisi mielekästä perhetekemistä josta poikasi varmasti tykkäisi ainakin parin tietoiskusivun jälkeen.

        Moro. Kuulun niihin jotka on lopettaneet wowin. Aloitin kaverin ehdotuksesta, innostuin ja olin puoli vuotta aika kiinni pelissä. Onneksi olen ehtinyt saamaan elämänkokemusta jotta pystyin tajuamaan että tämä on huono juttu. Pelit on ok ja wow on hieno peli, mutta se on tehty koukuttamaan. Se yksinkertaisesti sitoo virtuaalimaailmaan liian pitkäksi aikaa kerralla ja niin ettei pelaaja pysty edes välttämättä keskeyttämään halutessaan. Tarvitaan vähintään se 4 tuntia kerralla että voi jotain saada aikaiseksi.

        On tosi paha sanoa miten jonkun muun voi saada tajuaan, että se on loppujen lopuksi vaan leikkiä. Tosi elämä on kuitenkin heti oven takana. Varmaan paras konsti olis lähtee matkalle, missä olis tarpeeks virikkeitä. Sit kun päässä ei pyöri koko ajan vaan mielikuvitushahmon leikkimiekan taikavoimat, vaan on jotain todellista ajateltavaa se ei tunnu niin vaikealta jättää se vähemmälle tai kokonaan pois.

        Toinen on armeijaan lähtö. Siellä ei todellakaan auta vaikka olis virtuaalihiekkalaatikolla hankkinu ittelleen lentävän dinoratsun. Sääli vaan, että sielläkin nykyään silitellään päätä ja laitetaan kotiin jos vähän on koti-ikävä. Mut jos sen väh. puoli vuotta siellä on kurissa alkaa varmasti ymmärtään miten lapsellista on antaa ittensä jäädä jumiin tollaseen

        Tsemppiä vieroitukseen, ottakaa ongelma vakavasti.


      • seikka7ilija
        eitulekuuloonkaan kirjoitti:

        Tuo 1-2 tuntia päivässä on ihan älytön tuntimäärä. Siinä ajassa ei ehdi tekemään oikeasti mitään.

        Raidi vie helposti aikaa 3 tuntia, ja ensin pitää sopia siitä raidista ja valmistautua. Peli sitoo aikataulullisesti paljon (varsinkin jos kuuluu johonkin "ryhmään". Esimerkiksi itse kuulun suomalaiseen ryhmään, ja raidaamme PALJON. Raideihin saattaa helposti mennä 20-25 ihmistä kerralla ja kaikkien tulee tällöin sopia aikataulunsa sen mukaan.

        Suosittelenkin, että pistät pojallesi "joka toinen päivä 4h" rajoituksen, jotta hän pystyy peliä silti edelleen pelaamaan, mutta ei ns. riippuvaisena

        Tämän tyyppisissä peleissä aika on juuri se luksus joka tekee pelistä mielenkiintoisen. Itse en viitsi edes kirjautua sisään jos aikaa on käytettävissä alle 4 tuntia kerrallaan.


    • Huolestunut peliriip

      Itse voin kokemuksesta kertoa kuinka vaikeaa on seurata sivusta kun peliin jää koukkuun. Perheessämme, minulla ja aviomiehelläni on molemmilla veljet..murrosikäinen ja aikuinen yli 30 v. Murrosikäinen on pelannut peliä kaksi vuotta ja on osittain koukussa peliin, joskus vaikeaa irrottautua pelistä ym. Pelaa useita tunteja viikonlopussa ja on ärtyisä. Ruka ei maistu ym.ym.
      Aikuinen veli myöskin pelannut peliä 2 vuotta, jonka vuoksi menettänyt sosiaalisuutensa, on väsynyt ja ruokahaluttomuuttakin on ilmennyt. On erittäin ärtyisä eikä myönnä peliriippuvuuttaan, pelaa päivässä aina kun ei nuku tai ole töissä. Hän meni taannoin lääkäriin väsymyksen ja ruokahaluttomuuden takia. diaknoosiksi tuli masennus!!??liekkö lääkärille sanonut pelaavansa niin paljon. Kysyn vaan että mistähän lie johtuu?? nyt on MASENNUSLÄÄKKEITÄ syövä ja eristäytynyt lähes kokonaan ulkomaailmalta.
      Ottakaa vanhemmat tosissaan wowin pelaamisen riskit!! Ja tarttukaa ongelmiin ajoissa.
      Toivon itse että murrosikäinen ei joudu samaan jamaan kuin toinen 30v veli.

      • Arkistoteles

        Herää kysymys, että kuinka moni työkyvyttömyyseläkkeelle henkisten ongelmien takia jäävä nuori aikuinen on oikeesti päivät pitkät virtuaalimaailmassa ja nostaa tukia. Justiin luin lehdestä että toistakymmentä tapausta päivässä... Veronmaksajat sponssaa, koko yhteiskunta kärsii


    • ex-peluri

      Olen itsekkin kokeillut wowia. Asensin trialin (10 päivän kokeiluversio)
      Aluksi peli oli outo mutta parin päivä päästä jäin helposti koukkuun. Päivässä pelasin 3-5 tuntia. Voisi sanoa näin että peli on loputon. Tehtäviä on helvetisti ja se virtuaalimaailma on tosi iso! Itse lopetin pelaamisen ja aloitin urheilut ja muut sellaiset uudestaan.
      Suosittelen:
      1. Lyhennä peliaikaa 1-3 tunniksi.
      2. Pelaako poika ilmaiseksi vai maksullista kuukausipeliä eli n. 5e. Jos ei niin anna hänen itse maksaa pelinsä niin saattaa oppia.
      3. Saa olla myös ankarakin.
      4. Jos ei auta niin kannattaa hankkiutua lääkärille.. Pojan aivot ns. pahenevat kun virtuaalimaailma pyörii ja pyörii ja ei hän siitä muutenkaan hyödy pätkääkään.. saa vaan hupia.

      Toivottavasti auttoi.

      • pläyer

        itekkin pelaan about saman verran päivässä noita online pelejä. Kunhan koulunkäynti ei kärsi tai työ niin ei tuossa ole mielestäni ongelmaa...


    • Ex-pelaaja

      Olen itse pelannut peliä viimeiset 5 vuotta, lopetin onnistuneesti pari kuukautta sitten. Ensimmäinen asia, jonka pistin merkille oli, että mitä enemmän vanhemmat yrittivät häiritä pelaamistani, sitä enemmän sitä harrastin. Tulin tietynlaiselle uhmamielelle "ähäkutti, minähän pelaan jos haluan!"

      Pelasin parhaassa tapauksessa 6-7 tuntia arkipäivisin ja viikonloppuisin parhaassa tapauksessa aamusta iltaan. Lopettamisesta vaikeinta teki tunne, että lopettamalla petän rakkaat pelikaverini. Minulla on ympäri maailmaa n. 30 todella rakasta ystävää, kiitos WoWin. Sain yhdestä jopa kummin lapselleni.

      Pelaamisen vähentämisestä ei ole pienintäkään apua, eikä myöskään kielloista tai rajoituksista, niin kauan kuin pelaaja itse ei halua lopettaa.

    • lollero16

      ootko viemerö?

    • 23232321x

      Älä huoli, jos pojallasin on 2,5k rating tiimi niin aika ei ole mennyt hukkaan. PS: WARRUILLE NERFFIÄ!!!!!

    • 1184, Petosen puli

      Kyllä se nyt on ihan kokonaan tyypistä itestään kiinni se "riippuvuus." Mitään riippuvuutta ei edes ole, vaan joku WoW leimataan "riippuvuutta aiheuttavaksi" ihan vaan koska se on jotain erilaista, "epänormaalia", eikä esim. niinku liikunta. Jos minä rupeen liikkumaan ulkona 24 tuntia putkeen ulkona lenkillä, niin olenko minä sillon "riippuvainen", tai jos mä katon vaikka 10 tuntia telkkaria, enkä juttele ihmisten kanssa, niin sillonko mä olen "riippuvainen"? = En, taino en jostain muusta tiedä...

      Mutta mulla vaan sattus olemaan joku "uusi" hieno harrastus, josta tykkäisin niin kovasti että yksinkertasesti ei muu kiinnosa. Se on ihan sama ku esim vaikka... Eläintenhoito. Tai... Työt... Onhan niitä työnarkomaanejaki mutta luultavamminki ne vaan tykkää siitä työstään/edistymisestään niin paljon. Ite olen 17, ja kyllä pelaan nimenomaan WoWia, aina ku on rahaa, ja syy on yksinkertainen = Se vaan on paras peli.

      Enkä todellakaan harrasta mitään 3 - 10 tunnin "raideja", vaan puhtaasti roolipelaan, eläydyn hahmooni ja näin. Asian laita taittaa muuttua joulukuussa vähän toiseks... Niinku esim... WoW saattaa jäädä alkoholin takia aika vähäiseks, koska... Siitäkin mä tykkään! Nyt varmaan yks sanos että mä olen Alkoholisti/tuleva alkoholisti... Mutta se nyt vois ollakki jo ihan oikeen, mutta vasta sillon ku elämä menis kokonaan alkoholille.


      Tällä hetkellä WoWin kanssa on muutaki elämää. Ja jos jostain joku hieno harrastus löytys... (LARP on hyvä, jos vaan olis rahaa varusteisiin ja täällä kuopiossa jotain järjestettäs), niin kyllä heti muuten varmaan menis suurin aika siihen. Anteeksi epäselvää tekstiä, mutta toivottavasti ymmärsitte pointin. T. Iloinen juoppolalli

    • Voi sinua

      Huolesi ei ole aiheeton...olen hävinnyt ko.pelille jo
      2 lasta ja 2 aikuista...En voi sanoin tuota tilannetta kuvata =(

      Tilanne räjähti silmille kun erosimme, eikä ex:äni enää ymmärrä
      kuinka häntä käytetään... tarvittaviin 15 € kk tapahtuviin tilisiirtoihin
      ja kuinka nuorimmaisen lapsemme koulu on jo kärsinyt.

      En pahemmin enää tapaa ex:ääni ,koska nuorimmaiseni tila
      masentaa.. Siellä hän 13 vuotias kökkii sisällä,
      käy koulua 8 tuntia ja loput ajat pelaa pelaa ja pelaa..
      Viime kesä meni pelatessa, poika oli ulkona max 16 tuntii koko kesästä..Diabeetikolla voisi olla jotain muutakin...

      Keskiarvo tullut alas 2,1 pistettä ja koulussa tullut ensimmäiset
      jälkiistunnot jo moneen kertaa kun aina vain myöhästyy.

      Ex:äni käytetään tuossa välissä kun kaverin vanhemmat
      eivät moista hyväksy, niin varastetut rahat annetaan
      ex:ällänei käteen ja hän sitten omalta tililtää siirtää
      seuraavalle josta ne menevät seuraavalle, että tämä toinenkin
      poika... kaveri saa pelattua.

      Serkkuni 34 w menetin jo vuosi sitten hän käyttää wowiin 9 tuntia
      kerrallaan noin kakasi kertaa vuorokaudessa hän on jo syrjäytynyt,
      eikä hänellä ole tässä elämässä enää mitään muuta kiinnekohtaa
      ...Paitsi jos julkaistaa uusi wow dvd.

      Ystäväni on se neljäs..Hän on pelannut vasta 4 vuotta samoilla
      systeemeilä kun serkkuni, mutta on onnistunut ujuttanaan
      tuohon vielä viinan mukaan..miehellä on ikää 36.
      Kurlaa sellaisen 0,75:sen alas tulematta edes humalaan,
      nukkuu istuvalteen ja joskus sohvalla...
      Sänkyyn ei ole ehtinyt muutamaan vuoteen.

      1 näistä onnistui saamaan jo sydänkohtauksen...

      En todellakaan keksi mitä sanoisin tähän, olen juuri lähdössä 1,5 tunnin päästä ajamaan pohjoiseen jos saisin jotain tuolle lapsellemme
      tehtyä mutta tuskin siitä on apua.

      • ei paniikkia

        Psyykeongelmaisia on moneen junaan, mutta aika rankkaa yleistystä kun yksi nettipeli muka syökseen ihmiset tuhoon. Eivät pelit sentään mitään heroiinia ole ja ilmaistahan on 15 euron kuukaisimaksut harrastuksesta :)


      • sinulle on 2 mahdollisuu

        itselläni on ADHD ja menen 6 luokalle eli olen 12 toista olen meinannut tehä pari kertaa itsemurhan koska olen koulu kiusattu ja olen jo valmiiksi syrjäytynyt ihmiskunnasta ja olin masentunu about vuos sitten mutta sitte sain toisen mahdollisuuden täysin tuntemattomilta tyypeiltä XBOB 360 konsolilla ja en ole harkinnut itsemurhaa sen jälkeen parannuin masennuksesta ja en enää ole syrjäytynyt mutta kiusattu olen vieläkin siksi pakenin minecraftin ja terrarian suojiin ja muiden sotapelien ESIM: BO2 gta v mv 3 gost reagon far gry ja niin edespäin aion alkaa pelaamaan WoWia ja toivon että elämän laatu parantuu huomattavasti ja ihan sama jos minusta tulee riippuvainen minulle on ihan sama mun perheelle on ihan sama mutta hetikun puhun itsemurhasta joudun psykiatrille ja hoitoon ja terapeutille niin kuin kävi vuosi sitten kiitos jos vastaatte jotain minulle tästä ja toivon saavani mahdollisuuden WoWin pelaajiltakin


    • ei paniikkia

      Pelissäkin voi olla kavereita jos pelin ulkopuolta ei ole niitä onnistunut saamaan. Ei nuo tuntimäärät ihan järjettömän isoja ole.

      Itse olen 31 vuotias naimisissa oleva mies ja pelaan saman tuntimäärät. Silti töissä menee hyvin, parisuhde kukoistaa ja jos vaimo tulee raskaaksi niin pakko vasta karsia pelaamista :) Treenaamaankin kerkiän. Talosta on velkaa jäljellä enää 20% ja ostin tuossa 10 000 euron auton käteisellä. Ei siis voi yleistää että pelaaminen olisi jotenkin huono harrastus, sillä kyllä se kiroilun ja syljeskelyn kaupungilla voittaa.

      Tämä siis teille kaikille huolestuneille äipille ja isille vuonna 2011.

    • gehpehpaelheph

      ite oon pelannu 9 vuotiaasta asti ja täytän kohta 15 Mutta jostain syystä oon ehtiny olee kavereitten kanssa osaksi sen takia ettei rahat oo riittäny joka kuukausi pelaamiseen ja kun velikin on pelannut samalla acolla ja nyt on ollu joku 3 kk tauko

    • iuhiuh

      itse olen koneella päivässä 5-14h. selaan nettiä ja pelaan. tuli joskus tuota wowia pelattua, tosi hyvä ja addiktoiva peli. 15h:kin tuli putkeen sitä joskus pelattua, ja uniakin siitä näin. lopetin sen kuitenkin, koska se on niin kallis.

    • ei ongelmaa

      ei siihe oo mitää yleisii ratkasuja täytyy olla tosi surkee elämä jos peliin koukuttuu ite harrastan koripalloa,potkunyrkkeilyä oon 14 iha koht 15 keskiarvo 8,2 oon suht suosittu ,käyn bileis sun muual paljo ja pelaan wowii ei se oo haitannu mitää se on iha ihmisestä kiinni kjääkö koukkuu vai ei noliferit vaa jää koukkuu ite pelaan joskus parin nörtti kaverinkaa jonku koton lanit ja ei haittaa mitää mul kaikki menee hyvin ja tyttöystävki on ÄLKÄÄ SYYTTÄKÖ wowii vaa heikkoja ihmisii jotka koukuttuu

    • IN YOUR FACE !!!

      no hohhoijaa hei. voitte hiljaa miettiä pienissä päissänne että miksine ihmiset päivä toisensa jälkeen perääntyvät oikeasta elämästä virtuaaliseen fantasia mailmaan, koska jopa se virtuaali mailma tuppaa useille olemaan parempi ympäristökuin nykymailma, missä harmaatmiehet istuvat valtaistuimillaan läskiperseineen omaisuuksiensapäällä ja patistavat ahneet ihmiset tekemään älyttömän hienon systeemin itseleen pienelle päärälle kusipäitä, ja ainavain huonomman mailman mitäköyhempi ihminen on. ja sinisilmäiset ihmiset joille lykätään vaan tarpeeksi mainoksia ja julisteita. heille voi syöttää päähän kokonaisen raamatun täynnä paskaa jumalista sun muista ja tappaa siinnä sivussaviellä lukematonmäärä ei sinisilmäisiä. kieltää ihmisiltä kaikki mistähe nauttisivat, ja pakkottavat ne tekemään 24/7 asioita joista eivät oikeasti pidä(eivät ainakaan pitäisi senjälkeenkun näkisivät mitä kaikki voisivat saada tasaarvon tapahtuessa) syöttävät lääkkeitä vaivaan jotka eivät paranna vaan auttavat pelkästään hiukan ja tuovat siinnä ohessa toisen vaivan johon on taas tämä toinen lääke.. niin nämä sinisilmäiset ihmiset tuhoavat tajuamattaan oman elinympäristönsä,miksi? koska ovat niin tyhmiä ja kiinnittävät huomionsa johonkin politiikkaan ja kommuunin, töihin ja roskaruokaan, hienoisiin kiiltäviin esineisiin joiden tekeminen saastuttaa naamoihinsa finnit ja rypyt joista taas maksetaan veroja.. ja mitä vielä kylläte tiedätte mitä minähaen. te itse olette jo tuhoneet ja tuhoatte yhä näitten "koukussa" olevien elämät miksi he ovat masentuneet kun eivät 6 vuotiaina saaneetkaan jatkaa huoletonta muumilaakso elämäänsä vaan saavat vajota masennuksiin maaliseen paskaan. avatkaa ne aivosolunne herranjuma. älkää tehkö niinkuin käsketään vaan tehkää niinkuin teitähuvittaa! televisio nyt on täysi idiooteille tehty. seuratanyt jotain saippua perheiden päiviä.. ei huoh.. missä on omat päivänne? ostaanyt joku tuliterän auto.. ja jaksat itse juosta 1km 30minuutissa?? urheilla nyt jokaista pallopeliä ja kasvattaa lihaksia.. mitä niillä lihaksilla koskaan teet?lappaat paskaa kärryyn? siivoatte ja touhuatte.. samallakun oventoisellapuolella harmaat miehet kokoontuvat juttelemaan uudesta ydinohjuksesta.. ei huoh.. teette mitä teette, antakaa myös muiden tehdä! eli antakaa niitten nassikoittenne joiden ikä näköjään heittelee 8-50 vuoteen pelata sitä vitun WOWIA!! ja sinä äpärä joka armeijjan mainitsit tiedottakeet että armeijja se vasta idiooteille luusereille onjotka eivät uskalla edes omia tunteitaan näyttää, menevät nyt maastuasuissa rääkkäämään itseään joidenkin harmaahapsien komentoon "maasi" puolesta voi hohhoijaa sama maapallo samaa perhettä vitun pussyface! siellä armeijjassa ei opikuin alistumaan systeemille pelinappulaksi eli lopumaan lopullisesti ihmisen kaihosta ja innosta, luopumaan siitä toivosta parempaan mailmaan. missä teidän aivonne on??!?! olen vasta 19. ja olen tullut todenneeksi että ymmärrän asioista enemmänkuin puolikansaa koko typerästä suomesta. no siinnähän masennuttekun läheisenne masentuvat ja karkaavat azerothiin kaatamaan vallanpitäjiä ja lohikäärmeitä päiviltä. itse en aijjo hypätä mailman ironian ivallisiin kulinaristiin ja oravanpyörään tarpomaan vaan haistatan vitut ja muutan maalle, kasvatan budia, etsin naisen ja teemme parilasta joistakasvatamme kunnon antikapitalisteja ja todellisia alkuasukkaiden heimolaisia ja jos jää ylinmääräistä aikaa kasvienhoidosta,emännästä ja lapsista, luultavasti karaan tolkienin kirjoihin keskimaahan tai wowin azerothiin!
      eat my shorts sinä typerä läskityössä käyvä kapitalisti joka tuhoat kauniin maapallon!

      • 19v."aikuinen" vai?

        Jätä ne sossurahat kanssa hakematta sitten. Pärjää ihan omillasi äläkä vikise pahaa yhteiskuntaa apuun, kerran et yhteiskunnan eteen mitään halua tehdä.


    • .kaad

      Ihan oikeesti täällä lievitellään asiaa. Wowi riippuvuus todellakin syntyy lähes jokaiselle joka pitää pelistä ja kokee olevansa siinä hyvä. Ja voin sanoa että jos rajoitatte päivä pelaamisia johonkin pariin tuntiin voi homma mennä vielä pahemmaksi koska silloin ei tosiaan ole aikaa kuin pvp:hen( ulkopuoliset ei tiedä sitä) mutta se taas on sellainen asia johon todellakin voi koukkuuntua ihan liian pahasti ja jonka lopettaminen on todella vaikeaa.

      En muista voi sanoa mutta omalla kohdalla auttoi kun ei enää oltu viitsitty antaa oeli rajoja koska kaiken ostin itse . No sitten pelailin perkeleen päivät pitkät ja kaikkea sain tehdä mitä halusin ja sitten viikon parin päästä tajusin kuinka turha peli oli eikä oo tehny enää mieli takasi.

    • ei virtuaalielämää

      Mitä voisin tehdä? Aikuinen poikani on koukussa Wowiin. Käy osapäivätöissä ja maksaa itse pelinsä. Heti töistä tultuaan pelaa kaiket illat ja viikonloput kokonaan. Olen huolestunut, koska häneltä jää todellinen elämä elämättä! Kaverit ovat jääneet, ei muita harrastuksia ja on ärtynyt, jos yrittää jotain kysyä/sanoa kesken pelaamisen. Sai lykkäystä armeijastakin sosiaalisten tilanteiden pelon vuoksi.
      Mielestäni nuoren pitäisi mennä ja matkustella, elää toisten seurassa, eikä täydellisesti eritäytyä huoneeseensa! Auttakaa, please...

    • Nettiyhteys poikki

      Hei,

      itse olen samassa tilanteessa, eli poikani koukussa Wowiin. Muuta elämää ei ole. Ollaan juostu psykiatrit ja katkaisuhoidot, mutta apua ei tähän ongelmaan tunnu mistään löytyvän, jos ihminen itse ei suostu myöntämään, että pelaaminen on ongelma. Wowista ja muista vastaavista orjuuttajista on tulossa tämän kansakunnan tuho. Onneksi poika asuu kotona vielä, joten voin irtisanoa nettiyhteyden talosta. Muuta ei ole enää tehtävissä.

    • dsaf<ghjkgdfdrtfyx

      huhhhuh, onneksi ite kyllästyn eri peleihin hyvin äkkiä :D välillä tulee pelattua enemmän ja sitten taas ei ollenkaan :DD

    • Ex-peluri

      Itsellä kokemusta WoW:sta usealta vuodelta. Vuonna 2007-2008 pelasin keskimäärin noin 9 tuntia päivässä, koulupäivinä vähemmän, vapailla enemmän. Ääriesimerkki oli, kun pelasin klo 5 saakka ja kirjoitukset alkoivat klo 9. Tuolloin vanhempien jatkuva valittaminen pelaamisesta aiheutti vain riitoja. He hankkivat myös tietokonehuoneeseen lukon, jonka tietysti nuorena kapinallisena tiirikoin auki.

      Vuosi 2008 oli abivuosi, selvisin lukiosta hyvin arvosanoin ja pääsin ekalla yrittämisellä yliopistoonkin. Muiden kuvioiden (intti, työt, opiskelu) tultua pelaaminen jäi.

      Älkää vanhemmat liikaa stressatko siitä pelaamisen määrästä. Mikäli nuori pystyy osoittamaan koulumenestyksensä pelaamisesta huolimatta, ei todellakaan ole syytä huolestua. Jos pelaaminen vaikuttaa vakavasti opintoihin/töihin, on tilanne tietysti eri.

      Sosiaalisen elämän puuttumisesta WoW:n parissa ei todellakaan ole kyse. Monet lukiokaverit pelasivat samaan aikaan, joten olin heidän kanssaan yhteydessä päivittäin. Nykyaikana tämä "sosiaalisuus" voi vaan olla melko monenlaista eikä todellakaan tarvitse olla sitä aitoa kohtaamista esimerkiksi kahvilla (kaljalla). :)

      Tämä on vain minun tapaukseni. Seuratkaa tilannetta, vaatikaa todistuksia näytille vastineeksi pelaamisesta. Älkää kuitenkaan tuomitko suorilta käsin vain sitä pelattujen tuntien määrää!

    • sfsfdfsfsfd

      VIttu ite peaaan joka päivä yli 17h ;D

    • lassi large

      hankkikaa elämä vittu nörtti

      • lassien kannattaja

        itelläki on semmone kaveri jok pelaa. ei sitä saa kiusata se on iha kiva ihminen eikä mikään syöpäläinen !!!


    • srioduhgeurg

      ei saa kiusata lassia

    • drhxrtfhtrh

      juon es ja pelaan cs 25/7

    • Lasa69

      Tunnen ystävän joka pelaa Maincraftia ja juo limukkaa hän istuu tuolillaan lähes koko päivän ja polkee kurat housussa kotiin pelaamaan. Suomen syöpä

    • tässätulee

      veä kukkahattuun

      • Pirnes69

        Se on hurjaa kun kaikenmoiset massat vyöryvät koulun jälkeen kotiin ja hakkaa wowia ja minecraftia ja runescapee keskiyöhön asti ja kittaa 5 litraa PEPsi Maxia tai es:sää ja syö paketin makkaraa kakkaraa


    • märakastanmakkaraa

      joo o on on onhan ne

    • Anonyymi

      Onko tässä juuri (juurisyy ;), miksi nuoret miehet ovat huonokuntoisia mennessään armeijaan? Pitäisi liikkua enemmän, että fyysinen kunto pysyy hyvänä. Liikunnassakaan ei kuitenkaan saisi mennä liiallisuuksiin. Tunti päivässä riittää. Ravitsemus on toinen tärkeä. Pizzat ja hampurilaiset korvataan hyvillä kuiduilla, kaura, ruis. Ja kolajuomat ym. limut vaihdetaan raikkaaseen veteen. Lisäksi kasviksia ja hedelmiä. Olotila paranee vielä, kun yöuni on riittävä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2816
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      100
      2114
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      146
      908
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe