väsynyt

masennus...

Olen muutamaan otteeseen kertonut täällä ongelmistani nyt 9kk ikäisen erittäin isokokoisen koiramme kanssa. Nyt alkaa olla ne viimeisetkin voimat loppua.

Kuinka pitkään täytyy antaa koiran määrätä niin paljon omasta elämästä, että muuta elämää ei enää yksinkertaisesti ole? Minulla on ollut elämäni aikana useita koiria aivan pienestä lapsesta asti, koen olevani koiraihminen henkeen ja vereen joten ikinä en uskonut olevan mahdollista, että juuri koira olisi se tekijä joka pilaa elämäni.

En voi poistua kotoani ilman monen tunnin suunnitteluja. Spontaaneja lähtöjä seuraa aina monen tunnin jälkikorjailu. Joskus paikkoja saa siivota ja korjata ihan suunniteltujen lähtöjenkin jälkeen. Uskokaa pois, kaikki mahdolliset keinot on jo kokeiltu eroahdistuksen lievittämiseksi, tuloksetta. Aivan pentuna koira pystyi olemaan hyvinkin useita tunteja päivässä kotona yksin ilman ongelmia. Kaikki alkoi kuin salamaniskuna, ilman mitään syytä.

Meillä ei käy enää vieraita, sukulaisia tai ystäviä. Jos joku perheen ulkopuolinen yrittää tulla ovesta sisään niin vastassa on hirveä rähäkkä. Koira huutaa kurkku, suorana niskakarvat pystyssä ja yrittää käydä vieraan päälle. Jos niinkin ihme käy, että vierailija ei lähde ensimmäisen kymmenen minuutin aikana pois niin koiran rauhoitteluun menee parhaillaan puoli tuntia. Tästä ollaan oltu ongelmaikoirakouluttajaan yhteykdessä, mutta neuvot eivät ole auttaneet. Koiraan ei vain yksinkertaisesti saa mitään kontaktia rähinän aikana. Eilen sitten mieheni tullessa kotiin koira aloitti siis omalle perheen jäsenelleen saman rähäkän. Yritin rauhoitella sitä niin palkaksi sain hampaat kämmenselkään..

Koira haukkuu kaikelle mahdolliselle mikä liikkuu tai ei liiku. Sisällä saattaa aloittaa haukkumisen ihan tyhjästä ja on jatkanut sitä parhaillaan 5h putkeen. Kun koira aloittaa haukkumisen, se ei hiljene ennen kuin se itse tahtoo, ei edes herkut saa koiraa hiljenemään, koska siihen ei saa mitään kontaktia. Kun sillä napsahtaa päässä niin mikään ei toimi.

Koira pissailee ja kakkailee sisällä mihin haluaa, milloin haluaa. Koira ei ole miltään osin sisäsiisti. Tähänkin on kokeiltu kaikki mahdolliset. Koira oli jossain vaiheessa täysin sisäsiisti useamman kuukauden, kunnes vain yhtenä päivänä päätti aloittaa sisälle tekemisen. Sitä on jatkunut nyt noin 4kk. Mikään ei ole tähänkään toiminut.

Koira ei usko käskyjä. Olen kouluttanut ja kouluttanut, mutta koira ei tee mitään mitä se ei halua. Aina on käytetty menetelmäää, jossa käskyn toistoa seuraa pakote. Reilun puolen vuoden koulutuksen jälkeen sama pakote seuraa vieläkin joka käskyn yhteydessä sillä koira ei usko mitään. Aivan pentuna oli aika, jolloin koira kyllä suoritti käskyt, mutta nyt se on lopettanut senkin. Jos sen käskee esim. maahan niin koira murisee vastaan ja yrittää purra.

Koira varastaa kaiken minkä se irti saa. Neljän huoneen kodistamme on ollut pennun tultua käytössä vain olohuone. Kaikkiin muihin huoneisiin ovet täytyy pitää koko ajan kiinni tai koira käy pistämässä paikat säpäleiksi vaikka olisimme kotona. Keittiöstä se varastaa pöydiltä kaiken mahdollisen mitä vain saa. Se hyppii pöydille vaikka seisoisimme aivan sen vieressä. Varastelua on aina seurannut rangaistus, mutta ei niillä ole ollut mitään vaikutusta. Rangaistuksen jälkeen koira palaa aina rikospaikalle.

Olen aivan lopussa. Itken koiran takia useita kertoja päivässä, koen olevani asian takia hyvin masentunut. Kuinka kauan tätä tulee vielä jaksaa? Muut koiratietäjät ovat koiran nähdessään jo sanoneet, että vika on todennäköisesti koiran päässä. Koiraa pitää vahtia herkeämättä koko ajan sisälläkin. Olemme puhuneet jo parin kuukauden ajan lähes päivittäin koiran lopettamisesta, mutta ajatus tuntuu niin kovin vaikealta. Kaikesta huolimatta koira on minulle erittäin rakas, olen tehnyt kaikkeni sen eteen mitä vain olen voinut. Huomaan aina ajattelevani, että katsotaan nyt vielä vähän aikaa, jos jotain muutasta tapahtuisi. Mitään ei kuitenkaan ole tapahtunut, silti vieläkin toivon, että jos vain jollain keinolla...

En haluaisi luovuttaa, mutta missä menee se raja, että on sen aika?

10

589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulla

      Kuulostaa siltä, että olet jo ylittänyt rajan.
      Koira on kyllä murkuiässä, mutta vakavalta vaikuttaa.
      Jos koiran elämässä ei ole yhtään tasapainoa eikä iloa ja sinun elämässäsi ei ole koiran omistamisesta johtuvaa iloa, olisiko aika luovuttaa?

    • peeris

      tutkittu kilpirauhasen toiminta ???

    • että koirasi

      saa tarpeeksi virikkeitä? Asutteko kerrostalossa? Minkä rotuinen koirasi on? Jos se on esim, sakemanni, bordercollie tms. ja vielä työlinjaa niin en yhtään ihmettele vaikeuksiasi. On yksinkertaisesti rotuja ja rotulinjoja joista ei pitäisi koskaan ottaa koiraa pelkäksi lemmikiksi. Tunnen ja tiedän niin paljon ihmisiä joilla on koira joka on alunperin jalostettu liian "työhulluksi" joten tiedän mistä kirjoitan.

      Sinulla on nyt kaksi vaihtoehtoa. Joko otat selvää että voisiko koiran saada johonkin jossa se pääsisi työkäyttöön (mikäli siitä enää on siihen), tai viet sen piikille. Älä missään nimessä laita sitä kiertoon, eli ei lemmikiksi tavalliselle ihmiselle! Koiraa tässä käy eniten sääliksi.

    • muriaani

      kun tajuaa voimattomuutensa.
      Ei sairaan ihmisenkään kanssa voi elää määrättyä vaihetta pitemmälle, silloin tarvii turvautua johonkin muuhun keinoon.

    • Kyllä mäkin olen sitä mieltä niinkuin monet muutkin täällä, että olet varmaan kaikkesi tehnyt/yrittänyt,
      ja itsekkin olet jo jaksamisen rajoilla...niin nyt on varmaan se aika, että teet sen viimeisen raskaan päätöksen....mutta älä laita sitä koiraasi kiertoon...

    • sakemanni_kouluttaja

      Täytyy sanoa ,että jotenkin tuttua on minullekkin ,joskin hiukan lievemmässä kaavassa.

      Itselläni oli SPK - uros jolla saman kaltaista häiriökäytöstä,ei tosin käynyt minuun tai muihin perheenjäseniin kiinni tosissaan näykki kyllä.
      Ei ulkonakaan käynyt kehenkään kiinni ei ihmisiin eikä toisiin koiriin,mutta uhosi aina niin ,että sylki lensi.

      Yksin ollessaan tuhosi paikkoja.Kun ja jos vieraita kävi, oli keskustelu mahdotonta ,koira oli minun kimpussani kaiken aikaa.
      Käskytys oli mahdotonta,koira irvisteli ja näykki.Miehelle se murisi, eikä suostunut pitämään itseään häntä alempana arvojärjestyksessä.
      Koiran kanssa tehtiin pitkään työtä,tuloksetta.

      Kunnes eräänä päivänä ,oli kuin palaset olisivat vain loksahtaneet koiran päässä paikoilleen.Pikkuhiljaa alkoi tilanne parantua.
      Käskytykset menivät perille ja rähinä saatiin kuriin.Yksin ei enää tuhonnut paikkoja.
      Pakko myöntää, että itse olin heittämässä tämän yliaktiivisen päsmärin kanssa pyyhettä kehään.

      Koira oli vankasti käyttölinjainen,sille ei mitkään aktiviteetit ja tekeminen tuntuneet riittävän,murrosikä ties mitä hormoonallista.Ohitse meni onneksi.

      Sinun tapauksessasi kokeilisin vielä ongelma koirankouluttajan kanssa tiivistä yhteistyötä,pelkkä yhteyden otto ja neuvojen saanti ei aina riitä.Yhdessä kouluttajan kanssa ,jotta hän näkee koiran omassa ympäristössään ,se saattaa vielä onnistua.

      Mutta jos siitäkään ei ole apua,on lopetus ainoa ratkaisu.

      Tsemppiä!

    • Toisaalta

      Harmillista että tilanne on noin paha. Väsyminen on ymmärrettävää ja oma/perheen hyvinvointi on tärkeää.

      Koiraan tulee tietenkin sitoutua tosissaan, myös vaikeina aikoina, mutta ei se saa tarkoittaa oman/perheen hyvinvoinnin romahtamista.

      Toisaalta koira on vasta pentu. Koen että jokaisen koiranomistajan on oltava valmis elämään koiran kanssa läpi myös vaikeita aikoja jos on toivoa että vaikeudet aikanaan väistyvät.

      Ehkä nyt on turhaa väsyttää itseään/perhettä yrittämällä kaikea mahdollista ja mahdotonta koiran käytöksen parantamiseksi ja sekoittaa siten mahdollisesti myös koiraa lisää. Itse ehkä tavoittelisin kultaista keskitietä vaikeuksien läpi. En yrittäisi liikaa tai liian monia asioita, mutta rajoista en tinkisi ja huolehtisin sekä koirasta että itsestäni ja perheestäni niin hyvin kuin kohtuudella mahdollista. Odottaisin pennun rauhoituvan iän myötä ja sitten vasta iskisin ongelmiin lähinnä positiivisella harrastamisella ja posiiivisella vahvistamisella yhdistettynä hyvin selviin rajoihin ja hyvin selviin seurauksiin rajojen ylittämisestä.

      Itse parhaiten tilanteen tiedätte joten jos ja kun asiaa rehellisesti ajattelette niin mikä vain ratkaisu, siis koiran pitäminen, uuden hyvän kodin etsiminen tai koiran lopettaminen on hyväksyttävää. Lopettamiseen suhtaudun hyvin kriittisesti juuri mm koska koen että jokaisen koiranomistajan on oltava valmis elämään koiran kanssa läpi myös vaikeita aikoja jos on toivoa että vaikeudet aikanaan väistyvät, mutta toisaalta rajansa kaikella eli jos perhe ei voi hyvin ja koira ei voi hyvin ja toivoa ei ole niin mielestäni myös koiran lopettaminen on hyväksyttävää.

      Näin nopeasti tulee mieleen:

      Kuinka koira käyttäytyy kodin ulkopuolella? Koti on usein se vaikein paikka.

      Onko kokeiltu että vieraat otetaan vastaan ulkona ja siirrytään yhdessä kotiin sisälle?

      Onko mahdollista järjestää koiralle päivähoitoa tai siirtää koira ulos tarhaan tai liekaan päivän ajaksi?

    • kirjautuminen

      Minua myös kiinnostaisi tietää samat asiat,kuin nim."että koirasi".
      Nuo asiat,kun on melkoisen tärkeitä,ja saattaa vaikuttaa paljon.
      Myös pelkästää rotu,olisi tärkeä tietää,koska esim.kokeneilla rodun ihmisillä voisi olla paljon tietoa rodusta,erityispiirteistä,jotka olisi apuna arvioida tilannetta.

      Mielestäni myös koira pitäisi perinpohjin tarkistuttaa eläinlääkärillä.Eli sulkea ainakin fyysiset mahdollisuudet pois.

      Luonnetestiin ei koira vielä pääse,mutta olisi mielenkiintoista,jos esim.joku jolla on silmää noihin asioihin,voisi tarkastaa tai arvioida koirasi,että voisiko olla selkeitä puutteita henkisellä puolella.

      Oletko ottanut yhteyttä kasvattajaan?Millaisia on muut pentueesta,millaisissa oloissa eläneet ja missä oloissa elävät?Tiedätkö vanhemmat hyvin ja taustoista?

      Minä en kuitenkaan lopettaisi ihan heti kuiteskaan noin nuorta koiraa.Mutta,siltä pahasti vaikuttaa,että sinun koirasi se ei ole.Kierre vaikuttaa jo senlaiselta,että kummallakin voi olla sen laadun stressi,jota ei ehkä yhdessä saa enää laukaistua.
      Siksi minun mielestäni voisi kartoittaa (esim.rodun parista tai muuten),löytyisikö koiralle uusi koti,joka olisi erittäin kokenut,ymmärtää riskit ja olisi aikaa paneutua koiraan,tavallaan nolla-pisteestä asti.
      Jos tämäkään vaihtoehto ei onnistu,niin sitten ei ole paljon vaihtoehtoja.
      Jos tilanteeseen päädytään,että koira on mahdoton,niin olisi hyvä avata koira.

      Tämä voi kuulostaa kovalta,mutta on tapauksia ennenkin,että johtuen sitten mistä johtuu,niin yksinkertaisesti ei vaan koirakko sovi yhteen.Oikeessa paikassa on on koirasta saatu aivan hyvä yksilö.

      En halua myöskään arvostella,mutta ongelmakoulutajiakin on erilaisia.Joten yhden lausunto ja neuvot ei aina välttämättä osu kohdalleen.

      • Tän viestin yläpuolisen viestin kirjoitin siis minä.Kirjautuminen ei vaan onnistunut jostain syystä.


    • että aika luovuttaa on silloin, kun omat voimanne/aikanne ei riitä ongelmien ratkomiseen.
      Itse ottaisin takapakkia ja paljon. Jos homman alkaa alusta, niin tulosta saattaa syntyä, mutta se vaatii paljon, ehkä jopa suhteettoman paljon töitä.
      Koira näyttäisi olevan epävarma ja vahvasti ehdollistunut toimintaan jota kuvasit. Sen pois kitkemiseksi sen ei tulisi päästä tekemään sitä enää missään tai koskaan ja samalla sitä pitäisi ehdollistaa uuteen käytösmalliin.
      Toisinsanoen siis puuttumalla itse syyhyn tarmolla ja määrätietoisesti, eikä vain oireisiin (haukunta, sisälle tarpeiden teko, tuhoaminen).
      Tässä kohtaa puhutaan siis siitä, että alkuun koiraa ei tulisi jättää lainkaan yksin ja käytösterapiaa jatketaan sisukkaasti minuutti kerrallaan yksinoloaikaa pidentäen. Saattaa olla mahdotonta työssäkäyvälle ihmiselle ellei koiraa saa hoitoon.
      Lääkehoito auttaa uuden oppimisessa (yksin se ei riitä), oletteko kysyneet eläinlääkäristä apua? Clomicalm on hyvä lääke yhdistettynä eläinlääkäriltä saataviin käytösterapiaohjeisiin.
      Samaan syssyyn saattaisi olla paikallaan yleinen katsaus teidän ja koiran väliseen suhteeseen. Hyvä kouluttaja tai vastaava voisi olla suuri apu teille, selkeesti tilanne on kaaottinen sekä teille, että koiralle. Koira ei päätä mitään, ratkaisu on viime kädessä teillä.
      Tsemppiä ja voimia siihen ratkaisuun mihin ikinä päädyttekään.

      Yksi linkki käytösterapiaan:
      http://koiranomi.com/artik_eroahdistus.htm

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      261
      6108
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      145
      3586
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2599
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2476
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2052
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1625
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1621
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1473
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1290
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      106
      1143
    Aihe