Jo monta vuotta olen ihmetellyt miksi Suomen
kansa syksyn tullen pukeutuu mustaan
(& harmaaseen, ruskeaan, beessiin jne.)??
Varsinkin hämmästyttää, että Nuoret ovat
ihan mustissa. - MINUSTA nuoruuteen "kuuluu"
iloiset ja kauniit värit!
Tänäänkin näin ainakin 10 alle kolmekymppistä,
joilla oli musta takki, mustat housut,
musta veska/reppu, musta päähine... ja
mustat hiukset!
Olen aiempina talvina kysynyt useilta nuorilta:
"Miksi?? Miksi pukeudut MUSTAAN? Kun olet
nuori ja kaunis?" - Vastaus on ("aina"):
"Kun se on tyy-li-käs-tä!"
Ja katit!! - Syy on jokin muu. Jokin syvemmällä
oleva juttu.
Mukavalta tuntuu se, että 70 -vuotiaat
pukeutuvat usein ilahduttaviin väreihin:
Pinkkiä, kirkkaanturkoosia, lilaa, kesänvihreää,
punaista, taivaansinistä.... :-). - Ainakin
täällä Hesan Töölössä yo:ita näkee usein
(miehiäkin:-).
Tällä hetkellä minulla on päällä:
- Pepsinsininen fleece.
- Vihreät byysat.
- Vaaleanpunaiset pörrösukat.
- Joulutossuni (punaista & vihreää).
- Päässä glitterispennit pitämässä
pitkät hiukseni poissa silmiltä.
Minkäväriset vaatteet Sinulla on
tällä hetkellä?
:-)-terveisin. Ria
Kansa pukeutuu mustaan...
19
985
Vastaukset
- HTZA
Mustat kalsarit ja musta t-paita.
Pakko, Suomessa kun ollaan, ei Ruotsissa. - tanssiva_tamma
Mulla on mustat verkkarit ja harmaa huppari! No, harmaa sopii mulle ja musta kuulema hoikentaa :)). Puseroissa löytyy muitakin värejä, ainakin sinisiä, valkoisia ja murrettuja punaisia. Pipot, kaulaliinat ja käsineet on yleensä värikkäitä.
- Aurinkotie
Nuo asusteesi ovat jo ISO plussa! (Minusta).
- CannedHeat
on mustaa... paitsi kalsarit, koska olen likinäköinen ja aamuisin en löydä silmälasejani.
Ei Suomessa ole "liikaa" mustaa vaatetusta:)
Irlannissa kaikki pukeutuvat mustaan. Miksi...en tiedä? Minä vastaan samanlailla kuin nuo mainitsemasi nuoret: Musta on tyylikästä.- Aurinkotie
...se on Synk-kää!
No, well. On musta tyylikästäkin!
Kun liikun työasioissa, minulla voi olla
esim. musta blazer. Tai mustat housut vaalean
blazerin kanssa. Mutta kunkin kanssa pusero
on värikäs (kirkkaansininen, pinkki, lila tms.).
Mutta vastaathan kysymykseeni...
Minkäväriset vaatteet Sinulla on juuri nyt? - CannedHeat
Aurinkotie kirjoitti:
...se on Synk-kää!
No, well. On musta tyylikästäkin!
Kun liikun työasioissa, minulla voi olla
esim. musta blazer. Tai mustat housut vaalean
blazerin kanssa. Mutta kunkin kanssa pusero
on värikäs (kirkkaansininen, pinkki, lila tms.).
Mutta vastaathan kysymykseeni...
Minkäväriset vaatteet Sinulla on juuri nyt?valkoiset kalsarit ja kaikki muu on mustaa.
- Aurinkotie
CannedHeat kirjoitti:
valkoiset kalsarit ja kaikki muu on mustaa.
En muista kerroitko muut asusteesi...?
Tuli vaan tämä ajatus:
"Onko sinulla muuta päällä kuin val-koi-set
kalsarit?"
;-)-terveisin. Ria - CannedHeat
Aurinkotie kirjoitti:
En muista kerroitko muut asusteesi...?
Tuli vaan tämä ajatus:
"Onko sinulla muuta päällä kuin val-koi-set
kalsarit?"
;-)-terveisin. Ria"musta" mies;)
- ja oliivi-iho
Musta ei oo oikeestaan pukevaa muuta ku niille joilla on joko a) oliivi-iho, joka on kylmä(ei lämmin kuten joskus väitetään)sävynen tumma iho, joka vivahtaa siniselle; tällöin hiukset on yleensä mustat tai hyvin tummanruskeet, silmät ruskeet, kirkkaansiniset tai vihreet tai b) henkilöille joilla on selkeesti kylmäsävynen pinkki iho, hiukset usein mustat tai tummanruskeet (Näin usein Irlannissa!), silmät voimakkaan siniset tai vihreet, myös joillekkin aivan vaalea- tai harmaatukkasille musta sopii jos iho on pinkkiin vivahtava
Suomalaisilla vaaleilla ja ristiverisillä ihmisillä on pääsääntösesti kellertävä iho, vihreen- tai sinisenharmaat silmät. Myös monilla tummemmilla ihon pohjaväri on kellertävä, samoin ku punatukkasilla.
Näille ihmisille musta väri lähelle kasvoja ei sovi hyvin, kasvoista tulee korostetun kelmeät, kaikki tummat juonteet ja silmänaluset korostuu, musta väri heijastuu kasvoille luoden ikävän kalpeen ilmeen, olemus on ku ois menossa hautajaisiin.
Suomessa käytetään mustia vaatteita myös mielikuvituksettomasti: aivan samaa mustan sävyä samantyyppistä kangasta olevissa vaatteissa, pitäis käyttää keskenään erilaisia mustan sävyjä, esim sinertävää, lämmintä mustaa ja mustan harmaata, ja jos asukokonaisuuden kankaat on elosia, esim nahkaa, mokkaa, veluuria tai jotain muuta elosaa, valoa heijastavaa materiaalia, niin kokonaisuus voi olla upea.
Mutta tätä ei meillä olla oikein oivallettu.
Nuorten parissa näkee etupäässä aika tylsiä mustajuttuja, jotkut sen sijaan hallitsee homman ja joillekin se sopii, kuten ed. todettu, tyyppikysymys.
Irlannissa on huomattavasti enemmän ku Suomessa ns. Talvi-värityyppiin kuuluvia ihmisiä, joten heille musta sopii.
Irlannissahan on punatukkasten (joille musta ei yhtä hyvin sovi varsinkin jos hiukset vivahtaa porkkanaa, eri asia jos kylmään punaseen) lisäks erittäin paljon ihmisiä joilla on luonnostaan pikimustat hiukset, kirkkaansiniset silmät ja pinkki iho.
- susa51
Minulle ei ainakaan pelkästään musta edes sovi. Samaa mieltä että kansan pitäisi uskaltaa käyttää värejä.
Äitini ennen käytti mielellään värejä, piristävää.
Omat nuoreni tykkäävät, tummemmista väreistä. Kaipa se on muotia.
Pidän taivaansinistä takkia, tai välillä valkoista. Puseroissa voi olla ruskean-punertavan eri sävyjä, tänäänkin oli. - minullakin
vain neule on norjalainen villapaita sinisen eri sävyissä.
Musta on niin helppo valinta, sen kanssa käy kaikki värit miltein, kun yhdistelee vaatteitaan ja asusteitaan.
Se antaa hoikentavan vaikutuksen, ja antaa hyvän pohjan värillisille yksityiskohdille.
Musta on ajaton väri, ei vanhene muotivärien kierrossa nopeasti.
Kaikkiin muihin tilaisuuksin mustissa on mielestäni vaivatonta mennä paitsi häihin.
Sitä paitsi musta on seksikäs väri, makuasia tietysti, mutta täälläkin on noita musta sloggisia miehiä ja on varmasti naisia joilla mustaa pitsiä kohottimissaan, aika seksikästä sanoisin. Musta on musta ihan jees. Lilan sävyinen punainen toppi ja siniset pikkarit.
- ira-ida
elämää. Se on mielialakysymys. Jo parikymmentä vuotta sitten oli huudossa nämä vuodenaikatyypittelyt. Selkeästi löysin omani, syksyn lämpimät sävyt. No on niistä joustettu, ainakin hautajaisissa.
Nuorten mustuus on ikiaikaista. Siinä iässä halutaan samaistua ryhmään (joka myös musta). Toisaalta muuri oman sisimmän kasvun aikana. Ei ole helppo lähestyä, torjuntaa ja halua olla rauhassa.
Nyt koin oikein elämyksen kun löysin ihanat värit. Se eräs ruotsalainen Gudrun-tädin firma, nettimyyntiä...ei saa mainostaa mutta jos joku löytää, niin huomaa miten lämpimän hehkuvat värit, luonnonmateriaalit, ihanan väljät koot. Tarkoitus kestää puhkikulutukseen asti. Siis ekologis-eettinen näkökohta myös.- Nimetön
Olen ikuisesti kiitollinen exmiesystävlleni, joka johdatti minut värianalyysin pariin.
Löysin oman ihanan värimaailmani ja opin olemaan sanomatta esim; ei punainen sovi minulle. Löysin sen oikean punaiseni, siniseen heijastavan sävyn, ja selityksen sille, miksi musta on minulle yksi intohimoisimmista väreistä. Vain mustia alusvaatteita jo 16 vuotiaasta alkaen.
Olen väriltäni talvi ja kanssamatkustajia tarkastellessani tällä silmällä näkee paljon onnistuneita värejä ja myös niitä kalvakoita mustissaan, joiden pitäisi valita toisin.
Tutustukaa miehet ja naiset asiaan ja ottakaa vastaan ympäristönne ihmettely "mitä sulle on oikein tapahtunut"- tyyliin. Koska juuri heräsin ehdin heittää sen mustan asuni pois ja istun siinä eeva- äitini antamassa vaaleassa nahkapuvussa.
- syysunelma
tällä hetkellä mustat verkkarit, musta t-paita ja t-sininen fleece näin vapaa-aikana.
Mitkähän ne kohottimet on, aukko sivistyksessä kai?
Pinkkiä tai keltaista väriä ei vaatekaapistani löydy. - Otto Vaan*
Alhaalta ylöspäin.:)
Mustat nahka kengät,tum ruskeat sukat.
Siniset bokserit ja siniset farkut.
Punainen t-paita,sininen ohut villainen
kauluspaita jossa hevosen kuvia.
Sininen takki ja tummansininen lakki päässä päällimmäisenä.:)
Tumman siniset hanskat vielä istuimella vierellä.
Kyl miun silimäin leppää väriä pukeutumiseensa käyttävissä naisissa.
Kuhan nyt ei ihan palokunnan värit ole kyseessä.- Aurinkotie
Varsinkin tykkäsin tosta hevoskuvioisesta
pusakasta!
Luin aiemman analyysin "Mustat hiukset".
Olen samaa mieltä kuin hän siitä, että
musta saa ihmiset kalpean naäköisiksi.
Ja sen näköisiksi kuin olisivat menossa
hautajaisiin!
No-joo. Minulla on punaruskeat, pitkät hiukset.
Ja harmaankalpea talvi-iho. - Mulle sopii
tuo pepsinsininen, ja vihreä, ja syreeninlila,
ja valkoinen :-), ja kirkkaankeltainen jne.
Nyt päällä se pepsipusakka ja vaaleanpunainen
pyjama sekä ne samat pörrösukat kuin viimeks.
Enää 6 päivää, niin päivät alkavat pidentyä!
:-) Ria
- Angel of The Morning
Minun mielestä musta sopii nuorille hyvin. Jospa vanhemmat ihmiset kokevat mustan synkkänä siksi koska oma mielikin on synkkä. Monien tämän palstalaisten ikäisten nuoruuden vaatemuoti oli värikästä. Minun nuoruudessa värikkäät vaatteet olivat jo Out eikä todellakaan pukeuduttu enää Mary Quant - eikä Marimekkovaatteisiin.
Minulla on joskus aivan mustat vaatteet, joskus sekoitus ja usein värikkäät vaatteet. Ainoa väri mitä en pidä nyt, on harmaa. Nyt on punaiset Niken kireät housut ja musta lyhyt pusero, hiukset ylhäällä tummanhopean värisellä "piikillä" - kotona nyt
on päällä valkoinen ribbipaita ja mustat pitkikset, punaset villasukat.
Ulkona ollessa on valkoinen toppatakki, farkut, mustat bootsit, villahuivi hopeankirjava tai viininpunainen kiiltävä. Mustat sormikkaat, joissa heijastava kuviopinta (=hyvä lahja tyttäreltä).
Kansa pukeutuu mustaan syksyisin ihan siksi, ettei valmisvaateteollisuus tee kirkkaanvärisiä vaatteita. Tuskinpa monikaan osaa ja kykenee ompeleen itsellensä talvivaatteita ja mahtaako olla tarvittavia kankaita saatavillakaan.
Mulla on yksi musta talvitakki, jota käytän aika harvoin, taidan nakata sen kiertoon pikapuoliin.
Nuorison mustaan pukeutuminen on "tyylijuttu" ollut jo vaikka kuinka kauan, eikä loppua näy.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?861849Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,181167Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.991145Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol80997Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot154879- 94874
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs54771Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt51764Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv56719- 53694