Minulta poistettiin sappirakko n. 4 vuotta sitten. Nyt on tässä viimeisen puolen vuoden aikana tuntunut välillä lieviä oireita, sellaisia kun oli ennen leikkausta. Viime yönä iskikin sitten kunnon kohtaus, joka sentään lievittyi Litalginilla, mutta jatkui todella pitkään.
Onko kenelläkään muulla ollut sappikohtauksia leikkauksen jälkeen? Lääkäri epäili edellisellä kerralla kun kerroin, mutta nyt aion mennä uudestaan ja vaatia tutkimuksia. Kyllä minä ne oireet tunnistan kun aikoinaan kohtauksia oli paljon!
sappikohtauksia
7
1360
Vastaukset
- Leikattu nainen
Täällä toinen sapeton, joka todella tietää mitä ne kivut ovat.
Kaverini äidillä kävi niin, et eka leikattiin sappi, mut myöhemmin ilmeni taas sappivaivoja. Uusia kiviä oli kehittynyt sappitiehyeisiin. Voisko sullakin olla niin?- rakoton
Olen itsekin epäillyt, että sappitiehyeissä voisi olla kiviä. Mutta kun lääkäri on niin itsepäinen, ettei tosiaan lähetä tutkimuksiin. Kummallista muuten on sekin, ettei silloin tähystysleikkauksessa kuvattu tiehyeitä ollenkaan. Olen luullut, että niin pitäisi tehdä.
- rakoton myös
rakoton kirjoitti:
Olen itsekin epäillyt, että sappitiehyeissä voisi olla kiviä. Mutta kun lääkäri on niin itsepäinen, ettei tosiaan lähetä tutkimuksiin. Kummallista muuten on sekin, ettei silloin tähystysleikkauksessa kuvattu tiehyeitä ollenkaan. Olen luullut, että niin pitäisi tehdä.
että sappineste voi olla niin paksua, että sekin välillä kulkee hitaanlaisesti tiehyeissä ja saattaa aiheuttaa sappikohtauksen kaltaisia kipuja. Äidilläni sappitiehyeessä ontiukka mutka, johon sappinestettä välillä pakkaantuu, ja tuloksena sappikivut vaikkei rakkoa enää olekaan. Ja todellakin voi kai siellä tiehyeissä olla kiviä, vaikka minulle kirurgi sanoi ettei tiehyeisiin voi kehittyä niitä, kun tarvii pidemmän ajan että sappineste kiteytyy. JOspa pääsisit kuitenki tutkimuksiin tähystäen suun kautta ne kivet tiehyeestä poistetaan samalla kun tutkitaan eli ERCP tutkimuksella.
- Sapettamaton
rakoton myös kirjoitti:
että sappineste voi olla niin paksua, että sekin välillä kulkee hitaanlaisesti tiehyeissä ja saattaa aiheuttaa sappikohtauksen kaltaisia kipuja. Äidilläni sappitiehyeessä ontiukka mutka, johon sappinestettä välillä pakkaantuu, ja tuloksena sappikivut vaikkei rakkoa enää olekaan. Ja todellakin voi kai siellä tiehyeissä olla kiviä, vaikka minulle kirurgi sanoi ettei tiehyeisiin voi kehittyä niitä, kun tarvii pidemmän ajan että sappineste kiteytyy. JOspa pääsisit kuitenki tutkimuksiin tähystäen suun kautta ne kivet tiehyeestä poistetaan samalla kun tutkitaan eli ERCP tutkimuksella.
vaikuttaa tuohon sappinesteen paksuutee`? Mulla on sappi poistettu 1v sitten mutta kohtauksia olen saanut 2x sen jälkeen,lievempiä kylläkin,toisella kertaa olin syönyt omenaa paljon ja toisella kermajäätelöä ja pizzaa... ja muutenkin olen huomannut et "tunnen" välillä sappinesteeen valumisen ja sapenpoistokohdassa on silloin ihokin kipeänä toisinsanoen siis tuntuu ihan painamalla se kipu siinä... mutta oon aina jäljittänyt syyn johonkin syötyyn,yleensä liian rasvaista ruokaa... kerran on ERCP tehty ton jälkeen,uusia kiviä ei ole tiehyeeseen tullut
Ja onko kellään tietoa et oliko se niin,että sappineste mahalaukkuun tihkuessaan voi joskus aiheuttaa ripulia,pahaakin?? - rakoton myös
Sapettamaton kirjoitti:
vaikuttaa tuohon sappinesteen paksuutee`? Mulla on sappi poistettu 1v sitten mutta kohtauksia olen saanut 2x sen jälkeen,lievempiä kylläkin,toisella kertaa olin syönyt omenaa paljon ja toisella kermajäätelöä ja pizzaa... ja muutenkin olen huomannut et "tunnen" välillä sappinesteeen valumisen ja sapenpoistokohdassa on silloin ihokin kipeänä toisinsanoen siis tuntuu ihan painamalla se kipu siinä... mutta oon aina jäljittänyt syyn johonkin syötyyn,yleensä liian rasvaista ruokaa... kerran on ERCP tehty ton jälkeen,uusia kiviä ei ole tiehyeeseen tullut
Ja onko kellään tietoa et oliko se niin,että sappineste mahalaukkuun tihkuessaan voi joskus aiheuttaa ripulia,pahaakin??ei mene mahalaukkuun vaan sappitiehyt johtaa pohjukaissuoleen. Kivut voivat johtua siitäkin, että kun syö paljon jotain rasvaista tms. minkä sulattamiseen sappinestettä tarvitaan, niin sappea ei olekaan riittävästi. Sappirakottomilla ei ole sitä sappinesteen varastoa josta sitä purskautetaan sulatushommiin tarvittaessa.
- SappiSeppo
rakoton myös kirjoitti:
ei mene mahalaukkuun vaan sappitiehyt johtaa pohjukaissuoleen. Kivut voivat johtua siitäkin, että kun syö paljon jotain rasvaista tms. minkä sulattamiseen sappinestettä tarvitaan, niin sappea ei olekaan riittävästi. Sappirakottomilla ei ole sitä sappinesteen varastoa josta sitä purskautetaan sulatushommiin tarvittaessa.
Sappihiussuonet yhdistyvät sappitiehyeiksi, jotka purkavat sappinesteen sapen kautta pohjukaissuoleen.Sappineste,joka on kitkerää, hapanta ja väriltään vihreää,kulkeutuu pohjukaissuolen kautta mahalaukkuun. Mahalaukussa sappineste auttaa ruuan sulamista ruokasulaksi.
- SapetTon
rakoton myös kirjoitti:
ei mene mahalaukkuun vaan sappitiehyt johtaa pohjukaissuoleen. Kivut voivat johtua siitäkin, että kun syö paljon jotain rasvaista tms. minkä sulattamiseen sappinestettä tarvitaan, niin sappea ei olekaan riittävästi. Sappirakottomilla ei ole sitä sappinesteen varastoa josta sitä purskautetaan sulatushommiin tarvittaessa.
No siis: normaalisti sappineste kulkee eteenpään pohjukaissuolesta ohutsuoleen. Tätä ilmiötä, kun sappineste kulkee väärään suuntaan, kutsutaan sappirefluksiksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086927- 954441
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483846Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 513518
- 1893465
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242969- 672674
- 472507
- 131904