tullipostista...

himoshoppaaja

Avaako tullipostin virkailija lähetyksen USA:sta?
- kun on kyseessä lahja
- kun on kyseessä ostos

6

1415

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jasperi

      ...avasivat minun pakettini kun tilasin USA:sta videoita. Tullin virkailija (ilmeisesti Helsingistä) soitti, että paketti on noudettavissa kotikaupunkini tullista tullimaksua vastaan seuraavana päivänä. Tiesin kyllä, että näin toimitaan ja tullimaksun joutuisin maksamaan, mutta yllätys olikin melkoinen kun, kun seuraavan aamupäivän postinjakaja toi paketin kotiovelle ja pyysi vain kuittauksen ja luovutti paketin. Paketin päällä oli erinäisiä tarroja, mm. "tullin avaama" ja "toimitetaan tullipostiin". Eli postin olisi kuulunut toimittaa paketti kotikaupunkini tullipostiin, mutta toi sen suoraan minulle. No rehellisenä ihmisenä minun olisi tietenkin pitänyt kävellä sinne tullipostiin ja maksaa tullimaksu, mutta ihan niin rehellinen en ollut.

    • Eiköhän avaaminen riipu lähinnä siitä, mitä paketissa on tai mitä siinä epäillään mahdollisesti olevan. Sitäpaitsi minä olen aina joutunut itse avaamaan pakettini tullipostissa. Siis virkailija on tarjonnut veistä tai saksia ja pyytänyt avaamaan paketin. Sitä ennen paketti on läpivalaistu ja sen päälle on kynällä kirjoitettu, mitä epäilyttävää siinä saattaa olla (esim. "Pillereitä?").

      Vasta sen jälkeen, kun paketti on avattu ja sen sisältö todettu, on alettu kysellä, olenko tilannut sen vai onko lähettäjä lähettänyt sen minulle pyytämättäni. Se on sitten vaikuttanut asian jatkokäsittelyyn. Onhan se vähän eri asia, jos itse tilaa jotakin kiellettyä postimyynnistä netin kautta kuin jos joku ystävä lähettää paketin vastaanottajan pyytämättä ja se tulee hänelle yllätyksenä kuin faksit entiselle pääministerille.

      Ainakin aiemmin oli sellainen käytäntö, että tullissa asiakas sai valita, peritäänkö maksut tuotteen hinnan vai painon perusteella. Esim. minä tullasin kerran 350 grammaa magneettinauhaa. Silloin ei tarvinut selvittää, minkä arvoinen nauhan sisältö oli.

      • Oikeuksistaan tietoinen

        Ei tullilla ole oikeutta avata pakettia, jos olet sen ostanut, ja sinulla on esittää kuitti.
        Sitäpaitsi jos paketissa on sellainen vihreä lappu, "customs declaration" tai vastaava, se on juuri se tulliselvitys, jota tulli laittomasti perää ja väittää että sitä ei ole, ja sillä perusteella heillä muka on oikeus avauttaa paketti asiakkaalla.

        Älkää menkö vipuun! Tullilla ei ole oikeutta avauttaa paketteja, eikä myöskään itse avata. Seuraava, mitä he väittävät, jos kieltäydyt avaamasta pakettia, on, että heillä ei ole velvollisuutta luovuttaa pakettia sitten. Mutta sekin on potaskaa! Jos tullin "uhrilla" on esittää kirjallinen kuitti tai vastaava siitä, että tavara on hänen, on se luovutettava. Tulli kokeilee kepillä jäätä, miten pitkälle heidän terrorinsa uhri on valmis menemään, ja totuushan on se, että enemmistö suomalaisista alistuu heidän terroriinsa, tai / ja ei tiedä oikeuksiaan.
        Juuri nimenomaan tähän yleensäkin perustuu tullin häikäilemättömyys Suomessa, eli siihen, että ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan tai jos tietävätkin, eivät jaksa tai viitsi puolustaa itseään... -> "helpompi on maksaa ja alistua tullin tahtoon".
        Itse en kuitenkaan kuulu näihin, vaan olen aina pistänyt tullille jauhot suuhun, silloin kun tiedän olevani oikeassa. Minulla on myös aikaa ja varaa tarvittaessa käydä tullia vastaan vaikka oikeutta aina raastupaa myöten.


      • Nimetön
        Oikeuksistaan tietoinen kirjoitti:

        Ei tullilla ole oikeutta avata pakettia, jos olet sen ostanut, ja sinulla on esittää kuitti.
        Sitäpaitsi jos paketissa on sellainen vihreä lappu, "customs declaration" tai vastaava, se on juuri se tulliselvitys, jota tulli laittomasti perää ja väittää että sitä ei ole, ja sillä perusteella heillä muka on oikeus avauttaa paketti asiakkaalla.

        Älkää menkö vipuun! Tullilla ei ole oikeutta avauttaa paketteja, eikä myöskään itse avata. Seuraava, mitä he väittävät, jos kieltäydyt avaamasta pakettia, on, että heillä ei ole velvollisuutta luovuttaa pakettia sitten. Mutta sekin on potaskaa! Jos tullin "uhrilla" on esittää kirjallinen kuitti tai vastaava siitä, että tavara on hänen, on se luovutettava. Tulli kokeilee kepillä jäätä, miten pitkälle heidän terrorinsa uhri on valmis menemään, ja totuushan on se, että enemmistö suomalaisista alistuu heidän terroriinsa, tai / ja ei tiedä oikeuksiaan.
        Juuri nimenomaan tähän yleensäkin perustuu tullin häikäilemättömyys Suomessa, eli siihen, että ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan tai jos tietävätkin, eivät jaksa tai viitsi puolustaa itseään... -> "helpompi on maksaa ja alistua tullin tahtoon".
        Itse en kuitenkaan kuulu näihin, vaan olen aina pistänyt tullille jauhot suuhun, silloin kun tiedän olevani oikeassa. Minulla on myös aikaa ja varaa tarvittaessa käydä tullia vastaan vaikka oikeutta aina raastupaa myöten.

        Kyllä tulli saa viranomaisena avata maahan saapuvat paketit ihan vapasti, esim tullauksen yhteydessä. Koskee myös muitakin kuin postin akutta tulevia paketteja.

        Muutaman kerran kun olen hakenut paketin tullipostista, niin virkailija on pyytänyt avata paketin, mutta sisältöä ei sen kummemmin ole tarkastettu.


      • assss
        Oikeuksistaan tietoinen kirjoitti:

        Ei tullilla ole oikeutta avata pakettia, jos olet sen ostanut, ja sinulla on esittää kuitti.
        Sitäpaitsi jos paketissa on sellainen vihreä lappu, "customs declaration" tai vastaava, se on juuri se tulliselvitys, jota tulli laittomasti perää ja väittää että sitä ei ole, ja sillä perusteella heillä muka on oikeus avauttaa paketti asiakkaalla.

        Älkää menkö vipuun! Tullilla ei ole oikeutta avauttaa paketteja, eikä myöskään itse avata. Seuraava, mitä he väittävät, jos kieltäydyt avaamasta pakettia, on, että heillä ei ole velvollisuutta luovuttaa pakettia sitten. Mutta sekin on potaskaa! Jos tullin "uhrilla" on esittää kirjallinen kuitti tai vastaava siitä, että tavara on hänen, on se luovutettava. Tulli kokeilee kepillä jäätä, miten pitkälle heidän terrorinsa uhri on valmis menemään, ja totuushan on se, että enemmistö suomalaisista alistuu heidän terroriinsa, tai / ja ei tiedä oikeuksiaan.
        Juuri nimenomaan tähän yleensäkin perustuu tullin häikäilemättömyys Suomessa, eli siihen, että ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan tai jos tietävätkin, eivät jaksa tai viitsi puolustaa itseään... -> "helpompi on maksaa ja alistua tullin tahtoon".
        Itse en kuitenkaan kuulu näihin, vaan olen aina pistänyt tullille jauhot suuhun, silloin kun tiedän olevani oikeassa. Minulla on myös aikaa ja varaa tarvittaessa käydä tullia vastaan vaikka oikeutta aina raastupaa myöten.

        joihin vetoat, näkyviin. Aina on tietääkseni tullilla oikeus avata paketti. Jos tulee EU:n ulkopuolelta, niin ainakin silloin saavat aukoa. Onhan niissä paketeissa joskus teipitkin, joissa lukee "tullin avaama".
        Hiukkasen vituttaa, vaikka tavaran liikkuminen pitäisi olla EU:n alueella vapaampaa, niin uskoisin ettäö tullimiehiä vaan riittää satamissakin aivan riittävästi.
        No, enpä ole paljoa viime vuosina matkustellut.

        Mistä keksit tuollaisen uuden lain?

        Tullihan ei ole mikään viestintäviraston tarkastaja, jolle ei tarvitse avata ovea (tv-luvantarkastus).
        Aikanaan tulli tarkisti epäilemiään tavaroita (merimiehiltä ostettuja viinapulloja) jopa keskikaupungilla satama-alueen ulkopuolella. Tarkistettiin siis mm. ahtaajia kuljettavia FinnSteven busseja Hgin keskustassa.


      • poistu1234
        Oikeuksistaan tietoinen kirjoitti:

        Ei tullilla ole oikeutta avata pakettia, jos olet sen ostanut, ja sinulla on esittää kuitti.
        Sitäpaitsi jos paketissa on sellainen vihreä lappu, "customs declaration" tai vastaava, se on juuri se tulliselvitys, jota tulli laittomasti perää ja väittää että sitä ei ole, ja sillä perusteella heillä muka on oikeus avauttaa paketti asiakkaalla.

        Älkää menkö vipuun! Tullilla ei ole oikeutta avauttaa paketteja, eikä myöskään itse avata. Seuraava, mitä he väittävät, jos kieltäydyt avaamasta pakettia, on, että heillä ei ole velvollisuutta luovuttaa pakettia sitten. Mutta sekin on potaskaa! Jos tullin "uhrilla" on esittää kirjallinen kuitti tai vastaava siitä, että tavara on hänen, on se luovutettava. Tulli kokeilee kepillä jäätä, miten pitkälle heidän terrorinsa uhri on valmis menemään, ja totuushan on se, että enemmistö suomalaisista alistuu heidän terroriinsa, tai / ja ei tiedä oikeuksiaan.
        Juuri nimenomaan tähän yleensäkin perustuu tullin häikäilemättömyys Suomessa, eli siihen, että ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan tai jos tietävätkin, eivät jaksa tai viitsi puolustaa itseään... -> "helpompi on maksaa ja alistua tullin tahtoon".
        Itse en kuitenkaan kuulu näihin, vaan olen aina pistänyt tullille jauhot suuhun, silloin kun tiedän olevani oikeassa. Minulla on myös aikaa ja varaa tarvittaessa käydä tullia vastaan vaikka oikeutta aina raastupaa myöten.

        Tullitoimenpiteen suorittamiseksi tulliviranomaisella tai muulla toimivaltaisella viranomaisella on oikeus:

        Tullilaki 14§ kohta 5) tarkastaa postilähetysten kirjesalaisuutta loukkaamatta tavaraa, sen valmistusta ja kirjanpitoaineistoa sekä tarkastaa henkilön mukana olevat rahavarat rikoslain 32 luvun 6 §:ssä tarkoitetun rahanpesun paljastamiseksi; (31.1.2003/65)

        Veikkaisin, että on jäänyt ne jauhot laittamatta suuhun. Voisin kuvitella jokaisen postitullissa työskentelevän tullitarkastajan osaavan kyseisen pykälän vaikka unissaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      106
      1590
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1062
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      1049
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      153
      839
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      752
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      719
    7. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      646
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      34
      644
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      640
    10. Ihan yleisesti

      Mitä kautta sun pöksyihin pääsee? Pitääkö luvata kuut taivaalta vai riittääkö jokin muu arkisempi asia?
      Ikävä
      42
      620
    Aihe