Arvot TSH 0,356 ja T4-V 21, joko...

Työterveyslääkärini mielestä ollaan jo liikatoiminnan puolella ja lääkitystä pienennetään nyk. 1kpl(0,1mg) 3kpl(25mikr.)uuteen annostukseen 1,5 (0,1mg). Vuosi sitten arvot oli TSH 7,49 ja T4-V 14. Kannattaako lähteä pienentämään, lääkäri puhuu vanhoista viiterajoista...? Ehkä aavistuksenomaisia liikatoiminnan oireita on, tavarat ei pysy käsissä jne.. Muuten kyllä mieluusti olen enemmän liikatoiminnan kuin vajaatoiminnan puolella. Vaikeeta on tämä "säätäminen".
11997
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 11

Vanhimmat

Liikatoiminta on haitallisempaa kuin vajaatoiminta. Tuskin haluat osteoporoosia tms. sairautta tuohon päälle. Hetken aikaa voi mennä hyvin mutta 10 vuoden päästä kostautuu tuplasti (äidilleni kävi noin, tykkäsi olla hieman ylikierroksilla lääkityksen kanssa..)Kannattaisi mittauttaa t3v jotta tietäisi missä mennään (kumma ettei ole jo mitattu?) ja sitä annostusta voit pudottaa vaikka ensin puolikkaalla 25 mikron tabulla jos ei halua heti kokonaista pudottaa. Mutta toisaalta, 1,5 isoa tabua pitäisi riittää normaalille henkilölle ellei tyroksiini sitten imeydy tosi huonosti tai muunto t4-->t3 ole heikkoa.

Kuinka paljon otit lääkettä kun arvot olivat ne entiset kertomasi (t4v 14 jne.)? Söitkö silloin esim. e-pillereitä tai muita hormooneja? Tai kalsiumia ja rautaa liian lähellä tyroksiininottoa (4 h väliä pitäisi olla). Monihan menee arvoissa alaspäin jos ottaa noita mainitsemiani, sitten lääkitystä nostetaan ja seurauksena liikatoiminta kun mainitsemani lopetetaan. Kaikki vaikuttaa kaikkeen...

Äänestä
  • Liikatoimintaa ei voi mitenkään pitää haitallisempana kuin vajaatoimintaa. Hoitamaton tai huonosti hoidettu vajaatoiminta nostaa esim. kolesterolia ja rasva-arvoja ja altistaa mm. sepelvaltimotaudille. Lisäksi vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa, mikä aiheuttaa lihavuutta, mikä taas lisää riskiä sairastua moneen elintasosairauteen.

    Mutta ei se tietysti tarkoita, että pitäisi olla liikatoiminnallakaan.

    Valitettavasti monella vajaatoimintaisella ei ole paluuta entiseen, joten ei auta muu kuin sopeutua.

    Äänestä

  • ... kirjoitti:

    Liikatoimintaa ei voi mitenkään pitää haitallisempana kuin vajaatoimintaa. Hoitamaton tai huonosti hoidettu vajaatoiminta nostaa esim. kolesterolia ja rasva-arvoja ja altistaa mm. sepelvaltimotaudille. Lisäksi vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa, mikä aiheuttaa lihavuutta, mikä taas lisää riskiä sairastua moneen elintasosairauteen.

    Mutta ei se tietysti tarkoita, että pitäisi olla liikatoiminnallakaan.

    Valitettavasti monella vajaatoimintaisella ei ole paluuta entiseen, joten ei auta muu kuin sopeutua.

    Lääkärini kanssa tästä puhuttiin kun keskusteltiin äidin hoidosta. Toki vajaatoimintakin on vaarallista (mutta ne muutokset korjautuu helpommin kun saa lääkkeet). Liikatoiminta silti on suhteessa haitallisempaa ihmiselle. Jos on 10 v. vajaalla tai 10 v. liikatoiminnalla aikalailla eri asia. Alkuperäisen kysyjän arvot tuskin voivat mennä missään tapauksessa kovin pahasti vajaalle vaikka noudattaisi lääkärin neuvoa. Nappi liikaa on haitallisempaa kuin nappi liian vähän, näin siis tiivistäisin.

    Äänestä

  • ... kirjoitti:

    Liikatoimintaa ei voi mitenkään pitää haitallisempana kuin vajaatoimintaa. Hoitamaton tai huonosti hoidettu vajaatoiminta nostaa esim. kolesterolia ja rasva-arvoja ja altistaa mm. sepelvaltimotaudille. Lisäksi vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa, mikä aiheuttaa lihavuutta, mikä taas lisää riskiä sairastua moneen elintasosairauteen.

    Mutta ei se tietysti tarkoita, että pitäisi olla liikatoiminnallakaan.

    Valitettavasti monella vajaatoimintaisella ei ole paluuta entiseen, joten ei auta muu kuin sopeutua.

    Tiedätkös mitä hoitamaton liikatoiminta aiheuttaa? Se on todellakin haitallisempaa kuin vajaatoiminta. Kysypä tätä lääkäriltäsi seuraavan kerran. Ilmeisesti et itse ole koskaan ollut liikatoiminnalla. Googleta "liikatoiminta on haitallisempaa kuin vajaatoiminta" ;)

    Äänestä

  • UnnaM kirjoitti:

    Tiedätkös mitä hoitamaton liikatoiminta aiheuttaa? Se on todellakin haitallisempaa kuin vajaatoiminta. Kysypä tätä lääkäriltäsi seuraavan kerran. Ilmeisesti et itse ole koskaan ollut liikatoiminnalla. Googleta "liikatoiminta on haitallisempaa kuin vajaatoiminta" ;)

    "Ilmeisesti et itse ole koskaan ollut liikatoiminnalla."

    Etkä sinä vajaatoiminnalla. Lääkärit väheksyvät vajaatoimintaa niin pahasti, että en todellakaan aio kysyä mitään.

    Mutta tästä on ihan turha väitellä. Lääkityksen tavoitteena on saavuttaa tasapaino. Ei ole mitään mieltä olla (tarkoituksella) vajaatoiminnalla TAI liikatoiminnalla. Tästä olemme kaikki samaa mieltä.

    Äänestä

Kiitos vastauksistanne. Vuosi sitten lääkitykseni oli 1 kpl 0,1mg/vrk. Lääkitystä nostettiin vuoden aikana kolmesti, mistä johtuu nykyinen lievä liikatoiminta. Ei ole kumpikaan tavoiteltava tila, eikä tunnu mukavalta. Viime kesänä otettiin T3, joka oli 1.3. Kertooko tämä jtn?

Äänestä
  • Ei kerro jos et sano samalla labrakohtaisia viiterajoja.

    Äänestä

  • .... kirjoitti:

    Ei kerro jos et sano samalla labrakohtaisia viiterajoja.

    Alaraja on 1.1 ja yläraja 2.5.

    Äänestä

  • Liikatoimintaa? kirjoitti:

    Alaraja on 1.1 ja yläraja 2.5.

    Paljonko annoksesi oli tuohon aikaan?

    Äänestä

  • ........ kirjoitti:

    Paljonko annoksesi oli tuohon aikaan?

    Annos oli 1,5/vrk. TSH 1.86 ja T4-V 19. Näistä arvoista nostettiin annostus 1.75/vrk. Ja nyt tsh on 0,356 ja t4-v 21. Ai niin yks mittaus oli siellä loppukesästä tsh 0,895 ja t4-v 21.

    Äänestä

  • Liikatoimintaa? kirjoitti:

    Annos oli 1,5/vrk. TSH 1.86 ja T4-V 19. Näistä arvoista nostettiin annostus 1.75/vrk. Ja nyt tsh on 0,356 ja t4-v 21. Ai niin yks mittaus oli siellä loppukesästä tsh 0,895 ja t4-v 21.

    näköjään se t3 ollut alhaisen puoleinen niin siksi nostettu. ehkä jotain imeytymishäikkää ollut (toivottavasti et syö rautaa tai kalkkia moneen tuntiin tyroksiinista ja toivottavasti otat tyroksiinin aamuisin tyhjään vatsaan) tai sitten yksinkertaisesti t4--> t3 muunto ollut heikentynyt. jos saisit uudelleen sitä t3 mitattua niin ois hyvä... mutta varmaan et saa niin pudottelepa sitten olon mukaan...

    moni asia vaikuttaa tyroksiinin imeytymiseen ja koko hässäkkään. esim. e-pillerien poisjättö voi heittää liikatoiminnalle.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


liikatoimintaa? kirjoitti:

Työterveyslääkärini mielestä ollaan jo liikatoiminnan puolella ja lääkitystä pienennetään nyk. 1kpl(0,1mg) 3kpl(25mikr.)uuteen annostukseen 1,5 (0,1mg). Vuosi sitten arvot oli TSH 7,49 ja T4-V 14. Kannattaako lähteä pienentämään, lääkäri puhuu vanhoista viiterajoista...? Ehkä aavistuksenomaisia liikatoiminnan oireita on, tavarat ei pysy käsissä jne.. Muuten kyllä mieluusti olen enemmän liikatoiminnan kuin vajaatoiminnan puolella. Vaikeeta on tämä "säätäminen".

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu