Mitä kummius merkitsee?

aäibjj

Kertokaahan , mitä teidän mielestä kummius merkitsee. Kuinka moni ajattelee esim. tuota uskonnollista taustaa, kun kummiksi ryhtyy tai kummiksi jotakin tahtoo. Vai onko se van "tavan vuoksi"? Eli siis lapselle pitää saada kummit kun muillakin on. Ennenhän kummi on "joutunut" kasvatusvastuuseen, jos lapsen vanhemmat ovat menehtyneet.

Mitä odotuksia, ihan rehellisesti sanottuna, teillä on kummilta? Paljon lahjoja, ilmainen lapsenvahti, vai kenties joku henkinen asia (rukoilu tms.) Millainen suhde teillä on omaan kummiin ja millainen sen haluaisitte olevan?

10

2100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimenomaa

      on toisille vaan se halu!!
      Itse en vaadi kummeilta mitään, esim. mitään apua kasvatuksessa! Riittää ihan ns. merkkipäivät ja joululahjat!

      Mutta nyt minulla on tilanne että joudun sanomaan vanhimman lapseni kummiuden irti..eipä ole kelvollinen kummiksi enää!!
      Liikkaa negatiivista tekoa siltä ihmiseltä..ja se ei minun mielestäni sovi 10 vuotiaalle lapselle esikuvaksi tai edes auttajaksi! Ja kyllä aisa on niin että jos lapsen saa niin ei voi vatia aina kummia pitämään lasta!!!! Silloin on ns. menot menty kun lapsi syntyy, itse hommaan kyllä tarvittaessa ihan muualta lapsenvahdin kun kummeilta...HUOMATKAA tarvittaessa:)
      Joten valitsit kenen kummin tahansa niin joko se on tai sit se voidaan erottaa! Joten en näe mitään velvollisuuksia kummien kohdalla, jotkut osaavat olla kummeja ja jotkut eivät!!!

      Kummius on kutenkin papin edessä tehty sopimus joten on aika ikävää alkaa sitä perumaan, mut jos on pakko niin eipä ole muuta vaihtoehtoa.

      • sansuliini84

        "Kummeja ei voi vaihtaa eikä kummeilta ottaa pois tehtäväänsä kastetoimituksen jälkeen. Hyvissä ajoin ennen kastetilaisuutta on varmistettava kummien kirkkoon kuuluminen ja halukkuus tehtävään."

        Ainoastaan voit vain sanoa kummille ettet halua hänen olevan milläänlailla osallinen lapsen elämään enään.. kirkon kirjoissa tuo kummi tulee kuitenkin aina olemaan.. Valitettavasti!

        Tuon viitteen lähde oli: http://evl.fi/EVLfi.nsf/htdigindex/3D771C0F959FAD46C2257022003F65DA?OpenDocument&lang=FI


    • tarja 2

      "vaadittu" kuin nimi paperiin.Ei lahjoja eikä kasvatusta,ei hoitoapua,ei kerrassaan mitään.
      Satumme kuulumaan kirkkoon ja kummit kuuluvat siihen joten se on vain asiaan kuuluvaa.Toki suurin osa kummeista ne lahjat ostaa,vain yhden lapsen yksi kummi on ottanut kirjaimellisesti sen ettemme halua kuin nimen paperiin:):)

    • pakettikummi!

      Oon yhden lapsen kummi, mutta sittemmin eronnut kirkosta. Jatkan silti samaa "tehtävääni" kuin aiemminkin: lähetän postia, käyn kylässä, kaveeraan ja annan paketin jouluna ja synttärinä.

      Mitään uskonnollista ei minun ja kummilapseni välillä ole ollut eikä tule olemaankaan. Haluan ollakin tällainen pakettikaveri! Kummilapselle on kiva antaa paketteja, varsinkin kun tiedän, että perheessä ei muutenkaan ole paljon rahaa käytettävissä.

      Omat kummini muistavat minua vieläkin kortein ja paketein. Kuinka ihanaa onkaan saada joulupaketti kummeilta! Samaa haluan jatkaa oman kummilapseni kohdalla niin kauan kuin henki meissä pihisee. :)

    • Emilia_Erikoinen

      ja olen itsekin tämän kunniatehtävän vastaanottanut. Kummilapseni on 5-vuotias miehenalku. Muistan synttärit ja joulun (pojilla pieni ikäero, joten jotain pientä molemmille pojille). Toisinaan lähetän jotain pientä myös merkkipäivien välillä. Puhelimessa puhumme melko usein, koska matkaa välillämme on kuitenkin lähes 400km. Tiedän kummipoikani ja hänen veljensä päivänkulun ja mahdolliset ongelmat, koska poikien äidin kanssa juttelemme usein.

      Kun lomilla näen kummipoikaani ja hänen veljeään, leikin poikien kanssa ja keksimme muutenkin kaikenlaista kivaa. Kummipoikani onkin jo oppinut muistamaan, että olen usein heillä käydessäni tehnyt kuulemma "maailman parhaita lättyjä". =)

      Oma kummini muistaa vieläkin merkkipäiväni, vaikka minulla on ikää jo lähelle 30v. Soittelemme toisinaan ja lähettelemme sähköpostia, joten tiedämme kyllä, mitä toiselle kuuluu.

      Ehkä minun kummiuteeni ei ole ikinä kuulunut sitä kirkollista taustaa, mutta se on enemmän yhdessä olemista ja tekemistä. Tosin itsellä kyllä oma vakaumus on, mutta en halua sitä tuputtaa kummipojalleni, koska hänen perheensä ei ole asiasta yhtään kiinnostunut. ...Ehkä sitten joskus, kun poika käy itse kyselemään.

    • Kummatäti

      Minun kummityttö on nyt 6- vuotias. Olemme koko hänen elämänsä ajan olleet paljon tekemisissä, siskoni pyysi minua kummiksi jo raskausaikana.
      En koe opettavani/kasvattavani kummityttöä mitenkään "uskonnollisella puolella" mutta joutuisin tai pääsisin kyllä kasvatusvastuuseen jos kummitytön vanhemmat kuolisivat. (No,kyllä minä usein muistan kummityttöä iltarukouksessa!)
      Rakastan kummityttöäni ylikaiken ja tekisin hänen eteensä mitä vain. Hän on varmasti kaunein ja ihanin pikkutyttö koko maailmassa ja kasvaa niin hurjaa vauhtia ettei tahdo mukana pysyä.
      Olen mielelläni hänelle ilmainen lapsenvahti ja usein pyydän hänet meille kylään ja yökylään ihan "muuten vain". Tykkään myös ostaa lahjoja hänelle. (Nytkin tullut joululahjoja haalittua luvattoman paljon...) Muutamia kertoja vuodessa pidämme sitten speciaaleja yhteisiä päiviä- käydään kaupungilla shoppailemassa, uimassa, ratsastamassa jne. Ja teen sen kaiken ihan mielelläni ja omasta tahdosta.
      Vaikka meillä on joskus siskoni kanssa erimielisyyksiä, ei ne ole koskaan vaikuttaneet minun ja kummityttöni väleihin. Hän kunnioittaa meidän "suhdetta" ja minä hänen kasvatusmetodejaan.
      Mallin kummiuteeni olen pitkälti saanut omasta kummisuhteestani, kummitätini on ihana ihminen ja minulle edelleen, 25 vuoden iässä,erittäin rakas ja tärkeä ja toimii eräänlaisena "suojelusenkelinä" elämässämme.
      Toivon että kun me mieheni kanssa saamme omia lapsia pystyisin säilyttämään lämpimät välini kummityttööni, toki aika ei enää riitä samalla tapaa ja varmasti oma lapsi on aina se OMA lapsi, mutta haluan että ihana pieni kummityttöni kuitenkin tietää että kummitustäti on aina hänen apuna, tukena ja kaverina.

    • mama x2+1

      Jos lapsi kastetaan hän tarvitsee kummin. Itse olen halunnut lapsilleni sellaiset kummit jotka haluan kuuluvan lapseni elämään.
      Ekalla kerralla otimme ystäviä--virhe valinta:(
      Toisella kerralla sukulaisia--no, parempi ainakin toiselta puolelta.
      Kolmas tulossa ja emme tiedä todellakaan kenestä kummi?
      Itse en kuulu kirkkoon,mutta minut on kastettu ja siksi olen halunnut myös lapsille tämän kasteen, jota en kuitenkaan pidä kovinkaan uskonnollisena vaan iloisena vauvan ensijuhlana.

      Itse haluaisin kummilapsen, olisin ilolla häntä hoitamassa,muistamassa ja seuraamassa hänen eloaan. Miehelläni on onneksi kummilapsi, jota saan sivusta kummitella ja kyllähän sen huomaa että naiset ovat parhaita kummeja. Koska miehet harvoin muistavat edes omien lastensa syntymäpäiviä!

      Omien lasteni kummit( naiset miehet) kyllä suvereenisti unohtavat syntymäpäivät vaikka en lahjaa odotakaan niin muistaminen vaikka soittamalla olisi edes jotain, me kuitenkin valitsimme heidät..harmi että teimme virheen:(

      • he eivät

        Kenties kummeiksi valitut eivät kehdanneet kieltäytyä, eikä kummius kiinnosta heitä.


    • tania78

      Kummius on koko perheen elämässä olemista.
      Yhdessä kasvamista.
      Auttamista omin voimavaroin.
      Huumoria yhteisymmärryksessä. =)

      Elämän ohjeita lapsille..
      Ehkä jopa joskus rukoilemistakin...

      Kummius on kunnia, jota ei ole pakko ottaa vastaan...
      - Itse olen ottanut vastaan kaikki. -ja kaikkiin pidän yhteyttä tiiviisti. (3)

      • onnellinen kummi

        Minulle kummius on kunnia. Se ei ole vain muodollista, vaan oikeaa välittämistä. Kummipoikani on 1v 3kk pidemmillä vapailla haen hänet luokseni 100 km:n päästä. On itse asiassa tälläkin hetkellä luonani jo 3 päivää ja lähtee 2 päivän kuluttua. Pyrin myöskin käymään mahdollisimman usein hänen luonaan vierailulla. Lahjoja ostan muulloinkin kuin merkkipäivinä.. Tänään käytiin ostamassa pulkka ja poika pääsi ensimmäistä kertaa pulkan kyytiin, kyllä oli pojalla aurinkoinen ilme, paistoi koko hammasrivistö nauraessa ja riemunkiljahdukset kajahteli =) Kyllä siinä tulee itsellekkin ihan tippa linssiin kun saa nähdä pienen ihmisen alun onnensa kukkuloilla!! Auttavathan nämä vierailupäivät myös työssäkäyvää äitiä, saa hänkin välillä levähtää ja aikaa itsellensä. Kaikkeni tekisin tämän mörököllin vuoksi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe